Elämä riekaleina

Umpikujafaija

Koskaan ennen en ole tällaisiin kirjoitellut mutta pitää kokeilla. Kommentteja odotan kovasti.
Olen vaimoni kanssa ollut n. 4v yhdessä. Alku oli tietenkin mitä mahtavinta ja naimisiin mentiin nopeasti. Eka avioliitto molemmille. Molemmilla meillä on 2 lasta aiemmista suhteista.
Vaimostani on näin nopeasti kuoriutunut varsinainen sosiopaatti minkä hän piti piilossa hienosti aina papin aameneen asti. Hän on täysin tunnekylmä, empatiaktvytön, todella agressiivinen ja vihainen. Raivoaa koko ajan ja mistään ei puhua tai mitään häneltä ei voi kysyä, ilman raivoamista. Hän syyttää minua kaikesta mahdollisesta. Hän ei puhu lapsilleni sanaakaan, ei edes tervehdi heitä, kun he joka toinen viikko meillä asuvat. Lapset myös pelkäävät häntä. Hän kykenee normaaliin kanssakäymiseen ainoastaan kavereidensa kanssa, myös sillon kun he ovat esim. kylässä meillä. Kun he lähtevät alkaa taas huutaminen, vittuilu ja syyttely. Hän on itse virheetön omasta mielestään. Tämä on siis jokapäiväistä, oikeastaan joka hetkistä.
Hän on myös useasti ollut väkivaltainen minua kohtaan ja hajoittanut tavaroita mm. läppärini. Hän ei ikinä pyydä anteeksi eikä kadu tekemisiään, koska mielestään ei ole tehnyt mitään väärää. On myös uhannut tappaa minut lasteni kuullen.
Kaiken huippuna meillä on todella ihana 1v poika johon olen hulluna rakkaudesta. Olen 45v ja tällä iällä lapsen saaminen on huikean upeaa.
Vaimoni kohtelee omia lapsiaan todella törkeästi ja nöyryyttää heitä. Hän on todellinen henkisen väkivallan ja manipuloinnin mestari ja tietysti todella älykäs. En koskaan tule hyväksymään sitä käytöstä meidän yhteistä lasta kohtaan. En tietenkään hyväksy sitä hänenkään lapsiaan kohtaan mutta hän vaan sanoo tekevänsä mitä haluaa.
Olen hakenut eroa ja harkinta-aika on kohta ohi. Tyhmähän olen jos tähän jäisin mutta menetän lapseni samalla. Kärsiäkö itse vai mitä tehdä?
Olen itse hyvin rauhallinen ja tunteikas mies. Vaimoni mielestä olen homomainen mikki hiiri, jolla on tunnevamma, kun olen lapsille ja muille hyvä.

56

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikötuotaaiemminnähty

Miten ihmeessä olette päätyneet yhteen ja naimisiin asti?

• Umpikujafaija

Siihen asti asiat oli tosi hienosti. En vaan nähnyt hänestä mikä hän oikeasti on. Tunnen itseni niin tyhmäksi ja hävettää ihan helvetisti.

• rapaaniskaan

Tuttu tunne, on naisia jotka onnistuu salaamaan tai pitämään itsensä ja todellisen minänsä piilossa kunnes pääsee irti. Saman tapaisia tuntemuksia mulla, kaikki oli paremmin kuin hyvin mutta parin kolmen vuoden jälkeen alkoi tapahtua ja varsinkin kihlauksen ja lapsen syntymän jälkeen. Nainen kilahti todella nopeesti, sai raivareita ja kiukkupuuskia, syytti mua kaikesta ja haukkui. Useasti oli kuin pakastin mua kohtaan, täysin kylmä ja välinpitämätön. Toivon vaan ettei lapsi saa vaikutteita äidiltään. Pahinta että nainen näkee vain itsensä parisuhteessamme.

• Umpikujafaija

Tsemii myös sulle. Ei voi kuin ihmetellä tollasta käytöstä.

• UhkaOlemassa

Kuullut et nopeat naimisiinmenot yleisiä tällaisilla vaikeilla tapauksilla? Tiedostavat, et paljastuessaan menettävät mahdollisuuden naimisiin menolle? Yhteinen lapsikin voi olla vain keino pitää toinen vahvemmin lieassa? Harmillisia juttuja, tsemppiä vaan, lapsethan noissa on se herkin kohta, miten hoitaa asiat niin, etteivät kärsisi siitä paljoa?

• Umpikujafaija

Juurikin niin ja myös ettei itse joudu kauheaan kiirastuleen omam kuopuksen menettämisestä. Se olisi vaikea kestää kun on jo uhkailtu sillä ettei minun aiemmat ja nykyinen lapsi saisi tavata toisiaan vaan vaimo junailee asiat niin. Ei ajattele lastenetua yhtään. Vain oma etu kiinnostaa häntä

• Umpikujafaija

Hyviä ideoita otan ilomielin vastaan. Tää karmeus vie terveyden.

• UhkaOlemassa
        Umpikujafaija kirjoitti:

Hyviä ideoita otan ilomielin vastaan. Tää karmeus vie terveyden.

Tutustu narsismiin, täälläkin taitaa olla sille ihan oma keskustelualue. Polkuna "aihealueet": Terveys- Henkinen hyvinvointi ja mielenterveys- narsismi. Sieltä saat parempia vastauksia, kuin täältä. Ymmärrän asioita jonkun verran, olen kohdannut työelämässä narsistin ja käytös on uhkailevaa ja toisen vähättelyä. Itsensä korostamista ym. Puutteet ovat just noita mainitsemiasi piirteitä.

En voi kuin kannustaa sua taistelemaan oikeuksiesi puolesta. Narsistitkin uhriutuvat silloin, kun huomaavat jäävänsä toiseksi. Ovat säälimättömiä, käyttävät aseina tiedostamiaan toisen heikkouksia, kaikessa ajatuksena miten pääsee toisesta hyötymään mahdollisimman paljon, kun hyöty katoaa sinusta tulee hänelle vihollinen. Älä ole reilu hänelle, tuskin hänkään on sit sinulle.

• Umpikujafaija

Kiitos kommentista. Hän käyttää jo heikkouksiani säälimättömästi mua kohtaan. Tiedostaa että olen ihmisenä hyvä ja hän paska, on jopa sanonut sen. En aio alentua hänen käskyvaltaan ja taistelen kynsinhampain jos sinne asti joudutaan

• UhkaOlemassa
        Umpikujafaija kirjoitti:

Kiitos kommentista. Hän käyttää jo heikkouksiani säälimättömästi mua kohtaan. Tiedostaa että olen ihmisenä hyvä ja hän paska, on jopa sanonut sen. En aio alentua hänen käskyvaltaan ja taistelen kynsinhampain jos sinne asti joudutaan

Alla suora linkki tonne narsismi- osioon. Kävin tutkailemassa, ja hyvää juttua oli viestiketjussa- Että uhrin päässä vika. Lue sieltä ja opi valmistautumaan tulevaan arjessasi.

https://keskustelu.suomi24.fi/terveys/henkinen-hyvinvointi-ja-mielenterveys/narsismi

• Umpikujafaija

Kiitoksia. Pitääkin käydä lukasemassa

• semmostatommosta

Sä olet 45, minkä ikäinen suunnilleen vaimosi on?
      Minusta teidän pitää puhua asioita selväksi. Ihan puhua kaikki pahat olot pois.
      Jotakin on tapahtunut aloituksenne ja nykyhetken välillä.
      Ota sun vaimo puhutteluun ja sano sille, että haluat selvittää asiat.
      Haluat, että vaimollasi on hyvä olla . Haluat, että itselläsikin on hyvä olla.
      Vain hyvällä on tulevaisuutta ja sinä haluat sitä.
      On alistuttava asiaan ja alkaa selvittää sitä.
      Tuollaiset homostelu haukkumiset ovat vaan pahaa oloa. Älä ota niitä vakavasti.
      Niitä on jotain avioliitto neuvojiakin joka kai osaa myös auttaa.
      Nyt aloitat uuden vaiheen ja se on asioiden selvittely. Sano se ääneen myös vaimollesi.
      Se on teidän yhteisen elämänne suurin asia ja ei tapahdu hetkessä.
      Hitaasi asiat voivat parantua ja on mahdollista palata hyvää mieleen ja hyvään elämään.

• Umpikujafaija

Olen yrittänyt sanoa ja tehdä kaiken mahdollisen. Oltu terapiassa. Olen aina tehnyt kotihommia, hoitanut kauppareissut ym arkiset asiat mutta saan siitä vaan vittuilua kun teen kaiken väärin. Hän ei arvosta mua vittujakaan. Lyttää vaan kahta pahemmin. Puhumaan hän ei kykene. Sanoo vaan että jankutan ja alkaa raivoamaan.

• kokemusta.on

Narsistin kanssa on aivan turha yrittää keskustella järkevästi siitä ei tule kertakaikkiaan yhtään mitään.

• Jokuvaanyksi

Kuulostaa aivan äidiltäni. Ei tossa puheet mitään auta. Ero vaan vireille ja pian. Koita saada yhteiset lapset itsellesi. Kerrot suoraan viranomaisille, miten asiat on. Ei sulla ole mitään hävettävää. Voimia!

• Umpikujafaija

Kiitos tuesta. Vaikea prosessihan tuo on...

• A.P1

Moikka. Mä sinuna koittaisin keskustella asiaa, ja vähän ”pelotella” erolla jos nainen vaikka tulisi järkiinsä ja ymmärtäisi käytöksensä vääryyden? Oletko keskustellut kenenkään vaimosi vanhan tuttavan kanssa että onko hän ollut aina tuollainen suhteissa vai onko asia aivan uutta. Olen itse myös nainen ja olen käyttäytynyt hyvin samantapaisesti aikoinaan johtuen lääkityksestä, silloinen mieheni kysymättä vei minut väkisin hoitoon (myöhemmin olen tajunnut olla siitä kiitollinen). Mutta fakta on se että suhteeseen ei voi jäädä vain ajatellen lapsia, sinusta ei ole hyväksi isäksi jos joudut kärsimään suhteessa. Tsemppiä sulle kauheesti:)

• Umpikujafaija

Moikka. Ei ole erouhkailut tepsineet. Hän kun ei koe tekevänsä ja sanovansa mitään väärää. Kyllä vaimon tuttavat ositain tietävät hänen köytöksensä mutta ovat vaimoni taitavien narujen ympäröivänä eivätkä vastusta hänen käytöstään. Vaimoni on niin helvetin taitava tuossa.

Olisin jo lähtenyt aikoja sitten ellei meillä olisi yhteistä lasta ja se lapsi niinkuin muutkin ovat kaikki kaikessa. Vaimo on siis 44v kun tuolla aiemmin kyseltiin...

• Umpikujafaija

Ja kiitos A.P1 sulle tsempeistä. Kyllä nämä kaikki teidän kokemukset auttaa jäsentämään asioita

• 1erolapsi

Ei suhteeseen voi jäädä pelkästään lasten takia. Aapeen tilanteessa jo lasten, niin omien kuin yhteisten, takia on syy erota. Kuvitelkaa millaista kotielämä on heille.

• viisauttasulle

Pitää välttää naimisiin menoa viimeiseen asti kuten itsekin tehnyt, olen sanonut naiskumppanille että vihille et mua saa. Se ainakin helpottaa eroa jos kohdalle osuu.

• Ihmettelempä

Miksi olet tuollaisen naikkosen kanssa kun maailma on täynnä mukaviakin naisia? Menneitä valintoja et voi muuttaa mutta tulevaisuudesta olet vastuussa sinä. Ja lasten hyvinvoinnista. Ei lapset kasva onnellisiksi ilmapiirissä jossa on pelkoa ja jännitteitä. Olisit onnellisempi lapsesi kanssa kuin perheenä narsistin kanssa.

• Umpikujafaija

Jos olisi helppo lähteä niin olisin jo lähtenyt. Mutta kun on yhteinen lapsi, asuntolaina, työskentelen yrittäjänä hankaliin kellonaikoihin. Ja koko ajan paha olo siitä kun lastenkaan ei ole hyvä olla.

• IsäVanhempana

Vaadi yksinhuoltajuus itsellesi, se 1-vuotias. Taistele.

• Umpikujafaija

Hän uhkailee minua ettei anna yhteishuoltajuutta vaan ottaa yksinhuoltajuuden. No oikeushan sen sit päättää ja taistelematta en kaadu. Enkä aio kaatua kun lyö faktat tiskiin. Kiitos tsempistä.

• UhkaOlemassa
        Umpikujafaija kirjoitti:

Hän uhkailee minua ettei anna yhteishuoltajuutta vaan ottaa yksinhuoltajuuden. No oikeushan sen sit päättää ja taistelematta en kaadu. Enkä aio kaatua kun lyö faktat tiskiin. Kiitos tsempistä.

Toi on just hänen peliään, yrittää saada sinua raiteiltaan asioilla, jotka kokee sinulle tärkeiksi. Luonneanalyysillä näin voisi käydäkin, mut toistepäin, kuin hän ajattelee ja siihen parempi pyrkiäkin, koska todenäköisesti käyttää lapsia kiistakapulana riitatilanteissa? Vähät välittää lasten kärsimyksistä silloin?

• Umpikujafaija

Se on täysin totta ettei hän välitä lasten kärsimyksistä pätkääkään. Täysin empatiakyvytön ku on.

• Jokuvaanyksi

Ei sitä yksinhuoltajuutta niin vaan oteta. Ota sinä se. Narsistipuoliso selkeästi. Kohta et enää jaksa lähteä, kun itsetuntosi on riekaleina ja musta on muuttunut valkoiseksi.

• Umpikujafaija

Aion kyllä taistella. Enää hän ei minua jyrää. Jaksaminen kieltämättä alkaa olla lopussa ja itsetunto nollassa ja tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta alkaa viemään eroa eteenpäin. Kerran sain kunnon haukut kun sanoin hänen nakertavansa itsetuntoani. Olen kuulemma enemmän ämmä kuin mies.

• pahanainen

Ala taistelemaan lapsesi puolesta. Sinä tiedät olevasi miljoona kertaa parempi vanhempi lapselle kuin tuo paha nainen. Se myrkyttää kaikkien ilmapiirin.
      Kun pääset laillisesti eroon tuosta oliosta, keskittäydy täysillä lapsiisi. Heistä sinä tulet saamaan voimia ja iloa jatkossakin.
      Unohda naiset . Ennenkuin huomaatkaan, lapsesi jo lentävät kodistasi, ovat omillaan. Sitten vasta, (ellet saa lottovoittona jostain ulkoavaruudesta maailman täydellisisntä äiti-vaimoa sitä ennen), voit alkaa hakemaan elämänkumppania.
      Siinä vaiheessa valintakriteriasikin on jo paljon hioutunut.

• Umpikujafaija

Joo lottovoittoa odotellessa :) Tosiaan kodin ilmapiirin osaa myrkyttää totaalisesti. Hänellä huono päivä eli siis joka päivä, niin kärsiköön muutkin jotka olemassaolollaan kehtaa hänen ylhäisyyttään häiritä.

• Viivikka

Olette siis olleet 4 vuotta yhdessä ja kolmen vuoden jälkeen teitte lapsen joka on nyt 1v?
      Tuliko noita huonoja piirteitä esiin tuon kolmen vuoden aikana?
      Ja jos rehellisesti tarkastelet asiaa, miten käyttäydyt itse riitatilanteissa? Huudatko, jankutatko, ja hän huutaa ja raivoaa takaisin?

Ja kun hän on käyttäytynyt väkivaltaisesti, niin oletko soittanut poliisille?
      Aina kun on vakavemmasta perheväkivallasta kyse, täytyisi soittaa poliisille. Myös silloin kun väkivaltaisesti käyttäytyy nainen ja kohde on mies. Miehen ei pidä hävetä sitä että joutuu naisen käyttämän väkivallan kohteeksi.

Monet ihmiset ovat räjähtäviä ja temperamenttisia ja usein taustalla on jokin persoonallisuushäiriö tai luonnehäiriö. Sellaisen kanssa on hyvin vaikea elää.
      Onkohan hänen elämässään ollut vaikeita ongelmia esim lapsuudessa tai edellisessä avioliitossa?
      Kuitenkin olisi hyvä että jaksaisit olla itse osaltasi viemätttä tilannetta pahempaan umpikujaan sillä eron jälkeen teidän täytyy yhdessä huolehtia lapsesta. Jos vaimo pahasti katkeroituu, hän voi aiheuttaa vaikeuksia.

• Umpikujafaija

Nuo piirteet tuli aika pian naimisiin menon jälkeen. Ja rehellisesti sanottuna yritän välttää riitelemistä viimeiseen asti. Sitten kyn syytetään kaikesta niin puolustaudun kyllä. Ja jankutan kyllä siitä miten ihminen voi muuttua niin paljon siitä, millainen hän oli suhteen alussa.
        Poliisit soitin kun hän kävi päälle, löi, raapi,uhkasi tappaa ja hajotti ties mitä. Mun lapset oli kotona kuulemassa sen kaiken. Hän sulavalla kielellään soitti 112 ja sai peruttua hälytyksen. Aatelkaa ja ihmetelkää. Vittu tätä oikeusvaltioo. Annoin palautetta häkelle että miten ihmeessä on edes mahdollista että tekijä pystyy perumaan hälytyksen?? Lupasivat korjata toimintatapoja.
        Vielä tuosta että lapset kuuli kaiken ja itkivät. Hän ei ole paskaakaan välttänyt heidän tunteista eikä tietenkään keneltäkään ikinä pyydä anteeksi. Syyttää edelleen jopa minua että lapset itkivät kun eivät saaneet pelata.
        Ja vaimollani on todella paska lapsuus ollut.
        Kiitoksia paljon hyvästä kirjoituksesta.

• Sokea

Paska lapsuus kiertää niin kauan kunnes joku sukupolvi muuttaa tapoja. Uskon, että menee vielä muutama polvi, että saa kitkettyä tuon pois.

Itse kitkin omaa paskaa lapsuutta, joka periytyi ties miten kaukaa. Koitan löytää eri vaihtoehtoja, mutta en minäkään ole ollut se paras kierteen pysäyttäjä. Mutta lapsilla on nyt pienempi kynnys muuttaa omien lasten lapsuutta. Se on ihmisestä kiinni, oikeuttaako homman paskan lapsuuden nimissä VAI tekeekö jotain muuttaakseen sitä.. suunta meillä on parempaan.

• RiekaleetOmmeltuna

Olemme reilu nelikymppinen pari ja molemmilla on takana kuvailemasi kaltainen ex-avioliitto. Arvelen. että kukaan muu kuin saman kokenut ei voi aivan ymmärtää sitä henkistä sekamelskaa, ahdistuneisuutta ja häpeääkin mitä vaikeasti persoonallisuushäiriöisen kanssa eläminen aiheuttaa. Sinun vaimosi on klassinen esimerkki, tunnistin välittömästi.

Mekin olemme aivan täysipäisiä, henkisesti kypsiä aikuisia ihmisiä ja silti jouduimme tuollaiseen suhteeseen, eikä asia katso sukupuolta. Ja irti pääseminen samalla lapsien kärsimykset minimoiden on sitten aivan oma prosessinsa.

Neuvoni on, että hae keskusteluapua ja lue aiheesta kirjallisuutta. Hyvä olisi, jos voit aloittaa esim. nettikeskustelut asiaan perehtyneen psykoterapeutin kanssa; kunnan mielenterveystoimistossa ei aina ole valmiuksia täsmä-apuun.
      Joudut varmastikin tekemään hieman henkistä työtä päästäksesi kunnolla jaloillesi ja jaksaaksesi taistella lasten asioiden puolesta.

Kuten jo tiedätkin, narsistin/sosiopaatin kanssa ei voi neuvotella, eivätkä mitkään ns. normaalipuheen säännöt tai tunneohjaukset päde. Sellaiselle ihmiselle kaikki on valtataistelua, itsensä nostamista ja muiden alistamista, manipulointia, vihaa, valhetta, muille hyvän esittämistä. Vaikka olisi itse kuinka vahva ja älykäs ihminen, jolla oli alunperin terve itsetunto, vastassa oleva ihminen on tunnekylmyytensä vuoksi järkyttävän kova vastus.

Selviät kyllä!

• Umpikujafaija

Tuhannet kiitokset aivan täydellisen osuvasta kirjoituksesta. Kuin olisi omaa elämää lukenut. Helpottaa kun tietää ettei ole yksin tässä tilanteessa ja samalla tuntuu pahalta teidän puolesta, kun olette tän hirveyden jo kokeneet.
        Te selvisitte, ja itsekin aion selvitä. Ja ennenkaikkea pyrkiä kasvattamaan lapset terveessä kodissa. Kiitos myös hyvistä neuvoista :) Terapiassa ollaan yhdessä käyty mutta siitä ei ole kuin hetkellistä hyötyä kunnes taas paluu raivoamisen tielle on edessä. Yksin aion mennä jotta pääsen takaisin "elävienkirjoihin"

• Tunnistatko teidän parisuhteen tästä
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15489473/mista-tunnistaa-vakivaltaisen-suhteen-alkumetreilla

Enpä itse näe muuta mahdollisuutta, kuin erota ja pitää kiinni omista oikeuksistasi tiukasti.

Saat yhteiseen lapseesi varmasti tapaamisoikeuden (toivottavasti 50/50) jolloin pystyt näyttämään hänelle normaalin kodin ja vanhemmuuden mallia. Mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa sitä enemmän hänellä on mahdollisuutta päättää asumisjärjestelyistään. Teini-ikäisenä alkaa olla niin, että käytännössä lapsi voi kieltäytyä menemästä toiselle vanhemmalleen.

• Niin lue vaikka kirja "Miksi se vain ei lähde"

• Jäkjäkjäk

Miksi sinä vain kerrot ja puhut tuosta ilkeästä naisesta? Miksi et suuntaisi ajatuksiasi ja tekstejäsi siihen kuinka alkaa ja jatkaa avioeroprosessia?

Vai oletko yksi niistä jotka vain jäkättävät ja saavat jotain sairasta nautintoa tullessaan oikein ajetuksi katuojan saastaan kuten sinä nyt? Ja nautit niin kovin rypiessäsi loassa? Samalla varmistaen että huolellisesti ja harkiten hankittu lapsesi päättyy hermoheikoksi väliinputoajaksi tuon naisen hoitomenetelmällä?

Jos sinä todellakin haluaisit parantaa omaa ja lapsesi asemaa, sinä , jäkätyksen sijasta, toimisit suuntaa muuttavalla tavalla.

• VoimaaAPlle

Kyllä asiat pitää purkaa. Sitten vasta pääsee eteenpäin. Saman kokeneiden kokemukset antaa tukea ja voimaa. Antaa perspektiiviä.

Jos ap 5 vuoden päästää edelleen samaa puhuu, niin sitten voi sanoa: nyt olet jäänyt jumiin.

• Juupajoo

Vaikea tilanne. Oma äitini on tuollainen ja vanhempani erosivat kultaisella 90-luvulla. Isäni sai meidän huoltajuuden eli oli yh-faija. Ja voin sanoa, että maksan itse nyt siitä millaisia roolimalleja näin lapsena. Pidin isääni pitkään "vätyksenä" kuten äitini hänet näki. Lähinnä sen takia, kun niin monta vuotta saatiin kärsiä äidin järjettömyydestä. Kulissit olivat toki molemmille tärkeitä mikä viivästytti eroa. Nykyään pidän isääni arvossa, sillä hän teki parhaansa maailmassa missä äiti puki martryyrin viitan ylleen ja hallitsi ympäristöä.

Omat parisuhteet kusevat tämän kaiken takia (kun en osaa luottaa muihin). Tee lapsillesi palvelus ja auta heitä nyt. Ettei tämä kierrä uudestaan heidän elämässään. Tsemppiä!

• Narsistin kanssa parisuhteessa olleena voin antaa muutaman vinkin jotka itse tein ja joita olisi pitänyt tehdä toisin.

1) Ihan turha kuvitella että naisesi muuttuu, mutta sen jo tiedätkin. Kaikki mitä osaat odottaa kerro se kahdella. Pahempaa on tulossa. Olet narsistille arvoton pelinappula.

2) Hanki todisteet naisesi käytöksestä. Hänen taikakielensä laulaa kaikki sosiaalitantat puolelleen jos et pysty todistamaan mitään. Tuo häken ilmoitushomma, talteen! Kaikki riehumiset nauhalle. Uhkailut nauhalle. Kiristämiset nauhalle. HOMMAA NE VITUN TODISTEET tai olet ihan tyhjänpäällä. Narsistilla on aina etumatka siinä että hän on häikäilemätön siinä missä sinä vielä mietit kohtuullisuutta. Hommaa sanelin ja pidä se päällä joka riidassa. Asenna puhelimeen nauhoitussofta jotta jokainen vääntö on nauhalla.

3) Tue lapsia. Kerro heille mikä on oikein ja mikä on väärin. Lapsilla moraalinen kompassi osoittaa normaalisti oikein, mutta narsisteilla on taipumus tehdä vastakkainasettelua ihmisten välille, eikä siinä pelissä tiedä aikuisetkaan kuka puhuu totta ja kuka ei. Usko siihen että totuus voittaa, muuten loppuu paukut jaksamisesta. Lapset tulee sun luo jossain vaiheessa kun silmät aukeaa. Sä olet se oikea tuki niille ja varmistat että ne kasvaa suoraan.

Sellanenkin kirja on lukemisen arvoinen kun "sata tapaa tappaa sielu". Valitettavasti narsistien peli on niin likaista että parempi kun lopetat säälimisen. Sua vedetään tunnevivuista joka suuntaan niin kauan ennen kuin tapat kaikki tunteet häntä kohtaan . Se on ÄÄRIMMÄISEN rankka reissu, mutta se sun on vaan pakko tehdä. Toivon sulle enemmän kuin mitään jaksamista tuohon taisteluun!!!

• Umpikujafaija

Kiitos Robert hyvistä vinkeistä. Oon onneks saanut muutamat riehumiset tallennettua. Oon aivam paskana ollut viime päivät mutta kyllä se voima taisteluun löytyy, ja niitä tosiaan tarvitaan. Kiitos ja kumarrus!

• tulivaanmieleen
        Umpikujafaija kirjoitti:

Kiitos Robert hyvistä vinkeistä. Oon onneks saanut muutamat riehumiset tallennettua. Oon aivam paskana ollut viime päivät mutta kyllä se voima taisteluun löytyy, ja niitä tosiaan tarvitaan. Kiitos ja kumarrus!

Huolehdi, että niistä on myös kopiot jossain mihin vaimo ei varmasti pääse käsiksi. Esim. työpaikalla. Älä kerro täällä liian tunnistettavasti mitään.

• Halaus_ja_tsemppiä

Huolehdi lapsenne itsellesi. Ota vaikka salaa videoita kodin meiningistä ja mene raastupaan.

Voit myös tehdä lasun hänen lapsistaan. Kerää hyvät todisteet siitä, ettei hän sovi vanhemmaksi.

Hanki itsellesi apua. Puhu ammattilaiselle.

Sinulla ei ole mitään hävettävää, vaikka se on luonnollinen tunne tuossa tilanteessa.

• Umpikujafaija

Kiitti. Kivinen tie on kuljettavana. Niin karua on myös tajuta se, että on sillon alussa rakastunut pelkkään naamioon jolla monsteri verhosi itsensä. Saatana kun hävettää. Lapset on kyllä pakko pelastaa ja hommata todisteita lisää.

• Pillunsaantiseis

Sairaan mutkatonta hilloa pillua et saa.

• kiinnitähuomioomyös

Ihan karmaisevan kuuloista tekstiä ja ero on tosiaan hyvä ratkaisu, mutta kuten tekatissäsikin puhut niin lasten vuoksihan se on monelle vaikea juttu, hakee sitä sitten nainen tai mies. Vaimollasi selkeästi joku persoonallisuushäiriö. Tulevaisuuttasi ajatellen nostan kuitenkin yhden asian esille (jotkut muutkin täällä ovat sen esille nostaneet), joka kommunikaatiossa naisen ja miehen välillä pahoja ongelmia aiheuttaa ja korjaamattomana eroja. Tyypillinen tilanne voi olla, jossa toinen osapuoli (tyypillisimmin nainen tunteellisempana ihmisenä) purkaa rauhassa ajatuksiaan, tuntojaan haluaa siis jutella ja toinen osapuoli (tyypillisimmin mies) ei osaa ottaa vastaan tätä vaan sulkeutuu ja vetäytyy, ehkä yrittää löytää jotain konkreettisia raykaisuja, vaikka toinen on ehkä halunnut tulla vain kuulluksia. Tällöin helposti toinen osapuoli kiehahtaa enempi ja enempi, nostaa kierroksia ja toinen pakenee enemmän ja enemmän. Noidankehä on valmis, ei kuulla toista ja erkaannutaan toisista. Jos taustalla ei ole persoonallisuushäiriöitä vaan ikäviä kokemuksia tms. niin asiat minesti saadaan toimimaan, mutta muutoin edessä on ennen pitkää ero.

• floora19

tuossa edellä jo tulikin hyvä ohje, hanki todisteet! videoi ja nauhoita vaimosi huutamista ja käyttäytymistä. vaadi yksinhuoltajuutta. tee lastensuojeluilmoitus vaimostasi mikäli käyttäytyy lapsia
      kohtaan törkeästi- olen ammatissa jossa kohtaan Särkyneitä lapsia ihan riittävästi. kerro puolisosi lasten isälle ja omaisille käytöksestä todisteiden kera ja ilmoita että he voivat viedä emännän hoitoon koska sinä sanoudut irti tuosta parisuhteesta. voimia!!

• kokemusta.on

Melkein ajauduin avoliittoon narsisti naisen kanssa, mutta onneksi kuitenkin todellinen luonteensa tuli ilmi ennenkuin kerkesimme muuttaa yhteen.
      Ei suhdetta narsistin kanssa voi ymmärtää ennenkuin itse sen kokee.
      Jos mulla ei olisi ollut hyvää itsetuntoa ja laajaa ystäväpiiriä niin varmasti homma olisi mennyt vielä pahemmaksi mitä se oli.

Voimia sulle Umpikujafaija ero on ainoa vaihtoehto sinun tilanteessasi.

• Umpikujafaija

Kiitos paljon. Sitä on kaikkien tosiaan mahdoton uskoa mikä meininki kotona vallitsee. Se kuluttaa ihmisen ääriäänmyöten loppuun.

• haluammevainsinunparasta

Missä vaiheessa on eroprosessisi?

• Epäluulo

Miksi kysyt? Oletko ap:n vaimo?

• haluammevainsinunparasta

En, vaan yksi monesta lukijasta. Tuskinpa AP.n vaimo edes vierailee näillä palstoilla!

• Pärjäilkää

Onko paikkakunnallasi turvakotia? Jos vaimo riehuu, voitte lasten kanssa mennä sinne. Muutenkin voit kysyä sieltä neuvoa. Auttavat yleensä miehiäkin.

Tsemppiä!

• kokenutkehäkettu

Uuh! Kuulostaa niin tutulta.

Aika moni vastanneista on tunnistanutkin persoonallisuushäiriöisen luonteen-

Vaikka hyvä neuvo yleensä on neuvoa keskustelemaan, niin tässä tapauksessa se on hyödytöntä. Narsisti yleensä näkee psykiatritkin osaamattomina puoskareina.

Korostan vielä, mikä on tuotukin esiin, että säästä kaikki todisteet, tekstiviestit, nauhoita puhelut, nauhoita riidat.

Kannattaa myös olla yhteydessä paikkakuntasi lastensuojeluun ja kysyä neuvoa jo ennen kuin käynnistät eroprosessin. Ei varmaan kannata sanoa vaimosi olevan narsisti, mutta pyydät neuvoja lasten suojelemiseksi erittäin riitaisan eroprosessin varalta. Ei ole mitenkään mahdotonta, että vaimosi tekisi sinusta lastensuojeluilmoituksen mustamaalatakseen sinua . Silloin olet etulyöntiasemassa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2635
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      49
      1835
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      148
      1412
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      354
      1357
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      349
      1296
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1216
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      58
      1156
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1076
    9. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      986
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      903
    Aihe