Niiden lapsuusnittyjen ihana tuoksu

amanlapsuus

Niiden ihanien lehmisavujen tuoksu.
Se lapsenmieleen jäänyt tuoksu,kun avojaloin porhallasin nuuskimaan kevättä?
Sen sulaneen lumen alta heräsivät ensimmäiset leskenlehdet,sen lumenalta työntyi alkava kesä
variksensaappaineen halusin ottaa sen uuden kesän vastaan

9

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.hajuakaan.asiasta

Lehmisavu ?
      Siis lumen alta esiin tuleva lehmänläjä vai ?

• Kiitos mielenkiinnosta,ei .hajuakaan.asiasta!
        Siis se oli savu jota poltettiin,kun lehmiä lypsettiin,että kärpäset kaikkosivat.
        Sen tiedon varmaankin voit lukea Googlesta
        Se siis tavallaan oli kytevä palo ja yleensä siinä käytettiin tuoreita lepänoksia,jos edes oikein muistan?

• No eikö sinua.ei hajuakaan.asiasta kiinnostanut ne variksensaappaat,että minkälaiset popot ne olivat?

• rituliini_38 kirjoitti:

No eikö sinua.ei hajuakaan.asiasta kiinnostanut ne variksensaappaat,että minkälaiset popot ne olivat?

Niitä tuoksuja ei enää missään saa haistella. Ei ole edes laitumia jäljellä. Olisikohan se Eero Järnefelt vai kuka kansallismaalarimme, joka on maalannut taulun aiheesta.

Navetatkin ovat nykyisin kauniita tuotantolaitoksia, joissa ei ole ensimmäistäkään kärpästä. Muistan, että sukulaistalossa olin jo 30 v. sitten aivan äimän käkenä, kun navetan seinät oli valkoisella kalkittu, lehmät puhtoisia kuin suihkusta tulleet, ei haisuja, ei tuoksuja, ja nimenomaan ei ainuttakaan kärpästä. Konelypsyllä maito suoraan tankkiin. Itse ostivat maidon lähikaupasta, koska tankki vietiin meijeriin avaamattomana.
        Nykyisinhan lypsy toimitetaan automaatilla, johon lehmät menevät itse ja jonottavat vuoroaan hyvässä järjestyksessä.
        Ne variksensaappaat eivät kovin toivottavat ole. Luulen, että minulla ei ole koskaan ollut, vaikka lapsuuteni maaseudulla elinkin. Muistelen. että en päässyt ulos paljain jaloin ennen kuin joskus toukokuun lopulla. Mutta paljasjaloinhan sitä sitten oltiin koulun alkuun asti.

• Makriina2 kirjoitti:

Niitä tuoksuja ei enää missään saa haistella. Ei ole edes laitumia jäljellä. Olisikohan se Eero Järnefelt vai kuka kansallismaalarimme, joka on maalannut taulun aiheesta.

Navetatkin ovat nykyisin kauniita tuotantolaitoksia, joissa ei ole ensimmäistäkään kärpästä. Muistan, että sukulaistalossa olin jo 30 v. sitten aivan äimän käkenä, kun navetan seinät oli valkoisella kalkittu, lehmät puhtoisia kuin suihkusta tulleet, ei haisuja, ei tuoksuja, ja nimenomaan ei ainuttakaan kärpästä. Konelypsyllä maito suoraan tankkiin. Itse ostivat maidon lähikaupasta, koska tankki vietiin meijeriin avaamattomana.
        Nykyisinhan lypsy toimitetaan automaatilla, johon lehmät menevät itse ja jonottavat vuoroaan hyvässä järjestyksessä.
        Ne variksensaappaat eivät kovin toivottavat ole. Luulen, että minulla ei ole koskaan ollut, vaikka lapsuuteni maaseudulla elinkin. Muistelen. että en päässyt ulos paljain jaloin ennen kuin joskus toukokuun lopulla. Mutta paljasjaloinhan sitä sitten oltiin koulun alkuun asti.

Niin tosta paljainjaloin olosta täällä malaiskoulussa oli kilpailu,että kuka ensimmäisenä kipaisi kouluun paljainjaloin ja kuka viimeisenä?
        Minulla oli matkaa kouluun viisi kilometriä ja tietty syksyllä lähdin rikkomaan jotain tiettyä ennätystä paljainjaloin.
        Päivällä satoi lunta ja oli pakko päästä takaisin,sain jostain opettajan löytämät kopposet,siis tuohivirsut,jotka olivat muutamaa numeroa liian suuret,mutta niin vain perille pääsin.

Mikähän se sai jo pentuna rikkomaan rajoja ja omaamaan tietyn kilpailuvietin,kunpa sen tietäisin,olisinkin paljon viisaampi?

• Niittytuoksujen tulvahdus vastaanotti aamuaikaseen kun vilkaisin. Muistoja nousee mieleeni, vielähän 90-luvun taitteessa kuljin Sipoossa laidunmaan reunaa.

Lehmät laidunsivat alhaalla, lähempänä laskuojaa, josta helteellä kävivät juomassa.
      TUoksuihan siellä kesä, ja mikä minua viehätti, oli kivenlohkareiden pengertämä reunus hakaa vasten, jossa kasvoi kissankäpälää. Niin soma tuo kasvi harmaanvihertävän karvaisen varren päässä nuo vaaleanpunaiset kissantassun tyynyt.
      Kävin joskus etsimässä aiheita kesäisiin maatilamaalauksiini, jääden ihailemaan kastepisaraa kimmeltämässä poimulehden keskellä.

Kerran kuljin tapani mukaan pellon kaistaa, kun huomasin jäniksenpoikasen painautuneena ruohikkoon. Pitkät korvatkin oli painautuneina selkää vasten, ja niin liikkumatta oli pikkuinen, että hiljaa ohitin sen häiritsemättä.

Luonnon keskellä asuessa saa nähdä monet kauniit näyt, muistoissa ne on säilyneet.

• Niiden niittyjen myötä ovat myös kadonneet kämmekät ja paljon muita kasveja joita joskus keräsin siihen värikuvakasvioon.
        Oliko kasvienkeräilypakko aikoinaan yhteiskoulussa,muistan vain sen täältä maalta?

Voi sinä sini-sirkku olet taiteellisesti lahjakas minä kuljin niitä karjapolkuja vain karjan mukana ja jollen kävellyt istuin Pulu hepan selässä.
        Se hevonen oli osa minua ja minä olin sitä ihanaa hevosta.
        Kuinka sitä voikaan olla hevosen kanssa yhtä,se tamma todella oli elämäni heppa.
        Se oli kasvattikotini omaisuutta,ei siis minun.
        Ne hevoset joita olen omistanut,olivat entisiä raviraakkeja,joita säälistä otin ja viimeinen olikin tappaa minut tonne talliin.

Anteeksi nyt keväinen lapsuusmaisemani sai synkän värin,mutta nythän onkin talvi ja harppaus niihin mullantuoksuihin ja variksensaappaisiin ??

• Per-kel

Kylälle 2,5 km auraamaton tie minne isä joka aamu kuskas hevosella maitotonkat meijeriin.- Suksilla tai potkukelkalla kouluun.- Isoisä kun kuoli v1952 vietiin kuusenhavujen peiteyssä reessä arkkuineen kylälle missä autotie.- Kesällä sitten pikkurenkinä joutui ottamaan osaa maatilan töihin .- Vielä vanhuksena sopii viikatteella niittää :) Ja tiedän mistä maito tulee sekä vasikat.- Eivät nykyajan kaupunkilaistuneet tiedä niistä ajoista hevon-peetä .- Ja ihana lannan tuoksu sitten :) Ja vastaniitetty heinäpelto aamukasteessa :´-)

• Ihania muistoja nousee mieleen,...kaadetun heinän tuoksu tuntui koko tienoossa. kun pyörällä tulin kaupasta. Muistan vielä kun jokin otus tömähti kaula-aukkooni, ja jouduin pysähtymään. No, ampiainenhan sieltä ryömi,..hyvä kun en hieronut sitä polkiessani.

Heinätalkoot oli taas tulossa, toistakymmentä ihmistä ruokittavaksi. Sai siinä muutaman perunan kuoria, ja pullaa leipoa edeltävinä päivinä. Rankkaa aikaa kesästä se oli, mutta maitotilalla oli vuoden tulo riippuvainen heinäsadosta.

Yleensä tein ruuat edellisenä päivänä, että ehdin mukaan pellolle minäkin, kesäisiä muistoja nuokin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      414
      1206
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1106
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      842
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      61
      795
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      100
      703
    6. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      16
      702
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      72
      684
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      661
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      26
      653
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      60