Itse olen ihmetellyt sitä että miksi joukkoliikenne kehittäminen on tälläistä kuin se on ollut.
Mitä se on ollut, no siis sitä että jo ennen espoon metroa olisi ollut tarve saada joukkoliikennettä paremmaksi. Miksi ei saatu, oliko se rahan puutetta, osaamisen puutetta, tahdon puutetta (kukaan ei tee mitään, taaskaan) vai mitä? Sen kai voinee pois sulkea ainakin että ei rahan puutetta koska tulisin metro, jonka kustannuksilla espoon joukkoliikenne olisi laitettu kuntoon todella komeesti ja uusittu kalustokin.
Tuolle emme voi mitään, eikä kovin monikaan espoolainen ainakaan kantaansa tuonut esiin että se olisi jotenkin päättäjille asti mennyt että metroa ei haluta. Saahan se metro olla ja vaikka lentokenttäkin mutta..
Sinä ja minä omilla autoillaan ajavat, tulisitko edes toimeen ilman omaa autoa?
Voiko arkea edes toteuttaa, työ, perhe, kaupassa käynnit eli nämä vasta pakolliset menot ilman omaa autoa. Tiedän tiedän, jotkut voi ja sepä onkin paljon kiinni siitä miten sopivasti työpaikka, koti, kauppa, työajat (ihan normaalit työajat) sijoittuu jonkun joukkoliikenneyhteyden varrelle.
Kun yksityisautoilun kimpussa ollaan oikein todenteolla, liki alkaa mennä jo vainoamiseksi.
Nyt ollaan viimeisimpänä vainoamisena suunnittelemassa työpaikka pysäköintiä verotettavaksi.
Syynä tuohon siis tarve vähentää yksityisautoilua! Tietullit on tulossa myös, ei varmaa tietoa mutta..
Ok, mutta nyt päästään siihen mistä kirjoitan konkreettisesti eli tuolle ei anneta mitään vaihtoehtoa. Voitko edes selvitä arjesta ilman omaa autoa, jos et niin onpa todella hienoa miten yksityisauoilijan kimpussa ollaan mutta ei tarjota keinoa sitten miten selvitä ilman omaa autoa.
Ja nyt puhutaan todellakin tässä espoolaisista, joku on varmaan joskus kuullut että kuinka maaseudulla asuvat voisi olla ilman autoa, niinpä kun edes etelä-espoossakaan ei ole asiaa järjestetty että voisi ilman omaa autoa selvitä arjesta.
Tässä esimerkki omasta arjestani:
Työpäivä alkaa helsingin puolella kello 7:00 ja loppuu kello vähän kolmen jälkeen.
Päiväkoti aukeaa kello 6 ja menee kiinni kello 17:00. En voi käyttää ympäri vuorokauden auki olevaa päiväkotia koska sellaista ei ole tarpeeksi lähellä, asun siis etelä-espoossa. Eli jos siis menisin bussilla niin lapset pitäisi viedä päiväkotiin joka aukeaa viimeistään kello 5 koska muuten ei kerkiä enää töihin ajoissa. Iltapäivällä ajoissa taas päiväkotiin kerkiäminen on todella tiukalla, jos liikkuisin julkisilla liikennemuodoilla koska matka-aikaa menee 1h:30min suurinpiirtein mukaan laskettuna kävelymatkat. Työpaikalta lähtiessä siis en ole bussilla kello 15:15 vaan silloin astelen ulos työpaikalta, näin ollen aikaisintaan voin olla bussissa vasta 15:30.
Ei tuo mene läpi millään ilman omaa autoa.
Kun lisätään vielä se että vaikka tuon jotenkin saisi toteutettua niin lisäksi pitää käydä kaupassakin, joka ei ole kaukana mutta aivan päinvastaisessa suunnassa kuin kotini. Ps kotini ihan vierestä kulkee bussi että en asuu missään ihan sivussa.
No kaikillahan ei ole lapsia.
Työmatkani omalla autolla kestää noin 20-30min, riippuen miten ruuhkia osuu kohdalle, lähempänä 20min on kuitenkin se aika koska pääsen töistä juuri ennen ruuhka-aikaa.
Minulla asuu liki samanlaisessa sijainnissa kolleegoita itä-helsingissä, saman pituisen matkan päässä työpaikasta ja heillä on ihan sama tilanne sielläkin, omalla autolla parikymmentäminuuttia ja julkisilla minimissäänkin tunti.
Ihan se nyt jo merkittävä tekijä että paljon vuorokaudessa käytetään tunteja mihinkin asioihin.
Voitte ihan vapaasti lainata tätä kirjoitusta, muokkaa siitä itselle sopivampi kirjoitus.
Jos te hyvät espoolaiset että ota kantaa, vaikuta niin ei kuulkaas mikään kehity.
KAIKKI kehitys lähtee kansalaisen aloitteesta, joka ikinen asia! Ei ne mistään taivaalta tipu, itsellemme teemme asuinympäristöä, turvallisuutta, maatamme, työpaikkoja, koulutusta. Voi olla että moni vaikuttaa muita kanavia pitkin mutta aika monet some kanavat tietäen niin ei ainakaan niissä ole juuri mitään kannanottoja espoon asioihin jos paljoa muihinkin.
Joukkoliikenne palvelemaan kaikki, niin että autoja ei tarvita.
Pääsisipä bussilla työpaikalle sujuvasti niin säästyisi rahaakin tosi paljon.
Selviäisitkö ilman omaa autoa arjesta espoolainen?
4
<50
Vastaukset
- AutotonKortiton
Vallan mainiosti selviän, olenhan selvinnyt jo 34 vuotta.
- luonnont_kand
Olen jo kouluikäisenä suunnitellut linja-autoaikatauluja, koska olen aina ollut linja-autoharrastaja. Olen jo monen vuosikymmenen aikana keksinyt loistavia ideoita linja-autoliikenteeseen, mutta...
ikävä kyllä, olemme Suomessa, missä hyvät ideat eivät kelpaa linja-autoliikennöitsijöille. No, niinpä minustakin on tullut henkilöauton käyttäjä, koska Suomen joukkoliikenteen palvelutaso on mennyt aina vain huonommaksi. Tämä ilmiö ei muuten ole vain Espoossa, vaan kaikkialla Suomessa. En kyllä selviäisi, tai ainakin on paljon helpompi, kun on auto.
- jalaa1x
Ite olin 6 vuotta Espoossa töissä, ja kyllä sinne julkisella kulkeminen ainakin tuolta Keski-Uudeltamaalta oli hidasta. Muutaman kerran tuli mentyä töihin julkisilla. En kyllä aamuin-illoin olisi tuota jaksanut. Siksi tulikin suhattua omalla autolla, vaikka sekin oli yhdessä vaiheessa tuskaa Kehä 1:sen siltakorjausten takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403047- 772704
- 1762363
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362125- 181466
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231393Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411386- 131269
- 101264
- 221241