Radiouutisissa todettiin sähkäriauton uusin ongelma: vaaditussa 12 % ylämäessä on erittäin vaikeata lähteä peräkärryn kanssa liikkeelle; asiantuntija mainitsikin, että kun kytkimellä ei voi luistattaa tuolla pelillä...
Patteriauto yllättää.
Sähköauto ei pysty vetämään peräkärryä
84
746
Vastaukset
- Hauskaa_
Yle uutisoi. Pääsi nauru.
- Vectron
On se vaan ihme kun sähkötrukilla voi nostaa ja kiskoa tonnien painoisia kuormia. ?
Pitääkö jatkossa ostaa sähköveturi. ? - PikkuSumma
Vectron kirjoitti:
On se vaan ihme kun sähkötrukilla voi nostaa ja kiskoa tonnien painoisia kuormia. ?
Pitääkö jatkossa ostaa sähköveturi. ?300 000 000 euroa pisti VR vetureihin .
- oqpxsq
Vectron kirjoitti:
On se vaan ihme kun sähkötrukilla voi nostaa ja kiskoa tonnien painoisia kuormia. ?
Pitääkö jatkossa ostaa sähköveturi. ?Trukissa on hydraulimoottorit joita pyörittaaää sähkökäyttöiset hydraulipumput. Vääntömomentti on aivan eri, kun huippunopeus on luokkaa 15km/h ja siltikään trukki ei jaksa paljoa vetää, vaan nostaa taakkaa abaut sentin pari sekunnissa. Sitten taas junista. Sähkövetureiden tehot ovat 1,6 - 6 megavattia eikä sellaisia akkuja taida olla joista nuo tehot saataisiin.
- lknln
oqpxsq kirjoitti:
Trukissa on hydraulimoottorit joita pyörittaaää sähkökäyttöiset hydraulipumput. Vääntömomentti on aivan eri, kun huippunopeus on luokkaa 15km/h ja siltikään trukki ei jaksa paljoa vetää, vaan nostaa taakkaa abaut sentin pari sekunnissa. Sitten taas junista. Sähkövetureiden tehot ovat 1,6 - 6 megavattia eikä sellaisia akkuja taida olla joista nuo tehot saataisiin.
Korjaan Trukin nosto on hydrauliikalla ja ajo tapahtuu yleensä heikkotehoisella sähkömoottorilla. Akkuteho on rajallista juniin toki riittää kaapelista melkein rajaton teho. Sähköautokin olisi tosi tehokas jos sähkö tulisi kaapelilla voimalinjasta suoraan, eikä akusta.
- cvbncv
oqpxsq kirjoitti:
Trukissa on hydraulimoottorit joita pyörittaaää sähkökäyttöiset hydraulipumput. Vääntömomentti on aivan eri, kun huippunopeus on luokkaa 15km/h ja siltikään trukki ei jaksa paljoa vetää, vaan nostaa taakkaa abaut sentin pari sekunnissa. Sitten taas junista. Sähkövetureiden tehot ovat 1,6 - 6 megavattia eikä sellaisia akkuja taida olla joista nuo tehot saataisiin.
Ei se nostonopeus sentään niin hidas ole, että sentti sekunnissa. Katso vaikka Youtube-kuvaa jostakin varastosta.
- 666devilos
Suomessa ongelma hoituu joko verottamalla tai sakottamalla.
- Muahahaa
Yli miljoona peräkärryä Suomessa.
- xxxgxxgg
Jos jono pysähtyy ylämäkeen, niin peräkärryä vetävä sähköauto jää mäkeen.
- KoukkuOn
Onko teillä ystävinä ekoteko ihmisiä, jotka aina sillontällön kaipaa kyytiapua? Peräkärrykin olisi kiva!
Kaksinaamaista tekopyhää sakkia. - tarvitaan.momenttia
Ei se mitään yllätä, kun "patteriautossa " ei ole "kytkintä" millä voisi luistattaa auton liikkeelle suuren lähtömomentin saamiseksi. Säköauton periaate kun on erilainen mitä tavallisen otto-moottorin ollessa voimalinjaan kytkettynä, otto-moottori pyörii jo valmiiksi ennen likkeelle lähtöä.
- Electrix
Sähkömoottorin vääntö on suurimmillaan kierrosluvulla 0.
- oma.testi
Electrix kirjoitti:
Sähkömoottorin vääntö on suurimmillaan kierrosluvulla 0.
Siis suorakäynnisteisissä mutta ei sähköauton moottorissa. Kokeilehan vaikka tavallista akkuporakonetta tai vaikka tavallista porakonetta missä on portaaton nopeuden säätö kuten sähköautoissakin, otat istukasta tukevan otteen ja yritä laittaa pyörimään, eipä muuten lähde, murina vaan kuuluu. Siiten kun on pyörintää niin sitten alkaa poweria löytymään.
- tarvitaan.momenttia
oma.testi kirjoitti:
Siis suorakäynnisteisissä mutta ei sähköauton moottorissa. Kokeilehan vaikka tavallista akkuporakonetta tai vaikka tavallista porakonetta missä on portaaton nopeuden säätö kuten sähköautoissakin, otat istukasta tukevan otteen ja yritä laittaa pyörimään, eipä muuten lähde, murina vaan kuuluu. Siiten kun on pyörintää niin sitten alkaa poweria löytymään.
Kyllä se lähtee mutta pitää antaa "hanaa" reilusti, kierrosnopeus onkin pian jotain muuta kuin hallittu. Eli jos vertaa sähköautoon niin saattaa ottaa kunnon loikan.
- Joo_o
Minä tartten nyt muuttoapua. En huomenna, mutta nyt!
Huomenna minä taas protestoin autoja.
Mitä järkeä on pitää autoa 365 päivää vuodessa, jos sitä tarvii vain 50 päivänä vuodessa? Peräkärryäkin tarvii vaan ehkä kerran vuodessa tai yhtenä kahtena päivänä vajaa kymmenen keikkaa! Tai ehkä kerran kuussa. - eipäootak
NIINKÖ ON HALOO !
että sähköautot käy energiaystävällisellä aineella .
SAMAA HUIJAUSTA KUIN AIKOINAAN SÖHKÖLÄMMITTEISET TALOT-
nyt nauttineet kallista sähköstä .
HUONO TIE SÄHKÖAUTOT :
vetyautot kehittää tai muuta - lupa.maksettu
Oli se televisio uutisissakin! Eikö ole varaa töllöttimeen senkin köyhimys
- AlkoYrjöttää
Heitin töllöttimen roskiin, kun eilen tuli se aikuisten päiväkotiohjelma, missä aikuiset tosissaan leikkii. Typeryyden huipentuma. Myyrä.
Onko oikeesti aikuisille jäänyt päälle leikkikerho?
Missä todellisuudessa kansakunta elää? Psykoosisissa kaikki?
- Patteriauto
Patteriauto on kyllä parempi nimi kuin sähköauto.
- IhanTosi
Onko joku joskus ostanut hyviä uudelleen ladattavia pattereita?
- Quatermash
Kusetusta,kusetusta,kusetusta.
Oman ja kaverien etujen mukaisesti mennään.
Ensiks ehtiälle rosvolle eniten.
https://www.is.fi/autot/art-2000005930869.html - nälkäkuolema
Sähköauto kokee bensavehkeen kohtalon, kun öljy pikapuoliin loppuu.
- IkäväIhminen
Kyllä on luuloja porukalla.
"Lainaa autoa.
Ajan ite.
Viimeksi ajoin pari vuotta sitten."
Olinko ikävä ihminen, kun en lainnannut bemariani?
Härski ekoteko ihminen ruinaa diesel bemaria lainaan!
Tosi tyhmä vielä luulee, että se bemari liikkuu munkkikahvilla.
Joo, se peräkärryhän tulee siellä perässä ihan itsekseen. - SunttiTässäHei
Mielelläni ostaisin sähköauton kunhan niitten valmistajat ottaisivat meille suomalaisille tärkeät ominaisuudet huomioon niitä suunnitellessaan. Minimi on, että voi vetää telikärryllä täyttä puukuormaa auraamatonta metsäautotietä jyrkkää ylämäkeä 37 asteen pakkasessa, lämmityslaite täysillä, lataustaukoa pitämättä yli 1 000 km matkan yhtäjaksoisesti.
Terveisin,
Suntti Juomalainen,
Autoilija- PaukkuaPenkkiiin
Penkinlämmittimenä toimii piereskely. Onko se ekoteko?
- haaveajoja
Miksi pitää vetää sitä peräkärryä? Pakettiautotkin on keksitty. Taatusti vetokoukun ja kärryn hinnalla 95% kansasta voi ajella halvemmalla vuokrapakulla ne harvat ajonsa. Kuka on muuten nähnyt täyteen lastattuja farmariautoja muilla kuin romanialaisilla vaikka niitä myydään niin pirusti.
- HuvinsaKullakin
Ihan huvikseni ostin farkku bemarin, hippasen vajaa sata tonnia
- Älyhoi
Paku.
Se se on ekoteko.
- sähköauto.parempi
Ylen lainaama aasintuntija lienee joku persu, joka ei tiedä sähköautoista mitään. Sähköautoissa on heti paikaltaan lähtiessä käytössä maksimivääntö. Niillä pääsee paljon helpommin liikkeelle mäessä kuin suoraruiskudieseleillä, joissa on todella ohut alavääntö.
Norsku on vedellyt Teslallaan ympäri Eurooppa Kabea, joka ei ole ihan kevyimmästä päästä perävaunuja. Viimeksi kun olen Norjassa ja Alpeilla käynyt, niin siellä on ollut jyrkkiäkin nousuja. Sähköautohan muuten lataa akkua alamäessä... - vaunun.vetäjä
Täyssähköautoista ei ole matkailuvaunun vetoon.
- vaunun.vetäjä
Niin tiedän. Latauspisteitä ei vaan ole, kuinka se tyhjällä akustolla onnistuu. Pääset noin 200 km ja siihen loppui reissu.
- tietäjälle.kysymys
vaunun.vetäjä kirjoitti:
Niin tiedän. Latauspisteitä ei vaan ole, kuinka se tyhjällä akustolla onnistuu. Pääset noin 200 km ja siihen loppui reissu.
Näköjään tiedät. Lataamattako norjalainenkin teki sähköautollaan 6000 kilometrin reissun Eurooppaan vaunu perässä?
- vaunun.vetäjä
tietäjälle.kysymys kirjoitti:
Näköjään tiedät. Lataamattako norjalainenkin teki sähköautollaan 6000 kilometrin reissun Eurooppaan vaunu perässä?
Kunhan nyt edes suomessakin pääsisi pihasta pitemmälle. Ei pääse edes lähimpään satamaan ilman välilatausta, josko pystyise missään edes lataamaankaan.
- hankkikaa.asuntoauto
Lasikuituvessan veto alinopeudella pitkin maanteitä onkin vain kiusantekoa.
- sähkölelut
Sähköautot kuuluvat lasten autoradoille kun ne eivät ole vieläkään kehittyneet varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi.
Akkujen kehityksen pitäisi mullistua todella paljon jotta touhussa olisi mitään järkeä.- köyhät.inisevät
Köyhän ininää. Rippikouluikäiset mersut ovat niin last season.
- Mullistua
Mullistua.
- ent.demari
Tuskin tuokaan on ongelma vihreästi ajatteleville/ajaville? :D
- kössikenguguru
Kuljettamista varten on pakettiautot.
- pid
Ja sähkörekat.
- sdkhksss
pid kirjoitti:
Ja sähkörekat.
Haluan olla omavarainen. En maksa rekan käytöstä erikseen mitään. Käykö näin? Lainaatko rekkaasi aina kun tarvitsen, niin voin sitten ostaa itselleni tuollaisen suorituskyvyttömän leikkiauton, "sähköauton".
- Harvassa-nuo-nousut
>> uusin ongelma: vaaditussa 12 % ylämäessä on erittäin vaikeata lähteä peräkärryn kanssa liikkeelle;
Julkisessa tieverkossa noin jyrkkiä mäkiä löytyy todella harvassa. Jo 7% nousua pidetään niin jyrkkänä, että siitä pitää ilmoittaa liikennemerkillä, varoitusmerkki nro 116.
http://www.savonkilpi.fi/userfiles/image/liikennemerkit/merkit1.gif
Pientalojen liittymäteillä ja mökkiteillä nousuja tietenkin löytyy. Onhan se noloa kun jää matkailuautonsa kanssa omaan mökkipihaan, eikä pääse poies. Pakko soittaa naapurin isännälle, että tuleks hiukan vetään, sillä sun Valmetilla tänne.- vähissä.on
Taitaa olla kovin vähän sähkökäyttöisiä matkailuautoja. Olisiko edes yhtään.
- muuallamäkistä
Eiköhän tuo 12% vaatimus tule muualta kuin Suomesta. Alpeilla autoillessa olen huomannut Suomen tieverkolle riittävän tehokkaan auton olevan vuoristoteillä alitehoisen. Alpeilla ei muuten keskikulutus juuri nouse, koska moottorijarrutus katkaisee polttoaineen syötön ja mutkaisuuden vuoksi keskinopeudet jäävät pieniksi. Sähköauto kyllä muuten toimii mäkisissä olosuhteissa paremmin. Manuaalivaihteista autoa saa vielä aika paljon hämmentää serpentiiniteillä.
Kyllä ne vetää ihan jotain muuta perä-juttua nuo sähköautoilijat.
- kaikki-muuttuu-
Jostakin luin Amerikkalaisesta avolava-autosta, joka vetää 5000 kg peräkärryn, ja on sähköauto. Kyllä ne kehittyy pikkuhiljaa, koska kuorma-autojakin tehdään sähköautoiksi. Mutta tietysti nykyiset sähköautot ovat mopoja, joten niistä kai tässä olikin kyse.
- 5000
Teslan Model-X on jo vanha sähköautomalli. Sillä saa vetää 5000 paunaa painavaa peräkärryä.
- Vaihteistollatoimii
Vanhasta autosta tai maasturista kun tekee sähköauton jossa vaihdelaatikko ja vielä maasturissa vaihteidenpuolittajakin niin taas menee sähkölläkin minne vain ja vetää kärriä siinä missä polttomoottori autollakin eikä jää mäkiin kiinni.
- garunaas
kansanäänestys haluaako suomi sähkö autot
tuulivoimala on mauri pekkaraisen heiniä suku voi hyvin bisnes bisnes..
sähkö on kallista nytkin miten sen erottaa muusta virrasta. - realismi______
Kaasuautossa riittäisi vääntö pakkasilla?
- StartistaKäyntiin
Eiku talleja rakentamaan.
- Miten_nousee_mäkeä
sähköauto kuraisella metsäpolulla, puoli tonnia työkaluja ja asennustarvikkeita peräkärryssä?
Vai jätetäänkös tulevaisuudessa työt tekemättä?
Haloo! Kuuluuko utopiahihhulit? Kuuluuko? - enpätietä
Eikö sähkäriautoissa ole kytkintä ja vaihteita? Pyöriikö se moottori tosiaan 50 000 kierrosta minuutissa?
- persut-vauhdissa
Ei sähköauto tarvitse mitään "kytkintä". Luuletteko pösilöt että sähköauton moottori käy tyhjäkäyntiä?
- Paras_tapa
edistää sähköautoilua ja niin ollen ilmastoa, olisi tuoda markkinoille niin hyviä ja halpoja sähköautoja, että ne valtaisivat silkalla paremmuudellaan suuren osan liikenteestä ihan itsekseen. Eihän hevostenkäyttökään tarvinnut tuekseen kävelemisen kieltämistä, saati autoistuminen hevosten kieltämistä.
Pakot ja kiellot kielivät siitä, että korvaava tuote on monin verroin huonompi. - Höhöhöhöh
Hauska nähdä, kun patteriauto auraa teitä.
Vielä hauskempaa on, kun paristokarhu avaa tietä. - Mitähänvittua
eihän suomessa edes ole noin jyrkkiä ylämäkiä
- mitähänsitä
Ei niin, mutta alamäkiä kyllä on.
- IhanOikeesti
Paimiossa Kalevalla nähtiin karhu.
- tottuuksia
Trukissa on hydraulimoottorit joita pyörittaaää sähkökäyttöiset hydraulipumput. Vääntömomentti on aivan eri, kun huippunopeus on luokkaa 15km/h ja siltikään trukki ei jaksa paljoa vetää, vaan nostaa taakkaa abaut sentin pari sekunnissa. Sitten taas junista. Sähkövetureiden tehot ovat 1,6 - 6 megawattia eikä sellaisia akkuja taida olla joista nuo tehot saataisiin.
Korjaan Trukin nosto on hydrauliikalla ja ajo tapahtuu yleensä heikkotehoisella sähkömoottorilla. Akkuteho on rajallista juniin toki riittää kaapelista melkein rajaton teho. Sähköautokin olisi tosi tehokas jos sähkö tulisi kaapelilla voimalinjasta suoraan, eikä akusta. Liikkumis vekottimessa pitäisi talvella taretakkin. mistäs siihen energia? Nykydiiselit ovat jo niin energiatehokkaita, etteivät luo lämpöä lämmitykseen. Lämmitys pitääkin tehdä polttoaine käyttöisellä lisälämmittimellä varsinkin tyhjäkäynnillä.- vaihtamalla.paranee
Akusta saa helposti enemmänkin tehoa kuin ohuesta kaapelista, mutta energiaa akuissa on vain rajallinen määrä. Töpselissähän riittää sähköä maailman tappiin.
Sähkötrukeista pitäisi ottaa mallia sähköautoihinkin, ja kehitellä standardi akkumoduuli. Tyhjentyneet moduulit vaihdettaisiin nopeasti latauspisteillä täyteen ladattuihin. Vähän kuten nestekaasupullot nykyään.
- turhaavouhotusta
Ei ole sähköauto pohjolan oloihin valmis vielä pitkään , jos koskaan , akuista ei riitä virtaa ohjaamon lämmittämiseen , kuin lyhyen ajan , ja jos asennetaan poltoainetoiminen lämmitin , on sitten sama kuljettaa autoa sillä energialla, joka menee siihen lämmittäämiseen.
- Jessssssss
Sähköauto pakkasella vie 4,5 litraa dieseliä satasella
- puoltavähemmän
Jessssssss kirjoitti:
Sähköauto pakkasella vie 4,5 litraa dieseliä satasella
Dieselissä on energiaa 10 kWh/l.
Nykyaikaiselle sähköautolle kuten Hyundai Kona ilmoitetaan WLTP-kulutukseksi 15,4 kWh/100km. Dieselinä se tekee 1,54 litraa. Kun tuohon ynnätään sähköautoilun talvilisää 50 prosenttia ollaan jossain 2,5 litran tasolla dieseleinä. Sähköauton hyötysuhde on ylivoimainen verrattuna dieselmoottorilla varustettuun autoon. - dhbvbdjbj
puoltavähemmän kirjoitti:
Dieselissä on energiaa 10 kWh/l.
Nykyaikaiselle sähköautolle kuten Hyundai Kona ilmoitetaan WLTP-kulutukseksi 15,4 kWh/100km. Dieselinä se tekee 1,54 litraa. Kun tuohon ynnätään sähköautoilun talvilisää 50 prosenttia ollaan jossain 2,5 litran tasolla dieseleinä. Sähköauton hyötysuhde on ylivoimainen verrattuna dieselmoottorilla varustettuun autoon.Sähköautossa ei ole vääntöä että voisin vetää 4500 kiloisen veneeni trailerille talveksi. Laskuluiskat ovat jyrkkiä ja sähköauton voimat ja tehot mitättömiä silloin kun tarvitaan todelliseen käyttöön kyseisiä härpäkkeitä.
Vain diesel ja sopivin välityssuhtein bensiiniautoissa löytyy tarvittavat tehot ja väännöt.
Sähköautoista puuttuu myös kyky lämmittää ohjaamoa talvioloissa. Sähköauto on kuin mopoauto. Sopisi kaupunkioloihin, mutta kaupunkioloissa niitä ei tarvita koska kaikki kävelymatkojen etäisyyksillä kaupungissa.
Lisäksi tarvitaan koko ajan sisätallia ja latauspaikkaa joka pysähdyksen ajaksi.
Sähköautot voi unohtaa sellaisenaan.
Vetyautot ovat todellinen kehityskelpoinen vaihtoehto. - sähkövääntää
dhbvbdjbj kirjoitti:
Sähköautossa ei ole vääntöä että voisin vetää 4500 kiloisen veneeni trailerille talveksi. Laskuluiskat ovat jyrkkiä ja sähköauton voimat ja tehot mitättömiä silloin kun tarvitaan todelliseen käyttöön kyseisiä härpäkkeitä.
Vain diesel ja sopivin välityssuhtein bensiiniautoissa löytyy tarvittavat tehot ja väännöt.
Sähköautoista puuttuu myös kyky lämmittää ohjaamoa talvioloissa. Sähköauto on kuin mopoauto. Sopisi kaupunkioloihin, mutta kaupunkioloissa niitä ei tarvita koska kaikki kävelymatkojen etäisyyksillä kaupungissa.
Lisäksi tarvitaan koko ajan sisätallia ja latauspaikkaa joka pysähdyksen ajaksi.
Sähköautot voi unohtaa sellaisenaan.
Vetyautot ovat todellinen kehityskelpoinen vaihtoehto.Vääntöä on sähköautoissa yllin kyllin, ja se on käytössä heti paikaltaan lähtiessä. Palaneet kytkimet ovat historiaa.
Mielikuvitusvene nousee jo pelkän ajatuksen voimalla. - dhbvbdjbj
sähkövääntää kirjoitti:
Vääntöä on sähköautoissa yllin kyllin, ja se on käytössä heti paikaltaan lähtiessä. Palaneet kytkimet ovat historiaa.
Mielikuvitusvene nousee jo pelkän ajatuksen voimalla.Vene on yläohjaamollinen lasikuitu matkavene keittiöineen salonkeineen ja vessoineen. Sinulla ei ole mitään ymmärrystä sähkömoottoreiden kapasiteeteista.
Ota koe. Laita porakone viilapenkkiin kiinni ja paina liipaisinta niin että kone jurnuttaa mutta ei pääse pyörimään.
Samalla aikavälillä kun porakoneesi kärvähtää, kärvähtää myös sähköautosi, ellei sähköautosi kerkeä poksahtaa tuleen, kuten Tesloilla on tapana. - tuusa.h.opissa
dhbvbdjbj kirjoitti:
Vene on yläohjaamollinen lasikuitu matkavene keittiöineen salonkeineen ja vessoineen. Sinulla ei ole mitään ymmärrystä sähkömoottoreiden kapasiteeteista.
Ota koe. Laita porakone viilapenkkiin kiinni ja paina liipaisinta niin että kone jurnuttaa mutta ei pääse pyörimään.
Samalla aikavälillä kun porakoneesi kärvähtää, kärvähtää myös sähköautosi, ellei sähköautosi kerkeä poksahtaa tuleen, kuten Tesloilla on tapana.Olen opiskellutkin sähkövoimakoneita, mutta sitä en tiennyt että sähköautoissa käytetään porakoneiden moottoreita. Aina sitä jotain uutta oppii.
Tuossa taulukossa on yhden sähköauton vääntö- ja tehokäyrä ajonopeuden funktiona:
https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/32/4423/70109170/tesla-model-s-power-and-torque-5377830577086430255.png
Kuten huomaat niin voimasta ja tehosta ei jää sähköauton suorituskyky kiinni. Maksimivääntö on saatavilla heti paikaltaan. Vastaavassa tilanteessa savuaa polttomoottoriauton kytkin, kun yrittää venettä kiskoa luiskasta ylös. Sähköautolla nousee vene nätisti.
- RanteetSijoiltaan
Mielenkiintosta miten pieni akkuporakone vääntää ranteet sijoiltaan, mutta sähköautoon ei suhteessa vastaavaa vääntöä saada.
- TämäOnNähtävä
Patteriauto aura-autona.
- TietAuki
Patterikarhu.
- Demarihenkilö
Ilmastomuutoksen pysäytyksessä Suomi voi olla ensimmäinen ja tiukin.
Henkilöautolla ei tarvitse vetää peräkärryä, kuka normaali ihminen tarvitsee käydäkseen julkisella tai yksityisellä puolella töissä peräkärryä?
Maajussit voivat vetää kärryjänsä traktorilla, joissa jatkossa tullaan käyttämään rajallisesti saatavas biopolttoainetta. Maaseudulla ei autoja edes tarvita, sillä kauppa-yms. asiat hoituvat myös traktorilla tai hevosella.
Tavalliset ihmiset siirretään julkisiin kulkuneuvoihin. Niitä ja polkupyöriä käyttivät tavalliset työntekijät vielä 50 vuotta sitten ja hommat hoituivat. Autoja oli vain hyväosaisilla, joten auto oli ja on herrojen huvia.
Siksi sen käyttöä voidaan rokottaa kovilla korotuksilla ja kielloilla.
Ottakas esimerkkiä vaikka lapsivaltuutetusta. Ei hän käyttänyt omaa autoa vaan julkista liikennevälinettä eli taksia. - Kun.ymmärtää.ei.kadu
Nauran jo nyt mutta tulevaisuudessa nauran kunnolla kun ihmiset menee tähän patteriauton höpinään ja uskovat oikeasti ilman tietoa kaiken. Voin sanoa että hauskaa on kun ajan normaaliila autolla ja nämä pöhköt ihmettelee etteihän tässä näin pitänyt käydä. Ajelen pitkiä matkoja ja vedän tarvittaessa peräkärryä ilman mitään latauksia, ja kaiken tuon teen talvellakin lämpimässä autossa ilman ongelmia. Bensakin on silloin halpaa kun kulutus putoaa.
- Viluttaako
Naurusi loppuvat viimeistään vuonna 2045, kun polttoaineen myynti lopetetaan ja nestemäistä biopolttoainetta myydään vain raskaalle amnattiliikenteelle luvan varaisesti.
Sitä ennen korkeina polttoaine-, käyttö- ym. veroina on autoilusi vuoksi ulosmitattu talosi ja tavarasi. Kylmässä autossa on epämukava nukkua.
Lapsiasiavaltuutettu hurauttaa ohitsesi lämpimässä Tesla-taksissa, sinun polttoaineesi kustannuksella. - Kun.ymmärtää.ei.kadu
Viluttaako kirjoitti:
Naurusi loppuvat viimeistään vuonna 2045, kun polttoaineen myynti lopetetaan ja nestemäistä biopolttoainetta myydään vain raskaalle amnattiliikenteelle luvan varaisesti.
Sitä ennen korkeina polttoaine-, käyttö- ym. veroina on autoilusi vuoksi ulosmitattu talosi ja tavarasi. Kylmässä autossa on epämukava nukkua.
Lapsiasiavaltuutettu hurauttaa ohitsesi lämpimässä Tesla-taksissa, sinun polttoaineesi kustannuksella.Jos suomi todella noin täysin sekoaa päästään, olen siinävaiheessa jo muutanut maata ja kansalaisuutta. Jääkää te tänne bussilla liikkujiksi somalien ja iranien ja muiden muslimien kanssa. Piereskelkää ja tottukaa uuteen bakteerikantaan samalla kun yksityisyytenne on viety.
Varo metroissa ettet saa kirveestä päähäsi, kuten vuosi pari sitten metrossa kävi.
- parempihan-se
Miksi ei pystyisi? Sähköautohan on jopa vastaavaa dieselautoa raskaampi, ja on siksi tukevampi vetoautona. Kevyt dieselauto joutuu herkästi kärryn vietäväksi.
- dfgggff
Ja sähköauton hinta on sitten 5000e et kaikki voi ostaa niitä ja lataus ilmaista.
- RiksatTulee
Parin vuosikymenen kuluttua vääruskoiset vetävät riksoja joilla kuljettavat muslimi-isäntiään. Jos palvelee nöyrästi, ei hala-teurasteta ennen kuin ikä hidastaa menoa liikaa. Ainoa kulkuneuvon pakokaasu on vääruskoisen pieru, joka sekin uskalletaan löysätä ilmaan vasta kun isäntä on poistunut ja vääruskoinen on kettingeissä lukitustolpassaan.
- qåaäzm
Todellinen ekoteko olisi saada torpattua GCM-sopimus joka tuhoaa Suomen ja ilmaston, kun miljoonat kehitysmaalaiset pääsevät länsimaisen kulutuksen makuun tässäkin maassa meidän rahoilla. Käykää allekirjoittamassa asiaa vastustava Arto Luukkasen aloite.
- hsdgfsgfsg
On allekirjoitettu ja hankittu kymmenen tuttavaakin mukaan allekirjoittaneisiin.
Jokainen joka allekirjoittaa itse tuon, hankkikaa myös tuttavapiirinne mukaan allekirjoittamaan.
Toisin kuin homojen kirkolliset avioliitot, tämä ei saa median "tukea ja mainosaikaa".
Suomessa halutaan tukea kaikenlaista perverssiyttä mutta ei asiaa.
- dr_gupta
Ostan POLTTOMOOTTORIAUTON > heti kun minun pitää:
Vetää telikärryllä täyttä puukuormaa auraamatonta metsäautotietä
jyrkkää ylämäkeä, 50 asteen pakkasessa lämmityslaite täysillä,
Lataustaukoa pitämättä yli 1500km matkan yhtäjaksoisesti, joka päivä, ympäri vuoden.- EläSinäLuukullaTuillasi
Itselläni on vetokoukku tavallisessa Nissan Primerassa. On mukava valmius. Kun perävaunua tarvitaan ei ole muuta kuin koukkuun kiinni vain.
Perävaunua tarvitsen keväisin, kesäisin ja syksyisin omaan käyttööni.
Sukulaisten muuttokuormia ajellaan sitten silloin tällöin milloin vain tarvitaan.
Helppous on siinä, että ilman valmiuksia joutuisi jo käyttää päivän että löytää kaluston. Lisäksi tulee stressi kaluston palauttamisesta ettei lisämaksut vuokrauksesta nouse kohtuuttomuuksiin.
Kun kalusto om omaa, ei kulu aikaa ja energiaa ajella hakemaan ja palauttelemaan kalustoa.
Lisäksi jos homma kusee työmaalla, ei tule ongelmia mitä vuokrakaluston kanssa tulisi.
Viivästymisistä ei ole väliä kun kamat ovat omia.
- Faktatpöytään71
Mites akkuongelma? Akkuun tarvitaan harvinaisia maametalleja. Miksi niitä kutsutaan harvinaisiksi maametalleiksi? Siksi kun niitä ei ole. Litiumvarat ovat vähissä. Tällä hetkellä louhitaan pääasiassa Kongossa, lapsityövoimalla. Ja kun helpot on louhitty, niin se vähä on tosi kallisti otettava. Ja litiumia tarvii myös puhelimet ja tietokoneet. Oletko valmis luopumaan niistä?
Määrät tuotteissa pieniä, kierrätys hankalaa. Mutta eiköhän eko ja maailmanparantaja hyväksy et kehittsmaat tekevät lapsityövoimalla vaarallista orjatyötä et saa itse sädekehän päänsä päälle.
Tarvitaan uusi akkuteknologia että tämä sähköhypetys on mahdollinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 851879
Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!
https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os3681534- 661235
- 2191065
- 37986
- 190930
- 25925
Minulla on nyt niin hirveä ikävä,
etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.71836Ollaan samanlaisia
Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi68834Ken leikkiin ryhtyy
Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop66805