"paras kaveri"

Oon_rikki

Mul on sellanen tilanne et mun parasta kaveria ei vois vähempää nykyään kiinnostaa mun seura. Se aina sanoo et oon sen paras kaveri mut nykyään tuntuu et sitä ei vois vähempää kiinnostaa mun seura. Meijän väliin on siis tullu toinen kaveri (saman ikäinen) jota se esim haukkuu mulle jne ja sille taas muo. Kun esim kysyn sitä ulos niin sillä on aina mukamas jotain ''menoa'' vaikka todellisuudessa se on sen toisen kanssa. Se viel joskus ite kysyy muo ulos tai "milloin voit olla?" ja sitten kun ollaan sovitttu niin käy ilmi että hän joutuu perumaan/ei ikinä kysy et nähdäänkö siis tänään. Monesti hän ignooraa mun snäpit ja viestit ihan kokonaan. Tää ihminen on aiheuttanu mulle niin paljon pahaa et oon ihan rikki ja ahistaa mennä kouluun. Itse hän suuttuu tosi helposti, mutta sitten itse laukoo niin pahoja asioita ilman syytä (esim. ulkonaköön, vatteisiin tai mihin vaan liittyen). Tää kyseinen tyttö myös monesti vierittää syyt omista virheistään mun niskoille. Tätä on nyt jatkunu kohta kaks vuotta ja mä en vaan yksinkertasesti jaksa enää. Oon joka päivä ihan rikki kun tuun koulusta kotiin.

Monet varmaan sanoo et välit vaan poikki, mut mul ei oo kovin paljoo kavereita muutenkaan. Oon se yksinäinen hiljainen lammas siellä nurkassa. Kaikkeni oon yrittäny mut ei vaan oo voimia enää yksinkertasesti mihinkään. Hän myös on tämän parhaan kaverin kanssa välillä sukset ristissä kun hän suuttuu tälle kaverilleen jostain aivan mitättömästä asiasta ja laittaa syyn tämän kaverin niskoille. (Nämä ovat niitä tilanteita jolloin hän hakeutuu minun seuraan) Se ei vaan tajuu sitä et mä oon ite yksin joka helvetin välkkä ja tiedä miten pahalta se tuntuu. Se vaan kohtelee muo kun jotain turhaa paskaa jonka vois vaikka pyyhkiä elämästä pois.

Joo tää oli lyhkäisyydessään tällänen. Lista jatkuu vaikka kuinka pitkälle mut sen voin sanoo et oikeet ystävät ei tee näin paskamaisesti. Tarviin vertaistukee eli kertokaa et millasii kokemuksii teillä on ja miten toimitte/pitäisi toimia. Kiitos! :/

4

2339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi! Olipa kiva että palstalla on kerrankin jotain ystävyys-aiheista johon voin eläytyä. Mitään ihmeratkaisua en sulle osaa tarjota siksi että elämä on vaikeaa ja lopulta jokainen itse tietää parhaiten mikä huonoista vaihtoehdoista on paras. Mun huonot vinkit sulle kuitenkin:

      1. [Säilytä suhteellisuuden taju.] Muista että tämä tilanne ei ole ikuinen. Harva asia elämässä jatkuu muuttumatta ihan iäisyyteen vaikka et sitä saisikaan itse "ratkaistua". Jossain vaiheessa vaihdat koulua tai vaihdat maisemaa tai huomaat että joku uusi harrastus onkin sinun juttusi. Tilanteet elävät ja niiden kanssa on ihan oikeasti vaikea elää, mutta usein on pakko. Se että koitat olla ottamatta liikaa stressiä ikävästä tilanteesta "kaikki on mun vika/elämästä ei tule koskaan parempaa/kaikki on huonosti" hengessä, ja se että pidät parasta huolta itsestäsi mitä pystyt on oikeastaan kaikkein tärkeintä riippumatta siitä miten ongelman sitten ratkaisetkin, oli se sitten yksinäisyys tai epäterveellinen kaverisuhde.

      2. [Muista että tämä ei ole sun vika.] Ihmisiä harvoin voi muuttaa, varsinkaan jos tilanne on jo se että he eivät oikein vaivaudu investoimaan sinuun sitä vaivaa jonka ansaitsisit, esim. koittamalla parantaa tapojaan niin että sinullakin olisi hyvä olla. Heitä joko kiinnostaa tai ei kiinnosta nähdä vaivaa eteesi ja rakkautta ja välittämistä ei koskaan saa pyytämällä, ei varsinkaan jos on jo yrittänyt. Koita hyväksyä se että et voi jonkun muun virheille lopulta mitään (olettaen että olet tietenkin kertonut heille miltä sinusta tuntuu) ja muista kertoa itsellesi että ongelma ihan oikeasti on heidän puolellaan eikä sinussa. Helpommin sanottu kuin tehty.
      Kukaan ei ole täydellinen joten aina löytyy joku syy mikset kelpaa tai ansaitse enempää vaivannäköä / parempaa joltakulta ihmiseltä - mutta asia on niin että sellaisia syitä löytyy ihan jokaisesta meistä sille joka niitä etsii, ja hyvä kaveri on se joka välittää sinusta itsenäsi eikä tarvitse tekosyitä olla välittämättä.

      3. [Selviytyminen on prioriteetti.] Koita olla lataamatta päätöstä millään moraalilla koska kärsit tästä tilanteesta ja sehän tarkoittaa että se on ratkaistava. Jos et kestä olla, pitää valita vaihtoehdoista se mitä kestät parhaiten ja koitaa selviytyä. Joskus tulevaisuudessa voi tilanne olla parempi mutta nyt sinun täytyy keskittyä siihen että jaksat eikä tämä kaikki muuta sinua ihmisenä sellaisiin suuntiin joihin ei ole hyvä mennä. Kokemuksesta voin sanoa että tuskan kokeminen ja ylimääräisen vaivan näkeminen väärien ihmisten eteen voi jättää ihmiseen jäljet joista kärsii seuraava ja vaivannäkösi paremmin ansaitseva ystävä. Itsesuojelu on tästä syystä myös huolenpitoa tulevaisuudesta ja ystävistä joita vielä löydät.

      4. [Jotain sekalaista liibalaabaa.] Silloin kun en löytänyt ihmisiä joiden lähellä oikeasti haluan olla, mua auttoi kirjoittaminen, pelaaminen ja mielikuvitusmaailmoissa oleskelu. Näitä on myös harrastanut moni muu yksinäisyydestä kärsinyt.

      • Kiitollinen

        Kiitos ihan hirveesti! :)
        Tälläsistä saa tosi paljon voimaa ja tsemppiä tälläsiin tilanteisiin. Kelasin aluksi, että kukaan ei reagoi mitenkään :D

        Ja joo, viimeinen vuosi enää peruskoulua jäljellä. Syksyllä sitten taas uudet kuviot. Luultavimmin olen lähössä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle jos vaikka siellä tutustuisi uusiin ihmisiin. :)


      • Kiitollinen kirjoitti:

        Kiitos ihan hirveesti! :)
        Tälläsistä saa tosi paljon voimaa ja tsemppiä tälläsiin tilanteisiin. Kelasin aluksi, että kukaan ei reagoi mitenkään :D

        Ja joo, viimeinen vuosi enää peruskoulua jäljellä. Syksyllä sitten taas uudet kuviot. Luultavimmin olen lähössä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle jos vaikka siellä tutustuisi uusiin ihmisiin. :)

        Hyvä että autoin vaikka edes vähän! Toivo siis tulevaisuuteen ja toivottavasti jaksat sinnitellä tämän viimeisen vuoden. Senhän jälkeen eduksesi voi vaikuttaa sekin että siinä vaiheessa kun ala on valittu, tai on päätetty mihin lukioon halutaan, monesti porukka on paljon samanhenkisempää keskenään ja jotkin vaikeudet voivat poistua.


    • Oon_rikki

      Joo tänne saa tosiaan laitella omii kokemuksii jne... Tulee hyvä mieli kun saa vertaistukea muiltakin! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe