Olen ajanut Opel Astra Dieselillä 205 tkm / 6,5 vuodessa ja kolmas akku alkaa olla sippi.
Missä mättää? Onko vika kuskissa, akuissa, vai huollossa? Autoa on huollettu säännöllisesti merkkihuollossa. Mitä nyt kannattaisi hankkia?
Kolme akkua / 205 tkm
12
2356
Vastaukset
- missään
nykyakut on vaan tuollaisia, ei mene uusia kaupaksi jos vanhat kestää.
- paikkaansa,
mulla on 9 vuotta vanha 220 D mersu ja vielä toimii alkuperäisakku hyvin kovillakin pakkasilla.
- ile
jos on niin ilmeisesti hyvä suoritus. Itselläni Avensis -01 D4D (3,5 vuotta) 155 tkm ja toinen akku menossa. Alkuperäinen kesti vähän yli 2 v.
Eihän se tosiaan näin saa olla. Saa nähdä vaikuttaako toisen akun jälkeen asentamani Defan laturi akun kestoon. - Pekka
Kuulostaa paljolta. Oliskohan latausjännite liian korkea, että "kiehuttaa" akut loppuun.
Omassa TDI-Golfissani 200tkm/5v on vielä alkuperäinen akku. Eberiä käytetään talvella päivittäin.- Dieselillä
Omassa 98-Astra dieselissä (265 tkm) taitaa vielä olla alkuperäinen akku (ostin auton 3,5 vuotta sitten), käytin akun juuri testissä ja oli ihan OK. Tuntuu tuo pikavastus kylmällä alentavan puhaltimen nopeutta, kun lämmitin 4 asennossa ja lämmönsäädin kaakossa.Lohkolämmitin asennettiin Eberin lisäksi ja
auto on aina pakkasilla tolpassa. jos tolppa vaan on lähellä. Mikäli akkuja menee useasti on varmaan lataussäätimessä vikaa.
- Citikkakuski
mutta moottorit kalliita. Autostani, Citroen Xsara 1,9 TD, vm -98 on räjähtänyt kolme moottoria, vaikka sillä oli ajettu vain 202 276 km! Kaikista on tullut kiertokanki ulos aivan yllättäen.
- laittaa
laita hyvä mies jo jotain muuta vuosimallia oleva kone keulille kuin niitä hajoavia.
- akkujen menekki
Kuulostaa tuo vähän runsaahkolta akkukulutukselta. Polttoainelämmitin on yksi akkujen iän lyhentäjä (olen kuullut akun menneen jopa vuodessa). Lyhyet ajomatkat runsas penkin- ja takaikkunanlämmittimen käyttö myös. Pakkaskäynnistykset ilman esilämmitystä samoin, mikäli moottori ei hurahda käyntiin muutamassa sekunnissa.
Latausjännite kannattaa tarkistaa akun navoista. Luokkaa 14.0V kesällä, ehkä 14.6V talvella. Isompi jännite ei ole terveellinen akulle eikä lampuille. Runsas tärinä ja ravistelu lyhentää sekin akun kestoikää, tuota ei juuri itse voi vähentää.
Itsellä on lähes samanikäisessä bensa-autossa alkuperäinen akku, eikä nyt pakkasillakaan ole vaikeuksia ollut. Oletan pitkän iän salaisuutena olevan välitön käynnistyminen (alle 1 sekunti). Toki dieselin startissa akku joutuu kovemmalle, mutta onhan se sitten isompikin. - Alkuperäiseltä
Ajan yleensä noin 35 km:n työmatkoja. Käytän kohtuullisesti penkinlämmitintä ja tuuletinta ja
kuuntelen radio-suomea vain niin kovaa, että kuulen mitä siellä sanotaan. Löpölämmitin on käynnissä vain ajon aikana. Valoja en voi unohtaa autoon, koska siinä on jokin sirra joka ilkeesti hälyttää jos näin käy.
Siinä olen ollut huolimaton, etten aina ole kytkenyt autoani sähkötolppaan pakkasilla.
Minun on vaikea hyväksyä käytäntöä, jossa joutuisin aina lyhyillä ajomatkoilla jättämään auton tyhjäkäynnille, että voisin jatkaa turvallisesti matkaa.
Voisin tietysti pyytää Opelin merkkihuoltoa aina öljynvaihdon yhteydessä vaihtamaan minulle myös akun. Eihän se paljon sitä laskua kasvattaisi!
Taidan mennä ostamaan Biltemasta uuden akun jolle ne lupaavat 2 vuoden takuun!- Pekka
Mittaa tai mittauta latausjännite. Sen pitäisi olla 13,8-14,5V. Sekä liian matala, että korkea jännite on akulle pahasta. Takuu ei korvaa akkua jos em. asiat eivät ole kunnossa.
akut ovat kestäneet merkistä riippumatta noin kuusi vuotta.
Vikaantuvat siten, että ajan mittaan massaa karisee levyistä akun pohjalle ja sitten kun massaa on niin paljon, että se oikosulkee plus- ja miinuslevyt jossakin kennossa, on se kenno siis oikosulussa ja akku tullut käyttöikänsä päähän. Oikosulussa oleva kenno löytyy happomittarilla. Se näyttää täysin purkautuneen ominaispainoa.
Jos/kun akun lataa, se toimii niin kauan että auton saa käyntiin ja autohan pysyy käynnissä. Ei kestä pitkää seisokkia ennenkuin on taas tyhjä. Ehtii kyllä käydä akkukaupassa.
Latausjännite on autoissani ollut 14,1 - 14,6 V.- Käytöstä
Itsellä Eberi. Ensimmäinen akku reippaan vuoden jälkeen. Seuraava tehokkaampi 2 ja puoli vuotta. Kolmannen loppua en tiedä, ajoin 2 vuotta ja vaihdoin. Syy varmaan siinä, että n. 3 kertaa päivässä lämmitin autoa. Työmatka n. 4 km. Päivittäiset ajot usein n. 5-10 km pätkiä. En ihmettele. Odottelen, mitä uudempi Eberillä varustettu tulee käyttäytymään. Ainakin laturi on tehokkaampi. Mutta, mukavuudestahan aina joutuu maksamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1624833BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2104051Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis853329- 2143243
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1123088Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main932934- 1251780
HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok151649Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1311467- 611359