Olin kurssilla

Tämä-selvä

Työturvakorttikurssilla. Olipa unettava kurssi meinasin nukahtaa.

59

267

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten se voi olla unettava kun lieskat lyö ja painitaan? Itse olin ainakin hyvin skarppina.

• Olit ehkä tulityökurssilla?

• 3.14 kirjoitti:

Olit ehkä tulityökurssilla?

Kissanviikset, olin kyllä työturvakortti-kurssilla.

Kyllä kai minä sen nyt tiedän, missä olin ja mitä tein.

• helmiä_sioille
        misspönttöuuni kirjoitti:

Ei työturvallisuuskurssila paloja sammuteta. Istutaan ja kuunnellaan paskanjauhantaa, pidetään muutama tauko ja sit koe.

• misspönttöuuni kirjoitti:

Se oli hyvin toimintapainottainen.

Olin palomiesvarusteissa.

• helmiä_sioille kirjoitti:

Ei työturvallisuuskurssila paloja sammuteta. Istutaan ja kuunnellaan paskanjauhantaa, pidetään muutama tauko ja sit koe.

Tuo on kyllä joku vilunkikurssi sulla..

Siellä puolustaudutaan, paikataan, parsitaan, painitaan ja sammutetaan.

Marttakerhon kurssit pojilla.

• helmiä_sioille

Tuo on kyllä joku vilunkikurssi sulla..

Siellä puolustaudutaan, paikataan, parsitaan, painitaan ja sammutetaan.

Et ollut sitten työturvallisuuskurssilla(vihreä kortti).

Kuhan veikkasin.

Minun aikanani ei ollut mitään työturvallisuuskortteja. Riitti kun osasi sammuttaa tulipaloja (tulityökoulutus) sekä käynnistää pysähtyneen sydämen ja tehdä munuaisensiirron kolaripaikalla(ensiapukurssit I, II, III, IV ja V).

Kaikki menee aina vain vaikeammaksi

• Tämä-selvä
        helmiä_sioille kirjoitti:

Siellä pidettiin 5 taukoa, ruokatauko oli tunnin oli kyllä ilmainen ruoka 2 kertaa kahvia mutten syönyt tai juonut koska väsytti. Koe kesti 5 minsaa ja sitten sain todistuksen kurssin suorittamisesta. Kortti tulee joskus viikon päästä.

• 3.14 kirjoitti:

Kuhan veikkasin.

Minun aikanani ei ollut mitään työturvallisuuskortteja. Riitti kun osasi sammuttaa tulipaloja (tulityökoulutus) sekä käynnistää pysähtyneen sydämen ja tehdä munuaisensiirron kolaripaikalla(ensiapukurssit I, II, III, IV ja V).

Kaikki menee aina vain vaikeammaksi

Nyt pitää olla teräsmies tai -nainen. Pitää osata ajella miehiltä rintakarvat ja asentaa defibrillaattori, sammuttaa rakennus- & rasvapalot ja rauhoittaa hilluva ihminen.

Lisäksi minulla on uinnista hylkeen merkki.

Minun korttini on valkoinen.

Oot tainnu tehdä hygieniapassin, kuulostaapi siltä, ootte vaan maannu siellä : )

Nyt pitää olla teräsmies tai -nainen. Pitää osata ajella miehiltä rintakarvat ja asentaa defibrillaattori, sammuttaa rakennus- & rasvapalot ja rauhoittaa hilluva ihminen.

Lisäksi minulla on uinnista hylkeen merkki.

Ja kaikki vain jotta saat vastata avokonttorissa puhelimeen.

Maailma on mennyt hulluksi. Oikeasti vaativissa duuneissa ei ole onneksi noita joutavia kortteja, pätevyys riittää.

• 3.14 kirjoitti:

Maailma on mennyt hulluksi. Oikeasti vaativissa duuneissa ei ole onneksi noita joutavia kortteja, pätevyys riittää.

Missä avokonttorissa?

Minulla on vaativa työ. Nuo uusitaan 2-3 vuoden välein.

Minun takapuoleni ei konttorissa homehdu.

• 3.14 kirjoitti:

Kuka ei käy kurssia, sohlaa ammattitaidottomana ja vaarallisena itselleen sekä muille.

Missä avokonttorissa?

Minulla on vaativa työ. Nuo uusitaan 2-3 vuoden välein.

Minun takapuoleni ei konttorissa homehdu.

Taas tultiin sinun takapuoleesi. Katsotaan sitä tarkemmin illemmalla...

Sinä olet kai käynyt tulityökurssin, se on eri asia kuin työturvallisuuskoulutus.

• helmiä_sioille

Minun korttini on valkoinen.

Eli se ei ole se työturvallisuuskortti, kantsii tarkistaa se. Uusi tulityökortti on eri värinen mitä ennen oli. Ennen oli sininen ja musta. Nykyisin ne on yhdistettynä. Ja siinäkin kurssilla se tynnyri- ja allaspalo sammutetaan lopussa. Eikä siihen ihmeemmin aikaa mene... :)

Se on vaan välttämätön paha. 5 vuoden välein uusittava, jos meinaa rehellisiä duuneja tehdä. Ja totta sekin, et rahastusta. Tarpeellinen alalle aikoville, mutta alalla oleville tarpeeton.

• 3.14 kirjoitti:

Taas tultiin sinun takapuoleesi. Katsotaan sitä tarkemmin illemmalla...

Sinä olet kai käynyt tulityökurssin, se on eri asia kuin työturvallisuuskoulutus.

Väkivalta, sammutus ja ensiapu.

Ei hitsattu.

Eli se ei ole se työturvallisuuskortti, kantsii tarkistaa se. Uusi tulityökortti on eri värinen mitä ennen oli. Ennen oli sininen ja musta. Nykyisin ne on yhdistettynä. Ja siinäkin kurssilla se tynnyri- ja allaspalo sammutetaan lopussa. Eikä siihen ihmeemmin aikaa mene... :)

Se on vaan välttämätön paha. 5 vuoden välein uusittava, jos meinaa rehellisiä duuneja tehdä. Ja totta sekin, et rahastusta. Tarpeellinen alalle aikoville, mutta alalla oleville tarpeeton.

Kyllä se on virallinen kortti. Uusin kahden vuoden välein.

Väkivalta, sammutus ja ensiapu.

Ei hitsattu.

En ole yhtään kartalla noiden koulutusten sisällöistä, en ole käynyt noissa 15 vuoteen.

Viimeisin koulutus oli märkätila-asentajan henkilösertifikaatti. Siinä ei hitsattu (muistaakseni).

Ensiaputaidot on ruostuneet ja kortitkin on hukassa (ja varmasti kelpoisuusaikakin ummessa).

• 3.14 kirjoitti:

En ole yhtään kartalla noiden koulutusten sisällöistä, en ole käynyt noissa 15 vuoteen.

Viimeisin koulutus oli märkätila-asentajan henkilösertifikaatti. Siinä ei hitsattu (muistaakseni).

Ensiaputaidot on ruostuneet ja kortitkin on hukassa (ja varmasti kelpoisuusaikakin ummessa).

Mjaha. Kyllä nyt pitäisi uusia.

Märkätila? Jotenkin sopiva sulle.

Lisäksi saan ajaa rekkaa.

No-niin. :D

Osaan sammuttaa rasvapalon siinä missä rakkaudenkin :'D

Suosittelen kursseja.
        Silleen oikeesti.

Mjaha. Kyllä nyt pitäisi uusia.

Märkätila? Jotenkin sopiva sulle.

Ei ole tarpeen uusia, en usko että tarvin mitään noista korteista. Ensiaputaidoista voisi kyllä olla oikeastikin hyötyä, että en sinäänsä vähättele.

Tiedät kai mikä on märkätila? Puhutaan siis kylppäreistä eikä naisista.

• misspönttöuuni
        3.14 kirjoitti:

Ei ole tarpeen uusia, en usko että tarvin mitään noista korteista. Ensiaputaidoista voisi kyllä olla oikeastikin hyötyä, että en sinäänsä vähättele.

Tiedät kai mikä on märkätila? Puhutaan siis kylppäreistä eikä naisista.

Ensiaputaitoja on vähän jokaisen kansalaisen pidettävä yllä.

Kyllä minä märkätilat tiedän, niin paljon laattoja ja sauma-aineita valittu :D

Mutta silti se kortti käy sulle :D

Ensiaputaitoja on vähän jokaisen kansalaisen pidettävä yllä.

Kyllä minä märkätilat tiedän, niin paljon laattoja ja sauma-aineita valittu :D

Mutta silti se kortti käy sulle :D

"Mutta silti se kortti käy sulle :D"

Tähän kai kuuluu sanoa "kiitos".

• Ötmitys

Tulityö kortti on sininen ja tulityökurssilla opiskellaan paloturvallisuutta ja sammutetaan tulipaloa.
        Työturvallisuus kortti on taas eri.
        Niitä kortteja on siksi niin paljon erilaisia ja keksitään uusia, että saadaan rahastettua kurssimaksuilla.
        Niitä eri kursseja voitas yhdistää ja saada vähemmän kortteja.
        Tuo kortin uusintakin on turhaa, koska, jos osaa sammuttaa tulipalon, niin sen osaa aina.
        Jotkut on luonnostaan lahjakkaita tulipalon sammuttamusessa ja toiset ei.
        Minä sammutin öljypalon 3 sekunnissa, kun yhdeltä meni 20 sekuntia ennenkuin sai sammumaan, kun Palo syttyi aina uudelleen.
        Ei osannut suunnata ja liikuttaa vaahtosammuttimen vaahtosuihkua oikein, vaan ruikki mihin sattuu.

• Tämä-selvä

Kurssi kesti tasan 8 tuntia koska se on laissa määrätty. Siellä kuulemma käy tarkastajat katselemassa että kurssi kestää sen 8 tuntia sanos kurssin vetäjä.

• Tuo nyt ole mikään kurssi. En antaisi korttia.

• pihallatipunen

Työkkäri siis pakotti Atm32:n kurssille...

No mutta hyvä.

• pihallatipunen kirjoitti:

No mutta hyvä.

Hän kuulostaa aika nihkeältä kurssilaiselta...

• Tämä-selvä
        pihallatipunen kirjoitti:

No mutta hyvä.

Ei minua kukaan pakottanut. ihan itse sinne menin enkä ole työkkärissä käynyt vuoteen, ne tuskin tietää mitään kursseista enkä ole atm 32.

• helmiä_sioille

Juu, ainoa hyvä puoli siinä, et saa lounaan. Jos siinä yhteydessä on lounasmesta. Muutama kerta menty kahvilla ja sämpylällä...

• rahatpois

Laissahan ei mitään tuollaisia läpysköjä ole vaan työnantaja tms. itse päättää vaatiiko sellaista, eli pelkkää rahastusta.

• Rahastustako

En tunne lakipykäliä, mutta rakennusalalla vaaditaan työmaahan perehdytys, ennen kuin saat mennä työmaalle. Perehdytyksen yhteydessä pitäisi tarkastaa "vihreä kortti". Tuo perehdytyksen vaatija taitaa olla entinen työsuojelupiiri, eli nykyään ELY-keskus. Kymmeniä työmaita vuodessa käydessäni n. 15 v aikana olen kerran joutunut näyttämään korttini.

• rahatpois
        Rahastustako kirjoitti:

En tunne lakipykäliä, mutta rakennusalalla vaaditaan työmaahan perehdytys, ennen kuin saat mennä työmaalle. Perehdytyksen yhteydessä pitäisi tarkastaa "vihreä kortti". Tuo perehdytyksen vaatija taitaa olla entinen työsuojelupiiri, eli nykyään ELY-keskus. Kymmeniä työmaita vuodessa käydessäni n. 15 v aikana olen kerran joutunut näyttämään korttini.

Rakennuttaja, urakoitsija tai työnantaja itse päättää vaatiiko työntekijöiltä jotain korttia, pakko ei ole, mutta perehdytys on annettava uusille.

• Raksamies--
        Rahastustako kirjoitti:

Raksalle ei mitään asiaa ilman työturvakorttia. Tuskin kukaan palkkaa sellaista jolla ei korttia ole. Tulityökorttikin on hyvä olla raksatöitä tehdessä. Jos tulee joku onnettomuus raksalla eikä korttia ole niin kusessa on työnantaja tai työnjohtaja joka ei kysynyt sitä korttia. Työnjohtajan pitää myös kertoa työntekijälle työturvallisuus asiat työpaikalla ja siitä tehdään paperi allekirjoituksella. Jos sellaista ei ole kun tiput telineiltä 7 metristä niin tulee isot rapsut.

• rahatpois
        Raksamies-- kirjoitti:

Raksalle ei mitään asiaa ilman työturvakorttia. Tuskin kukaan palkkaa sellaista jolla ei korttia ole. Tulityökorttikin on hyvä olla raksatöitä tehdessä. Jos tulee joku onnettomuus raksalla eikä korttia ole niin kusessa on työnantaja tai työnjohtaja joka ei kysynyt sitä korttia. Työnjohtajan pitää myös kertoa työntekijälle työturvallisuus asiat työpaikalla ja siitä tehdään paperi allekirjoituksella. Jos sellaista ei ole kun tiput telineiltä 7 metristä niin tulee isot rapsut.

Kortti ei ole pakollinen jollei työnantaja sitä työntekijöiltään vaadi, mutta työnantajan vastuulla on työntekijän tarvittava perehdyttäminen.

• paskatalande
        Raksamies-- kirjoitti:

Maahanmuuttajilta ei vaadita mitään korttia, puhut siis paskaa.

• Raksamies--
        rahatpois kirjoitti:

Kortti ei ole pakollinen jollei työnantaja sitä työntekijöiltään vaadi, mutta työnantajan vastuulla on työntekijän tarvittava perehdyttäminen.

Sitten sopii miettiä että onko työpaikka turvallinen jos ei vaadita korttia. Sopii myös miettiä että maksaako vakuutus korvauksia jos kätesi menee poikki jos sulla ei ole korttia tai ei työnantaja ole vaatinut korttia. Makselet sitten itselles niitä korvauksia.

• rahatpois
        Raksamies-- kirjoitti:

Sitten sopii miettiä että onko työpaikka turvallinen jos ei vaadita korttia. Sopii myös miettiä että maksaako vakuutus korvauksia jos kätesi menee poikki jos sulla ei ole korttia tai ei työnantaja ole vaatinut korttia. Makselet sitten itselles niitä korvauksia.

Ei vaan pitäisi osata tajuta annetaanko tarvittava perehdyttäminen vaikka sinulla on kortti, eikä kortti vaikuta tapaturmavakuutukseen koska se ei ole lain vaatima.

• rahatpois kirjoitti:

Ei vaan pitäisi osata tajuta annetaanko tarvittava perehdyttäminen vaikka sinulla on kortti, eikä kortti vaikuta tapaturmavakuutukseen koska se ei ole lain vaatima.

.. Vaikuttaa.. Ainakin Enemmän tai Vähemmän.. Työantajan VakuutusMaksuihin.. ;P

• Raksamies-- kirjoitti:

Totta kaikki mitä sanot, olen ollut syytettynä oikeudessa kun työntekijä putosi telineiltä juuri yli 2m korkeudesta (valokuvista todettu 2,2m). 2m on maaginen raja työsuojelumääräyksissä, toki lisämaininnalla että alemmissakin korkeuksissa käytettävä putoamissuojausta loukkaantumisvaaran uhatessa. Monesti vaan ongelma on, että kaiteiden ja työtasojen tekeminen on isompi työ kuin se mitä sillä turvataan eli putoamisvaarallisen työn määrä lisääntyy.

• helmiä_sioille
        Raksamies-- kirjoitti:

Tämä!

Minuakin huvittaa nää aisantuntijat. Byggalle ei ole lähes 10 vuoteen ollut mitään asiaa ellei työturvallisuuskortti ole ollut hallussa. Korkeintaan pieniin himmeisiin hommiin on voinut päästä. Eikä ole nykyisin asiaa ilman valttikorttiakaan... :)

• Rahastustako

Oon kolme kertaa käyny tuon "Vihreän kortin" kurssin (2005,2010,2015), kaikki eri järjestäjältä. Kyllähän ne melko ajanhaaskausta ovat olleet. Työskentelen rakennusalalla, enkä missään tapauksessa väheksy työturvallisuutta.

• Raksamies--

Se kurssi nyt on ihan pilipali juttu, kurssi materiaali on 2,5 tunnin pituinen mutta joku työturvakeskus määritellyt että kurssi kestää 8 tuntia. Oon kolme kertaa käynyt kyseiset kurssit kun kortti aina vanhenee 5 vuodessa.

• Raha-on-kemia

Kannattaa alkaa kurssin vetäjäksi. Siitä saa sata euroa per lärvi ja kun kurssilla on 20 tyyppiä niin se on 2000 euroa päivässä miinus verot. Jos pitää kolme kurssia viikossa niin hyvät rahat saa.

• Keskisuomen.suunnalta

Sain maanantaina tietää, etten pääse työturvallisuuskurssille. No opiskelen sentään cadia puolivuotta.

• Raksamies--

Miten niin, kaikki pääsee jotka haluaa. Ei sinne ole pääsyvaatimuksia. Onhan se kurssi käytävä jos haluaa töitä saada. Paitsi jos olet joku postimiespate.
        Nykyään on kaikenlaisia säädöksiä ettei saa edes työkaluja käyttää ellei ole työturvakorttia. Eri asia on sitten että noudattaako yrittäjä määräyksiä. Työntekijä voi kieltäytyä töistä jos työturvallisuus on puutteellista.

• Raksamies-- kirjoitti:

Miten niin, kaikki pääsee jotka haluaa. Ei sinne ole pääsyvaatimuksia. Onhan se kurssi käytävä jos haluaa töitä saada. Paitsi jos olet joku postimiespate.
        Nykyään on kaikenlaisia säädöksiä ettei saa edes työkaluja käyttää ellei ole työturvakorttia. Eri asia on sitten että noudattaako yrittäjä määräyksiä. Työntekijä voi kieltäytyä töistä jos työturvallisuus on puutteellista.

"Työntekijä voi kieltäytyä töistä jos työturvallisuus on puutteellista."

No voi v.ttu! Ennen tuollaisesta työn vieroksumisesta olisi ruoskittu selkänahka vereslihalle.

• 3.14 kirjoitti:

"Työntekijä voi kieltäytyä töistä jos työturvallisuus on puutteellista."

No voi v.ttu! Ennen tuollaisesta työn vieroksumisesta olisi ruoskittu selkänahka vereslihalle.

.. Kyllähän Sitä Monesti NykyPäivänä(kin).. Vähintäänkin VertausKuvainnollisesti, jos/kun Työntekijä alkaa TyönAntajan Mielestä "vaikeaksi".. Vaikka Kyse olisi Asiasta, joka Rikkoisi monia Määräyksiä Pahastikin ja Työntekijä ilmaisisi Kriittisen MieliPiteensä Asiasta.. Ihan Asiallisestikin.. ;P

• Kaisanoasaa

Kurssilla ei kannata käydä jos ei saa pillua. Ihan turha kurssi luuletko saavasi kauniita naisia.

• Tuo kurssihan antaa sellaisen yleisen käsityksen työsuojelusta, sen organisaatioista sekä yleisiä vaaratekijöitä. Lopullinen perehdytys tulee sitten työpaikalla jossa sen työn riskit on kartoitettu ja tehty suojaavat ja ennaltaehkäisevät toimenpiteet.
      Sanoisin että tuo kurssi kannattaa käydä, monet työnantajat sen vaativat ja jos seuraatte työpaikka ilmoituksia niin usein siitä on myös siellä mainittu.

Itse olen käynyt ea1:n lisäksi työturvakorttikurssin, tulityökorttikurssin ja trukkikortin. Trukkikorttiahan ei tarvita vaan siihen riittäisi työnantajan kirjallinen lupa. Kuitenkin jos onnettomuus sattuu niin työnantajan pitää pystyä osoittamaan että perehdytys on ollut riittävää. Siihen tuo kortti on riittävä.
      Tulityökortin suoritin jotta minulla on sitten mahdollisuus antaa tulityölupa esim. remonttimiehille.

Nuo on ihan hyviä valtteja jos töitä olette hakemassa.

• PullonKilinää

Ei atm kannata töitä tehdä.
      Naiset ei kiinnostu kumminkaan.

Ytm onkin eri juttu. Vaimokin hyvässä ammatissa.
      Elämässä pitää tavoitteita, työttömällä ei ole.

• Osa-aikaeläkeläinen

Meille vanhoille konkareille kurssipäivä oli hauskojen videoiden katselua. Työturvallisuusjutut kun olivat ennestään tuttuja.
      Taisi olla laitoksen ns. kulkulupatentti jossa tein pari virhettä, mm. palavien nesteiden määrä tulityökohteessa meni väärin. Et sinä noilla tiedoilla mitään teekään, sanoi tenttipaperin tarkastaja. Hän tiesi mitä laitoksella teen, joten läpi meni kaikin tuomariäänin.

• 43-mies

Oon käynyt kurssin ja ollut jotain 25 eri työpaikassa mutta yhdessäkään työpaikassa ei puhutu mitään työturva asioita. Ei pomot antaneet mitään neuvoja tai puhuneet turvallisuudesta raksatöissä, telinetöissä ja satamassakin olin ahtaajana muutaman vuoden. Raksatöissä olin niin mut pistettiin maalaamaan kattoja ja ei annettu edes turvaköysiä. Sitten olin taloa purkamassa niin ei mitään turva-asioita puhuttu ja pyysin kyllä itse turvavaljaita mutta en saanut. Pyysin henkilönostinta, sain sellainen vanhan ja rikkinäisen jolla en uskaltanut töitä tehdä joten otin sitten eron siitä hommasta. Varmaan jotain kahdessa työpaikassa kysyttiin työturvallisuukorttia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3696
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3534
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2979
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2095
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1749
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1465
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1192
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe