Kuinka saada oikeutta jälkikäteen

Oikeuttahaluava

Naistenhuoneen anonyymi= teksti julkaistu toisen henkilön puolesta

Nyt seuraa pitkä selostus, yritän jäsentää mahd. selkeäksi tämän. Miten toimia jos on joutunut ahdistelun ja systemaattisen työpaikkakiusaaminen kohteeksi, mutta näistä tapahtumista on jo kymmenisen vuotta aikaa?
Taustaa sen verran että kyseisessä yrityksessä kaikki työntekijät olivat minulle entuudestaan tuttuja ja perhesuhteiden kautta nämä ihmiset minulle lähestulkoon kuin perhettä. Suuntauduin opinnoissani tälle samalle alalle ja opintojeni aikana sain ko. työpaikasta äitiysloman sijaisuuden. Sijaisuuden aikana tuli työmatka jolle kaikki työntekijät osallistuivat. Yhtenä iltana kaikki istuimme iltaa yhdessä ja lähin esimieheni tuppaantui viereeni koko illan pikku viinipäissään (hänen oma vaimo oli paikalla näkemässä tämän). Illan päättyessä kaikkien mentyä omiin hotellihuoneisiinsa tämä mies kikatellen ehdotti josko hän tulisi huoneeseeni ja jatkettaisiin iltaa siellä yhdessä. Hänen oma vaimo oli jo mennyt tässä kohtaa nukkumaan. Kun mies huomasi että en näyttänyt hänelle lainkaan vihreätä valoa, totesi vaivaantuneena vähän naureskellen että hänellä on vähän huono viinapää ja meni huoneeseensa. Kyseessä siis ihminen joka ollut pitkään perhetuttu ja jota olen aina arvostanut ja katsonut ylöspäin ja jota olen arvostanut hänen omassa työssään. Ollut vähän kuin esikuva. Hän oli myös tähän asti ollut oikein vaikuttunut osaamisestani työssäni ja kehunut minua muille.
En siitä ehdottelusta siinä tapahtumahetkellä kuitenkaan juurikaan hätkähtänyt vaikka ällöttikin koska ihminen voisi iän puolesta olla isäni ja kävi hänen vaimo sääliksi. Heillä oli pieniä lapsia myös. Laitoin alkoholin piikkiin ja ajattelin että antaa olla kunhan ei toistu.
Tästä kuitenkin alkoi sitten tämä kiusaaminen tuon miehen osalta. Heti seuraavasta päivästä lähtien hän kohteli minua kuin ilmaa, ei koskaan tervehtinyt tullessamme työpaikalle tai katsonut silmiin enää. Välillä katsoi minua halveksivasti nenänvartta pitkin päästä varpaisiin. Sijaisuus loppui ja palasin kouluun, välillä tein pieniä keikkatöitä ko. paikassa ja sama meno jatkui. Hän ei tervehtinyt minua, korkeintaan vain katsoi halveksien. Lähdin ulkomaille opiskelemaan samaa alaa, aluksi siellä meni kaikki hyvin mutta lopulta aloin saamaan ahdistuskohtauksia. En voinut poistua kämpästäni luennoille koska itkin vaan hysteerisesti. Jouduin lopulta jättämään opinnot kesken. Päätös ei ollut helppo, olin päässyt huippuyliopistoon alan huipun professorin oppiin. Ahdisti, tiesin että moni olisi tullut huutaen paikalleni ja koin olevani laiska ja kiittämätön kun en pystynyt suoriutumaan.
Päätös oli kuitenkin pakko tehdä koska pelkäsin että päätän elämäni jos jatkan sitä kiivastahtista opiskelua samalla kun pää on leviämispisteessä. Ajattelin että kaikki johtuu koti-ikävästä ja olo helpottuu kun pääsen takaisin Suomeen ja poikaystävän luo.
Ulkomailta palattuani parin vuoden jälkeen palasin taas keikkatöihin tähän samaan firmaan, pääsin vähän vaativampiin hommiin. Sain muilta jäseniltä kehuja siitä kuinka olin kehittynyt kahden vuoden aikana ulkomailla. Aluksi tämä samainen esimies oli taas ihan suopea minua kohtaan ja jopa tervehti ja jutteli minulle. Jossain kohtaa kiusanteko taas alkoi. Hän lopetti tervehtimisen. Alkoi kyseenalaistamaan ammattitaitoani ja saadakseni taas töitä, asetti ehdoksi kahdenkeskisen opetustuokion johon suostuin mutta menin sen aikana lopulta ihan lukkoon enkä pystynyt keskittymään enkä suoriutumaan kunnolla. Tämän tapahduttua hän haukkui osaamiseni päin naamaani. Lopulta kun itkin hysteerisesti, hän tuumasi "mitä sinä nyt, minä tässä vain". Saattoi vaatia yhtäkkiä kaikkien nähden ja kuullen minua suorittamaan tiettyjä työtehtäviä, järjesti ns. yllättäviä pistokokeita. Ei tehnyt tätä koskaan muille eikä sellainen toiminta edes kuulu tapoihin kyseisessä työssä. Aiemmin hermoni kesti nämä tilanteet, mutta lopulta aloin mennä niissäkin lukkoon enkä enää pystynyt suoriutumaan. Pelkkä miehen läsnäolo sai minussa aikaan sen. Uskoin itsekin lopulta että en ole vain tarpeeksi ammattitaitoinen ja pikkuhiljaa tavallaan luovutin. Aloin kuulla eri ihmisiltä kuinka tämä mies on mustamaalannut minua ja puhunut minusta paskaa muille alan ihmisille selkäni takana. En voinut uskoa korviani. Sitten kuulin että hän oli tehnyt samaa myös muutamalle muulle. Soittanut yhdelle koeajalla olevalle kotiin ja sanonut että olet niin huono että ei sinua tulla ikinä vakinaistamaan. Tästä oli saanut varoituksen kun kyseinen ihminen oli ilmoittanut puhelusta eteenpäin.
Kerrottakoon vielä tähän väliin että tämän miehen oma vaimo ollut kaiken tuon ajan myöskin sijainen ja ns. kilpaillut samasta paikasta kaikkien meidän muiden sijaisten kanssa. Tällä miehellä siis ollut myöskin oma taloudellinen etu motivaattorina näissä kiusaamisissa. Halunnut ilmeisesti savustaa oman vaimon kanssa kilpailevat pois.
Itse päädyin muihin työpaikkoihin tekemään töitä freelancerina, mutta itsetunto oli kokenut pahan kolauksen ja huomasin että vaik

1

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeuttahaluava

(jatkuu) vaikka pystyin hoitamaan homman niin tietty terä ja intohimo omasta tekemisestä oli hävinnyt. Ilman sitä ei kyseisellä alalla pärjää.
      Muutin kokonaan toiselle paikkakunnalle ja sain vakituisen työn jossa olin tekemisissä ihmisten kanssa jotka työskentelivät samanlaisessa työpaikassa kuin tässä työssä missä olin kotikaupungissani. Tässä uudessa työssäni juttelin erään asiakkaan kanssa ja kun tuli puheeksi oma kotikaupunkini, tämä täysin vieras ihminen yhtäkkiä sanoikin kuulleensa minusta. Olin yllättynyt ja tämä ihminen vähän naurahtaen sen totesi tyyliin "Joo olenkin kuullut sinusta vähän juttua". Lopulta tajusin että tämä esimieheni oli siis kuultuaan että olen muuttanut toiselle paikkakunnalle, ilmoittanut sen paikkakunnan vastaavalle työpaikalle minusta ja jatkanut tätä mustamaalaamistaan. Tätä en voi tietenkään todistaa mutta tiedän hänen tehneen niin myös muille ja tuon asiakkaan kommentti ei jättänyt arvailun varaa asian suhteen.
      Tänä päivänä tilanne on se että olen ollut pitkään kotona lasten kanssa. Tuosta esimiehestä näen kuitenkin säännöllisesti painajaisia ja olen vasta näin viiveellä tajunnut mitä oikeasti tapahtui kun palaset on alkaneet loksahtelemaan paikoilleen pikkuhiljaa. Jos menen omaan kotikaupunkiini, en voi mennä vanhalle työpaikalle moikkaamaan muita koska ahdistaa tämän ihmisen näkeminen. Tai jos menenkin vältän hänen kohtaamistaan viimeiseen asti.
      Asiasta on kauan ja haluaisin vain unohtaa, mutta olen niin vihainen tälle ihmiselle ja vituttaa että hän on onnistunut minun kyykyttämisessä. Se painaa mieltä ja välillä onnistun unohtamaan, mutta sitten tämä ihminen ja tapahtumat tulee taas uniin jolloin seuraava päivä on pilalla. Palattuani opiskelemasta ulkomailta minulla todettiin keskivaikea masennus ja joudun sitä vastaan taistelemaan päivittäin. Olen siis katkera ja haluaisin että tämä ihminen saisi opetuksen ja että kaikki tietäisi asian todellisen laidan! Olen jopa miettinyt asian viemistä oikeuteen mutta se prosessi tuntuu niin raskaalta ja siitä seuraisi iso kohu kotikaupungissani ja hirveä soppa. En myöskään halua hänen nykyään kouluikäisille lapsilleen mitään pahaa ja tiedän että he joutuisivat tästä kärsimään. Enkä tiedä olisiko minulla mitään mahdollisuuksia tätä miestä vastaan. Tuntuu että kukaan ei mahda tälle ihmiselle mitään, vaikka kaikki tietää millainen hän on..niin kukaan ei uskalla laittaa hänelle hanttiin. Itse laitoin hanttiin niin kauan kuin kykenin ja yhdessä tilanteessa jopa sanoin hänelle kaikkien kuullen vastaan. Tämä varmasti minun kohtaloksi koituikin. Tiedän että mies puolustautuisi sillä että väittäisi minun olevan vain hankala ihminen ja pettynyt kun ei ole enää tarjottu töitä kyseisestä paikasta ja haluan hänestä syntipukin asialle kun oma ammattitaitoni ei ole riittänyt.
      Olen miettinyt että kirjoitan hänelle kirjeen tai menen sanomaan kaiken suoraan päin naamaa. Jotenkin haluaisin saada oikeutta ja asialle pisteen koska vituttaa nähdä kun kyseinen ihminen iloisesti porskuttaa eteenpäin. Tuntuu että en saa asialta rauhaa ennen kuin se on jotenkin tämän henkilön kanssa selvitetty ja hän on saanut kuulla kunniansa. Mielestäni hän tarvitsee ison opetuksen. Miten pääsen tästä asiasta eroon ja voin jatkaa elämääni ilman että se palaa aina mieleeni ja varjostaa kaikkea tekemääni?
      Kiitos jos jaksoit lukea! Jos jollain kokemusta vastaavasta niin kuulisin mielelläni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2617
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      115
      2301
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1638
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1139
    5. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1058
    6. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      49
      1043
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      971
    8. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      783
    9. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      783
    10. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      737
    Aihe