Oletko tosiuskovainen?

kristitty_mies

Oletko rukoillut kertaakaan elämäsi aikana? Jos olet, olet siis tosiuskovainen. Kun laittaa kätensä ristiin, puhuu Jumalalle ja uskoo hänen kuuntelevan, silloin täyttyy kaikkein tärkein. Jumalalle riittää, että uskoo edes rukouksen tai sinapin siemenen verran.

Nämä ajatukset poimin Turun Sanomista 21.1. sairaalapappi Harri Heinosen kirjoittamasta Päivän sanasta. Yhdyn niihin koko sydämestäni.

67

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinseasiaon

Sairaalapappi on varmaan tarkoittanut ihan hyvää ja tuollaisen omatekoisen kristinuskon laajennuksen tietenkin voi ymmärtää sitä vasten että sairaalapapilla on niin laaja kosketuspinta elämän katoavaisuuteen että siinä joskus saattaa hempeys ottaa vallan niin ettei enää muistetakaan että hempeä mieli ja kaiken hyväksyminen ei ole kristillisyyttä vaan Jumalan sanan uskominen ja SEN mukaan ojentautuminen!

Olen huomannut että usein ns. sielunhoitotyötä tekevät ovat taipuvaisia hempeyteen eli nähdessään niin paljon tuskaa, eivät enää malta kärsivällisesti rukoilla uskossa pysymistään vaan tahtovat ikäänkuin "kiiruhtaa Jumalan edelle", olemalla niin ylimaalisen lempeä ja hyväksyväinen että kristuinuskosta tulee jonkinlainen sokeroitu, ihmismielelle sopiva, ihmisen näköinen versio.

Vanhastaan tällaista "sokeroitumista" eli hempeyttä on kirkossa myös esiintynyt eri aikoina, aina ensimmäisiltä vuosisadoilta asti ja sitä kirkko on kutsunut nimellä antinomismi. Antinomismi tarkoittaa lain hylkäämistä eli antinomismiin harhaantuneet ovat muodostaneet oman version kristinuskosta josta laki on riisuttu kokonaan pois, ei ole tuomiota, ei tarvita välttämättä uskoa -riittää "kunhan on huolissaan", tuomiosta ja helvetistä ei antinomismi harhassa puhuta lainkaan vaan niiden olemassaolo torjutaan.

Mutta kirkko on aina pitänyt antinomismia harhaopetuksena ja taistellut sitä vastaan. Syykin on selvä: jos kristinuskosta hävitetään laki, niin se johtaa ihmisen katumattomaan tilaan koska häntä ei ohajata tuntemaan syntisyyttään ja syntejään. Näin armostakin tulee nk. "HALPAA ARMOA" kuten kirkossa on tavattu opettaa. Halpa armo on sellaista joka ei ole kallista, eli sitä ei oikeastaan edes tarvita, koska ei tunneta syntejäkään. Näin ollen halvan armon julistajat ja uskojat ovat todellisuudessa kristinuskosta osattomia pakanoita jotka ovat matkalla iankaikkiseen kadotukseen.

Juuri tämmöinen armon halventaminen eli antinomismi on aina taustalla silloin kun Kristuksen sanaa lievennetään ja tahdotaan tehdä kaikista ihmisistä "uskovaisia" koska he ovat joskus elämässään olleet edes kerran "huolissaan" jostakin.

Haölvan armon eli antinomismin opettajia on kirkko aina kavahtanut. Mm. Antti "kaikki-pääsevät-taivaaseen"-Kylliäinen edusti antinomismia ja siihen liittyvää universalismia puhtaimmillaan. Toivon todella ettei aloituksessa siteerattu sairaalapappi ole sydäämeltään eksynyt antinomismiin vaan olisi pelkästään ymmärtämätön ja väliaikaisesti langennut liialliseen hempeyteen.

-----------------------

Mikä tahansa "usko" ei riitä! :

"ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt. 5:20, Jeesus)

-------------------------
      Mikä tahansa "rukous" ei riitä

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21, Jeesus)

• Näinseasiaon

Ei pidä tuudittautua sellaiseen makeaan harhaan että minun käy hyvin vaikka elän jumalattomana, "kunhan vaan joskus, jossain, olen ollut huolissani tai ristinyt kerran käteni" -jatkaakseni taas sen jälkeen pakanallista ja syntistä elämääni.

Kuulkaa, vaikka teillä olisi kokonainen armeija näitä tyhjänpuhujoita ja hyvää lupaavia pappeja, niin ne eivät voi teitä puntata taivaaseen omalla hyvällä tahdollaan vaikka kuinka kovasti tahtoisivat ja vaikka te tahtoisitte itsekin. He ainoastaan ovat itse eksyksissä ja eksyttävät teitä toisia sokeita.

Tässä asiassa ei ratkaise mikään muu (!) paitsi Raamatun opetus!

"Hän sanoi heille myös vertauksen: "Eihän sokea voi sokeaa taluttaa? Eivätkö molemmat lankea kuoppaan? " (Luukas 6:39, Jeesus)

• Kyllä sairaalapapin tehtävä on vaatia kuolevaa tunnustamaan syntinsä, tekemään parannus ja seuraamaan Jeesusta. Jos kuoleva ei tähän useammallakaan kehotuksella suostu, papin ikävä velvollisuus on toivottaa tervemenoa Helvettiin ja todeta että tämä oli nyt tässä.

Omaisillekin tekee hyvää nähdä kuolevan kasvoilla mahdollisimman paljon tuskaa. Rakkaan ihmisen kauhean kohtalon ajattelu voi johtaa herätykseen ja omaisen pelastumiseen Helvetin tulelta.

• väärä.ammatti
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Kyllä sairaalapapin tehtävä on vaatia kuolevaa tunnustamaan syntinsä, tekemään parannus ja seuraamaan Jeesusta. Jos kuoleva ei tähän useammallakaan kehotuksella suostu, papin ikävä velvollisuus on toivottaa tervemenoa Helvettiin ja todeta että tämä oli nyt tässä.

Omaisillekin tekee hyvää nähdä kuolevan kasvoilla mahdollisimman paljon tuskaa. Rakkaan ihmisen kauhean kohtalon ajattelu voi johtaa herätykseen ja omaisen pelastumiseen Helvetin tulelta.

Kiitos näistä kauniista sanoistasi. Minkä rakkauden julistajan Jumala onkaan sinussa menettänyt kun et ole sairaalapappi.

• jännä.juttu

Mikä sitten on riittävää ja oikeaa uskomista?
        Tarkoitatko etteivät vastasyntyneet sekä pienet lapset ja ihmiset jotka eivät ole eläessään olleet omasta tahdostaan riippumatta tekemisissä Raamatun tai Kristinuskon kanssa olisi ikuisen elämän arvoisia.
        Kuitenkin helpon elämän sankarit hyvinvointi Suomessa osaavat uskoa riittävästi ja oikein noudattaessaan omasta mielestään juuri sillä ainoalla oikealla tavalla Raamatussa kerrottua Jumalan tahtoa?

• Näinseasiaon
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Kyllä sairaalapapin tehtävä on vaatia kuolevaa tunnustamaan syntinsä, tekemään parannus ja seuraamaan Jeesusta. Jos kuoleva ei tähän useammallakaan kehotuksella suostu, papin ikävä velvollisuus on toivottaa tervemenoa Helvettiin ja todeta että tämä oli nyt tässä.

"Omaisillekin tekee hyvää nähdä kuolevan kasvoilla mahdollisimman paljon tuskaa. Rakkaan ihmisen kauhean kohtalon ajattelu voi johtaa herätykseen ja omaisen pelastumiseen Helvetin tulelta."

Kuuleppas nyt! Jos sinun lapsesi/vanhempasi makaisi kuolinvuoteella niin kummanko valitsisit hänen osakseen jos sinulta kysyttäisiin:

1.) Nöyrtymisen tunnustamaan syntinsä eli hatkisen kestävän kevyen ahdistuksen ja sen jälkeen iäisen ilon taivaassa Jumalan luona,? vaiko

2.) Teeskennellyn ja pettävän hetken huojennuksen kuolinvuoteella (ettei SINUN tarvitsisi katsoa hänen tuskansa ja kohdata kuolemaa silmästä silmää) - mutta iankaikkisen ja ansaitun rangaistuksen helvetin piinassa?

Entä kumman itse valitsisit jos olisit kuolinvuoteella ja tietäisit lähdön olevan edessä?

Huomaatko eläväsi valheessa ja itsepetoksesa? Sinä näet ainoastaan tämän ajallisen hetken koska PELKÄÄT katsoa kuolemaa siömästä silmään koska omatuntosi todistaa sinut Jumalan edessä syylliseksi ja rangaistuksen ansainneeksi!

• Näinseasiaon kirjoitti:

"Omaisillekin tekee hyvää nähdä kuolevan kasvoilla mahdollisimman paljon tuskaa. Rakkaan ihmisen kauhean kohtalon ajattelu voi johtaa herätykseen ja omaisen pelastumiseen Helvetin tulelta."

Kuuleppas nyt! Jos sinun lapsesi/vanhempasi makaisi kuolinvuoteella niin kummanko valitsisit hänen osakseen jos sinulta kysyttäisiin:

1.) Nöyrtymisen tunnustamaan syntinsä eli hatkisen kestävän kevyen ahdistuksen ja sen jälkeen iäisen ilon taivaassa Jumalan luona,? vaiko

2.) Teeskennellyn ja pettävän hetken huojennuksen kuolinvuoteella (ettei SINUN tarvitsisi katsoa hänen tuskansa ja kohdata kuolemaa silmästä silmää) - mutta iankaikkisen ja ansaitun rangaistuksen helvetin piinassa?

Entä kumman itse valitsisit jos olisit kuolinvuoteella ja tietäisit lähdön olevan edessä?

Huomaatko eläväsi valheessa ja itsepetoksesa? Sinä näet ainoastaan tämän ajallisen hetken koska PELKÄÄT katsoa kuolemaa siömästä silmään koska omatuntosi todistaa sinut Jumalan edessä syylliseksi ja rangaistuksen ansainneeksi!

Höpö höpö. Uskot muinaisjuutalaisen keksimään hirviöepäjumalaan, ja se uskomus on sekoittanut kaalisi pahemman kerran.

Omatuntoni todistaa, että jos minua pitää elämästäni peräti rangaista niin varmaan sitten rikesakolla. Mitään ihmeempiä pahoja ei ole tullut tehtyä, vaikka evoluutiomme tuottama itsekkyys välillä vähän jyllää. Mutta vain vähän, ei paljon.

>iankaikkisen ja ansaitun rangaistuksen helvetin piinassa?

Kovinkaan moni ihminen ei ole tehnyt mitään sellaista, josta lähimainkaan oikeudenmukainen ja ansaittu rangaistus olisi ikuinen kidutus. Jos olet muuta mieltä, kerro perustelusi.

• tois.pualt.jokke

Sairaalapappi Harri Heinosen kirjoitus oli liikuttava. Siitä sai tällainen vanha epäilijäkin lohtua. Kiitos!

• kokemus.hellareista

Muistan kun nuorempana menin helluntaiseurakunnan kokoukseen. Saarnaaja tuli kokouksen jälkeen kysymään olenko uskossa. Vastasin että olen. Olenhan ollut uskossa lapsesta lähtien. Saarnaaja sai melkein hepulin ja rupesi sättimään että riivaajatkin uskovat ja vapisevat. Mitä Jeesus sanoi näistä saarnamiehistä? "Joka viettelee yhdenkin näistä pienistä jotka uskovat minuun, hänelle olisi parasta että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen."

• eipahantahtoisuutta

Paremminkin sanoen sinulla oli kokemus yhdestä hellarista yhden ainoan tapauksen kautta.

Mamujen rikosten suhteen sanotaan, ettei tule tuomita koko ryhmää yksittäistapausten kautta, mutta sinä taisit tehdä nyt yleistyksen maailmanennätyksen?

• kokemus.hellareista
        eipahantahtoisuutta kirjoitti:

Paremminkin sanoen sinulla oli kokemus yhdestä hellarista yhden ainoan tapauksen kautta.

Mamujen rikosten suhteen sanotaan, ettei tule tuomita koko ryhmää yksittäistapausten kautta, mutta sinä taisit tehdä nyt yleistyksen maailmanennätyksen?

Minä kyllä tiedän ettei yhden tapauksen takia kannata yleistää koko ryhmää, mutta kyllä uskonnollisissa liikkeissä koko seurakunta on pääpiirteittäin samanlainen kuin johtajansakin joka tässä tapauksessa oli ko pastori.
        Mahtoiko hän katua myöhemmin sanomisiaan, en tiedä. Anteeksi hän ei ainakaan minulta koskaan pyytänyt. Ei siellä lapsesta asti uskossa olleita luterilaisia pidetä uskovina kristittyinä ollenkaan, ja tämä näkyy kyllä kaikessa heidän käyttäytymisessään.

• ex-helluntailainen
        eipahantahtoisuutta kirjoitti:

Tämän palstan "usko.vainen" monine nikkeineen on hyvä linkki helluntailaisuuteen vaikka hän ei tiettävästä mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan jäsenenä kuulukaan.

• mihintasa-arvokatosi
        kokemus.hellareista kirjoitti:

Minä kyllä tiedän ettei yhden tapauksen takia kannata yleistää koko ryhmää, mutta kyllä uskonnollisissa liikkeissä koko seurakunta on pääpiirteittäin samanlainen kuin johtajansakin joka tässä tapauksessa oli ko pastori.
        Mahtoiko hän katua myöhemmin sanomisiaan, en tiedä. Anteeksi hän ei ainakaan minulta koskaan pyytänyt. Ei siellä lapsesta asti uskossa olleita luterilaisia pidetä uskovina kristittyinä ollenkaan, ja tämä näkyy kyllä kaikessa heidän käyttäytymisessään.

"Minä kyllä tiedän ettei yhden tapauksen takia kannata yleistää koko ryhmää, mutta ..."

Mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa yhden tapauksen yleistäminen koskemaan koko ryhmää on varmaankin hyvinkin perusteltua :))

Tästä asiasta on muuten ketjukin tuolla alempana, että mamujen kohdalla yleistäminen on väärin, mutta uskovien kohdalla se on jopa suositeltavaa ja useinkin käytettyä .... hmmmm ...

• olikohanrekkatuo
        ex-helluntailainen kirjoitti:

Tämän palstan "usko.vainen" monine nikkeineen on hyvä linkki helluntailaisuuteen vaikka hän ei tiettävästä mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan jäsenenä kuulukaan.

"Tämän palstan "usko.vainen" monine nikkeineen on hyvä linkki helluntailaisuuteen vaikka hän ei tiettävästä mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan jäsenenä kuulukaan."

Jonkinlainen ennätys yleistämisen alalla tämä :))

Negaatiot yleistetään helluntaisuuteen vaikkei itse teko olekaan helluntaisen tekemää!

Mitähän liberaali media sanoisi jos jonkun "populistin" tekemä rikos yleistettäisiin kaikkiin mamuihin?

• kui2

Opetuslapsilla ei ollut uskoa edes sinapinsiememen verran ja silti se kelpasi. Heillehä sanottiin JOS teillä oliSI uskoa Edes sinapinsiemenen verran niin..voisitte..

• En tiedä tekeekö se rukoileminen uskovaisen? Itse rukoilen joka ilta Isä meidän -rukouksen ja sen jälkeen rukoilen vielä "tulevan vaimon", "yhden suuren rakkauteni puolesta", "naiskirkkokaverin puolesta" sekä vielä kaikkien naisten ja miesten puolesta. Rukoilen, sillä uskon Jumalan olemassa oloon ja Jeesuksen opetuksiin esimerkiksi "Isä meidän" -rukouksesta. Vaikka rukoilin tänään sen puolesta, että Jumala johdattaisi tänään minua - niin en välttämättä ole Jeesuksen silmissä uskovainen tai hyvän puun hedelmä, sillä minussa on paljon syntiä ja en mene elämässäni oikeastaan sen mukaan mikä on Jumalan tahto. Ehkä olen niitä, joista Jeesus sanoi, että "Herra, herra", jotka eivät sittenkään pääse Taivasten valtakuntaan.

"Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. 17 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. 18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. 19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. 20 Hedelmistä te siis tunnette heidät. 21 »Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. 22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.’ 23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: ’En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!’"

https://raamattu.fi/raamattu/KR92/MAT.7/Matteus-7

• Mikä on tosiuskova?

• Hän joka uskoo ainakin sinapin siemenen verran. Sinapin siemen tosi pieni, mutta siitä kasvaa iso puu, joka on puutarhan suurimpia. Pienestä uskon siemenestä kasvaa hedelmää, hyvää hedelmää, joka tuottaa satoa niin että ainakin taivaan linnut voivat levähtää sinapin siemenestä kasvaneen ison uskon puun oksilla.

• Faith.Hope.Love kirjoitti:

Hän joka uskoo ainakin sinapin siemenen verran. Sinapin siemen tosi pieni, mutta siitä kasvaa iso puu, joka on puutarhan suurimpia. Pienestä uskon siemenestä kasvaa hedelmää, hyvää hedelmää, joka tuottaa satoa niin että ainakin taivaan linnut voivat levähtää sinapin siemenestä kasvaneen ison uskon puun oksilla.

Minä en katso olevani tosiuskova vaikka pidän Jumalan olemassa oloa jotenkin mahdollisena, jossain miljardien galaksien kätköissä. Hyvin pienen sinapin siemenen murusen verran.

• luterilainen

"Tosiuskova" on mielestäni ihminen joka ei teeskentele. Jos ihminen rukoilee kammiossaan Jumalaa, tuskin hän silloin teeskentelee. Jos sinä olet joskus rukoillut näin Jumalaa, silloin sinä olet tosiuskovainen.

• sage8 kirjoitti:

Minä en katso olevani tosiuskova vaikka pidän Jumalan olemassa oloa jotenkin mahdollisena, jossain miljardien galaksien kätköissä. Hyvin pienen sinapin siemenen murusen verran.

Sinä pidät Jumalan olemassa oloa mahdollisena, mutta et varsinaisesti usko Jumalaan ja ole Jeesuksen seuraaja. Itselläni on sairaus, mutta ilmeisesti se sinapin siemen verran oleva usko saa voittamaan tämän sairauden ja minä tuotan tulevaisuudessa hedelmää, vaikka edellytykset eivät ole parhaimmat mahdolliset. Tuotan siis hyvää hedelmää ja olen niin kuin Sinapin Siemenen puu - kasvan kokoa. Lisäsksi puuni oksilta voi kerätä tulevaisuudessa hedelmiä.

Jos en olisi uskossa niin saattaisin elää elämää, joka ei hirvittävästi hedelmää tuottaisi tai tuottaisi sellaista hedelmää, joka ei ole hyvää hedelmää. Hedelmästä se usko tunnetaan?

• luterilainen kirjoitti:

"Tosiuskova" on mielestäni ihminen joka ei teeskentele. Jos ihminen rukoilee kammiossaan Jumalaa, tuskin hän silloin teeskentelee. Jos sinä olet joskus rukoillut näin Jumalaa, silloin sinä olet tosiuskovainen.

Teeskentely on hyvä kriteeri , samoin kuin rehellisyys, uskollisuuden osoittamiseksi.

Joskus nuorena rukoilin, mutta Jumala ei vastannut, ja sen jälkeen en ole rukoillut.

Sinä pidät Jumalan olemassa oloa mahdollisena, mutta et varsinaisesti usko Jumalaan ja ole Jeesuksen seuraaja. Itselläni on sairaus, mutta ilmeisesti se sinapin siemen verran oleva usko saa voittamaan tämän sairauden ja minä tuotan tulevaisuudessa hedelmää, vaikka edellytykset eivät ole parhaimmat mahdolliset. Tuotan siis hyvää hedelmää ja olen niin kuin Sinapin Siemenen puu - kasvan kokoa. Lisäsksi puuni oksilta voi kerätä tulevaisuudessa hedelmiä.

Jos en olisi uskossa niin saattaisin elää elämää, joka ei hirvittävästi hedelmää tuottaisi tai tuottaisi sellaista hedelmää, joka ei ole hyvää hedelmää. Hedelmästä se usko tunnetaan?

En ole Jeesuksen seuraaja uskovaisten merkityksessä, mutta Jeesuksen eettisiä oppeja pidän kunniassa. Sitä, mitä hän opetti ihmisenä elämisestä.

Jos et huonoa tykkää, toivotan sinulle menestystä sairautesi kanssa.

• sage8 kirjoitti:

En ole Jeesuksen seuraaja uskovaisten merkityksessä, mutta Jeesuksen eettisiä oppeja pidän kunniassa. Sitä, mitä hän opetti ihmisenä elämisestä.

Jos et huonoa tykkää, toivotan sinulle menestystä sairautesi kanssa.

sage8: "En ole Jeesuksen seuraaja uskovaisten merkityksessä, mutta Jeesuksen eettisiä oppeja pidän kunniassa. Sitä, mitä hän opetti ihmisenä elämisestä."

Jeesuksen seurassa pitäisi ottaa mukaan risti ja seurata sen mukana häntä, ei vain uskonnollisena eetttisenä opettaja vaan vapahtajana.

"Jos et huonoa tykkää, toivotan sinulle menestystä sairautesi kanssa."

On siinä hyvääkin. Ei ole paineita työelämään sijoittumisessa ja perheen perustamisessa, sillä molemmat nyt aika vaikeissa kantimissa. Toisaalta se mahdollistaa bussipysäkillä naisen kanssa eilen ja tänään keskustelun vapaasti ilman paineita. Ja sunnuntaina naiskirkkokaverin luona raamattupiirissä käymisen ilman paineita. Ei tarvitse valmistua ja mennä työelämään tienaamaan rahaa perhettä varten. Ei ole sellaisia paineita. Seuraavasta tentistä on paineita, mutta ei paineita sairauden takia, sillä ei tarvitse saavuttaa monia sellaisia asia kuin normaalisti jokseenkin nuoren miehen pitäisi saada aikaan. Uskovaisena kelpaan Jumalalle sellaisena kuin olen. Tässä maailmassa en voi kaikkea saavuttaa, mutta minulle on uskovaisena mahdollista elää ikuisesti tuonpuoleisessa Jeesuksen lupausten takia.

sage8: "En ole Jeesuksen seuraaja uskovaisten merkityksessä, mutta Jeesuksen eettisiä oppeja pidän kunniassa. Sitä, mitä hän opetti ihmisenä elämisestä."

Jeesuksen seurassa pitäisi ottaa mukaan risti ja seurata sen mukana häntä, ei vain uskonnollisena eetttisenä opettaja vaan vapahtajana.

On siinä hyvääkin. Ei ole paineita työelämään sijoittumisessa ja perheen perustamisessa, sillä molemmat nyt aika vaikeissa kantimissa. Toisaalta se mahdollistaa bussipysäkillä naisen kanssa eilen ja tänään keskustelun vapaasti ilman paineita. Ja sunnuntaina naiskirkkokaverin luona raamattupiirissä käymisen ilman paineita. Ei tarvitse valmistua ja mennä työelämään tienaamaan rahaa perhettä varten. Ei ole sellaisia paineita. Seuraavasta tentistä on paineita, mutta ei paineita sairauden takia, sillä ei tarvitse saavuttaa monia sellaisia asia kuin normaalisti jokseenkin nuoren miehen pitäisi saada aikaan. Uskovaisena kelpaan Jumalalle sellaisena kuin olen. Tässä maailmassa en voi kaikkea saavuttaa, mutta minulle on uskovaisena mahdollista elää ikuisesti tuonpuoleisessa Jeesuksen lupausten takia.

Tuohon en keksi mitään sanottavaksi. Toivon onnea kaikessa, nähdäänhän tässä vielä ja sanaillaan.

• luterilainen
        sage8 kirjoitti:

Jeesuksen opetuslapsilla ei ollut uskoa sinapinsiemenenkään vertaa. Kuulut joukkoon.

Jeesuksen opetuslapsilla ei ollut uskoa sinapinsiemenenkään vertaa. Kuulut joukkoon.

Ehkäpä ainakin epäilevän-Tuomaksen pariksi kuulun kuten kiku-palstan pappi sanoi kun epäilin hänen kirjoituksiaan. Sanoi, että saa täällä epäilläkin koska Tuomaskin epäili eikä Jeesus häntä patistanut pois joukosta. :) :)

Sinä kuulut ilmeisesti koko opetuslasten joukkoon?

• luterilainen
        sage8 kirjoitti:

Ehkäpä ainakin epäilevän-Tuomaksen pariksi kuulun kuten kiku-palstan pappi sanoi kun epäilin hänen kirjoituksiaan. Sanoi, että saa täällä epäilläkin koska Tuomaskin epäili eikä Jeesus häntä patistanut pois joukosta. :) :)

Sinä kuulut ilmeisesti koko opetuslasten joukkoon?

Joo. Minun kavereitani ovat epäilijät (Tuomas, Johannes Kastaja), kavaltajat (Juudas Iskariot), kieltäjät (Pietari) ja uskossaan pettyneet (Jeesus: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit")
        Minusta tosiuskovainen on aina samalla myös tosiepäilijä. Jeesus arvosti vilpittömyyttä mm.
        Joh. 1:46 Natanael sanoi hänelle: "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" Filippus sanoi hänelle: "Tule ja katso".
        47 Jeesus näki Natanaelin tulevan tykönsä ja sanoi hänestä: "Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole!"

• kui2
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

Hän joka uskoo ainakin sinapin siemenen verran. Sinapin siemen tosi pieni, mutta siitä kasvaa iso puu, joka on puutarhan suurimpia. Pienestä uskon siemenestä kasvaa hedelmää, hyvää hedelmää, joka tuottaa satoa niin että ainakin taivaan linnut voivat levähtää sinapin siemenestä kasvaneen ison uskon puun oksilla.

Mutta kun opetuslapsilla ei ollut uskooa Edes sinapisiemenen verran, ei täällä kukaan ymmärrä mitä tarkoittaa kun sanotaan että: "Jos teillä oliSI Edes sinapinsiemenen varran uskoa" Eihän sitä silloin ole Edes sen vertaa kun toivotaan että OliSI

• kui2
        kui2 kirjoitti:

Mutta kun opetuslapsilla ei ollut uskooa Edes sinapisiemenen verran, ei täällä kukaan ymmärrä mitä tarkoittaa kun sanotaan että: "Jos teillä oliSI Edes sinapinsiemenen varran uskoa" Eihän sitä silloin ole Edes sen vertaa kun toivotaan että OliSI

korjaan
        ps., eikö täällä kukaan ymmärrä mitä tarkoittaa ..?

• usko.vainenEiRek
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

Et ole oikea uskovainen vaan lepso ja homppeli.

Joo. Minun kavereitani ovat epäilijät (Tuomas, Johannes Kastaja), kavaltajat (Juudas Iskariot), kieltäjät (Pietari) ja uskossaan pettyneet (Jeesus: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit")
        Minusta tosiuskovainen on aina samalla myös tosiepäilijä. Jeesus arvosti vilpittömyyttä mm.
        Joh. 1:46 Natanael sanoi hänelle: "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" Filippus sanoi hänelle: "Tule ja katso".
        47 Jeesus näki Natanaelin tulevan tykönsä ja sanoi hänestä: "Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole!"

Kyllä rehellisyyden luulisi kuuluvan kaikkien ihmisten hyveiden joukkoon. Monesti kyllä huomaa itsestäänkin lipsumista siitä.

Elämä nyt ei ole minkään olemassa olemattoman jumalan käsissä -valitettavasti!
        Vaikka olisin neliraajahalvauksen saanut niin en todellakaan alkaisi silloinkaan uskomaan johonkin jumalaan. Toisaalta silloin toivoisin saavani eutanasian!

• En rukoillut varsinaisesti mutta keskustellut.
      Kiittänyt , pyytänyt taivaan isää valaisemaan minua yhä enemmän ja enemmän hänen tarkoituksiaan varten jne.
      Mutta enhän koe tuota kristinusko lahkoa muuksi kuin ihmisten itsensä keksimäksi draamaksi.... Jumala on ilman niitäkin.

• kristitty_mies
    • >> Oletko rukoillut kertaakaan elämäsi aikana?
      Jos olet, olet siis tosiuskovainen. <<

En ole eli en siis ole määritelmäsi mukainen tosiuskovainen.
      Kovin on sinulla heppoinen, lähes ultraliberaali määritelmä.
      Jokainen pääsee taivaaseen sanoi joku pappi kirjassaan ja sinä olet siinä ihan vieressä.

• thäh

Mikä olisi sinun määritelmäsi tosiuskovaisesta? Pitääkö uskoa ja kuinka paljon?

• jepjepp

No sehän on sitten aivan hieno asia jos taivaaseen pääsen.

• thäh kirjoitti:

Skeptisenä rationalistina katsoisin, että on tosiuskovia ja muita, mutta ajatus, että pitäisi uskoa vaikka ei uskoisikaan on vähintäänkin erikoinen.

• thäh kirjoitti:

Totta eli minusta mitään uskovaista ei voi edes määritellä.
        Miten esim. minä uskon, kun en moiseen edes ilmeisesti kykene.

Minusta uskomisen näytteleminen olisi moraalisesti hyväksyttävää vain jos uskomattomuus tietäisi sanktioita.

• Jisreel

Ei rukoilu kerran elämässä ole vielä mikään uskovan merkki.
      Moni rukoilee suuressa hädässä, mutta kun vaara on ohi, niin Jumala heitetään sivuun.

• thäh

Jos ihminen rukoilee Jumalaa, eikö se ole uskon ilmentymä? Ateisti, joka ei usko Jumalaan, ei rukoile Jumalaa.

• hohohhohh

Jeesus käskee rukoilemaan juuri kun hätä on suurin. Emme tarvitse Jumalaa silloin jos kissallamme on närästystä.

• Pikkuisen tuossa aloituksessa oli se maku, että mahdollisimman moni kokisi olevansa uskova ja samalla potentiaalinen ap:n lahkon kannattaja.

• Obadja151cm

Tarkoittaako pastori liberaalejakin? Liberaaliteologia ei ole opoisisällöltä kristinuskoa vaan saatanan valhetta, harhaoppia.

• usko.on.luottamista

Kysymys oli uskosta Jumalaan, ei uskontojen dogmatiikan määrittelystä. Jos on vaikka kerrankin elämässään rukoillut Jumalaa omassa kammiossaan, on se rehellinen uskon osoitus. Esimerkiksi helluntailaisten mölyäminen omissa hurmosporukoissaan ei kerro tosiuskovaisuudesta mitään koska se on näyttelemistä.

• Valitettavati en vapaaehtoisesti ole rukoillut, mutta ala-asteella opettaja pakotti jokaisen rukoilemaan ruokarukouksen joka ainoa kerta kun sen tunneilta mentiin ruokailemaan. En muista että rippileirilläkään oltaisi pidetty ruokarukousta. Tosin en muista sieltä rippileriltä kuin korkeintaan ikäisteni tyttöjen nuputissit. :) Yläasteella sitten se ihmetytti kunnei enää yksikään opettaja pakottanut enää rukoilemaan. Se oli myöskin suuri vapaudentunne.

• näin.ymmärsin

Hienoa että olet päässyt eroon tuosta pakkorukoilemisesta. Aloituksessa tarkoitettiin kuitenkin vapaaehtoista rukoilemista.

• näin.ymmärsin kirjoitti:

Hienoa että olet päässyt eroon tuosta pakkorukoilemisesta. Aloituksessa tarkoitettiin kuitenkin vapaaehtoista rukoilemista.

En ole kuullutkaan että joku olisi vapaaehtoisesti rukoillut ellei sitten ole ollut jonkun toisen uskovaisen aivopesun alaisena ja alkanut itsekin uskomaan, mutta siihenkin on vaikuttanut ensin jokin pakote!

• yksilaumasta

Vaikka tässä nyt kyseltiin rukouksesta ja liitettiin se "tosiuskovaisen" titteliin niin haluaisin viedä kysymyksen hieman pidemmälle.
      Usein hypätään sen tärkeimmän yli, eli jätetään koko Jumalan lapseksi muuttuminen eli uudestisyntyminen mainitsematta. Tästä Jeesus puhui Nokodeemukselle, joka yön pimeinä tunteina hiippaili Herran luo toivoen vastauksia kysymyksiinsä (Joh 3:5).
      "Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan".

Se, että rukoilee Isää (aivan loistavaa jos näin teet) ei välttämättä vielä tarkoita, että olet Jumalan lapsi (jos tämä nyt on synonyymi topicissa mainitulle tosiuskovalle). Monet rukoilevat toisinaan, mutta eivät ole vielä päässeet sisälle Jumalan valtakuntaan. Jumalan lapseksi ei tulla tai käännytä vaan synnytään.
      Tämä tapahtuu, kun Jumala joka näkee sydämmeemme, laittaa Henkensä sinetiksi ihmiseen. Hän näkee milloin ihminen on tosissaan jättäytyessään Hänen käsiinsä ja halutessaan kantaa ristiä ja seurata Jeesusta maksoi mitä msksoi.
      Kun ihminen tulee etsikkoaikaansa, hengelliset asiat alkavat kiinnostaa ja hän huomaa omassa tunnossaan elävänsä Jumalan tahdon ulkopuolella ns synnissä. Siinä tilassa ihmiselle on ovi avoinna taivaan valtakuntaan ja etsikkoaika päättyy joko uudestisyntymiseen tai sydämen paatumiseen ihmisen valitessa oma tahto ja oma tie Jeesuksen sijaan.

Väittäisin, että näitä etsikkoaikoja ei yleensä tiedä kukaan muu kuin ihminen itse joka siinä on. Ja jos suureksi menetykseksi ihminen päättää valita oman tahtonsa, ei niistä yleensä kenellekään kerrota ja ne jäävät vain Jumalan ja ihmisen välisiksi asioiksi.

Jeesus itse kehotti "laskemaan kustannukset" eli harkitsemaan onko valmis lähtemään tielle ja ymmärtääkö (edes kaukaisesti) mitä valinta voi tulla maksamaan. (Väitän kyllä, ettei kukaan meistä täysin tai ehkä sinne päinkään voi etsikossa ollessaan ymmärtää miten valtava tuo valinnan seuraus voi olla) mutta siinä hetkessä, että on taivas ja on helvetti ja kumpaankaan paikkaan ei mennä vahingossa tai Jumalan määräämänä vaan oman valinnan perusteella.
      En ikinä ole sietänyt katusaarnaajien helvetti puheita, kun he yrittävät runnoa ihmisen pelastukseen siinä lyhyessä kohtaamisessa,kun saavat jonkun pysäytettyä. Mutta väitän, että on välttämätöntä, että helvetistä kerrotaan. Siellä missä ilosanomaa julistetaan tulee tuoda myös helvetti julki. Jeesus puhui PALJON helvetistä ja Hänellä oli siihen hyvä syy. Siellä ihminen pysyy ikuisesti jos tälle ei kelpaa Jumalan Pojan tie.
      Joku voi konea tämän arvottomana ja kovana, mutta on armollista tuoda esiin koko kuva ja kaksi tietä, se lavea joka kadotukseen vie ja kapea joka vie iankaikkiseen iloon.

Monia uskoontulokertomuksia olen kuullut. Toiset ovat ratkaisunsa tehneet kirkonpenkissä, toiset kotonaan. Itse olin yksin polvistuessani Herran eteen ja pyytäessäni Häntä elämäni Herraksi. En tuossa hetkessä kokenut mitään mutta elämäni muuttui suuresti ja tuossa hetkessä tapahtui tunnemaailmassani päätös jättäytyä Herralle, mitä Hänellä ikinä olisikaan varslleni suunniteltua.
      Jotkut ystävistäni eivät osaa sanoa milloin ovat uudesti syntyneet, he ovat lapsesta asti uskoneet ja aina laittaneet Herraan luottamuksensa.

Sana sanoo, että usko (se pelastava usko) tulee Herralta lahjana. Ihminen pääsee siitä osalliseksi kun antautuu Jumalalle pyytäessään syntejään anteeksi ja hylätessään omat suunnitelmansa ja halunsa.

Jos koet Jumalan kutsun, jos hengelliset asiat kiinnostavat, niin anna Hänen pelastaa sinut tästä kierrosta Jumalan pilkkaajien sukupolvesta. Luovuta itsesi Hänelle ehdoitta ja astu sisään iankaikkiseen elämään.

Herra kysyy sinulta niinkuin kysyi Martalta: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, se elää vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun ikinä kuole, uskotko sinä tämän?

• kristitty_mies

Normiuskovaisen mallit ovat ihmismielen rakennelmia. Jeesus asetti nämä rakennelmat uusiksi. Hänen opetuslapsensa olivat jättäneet kaiken ja seurasivat häntä, mutta uskoa heillä ei kuitenkaan ollut sinapinsiemenenkään vertaa. Jumala kuulee kyllä heikoimmankin huokauksen hänen puoleensa.

• kui2
        kristitty_mies kirjoitti:

Normiuskovaisen mallit ovat ihmismielen rakennelmia. Jeesus asetti nämä rakennelmat uusiksi. Hänen opetuslapsensa olivat jättäneet kaiken ja seurasivat häntä, mutta uskoa heillä ei kuitenkaan ollut sinapinsiemenenkään vertaa. Jumala kuulee kyllä heikoimmankin huokauksen hänen puoleensa.

Niin.. ei ollut uskoa, just niin.

Aika monet suomalaiset rukoilevat omalla tavallaan varmaan, ainakin toisinaan jms , ilman rakennelmia - , ainakin joskus on jonkunlaista kyselyäkin aiheesta ollut.

Eiköhän se Jumala kuule vaikka minkä sorttisen soperruksen, eihän se mitään rakettitiedettä voi olla - kyllä sen kaikki osaavat jotka siihen tahtovat turvautua milloin sitten sen tekevätkin. Ihmettelen puheita siitä ettei osaa rukoilla - semmoisiakin huokailuja toisinaan kuulee..

• Miellän ettei sairaaloissa pitäisi olla pappeja ollenkaan eikä niillä pitäisi olla sairaalan tiloissa työhuonetta. Jos potilas toivoo pappia luokseen niin sen pitäisi olla sairaalasta erillinen asia ja tietysti sen tietyn potilaan oikeus. Oletuksena pitäisi olla jokaiselle sairaalan potillaalle psykologille jutteleminen eikä mikään sairaalapapille jutteleminen. Se nyt pitäisi olla itsestään selvää jokaiselle että sairaalassa on psykologi, mutta sairaalapappi alkaa olemaan jo nykyaikana käsitteenä melko vieras!

• kristitty_mies

Sairaalapapeilla ja psykologeilla sairaalassa on suunnilleen samanlainen koulutus. He ovat myös henkilökuntaa varten ja antavat työnohjausta. Nykyinen sielunhoito ja psykoterapia eivät myöskään juurikaan poikkea toisistaan. Usein potilailla on myös uskontoon liittyviä kysymyksiä. Niistäkin asioista auttajan on hyvä tietää. Jos ajattelet että papit sairaalassa ovat jotain käännytysautomaatteja, olet ajastasi satoja vuosia jäljessä.

• kristitty_mies kirjoitti:

Sairaalapapeilla ja psykologeilla sairaalassa on suunnilleen samanlainen koulutus. He ovat myös henkilökuntaa varten ja antavat työnohjausta. Nykyinen sielunhoito ja psykoterapia eivät myöskään juurikaan poikkea toisistaan. Usein potilailla on myös uskontoon liittyviä kysymyksiä. Niistäkin asioista auttajan on hyvä tietää. Jos ajattelet että papit sairaalassa ovat jotain käännytysautomaatteja, olet ajastasi satoja vuosia jäljessä.

Aijaa, teologisessa tiedekunnassa ei ole tiettävästi edes suunnilleen psykologiaa. Korkeintaan puoskarioppia!

"Usein potilailla on myös uskontoon liittyviä kysymyksiä. "

Jos näin on niin varmasti pappi voi tulla yhtä hyvin seurakunnasta käsin potilaan luokse eikä sairaalan tiloista olleesta työhuoneesta. Siitä oli lähinnä kysymys!

• kristitty_mies
        ateisti1982 kirjoitti:

"Usein potilailla on myös uskontoon liittyviä kysymyksiä. "

Jos näin on niin varmasti pappi voi tulla yhtä hyvin seurakunnasta käsin potilaan luokse eikä sairaalan tiloista olleesta työhuoneesta. Siitä oli lähinnä kysymys!

Näillä seurakunnista tulevilla papeilla ei ole välttämättä tarvittavia psykologian tietoja joita tarvitaan myös lähestyttäessä potilaan uskonnollista problematiikkaa. Potilaat puhuvat usein uskonnon kieltä mutta ongelmat ovat puhtaasti psykologisia.

• kristitty_mies
        ateisti1982 kirjoitti:

Aijaa, teologisessa tiedekunnassa ei ole tiettävästi edes suunnilleen psykologiaa. Korkeintaan puoskarioppia!

Käsityksesi perustuu pelkästään tietämättömyyteen.

Käsityksesi perustuu pelkästään tietämättömyyteen.

Papilla ei ole minkäänlaista psykologian tietämystä, joka on taas psykologilla. Pappi ei kuulu alkeellisempaan sairaalan hoitohenkilökuntaan - kutsuisin moista sairaalapappia pelkäksi puoskariksi. Sairaalassa tarvitaan sairaalan hoitohenkilökunnan ulkopuolelta korkeintaan vain kiinteistöhoitajia ja vartijoita, eikä todellakaan mitään pappia!

• HMM___
        ateisti1982 kirjoitti:

Papilla ei ole minkäänlaista psykologian tietämystä, joka on taas psykologilla. Pappi ei kuulu alkeellisempaan sairaalan hoitohenkilökuntaan - kutsuisin moista sairaalapappia pelkäksi puoskariksi. Sairaalassa tarvitaan sairaalan hoitohenkilökunnan ulkopuolelta korkeintaan vain kiinteistöhoitajia ja vartijoita, eikä todellakaan mitään pappia!

Ajatuksesi näyttävät kovin samanlaisilta kuin tämän palstan fundisuskovienkin kirjoitukset.

• HMM___ kirjoitti:

Ajatuksesi näyttävät kovin samanlaisilta kuin tämän palstan fundisuskovienkin kirjoitukset.

Fundikset täällä näkevät kirjoitukseni fundamentaalisina. Rationaalinen humanismi on teistä uskovista fundamentalista?!

• HMM___
        ateisti1982 kirjoitti:

Fundikset täällä näkevät kirjoitukseni fundamentaalisina. Rationaalinen humanismi on teistä uskovista fundamentalista?!

En pidä sinua "rationaalisena humanistina" vaan sanamaagikkona.

• kulttuurikristitty
        ateisti1982 kirjoitti:

Miksei rationaalinen humanisti voisi olla myös uskova kristitty? Ei kuitenkaan fundamentalisti -uskovainen.

• kristitty_mies
        kulttuurikristitty kirjoitti:

Miksei rationaalinen humanisti voisi olla myös uskova kristitty? Ei kuitenkaan fundamentalisti -uskovainen.

Minä pidän itseäni kristittynä, mutta en ole tyhmä. Olen siis myös rationaalinen humanisti.

• Helluntaihelvetissä ei pidetä lapsesta saakka uskossa olleita kilttejä kristittyjä minkään arvoisina. Pitää olla murhamies ja sarjaraiskaaja ennenkuin siellä alkaa pölinä ja pöhinä.

• jeesustelua

Rukous on kuin runkkausta: Ei vastapuolta, ei vaikutusta. Mutta voihan sillä itseään hetken huijata.

• Anonyymi

Ateistilla se onkin juuri noin.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      156
      5570
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      113
      5367
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5012
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      30
      2953
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2497
    6. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      51
      2327
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2154
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      1838
    9. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      14
      1574
    10. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      10
      1536
    Aihe