Munuaisten toiminta/Krea ja GfR iäkkäämmällä

pielessä.vai.ei

Hei, paljonko teillä eläkeikää lähestyvillä tai eläke-ikäisillä on krea ja Gfr-arvot ?
Onko krea-arvosi pudonnut ja Gfr-arvo silti ok ?
Milloin pitäisi huolestua ?
Kreani on 46.
Gfr yli 90, vähän epätodellista.

4

1113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YLELL

Iän myötä GFR laskee (vanhuksilla usein 60–90 ml/min). Iäkkäillä eGFR voi olla jopa 30–45 ml/min, ilman että kysymyksessä olisi etenevä munuaistauti, jos ei ole proteinuriaa, diabetesta tai hypertensiota.

GFR lasketaan krean arvosta ( huomioidaan ikä, sukupuoli ja etnisyys).

Sitä huonompi on munuaisten toiminta mitä korkeampi krea ja mitä pienempi GFR.

Sinun arvosi ovat erittäin hyvät ellei sulla mennyt krea ja gfr arvot sekaisin.

• pielessä.vai.ei

Kiitos tiedosta, kyllä paperissa tiedot on noin päin.
        Ihmettelin kun viitearvoja katselin, niin alle neljäkymppisillä olisi hyvä Gfr-arvo 89 tai enemmän,
        siitä se laskee ikää myöten. Ihmettelin miten minulla voi olla 91. Ikää yli 70v.
        Ja luulin, että on joku vika kun krea on alle viitearvojen, mutta johtunee tahattomasta laihtumisestani ja liikunnan puutteesta sydänvaivojen takia.
        Lihakset kuihtuu.

Myös mietin, kun mahdollisesti joudun varjoainekuvauksiin,
        onko krea liian alhainen ?
        Pari vuotta sitten kun se oli 56, hoitaja sanoi, että se on huono, mutta kyllä se kelpaa !
        En ihan tajua asiaa. Mikä vaihteluväli varjoainekuvausta varten pitäisi olla ?
        Mikä on liian huono tai hyvä ?
        Onko joku ehdoton ala- tai yläraja ?

• hyth

Krea eli kreatiniini on lihasperäinen molekyyli. GFR saadaan laskukaavalla Krea:sta. Ikääntyessä munuaisten toiminta heikkenee nostaen Kreaa ja laskien GFR:ää. Toisaalta alhainen lihasmassa madaltaa Krea arvoa ja nostaa GFR:ää aiheuttaen tulkintavaikeuksia.

Pääsääntöisesti varjoainekuvauksissa suuri krea on ongelma, (merkki munuaisten kunnon heikkenemisestä ja alttiudesta varjoaineen aiheuttamaan munuaisvaurioon) ei alhainen krea. Hoitaja varmasti viittasi, että alhainen krea on huono, koska se on merkki pienestä lihasmassasta. Kuvauksissa radiologi taitaa huolestua kun krea ylittää 100 -125, mutta ei ole absoluuttista arvoa.

• Mulkwistit

Paskapuhetta.
        Oon 74v.
        Krea on 51 ja Gebra 2.
        Oon terve kuin pukki!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1587
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      13
      1464
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      114
      1255
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      258
      977
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      935
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      917
    Aihe