Lähtikö diiseli tänään kivasti käyntiin?
Vai kuuluiko kolinoita ja kilinöitä?
Lähtikö diiseli tänään kivasti käyntiin?
13
76
Vastaukset
- neitinäppärä1
naputtihan, se, mutta sanoin, että, nyt mennään, teinkö oikein?
- pottukukko
hih....
- Ihme-avauksia
??????
Mitähän tässä nyt ajatuksena? Miksi pitäisi kilistä tai kolista tänään?- Pingo
Työkaverilla hyytyi dieselauto aamulla, 29 asteinen polttoaine ei enää riitä, suodatin tukossa ja hinuri vei pajalle. Kirosi tuliterän dieselinsä, seuraava joku muu kuin diesel.
- PingopaHyvinkin
Pingo kirjoitti:
Työkaverilla hyytyi dieselauto aamulla, 29 asteinen polttoaine ei enää riitä, suodatin tukossa ja hinuri vei pajalle. Kirosi tuliterän dieselinsä, seuraava joku muu kuin diesel.
Hinattiiko samalka kun se viereinen toisen työkaverin, vai oliko se kaiman kummin systerin miehen, bensa-autokin, joka tapansa mukaan hyytyy aina pakkasella?
Nää on näitä kaupunkilegendoja, joita täällä piisaa....
Tai sitten on tankattu joskus aikoja sitten välikausidieseliä tai peräti kesädieseliä. Onhan se mahdollista, kun dieseleitä ei tarvitse jatkuvasti olla tankkaamassa kuten bensa-autoja. Jos tankkaa ajomäärästä riippuen kerran tai pari kuukaudessa, niin tuollaista ei tapahdu.
Harva tankkaustiheys saattaa tulla yllätyksenä, jos on tottunut bensa-autolla vieraileen jatkuvasti tankilla. Oppii tuonkin kyllä... - make_53
Pingo kirjoitti:
Työkaverilla hyytyi dieselauto aamulla, 29 asteinen polttoaine ei enää riitä, suodatin tukossa ja hinuri vei pajalle. Kirosi tuliterän dieselinsä, seuraava joku muu kuin diesel.
Talvilaadus on -38 alin käyttölämpötila, ei itellä ole koskaan ollu mitään ongelmia Dieseleissä ja niitä on ollu vuodesta 90 saakka. Ei ole kertaakaan hyytyny edes kovillakaan pakkasilla.
- eituudieseliä
Ai vit-tu mä muistan sen viime talvesta niin hyvin että nyt kyllä hymyilyttää.
Asuin ok talossa maaseudulla korvessa siis,no pihalla on volvo v 70 d5 elikkä diesel.No ei ollut lohkoo vaan polttoainelämmitin,no miten kävi ja montako kertaa piti viime talvena sulattaa putkistoo ,meinaan kun se polttoainelämmittimen pitkisto on paljon ohuempi niin se jäätyy äärioloissa eikä työnnä dieseliä sitten polttoainelämmittimeen.
Nämä sattui neljä kertaa ja kun pakkasta vihmoi -35 niin alkoi hymykin hyytyä siinä sitten,päätin että ensi talvi ei oo tätä enään siis tälläista,ostin bensa auton ja laitoin talon uokralle ja muutin kaupuunkin ok taloon,aa että,aa että,on niin muistot verevästi menneestä painajaisesta kun diesel autolla pitäs päästä ja asutaan korvessa keskellä ei mitään.
Ei tuu dieseleitä meille enään,ei ei ei ,ne muut miehet jotka saaat maksaa verot ja kuunella kalkatusta sekä hytistä hytissä,minä en ihan heti siihen nokkaani laita,bensalla mennen ja asun taatusti ihmisten lähellä,oppi ja ikä sen tekee.
Diesel on menneen talven autoja ,se käy vaan pitkiin ajoihin eli päivässä vähintään 200km että edes kannattaa ajatella dieseliä,aa että.- Eiköjoväsytä
Koko Suomen talous pyörii dieselautoilla. Väitätkö, että siellä teidän korpimaisemissa koko homma pysähtyy kovilla pakkasilla. Älä nyt viitsi.
Ei dieseleillä ole sen kummempia ongelmia pakkasilla kuin bensoillakaan. Päinvastoin.
En tiedä oliko volvonraadossasi lämmityslaitetra tai toimiko se, mutta mitäön eroa et huomaa sisälämpötiloissa olipa moottori sitten diesel tai bensa.
Tottahan se, että bensa-auto ei ole järkevä pitkillä matkoilla, järkevä se voi olla lähinnä mummoilla kauppakasseina lähikauppamatkoissa. Muissa tapauksissa diesel on järkevä vaihtoehto. - eituudieseliä
"En tiedä oliko volvonraadossasi lämmityslaitetra tai toimiko se, mutta mitäön eroa et huomaa sisälämpötiloissa olipa moottori sitten diesel tai bensa. "
Älä' nyt hyvä mies kerro satuja minulle joka on ajanut ikänsä dieseleillä,
Ensinnäkin,kun ei ole normaali lohkolämmitintä ja on vain ja ainoastaan polttoainelämmitin niin se alkaapi olla nihkee käynistelee kun pakkasta on -35 astetta,siis tällä lämmitetään kone ensin,ja tiedätkös mitä,ilman polttoainelämmitintä ei olo d5 lämpene sisältä,kone jää kylmäksi ja hampaat kalisee ja kädet jäätyy rattiin hanskatkin kädessä,sen takia on tämä polttoainelämmitin että se pitää diesel koneen koko ajan lämpimänä ja katkeaa automaattisesti aika ajoin ja taas käynistyy itsekseen.
Kun auto vietiin sulamaan noin neljä kertaa vähelle aikaa ja purettiin noita putken liitoksia ja puhallettiin ilmalla paine ilmalla sitten jäät pois kun alkoi sulamaan,sitten lämmittimen puolella on se ns:suutin niin pieni ettei sitä voi verrata tai yleensäkkään koko putkistoa ei voi verrata tankilta lähtevään polttoaineputkeen joka menee koneelle erikseen.
On niin ohut kuin nuppineula josta tuon dieselin pittää kulkea.Jos jähmettyy niin se polttoainelämmitin menee vikatilaan ja tällöin se pitää samalla nollata.
Tätä peliä neljä kertaa vähelle aikaa kun oli pienet pakkaset.Toki oli suodattimet ajoissa vaihdettu ennen pakkasia,mutta tiedätkö missä se sijaitsee?
Se on kuule takana lokasuojan tai takarenkaan lähellä johon iima ottaa täydet osumat.
Jopa se viimakin kylmettää autoa,eli jos on -35 ja pienikin henkäys niin se on kylmempi ja sama tietysti jos lähdetään ajoon niin viimaa on.
Tällöin liki -40 asteen kestävä löpö voi jäätyä hyvinkin,ja tiedätkö miten vaarallista on maaseudulla jos jää tielle noilla pakkasilla?et tiedä.
Kun ollaan sielä missä asukkaita ei ole 20km-30km säteellä eli taloja ei ole jonne voisi mennä lämmittelemään ja odottamaan hinausta,ja kännyköillä ei ole juuri kenttiä niin siinä hätä tulee jos auto hyytyy tienpäälle,tiet ovat sellaisia ettei autoja kulje alvariinsa ,illalla ei ketään enään,taksin jos saisi soitettua niin menisi kopilta ajaessa aikaa 30min-40min mikäli kuuluvuutta olisi ja taksi polkisi autoaan .
Menneinä aikoina sattui niin että oli 200 sarjan diesel volvo,jätin sen hetkeksi ajamatta kun olin kylässä muutaman päivän,no päätin välillä kuitenkin käynistää ettei vaan jäädy,volkkarin koneella oleva diesel volvo lähti kalkuttaen ja ontuen käyntiin ja sammui hetken päästä,tuolloinkin piti laetti soittaa ja auto sulamaan sisätiloihin lämpimään ja suodattimien vaihtoon,tässä mallissa ei ollut polttoainelämmitintä.
Matkahan oli hiukan viilee sanoisin jäinen ajaa noin 550km etelää kohden,viltti jalkojen päällä ettei jäädy autoon,tuolloinkin oli pakkaset yli -30 astetta,itäisessä suomessa nuo pakkaset ovat rajojen lähellä kauan ja voivat saavuttaa yli -40 asteenkin,niin kuin oli 1986-1987 elohopea kipusi yli -42asteeseen.
Diesel autot ovat erittäin kylmiä mikäli ei ole polttoainelämmitintä,sellaista ei pidä ostaa tai pitää missä ei ole lämmitintä,minä en ollenkaan hyväksyisi sellaista autoa nykyään,se on varustus joka pitää olla hyvässä henkilöautossa kun puhutaan dieselistä.
Enään ei tuu dieseliä meille ,minä ajan bensalla,sillä tarkenee ja siitä maksella veroja niin paljon. - eituudieseliä
Juuri tässä olenkin pohtinut ettei missään tapauksessa dieseliä enään.
Nyt kun autoni syö tuossa 5.5l sadalla ohjekirjan mukaan siis bensa auto ja talviolosuhteet päälle,niin dieselillä pitää olla paljon ajoa että se kepittää bensa auton selvästi plussalle.
Alle 30000km ei kannata edes ajatella dieseliä,pitää olla mielummin 50000km vuodessa,sittenkään se ei minulla kannata.
Kipaisen melkonopsaan rajantakaan hyvää bensaa hintaan noin 50senttiä litralta,saman tai jopa hieman yli maksaa diesel tällä hetkellä.
Noissa bensoissa ei ole etanoli kuria niin kuin suomessa on,voi jättää talveksikin bensat ruohonleikkureihin jne,on parempaa kuin suomen bensat nykyisin.
Diesel autoilu on tullut kertakaikkiaan tiensä päähän henkilöautoilla,kukaan tutuistani ei suostu enään ostamaan dieseliä monesta syystä.(siis henkilö autoa).
Olihan se aika minullakin kun noita dieseleitä oli.
-14 kpl diesel mersua
-4 kpl volkkaria dieselinä kaikki passatteja,helevetin kylmiä koslia muuten.
-pakettiautoja 4 dieseliä
-volvoja 3 dieseliä.
-2 kpl citröen c 5 dieselinä.
- 1kpl ford dieselinä.
-chevy van baron cruiser kuorma auto 6.5l diesel koneella.
Kyllä jotain historiaan siis on noista dieseleistä jäänyt kokemuksina. - Eituubensaa
eituudieseliä kirjoitti:
Juuri tässä olenkin pohtinut ettei missään tapauksessa dieseliä enään.
Nyt kun autoni syö tuossa 5.5l sadalla ohjekirjan mukaan siis bensa auto ja talviolosuhteet päälle,niin dieselillä pitää olla paljon ajoa että se kepittää bensa auton selvästi plussalle.
Alle 30000km ei kannata edes ajatella dieseliä,pitää olla mielummin 50000km vuodessa,sittenkään se ei minulla kannata.
Kipaisen melkonopsaan rajantakaan hyvää bensaa hintaan noin 50senttiä litralta,saman tai jopa hieman yli maksaa diesel tällä hetkellä.
Noissa bensoissa ei ole etanoli kuria niin kuin suomessa on,voi jättää talveksikin bensat ruohonleikkureihin jne,on parempaa kuin suomen bensat nykyisin.
Diesel autoilu on tullut kertakaikkiaan tiensä päähän henkilöautoilla,kukaan tutuistani ei suostu enään ostamaan dieseliä monesta syystä.(siis henkilö autoa).
Olihan se aika minullakin kun noita dieseleitä oli.
-14 kpl diesel mersua
-4 kpl volkkaria dieselinä kaikki passatteja,helevetin kylmiä koslia muuten.
-pakettiautoja 4 dieseliä
-volvoja 3 dieseliä.
-2 kpl citröen c 5 dieselinä.
- 1kpl ford dieselinä.
-chevy van baron cruiser kuorma auto 6.5l diesel koneella.
Kyllä jotain historiaan siis on noista dieseleistä jäänyt kokemuksina.Miehellä oman väittämänsä mukaan noin monta dieseliä ja silti ei tuon fiksumpaa kykene kirjoittamaan. Ja vielä antaa ymmärtää bensa-autojen olevan muka parempia. Eipä kuullosta kovin uskottavalta. Vaikea uskoa oikein sitäkään, että olisi osunut kohdalle vain maanantaikappaleita tai muuten romuja. Siispä kyse on nylyisin niin tavallisesta trollaamisesta.
En tiedä ketään tuttavapiiristäni, joka olisi vaihtanut dieselistä bensaan itse auton vuoksi. Jokunen, jonka ajot loppuivat lähes tyystin vaihtoi johonkin litraiseen pienempään ritsaan jokunen kuukausi sitten. Eipä ole kehuja tullut, mutta kun ajoja vain jokunen tuhat kuukaudessa, niin kyllä sen kuulemma kestää. Siirtyi eläkkeelle ja asuu kaupungin keskustassa.
Niin kauan kun sähkö ei ole syrjäyttänyt muita voimalähteitä, niin dieselautoja on ja pysyy. Ja myös henkilöautoissa. Ammattiliikenne ei bensaan siirry ja sen vuoksi valmistetaan dieseleitä ja johan nyt tavisjärkikin ’sanoo’, että kun näin ollen dieseleitä on valmistettava, niin miksi sitten ei muihinkin autoihin.
Bensa-autojen poistuminen markkinoilta ei juuri kansatalouksiin tai ihmisten liikkumisiin vaikuttaisi haitallisesti eikä niitä tarvita ammattiliikenteessäkään.
Lisäksi niiden päästöt dieseleihin verrattuna ovat sitä luokkaa, että onhan kumma, jos siihen ei aleta enemmän kiinnittämään huomiota. Nythän päästöt ovat kovasti tapetilla ja nousseet melkoisesti, kun osa ihmisistä on siirtynyt dieselistä bensaan. Ei dieselkään puhdas ole, mutta bensaan verrattuna selvästi ilmaston kannalta parempi. Sähkö tullee näillä näkymin korvaamaan, ensin bensa-autot ja sitten dieselautot. - Eituubensaa
Eituubensaa kirjoitti:
Miehellä oman väittämänsä mukaan noin monta dieseliä ja silti ei tuon fiksumpaa kykene kirjoittamaan. Ja vielä antaa ymmärtää bensa-autojen olevan muka parempia. Eipä kuullosta kovin uskottavalta. Vaikea uskoa oikein sitäkään, että olisi osunut kohdalle vain maanantaikappaleita tai muuten romuja. Siispä kyse on nylyisin niin tavallisesta trollaamisesta.
En tiedä ketään tuttavapiiristäni, joka olisi vaihtanut dieselistä bensaan itse auton vuoksi. Jokunen, jonka ajot loppuivat lähes tyystin vaihtoi johonkin litraiseen pienempään ritsaan jokunen kuukausi sitten. Eipä ole kehuja tullut, mutta kun ajoja vain jokunen tuhat kuukaudessa, niin kyllä sen kuulemma kestää. Siirtyi eläkkeelle ja asuu kaupungin keskustassa.
Niin kauan kun sähkö ei ole syrjäyttänyt muita voimalähteitä, niin dieselautoja on ja pysyy. Ja myös henkilöautoissa. Ammattiliikenne ei bensaan siirry ja sen vuoksi valmistetaan dieseleitä ja johan nyt tavisjärkikin ’sanoo’, että kun näin ollen dieseleitä on valmistettava, niin miksi sitten ei muihinkin autoihin.
Bensa-autojen poistuminen markkinoilta ei juuri kansatalouksiin tai ihmisten liikkumisiin vaikuttaisi haitallisesti eikä niitä tarvita ammattiliikenteessäkään.
Lisäksi niiden päästöt dieseleihin verrattuna ovat sitä luokkaa, että onhan kumma, jos siihen ei aleta enemmän kiinnittämään huomiota. Nythän päästöt ovat kovasti tapetilla ja nousseet melkoisesti, kun osa ihmisistä on siirtynyt dieselistä bensaan. Ei dieselkään puhdas ole, mutta bensaan verrattuna selvästi ilmaston kannalta parempi. Sähkö tullee näillä näkymin korvaamaan, ensin bensa-autot ja sitten dieselautot....niin kilometrjä tuolle onnettomalle bensaa vaihtaneelle nykyiselle eläkeläisukolle tulee jokunen tuhat vuodessa, ei kuukaudessa. Näin ainakin uskoi, kun vaihtoi tuohon bensaritsaan.
Minä tosin olen taipuvainen uskomaan, että menettäessään työsuhdeautonsa, oli jonkinmoinen taloudellinen ponnistus hankkia uusi auto, kun vaihtoautoa ei ollut. Kun oli tottunut uusiin autoihin.
- Ei-ongemaa
Hyvin Hiace lähti eikä vielä tarvinnut laitell aedes pahveja keulaan kun vain -27C ollut. Nesteen pro dtalvidieseliä ollut eikä naputtele ollenkaan. Uudet suodattimet 2kuukautta sitten ja kesälaadun ajoin kauden alussa tyhjäksi ennen kun tankkasin talvilaatua. Akut on uudet. Lappiin ensiviikolla ja Kemissä arktista tankkiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4684187Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181732- 1171567
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891494Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991438Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601405- 521356
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi991272- 451129
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341098