Kannattaa miettiä vaihtoehto, että tarjoaa itseään töihin oman yrityksen kautta. Jos olet valmis tinkaisemaan eläkekertymästäsi ja sosiaaliturvastasi. Voit tienata enmmän.
Elikkäs vuokrafirma laskuttaa työntekijästä 25€/h, tylntekijä saa 10€/h. Jos tarjoat työvoimaasi yrittäjänä, puolet ansioista menee sosiaaliturviin, paitsi jos niistä tinkasee, niin kuin kaikki muutkin pienyrittäjät Suomessa, voipi käteen jäädä enemmän.
Tiedoksi, firma maksaa 25e h vuokrafirmalle, työntekijälle 10 h
12
182
Vastaukset
- EiOoTosi
Ei kukaan voi suostua maksamaan vuokrafirmalle 25 euroa tunti, jos työntekijä saa vain kympin!
Miettikää, mitä se merkitsisi työntekijälle, jos sai euron kaksi vaikka jopa vitosen tunti enemmän palkkaa! Firma säästäisi vielä kympin ja saisi paremman työntekijän.- OnSeVaanTosi
Kyllä ne suostuu. Moni firma on vielä niin tyhmä, että ottaa työntekijän vuokrafirman kautta, vaikka halvemmaksi tulisi palkata suoraan.
- OnSeVaanTosi
Sama juttu monella firmalla työpaikkailmoittelun kanssa. Moni yritys maksaa kymmeniä tuhansia ellei jopa satoja tuhansia euroja työpaikkailmoittelusta, vaikka samat työpaikkailmoitukset voisi laittaa ihan ilmaiseksikin esille.
- sjfdasdfölkjfas
Sori vaan, kybän jätkä maksaa sutenöörin kautta 21-23 euroa.
Eroa sinun väitämääsi on vain 2-3 euroa, mutta sillä se tulo tehdään. - ajattelemisen_aihetta
Meillä firman sisäinen laskutus työtunneista menee näin:
- tuntipalkka 20 €
- henkilösivukustannukset 58 %
- yleiskustannukset 112 %
Matemaattisena lausekkeena siis 20 €/h x 1,58 x 2,112 =66,73 €/h eli 10677 €/kk.
Jos siis minulla on projekti, jossa on varattu 10000 € palkkoihin, saan sillä 10000 € / 66,73 €/h = 150 h eli 150 työtuntia. Ja sen tekijän bruttopalkka eli ennen veroja maksettava palkka on 160 h/kk x 20 €/h = 3200 €.
Tästä voimme päätellä, että meillä kannattaisi joko:
A) palkata kaikki tekijät vuokrafirmasta tai
B) ruveta kaikkien yrittäjäksi, jolloin tuo yleiskustannusosa putoaisi pois tai jäisi ainakin minimiin. Jos myisi yksityisenä samaa työtä firmallemme 4500 €/kk x 1,58 = 7110 €/kk niin bruttopalkka kasvaisi 1300 €/kk ja työnantajan kulut pienenisivät reilun 3500 €/kk.
No mitä tästä seuraisi? Ainakin tuottamaton keskijohto ja muu käsiä heilutteleva ja powerpointteja kyhäävä yleiskustannusporukka jäisi ilman töitä mutta firmalla ja oikeilla asiantuntijoilla menisi paljon paremmin.- NäitäPiisaa
Niin tai tekisitte ihan ite ne tuottavat työt. Liian vaikeeta. Raskasta. Vastuullista. Vika työn tuottamattomuudesta voisi löytyä vaikka ihan itsetä. Tyhmä idea koko homma!
Paljon helpompi on syyttää ja sysätä syyt menestämättömyydestä kympin työläisen niskaan.
Kyllä kannattaa kuppia ottaa lapin lomilla ja taimaassa kunnolla, kun yrittää miettiä, miten sen saamattoman kympintumpelon saisi tuottamaan firmalle enemmän. Viikko maistuisi vielä.
- TyöstäAinaPalkkaa
Kuka opetti kansan lukemaan?
Keletanatu - nehän osaa jopa ajatella!
Ja vaatia työstä palkkaa.
Orjatyönaika on ohi! - orjakauppiaita
Nämä orjia kauppaavat firmat pitäisi kieltää ja tuomita ihmisoikeusrikollisina.
- diipadaapaautostraada
No niin isänmaantoivot. Kertaus on opintojen äiti:
Työnantajan sairausvakuutusmaksu (sava-maksu)
Työntekijän eläkemaksu (TyEL)
Työttömyysvakuutusmaksu (TVR-maksu)
Työtapaturma- ja ryhmähenkivakuutus työntekijöille
Mahdolliset työehtosopimuksien määräämät korvaukset kuten vaikkapa lomarahat
Puhuttaessa palkan sivukuluista viitataan juuri näihin työntekijään liittyviin “lisämaksuihin”, joiden suuruus määräytyy pitkälti sinun palkkasi suuruuden mukaan. Mitä isompi palkkasi on, sitä enemmän työnantajasi joutuu maksamaan näitä sivukuluja.
Karkeana nyrkkisääntönä työntekijän kokonaiskuluiksi pidetään laskukaavaa:
työntekijän palkka * 1,5. Joten palkka 10€/h maksaa työnantajalle 15€. Vuokrafirma voi laskuttaa vaikkapa 17€ alv , joten katetta jää 2€. Siitä sitten maksetaan kaikki liiketoiminnasta aiheutuvat kulut. Ja työntekijä itse maksaa 10€ palkasta 20% veroa muut tyel jne. Ja tassuun jää... olisiko 7€/h? - Dkjfjfngk
Fatkahan on se että voitot revitään duunareiden selkänahasta
- ytuhj
Kannattaa alkaa yrittäjäksi
- Entinenvuokratyöntekijä
Toimin aikasemmin vuokralaisena, minulla jäi käteen 14€ tunnilta. Nyt minullä jää käteen 19-20€ tunnilta. Toimin kevytyrittäjänä
https://omapaja.fi/kevytyrittajyys-kannattaa/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559