Minkä ikäisen voi jättää

MammaMiia

yksin kotiin nukkumaan, jos menee tuulettumaan pariksi tunniksi? Siis jos menee tyyliin lähelle 5min matkan päähän ja pitää kännykkää kokoajan päällä ja sanoo lapselle, et soittaa jos herää? Nykyään on kuulemma noussut ilmoitusherkkyys lastensuojeluilmoituksissa. Mutta missä kulkee raja, minkä ikäisen kotiin jättäminen on hetteillejättöä ja mikä ei? Itse olin 9-10 kun vanhemmat lähtivät muutaman tunnin illanviettoon, ja 12 v. kun lähtivät viikonlopuksi, silloin tällöin(ei mitään jokaviikkoista touhua). En kärsinyt asiasta milläänlailla ja kavereiden vanhemmat toimi samalla tavalla.
Mutta mites nykyään, jos toimii oman lapsen kohdalla samoin, onkos lastensuojelu heti kimpussa, jos joku pöpipää sattuu vaikka ilmotteleen jonnekkin. Kokemuksia?

36

10953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta tässä 17 vuoden iässä alkaa jo toivoman edes vähän omaa rauhaa. En ole koskaan ollut koko päivää yksin, koska aina joku on kotona. Ja yksin olo tekis varmasti hyvää.
      Nyt kun ajattelee niin toi 12v voisi olla ihan sopivan ikäinen jäädäkseen yöksi kotiin. Nuoremman voi jättää päivällä.

      Tiedän yhden joka on jäämässä yksin yöksi kotiin ja on 14 vuotta vanha. Vanhemmat kuulemma ihan paniikissa ja jääkaappi pursuaa ruokaa ja kaiken näköisiä ohjeita on annettu. "Tossa on noi naapurit ihan tossa noin et soita niille jos tulee jotain"

    • Jos lapsi on valmis jäämään yksin kotiin ja (mahdollinen) "juhlinta" pysyy raameissa, että kotiin tosiaan tullaan ennen aamuneljää, niin kyllä 10-vuotiaan lapsen voi jättää kotiin. Salaa ei tietenkään pidä lähteä, vaan lapsen pitää tietää jo nukkumaan mennessään että vanhempi lähtee johonkin (mutta sitä et tarkoittanutkaan, tämä oli vain muille informaatiota). Itse en osaa mieltää sitä heitteillejätöksi, jos kaikki muuten pelaa. Toivotaan, että lastensuojelu keskittyy niihin tuonikäsiin lapsiin, joiden vanhemmat vetää pään täyteen viikonloppuisin (välillä viikollakin) ja lapset käy itse kaupassa (jos sattuu rahaa löytymään) ja tekevät ruuat itselleen ja pikkusisaruksille, pesevät pyykkinsä sun muuta aikuisten asioita!

    • Mutter

      Jos menette tuulettumaan, kaikki on sovittu ja jotain dramaattista silti pääse tapahtumaan

      1. Joku vieras tunkeutuu kotiin ja tekee pahaa
      2. Syttyy tulipalo
      3. Sattuu sairastapaus tai tapaturma

      - miten silloin suhtautuu vakuutusyhtiö tai viranomaiset? Vanhempaa siinä kuitenkin syytetään, vaikka kuinka asiat olisivatkin muuten olleet kunnossa.

      • keskellä päivääkin, kun lapset tulee koulusta ja vanhemmat on töissä! Ja silloin sitten syytetään ketä?

        Mutta onneksi ne on niin harvassa, aina sitä itsekkin miettii, mitä lapsille voi tapahtua, mutta onneksi yleensä ei tapahdu mitään. Välillä on sydän syrjällään odotettu ;)


      • mutteri
        marella kirjoitti:

        keskellä päivääkin, kun lapset tulee koulusta ja vanhemmat on töissä! Ja silloin sitten syytetään ketä?

        Mutta onneksi ne on niin harvassa, aina sitä itsekkin miettii, mitä lapsille voi tapahtua, mutta onneksi yleensä ei tapahdu mitään. Välillä on sydän syrjällään odotettu ;)

        Voi toki tapahtua, koska vaan nuo mainitsemani asiat. Mutta kuinka itse suhtautuisit palomiehenä, poliisina tai sosiaalityöntekijänä jos mainitut asiat tapahtuisivat iltamyöhään tai yöllä? Kuin että ne todellakin olisivat sattuneet päiväsaikaan koulun jälkeen?

        Vertailepa mielessäsi sitä että vanhemmat ovat tapahtuman sattuessa vaikkapa ansiotyössä kuin ravintolassa tuulettumassa. Miltä asiat näyttää silloin ulospäin?


      • yövuorolainen

        Heippa
        Lapsemme kolme kappletta ovat olleet noin 11-13 vuotiaasta satunnaisesti keskenään yövuoroni kotona. Tämä on ollu todella satunnaisesti kun miehelläni on ollut yhtäaikaa yövuoroni kanssa työmatka.
        Ei ole ollut ongelmia. Aluksi sovin naapurini kanssa, että lapset voivat pyytää apua heiltä jos sattuu jotain tapaturmaa. Sovittiin aina että kaverit ei tule enää sisälle ja nukkumaan mennään hyvissä ajoin. Soiteltiin puhelimella useampaan kertaan ja varmisteltiin asia. Työpaikkani on parin kilometrin päässä ja hätätapauksessa kotiin olisi päässyt hetkessä.
        Täytyy myöntää, että nykyäänkään en halua jättää lapsia viikonloppuisin yksin. Kouluviikolla lapset ovat väsyneitä ja menevät suhteellisen aikasin nukkumaan, mutta entäs 14-16 vuotias nuoriso viikonloppuisin ilman valvontaa?


      • itse
        yövuorolainen kirjoitti:

        Heippa
        Lapsemme kolme kappletta ovat olleet noin 11-13 vuotiaasta satunnaisesti keskenään yövuoroni kotona. Tämä on ollu todella satunnaisesti kun miehelläni on ollut yhtäaikaa yövuoroni kanssa työmatka.
        Ei ole ollut ongelmia. Aluksi sovin naapurini kanssa, että lapset voivat pyytää apua heiltä jos sattuu jotain tapaturmaa. Sovittiin aina että kaverit ei tule enää sisälle ja nukkumaan mennään hyvissä ajoin. Soiteltiin puhelimella useampaan kertaan ja varmisteltiin asia. Työpaikkani on parin kilometrin päässä ja hätätapauksessa kotiin olisi päässyt hetkessä.
        Täytyy myöntää, että nykyäänkään en halua jättää lapsia viikonloppuisin yksin. Kouluviikolla lapset ovat väsyneitä ja menevät suhteellisen aikasin nukkumaan, mutta entäs 14-16 vuotias nuoriso viikonloppuisin ilman valvontaa?

        muistan olleeni 13, kun jäin ensimmäisen kerran yksin vkonlopuksi kotiin...hihhehhheehiiii...noh, kuinkas muutenkaan; BILEEEEEET!! Ja vanhempien talo melkein hajalla... =) ...eihän siinä nyt ihan niin pitänyt käydä... (ei siis todellakaan ollut tarkoitus että väkeä tulee niin paljon, mutta kun sana leviää niin seuraukset on yleensä kaaottiset...)
        tuon jälkeen en ole saanut jäädä yksin vkonloppuna kotiin, vaikka enää en kotona asukkaan ja itsellänikin on lapsi... siinä meni luottamus kerta heitolla...


    • make

      En osaa sanoa... Meillä on 6 vuotias poika minkä pystyy jättämään kauppa reissuksi kotiin. (En tarkoita että oltaisiin montaa tuntia, vaan lähi kaupassa käyntiä) Olen minäkin miettinyt asiaa. Vaikea sanoa ikää. Riippuu minun mielestä lapsesta... Muistan kyllä itsekkin että olen lapsena ollut siskoni kanssa kahden päivät (Kesällä) kun vanhemmat oli töissä. Olimme silloin 5 ja 7. Kun aloimme olemaan kahden, mutta silloin oli kaikki asiat toisin. Siitä on nyt 20 vuotta aikaa.

      • Mulla poikapitäis hakus eskari aikana eka kerran jäädä kotiin kun lähdin kauppaan. Kyllä jännitti mut hällä oli puhelin että voi soittaa :)
        Eka ja toka luokalla joutuu lähtee kouluun yksin koska mul alkaa 7 työt ja iltavuoroissa joutuu olee yksin kun olen kotona vasta klo.21.
        Joskus tietysti hälläkin tympii olla yksin mut onneks kavereita asuu lähellä jonne voi mennä ja joku voi tulla meille. Ja mulla puhelin värinällä taskussa,voi soittaa kun tulee tarve.


    • Mimmi

      10-vuotiaani on ollut illan yksin joskus harvoin, onhan hän välillä päivälläkin koulun jälkeen yksin muutaman tunnin.

      10-vuotiasta en jättäisi koko yöksi yksin, voisi tulla hätä. Riippuu lapsesta, joku muu saattaisi olla ihan okei. Koko viikonlopuksi jättäisin vasta yli 15-vuotiaan, tai lapsen, joka selvästi pärjää ja on vastuullinen

    • älpee

      Olen hoitoalalla töissä ja olen kuullut, että laillisesti alle 16-vuotiasta ei saa jättää yksin yöksi ilman täysi-ikäistä huoltajaa. Muutamasta tunnista en tiedä.

      • olen kuullut.

        Jos sossussa halutaan olla tosi tarkkoja, niin alle 16vuotiaan jättäminen yöksi yksin kotiin on heitteillejättöä.


      • olen kuullut. kirjoitti:

        Jos sossussa halutaan olla tosi tarkkoja, niin alle 16vuotiaan jättäminen yöksi yksin kotiin on heitteillejättöä.

        Minun annettiin jäädä uuteen kaupunkiasuntoon yöksi yksin 14-vuotiaana, kun äitini piti mennä entiseen kotiimme hoitamaan omia vanhempiaan, koska mulla oli koulua aamulla, ja jos olisin mennyt mukaan, olisi pitänyt herätä aamulla noin kello 6 koska ainoa bussi sieltä lähti kello 6.45. Ei tarvinnut sossun puuttua asiaan, ymmärsin kyllä itse olla kotona ajoissa nukkumassa.


      • olen kuullut. kirjoitti:

        Jos sossussa halutaan olla tosi tarkkoja, niin alle 16vuotiaan jättäminen yöksi yksin kotiin on heitteillejättöä.

        15 vuotias saa jäädä kotiin yöksi.


    • Jaz

      Itse olin siinä 5 vanha, kun olin yksin kotona päivät vanhempien ollessa töissä. Työpäivien kestot oli siinä aamu 6:n ja ilta 6:n välillä.

      7-8 vanhasta hoidin kodissa siivouksen, ruuanlaiton, pyykinpesun sun muut askareet koulun ohessa.

      12 vanhasta hoidin jo pikkuveljeni aamulla hoitoon ja hoidosta pois koulun jälkeen.

      Tästä on aikaa 25v. Missä ne sosiaalikotkat oli silloin....

    • miamamma minäkin

      Olen kuullut, että alle 15 v ei saisi jättää yksin kotiin ollenkaan!!! Ei viikonlopuksi, ei päiväksi, ei yöksikään.
      Muistaakseni ikäraja oli 15, eikä 17 tai 16 v.

      Monet jättävät kotiin viikonlopuksi yskin 10-12 v lapsen, kun lapsi ei halua tulla mukaan mökille ja vanhemmat haluavat mennä... en itse jättäisi. Ei näistä tapauksista lastensuojeluun ilmoitettu, mutta minusta se kuitenkin on heitteillejättöä!
      Lapsi väittää pärjäävänsä, ruokaa on jääkaapissa ja pakkasessa, ja puhelinnumero mistä tavoittaa ja kaverillekin saa mennä ja niin edelleen.

      Silti minusta on liian pieni jäämään yksin.

      Lapsi vannoo pärjäävänsä, kokee silti turvattomuutta ja pelkää.

      Omat lapseni ovat olleet hyvin itsenäisiä. Jätin siis kotiin 6 v ja 3 v lapset, pienempi nukkui jo. Kerroin itsenäiselle isommalle, että käyn pyöräilemässä, niinkuin kävinkin. Että viivyn tunnin tms.
      Palasin takaisin onneksi aiemmin, viivyin ehkä 15 min.
      Lapsi oli pelännyt, huudellut parvekkeelta "äitii, äitii".
      Lähikaupassa sain käydä ongelmitta yksinkin. Se oli ilmeisesti niin konkreettinen paikka, toisin kuin tuo "jonnekin meneminen"...

      Lähdin bailaamaan illanviettoon ja jätin kotiin 16 v ja 13 v nuoret. Kyllä sen ikäiset pärjää. Pärjäsikin. Eivät estelleet. Mutta he eivät tykänneet että olin poissa. Se näkyi naamasta, asenteesta kun sanoin että mitä jos menen... enkä käynyt edes usein enkä ollut kännissä tms. He vain eivät tykänneet.

      Suosittelen, että laitat lapsesi yökylään kaverille silloin kun itse menet jonnekin. Lapsi voi herätä yöllä ja pelätä, vaikka iso onkin.

      • Tiina

        Jompikumpi vanhemmista voi jäädä pois töistä jos alle 10-vuotias lapsi sairastuu. 10-vuotiaat joutuvat siis laillisesti sairastamaankin päivät yksin, joten eivätköhän he pärjää terveenäkin kotosalla.

        Itse olen ollut varsin vakava lapsi. Sain jäädä 9-vuotiaana (minua ei siis jätetty!) yhdeksi yöksi yksin (tai oikeastaan koiran kanssa..) ja vieläpä omakotitaloon. Minusta se, että sain vastuun itseni lisäksi talosta ja koirasta oli hieno juttu: Minuun todella luotettiin! Enkä ihan oikeasti pelännyt.

        Nykyisin lapsia paapotaan aivan liikaa tai aivan liian vähän.


    • herra kuusviis

      Jos olet vastuullinen vanhempi, hankit lapsille seuraa kun menet viihteelle. Ei se viinanjuonti-tarve voi niin äkkiä tulla, ettei osaisi varutua etukäteen aikuisen ihmisen tavoin.

    • .......

      Jokainenhan on yksilöllisesti kykeneväinen pärjäämään pelotta yksin kukin omassa iässään, veikkaisin että keskimäärin 12-16v. välillä tapahtuu sellainen kasvu.

      Kuitenkaan en lähtisi "tuulettumaan" ts. baariin, jättäen lapseni yksin kotiin, ennen kuin tämä lapsi itse ymmärtää juhlimisen päälle jotain. Se tapahtuu yleensä siinä 14-18v.välillä.

      Eli jos on olemassa sellainen 15-16v.raja josta jotkut olivat kuulleet, niin sanoisin sen täsmäävän aika hyvin minun maalaisjärkeen.

    • voisi jättää

      lapsen yöllä nukkumaan pariksi tunniksi, jos itse olet kännykän päässä ja 5 min matkan päässä ja lapsi osaa käyttää kännykkää ja hänestä on ok jäädä yksin. Lapsi ei kerkiä kauheesti palätä, jos voi heti soittaa ja saa vanhemmat kotiin heti.

      Meillä joudutaan työn takia joskus hakemaan minua junalta 20 kilometrin päästä yöllä, jolloin lapset, 4 ja 5, ovat kotona keskenään nukkumassa. He tietävät nukkumaan mennessä, että isä on ehkä hakemassa äitiä, jos sattuvat heräämään. Ongelmia ei ole ollut. Päivällä he ovat joskus keskenään kotona esimerkiksi lenkillä tai kaupassa käydessäni vajaan tunnin tai jotain. Silloin annan heille vaikka videon katsottavaksi tai tietokonepelin pelattavaksi ja yleensä he ovat harmissaan kun jo tulin ja täytyy lopettaa pelaaminen...

      Toki vielä eri asia kun niitä on kaksi. Yksi saattaisi olla yksinäinen tai pelätä.

      • olen tätä mieltä

        Teidän tapauksessanne on kokonaan eri tilanne ja eri tapaus, kuin alkuperäisen tapauksessa.
        On ihan eria asia jättää lapset hetkeksi yksin kotiin, kun syynä on se, että haetaan autolla äiti/isi juna-asemalta...
        On myös ihan normaalia että lapsi on yksin tai kavereiden kanssa pihalla tai kotona tunnin verran - vanhempien kauppareissun tms. verran.

        Se on kokonaan eri asia, lapsen kannalta!!,
        kuin se, että lapsi on yksin koko yön ja äiti bailaamassa lähikuppilassa.
        Kun lapsi sitten soittaa siihen kännykkään yöllä - kuuletko sen puhelimen soiton siinä kapakkamelussa? Ja kun vastaat, vastaat vieraalla, humalaisella äänellä ja taustameteli on huumaava!
        En suosittele.


      • MammaMiia
        olen tätä mieltä kirjoitti:

        Teidän tapauksessanne on kokonaan eri tilanne ja eri tapaus, kuin alkuperäisen tapauksessa.
        On ihan eria asia jättää lapset hetkeksi yksin kotiin, kun syynä on se, että haetaan autolla äiti/isi juna-asemalta...
        On myös ihan normaalia että lapsi on yksin tai kavereiden kanssa pihalla tai kotona tunnin verran - vanhempien kauppareissun tms. verran.

        Se on kokonaan eri asia, lapsen kannalta!!,
        kuin se, että lapsi on yksin koko yön ja äiti bailaamassa lähikuppilassa.
        Kun lapsi sitten soittaa siihen kännykkään yöllä - kuuletko sen puhelimen soiton siinä kapakkamelussa? Ja kun vastaat, vastaat vieraalla, humalaisella äänellä ja taustameteli on huumaava!
        En suosittele.

        "Ja kun vastaat, vastaat vieraalla, humalaisella äänellä ja taustameteli on huumaava! "

        Missä kohtaa sanoin viestissä että menisimme kumppanini kanssa juomaan alkoholia? Mieheni on lähes absolutisti, ja itselle ei tulisi kuvailemani kaltaisessa tilanteessa juoda alkoholia. Ilmeisesti sinun illanviettoon liittyy aina alkoholin juontia? Anteeksi nyt vaan mutta kyllä 4 ja 5 vuotiaat ovat aika pieniä jättää yksin yöllä kotiin vaikka heitä kaksi onkin. Miten se on muka enemmän ok jättää 4 ja 5 vuotiaat yksin kotiin, jos siihen liittyy työntekoa, kuin 10 vuotias, jos enemmän vapaa-aikaa? Mutta eikö niin 10 vuotiaan voi sinun ajatusmaailmassasi jättää vaikka joka yö, kokoyöksi yksin kotiin jos vanhemmat on yötyössä? Mutta samanikäisen jättäminen vaikka esim. kerran puolessa vuodessa muutamaksi tunniksi yöllä kotiin, jotta vanhemmat voisivat mennä vaikka yhdessä tupaantuliaisiin, on aivan tavatonta? Työnteko on NIIN PYHÄÄ, että kaikki muut arvot jäävät sen alle?!


      • olen tätä mieltä kirjoitti:

        Teidän tapauksessanne on kokonaan eri tilanne ja eri tapaus, kuin alkuperäisen tapauksessa.
        On ihan eria asia jättää lapset hetkeksi yksin kotiin, kun syynä on se, että haetaan autolla äiti/isi juna-asemalta...
        On myös ihan normaalia että lapsi on yksin tai kavereiden kanssa pihalla tai kotona tunnin verran - vanhempien kauppareissun tms. verran.

        Se on kokonaan eri asia, lapsen kannalta!!,
        kuin se, että lapsi on yksin koko yön ja äiti bailaamassa lähikuppilassa.
        Kun lapsi sitten soittaa siihen kännykkään yöllä - kuuletko sen puhelimen soiton siinä kapakkamelussa? Ja kun vastaat, vastaat vieraalla, humalaisella äänellä ja taustameteli on huumaava!
        En suosittele.

        että lähdetään koko yöksi kännäämään, vaan pariksi tunniksi johonkin, puhelimen päähän. Kait sitä jokainen vanhempi hankkii lapsenvahdin, kun jo lähtiessään ajattelee, että menee aamutunneille?


      • tätä mieltä
        marella kirjoitti:

        että lähdetään koko yöksi kännäämään, vaan pariksi tunniksi johonkin, puhelimen päähän. Kait sitä jokainen vanhempi hankkii lapsenvahdin, kun jo lähtiessään ajattelee, että menee aamutunneille?

        sori, ymmärsin sitten asian väärin.

        Mutta tuohon: voiko 10-v jättä vaikka joka yö kotiin jos vanhemmat ovat töissä..

        Ikävä kyllä näin on monen pakko tehdä. En tiedä miten itse toimisin vastaavassa tilanteessa, mutta kerronpa kaveristani, Hilkasta

        joka oli yh. Hilkka oli tarjoilija, ja työaika siis painottui iltaan tai yöhön. Päivävuoroja oli jonkin verran, mutta aika vähän.
        Pienellä pohjoisen paikkakunnalla työpaikkavaihtoehdot olivat vähäiset, joten valinnanvaraa ei ollut. Oli tehtävä sitä työtä nillä vuoroilla, mitä tarjolla oli, tai jäätävä työttämäksi ja se ei sopinut tunnoliselle työtä tekemään opetetulle Hilkalle - sitä paitsi lapsikin piti elättää yms.

        Lapsi oli alle kouluikäisenä perhep.hoidossa, yöhoidossa myös.
        ´Kun lapsi aloitti koulun, Hilkka haki hänelle hoitopaikkaa illoiksi, öiksi ja viikonlopuiksi.

        Pitkin hampan ja hyvin nihkeästi se myönnettiin, mutta tarjolla oli vain kaksi hoitotätivaihtoehtoa: toinen asui n. 10 km:n päässä toisessa päässä kaupunkia, jossa ei ole julkista liikennettä, joten autoton yh ei mitenkään saanut lastaan vietyä ja haettua ko. hoitajalle.
        Toinen hoitaja asui siinä samassa talossa, joten hänen hoitometodinsa ja -tapansa Hilkka oli nähnyt kun oli vain ikkunasta pihalle katsonut. Ei kiitos, sanoi Hilkka. Ei minun lastani tuolle naiselle.

        Hilkka jutteli lapsen kanssa.
        Lapsi vietti siis illat ja yöt yksin. Äidin työn takia, jo 7-vuotiaasta alkaen. Viinkonloppuisin lapsi oli toisinaan mummolassa, toisinaan kavereilla, toisinaan kotona itsekseen.

        Tuohon maailman aikaan ei vielä kännyköitä ollut. Oli vain ne lakapuh.liittymät, jommoinen Hilkallakin oli.

        Sitä en tiedä, soitteliko Hilkka illan /päivän aikana lapselleen, tai soittiko lapsi äidilleen....

        Ei, lapsesta ei kasvanut hulttionuorta tai epäsosiaalista aikuista.
        Hän ei karannut yöhön mellastamaan, kun valvontaakaan ei ollut.
        Hän ei teininäkään järkännyt kotibileitä äidin poissaollessa.
        Hän ei koskaan ole notkunut kaupungilla umpihumalassa tms. Hän ei edes tupakoi, ei edes kokeillut sitä.

        Hän on tänä päivänä nuori vastuuntuntoinen aikuinen, jolla elämä on hanskassa ja asiat menee hyvin.
        Hän ei ole vihainen tai katkera äidilleen. Hän ei pelännyt, ei kokenut mitään hylkäämistä.

        Miksi en kertonut tätä aiemmin? Enpäs muistanut.

        Että tälleen.

        Kauniita, talvisia pakkasäitä sinnekin päin maailmaa.


      • kirjoittaja
        tätä mieltä kirjoitti:

        sori, ymmärsin sitten asian väärin.

        Mutta tuohon: voiko 10-v jättä vaikka joka yö kotiin jos vanhemmat ovat töissä..

        Ikävä kyllä näin on monen pakko tehdä. En tiedä miten itse toimisin vastaavassa tilanteessa, mutta kerronpa kaveristani, Hilkasta

        joka oli yh. Hilkka oli tarjoilija, ja työaika siis painottui iltaan tai yöhön. Päivävuoroja oli jonkin verran, mutta aika vähän.
        Pienellä pohjoisen paikkakunnalla työpaikkavaihtoehdot olivat vähäiset, joten valinnanvaraa ei ollut. Oli tehtävä sitä työtä nillä vuoroilla, mitä tarjolla oli, tai jäätävä työttämäksi ja se ei sopinut tunnoliselle työtä tekemään opetetulle Hilkalle - sitä paitsi lapsikin piti elättää yms.

        Lapsi oli alle kouluikäisenä perhep.hoidossa, yöhoidossa myös.
        ´Kun lapsi aloitti koulun, Hilkka haki hänelle hoitopaikkaa illoiksi, öiksi ja viikonlopuiksi.

        Pitkin hampan ja hyvin nihkeästi se myönnettiin, mutta tarjolla oli vain kaksi hoitotätivaihtoehtoa: toinen asui n. 10 km:n päässä toisessa päässä kaupunkia, jossa ei ole julkista liikennettä, joten autoton yh ei mitenkään saanut lastaan vietyä ja haettua ko. hoitajalle.
        Toinen hoitaja asui siinä samassa talossa, joten hänen hoitometodinsa ja -tapansa Hilkka oli nähnyt kun oli vain ikkunasta pihalle katsonut. Ei kiitos, sanoi Hilkka. Ei minun lastani tuolle naiselle.

        Hilkka jutteli lapsen kanssa.
        Lapsi vietti siis illat ja yöt yksin. Äidin työn takia, jo 7-vuotiaasta alkaen. Viinkonloppuisin lapsi oli toisinaan mummolassa, toisinaan kavereilla, toisinaan kotona itsekseen.

        Tuohon maailman aikaan ei vielä kännyköitä ollut. Oli vain ne lakapuh.liittymät, jommoinen Hilkallakin oli.

        Sitä en tiedä, soitteliko Hilkka illan /päivän aikana lapselleen, tai soittiko lapsi äidilleen....

        Ei, lapsesta ei kasvanut hulttionuorta tai epäsosiaalista aikuista.
        Hän ei karannut yöhön mellastamaan, kun valvontaakaan ei ollut.
        Hän ei teininäkään järkännyt kotibileitä äidin poissaollessa.
        Hän ei koskaan ole notkunut kaupungilla umpihumalassa tms. Hän ei edes tupakoi, ei edes kokeillut sitä.

        Hän on tänä päivänä nuori vastuuntuntoinen aikuinen, jolla elämä on hanskassa ja asiat menee hyvin.
        Hän ei ole vihainen tai katkera äidilleen. Hän ei pelännyt, ei kokenut mitään hylkäämistä.

        Miksi en kertonut tätä aiemmin? Enpäs muistanut.

        Että tälleen.

        Kauniita, talvisia pakkasäitä sinnekin päin maailmaa.

        kuin " eri asia, eri tilanne"-jutun kirjoittaja?


    • Tavallinen äippä

      Meillä 6-vuotias sälli haluaa jäädä
      yksin kotiin kun käyn jossain "tylsässä
      paikassa" esim. postissa piipahtamassa.

      10-vuotiaan isonsiskon kanssa ovat olleet yöllä
      nukkumassa kaksistaan kun jompikumpi hakee
      toista "saunaillasta". Tämä hakureissu on
      molemmilla tiedossa jo illalla.

      Päivällä pärjäävät kahdestaan parikin tuntia.
      En tee lähtemisestäni suurta numeroa.
      Sanon että nyt lähden, kuka lähtee mukaan.
      Yleensä on joku juttu kesken ja jäävät.

      10-vuotias on tietysti iltapäivisin
      yksin, kun ollaan töissä.

      Aina ollaan puhelimen tavoitettavissa oltu.
      (Ja puhelimia käytetään ahkeraan!)

      Saa nähdä uskaltaako sitten enää jättää kun
      ovat esim 11 ja 15. Tuskin ainakaan viikonlopuksi.
      Todennäköisesti on kotibileet pystyssä :)))))

    • mamma vaan..

      tuli tosta jutusta mieleen mieheni poika,joka asuu äidillään(en ole poikaa tavannut,kun ei isäkään saa.syynä on se,että isä monen vuoden erossa olon jälkeen on löytänyt uuden..äiti vielä jätti..).poika on 4 vuotias ja hänen isosisko puolensa on 12.tämä kyseinen äiti on jo monta vuotta tehnyt niin,että tämän pojan isosisko vahtii häntä aina öisin.ja suurimman osan päivästäkin...äiti työtön ja on viikonloput kapakoissa ja viikolla yöt kuskailee kavereitansa ja on heidän luonansa öisinkin (meillä hirveästi yhteisiä kavereita).mitäs mieltä te tästä olette?eikö 12 vuotias ole kumminkin liian pieni "leikkimään äitiä"???tai 9 vuotiashan hän oli kun tämä kaikki alkoi...
      ei tulisi itselläni mieleenkään jättää muksuja yöksi keskenään...lapsi on aina lapsi.vaikka vaikuttaisi kuinka kypsältä,niin ajatusmaailma öisin on aika..no joo...

      • leski-isän tytär

        Leski-isäni jätti meidät lapset kolmistaan useinkin yöksi kotiin kun lähti naisiin. Vanhin meistä oli silloin 12, muut vähän nuorempia. Aluksi oli outoa ja tuli ikävä isää, mutta olimme tottuneet olemaan ilman isää öisin jo aiemmin kun mummo ennen kuolemaansa asui meillä. Eli kyllä 12-vuotias jo pärjää nuorempien sisaruksien kanssa mielestäni. Riippuu tosin aika paljon lasten luonteestakin. 9-vuotias ehkä on vähän turhan nuori jäämään koko yöksi kaitsemaan lasta (silloin ollut vasta 1-vuotias). Itse ehkä korkeintaan muutamaksi tunniksi jättäisin kotiin kaksistaan ja silloinkin ehdottomasti niin että olisin puhelinsoiton päässä tulossa heti kotiin jos jotain hätää. Jos kaikki viikonloput on pois ja viikollakin paljon öitä niin huh huh... ei kyllä hyvältä kuulosta noin säännöllisesti.


    • Ihme juttu

      Joku ex isä voi vuokrata 14 ja 17 v tytöilleen asunnon. Äiti ei voi mitään, kun isä toimii.

      Tuossa on jotain kummaa.

      Miten lastensuojeluviranomaiset ottaa kantaa?

    • ensin

      olit 12-v ku jäit yksin viikonlopuksi??!!??Mä en sen ikäistä jättäis niin pitkäksi aikaa vaikka kuinka olis fiksu ja "osais ittensä hoitaa".Sen ikäinen on vielä täys kakara ja tarvii aikuista vaikka tuskin sitä itte myöntääkään.Mihin oli niin pakottava tarve mennä,että piti mukula jättää yksin ja eikö ollu ketää jolle ois voinu ees hoitoon työntää???
      Ja ihan turha sanoa, että sen ikäinen pärjää jo hyvin.Niin, pärjäähän katulapsetki maailmalla.. Ja ei munkaan 5-vuotias kuolis jos se olis viikonlopun yksin ku vain muistais ruokaa jättää..Huh huh,ehkä kannattaa miettiä vähän pitemmälle.Eri asia jos tosiaan naapuriin menee ja lapsi on jo kouluikäinen ja sillä on puhelin jota se osaa käyttää.Tosin mikäli on kyse siitä et porukat menee lähipubiin kittaan kaljaa ja jättää muksun kotiin,niin mikäs siin on se tärkeysjärjestys..Mutaman bissen voi hakee kotiinki niin ei tarvi sen lapsen yksin olla.

    • Häpeä, saatana!

      Saatanan puliämmä! Jos viinan himo on noin kova, niin mene toki sinne pizzeria Mamma Miaan, mutta hoida ensin lapsi lastensuojeluviranomaisten haltuun. Ennustan, että lapsi otetaan joka tapauksessa pois sinulta ennemmin tai myöhemmin, kun kuitenkin laitat viinan lapsen edelle, pultsari!

      • alkoholia?

        Ja mistäs moinen? Terve aikuinen ei saa juoda alkoholia kymmenenvuotiaan lapsen läsnäollessa, niinkö? Entä isit? Mitäs, jos isännän lätkäpäkki (ei siis mikään räkähumala, vaan napostelun lomassa nautittu) kiellettäis? Se nyt ei varmaan kävisi päinsä, kun iseille on suotu alkoholioikeus ja äideille kaikki maailman vastuut. Mutta onko vanhemmat pultsareita, jos alkoholia nautitaan silloin tällöin, osataan lopettaa ajoissa? Minusta se on hyvää esimerkkiä, lapsen on hyvä tietää, että alkoholi ei ole ehdottomasti kielletyjen listalla, vaan kasvatukseen täytyy kuulua myös alkoholin käytön opettaminen. Sillä tavalla sitä opitaan kotibileissäkin pysymään kohtuulisuuden rajoissa. Tottahan se on, että melkein kaikki kokeilevat alkoholia jo murrosiässä ja silloin JO pitää olla selkeä käsitys mikä on hauskanpitoa ja mikä menee yli.
        Ei se muutama kalja tee kenestäkään vastuutonta aikuista kunhan tietää milloin on sen viimeisen vuoro.


    • Oikeestiolevanhempi

      En jättäisi ylä-aste ikäistäkään 23 jälkeen yksin kotiin.

      Kyllä niille lapsille hankkii hoitajan jos menoa joskus tulee.
      Itsekästä pitää biletystä tärkeämpänä kuin lapsia. Jos varaa biletystä on varaa maksaa vaikka hoitajalle jos ei lähipiiriä ole.

    • heihallooooooota

      Kuule, ei kannata enää murehtii, toi kersa on jo aikuiseksi kasvanut, tämä viestiketju kun on about 13 vuotta vanha!

    • tämäonsimppelijuttu

      Kun lapsi täyttää 18V hän on lain mukaan aikuinen ja vastaa tekemisistään.

    • Sivusta-seurannut

      Joskus kun olin nuori niin joku äiti jätti vaunut portsarille ja meni itse kaljalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1713
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1340
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1138
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      52
      949
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      71
      907
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      860
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe