Patteriauto harkinnassa

anonyymi_InB

Onko kokemuksia sähköautosta, että miten pitkälle pääsee yhdellä autolla akustoineen? Ja mikä on käytetyn sähköauton jälleenmyyntiarvo?
Ollaan vaimon kanssa mietitty, jospa siirtyisimme sähköautoon, kun niitä on nyt niin ylistetty. Kilometrejä tulee nyt vuodessa n. 70000km, joten teoriassa päivää päälle n. 190km. Joskus päivässä auton mittariin tulee 300km ja joskus 40km. Pidempiä n. 800km reissuja ajetaan harvoin. Nykyisellä autoilulla automme pääomakulut vuodessa n. 1500€.
Eli jos ostamme nyt uuden sähköauton, on se kolmen vuoden ajon jälkeen yli 200000km ajettu, mikä silloin on sen hinta, kun ostamme uutta sähköautoa? Ostaako kukaan käytettyä 200000km ajettua sähköautoa?
Nyt harkitsemamme sähköauto maksaa n. 33000€ ja sama rupukka maksaa bensiiniversiona n. 13000€, eli hinnassa on 20000€ patterilisää.
Sähkö on halpaa, laskeskelin, että tuo sähköauto kuluttaisi vuodessa n. 20000kwh. Näillä sähkön hinnoilla se maksaisi n. 2400€/v

26

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anonyymi_m1R

      Karkeasti laskien saattaisitte säästää siis polttoaineessa 3v x 5000e = 15000e. Todennäköisesti vähän yläkanttiin, mutta jospa myös luvatut huoltosäästöt toteutuisivat kohdallanne, niin tuota luokkaa.

      Hintaero oli 20 000e. Jos korkoa ei huomioida, niin sähköautosta pitäisi siis saada 3v kuluttua vähintään 5000e enemmän 200tkm / 3v ajettuna kuin vastaavasta polttiksesta. Mielestäni ihan mahdollista, kun hinta sähköautolla uutena kuitenkin 2,5-kertainen. Esimerkiksi jos polttiksen hinta tippuisi 5000e:oon, niin sähkiksestä pitäisi saada kymppitonni. Ei mahdotonta?

      Mutta yleisesti ottaen todettava, että sähköautot ovat kilpailukykyisempiä vasta kalliimpien autojen luokassa, missä ne hyötyvät verotuksesta enemmän.

      • anonyymi_InB

        Huoltosäästöt? Kait samat jarrupalat, polttimot, pyyhkijänsulat, renkaat ym. kuluvat polttomoottoriautoissa, kuin sähköautoissakin. Varsinaisia huoltoja me ei kauheasti tehdä autoihin muuten, jotain jarrupaloja polttimoita pyyhkijänsulkis ja renkaita vaihdetaan ja öljyä lisätään. Ihan akuutti korjataan, lähinnä laturi tms. ajoa haittaava. Nykyiset autothan kestää tosi hyvin tuon 200000km ilman murheita, harvoin on mitään ylimääräsitä ollut.

        Olisiko siis hankittava kalliimpi sähköauto, että pääsisimme halvemmalla? Ei tunnu nyt oikein uskottavalta!


      • Finrandojin

      • Hybris

        Polttisautoissa tuppaa olemaan ongelmia takapyörien jarruissa juuri niiden vähäisen käytön vuoksi.


    • laskekaahan-oikein

      Sähkö muualta kun omasta talosta maksaa 0,20€/minuutti(latausasemat)Teslakin laittamassa maksullisiksi omansa kun tappiota tuottaa tehdaskin. Ja muistakaa laskea se siirtohinta päälle kun lataatte kotosalla ei pelkkää sähkön hintaa vaan se siirtohinta joka on nykyisin moninkertainen itse sähkön hintaan.

      • Varaudu..Vaikeuksiin

        ”Kun kolmisen tonnia painava Tesla ajaa syvässä hangessa leveällä rengaskerralla, syö kertynyt vaste kiitettävästi sähköä. Kyllä toimintasäde voi pudota tällaisissa oloissa jopa 30-40 prosentilla”, hän sanoo.

        Talviolot koettelevat myös autoon ohjelmoituja kuljettajan tukijärjestelmiä. Ajoittain tieltä roiskiva loska ja rapa voivat vuorata auton tutka- ja kameratekniikan umpeen.


    • Hybris

      Tarvitset aika tehokkaan latauspisteem kotipihaan. Omakotiasukkaalle onnistunee johtuu helposti, muille ei.

      • Finrandojin

        Riippuu ajomääristä minulle riittää ns "hidaslatauspiste" eli käytänössä normaalia järeämpi shucko pistoke josta saan 12A verran virtaa ja latausteho 2.6 kW tällä saa sellaiset ~150km yössä (10h) ja kun päivittäinen tarve on luokka 50-60km niin ei ole paineita ottaa tehokkaampaa. Sitten jos ajaa esim 300km päivässä niin kannataa hankkia L2 laturi josta saa sitten 3.6-6.7 kW.

        Taloyhtiöissä tosiaan voi olla vaikea saada tälläisiä hyväksyttyä mutta ei se mitenkään mahdotonta ole. Sähköautoa ei minun mielestä kannata hommata jos ei ole latauspistettä joko kotona tai töissä saatavilla.

        Jokaisen kannataa tietysti tutkia omaa ajoaan ja mitoittaa auto ja laturi tarpeen mukaan.


    • iokle

      "Nyt harkitsemamme sähköauto maksaa n. 33000€ ja sama rupukka maksaa bensiiniversiona n. 13000€"

      Mikä automalli on kyseessä?

      • Lt145

        Hinta sopisi zoe/clio akselille


    • Hybris

      Taloyhtiössä joudutaan isoihin sähkönjakelun vahvistuksiin ja.kaivuuhommiin, koska periaatteessa kaikille autopaikoille om voitava tehdä latauspistet. Yksi osakas ei voi rohmuta niin paljon tehoa, että muut jäävät ilman latauspistettä, jos sellaisen tarvitsevat joskus myöhemmin.

      • KöyhääKuzetetaanVeroilla

        "Esimerkiksi Volvon XC60-mallin hybridiversiossa verohyöty on mittava. Hybridimallissa veroa on vain noin 3 500 euroa, mutta bensakoneessa jopa 23 000 euroa. Se parantaa mallin arvon säilymistä", Halonen sanoo.

        Pohjalla on sähköauto, joka menettää ennusteen mukaan jatkossakin hintaansa nopeiten. Hinnanlaskua tasaavat sähköauton halvat käyttökulut. Isoa hinnanlaskua selittää osin myös se, että sähköautot ovat keskimäärin kalliita ja arvokkaissa autoissa laskukin on yleensä nopeampaa.


      • Suosielläjatäällä

        Miksi suollat tuollaista täyttä propagandaa?
        Kitjoittaisit mieluummin että saattaa joutua vanhemmissa taloyhtiöissä...
        Taas kerran.. Jos tolppapaikoilla kaikki voi lämmittää autonsa myös sisälämmittimellä, voi niillä myös ladata sähkö ja hybridiautoa poistamalla kellon ja asentamalla kellon tilalle kulutusmittarin niin voi maksaa kuluttamansa sähkön.


      • Hybris

        Ei ole prpoagandaa, vaan käytännön kokemusta. Meidän 20- vuotiaassa, paikkakunnan paraatipaikalle rakennetussa rivitalossa on lämmityspaikat kaikille asunnoille, mutta autokatoksien sähkönsyöttö menee uusiksi, jos tehdään enemmän kuin yksi latauspaikka.

        Asunto-osakeyhtiössä osakkaiden yhdenvertaisuus on tärkeä periaate, josta luopuminen johtaisi kaaokseen. Yksi tai muutama osakas ei voi rohmuta käytettävissä olevaa tehoa niin, että latauspaikkojen lisääminen ei ole mahdollista ilman sähkönsyötön ja -keskuksen remonttia.

        Kun näin on, merkitsee latauspaikan teko yhdellekin osakkaalle sitä, että valmius latauspaikkojen tekoon kaikille osakkaille on oltava olemassa tai tehtävä joko nyt tai tulevaisuudessa.

        Jos päätetään tehdä muutama paikka olemassaolevan infran varassa, sitoudutaan tosiasiallisesti siihen, että lisäpaikkoja myöhemmin tarvittaessa on pakko tehdä tarvittava infran vahvistaminen kaivuutöineen.

        Meidän yhtiössä päätöstä helpottaa se, että lämmityspaikka on kaikilla osakkailla. Monissa taloyhtiöissä paikkoja ei ole läheskään kaikille osakkaille, ja päätös latauspaikoista on hankalampi saada aikaan.

        Helsingin energian viimeviikkoisessa infotilaisuudessa oli lähes 100 osallistujaa, jotka pähkäilivät näitä samoja ongelmia taloyhtiöissään.

        Tämän keskustelun aloittajalla oli "patteriauton hankinta harkinnassa". Meidän taloyhtiö on varoittava esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun hankitaan patteriauto miettimättä sitä, onko olemassa valmius sen lataamiseen yön aikana.


      • Suosielläjatäällä
        Hybris kirjoitti:

        Ei ole prpoagandaa, vaan käytännön kokemusta. Meidän 20- vuotiaassa, paikkakunnan paraatipaikalle rakennetussa rivitalossa on lämmityspaikat kaikille asunnoille, mutta autokatoksien sähkönsyöttö menee uusiksi, jos tehdään enemmän kuin yksi latauspaikka.

        Asunto-osakeyhtiössä osakkaiden yhdenvertaisuus on tärkeä periaate, josta luopuminen johtaisi kaaokseen. Yksi tai muutama osakas ei voi rohmuta käytettävissä olevaa tehoa niin, että latauspaikkojen lisääminen ei ole mahdollista ilman sähkönsyötön ja -keskuksen remonttia.

        Kun näin on, merkitsee latauspaikan teko yhdellekin osakkaalle sitä, että valmius latauspaikkojen tekoon kaikille osakkaille on oltava olemassa tai tehtävä joko nyt tai tulevaisuudessa.

        Jos päätetään tehdä muutama paikka olemassaolevan infran varassa, sitoudutaan tosiasiallisesti siihen, että lisäpaikkoja myöhemmin tarvittaessa on pakko tehdä tarvittava infran vahvistaminen kaivuutöineen.

        Meidän yhtiössä päätöstä helpottaa se, että lämmityspaikka on kaikilla osakkailla. Monissa taloyhtiöissä paikkoja ei ole läheskään kaikille osakkaille, ja päätös latauspaikoista on hankalampi saada aikaan.

        Helsingin energian viimeviikkoisessa infotilaisuudessa oli lähes 100 osallistujaa, jotka pähkäilivät näitä samoja ongelmia taloyhtiöissään.

        Tämän keskustelun aloittajalla oli "patteriauton hankinta harkinnassa". Meidän taloyhtiö on varoittava esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun hankitaan patteriauto miettimättä sitä, onko olemassa valmius sen lataamiseen yön aikana.

        Jos julistaa omaa yhtä kokemustaan ja sen pätevän kaikissa tapauksissa se on propagandaa!
        Et viitsinyt kertoa tapauksestasi yksityiskohtia?
        Pystyykö nyt kaikki autot käyttämään myös sisätilalämmitystä? Jos pystyy niin haluaisin kuulla perustelut miksi pitää vetoja ym. uusia?
        Olen ollut mukana taloyhtiöiden tolppia muuttamassa latauskäyttöön, siksi perustelu kiinnostaa.


    • Tsc

      Kokemusta vanhemmasta Nissan Leafista. Tälle rangea luvataan uutena 200km. Mieti kaksi kertaa hankitko. Ostaisitko uuden 40t/e auton, jossa on n.7 litran bensatankki? Ja jonka tankkaaminen kestää kunnon latausasemalla vähintään 2 tuntia.
      Autosta on eliminoitu ainakin ratin lämmitin, penkin lämmittimet, jotta virta riittäisi paremmin pakkasella. Muista myös, ettei tuo peevelin latausasema lähdekään aina lataamaan, lataa vajaalla teholla. Sähkömies on jouduttu tilaamaan pari kertaa korjaamaan yksikkö.
      Nyt pakkasilla range oli n. 138km yön jälkeen. Kilometrit ovat sitten niitä windows kilometrejä. 10km ajo voi viedä 20km pois mittarista, taas helteillä esim 8km, riippuen ilmastoinnista.
      Tuo peli on 65tkm ajettu ja tielle jättänyt muistaakseni kolmesti. Nämä on niitä laitteita, joissa ei kilautella kaverille, tulisitko hinaamaan? Sähköautoa ei saa, eikä pysty hinaamaan, se on aina hinausautofirma tilattava. Sähköauto on "nostettava" kyytiin.
      Alkuun olin itsekin innostunut värkistä, mutta ominaisuuksiltaan tuo Nissan on kehno. Itse olen 180cm pitkä ja penkki saa olla takimmassa asennossa. Ajo-ominaisuudet surkeat, kiikkerä, penkit pallon päällä istumista. Koneeltaan 1,9tdi golfin luokkaa.
      Surkein juttu on tuo, ettei sillä pysty tekemään päivän aikana muuta kuin tuota 10km siirtymää edestakaisin ja joka välissä laitettava johto kiinni.
      Uudemmassa Leafissa oli hiukan paremmat kaikki ominaisuudet, rangea oli kesäkelissä yli 200km.
      Nyt talvella näyttää kuitenkin olevan niin, että dieselpeli on liikenteessä koko ajan ja sähköpeli nököttää käyttämättömänä firman pihassa.

      • hatcnb

        Olen saman pituinen mutta se noissa istuimissa pistää vihaksi, kun korkeussäätö loppuu siihen ,mistä sen pitäisi alkaa - istuimen siirto taakse ei ole itselle ongelma.


    • Järkiperusteluita

      Suosittelisin tarkistamaan uudet mallit Nissanilta, Kialta, Hyundailta ja Teslalta. Leaf 60 kW on tulossa, samoin Kona ja e-Niro. Model 3 lienee vaihtoehdoista tyyrein, mutta kulutukseltaan pihein ja akultaan suurin, tehoista puhumattakaan.

      Noilla kilometreillä ja kotilatausmahdollisuudella uskon, että jopa Tesla Model 3 voisi isolla akulla ja nelivetona olla mahdollinen ratkaisu. Hinta alk. 61 k. Kattavin latausverkosto, pisin kantama ja neliveto.

      Kona ja e-Niro taitavat lähteä 40 k pinnasta ylöspäin? Leaf samoilla lukemilla myös. Näiden latausnopeudet eivät taida aivan yltää samalle tasolle kuin Teslassa, mutta eivät jää kauaksi.

      Suosittelen koeajamaan kaikki ja tekemään valinnan sen jälkeen! 70 tkm vuosiajoilla säästöä tulee erittäin paljon.

    • Tsc

      Uudesta Leafista seuraavat kokemukset. Tolpasta otettuna nyt pakkasilla range n. 265km. Istuimen pituussäätö edelleen liian lyhyt. Lämmityslaite nappaa heti pois n.35km. Eco-asento antaa lisää 10km. Kitkoilla hiljainen peli. On tämä mielestäni huomattavasti parempi kuin vanhempi versio. Ajo-ominaisuudet sitä japsitasoa, kohtuulliset, parempiakin löytyy. Paras ero vanhempaan on tuo akun kulutus, vie virtaa esim: 10km matka, mittarista häviää 4-8km. Todellinen range ei häviä yhtä nopeasti kuin vanhassa Leafissa. Omalla ajotavalla suuri merkitys, hissuttelemalla ei kuluta paljoa.
      Kehä 3:sen sisällä suhailevalle alkaisi olemaan jo varteenotettava vaihtoehto.
      Jos ajot nurkissa pyörimistä ja saa lataukseen tarvittaessa, niin hyvä vaihtoehto.

    • anonyymi_InB

      Alkaa vaikuttamaan, että sähköauto ei ole meidän juttu, mitä olen nyt tätä keskustelua lukenut. Meillä tulee keskimäärin päivää päälle kilometrejä 190km ja käytännössä ainut mahdollisuus ladata tuota sähköautoa olisi vain kotona. Ajomäärät toki vaihtelevat päivässä 40km ja 300km välillä. Nuo 40km päivät eivät tuottaisi ongelmaa, mutta nuo 300km päivät tuntuvat sitten mahdottomilta, varsinkin talvella. Latausmahdollisuutta ei ole tai ei voi jäädä lataamaan autoa pitkäksi aikaa. Joissakin tapauksissa sähköautoa olisi mahdollista ladata työpäivän aikana, mutta sen varaan ei voi laskea.
      Tuo sähköauton hinaaminen... aika vaikeaksi menee, jos se pitää nostaa aina lavoille. Sitäkin mietin, että tietysti hätätapauksiin voisi autoon ottaa mukaan pienen aggregaatin, jolla voisi autoa ladata sen verran, että sillä pääsisi edes jonnekin.
      Nissan Leaff ei tule kysymykseen, koska itse olen 186cm pitkä ja en ole oikein koskaan voinnut ajaa Nissaneilla ajoasennon puoleen, on ollut yhtä tuskaa.
      Renault Zoe on ollut nyt mietinnässä, koska nykyinen automme on myös Renault. Kovin vähän tuntuu nyt olevan kokemuksia enemmän ajetuista sähköautoista. Mielelläni kuitenkin kokeilisin sähköautoa käytännössä.

      • Oooodododoodod

        Model S long range päässee tuon 300km talvellakin aika varmasti. Hintaa toki on jotain 80000e
        Mahdollista tuo olisi päästä monella muullakin, halvimmillaan Hyundai Konalla, mutta voi mennä tiukaksi, jos kova pakkanen ja ajaa 110 lasissa.


      • anonyymi_InB
        Oooodododoodod kirjoitti:

        Model S long range päässee tuon 300km talvellakin aika varmasti. Hintaa toki on jotain 80000e
        Mahdollista tuo olisi päästä monella muullakin, halvimmillaan Hyundai Konalla, mutta voi mennä tiukaksi, jos kova pakkanen ja ajaa 110 lasissa.

        Tuo pakkanen on kuitenkin otettava tosissaan täällä Suomessa, koska normaalina talvena pakkanen voi olla viikkojakin -30ºC lukemissa ihan eteläisintä Suomea myöten (mm. v. 1985 tammi-helmikuu) https://www.aamulehti.fi/a/23345808
        Kovin paljon ajetuista sähköautoista en nyt ole saannut kommentteja. Meillä autoon tulee nykyisellään kilometrejä vuodessa 70000km, joten 3 vuoden ikäisenä autossamme olisi yli 200000km ja 6 vuoden ikäisenä lähes 450000km. Nämä kilometrit eivät ole olleet kovin suuri ongelma nykyillä autoillaimme, pääomakulut ovat pysyneet todella kohtuullisina ja käyttökulutkaan eivät ole valtavat.
        Eli jos nyt ostamme Tesla Model S Range, sen jälleenmyyntiarvo on mikä 6 vuoden päästä? https://goo.gl/images/PmeFV3
        Hieman nyt alkaa epäilyttämään pääomakulujen kuolettaminen tuossa ajassa. Tesla ei muutenkaan oikein soveltuisi meidän käyttöön, koska nykyinen automme on farmarimallinen ja sisälle pitäisi saada sopimaan tietyn kokoinen iso esine takaluukusta. Tosin se tekee tiukkaa Renault Zoenkin kohdalla takaluukusta ja takapenkit käännettyinä, mutta sopii kuitenkin. Hyundai Kona electric lienee kaikista paras ratkaisu sisätilojen suhteen. Yksi tuttava on hankkimassa Hyundai Kona electric auton, joten päästään siihen tutustumaan lähiaikoina käytännössä.


      • Odododododododo
        anonyymi_InB kirjoitti:

        Tuo pakkanen on kuitenkin otettava tosissaan täällä Suomessa, koska normaalina talvena pakkanen voi olla viikkojakin -30ºC lukemissa ihan eteläisintä Suomea myöten (mm. v. 1985 tammi-helmikuu) https://www.aamulehti.fi/a/23345808
        Kovin paljon ajetuista sähköautoista en nyt ole saannut kommentteja. Meillä autoon tulee nykyisellään kilometrejä vuodessa 70000km, joten 3 vuoden ikäisenä autossamme olisi yli 200000km ja 6 vuoden ikäisenä lähes 450000km. Nämä kilometrit eivät ole olleet kovin suuri ongelma nykyillä autoillaimme, pääomakulut ovat pysyneet todella kohtuullisina ja käyttökulutkaan eivät ole valtavat.
        Eli jos nyt ostamme Tesla Model S Range, sen jälleenmyyntiarvo on mikä 6 vuoden päästä? https://goo.gl/images/PmeFV3
        Hieman nyt alkaa epäilyttämään pääomakulujen kuolettaminen tuossa ajassa. Tesla ei muutenkaan oikein soveltuisi meidän käyttöön, koska nykyinen automme on farmarimallinen ja sisälle pitäisi saada sopimaan tietyn kokoinen iso esine takaluukusta. Tosin se tekee tiukkaa Renault Zoenkin kohdalla takaluukusta ja takapenkit käännettyinä, mutta sopii kuitenkin. Hyundai Kona electric lienee kaikista paras ratkaisu sisätilojen suhteen. Yksi tuttava on hankkimassa Hyundai Kona electric auton, joten päästään siihen tutustumaan lähiaikoina käytännössä.

        Model S:ssä aukeaa kontti täysin, se siis käytännössä hatchback. Model 3 taas perinteinen sedan pienellä kontolla.

        En minä ole mikään hinta-automaattisi. Mutta Suomen halvin Model S nyt ilmeisesti 500tkm ajettu viitisen vuotta vanha, hintaa jotain 35000e. Eli varmaan mainitsemillasi kilometreillä ja vuosilla Model S:stä lähtisi helposti 50000e hinnasta pois.


    • Anonyymi

      Sellainen aika syvältä oleva juttu jos etelästä vaikka Lappiin ajat. Niin sohjo tai pakkaskelillä putoaa toimintaetäisyys heti, samoin kesälämpimällä. Jos ihmettelen miksi sähköautot ajaa alinopeutta, säästävät energiaa. Varsinainen vihastus: kun pääset suunnittelemaasi välilatauspaikkaan Kuopioon niin et pääse laittaan töpseliä kiinni kun on jonoa lataukseen. Sitten odottelua ja kyttäystä että milloin edellinen lähtee. Oli eka ja vika reissu patteriautolla Lappiin.

      • Anonyymi

        Joo, jos lappiin haluaa, Tesla pitää olla.


    • Anonyymi

      Huvittaa nuo "lapin matkat" ja nillä peloittelu.
      Itse en ole koskaan sinne autolla menny, enkä mene.
      Talvesta taas: ainakin Eteläsuomessa pakkasjaksot ja lumipyryt ovat
      noin viikon harmi, sen jälkeen ajellaan hyvissä olosuhteissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3202
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2738
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      44
      2553
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1505
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe