Alarajahuojennuksen laskeminen/EUn ulkopuoliset ostot

Verothukassa

Sekavia ohjeita sain verotoimistosta puhelimella. Eli alv-ilmoituksen täyttäminen. Toiminimi ja verokautena koko vuosi. Lukemat esimerkkejä.

1. Myynnin alviton liikevaihto 20 000, josta myynnin alv 24% eli siis 4800 e. Merkataanko alarajahuojennukseen oikeuttavaksi liikevaihdoksi alviton liikevaihto eli 20 000 e vai alvillinen 24800? (Vero-ohje: "verolliset myynnit ilman veron osuutta)

2. Ostoista on JO MAKSETTU vuoden aikana alveja 3000 e. Lisäksi Eu:n ulkopuolelta tuotujen tavaroiden (alviton arvo 2083,33e) laskennallinen alv 500 e , jota ei tullauksen yhteydessä maksettu. Onko verokauden vähennettävä vero 3000 e vai 3500 e?

3. Alarajahuojennukseen oikeuttava vero? Onko se 4800e-3000e eli 1800e vai 4800-3000-500e eli 1300e?

4. Kun on EU:n ulkopuolisia tuonteja, voiko alv:n tilittää maksuperusteisesti vai pitääkö laskea suoriteperusteisesti?

Kiitos vastauksista! :)

9

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiVeroVapaata

Luvut laskettu omatekoisella kirjanpito-Excelillä, joka on tähän saakka antanut aina samat tulokset kuin verottajan systeemi.

1. Alviton myynti eli 20000, mikäli kaikki 20000 on ollut verollista myyntiä. Mikäli ei vähennä 20000:sta pois 0-alvillinen myynti.

2. 3500

3. 1300

4. Jommalla kummalla

• Verothukassa

Kiitos! Noin itsekin asian pähkäilin.

• Verothukassa

Sellainen lisäkysymys vielä, että merkataanko kohtaan "Vero tavaroiden maahantuonneista EU:n ulkopuolelta" tuo 500 e, jota en siis tullauksen yhteydessä ole maksanut.

Jollain tapaahan tässä täytyy erottaa se, mitä olen tullauksen yhteydessä jo alveja maksanut ja mitä en ole maksanut. - Kuljetusliikkeet nimitäin itse tullauksen hoitaessaan eivät peri alveja, mutta tieto tavaroiden arvosta menee verottajalle.

Sitten kun taas olen tullannut itse, olen maksanut alvin samalla.

• EiVeroVapaata

Tavarat, jotka olet tuonut maahan ja joista olet verot itse maksanut maahantuonnin yhteydessä merkitään kirjanpitoon kuten ostot Suomesta, joista maksetaan ostettaessa verot. EU:n ulkopuoliset ostot, joista et ole maksettu veroja maahantuonnin yhteydessä, merkitään omaan kohtaansa. Sinun kannaltasi se vastaa samaa kuin EU osto, mutta verottaja haluaa ne tod. näk. erotella tilastointia varten?

• Verothukassa

Kiitos taas lisäselvityksestä. :)

Jos unohdetaan alarajahuojennus, asia on mielestäni aika selvä noiden jo maksettujen ja ei-maksettujen maahantuonnin alvien suhteen. Eli jos maksan alvit tullatessa, saan ne myös vähentää. Ja jos en maksa, en saa niitä myöskään vähentää. Eli nyt tilitettävä vero on kummassakin tapauksessa sama. (Eli kysymyksen kohdat 1 ja 2 selviä; merkkaan siis maksamattomat maahantuonnin alvit kohtaan "Vero tavaroiden maahantuonneista EU:n ulkopuolelta", mutta lisään ne myös vähennettävän veron kohtaan, jolloin ne kumoavat toisensa.)

Ongelma sen sijaan on "alarajahuojennukseen oikeuttava vero". Jos minun täytyy vähentää siitä myös ne maahantuonnin laskennalliset alvit (joita en ole tullatessa maksanut), niin huojennus pienenee ja ja tilitettävän veron määrä kasvaa. Meneekö se todella näin ja millä logiikalla? :)

• EiVeroVapaata

Alarajahuojennusta käytettäessä se menee näin eli niitä veroja, joita et ole maksanut joutuu maksamaan ja määrä riipuu muista parametreistä kuten liikevaihdosta ja ostoista. Lopputulos on maksujen kanssa kuitenkin edullisempi vaihtoehto kuin jättää alarajahyvitys käyttämättä, kun siihen on kerran mahdollisuus.

• Verothukassa

...ja jos alarajahuojennukeen oikeuttava vero on suoraan myyntien alvi - vähennettävien alvi (jossa maksamattomat maahantuonnin alvit mukana), niin miksei ohjelma sitten laske suoraan niiden erotusta?

• YrittäjäksiSiirtynyt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe