oikomisen jälkeen

ärsyyntynyt

Moi!
mulla laitettiin yksityisellä raudat vähän yli vuos sitten.. oikomisen jälkeen hampaiden taakse laitettiin rauta joka pitää niitä sitten paikoillaan..
toiselta puolelta rauta/muovi on kuitenkin irronnut kaks kertaa, jonka seurauksena toisen puolen etuhampaat on ikävästi palautuneet entiselle paikalle ja kolmatta kertaa pidän nyt rautoja suussa toisella puolella!!
nyt kuitenkin olen saamassa 2 viikon kulttua raudat taas pois kunnes tänään toisen puolen hampaista katkesi tää rauta ja pelkään et sekin alkaa nyt palautua entiselle paikalleen..niin rasittavaa rampata siellä koko ajan eikä voi hymyilläkkään ku kuukauden kunnes joutuu taas menemään sinne laittamaan raudat takaisin suuhun!! mahtaakohan tämä toisen puolen hammas nousta takaisin vaikka on ollut tuettuna jo yli pouolivuotta?? 1400 e maksoi koko hoito eikä kiitettävää lopputulosta näy vieläkään..mitään kovaa en ole syönyt, joka olisi edesauttanut tämän hampaiden takana olevan raudan irtoamista..yleensä lähtenyt kun esim.leivän reuna on osunut jotenkin ihmeellisesti sinne niin kuin tänään tapahtu..
hammaslääkäri ei näytä ottavan mitään stressiä ja tulevat ajat sovitaan aina kuukausien päähän vaikka olisi kiireellinen tapaus,tekis välillä mieli vetää leegot siltä kurkkuun...noh kuitenkin olisko jotain vinkkejä tai omia kokemuksia?!?

12

7515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikpiis75

Retentiolanka on tosiaankin toisinaan ongelmallinen. Oletko varma, etteivät alahampaasi osu sen kohdalle ja irroita sitä? Jos näin on, lankaa täytyy kokonaisuudessaan siirtää.

Silloin, kun retentiolanka sattuu irtoamaan, se pitäisi saada takaisin mahdollisimman nopeasti. Kyse ei suinkaan ole tunneista, eikä välttämättä edes muutamasta päivästä. On kuitenkin selvää, ettei langan kanssa pidä viivytellä kuukausia, koska oiotuilla hampailla on aina taipumus palata entisille paikoilleen.

Tuskinpa sinun on pakko mennä juuri tälle samalla lääkärille, jos lanka irtoaa -voithan koittaa käydä jollain muulla, jolle pääsee nopeammin. Toisaalta voit vaatia myös nopeampaa langan kiinnitystä; siihen ei mene kuin muutama minuutti. Ei kuulosta vastuullisen oikojan hommilta kuhnailla tuolla tavalla. Oikojaakin voi aina vaihtaa..

• Pooh

Mulla oli alahampaissa raudat varmaan kaks vuotta, sen jälkeen sain retentiolangan hampaisiin. Se oli noin kaks vuotta ja hammaslääkäri otti sen sen jälkeen pois. Siitä on noin 4 vuotta aikaan. Nyt mulla on hampaat samassa asennossa kun ennen oikomista.

Hieman harmittaa lievästi sanottuna... Eikä hammaslääkäriä kuitenkaan saa vastuuseen. Tekisi mieli kyseenalaistaa oikojan ammattitaito...?

• Muikku

Olen kurkkuani myöten täynnä oikomisia. Minulla oli koko peruskoulun ajan vaikka minkälaisia viritelmiä suussa. Minua pompoteltiin eri hammaslääkäreillä, jotka olivat kesakenään eri mieltä. Rautoja otettiin pois ja laitettiin takaisin. Varsinaisen oikomisen loputtua minulla oli vielä sellainen ruokailun ajaksi poistettava härveli kitalaessa sekä retentiolanka alahampaissa.

Kun oikominen aloitettiin, minulla ei ollut mielestäni mitään purentaongelmia, eikä myöskään oireita, kuten päänsärkyä. Vastustin oikomishoidon aloittamista, samoin vanhempani, mutta hoito kuitenkin puoliväkisin aloitettiin. Hampaita revittiin suusta ja viritelmiä alettiin vaihdella suussa parin viikon välein. Siitä kärsi koulunkäyntikin, varsinkin, kun piti käydä myös erikoishammaslääkärillä 50 km:n päässä koko ajan.

Raudat irtoilivat, pistivät, hankasivat ja keräsivät ympärilleen älyttömästi hammaskiveä, vaikka hoidin kyllä hampaitani ohjeiden mukaan, enkä syönyt mitään kovaa tai sitkeää.

Hoitoon suostuteltaessa minulle sanottiin, että hoito kestäisi pari vuotta. Koko peruskoulun aika kuitenkin on paljon kauemmin kuin pari vuotta. Kun tulin sen ikäiseksi, että hammashoito olisi tullut maksulliseksi, minulla oli yhä retentiolanka suussa. Kysyin viimeisessä ilmaisessa tarkastuksessani, milloin se olisi tarkoitus poistaa, johon vastaus oli, että sitten kun viisaudenhampaat ovat puhjenneet ja poistettu. Myöhemmin sain tietää, että lankaa tulisikin pitää koko loppuikä.

Tuossa vaiheessa muuten yläpuolen hampaat olivat hyvää vauhtia palautumassa entisille paikoilleen, kun kitalakihärvelin käyttö oli lopetettu. Myös päänsärkyä ja kivuliasta leuan naksumista oli varsinkin hoidon loppupuolella alkanut tulla. Jouduin käyttämään varsinkin öisin myös retentiolangan kanssa töhnää, jota laitetaan, kun raudat pistävät tai hankaavat.

Sain tarpeekseni. Menin hammaslääkärille ja poistatin retentiolangan. Sen jälkeen hampaat ovat jonkin verran palautuneet, mutta leuan naksuminen ja päänsärky ovat jääneet historiaan. Ei oikomisille, ellei ole tai ole tulossa todellisia ongelmia!

• mimmi

Tosi kamalaa luettavaa, mulla ollaan juuri aloittamassa oikomishoito, raudat suussa noin kaksi vuotta, sitten leukaleikkaus ja lopuksi langat suuhun, mutta kuulemma vain alahampaisiin, miksi ei sitten ylähampaisiin jos ne kerran palautuu, täytyykö kärsiä pitkä hoito kun ne kuitenkin sitten palautuu, outoo, mullakin kun on jo ikääkin, eli olen jo aikuinen...onko kaikilla tosiaan noin huonoja kokemuksia, nyt alko jo tosiaan mietityttämään.Kertokaa nyt muutkin kokemuksianne, onko kaikilla tämmöstä.

• Alisa

Itselläni on ollut raudat nyt vuoden päivät ja hampaat alkavat olla siinä kunnossa, että saan raudat pois. Minulle hammaslääkäri sanoi, että tapauksessani (olen 25) retentiolankaa pidetään sekä ylhäällä että alhaalla viidestä kymmeneen vuotta.
        Oikomishoito on sujunut todella mukavasti eikä minulla ole ollut mitään ongelmia. Minuakin kyllä huolestuttaa nuo tarinat siitä, että lanka irtoilee. Mutta eihän asialle voi muuta kuin kokeilla. Jos vaihtoehtojakaan ei hirveästi ole lopputuloksen säilyttämiseksi.

• tyttönen
        Alisa kirjoitti:

Itselläni on ollut raudat nyt vuoden päivät ja hampaat alkavat olla siinä kunnossa, että saan raudat pois. Minulle hammaslääkäri sanoi, että tapauksessani (olen 25) retentiolankaa pidetään sekä ylhäällä että alhaalla viidestä kymmeneen vuotta.
        Oikomishoito on sujunut todella mukavasti eikä minulla ole ollut mitään ongelmia. Minuakin kyllä huolestuttaa nuo tarinat siitä, että lanka irtoilee. Mutta eihän asialle voi muuta kuin kokeilla. Jos vaihtoehtojakaan ei hirveästi ole lopputuloksen säilyttämiseksi.

mulle laitettin ylähampaisiin raudat kun olis seiskaluokalla ja ne otettiin pois kahdeksannen keväällä..sen jälkeen sain ruokailun ajaksi pois otettavan "härvelin" jota käytin ainakin kaksi vuotta ellen enemmänkin..nyt lukion kolmannella mulle laitettiin se retentiolanka neljän etuhampaan taakse ettei ne liiku enempää ku mitä ne on jo liikkunu takas entisille paikoille..mut vähän kyl mietityttää et auttaako tääkään..en muista et ennen oikomista mulle ois sanottu et hampata voi palautua takaisin..

• Nainen 37

Tarinoita on monenlaisia! MInun hampaani oiottiin yksityisellä ikävuosina 19-22. Lopputulos on erinomainen ja mitään kummempia ongelmia ei ollut missään vaiheessa. Hampaisiin jätettiin taakse ohut rautalanka.. onkohan se retentiokaari. Se ei häiritse elämääni millään tavalla. Kaari varmistaa, että hampaat vakiinnuttavat paikkansa. Kaarta ei ole vieläkään poistettu.. kai se poistettaisiin, jos pyytäisin

• K.P3

Mulla on alahampaitten retentiolanka koko ajan pyrkimässä irti. Tosi ärsyttävää. Laitan sen sormin takaisin paikoilleen. Kyllähän nuo retentiolangat tuntuvat melkein siltä kuin ois pienet raudat suussa. Haluaisin niistä eroon, mutta lähteekö sitten purenta palautumaan...

• puuhastelija

Sormin paikoilleen? Taitaapi olla muovi pettänyt. Käy uusimassa hammaslääkärissä.

• karoliina kkkkk

TIetääkö joku pitääkö toi lanka käydä kiinnittämässä aina yksityisellä vai tehdäänkö myös julkisella?

• jeps..

Riippuu varmaan missä itse oikominen tehty. Jos yksityisellä, niin tuntuu aika hassulta mennä kaupungin jonoihin jonottamaan? Tuon kiinnityksen voi tehdä vaikka suuhygienisti, jolloin saat ajan yksityiseltä varmasti vaikka samaksi päiväksi.

Itsellä 28v ollut nyt vähän yli vuoden kiinteät kojeet eikä mitään ongelmia. Kiva kun uskaltaa jo hampaitakin vähän näyttää :)

• Karoliina kkkkk

Lähinnä ajattelinkin muun hoidon yhteydessä, kun vähän tarttis kiinnitellä joistakin kohtaa uudestaan.
        Entä onko jollain kokemusta paljonkohan mahtaa arvioltaan yksityisellä maksaa tuo langan vaihto/kiinnitys?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe