Haluun kuolla

Joku05

Moi oon 13 vuotias tyttö ja mul ei oo elämäniloo ja kaikki menee päin vittuu koulus ei oo kavereita perheen kaa ongelmiin en jaksa nousta sängystä ees syödä ja just ja just jaksan kouluu mut siel monest huomaa et mul on huono olla. Oon jo viillellyt ja se tuntu hyvältä ja en tiiä onks mul masennus ja haluisin vaa kuolla mut en tiiä miten. Tai ehk jonnee sijaisperheesee mut sielki mun pitäis elää mut mä en jaksa. Tarviin tosi paljon tukee nyt olis kiva jos vastaisit.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ylösuloslenkille

      Musiikki ja pizza on ainakin mulle piristäviä tai vaikka harrasteet yritä jaksella.

    • pelottavatkiwet

      Kokeile ostaa kaupasta kivia karkkien sijaan, eli siis niitä kiwi-hedelmiäkin.

      Ja yritä nähdä mahdollisimman pelottavia unia kun nukut.

    • Äitiminäkin

      Hei Joku05. Mene käymään koulun terkkarilla nyt ensi alkuun. Kerro hänelle omasta olostasi. Tarvitset pikimmiten apua. Hän ohjaa sinut eteenpäin avun piiriin. Toivon, että saat elämäsi kuntoon lapsi🌼

    • kuulenSuaIsänä

      Hei,
      hyvä että uskallat kertoa miltä susta tuntuu ja että uskallat pyytää apua. Sulla on varmasti tosi todi kurja ja väsynyt olo. Mun omalla tyttärellä on ollut ihan samankaltainen tilanne kun sulla joten uskon ymmärtäväni myös sua. Tilanne varmaan tuntuu toivottomalta mutta kokemuksesta tiedän että sitä se ole. Ahdistukset, isot lapsuuden/nuoruuden elämänmuutokset, ulkonäköpaineet, vanhempien sanomiset tai vaikka menneet traumaattiset tapahtumat sun elämässä voi olla niin isoja juttuja että ne voi olla häiritä sinun kehitystä noin nuorella iällä. Aikuisenkin voi olla hankala selvitä ilman apua sellaisesta, saati sitten 13 vuotiaan. Niiden sun vaikeiden tunteiden käsittely on hankalaa ja siihen ahdistukseen itsensä satuttaminen esimerkiksi viiltämällä voi tuoda hetkellistä hyvän olon huumaa tai tunnetta. Sinun ikäisellä nuorella ei vielä ole ehkä kykyä itsenäisestitai yksin purkaa ja käsitellä tunteita joten viiltely on se ehkä ainoa vaikeiden tunteiden purkutapa joka hetkellisesti tuntuu auttavan. Oma tyttäreni on päässyt siitä nyt eroon viiltelystä kun on saanut apua ongelmiinsa terapian/keskustelun kautta. Ei hänelläkään ole vielä asiat kunnossa mutta on kuitenkin löytänyt muita keinoja omien asioiden käsittelemiseksi.
      Se että sulla on kuolema mielessä on vakava merkki kenelle vaan läheiselle tai lähimmäiselle. Sen kertominen on tosi rohkeaa ja mun mielestä se kertoo siitä että sä haluat sisimmässäsi apua ja parantua. Se että sellaista kuolemaan liittyvää ajattelee on eri asia kuin että niin lopullista tekis itselle. se kertoo kuinka huonosti sinä voit ja kuinka vaikeaa sinulla on. Älä anna itsellesi siihen lupaa. Sinä olet varmasti onnellinen joku päivä elämässäsi.

      Kaiken tän keskellä sä varmasti olet tosi väsynyt. Mä voin hyvin ymmärtää että nouseminen tuntuu ylitsepääsemättömältä, samoin kouluun meno, syönti ja ylipäätään mikään. Ei aikuinenkaan jaksaisi sun tilanteessa mennä töihin. Kuulostaa tosi tutulta. Minä en ymmärtänyt oman tyttöni kohdalla miten voi olla niin vaikeeta herätä ja yritin tietty vanhempana zempata väärin kun en ymmärtänyt väsymyksen ja ahdistuksen määrää. Se vaan huononti meidän suhdetta kotona. hankala tilanne myös vanhemmalle.
      Mun neuvo sulle on hyvin yksinkertainen. Hanki apua! Se voi tuntua mahdottomalta ajatukselta että joku ymmärtäs sua mutta varmasti ymmärtää. Apua sä voit esim hakea ihan lähtien koululääkäriltä tai menemällä terveyskeskukseen päivystykseen. Siellä sun asioita käsitellään luottamuksella ja pyydä päästä jutteleen nuorten psykiatrisen hoitajan tai lääkärin kanssa. Jos uskallat puhua vanhempiesi tai jonkun luottamasi henkilön kanssa niin hän voi varmasti auttaa sua menemään sinne päivystykseen.
      Se voi tuntua ylitsepääsemättömältä mutta sitä kautta uskon että saat apua.
      oot vielä nuori ja sulla on paljon hyvää edessä elämässä. Koulu ei oo sun elämän tärkein juttu nyt vaan sun oma hyvinvointi. oot yhtä tärkeä kun kaikki me muutkin ja sulla on oikeus saada apua juuri sellaisena kuin olet. mä voin kertoa että oon ollut tosi epätoivoinen isänä oman tyttären kohdalla mutta nyt kun aikaa on mennyt niin oon tosi iloinen hänen puolesta kun asiat menee parempaan suuntaan.
      Kun saat apua niin sitten kerkeet koulua suorittaa. saat esim opon kautta eritysspua jos sitä tarvit. nykykoulussa laki turvaa sulle mahdollisuuden eritysjärjästelyihin.
      Toivon että tästä on sulle apua. nää ei hetkessä muutu mustasta valkoiseksi vaan pikkuhiljaa kun saat apua. omista tunteista puhuminen voi tuntua mahdottomalta mutta sitä kautta asiat alkaa helpottaa. Se voi vaatia pinnistelyä, voi tuntua mahdottomalta. oot kuitenkin varmasti mahtava, kiva nuori jolla on tulevaisuus.
      toivon sulle vain kaikkee hyvää! Ole rohkea, pyydä ja ota vastaan apua koska se auttaa sua. et ole yksin näiden asioidesi kanssa. moni nuori saa apua samanlaisten ongelmien kanssa.

    • etoleyksin

      Kriisipuhelin
      päivystää vuoden jokainen päivä ja yö numerossa 
      010 195 202
      arkisin klo 09.00–07.00
      viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00

      Tuossa numero johon voit soittaa. Tärkeintä ettet jää asian kanssa yksin. Juttele terkkarille tai soita oman kaupunkisi nuorisiosykiatriseen tai päivystävään. Monenlaiset ajatukset\tunteet kuuluvat jo ihan ikävaiheeseesikin. Se ei ole tila joka tulee olemaan aina samanlainen eli toivoa paremmasta on. Älä luovuta. Apua löytyy kyllä.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tilanteestasi tänne! Edellisiltä kirjoittajilta olet jo saanutkin hyviä neuvoja.

      Tässä tiedoksesi vielä pari paikkaa, joihin voit halutessasi olla yhtyedessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti:

      - Sekasin-chat nuorille. Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      - Verkkokriisikeskus Tukinet (tukinet.net) Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      Molempien paikkojen yhteystiedot löydät esim. tältä sivulta: https://www.mielenterveysseura.fi tai googlettamalla.

      Voimia tilanteeseesi!

      Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe