Kyseessä julkisen sektorin työnantaja jonka palveluksessa useita aiemmin eri tehtäväkohtaisille tasoille pisteytettyjä tehtäviä /toimenkuvia. Nyt on tehty laajempi palkkausuudistus jossa erityiseksi ongelmakohdaksi ovat muodostuneet kaksi suoritustason tehtävää jotka hyvin erityyppisiä keskenään. Ennen uudistusta kyseisen kahden tehtävän tehtäväkohtainen palkkaero oli n. 200 euroa / kk. Uudistuksen ollessa kesken työnantajan edustajat olivat sitä mieltä että tehtävien vaativuusero edellyttäisi suurempaa eroa tehtävien tehtäväkohtaisissa pisteytyksissä. Nyt uudet pisteytykset ja tehtäväkohtaiset palkat on julkistettu ja uudistuksen jälkeen näiden kahden tehtävän palkkaero on poistunut eli tehtäväkohtaiset palkat ovat jatkossa samalla tasolla.
Vuosia molempien tehtävien työntekijöiden toimintaa ja toimenkuvaa läheltä seuranneena voin vilpittömästi sanoa että toimenkuvissa ei ole tapahtunut mitään sellaista muutosta että palkkaeron poistaminen olisi millään tavalla asiallisesti perusteltua. Pikemminkin aiemmin ylemmässä tehtäväkohtaisessa tasossa olevan henkilöstöryhmän toimenkuvaan on tullut lisää haasteita ja vaativuutta koska he työskentelevät nopeasti kehittyvien teknisten järjestelmien parissa. Tätä taustaa vasten ja myös työnantajan edustajien lausuntojen perusteella ratkaisu on täysin käsittämätön .
Työmotivaatio ja -ilmapiiri siinä tiimissä joka mielestäni täysin perusteellisesti kokee tulleensa palkkausuudistuksessa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi on erittäin huono. Nyt kysyisinkin mitä väylää pitkin tätä asiaa voisi alkaa selvittämään ja hankkimaan oikeudenmukaisempaa ratkaisua, se olisi koko työyhteisön toimivuuden ja jatkuvuuden turvaamiseksi aivan välttämätöntä. Sen verran asiaa jo käynnistetty että on sovittu tapaaminen luottamushenkilön kanssa.Tiimissä ei ole ollut aiemmin oikeastaan lainkaan vaihtuvuutta poislukien eläkkeellejäämiset mutta tämän palkkausuudistuksen jälkeen useampi tiimin jäsen on ilmoittanut että on hakeutumassa muihin tehtäviin ellei palkkausvääristymää oikaista.. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää useiden vuosien työkokemusta ja useamman työntekijän tyytymättömyys tilanteeseen ja siirtohalukkuus toteutuessaan olisi myös työnantajan näkökulmasta varsin hankala tilanne.
Tehtäväkohtaisten palkkaerojen perusteeton poistaminen, kuntasektorin työnantaja
2
254
Vastaukset
- Kysyin_kuukkelilta
Työnantaja neuvottelee ennen uuden arviointijärjestelmän käyttöönottoa tai arviointijärjestelmää muutettaessa asiasta ao. henkilöstöä edustavien luottamusmiesten kanssa. Arviointijärjestelmästä päättää viime kädessä työnantaja.
Arviointijärjestelmästä tehdään kirjallinen kuvaus ja arviointijärjestelmän sisällöstä tiedotetaan työntekijöille.
Arviointijärjestelmän toimivuutta on tarkasteltava säännöllisesti. Tarkastelun kohteena voi olla esimerkiksi järjestelmälle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen analysointi.
Lähde Toimiva palkkaus on kaikkien etu. Ladattavissa KT sivuilta kt.fi - KOh
Soittakaa liittoon, jos luottamusmies ei pärjää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991598Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481119Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441010Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29939Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50866Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s46838Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56788Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760