Kysymys Jumalan lapsille

Eräänä myöhäisenä iltana itseään Jumalan lapsena pitävä henkilö kävelee yksin kotiin. Yhtäkkiä hän huomaa ihmisen makaavan ojassa polun varrella. Jumalan lapsi pysähtyy katsomaan tilannetta tarkemmin ja toteaa, että ojassa makaa juopunut henkilö (se voi olla mies tai nainen, sukupuolella ei ole tässä tarinassa väliä). Juopunut henkilö näyttää olevan mudasta likainen ja myös haiskahtaa epämiellyvältä. Kun juopunut henkilö huomaa Jumalan lapsen, se alkaa liikehtiä ja yrittää päästä ojasta pois. Samalla se manaa omaa elämäänsä ja pyytää Jumalan lapselta rahaa.

Jumalan lapsi, miten toimit tarinaa vastaavassa tilanteessa? Jatkatko vain matkaasi ja annat moisten juoppojen jäädä yksinään huutelemaan. Ehkä annat pienen summan rahaa ja poistut sen jälkeen paikalta. Vai autatko kenties humaltuneen ylös ojasta ja viet hänet esim. lähellä olevaan kotiisi, jossa kuuntelet toisen ihmisen tarinan sen jälkeen, kun hän on peseytynyt ja syönyt.

58

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EA1

      Nimimerkille "Henki". Miten itse toimit, ennenkuin kyselet muilta?

    • Lahjavanhurskautettu

      Mihin aloittaja tätä tietoa tarvitsee? Aidot Jumalan lapset eivät välttämättä vastaa tällaisiin "Kuinka hyvä Jumalan lapsi olen"-galluppeihin ja miten aloittaja tämänkin asian sitten määrittelee. Iltapala hotelli Prixissä ja huone viikoksi puliukolle = olet lähes Jeesus!

      Ehkä päässemmekin kohta itse asiaan: kuinka hyvä Herran oma aloittaja itse on. Liekö prenikkaa vailla?

      Jos kuka tahansa näkee ihmisen ojassa, on silkkaa ihmisyyttä mennä vetämään kaveri sieltä ylös ja kysyä, että pärjäätkö nyt. Haastatella tovi ja toimia, kuten viisaaksi katsoo. Ei kyllä ole välttämättä suositeltavaa lähteä viemään kotiinsa joka kulkuria, mutta jos on etenkin talvi, niin voi pohtia hetki, että mites tämä asia nyt hoidetaan. Jos on mahdollisuuksia ja turvallista ottaa vieras kylpyyn, iltapalalle ja yöpuulle, niin miksei.

      Jokainen toimii omien mahdollisuuksiensa mukaan. Ei kaikilla ohikulkijoilla ole mahdollisuuksia kovin laaja-alaisiin hyviintekoihin.

      • VaarallistaRakkautta

        Minkälainen henkilö on "puliukko"? Onko varsinaisia puliukkoja enää paljonkaan? Nykyään useimmilla alkoholisteilla on jo kaupungin asunnot.

        On kylläkin myös asunnottomia, mutta nämäkin osaavat usein järjestää nukkumisensa pois pakkasesta, esim. jonkun, juopporemmin onnekkaimman jäsenen yksiön lattialle. Siellä makaa ukkoa ja akkaa rivissä, vierekkäin ja päällekkäin.

        Monilla on myös äiti jossakin. Äidin lattiallekin voi päästä.

        Mutta tillanteet syntyvät, kun syntyvät ja esim. juopporemmin hakkaama, huumaama ja ryöstämä kaveri voi silti uuvahtaa hankeen ja läheisten apu on kaukana. Kun puuttuu se elämälle tärkeä, kuuluisa "bussiraha". Bussirahalla on paljonkin merkitystä, sitä ei pidä halveksia.

        Näihin heppuihin törmätessä tulee uskovaisen kuitenkin tajuta, että alkoholistiseen elämäntapaan liittyy vahvasti myös syntiä, mielisairauksia, jopa demoneita. Ne eivät ole harvassa! Viepä kesyltä vaikuttava Heppu-hei kotiisi ja käännät selkäsi: liian myöhään havaitset harhaisen tyypin, hullunkiilto silmissään ja leipäveitsesi käsissään hiipivän lähemmäksi, kiljaisten ylistystä Sielunviholliselle ja huutaen kuolemaa uskoville!

        Entäs mahd. perheesi ja pikku-Ilmari unirieppu käsissään oven raossa, silmät kauhusta pyöreinä?


      • Steyr

        Keskustelun aloittaja tekee taas yhen kerran galluppia uskovaisten asenteesta pienessä tai isossa hönössä kulkijoita kohtaan, mutta vastaavasti ei sitten kerro omaa toimintaansa kyseisessä asiassa. Se on helppo kysyä muilta ja tehä galluppeja saviksen tyyliin, kun omassa asenteessa jokin mättää.


    • hätähöpönä

      Mikä on motiivisi tehdä näitä kyselyjä?
      Onko se kannustaminen hyviin tekoihin?
      Vai onko kyseessä uskovien syyllistäminen?

      Olen tavannut "avun tarvitsevia" ihmisiä. He vaativat rahaa.
      Heidän jarkonginsa oli: "Koska sinä olet uskova, olet velvollinen
      auttamaan minua." Ja kyseessä oli rahaa tarvitseva "hädänalainen"
      lähimmäinen.

      • JumalaVastaa

        No eikös uskossa olevien kuulu antaa päältään vaikka viimeiset vaatteensa? Eikö oppikirjassa näin sanota! ?

        Sori vaan, mutta suurin osa näistä kiihkouskovaisista, jotka päivittäin lukevat Raamattu, jonka totuudenmukaisuudesta ei edes ole todisteita, ovat äärettömän itsekkäitä ja itsekeskeisiä. Useimmat eivät ole edes empaattisia.

        Pyytelevät syntejään anteeksi, jonka jälkeen voivat taas tehdä syntiä, pyytääkseen jälleen anteeksi niitä. Uskovat vielä saaneensa syntiset tekonsa anteeksi!

        Voit tappaa ihmisen kunhan sen jälkeen rukoilet jumalalta tai Jeesukselta tekoasi anteeksi. Ja sinä uskot saaneesi anteeksi, jolloin tie on taas avoinna taivasten valtakuntaan.

        Minä uskon kyllä sellaisen ihmisen joutuvan ikuiseen kidutukseen, en siis kadotukseen.

        Määrättyjen uskonlahkojen uskovaiset ovat TODELLA säälittäviä näiden uskomustensa kanssa. On ilmeisesti heidän ainoa tiensä ulos omasta kurjasta ja pahasta olostaan. Suotakoon se heille, kunhan eivät tuputa uskontoaan muille.


      • Anonyymi
        JumalaVastaa kirjoitti:

        No eikös uskossa olevien kuulu antaa päältään vaikka viimeiset vaatteensa? Eikö oppikirjassa näin sanota! ?

        Sori vaan, mutta suurin osa näistä kiihkouskovaisista, jotka päivittäin lukevat Raamattu, jonka totuudenmukaisuudesta ei edes ole todisteita, ovat äärettömän itsekkäitä ja itsekeskeisiä. Useimmat eivät ole edes empaattisia.

        Pyytelevät syntejään anteeksi, jonka jälkeen voivat taas tehdä syntiä, pyytääkseen jälleen anteeksi niitä. Uskovat vielä saaneensa syntiset tekonsa anteeksi!

        Voit tappaa ihmisen kunhan sen jälkeen rukoilet jumalalta tai Jeesukselta tekoasi anteeksi. Ja sinä uskot saaneesi anteeksi, jolloin tie on taas avoinna taivasten valtakuntaan.

        Minä uskon kyllä sellaisen ihmisen joutuvan ikuiseen kidutukseen, en siis kadotukseen.

        Määrättyjen uskonlahkojen uskovaiset ovat TODELLA säälittäviä näiden uskomustensa kanssa. On ilmeisesti heidän ainoa tiensä ulos omasta kurjasta ja pahasta olostaan. Suotakoon se heille, kunhan eivät tuputa uskontoaan muille.

        >> No eikös uskossa olevien kuulu antaa päältään vaikka viimeiset vaatteensa? Eikö oppikirjassa näin sanota! ? Sori vaan, mutta suurin osa näistä kiihkouskovaisista, jotka päivittäin lukevat Raamattu, jonka totuudenmukaisuudesta ei edes ole todisteita, ovat äärettömän itsekkäitä ja itsekeskeisiä. Useimmat eivät ole edes empaattisia.... jne. jne. <<

        Voi näitä teidän juttuja.

        Antamisestakin raamatussa sanotaan, ettei ole tarkoitus, että auttaja autettuaan joutuu vuorostaan itse ahdinkoon.

        Kun kerran motkotin Jumalalle siitä, miksi hän antaa kiusaajillekin anteeksi, eikä esimerkiksi pistä heitä kärsimään tai jotenkin rankaise heitä, niin Pyhä Henki muistutti, että kelpaa se anteeksianto minullekin vastaavassa tilanteessa. Sillä tavalla Herra opettaa empatiaa. Ei empatiaa kehenkään kaadeta, vaan se opitaan kantapään kautta, elämänkoulussa ja jokaisen koulu on mitoitettu henkilölle sopivaksi.

        Ja Jeesus käski kertomaan evankeliumin kaikille. Ja enemmän tulee raamatun mukaan uskoa Jumala kuin ihmistä.

        Ja Jeesus todellakin on ainut tie ulos kaikkein pahimmasta ahdingosta eli kadotuksesta. Omasta kurjasta olostaan ja pahasta olostaan taas voi päästä eroon muillakin keinoilla, vaikka niitäkin uskovia varmasti on, jotka Jeesusken ovat juuri sellaisessa elämänvaiheessa löytäneet.

        Toivon mukaan et mikään ammattiauttaja itse ole, koska et todellakaan sopisi sellaiseen työhön millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> No eikös uskossa olevien kuulu antaa päältään vaikka viimeiset vaatteensa? Eikö oppikirjassa näin sanota! ? Sori vaan, mutta suurin osa näistä kiihkouskovaisista, jotka päivittäin lukevat Raamattu, jonka totuudenmukaisuudesta ei edes ole todisteita, ovat äärettömän itsekkäitä ja itsekeskeisiä. Useimmat eivät ole edes empaattisia.... jne. jne. <<

        Voi näitä teidän juttuja.

        Antamisestakin raamatussa sanotaan, ettei ole tarkoitus, että auttaja autettuaan joutuu vuorostaan itse ahdinkoon.

        Kun kerran motkotin Jumalalle siitä, miksi hän antaa kiusaajillekin anteeksi, eikä esimerkiksi pistä heitä kärsimään tai jotenkin rankaise heitä, niin Pyhä Henki muistutti, että kelpaa se anteeksianto minullekin vastaavassa tilanteessa. Sillä tavalla Herra opettaa empatiaa. Ei empatiaa kehenkään kaadeta, vaan se opitaan kantapään kautta, elämänkoulussa ja jokaisen koulu on mitoitettu henkilölle sopivaksi.

        Ja Jeesus käski kertomaan evankeliumin kaikille. Ja enemmän tulee raamatun mukaan uskoa Jumala kuin ihmistä.

        Ja Jeesus todellakin on ainut tie ulos kaikkein pahimmasta ahdingosta eli kadotuksesta. Omasta kurjasta olostaan ja pahasta olostaan taas voi päästä eroon muillakin keinoilla, vaikka niitäkin uskovia varmasti on, jotka Jeesusken ovat juuri sellaisessa elämänvaiheessa löytäneet.

        Toivon mukaan et mikään ammattiauttaja itse ole, koska et todellakaan sopisi sellaiseen työhön millään tavalla.

        Ja että oikein "JumalaVastaa" vai? Kuka jumala, saatanako?


    • Steyr

      Autan juopuneen ojasta tielle ja katson, että pysyy pystyssä ja osaa kävellä. En anna rahaa kaljaan tai viinaan, vaan annan näkkileipäpaketin ja lenkkimakkaran ellei metwustia ole. Juopoilla spurguilla on meinaan maharustinki monasti sil'viistee huonossa kunnossa, ettei mahassa pysy muu ruoka kuin näkkäri ja metwursti tai raaka lenkkimakkara.

    • Samaatietä

      Olen pienikokoinen ja hento, en uskalla ottaa tuntematonta miestä kotiini.
      Kysyisin kuitenkin mieheltä selviääkö hän tai tarvitseeko apua.
      Rahaa en anna, koska suurin osa juopoista ostaa lisää kaljaa.
      En jättäisi ainakaan makaamaan, joten jos ei muuta apua löydy, soittaisin poliisit, jotka vievät henkilön lämpimään ja turvallisempaan paikkaan selviämään ja jossa voitaisiin ottaa selvää enemmän miehen tilanteesta.
      Komentaisin poliiseja, että antakaa jotain purtavaa humaltuneelle ja seuratkaa vointia ja kyselkää avun tarpeesta kun selviää.

      • VeliHangessa

        Kyllä poliisin kai kuuluu viedä hangesta löytynyt henkilö pyydettäessä esim. putkaan / ensiapuun, mutta "purtavaa" he eivät kyllä tarjoa.

        Aamun sarastaessa ja veljellä pään selvittyä, hän osannee, ainakin isommissa kaupungeissa, tassutella kohti lähintä leipäjonoa.

        Pikkuraha voi tulla tarpeeseen, valinta on henkilön oma, miten hän sen käyttää. Ei muutamallakaan eurolla juuri kovin paljon viinaa saa.

        Itse voisin antaa hiukan rahaa, osti hän sillä sitten kaljan tai ei.


      • Samaatietä
        VeliHangessa kirjoitti:

        Kyllä poliisin kai kuuluu viedä hangesta löytynyt henkilö pyydettäessä esim. putkaan / ensiapuun, mutta "purtavaa" he eivät kyllä tarjoa.

        Aamun sarastaessa ja veljellä pään selvittyä, hän osannee, ainakin isommissa kaupungeissa, tassutella kohti lähintä leipäjonoa.

        Pikkuraha voi tulla tarpeeseen, valinta on henkilön oma, miten hän sen käyttää. Ei muutamallakaan eurolla juuri kovin paljon viinaa saa.

        Itse voisin antaa hiukan rahaa, osti hän sillä sitten kaljan tai ei.

        Voi olla, mutta itseni tuntien antaisin ohjeita :D kun huolettas. Tottahan aikuinen vastaa itsestään, mutta oon tämmöne mamma ja huolehtija eikä sillä oo tekemistä uskovaisuue kanssa, kait?

        En tiijä tekisinkö oikein ja tuo sinun tapasi saattaa olla parempiki


      • AllYouNeedIsLove
        Samaatietä kirjoitti:

        Voi olla, mutta itseni tuntien antaisin ohjeita :D kun huolettas. Tottahan aikuinen vastaa itsestään, mutta oon tämmöne mamma ja huolehtija eikä sillä oo tekemistä uskovaisuue kanssa, kait?

        En tiijä tekisinkö oikein ja tuo sinun tapasi saattaa olla parempiki

        On kyllä hyvä alkaa jutella ja kuunnella kaveria. Sillä on suuri merkitys hänelle, että joku välittää hänestä, kuuntelee ja kunnioittaa häntä ja haluaa auttaa.

        Kannattaa kunnioittaa häntä, eikä esim. lausua viimesanoiksi, että "Käytä nyt tämä vitonen viisaasti, äläkä heti tuhlaa kaikkea viinaan!"

        Hänhän on aikuinen ihminen, jota on itsenäisenä ihmisenä kunnioitettava, ei loukattava.

        Sairautensa vuoksi hän on sinne ojanpohjalle päätynyt.

        Alkoholismi on tunne-elämän sairaus. Alkoholisti yleensä, joskin älyllisesti on aikuinen, on sisimmältään herkkä ja voimaton ihminen, tunne-elämältään usein lapsen tai teinin tasoinen. Kun on paha olla, niin haetaan tuttipullo, lyhytnäköisesti helpotetaan oloa alkoholilla, joka pitemmän päälle vaurioittaa häntä enemmän ja enemmän. Mutta tätä vahvistavaa ravintoa hän kaipaa joka päivä, nostattamaan edes hetkeksi heikkoa itsetuntoaan. Sitten laskuhumalassa tulee pettymys, oksennus ja surkea itku.

        Edessäsi on siis heikko luojanluoma, joka etsii naisesta turvaa, "äitiä".

        Mutta älä Samis nyt päätä, että menenpä tuon kanssa vihille!


      • Samaatietä
        AllYouNeedIsLove kirjoitti:

        On kyllä hyvä alkaa jutella ja kuunnella kaveria. Sillä on suuri merkitys hänelle, että joku välittää hänestä, kuuntelee ja kunnioittaa häntä ja haluaa auttaa.

        Kannattaa kunnioittaa häntä, eikä esim. lausua viimesanoiksi, että "Käytä nyt tämä vitonen viisaasti, äläkä heti tuhlaa kaikkea viinaan!"

        Hänhän on aikuinen ihminen, jota on itsenäisenä ihmisenä kunnioitettava, ei loukattava.

        Sairautensa vuoksi hän on sinne ojanpohjalle päätynyt.

        Alkoholismi on tunne-elämän sairaus. Alkoholisti yleensä, joskin älyllisesti on aikuinen, on sisimmältään herkkä ja voimaton ihminen, tunne-elämältään usein lapsen tai teinin tasoinen. Kun on paha olla, niin haetaan tuttipullo, lyhytnäköisesti helpotetaan oloa alkoholilla, joka pitemmän päälle vaurioittaa häntä enemmän ja enemmän. Mutta tätä vahvistavaa ravintoa hän kaipaa joka päivä, nostattamaan edes hetkeksi heikkoa itsetuntoaan. Sitten laskuhumalassa tulee pettymys, oksennus ja surkea itku.

        Edessäsi on siis heikko luojanluoma, joka etsii naisesta turvaa, "äitiä".

        Mutta älä Samis nyt päätä, että menenpä tuon kanssa vihille!

        Tarkoitin, että antaisin poliisille ohjeita huolehtia hänestä, eikä paiskata vaan kadulle kun ukko vähän koppeentuu.
        Vähän selvittävät pärjääkö hän nyt ettei joudu takasi heti samaan ojaan.

        Vihille ? Nyt pistit pahan. Miksi kaikki minulle puhhuu noin? Oon aina se jota härnätään jollain vihille menemisellä tai muuten lähennellään !!!

        JOO. EN OO MENOSSA VIHILLE. KUULKAA KAIKKI. SAMIS EI OO MENOSSA VIHILLE 😂😂


      • MieluumminJätäHankeen
        Samaatietä kirjoitti:

        Tarkoitin, että antaisin poliisille ohjeita huolehtia hänestä, eikä paiskata vaan kadulle kun ukko vähän koppeentuu.
        Vähän selvittävät pärjääkö hän nyt ettei joudu takasi heti samaan ojaan.

        Vihille ? Nyt pistit pahan. Miksi kaikki minulle puhhuu noin? Oon aina se jota härnätään jollain vihille menemisellä tai muuten lähennellään !!!

        JOO. EN OO MENOSSA VIHILLE. KUULKAA KAIKKI. SAMIS EI OO MENOSSA VIHILLE 😂😂

        Sinun hellät äidin tunteesi voivat johtaa siihen, että ehkä yks päivä löydätkin tunne-elämältään 13-vuotiaan tasoisen, uhmaikäisen pikkurikollisen, juoksukalja- ja autovarkaan, mutta vaatimuksiltaan ja voimiltaan 5-kymppisen, 185-senttisen yökastelijan kolistelemassa huoneissasi, kiukuttelemassa ja uhkailemassa häipyä, jos et kaikessa paapo tuota pikku ressua, vastaväitteistä huolimatta peset sen pyllyä ja hampaita kun herra itse horjahtelee päin vessan peilejä.

        Älä usko aloittajaa ja heittäydy liian helläksi. Olen varoittanut.


      • impi.umpilampi
        Samaatietä kirjoitti:

        Voi olla, mutta itseni tuntien antaisin ohjeita :D kun huolettas. Tottahan aikuinen vastaa itsestään, mutta oon tämmöne mamma ja huolehtija eikä sillä oo tekemistä uskovaisuue kanssa, kait?

        En tiijä tekisinkö oikein ja tuo sinun tapasi saattaa olla parempiki

        Antasitko ohjeen: Etteenpäen vuan sano mummo lumessa. Ja sitte ite eellä umpihangessa männä puarustasit aaratulle pikitielle esjmerkkijä näättäen ja melekeen paleltunneesta käistä kiini pitäen humanterija perässäs laahaten. Ja siitä sitte, ku humanteri tokenisi ja alakasi riioommaa, nii ee ku vua vihille vua ja vaahilla, nii sillee ne elämänkurvit muljahtasi kohillee ja loppuelämä mänisi ukonturjakkeen kansa mukavija pamlatessa.
        Hehe haaska sana tuo pamlatessa.
        Kuulin tuon pamlatessa sanan tuolla piäkaapuntireissulla aekonnaa, kun olin matinkylässä siltoo piikkoomassa, jotta suavat valloo siihe uuen kannen. Ja sieltähän tuo sana tarttu piähän ja jäe mielleen.


    • Olen useamman kerran taluttanut pahasti juovuksissa olleita henkilöitä kotiinsa. Ei kai kukaan voi tuollaisesta tilanteesta ohi kävellä, uskovainen nyt kaikkein viimeksi, jos mitenkään aikoo omatuntonsa kanssa elää. Kukaan ei kyseisissä tilanteissa ole kysynyt rahaa, mitä ihmettä sillä muka tuossa paikassa tekisi, kun ei pystyssäkään pysy?

    • Kirjakääröt

      Luuk.10:34 Biblia (1776) Ja tuli ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti siihen öljyä ja viinaa, ja pani juhtansa päälle, ja vei majaan, ja korjasi häntä.

      • Steyr

        Toimitko Sinä Kirjakääröt asiassa samoin?

        Siteeraa Sinä Raamatun Kirjoituksia esim. 33/38 tai -92 käännösten mukaan, koska nykyajanmuodossamme eletään nykyajamuodon aikaa 2018, eikä suinkaan 1776, jolloinka Bibliaa ja apokryfikirjoituksia luettiin.


    • Särähtikorvaan

      Ihmisestä käytetään muotoa hän, ei se.

    • Jobinpostia

      Hebr.10:7 Silloin minä sanoi: Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala. Ps.40:8 Silloin minä sanoin: Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.

    • tällätavalla

      Kaivan konjakki pullon taskusta, kaadan kurkusta alas riittävästi, että ei palellu ja pistän hieman paremman kinoksen posken alle, ettei kivi paina poskea ja toivotan hyvää yötä.
      Tyytyväisenä menen hengen neuvosta maate ja olen hyvin lihaani tyytyväinen.

      Oliko erinomainen vastaus - aloittaja?

      Sitten aloita pärräämään mielipidettäsi, helluntainen sitä, tai tätä ja kuinka sinä henki olisit tehnyt.

      Sitten seuraava tyhjänpäiväinen kysymys.

    • JanKooliKommentaari
      • L_S

        Sanoisin ihan puhtaasti tieteelliseltä ja Hengelliseltä kannalta, että hän on nainen.
        On eri asia, miten ihminen itse kokee asian ja miten hän kokisi asian kun se sanotaan.
        Ei kait tässä asiassa ole mitään epäselvyyttä siis miksi näitä asioita nostetaan ja mietitään.
        Nykyaikana voidaan tehdä mitä ihmeellisimpiä juttuja lääketieteellisesti, kromosomistoa ei ole voitu käsitellä toiseksi.


      • L_S

        Juttua lukiessani mietin vain miten helppoa... tai ihmisillä ei näköjään ole ongelmia, edes sellaisissa asioissa, jotka ovat tavallisuudesta poikkeavia... lapsetkin olivat jutun mukaan, ihan muitta mutkitta vain olleet so what asenteella, kuten ex-puolisokin... ja päiväkodissakin asia oltiin kerrottu ja kaikki oli vain positiivista... normaaleilla ihmisillä on pienemmissäkin asioissa, ongelmia... saati, että eläisi noin radikaalin ratkaisun kanssa. Aivopestäänköhän meitä ajattelemaan, että kaikki on helppoa tehdä ja mihinkään ei tule liittymään traumoja, niinkään päin... että korjauttaa sukupuolensa toiseksi... tai mistä minä tiedän... en ole sellaista käynyt lävitse ja koen itseni naiseksi ja olen nainen ja olen tyytyväinen kehokuvaani, siis, ajattelen vain että olen sellainen kuin olen ja se riittää, sama se riittääkö se muille ihmisille... mutta siis...


      • L_S

        Se on kyseisenlaisessa tapauksessa, vähän sama asia kuin saisit maskeerattua itsestäsi toisen sukupuolen näköisen... mutta menisi hiukan pidemmälle ja muokkaisi ja muotoilisi, kehon hormonaalisia lainalaisuuksia ja myös kehon ulkoisia statuksia. Silti se ei muuttaisi sitä, miksi synnyit.

        Entisaikaan... joskus kun sukuopuolen korjausleikkaukset tulivat... tai niitä kokeiltiin, useinhan kaikki lähtee "kokeilevasta lääketieteestä"... niin ihmiset, kokivat niin voimakkaan tarpeen olla toista sukupuolta, että he... henkensä kaupalla... kivulla... ja vieläpä tulokset eivät ole olleet varmastikaan mitenkään, edes luonnollisen näköisiä... silti...

        Aivot ovat erikoinen kapistus, ne voivat sanoa meille, että emme kelpaa sellaisina kuin synnymme ja voivat väittää meille, että olemme toista sukupuolta kuin omamme on... ja sen kokemuksen voi kokea aitona todellisuutena.

        Onko minäkuva silloin vaurioitunut, jostain käsittämättömästä syystä? Vai onko aivokemiassa jotain poikkevaa suhteessa toisiin ihmsiin, jotka kokevat olevansa sitä sukupuolta mihin ovat syntyneetkin.


      • Anonyymi
        L_S kirjoitti:

        Se on kyseisenlaisessa tapauksessa, vähän sama asia kuin saisit maskeerattua itsestäsi toisen sukupuolen näköisen... mutta menisi hiukan pidemmälle ja muokkaisi ja muotoilisi, kehon hormonaalisia lainalaisuuksia ja myös kehon ulkoisia statuksia. Silti se ei muuttaisi sitä, miksi synnyit.

        Entisaikaan... joskus kun sukuopuolen korjausleikkaukset tulivat... tai niitä kokeiltiin, useinhan kaikki lähtee "kokeilevasta lääketieteestä"... niin ihmiset, kokivat niin voimakkaan tarpeen olla toista sukupuolta, että he... henkensä kaupalla... kivulla... ja vieläpä tulokset eivät ole olleet varmastikaan mitenkään, edes luonnollisen näköisiä... silti...

        Aivot ovat erikoinen kapistus, ne voivat sanoa meille, että emme kelpaa sellaisina kuin synnymme ja voivat väittää meille, että olemme toista sukupuolta kuin omamme on... ja sen kokemuksen voi kokea aitona todellisuutena.

        Onko minäkuva silloin vaurioitunut, jostain käsittämättömästä syystä? Vai onko aivokemiassa jotain poikkevaa suhteessa toisiin ihmsiin, jotka kokevat olevansa sitä sukupuolta mihin ovat syntyneetkin.

        En tiedä onko nostettu aiempien kommenttieni vuoksi esiin ketju Olen nykyään sitä mieltä, että ei tule ottaa kantaa muiden ihmisten tilanteisiin. En olisi saanut miettiä noin kärkkäästi mitä kukin on tai on olematta. Kyse on muiden asioista.

        Minulla on usein korjattavaa kyvyssäni kohdata asioita ja myönnän sen, että voin päästää välillä itsekin aivopieruja. Myönnän syylliyyteni.

        L_S


      • Anonyymi
        L_S kirjoitti:

        Se on kyseisenlaisessa tapauksessa, vähän sama asia kuin saisit maskeerattua itsestäsi toisen sukupuolen näköisen... mutta menisi hiukan pidemmälle ja muokkaisi ja muotoilisi, kehon hormonaalisia lainalaisuuksia ja myös kehon ulkoisia statuksia. Silti se ei muuttaisi sitä, miksi synnyit.

        Entisaikaan... joskus kun sukuopuolen korjausleikkaukset tulivat... tai niitä kokeiltiin, useinhan kaikki lähtee "kokeilevasta lääketieteestä"... niin ihmiset, kokivat niin voimakkaan tarpeen olla toista sukupuolta, että he... henkensä kaupalla... kivulla... ja vieläpä tulokset eivät ole olleet varmastikaan mitenkään, edes luonnollisen näköisiä... silti...

        Aivot ovat erikoinen kapistus, ne voivat sanoa meille, että emme kelpaa sellaisina kuin synnymme ja voivat väittää meille, että olemme toista sukupuolta kuin omamme on... ja sen kokemuksen voi kokea aitona todellisuutena.

        Onko minäkuva silloin vaurioitunut, jostain käsittämättömästä syystä? Vai onko aivokemiassa jotain poikkevaa suhteessa toisiin ihmsiin, jotka kokevat olevansa sitä sukupuolta mihin ovat syntyneetkin.

        Harmittaa, että olen laukonut paljonkin hölmöyksiä palstoille. On minussa vikaa paljonkin.

        Haluaisin kohdata ja ymmärtää ihmisiä, en arvioida heitä siten mitä luulen tietäväni, vaan nähdä ihmisten arvokkuus. Muissa kommenteissani epäonnistui siinä.

        Anteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmittaa, että olen laukonut paljonkin hölmöyksiä palstoille. On minussa vikaa paljonkin.

        Haluaisin kohdata ja ymmärtää ihmisiä, en arvioida heitä siten mitä luulen tietäväni, vaan nähdä ihmisten arvokkuus. Muissa kommenteissani epäonnistui siinä.

        Anteeksi.

        Muissa on nuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmittaa, että olen laukonut paljonkin hölmöyksiä palstoille. On minussa vikaa paljonkin.

        Haluaisin kohdata ja ymmärtää ihmisiä, en arvioida heitä siten mitä luulen tietäväni, vaan nähdä ihmisten arvokkuus. Muissa kommenteissani epäonnistui siinä.

        Anteeksi.

        >> En tiedä onko nostettu aiempien kommenttieni vuoksi esiin ketju -<<

        Ei, vaan aloittaja itse laittoi toiseen ketjuun tämän aloituksensa linkin.

        Hienoa, jos joku kokee muuttuneensa armollisemmaksi. Hattua sille. Herra työstää ajan kanssa, erehdystenkin kautta.

        Joskus vuosia sitten tölväisin itse kerran eräässä ketjussa toista uskovaa. En päässyt tietokoneelle ja omatunto painoi raskaasti koko viikonlopun. Oli helpotus, kun sai pyydettyä anteeksi typeryyttään, kun vihdoin koneelle pääsin. Näin Pyhä Henki uudestisyntyneen sydämessä toimii, kun lankeamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> En tiedä onko nostettu aiempien kommenttieni vuoksi esiin ketju -<<

        Ei, vaan aloittaja itse laittoi toiseen ketjuun tämän aloituksensa linkin.

        Hienoa, jos joku kokee muuttuneensa armollisemmaksi. Hattua sille. Herra työstää ajan kanssa, erehdystenkin kautta.

        Joskus vuosia sitten tölväisin itse kerran eräässä ketjussa toista uskovaa. En päässyt tietokoneelle ja omatunto painoi raskaasti koko viikonlopun. Oli helpotus, kun sai pyydettyä anteeksi typeryyttään, kun vihdoin koneelle pääsin. Näin Pyhä Henki uudestisyntyneen sydämessä toimii, kun lankeamme.

        Kiitos. Kommenttisi auttoi minua niin, että aloin ajattelemaan, että voisin nähdä ja ymmärtää, että kyse on usein sattumista, ei muusta. Tiesitkö, että pienikin ystävällinen ele voi olla tärkeä...että joku jaksaa sanoa tämmöisiäkin juttuja, moni ei ehkä sitä näkisi.

        :)


    • Tiesin avausta kirjoittaessani, että se tulee saamaan aikaan hyvinkin voimakkaita reaktioita, ja niinhän se teki. Heti alussa avaus leimattiin turhaksi gallupiksi, salaiseksi projektiksi tiedon onkimiseksi, jolla aloittaja haluaa haalia itselleen mainetta ja mammonaa.

      Tällaiset voimakkaat vastareaktiot, leimaamiset ja suorastaan tyhmäksi heittäytymiset johtuvat yksinkertaisesti siitä, että melkein 2000 vuotta Raamattua tutkineet uudestisyntyneet ja itseään ns. Jumalan lapsina pitävät eivät pidä siitä, että heiltä kysytään vaikeita kysymyksiä, tai mielipidettä ylipäätään. Kuten eräs vastaaja tuolla ylempänä totesi, aidot Jumalan lapset eivät vastaa tällaisiin roska-galluppeihin. "Väärinajattelijat" halutaan vaientaa ja samalla yritetään siirtää keskustelun painopistettä toisaalle melkeinpä jo käveleväksi kliseeksi muodostuneella: "kuinka hyvä Herran oma xxxxx itse on?".

      En tiedä, kuinka hyvä Herran oma olen. Yritän parhaani, mutta vain Hän tietää, onko joku tarpeeksi hyvä. Kun aikani tulee, en yritä pelastaa itseäni, vaan annan henkeni Herran käsiin ja pyydän armoa. Hän sitten päättää, mitä olen ansainnut.

      Kun tekee avausta, joka sotii kovasydämisten fariseusten etuja vastaan, täytyy olla valmis puolustamaan kantansa vääriä väitteitä vastaan. Avaus ei ole gallup tai mikään muukaan yleistä mielipidettä mittaava tutkimus. Se on tarina, kuten lukee pienellä printillä avauksen lopussa. Tässä tarinassa juoppo ei ole juoppo, vaan vertauskuva hädässä olevasta. Oja on vastaavasti vertauskuva elämän tiellä vastaan tulevista esteistä, vastoinkäymisistä ja pohjalle joutumisesta. Muitakin vertauskuvia on. Tarinaan voisi sijoittaa "juopon" tilalle ihan minkä tahansa muun oman elämänsä uhrin, vaikkapa tälle palstalle anonyymin kirjottajan. Sisältö ei siitä muutu.

      Monia on ylempänä kiinnostanut, miten minä itse olisin toiminut vastaavassa tilanteessa. Kysymykseen on helppo vastata: hyvän tekeminen ei maksa mitään. Hyvä vetää puoleensa hyvää ja paha pahaa, näin yksinkertaista se on.

      • Anonyymi

        >> Hyvä vetää puoleensa hyvää ja paha pahaa <<

        Uushenkisen oloinen käsitys. Menestysteologitkin uskovat samoin.

        Kirjoituksesi antaa itsestäsi jokseenkin sellaisen kuvan että 'minä kyllä tiedän, että kuuluu tehdä hyvää, kuinkas on teidän muiden laita?' Oletatko, että uskovat eivät harrastaisi hyvän tekemistä? Tiedän, että harrastavat ja itsekin harrastan.

        Eikä hyvä mitenkään puoleeni ole vetäytynyt siitä huolimatta, vaikka hyvää tekisin kuinka paljon hyvänsä. Hyvä mieli on kyllä tullut.

        Ja muutenkin olemme hyviä ja kelpaamme Jumalan silmissä ainoastaan Jeesuksen uhrin tähden, sanoo raamattu. Emme omien tekojemme ja töittemme tähden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> Hyvä vetää puoleensa hyvää ja paha pahaa <<

        Uushenkisen oloinen käsitys. Menestysteologitkin uskovat samoin.

        Kirjoituksesi antaa itsestäsi jokseenkin sellaisen kuvan että 'minä kyllä tiedän, että kuuluu tehdä hyvää, kuinkas on teidän muiden laita?' Oletatko, että uskovat eivät harrastaisi hyvän tekemistä? Tiedän, että harrastavat ja itsekin harrastan.

        Eikä hyvä mitenkään puoleeni ole vetäytynyt siitä huolimatta, vaikka hyvää tekisin kuinka paljon hyvänsä. Hyvä mieli on kyllä tullut.

        Ja muutenkin olemme hyviä ja kelpaamme Jumalan silmissä ainoastaan Jeesuksen uhrin tähden, sanoo raamattu. Emme omien tekojemme ja töittemme tähden.

        >>> Uushenkisen oloinen käsitys. Menestysteologitkin uskovat samoin.

        Yleinen harha on, että luulee tuntevansa toisen ja katsoo kykenevänsä arvioida ihmisen arvoa ja ajatusmaailmaa lukemalla Kirjaa. Ihmisen sisin ei löydy kirjan sivuilta, se löytyy sekunneista, tavuista ja millimetreistä. Luulo tekee monesti pahat kepposet, mutta kun kerran pääsit tutkimuksissasi näinkin pitkälle, saatat haluta mennä vielä pidemmälle:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14976611/menestysteologia---tuhon-ja-kuoleman-oppi

        >>> Hyvä mieli on kyllä tullut... Emme omien tekojemme ja töittemme tähden.

        Totta, hyvä mieli tulee, mutta se ei taida asian ydin, eikö niin? Ydin on Jeesuksen käskyssä rakastaa toista niin kuin Hän on rakastanut. Mutta kuinka paljon Jeesus on meitä rakastanut, oliko se 50%, 75% vai 100%? Oliko Hän ristillä toinen jalka tukevasti maassa? Kun löydät vastauksen kysymykseen, saatat oivaltaa, että rakastaminen on konkreettinen teko.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Uushenkisen oloinen käsitys. Menestysteologitkin uskovat samoin.

        Yleinen harha on, että luulee tuntevansa toisen ja katsoo kykenevänsä arvioida ihmisen arvoa ja ajatusmaailmaa lukemalla Kirjaa. Ihmisen sisin ei löydy kirjan sivuilta, se löytyy sekunneista, tavuista ja millimetreistä. Luulo tekee monesti pahat kepposet, mutta kun kerran pääsit tutkimuksissasi näinkin pitkälle, saatat haluta mennä vielä pidemmälle:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14976611/menestysteologia---tuhon-ja-kuoleman-oppi

        >>> Hyvä mieli on kyllä tullut... Emme omien tekojemme ja töittemme tähden.

        Totta, hyvä mieli tulee, mutta se ei taida asian ydin, eikö niin? Ydin on Jeesuksen käskyssä rakastaa toista niin kuin Hän on rakastanut. Mutta kuinka paljon Jeesus on meitä rakastanut, oliko se 50%, 75% vai 100%? Oliko Hän ristillä toinen jalka tukevasti maassa? Kun löydät vastauksen kysymykseen, saatat oivaltaa, että rakastaminen on konkreettinen teko.

        Sinulla on sisälukutaito aika kehno, ja kuulostat vähän kuin puoliksi okkultistilta, et ainakaan uudestisyntyneeltä kristityltä. Mutta Herra kanansa kynii, jos hänen omansa todella olet.


    • Anonyymi

      No autan tottakait ylös ja kyselen, kuinka pärjää ja jatko riippuu miehen vastauksista ja yleistilan arvioinnista. Jos vähänkään epäilyttää miehen terveydentila tai jos pelottaa, koska olen vain 157cm ja alle 50 kg niin soitan poliisit paikalle, jotta he voivat viedä miehen tarkkailuun ja "huoltoon".
      Jos taas mies vaikuttaa tarvitsevan lääkäriä soitan ambulanssin.

    • Anonyymi

      Häviä perkele.

    • Anonyymi

      Moni ei-uskovakin niin tekee, että pysähtyy auttamaan hädässä olevia. Mutta jonkun mielestä uudestisyntyneet ovat näköjään niin rupusakkia, että ovat jumalattomiakin pahempia. Tietysti sitä Herraa voi joskus vastustaa ja niin varmasti tehdäänkin, mutta tuskin se nyt sentään ihan arkipäiväistä on, kun Herran Henki kumminkin uudestisyntyneessä elää ja vaikuttaa tahtomista ja tekemistä.

      • Anonyymi

        Laupias samarialainen kuului sen ajan halveksittuun kansanryhmään.


    • Anonyymi

      Olipa kerran synkkä synkkä yö ja synkässä synkässä yössä synkkä synkkä metsä ja synkän synkässä metsässä oli synkkä synkkä oja ja synkän synkässä ojassa makoi synkkä synkkä JUOPPO!
      PÖÖÖ

    • Anonyymi

      Jeesus antoi selvän esimerkin laupias Samarialainen vertauksessaan.Tämä on täysin selvää. Itse saatoin paleltumaisillaan olevan juopuneen majataloonsa,josta hän oli vuokrannut väliaikaisen asunnon. Olin silloin itsekin köyhä oppipoika ja palelin neljän kilometrin ylimääräisen lenkin jälkeen kesäkengissäni, mutta muistelin laupiasta Samarialaista lämmöllä. Toivoin,että Jeesus muistaisi tämän,kun polvistun Hänen eteensä viimeisellä tuomiolla.Sillä minkä sinä teit yhdelle näistä pienimmistä, sen sinä teit minulle.

      • Anonyymi

        Miksei muistaisi? Mutta ei silläkään hyvällä teolla kyllä taivaaseen mennä, vaan armosta uskon kautta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksei muistaisi? Mutta ei silläkään hyvällä teolla kyllä taivaaseen mennä, vaan armosta uskon kautta.

        Mutta mennäänkö joka tilanteessa sen uskon kautta, jos jättää ne teot tekemättä? "Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa" jne...


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Mutta mennäänkö joka tilanteessa sen uskon kautta, jos jättää ne teot tekemättä? "Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa" jne...

        >>Mutta mennäänkö joka tilanteessa sen uskon kautta, jos jättää ne teot tekemättä? "Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa" jne... <<

        Jumalan edeltävalmistamissa teoissa tulisi vaeltaa raamatun mukaan. Siinäkin on kyllä sitten tulkintaeroa, että mitä ne sellaiset edeltävalmistetut teot sitten ovat. Mutta ainakin ne ovat eri asia kuin sellaiset teot, joita ihminen alkaa itse elämässään suoltamaan omassa voimassaan sen takia, että olisi hyvä ja kelvollinen uskova Jumalan silmissä.


    • Anonyymi

      Väisty saatana.

    • Anonyymi

      Voiko sellainen ihminen olla oikeasti mikään Herran oma ja uudestisyntynyt itse, joka halveksuu uudestisyntyneitä kristittyjä niin, että pitää heitä kalkittuina farisealaisina, mutta uskoo samalla itse rakastavansa Jumalaa ja olevansa itse kuin laupias samarialainen?

      Raamatun sana tällaisesta on selkeä:

      Ihminen ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole koskaan nähnyt, jos hän ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt. Sellainen ihminen on valehtelija, joka sanoo rakastavansa Jumalaa, mutta joka ei rakasta veljeään. Ja: mitä kiitosta siitä saamme, jos rakastamme vain niitä, jotka meitä rakastavat. Tekeväthän pakanatkin niin.

      • Jos olen mielestäsi loukannut kaikkien uudestisyntyneiden uskovien tunteita, osoita avauksesta kohta, missä tein niin.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Jos olen mielestäsi loukannut kaikkien uudestisyntyneiden uskovien tunteita, osoita avauksesta kohta, missä tein niin.

        Älä välitä. Ihan kiva aloitus.

        Ajatus on ihan hyvä, voimme havainnoida ettemme aina toimi, kuten tahtoisimme toimia.

        Olen tainnut toisaalla täällä joskus kertoa, kun näin maassa olevan naisen, olin koiraa lenkittämässä, kysyin tarvitseeko hän apuani. En tuntenut naista entuudestaan. Nainen yhtäkkiä saikin virtaa nousta jaloilleen, alkoi syyttämään, lähdin poispäin ja hän lähti seuraamaan ja huusi takana kuinka olen hänen lapsensa kengätkin vienyt jaloista, jossain vaiheessa karistin naisen kannoiltani. Se oli nuorelle tytölle pelottava kokemus. Hän oli luultavasti jonkin vaikutuksen alaisena ja olisi ehkä voinut käydä päällekkin, en osaa tietenkään varmasti sanoa, mutta pidän sitä mahdollisena.

        Olen sitä mieltä, että tulee pyrkiä auttamaan, ihmisellä voi olla sairaskohtaus tai voi olla myrkytys, talvella on paleltumisvaara...mutta kannattaa huomioida, että ihmiset voivat olla myös sellaisten lääkkeiden vaikutuksen alaisina, että oma turvallisuuskin voi olla uhattuna.

        Siunattua päivänjatkoa, L-S.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Jos olen mielestäsi loukannut kaikkien uudestisyntyneiden uskovien tunteita, osoita avauksesta kohta, missä tein niin.

        Toisessa ketjussa nimitit uudestisyntyneitä yhtä valkeiksi kalkituiksi sisältä kuin fariseukset ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisessa ketjussa nimitit uudestisyntyneitä yhtä valkeiksi kalkituiksi sisältä kuin fariseukset ovat.

        >> Toisessa ketjussa nimitit uudestisyntyneitä yhtä valkeiksi kalkituiksi sisältä kuin fariseukset ovat. <<

        Tarkemmin sanottuna keskustelussa "Paavolan mukaan virusta levitetty" sanot, että:

        "En korota itseäni muiden yläpuolelle, kuten kalkilla valkaistuilla uudestisyntyneillä on tapana tehdä -" ja: "Käytin tarkotuksella ilmaisua "kalkilla valkaistut" kuvaamaan uudestisyntyneitä. Ovat sisältä yhtä kuolleita, kuin fariseukset konsanaan -"


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> Toisessa ketjussa nimitit uudestisyntyneitä yhtä valkeiksi kalkituiksi sisältä kuin fariseukset ovat. <<

        Tarkemmin sanottuna keskustelussa "Paavolan mukaan virusta levitetty" sanot, että:

        "En korota itseäni muiden yläpuolelle, kuten kalkilla valkaistuilla uudestisyntyneillä on tapana tehdä -" ja: "Käytin tarkotuksella ilmaisua "kalkilla valkaistut" kuvaamaan uudestisyntyneitä. Ovat sisältä yhtä kuolleita, kuin fariseukset konsanaan -"

        Hyvä, että ihmisten silmät ovat tarkkana lauseista, mutta olisin toivonut, että ymmärrys ei nuokkuisi samalla. Kyse on itseään Jumalan lapsina pitävistä uskovista eikä oikeista vaatimattomista ja nöyristä uskossa olevista veljistä ja siskoista. Sairaalloinen itsensä korottaminen ja ihmisten halveksiminen/lyttääminen ovat merkkejä vääristyneestä ymmärryksestä ja edustavat irvikuvaa kristinuskosta. Näille ihmisille uudestyminen tarkoittaa eräänlaista lottovoittajien salakerhoa, johon vain harvoilla ja valituilla on pääsy. Edellistä ei pidä ymmärtää väärin - en kaipaa salaseuraan. Viihdyn paremmin avoimilla aroilla. Siellä tapaa juuri niitä lämminhenkisiä ihmisiä, jotka eivät pelkää osoittaa myötätuntoa kärsiviä kohtaan.

        Lyhyestä virsi kaunis: itseään uudestisyntyneenä pitäminen (kuten lukee myös tässä avauksessa) on kaukana alkuperäisestä uudestisyntymisen vertauskuvasta, josta Jeesus on puhunut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä välitä. Ihan kiva aloitus.

        Ajatus on ihan hyvä, voimme havainnoida ettemme aina toimi, kuten tahtoisimme toimia.

        Olen tainnut toisaalla täällä joskus kertoa, kun näin maassa olevan naisen, olin koiraa lenkittämässä, kysyin tarvitseeko hän apuani. En tuntenut naista entuudestaan. Nainen yhtäkkiä saikin virtaa nousta jaloilleen, alkoi syyttämään, lähdin poispäin ja hän lähti seuraamaan ja huusi takana kuinka olen hänen lapsensa kengätkin vienyt jaloista, jossain vaiheessa karistin naisen kannoiltani. Se oli nuorelle tytölle pelottava kokemus. Hän oli luultavasti jonkin vaikutuksen alaisena ja olisi ehkä voinut käydä päällekkin, en osaa tietenkään varmasti sanoa, mutta pidän sitä mahdollisena.

        Olen sitä mieltä, että tulee pyrkiä auttamaan, ihmisellä voi olla sairaskohtaus tai voi olla myrkytys, talvella on paleltumisvaara...mutta kannattaa huomioida, että ihmiset voivat olla myös sellaisten lääkkeiden vaikutuksen alaisina, että oma turvallisuuskin voi olla uhattuna.

        Siunattua päivänjatkoa, L-S.

        Ihmisiä on monenlaisia, mutta yrittänyttä ei laiteta. Kiitos kommentistasi ja siunattua viikonalkua!


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Hyvä, että ihmisten silmät ovat tarkkana lauseista, mutta olisin toivonut, että ymmärrys ei nuokkuisi samalla. Kyse on itseään Jumalan lapsina pitävistä uskovista eikä oikeista vaatimattomista ja nöyristä uskossa olevista veljistä ja siskoista. Sairaalloinen itsensä korottaminen ja ihmisten halveksiminen/lyttääminen ovat merkkejä vääristyneestä ymmärryksestä ja edustavat irvikuvaa kristinuskosta. Näille ihmisille uudestyminen tarkoittaa eräänlaista lottovoittajien salakerhoa, johon vain harvoilla ja valituilla on pääsy. Edellistä ei pidä ymmärtää väärin - en kaipaa salaseuraan. Viihdyn paremmin avoimilla aroilla. Siellä tapaa juuri niitä lämminhenkisiä ihmisiä, jotka eivät pelkää osoittaa myötätuntoa kärsiviä kohtaan.

        Lyhyestä virsi kaunis: itseään uudestisyntyneenä pitäminen (kuten lukee myös tässä avauksessa) on kaukana alkuperäisestä uudestisyntymisen vertauskuvasta, josta Jeesus on puhunut.

        Sinä itse täällä muita näillä palstoilla kritisoit ja aliarvioit, nytkin muilla vain on ymmärrys nuokkunut ym. ym. Sairaalloisesti itseäsi korostat, etkä edes sitä huomaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä itse täällä muita näillä palstoilla kritisoit ja aliarvioit, nytkin muilla vain on ymmärrys nuokkunut ym. ym. Sairaalloisesti itseäsi korostat, etkä edes sitä huomaa.

        On ymmärrettävää, että ihminen etsii vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Valitettavasti en koe olevani siinä asemassa, että osaisin kertoa miksi jotkut käsittävät lukemansa väärin tai kokevat totuuden valheena. Ehkä nämä ym. kysymykset pitäisi osoittaa Hänelle, joka tietää vastaukset?!


    • Anonyymi

      Itse tervehdin jo tutuiksi käyneitä laitapuolen kulkijoita joita lenkillä tulee vastaan. He ovat siihen tottuneet, ja jonkun sanan puhelen heidän kanssaan tavasessa. Usein hekin tervehtivät ennenkuin itse kerkiän ensimmäisenä tervehtiä.

      Niin alhaalla kenkään ei kulje, ettei siellä Jeesus ois.

      1234567---

      • Mukava kuulla. Toisinaan pieni sana riittää valaisemaan toisen synkän taivaan.


    • Anonyymi

      Talvella näin kadun varrella lumihangessa makaamassa miehen. Lenkkikaverin kanssa heräteltiin mies, joka oli huppelissa. Kyseltiin sattuuko mihinkään ja mihin hän on matkalla. Saatiin mies ylös ja pystyi vielä horjuen kävelemään. Sanoi menevästä lähellä olevalle kahvilaburkeri huoltoasemalle. Ja sinne päin lähti. Arveltiin, että pääsee sinne ja sielläpäin oli ihmisiä vielä liikkeellä. Jos ei olisi pystynyt kävelemään olisi soitettu poliisi paikalle tai jos loukkaantunut niin ambulanssi.

    • Anonyymi

      Kävi mulle tässä joku aika sitte tällainen tappaus. Kun ajelin Aavasaksalta Ylitornioon päin, niin huomasin jonkun matkan päässä tien poskessa kassin, josta pilikisteli pullojen kaulat. En pysähtyny, vaan ajelin vuan etiäppäin. Ja vähän ennen Ylitornion kyllää huomasin bussipysäkillä nuoren naisen, joka maata rojotti, (ehkä juovuksissa), mahallaan maassa. Hiljentelin vauhtia, mutta en pysähtyny. Kävin Ylitorniolla asioilla ja lähin ajelemahan takaisin Aavasaksalle. Aattelin siinä, että jos nuori nainen on edelleenkin siinä bussipysäkillä, niin pysähyn ja völjään kyytiin ja vien kämpille. Ja kun nuori nainen ei sitten ollutkaan enää bussipysäkillä, niin kyllä harmitti, etten ens'töikseen heti ottanut kyytiin.

      Syy siihen, miksi en Ylitornioon tullessani ottanut tuo nuorta naista kyytiin oli se, että pölökäsin tällaisia sembaloita siinä tilanteessa, että siinä olisi saattanut tulla eteen nämä 'väinämöisen sembalosonaatit', jossa vaka vanha Väinämöinen pani piian pitkällensä, naputteli navan alle suurella sukunuijallansa..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laita koko etunimi

      Ketä ikävöit. Ei tää muuten rupee selviimään. M-N
      Ikävä
      96
      2225
    2. 300 valtion maksamaa henkilöä Pariisissa, nolla olympiamitalia

      Pitäskö jotain tehä? Satsata vain skeittaukseen, naisten nyrkkeilyyn ja ratsastukseen? Vai tuplata joukkueen koko? Ot
      Maailman menoa
      187
      1717
    3. Life is Life...

      Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää ikävään. ☕🌞🐺😊❤️
      Ikävä
      259
      1225
    4. On aika surullista huomata, että aikuiset ihmiset saattavat

      olla pahempia kiusaajia kuin lapset. En ole koskaan hiffanut mitä joku saa toisen alaspäin painamisesta, mutta kai tämä
      Ikävä
      136
      1065
    5. Mihin päätelmään oot tullut

      Onko mulla kuitenkin tunteita sua kohtaan?
      Ikävä
      72
      1014
    6. Kesäiseen aamuun

      Hyvää huomenta päivää. ☕🌞🌾😊🤗❤️
      Ikävä
      211
      986
    7. Dieselpersut ennallistavat Grönlannin vihreäksi

      Tupruttelun seurauksena typerät jäätiköt sulavat ja maaperä pääsee taas sitomaan hiiltä. Kaupan päälle saadaan 7 metri
      Maailman menoa
      229
      949
    8. 97
      878
    9. Ettei jäisi epäselväksi...

      93 % briteistä ei tue mellakointia.
      Maailman menoa
      247
      855
    10. Nivalan tien kunto

      ....voiko sitä pitkin käydä Nivalassa särkemättä renkaita
      Haapavesi
      11
      825
    Aihe