Oopperadiiva Mattila: Ei lastenteolle

maailmanmatkaaja

Kohtasin hedelmällisinä vuosinani paljon tätä kateutta, kun lapsia tehneet kollegat yrittivät usuttaa meitä samaan liemeen, Karita Mattila sanoi.

Lasten tekeminen olisi vapaan ihmisen suurin virhe. Elämänviisaus aiheuttaa aina kateutta toisissa, mitä Mattilakin on kohdannut usein tässä asiassa.

13

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juurinäin-

Pennuista ei ole ku harmia! Lapsia tehdään pääasiassa vahingossa tai sosiaalisen statuksen vuoksi, kun muillakin on.

• fghkkl

Minkälaista harmia sinusta on ollut?

• olen-vanhempi-anteeksi

Ei se ollut kateutta vaan sääliä 😄

Jos minulla ei olisi lapsia, minulla ei olisi mitään. Mutta tämänhän oivaltaa vasta, kun on itse vanhempi. Hyvä niin, muuten itsemurhien määrä kasvaisi romahdusmaisesti, koska kaikki eivät kykene saamaan lapsia.

• hyiyökkkk

• sorivaan

En tajua miten joku voi haluta kersoja elätettäväkseen. Menee kroppa ja vapaus. Olen alkanut sääliä niitä, jotka lapsia hankkii. Ei pahalla.

• jfksdfjkds

"Hyvä niin, muuten itsemurhien määrä kasvaisi romahdusmaisesti, koska kaikki eivät kykene saamaan lapsia. "

Mitä ihmettä :D Luuletko että muut ihmiset eivät keksi mitään muuta elämänsisältöä kuin lapset?

• IhmeDorka

"Jos minulla ei olisi lapsia, minulla ei olisi mitään. Mutta tämänhän oivaltaa vasta, kun on itse vanhempi."

Eli toisin sanoen; jos olisit jättänyt pentusi tekemättä, et olisi oivaltanut, ettei sinulla ole mitään, ja olisit saanut pitää kroppasi tiukkana ja elämäsi vapaana.

Sitä kun joutuu omaa typeryyttään kaikennäköiseen liemeen, niin sitä rupeaa todistelemaan itselleen juuri tuollaisilla typeryyksillä, kuinka se liemessä oleminen onkin niin helvetin kadehdittavaa.

Kokeileppas ampua heroiinia suoneesi, jos et vielä ole. Et tajua kokeilematta, ettei sinulla olekaan ollut elämää.

• Luultavasti olisi vaikeaa yhdistää menestyvä oopperalaulajan ura ja lapsiperhearki. Kun taiteilijan koko elämä on maailmalla, eri oopperataloissa ja produktioissa, niin perheen pitäisi joko kulkea mukana, tai kotimaassa pitäisi olla raudanluja turvaverkosto. Kummatkin vaihtoehdot vaikuttavat todella repiviltä ja monimutkaisilta. Pystyisikö siinä edes keskittymään uran luomiseen? Luovat ihmiset tarvitsevat vapautta. Olisi varmasti hyvin vaikeaa sitoutua moneen suuntaan samaan aikaan.

• kllk

Alhainen syntyvyys on pysyvä ilmiö. Lapsettomuudessa ei enää tänä päivänä ole mitään ihmeellistä tai seliteltävää.

Sitä suuremmalla syyllä ihmetyttää nämä ihmiset jotka luulevat että koko maailmaa kiinnostaa se että heillä ei ole lapsia.

• kolkytjarisat

Vaikka jokin asia, kuten nyt vaikka lapsettomuus, olisi yleistä niin ei se tarkoita että se olisi normaalia. Toki sitä jotain sijaistoimintaa elämälle voi keksiä kuten urheilun seuraaminen, lenkkeily, hiihto, pyöräily ja etenkin palstailu. Täällä me keski-ikäiset miehet olemme vuodesta toiseen muutama ruma jämäkurppa seuranamme. Olisin onnellisempi jos olisi vaimo ja lapsia kun on tämä puuhailu niin tylsää.

• macynhaamu

Hänen nuoruudessaan tuo lapsettomuus ja vapaaehtoinen sellainen eritotetn on varmaan ollutkin jonkinlainen hämmästys ja kummastus. Eihän se enää nykyään ketään hetkauta, jos joku päättää olla lapseton.

Se on yksi vaihtoehdoista...

Lasten tekemisessä ei ole muuta järkyttävää, kuin se että ne lapset voi joskus menettää. Muuten sanosin, että lapsiarkeen tottuu. Ei se ihan mutkatonta ole, mutta siihen tottuu. Se jopa kasvattaa ja jalostaa minusta ihmistä, ainakin itselläni on se kokemus, että lapset tekee minusta monella tapaa kypsemmän, kun mitä olisin ilman lapsia.

Ne kasvattaa ja ottaa luuloja pois. Näyttää mulle mun rajallisuuteni ja opettaa sietämään asioita, joita ilman heitä tuskin sietäisin tai siedin...ne saa mut joskus suuttumaan ja keräilemään itseäni, mutta ne saa mut myös kokemaan semmoisia riemun ja ilon hetkiä, mitä ennen heitä en muista kokeneeni.

Ennen kaikkea he tekee mun elämälle aivan uuden merkityksen ja tarkoituksen. Se en ole enää minä itse, se on he ja me.

• lapsiin suhtaudutaan nykyään kuin suureen rangaistukseen. Ymmärrän, että diivalle olisi vaikeuksia sietää reviirillään henkilöitä, jotka saisivat enemmän huomiota kuin hän. Tällaisia naisia alkaa olla yhä enemmän

Lapset ovat elämän rikkaus ja edelleen lapset tuovat ihmisille jonkinlaista turvaa, vaikka ei samalla tavalla kuin ennen. Useat näistä julkisuuteen nousseista vanhusten kaltoinkohtelutapauksistakin ovat vanhusten lasten esille tuomia.

• Hjjh

Jotkut ihmiset ovat sitä mieltä että jos itse on saanut etuoikeuden syntyä niin on jotenkin kiittämätön jos ei omia paskoja geenejänsä siirrä eteenpäin. Syntyessään ikäänkuin jää velkaa, jos ei nyt koko ihmiskunnalle, niin ainakin suvullensa ja kansallensa.

Toiset ihmiset taasen nakkaavat kintaalla moiselle ajatuksenjuoksulle ja jättäytyvät lapsettomiksi jos vanhemmuus ei kiinnosta.

Todennäköisesti suurin osa lapsettomiksi jätttäytyvistä tekee omalta osaltaan täysin oikean ratkaisun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1618
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      67
      1591
    3. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      164
      1370
    4. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      66
      1237
    5. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      279
      1195
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      106
      1191
    7. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      60
      1059
    8. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      61
      1056
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      91
      982
    10. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      57
      960
    Aihe