Tässä kun taannoin virisi keskustelua näistä panssareista, sopinee aiheeseen hyvin pari videopätkää, missä Ruotsin armeija vertaa näitä kahta toisiinsa.
Löytyvät YouTubesta otsikon mukaisella haulla.
Ja voittajasta ei ole epäselvyyttä, ainakaan maasto-ominaisuuksien suhteen!
Sherman vs Panther
35
130
Vastaukset
- Blitzkrieg
Löytyipä vielä alkuperäinen ruotsalainen pätkä tankeilla ajeluista:
https://youtu.be/JzjdwJfe40M - Stieglitz
Siellä videon toisessa versiossa joku Sherman-fani änkytti että testiin valittiin maasto-olosuhteiltaan toiseksi huonoin versio Shermanista, siis tämä Flyfire. Totta. Perusversio Shermanista olisi todennäköisesti pari hylsykohtaa maastotestissä läpäissyt. Taisi olla näet Flyfire yli 5 tonnia painavampi heikentäen liikkuvuutta. Silti odotin Flyfireltä hieman parempaa suoritusta.
- totta-vaihteeksi
"Flyfire yli 5 tonnia painavampi "
Ei ollut, vaan 3, 3 tonnia. Myös moottori oli Firefly:ssä tehokkaampi eli 470 hp. Vs tavallisen Shermannin 350 - 450 hp.
- Tommyboiling
Sherman oli tunnettu luotettavuudestaan, koska sen standardoidut osat ja kokoonpanolinja olivat laadukkaita. Se oli tilava, helppo korjata ja helppo ajaa. Sen olisi pitänyt olla ihanteellinen panssari.
Mutta Sherman olikin todellisuudessa surmanloukku alimittaisella moottorilla. Sioinä oli mekana kaikista vakaaja.- Kainalniemen-Hiki
Christos Military-sivusto jota suosittelen luettavaksi kirjoitti dokumenttiasiakirjasta joka osoitti että sota-aikana myöskään Sherman ei ollut vapaa maantiemarsseilla hajoamisista sekä operatiivisista tappioista. Ylipäätänsä operatiiviset panssaritappiot on liian vähälle huomiolle jäänyt osatekijä.
Mikä on taisteluarvo jollain Tiger II-panssarilla kun se ei voinut kulkea läheskään kaikkien siltojen kautta?
- kokonaislaatu
Joopa joo, mutta jos siinä ajassa tehtiin kymmenen shermania, kun saksalaiset saivat aikaan yhden pantherin, niin todellisesta voittajasta ei liene epäselvyyttä.
- Blitzkrieg
Jenkeillä nyt ei ollut materiaalista tai tuotantokapasiteetista pulaa oikein minkään sotateollisuuden tuotteen suhteen.
- MeAgaln
Nämäs samat videopätkät itseasiassa käsiteltiin edellisellä kerralla saman aiheen ollessa keskustelun kohteena, joten lainaan vain siitä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15310026/boris-kavalerchik-t-34-ei-ollut-hyva-tankki!
"Vahvasti arvelen, että kyseessä on toinen pätkä sitä ruotsalaista testiä, jota aikaisemmin linkitit. Yhdysvaltalaiset tuskin olisivat käyttäneet Fireflyta muutenkaan ja sikäli kun oikeista kenttätesteistä olen lukenut, he käyttivät suosimiaan A3:n variaatiota. Videolla olevalla Fireflylla ei muuten näytä edes talviskenessä olevan telalevennyksiä, koska niitä todennäköisesti ei ole ollut saatavilla testaajille." - v....v....v....v....v
Testistä voidaan olla montaa mieltä. Missään tapauksessa se ei ole Sherman-testi vaan Flyfire-testi. Ja jälkimmäisen osaltakin yhtä sun toista näyttää objektiivisen testituloksen saamiseksi testaajilta puuttuneen. Siksi se jääkin kuriositeetiksi siitä mitä vaikeuksia panssareilla ylipäätänsä voisi matkalla taistelukentälle tai sieltä pois olla.
Muuten neuvostoliittolaisten testit Tiikerin panssarin puhkaisemisessa näyttävät olleen todella löperöä kun samaa panssaria paukuteltiin kymmenillä eri tykeillä eri matkoilta ja eri kohtiin. Ikävät seikat kuten T-34/76:n epäonnistumiset etupanssarilevyn puhkaisussa häivytettiin pois julkaisuista ja viimeiseksi kun panssaria oli aikansa taottu tuotiin sitten 85 mm:n tykki jotta vihdoinkin saataisiin etupanssari puhkaistua.
Tämäntyyppisillä testeillä saadaan tietyisti aina se tulos mikä halutaan.- käytäntöjateoria
Tieitysti riippuu siitä mitä testillä haetaan, mutta tuskin minkäänlainen "objektiivinen tekninen vertailu" on itseisarvo, ainkaan sodan aikana, kun pyritään maksimoimaan aseen tehokkuus, saatavuus ja minimoimaan kustannukset.
Jos haetaan riittävän isoa tykkiä, jolla tietyn paksuinen panssari aukeaa, niin eiköhän paras keino ole nimenomaan ampua eri kaliiperin tykeillä ko. panssaria. Ja katsoa mikä putkikoko riittää, ja sitten prk.. nopeasti toimittaa niitä tykkejä rintamalle. - pantterimulle
Otsikon kysymykseen varmaan melko hyvä vastaus tulisi jos kysyisi henkilöiltä. Tulossa on WW2 aikainen panssaritaistelu. Saat valita, istutko Pantherin vai Shermannin kyytiin. Kumpaankohan pääosa ihmisistä hyppäisi? Unohdetaan nyt ne raaka-aineet ja valmistuskustannukset ym. logistiikka.
- MeAgaln
pantterimulle kirjoitti:
Otsikon kysymykseen varmaan melko hyvä vastaus tulisi jos kysyisi henkilöiltä. Tulossa on WW2 aikainen panssaritaistelu. Saat valita, istutko Pantherin vai Shermannin kyytiin. Kumpaankohan pääosa ihmisistä hyppäisi? Unohdetaan nyt ne raaka-aineet ja valmistuskustannukset ym. logistiikka.
Lukuunottamatta sitä ettei logistiikkaa oikein voi unohtaa, vastaus riippuu paljolti siitä missä kapasiteetissa minä istun vaunun kyytiin. Jos satun olemaan osaston komentaja nousemassa komentovaunuuni, lähes 80 Pantteria yhtymässä saattaisi näyttää vakuuttavalta. Sitten kun alan saada raportteja kuinka monta vaunua jäi tienposkeen siirtymämarssilla ja kuinka täydennysvaunuja ei ole tulossa muutamaan kuukauteen, minulla ei välttämättä ole enää niin hauskaa ;)
- Meetooagain
MeAgaln kirjoitti:
Lukuunottamatta sitä ettei logistiikkaa oikein voi unohtaa, vastaus riippuu paljolti siitä missä kapasiteetissa minä istun vaunun kyytiin. Jos satun olemaan osaston komentaja nousemassa komentovaunuuni, lähes 80 Pantteria yhtymässä saattaisi näyttää vakuuttavalta. Sitten kun alan saada raportteja kuinka monta vaunua jäi tienposkeen siirtymämarssilla ja kuinka täydennysvaunuja ei ole tulossa muutamaan kuukauteen, minulla ei välttämättä ole enää niin hauskaa ;)
Eli vedit sitten kuitenkin logistiikan mukaan spekulaatioon:)
- Helkatti
NL:n pst-ase oli kylläkin 100 mm kanuuna BS-3, joka läpäisi myös kuningastiikerin panssarin 1.6 km päästä.
- MeAgaln
"Eli vedit sitten kuitenkin logistiikan mukaan spekulaatioon:)"
Kuten toivoin huomattavan, tässä asiassa on melkoinen demarkaatio-ongelma, koska Pantterin mekaaniset heikkoudet risteävät samalla kysymystä logistiikasta ja ihan vain raa'asta suunnittelumokasta eli heikkoudesta vaunussa itsessään.
Pantterin välityskoneistot eivät kestäneet vaunun huomattavaa massaa ja logistisella organisaatiolla oli kädet täynnä työtä vaunujen ylläpitämisessä. - Meetooagain
MeAgaln kirjoitti:
"Eli vedit sitten kuitenkin logistiikan mukaan spekulaatioon:)"
Kuten toivoin huomattavan, tässä asiassa on melkoinen demarkaatio-ongelma, koska Pantterin mekaaniset heikkoudet risteävät samalla kysymystä logistiikasta ja ihan vain raa'asta suunnittelumokasta eli heikkoudesta vaunussa itsessään.
Pantterin välityskoneistot eivät kestäneet vaunun huomattavaa massaa ja logistisella organisaatiolla oli kädet täynnä työtä vaunujen ylläpitämisessä."Even with the retention of the “economy” final drives by the end of the war operational availability rates of Panthers were nearly at a level of Sherman which again is almost certainly the most reliable tank of the war."
Että silleen:)
https://www.quora.com/Was-the-Panther-tank-as-unreliable-as-most-people-make-it-out-to-be - Blitzkrieg
Helkatti kirjoitti:
NL:n pst-ase oli kylläkin 100 mm kanuuna BS-3, joka läpäisi myös kuningastiikerin panssarin 1.6 km päästä.
Niitä oli ennen sodan loppumista käytössä sen verran vähän, ettei niillä ollut merkitystä taistelujen kannalta.
- tunnelman--pilaaja
Helkatti kirjoitti:
NL:n pst-ase oli kylläkin 100 mm kanuuna BS-3, joka läpäisi myös kuningastiikerin panssarin 1.6 km päästä.
Kyseisen kanuunan lävisty 90 asteen kulmalla on ammuksesta riippuen 123mm-161mm, 1500 m. Päästä. Eli ei lävistänyt königtigerin etupanssaria eikä tornin etuosaa.
Tiger II tykki eli 88mm/L71 lävistys oli samalta matkalta 190mm-234mm.
Pantherinkin tykin 132mm-170mm. - turha-syyttää-
"Missään tapauksessa se ei ole Sherman-testi vaan Flyfire-testi. "
No miten se Sherman eroaa olennaisesti Sherman Fireflystä? Ei mitenkään. Paino kompensoituu isomalla moottoriteholla.
Totuus on että Sherman oli huonompi vaunu kuin Pantteri maasto ominaisuuksiltaan. - pantterimulle
MeAgaln kirjoitti:
"Eli vedit sitten kuitenkin logistiikan mukaan spekulaatioon:)"
Kuten toivoin huomattavan, tässä asiassa on melkoinen demarkaatio-ongelma, koska Pantterin mekaaniset heikkoudet risteävät samalla kysymystä logistiikasta ja ihan vain raa'asta suunnittelumokasta eli heikkoudesta vaunussa itsessään.
Pantterin välityskoneistot eivät kestäneet vaunun huomattavaa massaa ja logistisella organisaatiolla oli kädet täynnä työtä vaunujen ylläpitämisessä.No, teen vielä "helpommaksi."
Olet vaununjohtaja ja ennen taistelua sinulle annetaan vaihtoehdot. Eli, kaksi toimivaksi testattua ja huollettua vaunua, Sherman ja Panther ovat edessäsi tyhjillään. Saat päättää kumpaan tankkiin miehistösi asetat. Kumpikin vaunu on ennestään teille tuttu. En nyt jaksa miettiä, mitä vielä pitäisi pohtia etukäteen, ettei MeAgain pääse luistamaan Pantherin valinnasta :) - MeAgaln
"Että silleen;)"
No, väittämä pitäisi olla helppo tarkistaa pelkästään operatiivisesta vahvuudesta tuolta ajalta. Otetaan vaikka tammikuun -45 puoliväli länsirintamalta, mistä meillä on aika hyvät lukemat ja käytetään esimerkkinä kahta päätaisteluvaunutyyppiä eli P-IV ja Pantteri ->
Pantteri: 23% vaunuista käyttökunnossa
P-IV: 45% vaunuista käyttökunnossa
Ihan vertailun vuoksi heitetään mukaan rynnäkkötykit samalta ajalta, mikä tekee 53% vaunukannasta käyttökunnossa. Tämä on muutenkin epäilemättä hyvä paikka vertailulle, koska se kuvastaa tilannetta hyvin intensiivisen taistelun ja juuri offensiivisen sellaisen jälkeen. Kaikille joista tuntuu, että Pantteri on joutunut koulukiusatuksi muistutettakoon, että tammikuun raportissaan panssarijoukkojen tarkastaja nimeää välitysvikoja muissakin vaunutyypeissä kuin Panttereissa, nimellisesti P-IV, Hetzer ja Tiikeri mainitaan. - MeAgaln
"No miten se Sherman eroaa olennaisesti Sherman Fireflystä? Ei mitenkään. Paino kompensoituu isomalla moottoriteholla."
Ns. Firefly-muutos ei käsittänyt moottorin tehon muutosta. Se mikä oikeasti olisi parantanut testatun Fireflyn liikkuvuutta pehmeällä, olisivat olleet telojen levennysosat, mutta epäilemättä ruotsalaisilla testaajilla ei ole ollut sellaisia saatavilla toisin kuin esim. Kansainyhteisön joukoilla oli. - MeAgaln
"No, teen vielä "helpommaksi.""
Ok, tehdään se sitten vaikeammaksi taas lisäämällä realismia ;)
"Olet vaununjohtaja ja ennen taistelua sinulle annetaan vaihtoehdot. Eli, kaksi toimivaksi testattua ja huollettua vaunua, Sherman ja Panther ovat edessäsi tyhjillään."
Mikä on se taistelu? Joudunko esim. sompailemaan tuliterää Pantteriani AR B:n mukana ulos Normandiasta, vaunun omalla voimalla ja ehdittyäni hädin tuskin edes saapua rintamalle. Jos näin niin minä olisin mitä suurimmalla todennäköisyydellä jalkapatikassa tai kuormurin kyydissä viimeistään Seinelle tultaessa ja todennäköisesti aikaisemmin. Ei kuulosta kovin hyvältä ;) - Blitzkrieg
MeAgaln kirjoitti:
"Että silleen;)"
No, väittämä pitäisi olla helppo tarkistaa pelkästään operatiivisesta vahvuudesta tuolta ajalta. Otetaan vaikka tammikuun -45 puoliväli länsirintamalta, mistä meillä on aika hyvät lukemat ja käytetään esimerkkinä kahta päätaisteluvaunutyyppiä eli P-IV ja Pantteri ->
Pantteri: 23% vaunuista käyttökunnossa
P-IV: 45% vaunuista käyttökunnossa
Ihan vertailun vuoksi heitetään mukaan rynnäkkötykit samalta ajalta, mikä tekee 53% vaunukannasta käyttökunnossa. Tämä on muutenkin epäilemättä hyvä paikka vertailulle, koska se kuvastaa tilannetta hyvin intensiivisen taistelun ja juuri offensiivisen sellaisen jälkeen. Kaikille joista tuntuu, että Pantteri on joutunut koulukiusatuksi muistutettakoon, että tammikuun raportissaan panssarijoukkojen tarkastaja nimeää välitysvikoja muissakin vaunutyypeissä kuin Panttereissa, nimellisesti P-IV, Hetzer ja Tiikeri mainitaan.Heh, tuohon ajankohtaan Pantheriin ei ollut saatavissa varaosia, vaan piti käyttää osaa ehjistä vaunuista varaosien luovuttajina. Näin ne prosenttiin tippuivat:)
Taas törmättiin siihen logistiikkaan... - Blitzkrieg
MeAgaln kirjoitti:
"No miten se Sherman eroaa olennaisesti Sherman Fireflystä? Ei mitenkään. Paino kompensoituu isomalla moottoriteholla."
Ns. Firefly-muutos ei käsittänyt moottorin tehon muutosta. Se mikä oikeasti olisi parantanut testatun Fireflyn liikkuvuutta pehmeällä, olisivat olleet telojen levennysosat, mutta epäilemättä ruotsalaisilla testaajilla ei ole ollut sellaisia saatavilla toisin kuin esim. Kansainyhteisön joukoilla oli."Telojen levennysosat..."
Teloja kehitettiin leveämmiksi ja modifikaatioita oli vaikka minkälaisia, muuttuipa jousituksen tyyppikin. Se muunnos mikä ruotsalaisilla oli käytössä, ei ainakaan toiminut hyvin Pantheriin verrattuna.
Tuolta noita voi opiskella:
http://www.theshermantank.com/about/sherman-suspension-and-tracks-the-page-an-easy-to-find-place-for-sherman-suspension-info/tracks-they-are-a-weapon-too/ - MeAgaln
"Heh, tuohon ajankohtaan Pantheriin ei ollut saatavissa varaosia..."
Sama on totta muillekin vaunutyypeille. Varaosatuotantoa oli tietoisesti leikattu tavoitteena keskittyä ajamaan valmiiden asejärjestelmien tuotantoa.
"Näin ne prosenttiin tippuivat:)"
Sitä on jokseenkin hankala uskoa. Käyttökuntoisten vaunujen suhteet olivat ennen talvioffensiivin käynnistymistä jo selvästi P-IV:lle (77%) edullisemmat kuin Pantterille (71%), eron kasvaessa siitä lähtien joulukuun loppuun lähemmäs yhdeksää prosenttia. Jos jotain caveatia haluaa hakea niin voitaisiin kenties spekuloida mahdollisuutta, että Pantteri on ollut ehkä jonkin verran taktisesti enemmän kysytympi, mutta siinäkin on tietysti hankaluutensa ja se ei täysin selitä offensiivin edellisiä lukemia. Lisäksi asian selvittäminen olisi muutenkin hankalaa, koska vaunut paljolti operoivat sekaosastoissa ja oikein mikään ps-divisioona ei taktisella tasolla toiminut täysin samalla tavalla.
PS. Minä nyt huomaan ruveta ihmettelemään miksi tuo 23% ei vastaa aiempaa muistikuvaani ja päätin alkaa katsomaan uudestaan asiaa. Pantterin saatavuus tammikuussa -45 oli se, mikä oli 45% ja P-IV (ei rynnäkkötykistö) on se 55%, mikä siis kertoisi noin kuuden prosentin eron kasvamisesta kuukauden aikana kymmeneen, eikä suinkaan siis reiluun kahteenkymmeneen, mikä olisi muutenkin ollut aivan mahdoton yhtälö. Todennäköisesti vain sekoitin diagrammin kaksi eri kuukautta, mutta tuskinpa niitä on tarkoitettu yöllä luettavaksi muutenkaan ;)
Pääpointti on siis kuitenkin edelleen sama; P-IV oli enemmän saatavilla kuin Pantteri ennen offensiivia ja myös sen jälkeen, mikä ei tue sitä muutenkaan hämärää ajatusrakennelmaa, että Pantteri olisi jotenkin taianomaisesti itsestään korjautunut tuossa sodan vaiheessa. Panssarijoukkojen tarkastaja yhä edelleen tammikuussa -45 listasi välityskoneistot akuuteimpana vikana, kuten hän oli tehnyt jo kesällä -44, mikä sinänsäkin jo viittaa siihen, että mitään kovin radikaalia muutosta ei ollut tapahtunut.
"Taas törmättiin siihen logistiikkaan... "
Mikä on väistämätön juttu ja johon tulet törmäämään melkeinpä joka käänteessä. Minä ymmärrän sen mitä mainitulla kysymyksen asettelulla oikeastaan haetaan, mutta minä epäilen ettei henkilö itse näe maalaavansa itseään nurkkaan niin tehdessään ja oikeastaan vain yritin saada kysyjän itsensä näkemään asian ;) - MeAgaln
"Teloja kehitettiin leveämmiksi ja modifikaatioita oli vaikka minkälaisia, muuttuipa jousituksen tyyppikin."
Sinä puhut selvästi myöhemmästä "makaavin" jousiyksiköin varustetusta mallista eli HVS-jousituksesta ja ne tietääkseni eivät käyttäneet levennysosia. Telojen levennysosat, jotka asennettiin käytännössä kenttäoloissa, olivat suoraan asennettavissa mihin tahansa VVS-tyyppiseen vaunuun, kuten esim. Firefly-malliin. Netistä varmaan löytyy kuviakin asennuksista, mutta minun pitää nyt oikeasti keskittyä tähän yliopiston hommaan ;) - Blitzkrieg
MeAgaln kirjoitti:
"Teloja kehitettiin leveämmiksi ja modifikaatioita oli vaikka minkälaisia, muuttuipa jousituksen tyyppikin."
Sinä puhut selvästi myöhemmästä "makaavin" jousiyksiköin varustetusta mallista eli HVS-jousituksesta ja ne tietääkseni eivät käyttäneet levennysosia. Telojen levennysosat, jotka asennettiin käytännössä kenttäoloissa, olivat suoraan asennettavissa mihin tahansa VVS-tyyppiseen vaunuun, kuten esim. Firefly-malliin. Netistä varmaan löytyy kuviakin asennuksista, mutta minun pitää nyt oikeasti keskittyä tähän yliopiston hommaan ;)Linkin takaa voit opetella vaikka kaikkien variaatioiden nimet ulkoa.
Levennysosilla tarkoittanet ehkä Duckbill -nimisiä päätykiinnikkeitä, joita tosiaan käytettiin yleisesti teloissa VVS-jousituksen yhteydessä, mutta ne olivat asennettavissa myös horisontaaliseen HVS- jousitukseen.
Kaiken kaikkiaan ruotsalaiset hankkivat testeihin neljä Shermania: ensiksi M4A2 ja M4A4 ilman aseita, sitten Fireflyn Continental - moottorilla ja M4:n 10,5 cm haupitsilla. - Blitzkrieg
MeAgaln kirjoitti:
"Heh, tuohon ajankohtaan Pantheriin ei ollut saatavissa varaosia..."
Sama on totta muillekin vaunutyypeille. Varaosatuotantoa oli tietoisesti leikattu tavoitteena keskittyä ajamaan valmiiden asejärjestelmien tuotantoa.
"Näin ne prosenttiin tippuivat:)"
Sitä on jokseenkin hankala uskoa. Käyttökuntoisten vaunujen suhteet olivat ennen talvioffensiivin käynnistymistä jo selvästi P-IV:lle (77%) edullisemmat kuin Pantterille (71%), eron kasvaessa siitä lähtien joulukuun loppuun lähemmäs yhdeksää prosenttia. Jos jotain caveatia haluaa hakea niin voitaisiin kenties spekuloida mahdollisuutta, että Pantteri on ollut ehkä jonkin verran taktisesti enemmän kysytympi, mutta siinäkin on tietysti hankaluutensa ja se ei täysin selitä offensiivin edellisiä lukemia. Lisäksi asian selvittäminen olisi muutenkin hankalaa, koska vaunut paljolti operoivat sekaosastoissa ja oikein mikään ps-divisioona ei taktisella tasolla toiminut täysin samalla tavalla.
PS. Minä nyt huomaan ruveta ihmettelemään miksi tuo 23% ei vastaa aiempaa muistikuvaani ja päätin alkaa katsomaan uudestaan asiaa. Pantterin saatavuus tammikuussa -45 oli se, mikä oli 45% ja P-IV (ei rynnäkkötykistö) on se 55%, mikä siis kertoisi noin kuuden prosentin eron kasvamisesta kuukauden aikana kymmeneen, eikä suinkaan siis reiluun kahteenkymmeneen, mikä olisi muutenkin ollut aivan mahdoton yhtälö. Todennäköisesti vain sekoitin diagrammin kaksi eri kuukautta, mutta tuskinpa niitä on tarkoitettu yöllä luettavaksi muutenkaan ;)
Pääpointti on siis kuitenkin edelleen sama; P-IV oli enemmän saatavilla kuin Pantteri ennen offensiivia ja myös sen jälkeen, mikä ei tue sitä muutenkaan hämärää ajatusrakennelmaa, että Pantteri olisi jotenkin taianomaisesti itsestään korjautunut tuossa sodan vaiheessa. Panssarijoukkojen tarkastaja yhä edelleen tammikuussa -45 listasi välityskoneistot akuuteimpana vikana, kuten hän oli tehnyt jo kesällä -44, mikä sinänsäkin jo viittaa siihen, että mitään kovin radikaalia muutosta ei ollut tapahtunut.
"Taas törmättiin siihen logistiikkaan... "
Mikä on väistämätön juttu ja johon tulet törmäämään melkeinpä joka käänteessä. Minä ymmärrän sen mitä mainitulla kysymyksen asettelulla oikeastaan haetaan, mutta minä epäilen ettei henkilö itse näe maalaavansa itseään nurkkaan niin tehdessään ja oikeastaan vain yritin saada kysyjän itsensä näkemään asian ;)"Pantteri olisi jotenkin taianomaisesti itsestään korjautunut tuossa sodan vaiheessa.."
Parannuksia tehtiin koko ajan, ja lopulta luotettavuusongelmat saatiin oleellisesti vähenemään.
https://tankandafvnews.com/2015/02/08/from-the-editor-panther-reliability/
These improvements began to have an effect on the availability rate of the tanks deployed on the Eastern Front, going from the 37 percent in February to 50 percent in April and 78 percent by the end of may 1944.
Varaosien saatavuus tuli myöhemmin oleelliseksi ongelmaksi Panthereiden huollon suhteen.
Shortages also affected important weapon systems, like the Panther tank. ... reported that about one third of its Panthers remained in workshops for a prolonged period due to lack of spare parts.
"Sama on totta muillekin vaunutyypeille"
Kun ei ollut. IV ja StuG eivät kärsineet yhtä totaalista varaosapulaa, enemmänkin oli puute ammuksista ja tietenkin polttoaineesta.
- Kalle-Tappinen
Pystyykö yliopistossa opiskelemaan nojatuolikenraaliksi?
- Siihen-riittää
perättömien väitteiden toistelu tällä palstalla muutaman vuoden aikana,
Väitteillä on vain mustamaalattava Suomea ja länsimaita ja kehuttava NL/Venäjää sekä ylipäätään sosialismia.
Loppukokeessa on kyettävä todistamaan Englanti Suomen pahimmaksi viholliseksi.
- Feldherren
On selvää,että jos Sherman ja Panther ajavat kohtaamistaisteluun niin Tommykeitin lempsahtaa ensin,ellei sitten satu olemaan mallia Firefly,jolloin mahdollisuudet tasaantuvat kohtalaisesti.
Sherman ei olisi pärjännyt edes T-34:lle.- Anonyymi
Sherman pystyi läpäisemään Pantherin sivupanssarin ilman mitään vaikeuksia eikä Pantherin voinut asialle mitään vaikka painoa oli hirmuisesti enempi ja laatu oli mitä oli.
- Russianribbsaufnazi
Sodan loppua kohti venäläisen panssarikranaatin brinell-kovuus alkoi olla lähellä Saksalaista, mutta venäläisten ammukset olivat muutenkin 20 % järeämpiä eli ne eivät aukottaneet panssaria, vaan hitsattu torni levisi ympäristöön.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112862Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081966- 1141640
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701355Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2871181- 711034
- 801034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2461003