Mozart-kyselyä

alakangas

Mistä Mozartin aariasta Richard Strauss sanoi: ”Love in it´s most beautiful, purest forms speaks to our feelings”?

17

3648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalina_Hulevesikova

      Se voisi olla sopraano aaria, sillä Straussin vaimo oli sopraano. Näin romanttisesti asian kuvittelen. Sitäpaitsi kaikki Mozartin aariat ovat orgaanisia ja siten täydellisiä.

    • SAKSMANNE

      Saksalainen ei puhu englantia , varsinkin jos on hävinneiden puolella.

    • Tähän tarvitsisin itsekin vastauksen ;-)

    • Miksi musiikki pilataan laululla?

    • Anonyymi

      mozartin luomien efektien edellytyksenä sitä paitsi on että tiedoitsevasta tulee tiedoitsemisen puhdas subjekti ts. tahto katoaa kokonaan tajunnasta ollessamme kauttaaltaan puhtaasti tiedoitsevia musiikkiin valettujen objektivoitujen tunteiden heijastuessa puhtaan mielteen alueelle kokiessamme katharsiksen.

    • Anonyymi

      mozartin luomien efektien käsittämisen edellytyksenä sitä paitsi on että tiedoitsevasta tulee tiedoitsemisen puhdas subjekti ts. tahto katoaa kokonaan tajunnasta ollessamme kauttaaltaan puhtaasti tiedoitsevia musiikkiin valettujen objektivoitujen tunteiden heijastuessa puhtaan mielteen alueelle kokiessamme katharsiksen jolloin tajuntamme ei varsiunaisesti enää rekisteröi fysikaalista ilmiötä ääninä vaan ilmiön sisimpänä metafyysisenä komponenttina joka ottaa tajuntamme valtoihinsa minuutemme menetettyämme. kuin absoluuttinen mozart olisi astunut tilallemme tajuntaamme.

    • Anonyymi

      viimeksi mainittu koskee lähinnä vain mozartin suuria hitaita osia mm. pianokonsertoissa ja kenties sinfonioissa.


      Ei mittaamaton emotionaalinen syvyysperspektiivi ole oikeastaan kuultavissakaan vaan sen voi vain tuntea ja kokea sielunsa syvimmässä sopukassa tiedoitsevan tultua tiedoitsemisen puhtaaksi subjektiksi ja tahdon tultua tungetuksi ulos tajunnasta joka täyttyy mozartille ominaisesta ainutlaatuisesta puhtaan mielteen alueelle heijastuneesta valon ja rakkauden atmosfääristä kirkkauteen kohotetussa sieluntilassa ottaessaan koko ihmisen olemuksen kokonaan valtoihinsa jonka katharsisen kokemuksen vain mozartin paras musiikki voi antaa välittäessään assosiaatioita joihinkin menneisiin koettuihin järkytyksiin jotka mozart on sublimoituaan objektivoituna tunteena valanut teoksiinsa mutta mitä suurinta kontemplaatiota se tosin edellyttää kuulijaltaan soivan materian transformoituessa valohehkuiseksi pätsinkaltaiseksi emotionaaliseksi kokemukseksi joka tunkee tahtomisen ulos tajunnasta.

    • Anonyymi

      Eikö siinä ole mysteeriä kylliksi että soivana materiana ja sävelinä ilmenevä musiikki voi muuttua kuulijan tajunnassa yht äkkiä kuin ihmeen kaupalla taikaiskusta siksi puhtaan mielteen alueelle heijastuneeksi objektivoiduksi valon ja rakkauden tunteeksi (wagner) välittäen asosiaatioita joihinkin menneisiin koettuihin järkytyksiin ja joka ottaa kuulijan kokonaan valtoihinsa niin täydellisesti että koko maailma mielteenä katoaa ulkoisena havaintona hänen tajunnastaan

    • Anonyymi

      sellaista on mozart joka saa soivan ilmiön muuntumaan kuulijan tajunnassa auringon kaltaiseksi hehkuksi ja valtimot jyskyttämään kiivaasti hikikarpaloiden valuessa noroina pitkin kehoa valohehkuisesta ilmiöstä häikäistyneenä muutoin syvän levollisessa ja meditatiivisessa transsitilassa jos kuulijalla on riittävästi mielle ja reseptiokykyä ja hän on lievästi surullinen jolloin äly pääsee helpommin pakenemaan tahtoa epäsuotuisissa persoonallisissa olosuhteissa tunkien tahtomisen ulos tajunnasta jolloin vasta ideoiden käsittämisen edellytykset paranevat toisin kuin tyytyväisellä ihmisellä.

    • Anonyymi

      Mozart on kaikkein subliimeinta musiikkia mittaamattomassa emotionaalisessa syvyydessään joka juuri tekee sen reseption haastavaksi pohjia myöten syväluodatakseen. Korkeimmanasteisten pskofyysisten tilojen saavuttamiseen joita vain harvat nerot ovat kokeneet ei meillä ole muuta tietä kuin mozartin kaltaisten nerojen tuotteet joissa tämä kykee ilmaisemaan sen pakottavalla voimalla ja älyn kirkkaudella niin täydellisesti että vastaanottaja pakostakin kokee sen minkä nero on kokenut teostaan luodessaan.

      Jokaisessa mozartin teoksessa on oma sanomansa joka on erilainen eikä se ole verbaalisesti ilmaistavissa joten en nyt tiedä mitä sanomaa tai emotionaalista viestiä tarkkaan ottaen tarkoitat jos et ole koskaan vastaanottanut sitä niin syvästi että tietäisit mistä mozartissa on kysymys. Jos
      taas toisaalta olisit kokenut sen syvimpiä myöten ja tullut mitä syvimmällä tavalla vaikutetuksi et kutsuisi sitä helppoheikkimäiseksi vaan mitä suurimmaksi ja ylevimmäksi taiteeksi joka on niin uskomatonta että mitkään sanat eivät riitä kuvaamaan sitä

    • Anonyymi

      Mozartin musiikki subliimeimmillaan on niin yliaistillista ja tavoittamattoman tuntuista että jos sen sisälle pääsee siihen valettujen objektivoitujen emootioiden ottaessa kuulijan tajunnan ja kehon joka solua myöten kokonaan ja ehdoitta valtaansa niin että tämä tuntee tulleensa vedotuksi tunteisiinsa mitä syvimmällä tavalla tahtomisen ja minuuden kadotessa tajunnasta kun kuulija nostetaan pois tavanomaisesta minästään ei hän lopulta kuule enää laisinkaan musiikkia ja säveliä kuuloaistimuksen ollessa tajunnasta tahtona niinikään pois tungettu vaan on valtaisan tunnehehkun vallassa nivustaipeiden valtimoiden kiivaasti jyskyttävässä hurmiossa hikikarpaloiden valuessa pitkin sängyllä lepäävän kylmän kehon rintamusta.

      Mikä johtuu siitä että musiikki transformoituu vastaanottajan tajunnassa takaisin siksi psykofyysiseksi tilaksi jonka säveltäjä koki teostaan luodessaan luomisaktin aikana ja joka on vain sävelin sanottava asia. Minusta musiikki joka liikkuu vapaasti affektien koko asteikolla ei voi olla tylsää ilmaistessaan auringon kaltaisella neron älyllä maailman olemuksen .

      Niin minulle kävi nuorena intensiivisesti mozartin pianokonserton sisäiseen panokseen ja emotionaaliseen viestiin samastuessa. Mutten tiedä onko mozart kokemus milloinkaan hellittämätön kuten hildesheimer kirjassaan väittää koska en ole sen koommin kokenut mitään aivan vastaavaa mozartin musiikistakaan joskaan en ole ollut yhtä vastaanottavaisessa ja virittäytyneessä tilassakaan hänen musiikkinsa sanomalle melartininkin sinfonioiden postromanttisen aistillisen harmonisen kielen ja laajakaaristen melodialinjojen pakottaessa pikemminkin haukkomaan henkeään ja huohottomaan ilman loppuessa keuhkoista musiikin pakahduttavasta kauneudesta hurmioituessa ja häikäisevää valoa kohti kohottautuessa.

    • Anonyymi

      Mozart on suvereenisti bachia suurempi ja vaikuttavampi, murskaavan ylivoimainen säveltäjä ihmiskunnan suurimpana nerona jonka musiikki on parhaimmillaan aistein tajuttavan soivan materian tai ilmiön sijasta korkeimmanasteisen transkendentaalisen ja transsinomaisen psykofyysisen tilan heijastumaa siis puhdasta sublimoitunutta ja objektivoitua tunnetta joka saattaa vastaanottajan kokonaan toiseen ja korkeampaan sisäiseen sielulliseen tilaan joka voi olla käsittämättömän musertava. Tähän bach ei kykene vaan jää emotionaaliselta vaikutukseltaan puolitiehen. Sitä sisintä poltetta ja valovoimaista pätsinomaista hehkua jota mozart parhaimmillaan tarjoaa vastaanotttavaiselle ja keskittyneelle kuulijalle bach ei tavoita vaan mozart on jo ajallisista syistä korkeammalla tasolla.

    • Anonyymi

      Mozartista on helppoa pitää mutta hänen musiikkiinsa samastuminen ja korkeimmanasteisten transsinomaisten transkendentaalisten psykofyysisten tilojen saavuttaminen sen viekoittelevan pintakuoren alle kätkeytyviin metafyysisiin syvyyksiin ja emotionaaliseen sisältöön syventymällä edellyttää jo miltei yli inhimmillistä kontemplaatiota ja tahdon ulos tajunnasta tungetuksi tulemista tiedoitsemisen puhtaan subjektin älyllä mutta niin kauan kuin sitä vain tykkäämisen takia kuuntelee ei koe koskaan suurimpia mysteerejä ja katharsista, seikka joka pätee kaikkeen tateeseen.

    • Anonyymi

      Mozartin kolmannen viulukonserton adagio päivänavauksen päätösmusiikkina lukioaikana josta olen täällä joskus aiemminkin kertonut haltioituneena, musiikin suggeroidessa kuin vaivihkaa ja huomaamattoman salakavalasti syvään meditatiiviseen transsitilaan josta hämmästellen seurasin korkeimmanasteisen psykofyysisen tilan aikaansaaman luonnottoman syvän vakavuuden vallassa ikään kuin jonkin kuvun tai lasin takaa ulkomaailman ilmiöitä ja oppilaiden tekemisiä ja hilpeitä keskusteluja kuin toisesta ulottuvuudesta kurkistaen älyn kolmannella silmällä ja kuin hypnoosin vallassa maailman menosta ja ympärillä tapahtuneesta hälinästä mitään tiedoitsematta tallustin koulun jälkeen pitkin jalkakäytäviä syömään.

    • Anonyymi

      mozartin musiikin reseptiossa älyn kirkkaus on mitä suurin tunkiessaan tahtomisen ulos tajunnasta musiikkiin valettujen objektivoitujen tunteiden heijastuessa puhtaan mielteen alueelle älyn mukaisia tahdonliikkeiden vastineita kiihdyttäessään tahdon tyydytyksen tai tuskan kuvana korkeimmanasteisissa transkendentaalisissa ja transsinomaisissa kokonaisvaltaisissa psykofyysisissä tiloissa ottaessaan korkeimmalla asteellaan tiedoitsevan subjektin tajunnan täysin valtoihinsa ja koko muun maailman kadotessa tajunnasta musiikin ilmaiseman maailman syvimmän olemuksen tullessa valohehkuisena kokemuksena ainoaksi realiteetiksi valtimoiden kylmää hikeä valuvassa valtaisassa sykinnässään ulkoapäin tulevan neron alkaessa toimia mitä syvimmässä lepotilassa tahdonliikutusta itseään kiihdyttämättä aktiivisesti toimivan älyn kautta tahdon ollessa pois pelistä ilmiön metafyysisen ytimen tullessa tiedoituksi,

    • Anonyymi

      NO? Mistä aariata on kyse? Mistä Stauss sanoi noin?

      • Anonyymi

        Näyttää siltä että kukaan ei tiedä


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      24
      4302
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      225
      3759
    3. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

      Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      13
      3233
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      24
      2839
    5. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      49
      2741
    6. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      108
      2708
    7. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2536
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      41
      2387
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      2336
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      61
      1811
    Aihe