PAM: köyhä olet kanssamme

YTKhonMars

PAM ei tunnu välittävän lainkaan kaupan alalla haastavampiin tehtäviin etenevistä ihmisistä. 42€ lisää liksaa 3800€ ansaitsevalle tarkoittaa 1,1% korotusta, 1700€ ansaitseville järjestettiin 2,5% korotus.

6

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohjapaperi

      ..kun tasapuolisuus malli on toteutuu ovat palkankorotuksetkin yhtenevät kaikissa palkka-sekä työtehtävissä yhteiskunnan elinolojen vakauttamiseksi.

      • SurkeatKorotukset

        Kuten nimimerkkisi sanoo "pohjapaperi", niin mitään muuta PAM ei saa aikaiseksikaan. Ihmettelen vaan miksi ketään yli pohjapalkan ansaitseva pysyy PAM:in jäsenenä. PAM:in neuvottelemat palkankorotukset kun rapauttavat itselleen joskus paremman palkan neuvotelleen tulotasoa.
        Ilmeisesti PAM on kovasti ajamassa itseään kumoon ja tilalle eduskunnan säätämää minimipalkkaa.


    • SeOnNoin

      Pamilla on sillä tavalla erikoinen asenne kaupassa työskenteleviin, että jo 2500€ palkalla työskentelevä vihannesosaston tai maaliosaston vastaava on jo Pamin käsityksen mukaan työnantajan edustaja, eli itse perkele. Siksipä heidän palkkatasoa pyritään tasapäistämään oikean duunarin tasolle. Se on vaan siinä mielessä kurja asia, että nämä esimiehet eivät kuitenkaan ole minkään muun sopimuksen piirissä kuin Pamin tai työntekijän itsensä neuvotteleman...tämä johtaa siihen, että pieni- ja keskipalkkaiset esimiehet eroavat Pamista, kun Pam ei kuitenkaan heidän puoliaan pidä missään asiassa. Eikä se kauppakaan sitten lakon aikana pysy kiinni, kun näitä liittoon kuulumattomia ns. esimiehiä on 25-30% kaupan henkilökunnasta ja kauppahan pidetään liittoon kuulumattomien esimiesten voimin auki. Pam voisi vähän vilkaista peiliin, mistä johtuu sekä huono järjestäytymisaste kaupassa, että kaupan alan kehnot palkat erityisesti vähänkin myyjäA:n työtehtävistä poikkeavissa tehtävissä.

    • Olen vartija ja kuulun PAMiin

      palkkani nousi vartijoiden lakon jälkeen joten en sen suhteen valita PAMista

      mutta sitä en ymmärrä että PAM hyväksyi kikyn

      ei kai tässä nyt sentänä mitään talkootöitä aleta tehdä

      itselläni ei tosisn ole mitään kikytunteja

      • PamPamPamPommi

        Vartijoista PAM pitää tietysti huolta. Ovat riittävän pienipalkkaisia (keskimäärin).
        Ongelma koskee lähinnä sopimuspalkkaisia työntekijöitä ja esimiehiä.
        Kaupan alalla on olemassa kaupan esimiesten työehtosopimus, mutta siinä ei esimiehistä (ja muista sopimuspalkkaisista) välitetä palkkauksen osalta kuin kahden lauseen verran, eikä näitäkään ohjeisteta palkkaneuvottelujen yhteydessä työnantajille sovellettavaksi:
        "Esimiesten palkkoja tulisi korottaa siten, että palkkasuhteet muuhun henkilöstöön nähden eivät aiheettomasti muutu"
        ja
        "Esimiehen palkan tulee olla suurempi kuin hänen alaistensa, ellei tästä poikkeamiseen ole perusteltua syytä"
        Varsinkaan tuota esimiesten (ja muiden sopimuspalkkaisten) palkankorotusten ohjeistusta ei suoriteta lainkaan, siksi aloituksessa mainittu 42€ palkankorotus koskee sekä 1700€, että 3800€ ansaitsevaa, vaikka todellisuudessa siinä nimenomaan palkkasuhteet muuttuvat aiheettomasti.
        Ongelma on lisäksi erityinen ns. asiantuntijoilla, jotka eivät varsinaisesti ole esimiehiä kenellekään, mutta tienaavat sopimuspalkkaa, jonka ylläpitokorotuksistakin pitää aivan itse huolehtia, kun PAM huolehtii vain 42 euron osuuden verran. puuttuvat 60€ pitää itse pyytää...


      • PamPamPamPommi kirjoitti:

        Vartijoista PAM pitää tietysti huolta. Ovat riittävän pienipalkkaisia (keskimäärin).
        Ongelma koskee lähinnä sopimuspalkkaisia työntekijöitä ja esimiehiä.
        Kaupan alalla on olemassa kaupan esimiesten työehtosopimus, mutta siinä ei esimiehistä (ja muista sopimuspalkkaisista) välitetä palkkauksen osalta kuin kahden lauseen verran, eikä näitäkään ohjeisteta palkkaneuvottelujen yhteydessä työnantajille sovellettavaksi:
        "Esimiesten palkkoja tulisi korottaa siten, että palkkasuhteet muuhun henkilöstöön nähden eivät aiheettomasti muutu"
        ja
        "Esimiehen palkan tulee olla suurempi kuin hänen alaistensa, ellei tästä poikkeamiseen ole perusteltua syytä"
        Varsinkaan tuota esimiesten (ja muiden sopimuspalkkaisten) palkankorotusten ohjeistusta ei suoriteta lainkaan, siksi aloituksessa mainittu 42€ palkankorotus koskee sekä 1700€, että 3800€ ansaitsevaa, vaikka todellisuudessa siinä nimenomaan palkkasuhteet muuttuvat aiheettomasti.
        Ongelma on lisäksi erityinen ns. asiantuntijoilla, jotka eivät varsinaisesti ole esimiehiä kenellekään, mutta tienaavat sopimuspalkkaa, jonka ylläpitokorotuksistakin pitää aivan itse huolehtia, kun PAM huolehtii vain 42 euron osuuden verran. puuttuvat 60€ pitää itse pyytää...

        No jo on ihme pelleilyä. PAMille pitäisi saada selkärankaan. Johtajisto vaihtoon, uusiksi johtajiksi vartijoita


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe