PAM ei tunnu välittävän lainkaan kaupan alalla haastavampiin tehtäviin etenevistä ihmisistä. 42€ lisää liksaa 3800€ ansaitsevalle tarkoittaa 1,1% korotusta, 1700€ ansaitseville järjestettiin 2,5% korotus.
PAM: köyhä olet kanssamme
6
<50
Vastaukset
- pohjapaperi
..kun tasapuolisuus malli on toteutuu ovat palkankorotuksetkin yhtenevät kaikissa palkka-sekä työtehtävissä yhteiskunnan elinolojen vakauttamiseksi.
- SurkeatKorotukset
Kuten nimimerkkisi sanoo "pohjapaperi", niin mitään muuta PAM ei saa aikaiseksikaan. Ihmettelen vaan miksi ketään yli pohjapalkan ansaitseva pysyy PAM:in jäsenenä. PAM:in neuvottelemat palkankorotukset kun rapauttavat itselleen joskus paremman palkan neuvotelleen tulotasoa.
Ilmeisesti PAM on kovasti ajamassa itseään kumoon ja tilalle eduskunnan säätämää minimipalkkaa.
- SeOnNoin
Pamilla on sillä tavalla erikoinen asenne kaupassa työskenteleviin, että jo 2500€ palkalla työskentelevä vihannesosaston tai maaliosaston vastaava on jo Pamin käsityksen mukaan työnantajan edustaja, eli itse perkele. Siksipä heidän palkkatasoa pyritään tasapäistämään oikean duunarin tasolle. Se on vaan siinä mielessä kurja asia, että nämä esimiehet eivät kuitenkaan ole minkään muun sopimuksen piirissä kuin Pamin tai työntekijän itsensä neuvotteleman...tämä johtaa siihen, että pieni- ja keskipalkkaiset esimiehet eroavat Pamista, kun Pam ei kuitenkaan heidän puoliaan pidä missään asiassa. Eikä se kauppakaan sitten lakon aikana pysy kiinni, kun näitä liittoon kuulumattomia ns. esimiehiä on 25-30% kaupan henkilökunnasta ja kauppahan pidetään liittoon kuulumattomien esimiesten voimin auki. Pam voisi vähän vilkaista peiliin, mistä johtuu sekä huono järjestäytymisaste kaupassa, että kaupan alan kehnot palkat erityisesti vähänkin myyjäA:n työtehtävistä poikkeavissa tehtävissä.
Olen vartija ja kuulun PAMiin
palkkani nousi vartijoiden lakon jälkeen joten en sen suhteen valita PAMista
mutta sitä en ymmärrä että PAM hyväksyi kikyn
ei kai tässä nyt sentänä mitään talkootöitä aleta tehdä
itselläni ei tosisn ole mitään kikytunteja- PamPamPamPommi
Vartijoista PAM pitää tietysti huolta. Ovat riittävän pienipalkkaisia (keskimäärin).
Ongelma koskee lähinnä sopimuspalkkaisia työntekijöitä ja esimiehiä.
Kaupan alalla on olemassa kaupan esimiesten työehtosopimus, mutta siinä ei esimiehistä (ja muista sopimuspalkkaisista) välitetä palkkauksen osalta kuin kahden lauseen verran, eikä näitäkään ohjeisteta palkkaneuvottelujen yhteydessä työnantajille sovellettavaksi:
"Esimiesten palkkoja tulisi korottaa siten, että palkkasuhteet muuhun henkilöstöön nähden eivät aiheettomasti muutu"
ja
"Esimiehen palkan tulee olla suurempi kuin hänen alaistensa, ellei tästä poikkeamiseen ole perusteltua syytä"
Varsinkaan tuota esimiesten (ja muiden sopimuspalkkaisten) palkankorotusten ohjeistusta ei suoriteta lainkaan, siksi aloituksessa mainittu 42€ palkankorotus koskee sekä 1700€, että 3800€ ansaitsevaa, vaikka todellisuudessa siinä nimenomaan palkkasuhteet muuttuvat aiheettomasti.
Ongelma on lisäksi erityinen ns. asiantuntijoilla, jotka eivät varsinaisesti ole esimiehiä kenellekään, mutta tienaavat sopimuspalkkaa, jonka ylläpitokorotuksistakin pitää aivan itse huolehtia, kun PAM huolehtii vain 42 euron osuuden verran. puuttuvat 60€ pitää itse pyytää... PamPamPamPommi kirjoitti:
Vartijoista PAM pitää tietysti huolta. Ovat riittävän pienipalkkaisia (keskimäärin).
Ongelma koskee lähinnä sopimuspalkkaisia työntekijöitä ja esimiehiä.
Kaupan alalla on olemassa kaupan esimiesten työehtosopimus, mutta siinä ei esimiehistä (ja muista sopimuspalkkaisista) välitetä palkkauksen osalta kuin kahden lauseen verran, eikä näitäkään ohjeisteta palkkaneuvottelujen yhteydessä työnantajille sovellettavaksi:
"Esimiesten palkkoja tulisi korottaa siten, että palkkasuhteet muuhun henkilöstöön nähden eivät aiheettomasti muutu"
ja
"Esimiehen palkan tulee olla suurempi kuin hänen alaistensa, ellei tästä poikkeamiseen ole perusteltua syytä"
Varsinkaan tuota esimiesten (ja muiden sopimuspalkkaisten) palkankorotusten ohjeistusta ei suoriteta lainkaan, siksi aloituksessa mainittu 42€ palkankorotus koskee sekä 1700€, että 3800€ ansaitsevaa, vaikka todellisuudessa siinä nimenomaan palkkasuhteet muuttuvat aiheettomasti.
Ongelma on lisäksi erityinen ns. asiantuntijoilla, jotka eivät varsinaisesti ole esimiehiä kenellekään, mutta tienaavat sopimuspalkkaa, jonka ylläpitokorotuksistakin pitää aivan itse huolehtia, kun PAM huolehtii vain 42 euron osuuden verran. puuttuvat 60€ pitää itse pyytää...No jo on ihme pelleilyä. PAMille pitäisi saada selkärankaan. Johtajisto vaihtoon, uusiksi johtajiksi vartijoita
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666084Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583043- 312203
- 131817
- 201778
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131532- 181529
- 491495
- 91463