Ylimääräiset kilot ja pitkä liitto

Raskautettu

Olen ollut avioliitossa yli 40 vuotta. Vaimoni on itselleni äärimmäisen tärkeä ja viihdymne hyvin yhdessä. Viime aikoina olen kuitenkin huomannut merkkejä avioelämän hiipumisesta. Yhtenä syynä on vaimoni ulkoisessa olemuksessa pikkuhiljaa tapahtuneet muutokset. Entiseen hoikkaan vartaloon on kuin huomaamatta kertynyt kiloja: reidet ja takapuoli leviävät ja vatsa pömpöttää. Liikunta on yhä vähäisempää, mutta ruoka maistuu senkin edestä.

Nämä muutokset eivät vaikuta henkiseen yhteyteemme. Hän on yhtä hauska ja inspiroiva kuin ennenkin. Huomaan vain eroottisen haluni heikentyneen. Hänen vartalonsa on alkanut tuntua vieraammalta ja se heijastuu heti avioelämään.

En oikein uskalla ottaa asiaa puheeksi. Palautteena voi olla kysymys " enkö kelpaa enää tällaisena?" Mitä raati ja erityisesti arvon leidit sanovat tällaisesta tilanteesta? Pitäisikö tarjota jotain elämäntapamuutosta vain ajatella, että nuoruuden päivät ovat peruuttamattomasti jääneet taakse?

48

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7570

      Pari mottoani.
      Parasta huomaavaisuutta kumppania kohtaan on omasta kunnostaan huolehtiminen.
      Hyväkuntoinen osapuoli on haasteellinen elinkumppani.

      Ei noista asioista tarvitse erikseen puhua. Kumppani kyllä huomaa kun itse huolehtii kunnostaan.
      Kutsuisin sitä "heijastusvaikutukseksi".

      Kun oma painoni aikanaan kipusi ja vaimoni piti itsensä todella hyvässä kunnossa, niin huomasin kyllä itse kontrastin ja hoidin itseni kuntoon.
      Jossakin määrin sama vaikutus on ollut ikärikuntoilullani. Aloitin intensiivisen kehonhuollon kuukautta vaille 6-kymppisenä huolestuttavien, terveydellisten ja elintoimintoihin liittyvien havaintojen vuoksi.

      Olen nyt 75 vuotisena 50:n vuoden takaisessa treenipainossani. Nostin puntteja 82,5kg sarjassa eikä siinä saanut olla läskiä koska sarja olisi noussut ja samalla tulosvaatimus.
      Vaimoni voisi harrastaa liikuntaa intensiivisemminkin mutta hoikkisvuosiin verrattuna hänen painonsa on 8kg ylempänä.

      Viimeiset 18 vuotta minä olen suunnitellut sapuskamme, tehnyt ostokset, valmistanut ja kattanut pöydän. Silloin vaihdoimme myös ruokalautasemme D20cm -> D15cm.

      Pitkän litaniani viesti. Huolehdi itsestäsi niin se huomataan, jos välitetään!
      Ruokapuolen laadun hoitaminen on kovasti perhekohtainen juttu.

    • Raskautettu

      Kiitos kommentista. Taidat olla oikeassa, että näitä painoasioita ei kannata lähteä paljoa kommentoimaan. Voi herättää vain turhaa ahdistusta. Itse olen yrittänyt pitää painoni kurissa ja harrastaa aktiivista hyötyliikuntaa. Päiisin kävelen viisi, kuusi kilometriä ja painoni on normaalin alarajoilla.

      Tuntuu vain siltä, että naisten kohdalla painonhallinta on miehiä vaativampaa. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tutuista ikätoverinaisistakin on kehkeytynyt aika ehtoisia emäntiä. Ehkä tuolle kehitykselle ei mahda mitään.

      • 7570

        Miehet ja naiset vanhenevat erityyppisesti.

        Vaikka oma painoni on samassa tasossa kuin 50v sitten ei vyötäröni ole pysynyt samassa mitassa. Lihasta on kadonnut.
        Vaimoni paino on noussut 52kg > -59kg ollen vaativan, esteettisen tarkastelun ylärajoilla.

        Jos nainen ei ikääntyessään saa hieman pyöreyttä niin seurauksena on "noita-akkailmiö". Anteeksi nyt vaan!
        Hoikan tyttöajan painossa pysyvä nainen on ikääntyneenä kurttuinen käppänä joka ei enää ole ilo silmille.


    • kannattastoimia

      Asia on otettava heti pöydälle eikä jäädä miettimään ja hautomaan niin nössö ukot sen on tehneet.

      Pitää sanoa vaan että liikuntaa on harrastettava ja sinä lähdet mukaan kävelemään jne,sinä et veltoille yhtään enempää vaan toimit.

      Leivät on heittetävä mäkeen ne on suurin lihottaja,eli leivät mäkeen,perunaa vain vähän,imelää ei nimeksikään enään mikäli meinaatte pienellä kävelyllä saada aineenvaihduntaa heräämään.

      Pitkät matkat ei auta riittävästi siihen urakkaan nähden,on käveltävä suht ripeästi ja säännöllisesti että keho tottuu.Juoksu,sitä ei kannata tehdä,kävely on parempi.

      Älkää koskaan sulkeutuko pareiltanne ,avoimuus on paras,pitää vain itse olla mukana samassa projektissa.

      Aloittajan täytyy käydä itsekkin siis liikkumaan,koska ikääntyessä miehen testot laskee vääjäämättä,tähän on keinoja esim:kyykyjä tehden joka vilkastaa verenkiertoa tärkeissä paikoissa.Voit tehdä ilman painojakin aluksi kyykkyjä joista on hyötyä muutenkin kun ikääntyy,jalkoihin saa voimia jotka on hyvin tarpeen kaikille.

      Jos saat houkuteltua kuntosalille niin se olisi ainakin kokemus sinällään,miehet ainakin tarvitsisi tätä ikääntyessä,lihas häviää kaikilla kun tulee ikää ja rasva tulee tilalle.

      Nuoruutta ei saa takaisin mutta sitä voi jarruttaa lihas kuntoa ylläpitämällä.

      Muistakaa syödä lihaa jos alatte rehkimään,kananmunia ,salaatteja joka päivä.

      • kannattastoimia

        Täytyy saada proteiinia riitävästi että lihas säilyy.Pullat poistettava.Eli ruokavalio on keskeisessä asemassa,painoa ei saa pudottaa nopeasti tai iho alkaa roikkumaan liikaa.

        Muistakaa tämä hidas pudotus ja se alussa putoa,tilalle tulee jossain vaiheessa lihasta niin se voi jopa nostaa painoa.


      • Normaalipainoinen

        Kaikkea voi syödä kohtuudella, ei se leipä, jos kohtuudella syö tapa tai lihota, pitää syödä vähempi mitä kuluttaa niin laihtuu.
        Minua ällöttää tämä ulkonäkökeskeisyys, kaikkien pitäis olla nuoria, kauniita ja hoikkia, ihminen vanhenee sille ei voi mitään, tottakai pitää vaalia terveyttään ,mutta hampaat irvessä ,jos hoitaa hyvinvointiaan niin siitä ei hyvää seuraa.
        Elämästä pitää myös nauttia, liikuntaa pitää harjoittaa niin että se tuo nautintoa eikä väkisin jollei kiinnosta ja syödä pitää kohtuudella , ei ahmimalla kaikkea yli tarpeen.


      • Hoitsut

        Elämäntapamuutos, auttaa ,ruokaa 5-6 kertaa päivässä kohtuudella , aamupala tärkein , lounas, välipalaa, päivällinen ja iltapala, karkit ja makeaa hyvin vähän tai ei ollenkaan , tai kerran viikossa vähän, roskaruoka ja einesruoat pois , tavallista kotiruokaa puhtaista raaka- aineista.
        Liikuntaa, työmatkat , jos mahdollista kävellen tai pyörällä, hissin voi vaihtaa rappusiin, ja joku kuntosali olis hyvä löytää, joka sorttia voi syödä, kunhan syö vähempi ,kun kuluttaa. Nukkuminen on myös erittäin tärkeetä säännöllinen 7- 9 t yöt hyviä.
        Nälkää ei pidä nähdä, muuten tulee ahdentettua liikaa, säännölliset ruoka- ajat pitää nälän loitolla.
        Tämä on hiukan hankalaa vuorotyntekijälle, yövuorot hankalia, vuorotyö lihottaa, koska aineenvaihdunta usein prenkkaa monella.


      • Pitsat , pastat ja pullat pois. Ruisleipää on hyvä syödä, kuituja ja hyviä ravintoaineita
        Liikuntaa....


      • Ssmpparallas

        Ikä tehnyt tehtävänsä sinun haluille


      • kakloon

        Miksi ikaantyneiltakin ihmisilta vaaditaan, etta elamassa pitaa olla seksia, jotta se on hyvaa? Tuolla ialla jo jokainen paattakoon itse, mita haluaa tehda tai olla tekematta. Seksi on lisaantymista varten luotu, ja vanhoina ei enaa lisaannyta.


      • Sexiäollapitää

        Se on maailmaa suurempi asia vielä 60-70 kymmppisilläkin , kun ei ole muutakaan tekemistä eläkeläisillä.


    • Tahvo54

      Näin se vaan on että ikä tuo muutoksia kroppaan kaikille. Itse havahduin kun vaaka näytti 103 kg ja aloitin sitten pitämään huolta itsestäni. Painonpudotus 1,5 vuoden aikana 15 kg ja lihasmassaa tullut salin ansiosta ihan reilusti. Ikää tulee tänä vuonna 55 ja pituutta 185. Väitettiin kun aloin treenaamaan että lihakset eivät enää kasva tämän ikäisenä...paskapuhetta oman kokemuksen mukaan. 3 krt viikossa punttisali, 2 krt viikossa aerobinen treeni ja himassa vähän ekstraa vatsalihaksille. Moneen vuoteen en ole voinut näin hyvin, liikunta, ruoka ja nukkuminen kuntoon niin alkaa tapahtumaan.

      • 7570

        Odotahan aikasi! Kyllä se lihasmassa alkaa jossakin vaiheessa vähenemäänkin. Jos sitä on enemmän niin menetys haittaa vähemmän.
        Olen 75v ja menetys on, InBody720:n mukaan ka. 860g/vuosi.
        Reidet ovat metyksen etulinjassa.
        Viimeinen virkkeesi on täyttä totta!

        Olen nyt 75v ikäisenä saman painoinen kuin 50 vuotta sitten oli treenipainoni.
        Vyötäröni on mittavampi.
        Rasva 16,8%. Viskeraali 76.1.
        InBodyn ihannepaino 1,8kg nykyistä alhaisempi. En ota migreeniä.
        Aerobista minun tulisi harrastaa enemmän mutta selitän itselleni, että pitäessäni puntilla sykkeeni 110:n päällä niin se kuittaa ainakin osittain aerobisen niukkuuden.
        5krt/vk puntti-/kuntosalia. Kerran viikossa pelkkää aerobista 45 - 60min syke aerobisella alueella. Max. syke n.180.

        Huomenna mave tai tangolla hack kyykky ja tietenkin vatsaa.


      • hsdtuj6eir67

        Ukot rupesi täällä pullistelemaan - voi teitä!!!!


      • 7570
        hsdtuj6eir67 kirjoitti:

        Ukot rupesi täällä pullistelemaan - voi teitä!!!!

        Tosiasioiden toteaminen ei ole "pullistelua"!


    • rakspaks

      Jos aloittajan eroottiset halut ovat heikentyneet ja väittämän mukaan syynä on puolison lihominen niin sitten kyllä pitää mennä peilin eteen ja kysyä itseltään missä mennään. Rakastaako puolisoaan?
      Tai ehkä alitajuisesti tällä voi selittää sen ettei vaan haluta iän myötä niinkuin ennen.

      • IsotPojatKertoi

        Kyllä miehellä vaikuttaa visuaalisuus haluihin.
        Jos naisen viehättävä ulkonäkö muuttuu, pitäisi keksiä jotain joka korvaa sitä, pukeutuminen esimerkiksi
        Ikävä kyllä, näin se ihmisluonto toimii...


      • 7570
        IsotPojatKertoi kirjoitti:

        Kyllä miehellä vaikuttaa visuaalisuus haluihin.
        Jos naisen viehättävä ulkonäkö muuttuu, pitäisi keksiä jotain joka korvaa sitä, pukeutuminen esimerkiksi
        Ikävä kyllä, näin se ihmisluonto toimii...

        Kokemukseni mukaan isot pojat ovat oikeassa. Kun ulkoinen vetovoima väistämättä vähenee vuosien myötä niin viisaalla vaimolla kokemus ja sen myötä "kanssaeläminen" mukautuu uusiin tarpeisiin. Miehellä on "on/off" alueita ja asioita. Halutessaan tuottaa miehelleen mielihyvää pystyy nainenkin pääsemään tavoitteisiinsa.

        Mutta, totuuden nimissä on sanottava, että ainakin minulla sillä laardimäärälläkin on rajansa.


    • Myönnävanhuutesi

      Älä selitä ,sul vaan ei ota enää eteen, olet vanha gubbe ja ollut 40 v saman mimmin kanssa, olette jo molemmat vanhoja ihmisiä, mutta jos toisesta välittää, niin ei se muutama kilo mitään meinaa, sama puoliso siellä on kun ennenkin, kato ittees myös peilistä , oletko ite tyytyväinen kroppaasi.

    • Yhäedelleenhoikka

      Naisten lihomiseen vaikuttaa myös estrogeenitason lasku vaihdevuosien jälkeen. Parhaassakin tapauksessa, vaikka paino säilyisi ennallaan, hormonitason muutokset vaikuttavat siihen että rasva kerääntyy eri paikkaan kuin nuorempana, eli vyötärö ei ole enää yhtä hoikka kuin aikaisemmin. Valitettavaa on, jos tällöin oma puoliso ei haluakaan samoin kuin aikaisemmin. Epäilisin kyllä, ettei miehen omakaan vartalo ole samanlainen kuin nuorena, vaikkei kiloja olisikaan tullut. Lihakset tuskin ovat ennallaan ja iho ei liene rypytön ja kimmoisa. Halu, niinkuin rakkauskin syntyy aivoissa. Itse en edes haluaisi olla tämän kaltaisen tuomitsevan henkilön kanssa, en todellakaan pystyisi häntä haluamaan.

    • Peräkylänppoika

      Kyllähän ihminen muuttuu valitettavasti 40v aikana . Myös sinä. Mä itse olisin onnellinen jos olisi muuten noin täydellinen kumppani !!! On sääli,ettet arvosta sitä. Et edes ansaitse tuollaista naista itsellesi.

    • PaavoSuomalainen

      Olette olleet avioliitossa yli 40 vuotta, joten olet ilmeisesti kuusissa kymmenissä tai vähän yli? Saman ikäinen tai vähän nuorempi kuin minä.

      On fakta, että miehen hormonaalinen toiminta ja seksuaalinen halu vähitellen hiipuu iän myötä. Tahti on toki yksilöllinen, mutta tämä muutos on meillä alkanut hitaasti jo vuosikymmeniä sitten, ja nyt se vaikuttaa varmuudella. Se, että et tunne enää samanlaista halua vaimoasi kohtaan, johtuu vähintään yhtä paljon tästä kuin siitä, että vaimossasikin vä istämättä alkavat näkyä iän tuomat fyysiset muutokset.

      Kirjoitat, että vaimosi on sinulle äärimmäisen tärkeä ja viihdytte hyvin yhdessä. Toisaalta kirjoitat, että ”avioelämässä” on hiipumisen merkkejä. Tarkoittanet avioelämällä tässä seksiä? Sehän on tosiasiassa vain osa avioelämää, ja eri ihmisille eri suuruinen osa. Teidän avioelämänne on hyvällä tolalla, jos olette toisillenne tärkeitä ja viihdytte yhdessä.

      Kuten sanottu, olen ikäisesi tai vähän vanhempi. Olen ollut vaimoni kanssa naimissa vähän lyhyemmän ajan kuin te. Vaimoni on minua vuosikymmenen vanhempi. Kuten ilmeisesti tekin, myös me olemme toistemme parhaat ystävät ja viihdymme hyvin yhdessä. Tunnistan kuvailemasi tilanteen oikein hyvin.

      Ehdotan sinulle kolmea asiaa:
      1. Käytä vähän aikaa sen asian ajatteluun, että teille molemmille on kertynyt jo ikää ja sitä kertyy vielä ehkä paljonkin lisää. Te molemmat muututte iän myötä, ja myös yhteinen elämänne muuttuu. Yksi muutoksista on se biologinen fakta, että seksi ei ole samanlaista kuin nuorena, eikä sen kuulu eikä tarvitsekaan olla. Jos vaimosi ei enää ole se notkea pajunvitsa, johon ehkä joskus rakastuit, tuskin sinäkään enää olet uimarantojen katseenkerääjien ykkönen.
      2. Käy tapaamassa lääkäriä, joka on erikoistunut vanhenevien miesten ongelmiin. Aika monet urologit nykyisin ovat. Lääkäri otattaa verikokeet ja selittää, miltä hormonitilanteesi näyttää ja mikä kroppasi kunto muuten on. Saat tarvittaessa hormonigeeliä tai sopivia tabletteja, jotka auttavat.
      3. Puhu vaimosi kanssa avoimesti tuntemuksistasi, mutta älä syyllistä häntä. On todennäköistä, ettei seksihalujesi väheneminen ole hänelle suurikaan ongelma, jos läheisyyttä muuten riittää.

      Näillä eväillä ainakin meillä on edelleen todella mukavaa yhdessä.

    • nasukka

      Ihminen on sitä mitä se syö!

    • Lenkki-iines

      Kyllä asiasta voi puhua. Keijut leivältä pois jogurtit pois ja kaikki makea pois. Kaakossa kaikki vitamiinit. Naisen oman elämän tähden liikuntaa lisättävä mutta ruokavalio myös tärkeä

    • Retikka

      Meilläkin mieheni kanssa yhteistä taivalta 40 vuotta ja rapiat päälle. Olin nuorena hoikka nainen, nykyään keski-ikäinen pyöreähkö nainen. Mieheni taas kaljuuntunut ja lievästi mahakas. Nuoruus on tosiaan mennyt joka suhteessa mutta kyllä me edelleen olemme seksistä kiinnostuneita kun se, ja ylipäätään hyvä seksi, ei ole vartalon hyvyydestä kiinni - muutoinhan vain hyvävartaloiset saisivat harrastaa seksiä.

      Kyllä me kumpikin yhä katsomme ihailevasti kauniita vartaloita mutta emme me niitä itsellemme halua vaan rakastamme tosiamme ja haluamme tehdä toisillemme hyvää. Oletan kuitenkin, että libido näin 6-kympin molemmin puolin on hiipunut selkesti verrattuna nuoruuteen. Eihän silloin tarvinnut kuin katsoa sillä silmällä kun ruettiin jo hommiin.

      Läheisyys on ihanaa ja me ainakin nautimme vartaloistamme ilman seksisuorituksen painetta. Jos haluttaa molempia ihan kunnolla silloin mennään loppuun saakka, sekään ei aina onnistu. Mutta väliäkös tuolla!

    • Lenkki-iines

      K a a l I s s a kaikki vitamiinit

    • Rouva55v

      Mieheni on suoraan sanonut että ei kotona läskiä ala katsomaan, sillä siitä menee halut. Naisellista pyöreyttä saa olla mutta ei mitään painija niskaa tai roikkuvaa vatsaa.
      Mielestäni on reilua sanoa suoraan mitä kumppanilta haluaa. En minä itsekkään naisena kiihottuisi jos läskiä roikkuisi joka paikassa. Enkä kyllä varmaan huolisi miestä joka ei liikkuisi ja olisi kovin ylipainoinen.
      Itse jo nuorena päätin ettei mieheni tarvitse minua hävetä ja pidin itseni kuosissa 3 synnytyksen jälkeenkin.
      Nyt keski-iässä huomaan että töitä saa tehdä ettei paino nousisi. Liikumme paljon yhdessä mieheni kanssa, mikä on tosi hyvä sillä tsemppaamme toisiamme silloin kun toista ei oikein huvittaisi.

    • pitkäänyhdessä

      Enpä ole koskaan mieheni kiloja katsellut. Hänellä oli 25-30 kiloa ylipainoa kun tapasimme, on ylipainoinen yhä liki 50 yhteisen vuoden jälkeenkin. Onhan mieheni toki keskivertomiestä lähes 20 senttiä pidempi ja harteikkaampi joten ilmeisesti isolle miehelle ylipaino on sallitumpaa kuin pienemmälle naiselle.
      Enpä ole pyrkinyt häntä mitenkään laihduttamaan kun aina on ollut erittäin terve. Ei ole minkäänlaista remppaa, ei ole sairastanut kymmeniin vuosiin edes flunssaa.
      On maailman ihanin ihminen, erittäin rakas ja hyvä isä lapsilleen, mahtava vaari lapsenlapsilleen. Mieheni on nyt 76 vuotias, liikkuu päivittäin paljon, tekee kaikki metsänraivaustyöt, polttopuita 20 kuutiota vuosittain yms mitä nyt maalla asuvalla on. Kalastaa, metsästää, liikkuu päivittäin maastossa ja kulkee siellä nopeammin kuin moni kaupunkilainen puolta nuorempi hoikka mies.
      Itse olen 52 kg, pikemminkin painokäyrän alarajalla kuin normaalissa painossa, mutta tällainen olen aina ollut, laiha ruipelo sanoin nuoruudessani joku. Nyt varmaankin minua sanotaan kuivaksi kääkäksi selän takana. Sanotaan että vastakohdat täydentävät toisensa ja meissä se pitää paikkansa. Mieheni iso ja raamikas, minua ei näy kakkosnelosen takaa mistään päin katsottuna :).

      Seksuaaliset halut ovat meilläkin hiipuneet ajan myötä, mutta mielestäni se on vain normaalia ikääntymistä. Ei tässä tarvitse enää lisääntyä eikä olla yhtä aktiivisia kuin parikymppisenä. Läheisyyttä on, sylitellään paljon, nukutaan lusikassa yhä, ja säännöllisen epäsäännöllisesti on seksiäkin.
      Olen aina ollut tyytyväinen mieheeni ja varmaankin hän minuun, ei meitä hävetä yhtään liikkua kimpassa ihmisten ilmoilla.

      • aviossa50v

        Minulla on saman ikäinen mies ja liittomme on yhtä pitkä.
        Mieheni on lyhyempi kuin sinun mutta nuoruuden voimailuharrastuksen seurauksena hän on lihaksikas vielä nyt vanhanakin. Tosin hän treenaa jatkuvasti.

        Mieheni paino kiipesi yhdessä elämänvaiheessa rutkasti. Laiskaa elämää lihapatojen ääressä. En sivunnut asiaa millään tavoin. Minun ei tarvinnut vaan mieheni pudotti painoaan kuurin omaisesti melkein 20 kg piti sen vuosikaudet melkein siinä.
        Itse olen luonnostani hoikka eikä rasvaa ole naisille tyypillisissäkään paikoissa paitsi aivan viime vuosina mutta hyvin kohtuullisesti.
        Voi tuntua lapselliselle mutta tunnen tietyssä määrin mielihyvää liikkuessani hänen kanssaan julkisilla paikoilla tai seurassa.

        Mitä tulee seksihaluihin niin siinä suhteessa mieheni on minua paljon aktiivisempi. Saan roimasti mielihyvää läheisyydestä ja hellittelystä sekä varsinkin siitä, että voin tuottaa mielihyvää miehelleni muutaman kerran viikossa.
        Oman käden seurustelu on hänelläkin vähentynyt. Loppumisen enteitäkö?


    • Rakkaustiivistyy

      Valitettavasti en jaksanut lukea viestiketjua läpi. Joten kerron vain omasta elämästäni ja näkemyksestäni.

      Olen ollut vaimoni kanssa naimisissa yli 43 vuotta ja olemme tunteneet ja seurustelleet jo kohta 50 vuotta. Kun tutustuin vaimooni niin hän oli hoikka ja niin myös minäkin. Vuosikymmenien kera on meille tullut lisää massaa ympärilleemme. Lasten syntymät ovat myös ohjanneet vaimoni vartalonmuotoja, mutta myös minun.

      No alkutilanne. 44/168 ja 68/178. Miettikää sitä kumpi on kumpi. Sillä ei ole väliä. Meillä on kolme lasta ja kaksi lapsenlasta. No, lapsenlapsetkin ovat jo aikuisia. Meillä on tällähetkellä vain toisemme.

      Miksi lähtisin miettimään onko vaimoni kasvanut tai olenko minä kasvanut. (ylimäärsäisiä mittoja) Ainakun näen unta, niin unissani vaimoni ja minä olimme sellaisia kuin olimme vasta rakastuneena. (Eli en ole unohtunut mielestäni mihinkään häntä. Vaan hän on edelleenkin se henkilö johon rakatuin.)

      Nyt hän on vanhempi, niinkuin minäkin. Yli neljänkymmenen vuoden avioliiton ja melkein viidekymmenen vuoden yhdessäolon ajan. Hän on minulle rakas ja on muuttunut vain kauniimmaksi ikäisekseen, minun onneksi.

      Miksi miettisin onko vaimoni muuttunut toiseksi kun aloitimme seurusteelun? Ei ole. Hän on vain syventänyt olemistaan, mihin minä hänessä rakastuin.

      • Vaikeealipaino

        Sun muijas on ollut nuorena ihan anorektikko painoindeksi 14 joka on vallan liian vähän normaalipainoindeksi on 19-24.


    • rekkakuskieläkkeellähesa

      Pimpero se on joka ainakin minut saa kuumaksi, on sama onko nainen laiha vai lihava. Lihavat antavat yleensä kunnon panon. Jos ei kiinnosta pimpero niin vika on miehessä.

    • Läskilotina

      Läski mikä läski eikä innosta. Rekkamiesmaha roikkuu naisella kuten ystävättärelläänkin. Ikäluokka 50 . Herkkuperseitä ylensyöjiä makeanhimoisia iltasyöppöjä. Mikään ei auta. Sata kertaa yrittänyt laihtua pikaisesti. Ei onnistu niin sama jatkuu. Minkäs siinä sitten teet kuin tyydyt ja tyydytät.

    • Tellervo56

      Meillä myös mieheni kanssa yhteistä taivalta kohta 44v takana. Olin hoikka nuorena ja pääsin heti lasten syntymien jälkeen samoihin mittoihin takaisin. Painoa alkoi kertyä keski-iässä, ja välillä olen tsempannut ja saanutkin sitä pois. Mutta lievää ylipainoa ollut viimeiset 15v. Meillä puhutaan siitä reilusti, mies kannustaa kovasti jättämään herkut pois. Harrastamme kyllä monenlaista liikuntaa, mutta tiedän, ettei sekään auta, jos jatkan karkkien ym napostelua.- Mielestäni aloittajan kannattaa ottaa nätisti asia puheeksi vaimonsa kanssa ja lähtekää yhdessä liikkumaan.- Viesteissä tullut erinomaisia vinkkejä mm ruokailuun.Itse olen siis hyvin tietoinen noista liikakiloistani, mutta toisaalta hyväksyn myös sen, ettei minun tarvitse enää näyttää samalta kuin nuorena ja pieni pyöreys on sallittua tässä iässä(63v). Jos toista rakastaa, en usko, että mieheni sen takia vaihtaa minut nuorempaan. Tsemppiä kaikille painonsa kanssa tasapainoileville!

    • Läskilotina

      Jatkan vielä... Lihonnut ainakin 20 kiloa neljässö vuodessa. Painoholisti. Ei suostu edes menemään vaakaan itsekseenkään saati niin että tietäisin lukemat. Tulee kuulemma paha mieli eikä auta asiaa. Suunnittelee menevänsä aina sitten kun laihtunut jo hieman niin parempi mieli. Ihan turha sanoa että pulla ja makea pois. Hakee se alkoholistikin pullonsa aina jostain. Eikä aikuista oppinutta ihmistä voi vahtia. Niin se vaan on että suola tai tavallinen keksipaketti häviää illassa ja vierailta jääneet herkut viimeistään loputkin seuraavana. Ei suostu alkaa laittamaan ylös syömisiään eikä etenkään laittamaan ylös kaloreita. Ulkonäkö siis muuttunut rajusti ja sama jatkunee. Laihtua pitäisi äkkiä ja pikkuhiljaa on ajanhukkaa ja itsensäkiusaamista. Seksiä pitäisi suunnilleen harrastaa pöydällä että seisten saisin vehkeen perille asti. Ah niin kiihottavaako. Ei tosiaan. No niin. Besserwissereiden vuoro. Mikä todelliseksi avuksi jos sellaista onkaan?

    • Oioi

      Nainen ei ole ylipainoinen, mutta haluaa alkaa pitään itsestään huolta, kun sopiva ja rakastava mies tulee kohdalle. Ei nämä arvostelevat itsekeskeinen äijät kiinnosta.

      • flegmaatti

        Jos nainen on pitänyt itsestään huolta eikä ole ylipainoinen niin silloin on todennäköisempää, että sopiva ja rakastava mies tulee kohdalle!


    • Raskautettu

      Kiitokset viisaista ja lämpimistä vastauksista. Itselleni on helppo yhtyä moniin täällä esitettyihin mielipiteisiin. Omassakin aviosuhteessa on hellyyttä ja ymmärrän, että se on yksi parisuhteen kantavista voimista.

      Tajuan myös sen, että hormonitasot laskevat iän myötä ja sitä ei ole enää samanlainen nuorukainen, kuin vuosikymmeniä sitten. Se lienee vääjäämätöntä.

      Kyselyni liittyikin vain näiden elämän tosiasioiden tunnustamiseen. Missä vaiheessa vain kannattaa myöntää, että me olemme muuttuneet ja samanlaista kiihkoa kuin nuorempana on turha enää tavoitella. Tämä nöyrtyminen liittyy myös ruumiinkuvan muuttumiseen.

      Kiitokset siis asiallisista ja fiksuista vastauksista. Kyllä anonyymissä nettikeskustelussakin voidaan puhua asioista rehellisesti ja rakentavasti.

      • 5654

        Juuri tämä on tärkeää ettei mies siirrä seksihalujen vaimenemisesta ja erektio-ongelmista johtuvaa häpeäntunnettaan vaimoon ja vaimon ylipainosta johtuvaksi.


    • surullisenanäitäluen

      Läskilotinalle.
      Onko vaimossasi mitään hyvää, sellaista jota hänessä arvostat, sellaista, että voit sanoa muille ihmisille vaimosi kuullen, olen ylpeä sinusta, on kiva kun olet minun vaimoni.

    • hyväjuttu2

      Kyllä kumppanin ulkoinen olemus vaikuttaa haluihin, itsellä sama huomio kun nainen on lihonnut ja painoahan kertyy sinne mihin naisilla kertyy, reidet, pakarat, vatsa ja muijallakin juuri näissä kohtaa reilun laisesti. Halut on vähentyneet ja kun nainen huomasi mielenkiintoni vähentyneen eipä ole enää ehdotellut ja mä ole ollut tyytyväinen, menee se näinkin se yhteiselo ilman seksiä.

      • 7570

        Missä lieneen kohtuuden ja liiallisuuden raja kun kyse on fyysisestä kiinnostavuudesta?
        Pitemmän päälle yhteenkuuluvuuden tunteella ja halulla tuottaa kumppanille mielihyvää on suurempi merkitys kuin kumppanin vuosien saatossa muuttuneella hahmolla.

        Jo vuosia sitten päädyimme ratkaisuun, että vaimoni on se aloitteellinen osapuoli ja hän tuntee vireyteni ja tarpeeni. Kyse on niiden sovittamisesta vaimoni vastaaviin.
        Hän tuntee myös minun "ON" alueeni ja mieltymykseni. Tiedän olevani enemmään saava osapuoli ja arvostan sitä, ettei se tunnu häiritsevän vaimoani.
        Saattaapi tässä olla loppukiri menossa.


    • asiastasaasanoa

      Me ollaan oltu vasta 7 vuotta yhdessä mutta jo alussa sovittiin että sanotaan toisillemme jos mahaa alkaa kertyä. Niin sitten kävi kumppanilleni ja niin sitten sanoin että on varmaan hän itsekin huomannut että jonkinlainen mahan kasvatus operaatio on meneillään. Myöhemmin se kääntyi hyväksi, toinen heräs kuin jostain 100 vuoden unestaan, ei ollut jotenkin tajunnut itse tai halunnut nähdä tilannetta. Mun mielestä se on palvelus toista kohtaan sanoa asiasta. Eihän sitä tartte omien seksi halujen kannalta sitä asiaa esittää vaan siltä kannalta että vähän niinkuin kysyy toiselta että kuinka oikein voit kun näyttää ettet välitä enää pitää huolta itsestäsi. Ei näissä asioissa tartte hissutella ja olla turhan hienotunteinen. Kysehän on niin teidän suhteesta kuin toisen hyvinvoinnista yksilönä

    • Kärtty

      Entäs tämä ratkaisu: Rupea mieshuoraksi!

      Laita nettiin "mieshuora tarjoaa palvelujaan"- ilmoitus. Valikoi asiakkaat niin että otat vain nuoremmat ja hoikat. Näin saat seksuaalisen himon tyydytettyä ja saat lisäksi rahaa!
      Vaimon kanssa kehittelet kivan ystävyyssuhteen johon ei sisälly seksiä.
      Vaimon kanssa voit sopia että hän saa etsiä salarakkaan jonka kanssa tulee seksiasiat hoidettua koska sinulta seksihalut häntä kohtaan ovat hiipuneet.

      Näin asiat hoituvat kummankin parhaaksi.
      Ainut ongelma taitaa olla se että taidat olla jo kuusikymppinen...?
      Baareissa naisille on seksitarjontaa nuoriltakin miehiltä jotka etsii seksinpuutteessaan yhden yhden suhdetta. Sellaisille kelpaa vähän jo ikääntyvä, lihonutkin nainen.

      Niin että unohda koko juttu.
      ( Sarkasmivaroitus! )

    • ioioio

      Kuule sano sille muijalles että oot lihonnu ja ettet pidä sen läskeistä ja se on sillä selevä.
      Ookko itekkään ihanne ukko?
      Se on avioliiton nurja puoli että joutuu kattomaan ränsistynyttä puolisoaan.Eritoista on me sinkut ei tarvi kattoo tollasta vaan omaa ittiään vapaasti liitäen!!

    • hoikkana

      Se nyt vaan on näin: parisuhde pysäyttää naisen, suhteen loppu miehen. Ota ja valitse. 
      Jos multa kysytään, pysykää ihmiset sinkkuina älkääkä koskaan pariutuko. Ei särje niin niitä silmiä sitten.
      https://yle.fi/uutiset/3-10672072

    • Yksi.kysymys

      Miksi ihmiset ei hyväksy nykyään kumppanissa tapahtuvia muutoksia? On normaalia että kehokin muuttuu kun vanhenee. Samalla tavalla se vanhenee jokaisella, myös itsellä kysyjällä. Jos se vaikuttaa suhteeseen voi etsiä vikaa itsestä.

      • 7570

        Vaimon i ilmaisi tuon tosiasian hyvin yksinkertaisesti. Minua tarkoittaen palautti minut todellisuuteen sanoen "paino pysyy, mitat muuttuu"! Satuu olemaan oikessakin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      161
      28824
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      209
      18538
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      388
      9775
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6405
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4263
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3833
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      41
      2543
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1497
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1255
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      53
      1234
    Aihe