Jeesus sanoi: Hepompi on kamelin käydä neulansilmän läpi, kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.
Kuinka rikas saa olla, että vielä pääsee? Jos oli vertaus, mitä tarkoitti? Vertauksellahan yleensä selvennetään sanomaa, eikä sekoiteta!
Rikas taivaaseen?
144
386
Vastaukset
Tarinassa taisi olla nuori mies, jolla oli "sangen paljon omaisuutta". Mutta kuinka paljon on se, ettei voi millään luopua siitä köyhien hyväksi? Se o se ratkaiseva asia.
- uskonnonsyöpä
Voihan aina käskeä muiden luopumaan ja vetää itse siitä välistä.
Montako prosenttia otatat jeesustelu lahjoituksista omana palkkanasi. - anteliaat.palkitaan
Soros pääsee siis taivaaseen.
- sorosonsoros
anteliaat.palkitaan kirjoitti:
Soros pääsee siis taivaaseen.
Jos Soros antaa kaikki niin miksei pääse?
- Neulansilmä.kanjoni
Tuo Jeesuksen puheessaan mainitsema "Neulansilmä" oli kapea, kivikkoinen kanjoni vuorten välissä, jossa oli kameleilla vaikeuksia kulkea läpi.
Kyse ei siis olllut edes vertauksesta, sillä Jeesus viittasi tosiasiaan, olemassaolevaan kanjoniin. - Anonyymi
Tämä on yksi paljon eri tavoin tulkittu Raamatun kohta, omaisuudestaan luopuminen. Mutta kysymyksesi. "Mutta kuinka paljon on se, ettei voi millään luopua siitä köyhien hyväksi?" on hyvä.
Itse myönnän etten noudata Raamattua sinne päinkään, en anna toista ihokastani. On hankittu sitä maallista ja annetaan mitä annetaan, mutta ei toista ihokasta, eikä luovuta tästä yltäkylläisyydestä, jonka länsimainen elämäntapa mahdollistaa. On kaikki mistä suuri osa maailman ihmisistä vain haaveilee tai ja monin verroin enemmän mikä riittää edes säälilliseen elämään.
Mutta paljonko pitäisi sitten antaa? Kaikki? Puolet omaisuudestaan? Kymmenesosa? Vai jotakin siitä väliltä? Vai riittäkö vieläkin vähempi?
Vai pitäisikö ihmisten luopua sinänsä turhasta, kalliista taloista ja autoista, mökeistä jne. ja antaa ne rahat köyhille?
Mekin annamme rahaa "maailman parantamiseen" ja enemmänkin voisimme. Emme me vaan omasta mukavuudestamme silti luovu. Ylenpalttisuudesta. Sitähän tämä elämä on kun vertailupohjaksi otetaan kuinka ihmiset tässä maailmassa pääsääntöisesti elävät.
Tässähän on kyse taas moraalista, olemmeko ansainneet kaiken? Kallliin kotimme Helsingissä, automme, kesäpaikkamme, rahat tilillämme? No emme sinänsä, ne ovat olemassa koska emme syntyneet kehitysmaahan, vaan Suomeen. Onnea tai siunausta, mutta ei elämä kohtele ihmisiä tasapuolisesti tietenkään.
Torren kysymys on kuitenkin hyvä, missä menee ahneuden raja, tämän tahdon, tästä en luovu, en anna pois. Meillä länsimaissa se on korkea.
-a-teisti-
- eipidä
Jumalalle on kaikki mahdollista. Kuka ikinä uskoo Jeesukseen saa syntinsä anteeksi hänen nimensä kautta. Oli sitten köyhä tai rikas, sairas tai terve, nuori tai vanha. Ei mikään voi erottaa meitä Kristuksen rakaudesta.
Jeesuksen itsensä mukaan noin ei ollut. Paavali oli toista mieltä niinkuin yleensä kaikesta Jeesuksen kanssa.
Valehtelu ei kannata. Jeesuksen mukaan sellaisen on mahdoton pelastua, jolla on paljon omaisuutta, eikä luovu siitä köyhien hyväksi.
sage8 kirjoitti:
Jeesuksen itsensä mukaan noin ei ollut. Paavali oli toista mieltä niinkuin yleensä kaikesta Jeesuksen kanssa.
Jeesus sanoi näin
Matteus 19:26
Jeesus katsoi heihin ja sanoi: »Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.»
KR92ArtoTTT kirjoitti:
Jeesus sanoi näin
Jeesus katsoi heihin ja sanoi: »Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.»
KR92No näin Raamattu kertoo jos puhutaan tästä.
Jeesus kuitenkin katsoi tekoihinkin, Paavali oli pelkän armon varassa, jos puhutaan pelastuksesta.- kamelikansankamelit
Meinasit unohtaa kaikki julmiin ja ei niin julmiin rikoksiin syyllistyneet.
Olette te eri vekkuleita rikollisten hyysääjiä. ArtoTTT kirjoitti:
Jeesus sanoi näin
KR92ei kai vaan taivaassa harjoiteta korruptiota?
- ArtoTTTeikirjautunut
sage8 kirjoitti:
No näin Raamattu kertoo jos puhutaan tästä.
Jeesus kuitenkin katsoi tekoihinkin, Paavali oli pelkän armon varassa, jos puhutaan pelastuksesta.#Jeesus kuitenkin katsoi tekoihinkin, Paavali oli pelkän armon varassa, jos puhutaan pelastuksesta. #
Lue hieman tarkemmin, raamattu on kokonaisuus jossa yksi osa täydentää toista, kyllä Paavali puhuu teoistakin hyvin paljon. - korjaan.sinua
sage8 kirjoitti:
Olet väärässä (taas). Rikkaalta ei suljeta taivaan ovea eikä sitä köyhälle avata. Vain usko Jeeukseen avaa taivaan oven. Jos ymmärrät lukemasi rikkaalle taivaaseen pääsy on VAIKEAMPAA jos hän rakastaa omaisuuttaan enemmän kuin Jumalaa. Missään ei myöskään sanota, että köyhä menisi taivaaseen ilman Jeesusta.
ArtoTTT kirjoitti:
Jeesus sanoi näin
KR92No jos noin on, että "Jumalalalle kaikki on mahdollista", niin Jeesus antoi ohjeitaan aivan turhaan. Teki niin tai näin, niin Jumalalle kaikki on mahdollista.
- kummanvaikeaa1
Puhumasi Jumala on Saatana. Sinä nyt unohdat, että kristiuskossa - tässä muodossa Jumala on kuollut ristille ja kirottiinkin vielä Paavalin sanoin ja valtaa pitää nyt Saatana Jumalan nimissä. Siinä olet oikeassa, että tähän mennessä Jeesuksen antamat ohjeet ovat olleet täysin turhat, koska niillä ei ole ollut tässä paavalilaisessa kristinuskossa mitään merkitystä, eikä niitä ole edes kukaan kuunnellut tai niistä välittänyt, kun ei ole ollut tarvetta. Miksi, torre12, sinulle on nyt niin vaikea käsittää tätä (paavalilaisen) kristinuskon logiikkaa?
- viisastyhmämies1
Ai niin, usko Jeesukseen ei avaa ainotakaan ovea, koska helvettikin on nyt suljettu, mutta jos uskoo Jeesusta, voi olla toiveita - tosin sekin riippuu täysin omasta itsestä.
- kui2
ArtoTTT kirjoitti:
Jeesus sanoi näin
KR92No miksei se ollut mahdollista rikkaan nuorukaisen kohdalla, vaadittiinko häneltä enemmän?
- kui2
ArtoTTT kirjoitti:
Jeesus sanoi näin
KR92Ps. Niinhän se on että silloin ain kun asi vois kalahtaa omaankin nilkkaan, se vvoi selittää mutkan kautta tyhjäksi ja vaatia muilta asioita jotka itseä eivät voi koskettaa.. :)
Näin se on aina näitten Raamattu-juttujen kanssa, valkataa. se mikä on sanasta sanaan niin kuin siinä lukee ja mikä ei nyt sitte kuitenkaan aivan niin ole.
Tietysti ne jutut ovat sanasta sanaan jotka eivät kosketa omaa napaa, muut eivät olekaan sanasta sanaan eivätkä ihan totta sellaisinaan? - ArtoTTTeikirjautunut
kui2 kirjoitti:
No miksei se ollut mahdollista rikkaan nuorukaisen kohdalla, vaadittiinko häneltä enemmän?
Koska hän lähti pois Jeesuksen seurasta, löytyi jotain joka oli Hänelle tärkeämpää. Mutta Jeesuksella oli myös ainakin yksi rikas seuraaja.
Matteus 27:57
Mutta illan tultua saapui rikas mies, Arimatiasta kotoisin, nimeltä Joosef, joka hänkin oli Jeesuksen opetuslapsi.
KR38 - sage8.ei.kirj
ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:
#Jeesus kuitenkin katsoi tekoihinkin, Paavali oli pelkän armon varassa, jos puhutaan pelastuksesta. #
Lue hieman tarkemmin, raamattu on kokonaisuus jossa yksi osa täydentää toista, kyllä Paavali puhuu teoistakin hyvin paljon.Jonkin verran tunnen evl.kirkon virallista kantaa tuosta asiastakin, mutta olen olen kyllä eri mieltä siitäkin. Minulle teot ovat merkityksellisiä, ilman uskontoa ja uskonnon kanssakin.
- ArtoTTTeikirjautunut
sage8.ei.kirj kirjoitti:
Jonkin verran tunnen evl.kirkon virallista kantaa tuosta asiastakin, mutta olen olen kyllä eri mieltä siitäkin. Minulle teot ovat merkityksellisiä, ilman uskontoa ja uskonnon kanssakin.
Room. 6:1
Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? 2
Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä?
Room. 6:15
Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! 16
Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon. kui2 kirjoitti:
No miksei se ollut mahdollista rikkaan nuorukaisen kohdalla, vaadittiinko häneltä enemmän?
Rikas nuorukainen yritti tulla Jumalalle kelpaavaksi täyttämällä lain. Lue se miten hän kehui itseään ja odotti Jeesukselta kiitosta siitä. Mutta Jeesus näki, että hänen sydämensä oli kiinnittynyt omaisuuteen ja teki hänelle testin olisiko tämä valmis luopumaan siitä 🤔
Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? 2
Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä?
Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! 16
Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.Paavali on antanut vaikka mitä. Esimerkiksi käskyn, jota ei ikinä perunut: niiden miesten, joilla on vaimo, on elettävä kuin heillä ei vaimoa olisikaan.
Minulle riittää, että elää lainkuuliaisesti muut ihmiset huomioiden.ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:
Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.Edelleen, esim. Matt.25:31-45 ja Paavalin roomalaiskirjeen välillä on minusta huima ero.
sage8 kirjoitti:
Edelleen, esim. Matt.25:31-45 ja Paavalin roomalaiskirjeen välillä on minusta huima ero.
Missä kohtaan tuossa sanotaan, että joku pelastui omien tekojensa kautta 🤔❓
usko.vainen kirjoitti:
Missä kohtaan tuossa sanotaan, että joku pelastui omien tekojensa kautta 🤔❓
Et ole siis lukenut Matteusta tarkasti.
sage8 kirjoitti:
Et ole siis lukenut Matteusta tarkasti.
Olen toki, eikä siinä missän sanota, että joku olisi pelastunut tekojensa tähden. Siinä sanotaan, että heille oli valtakunta ollut valmistettu jo aikojen alusta lähtien eikä heidän tekojensa jälkeen 🤓
- sage8.ei.kirj
usko.vainen kirjoitti:
Olen toki, eikä siinä missän sanota, että joku olisi pelastunut tekojensa tähden. Siinä sanotaan, että heille oli valtakunta ollut valmistettu jo aikojen alusta lähtien eikä heidän tekojensa jälkeen 🤓
Nimenomaan teot ovat niitä, kun annetaan ruokaa nälkäisille, juomaa janoisille, annetaan ihokas niille joila ei sitä ole ja käydään katsomassa vankia joka on ikävissään vankilassa.
sage8.ei.kirj kirjoitti:
Nimenomaan teot ovat niitä, kun annetaan ruokaa nälkäisille, juomaa janoisille, annetaan ihokas niille joila ei sitä ole ja käydään katsomassa vankia joka on ikävissään vankilassa.
Kyllä, ne ovat hyviä tekoja joita Jeesuksen omat tekevät siksi, että ovat saaneet rakkauden lähimmäisiään kohtaan. Mutta niiden tekojen tähden he eivät pelastu vaan tekevät hyviä tekoja koska ovat jo pelastuneet 🤓
- mielenkiintoista1
usko.vainen kirjoitti:
Puuttuiko siitä todella sana PELASTUA? Olipa hyvä havainto. Mitähän siinä luvatan tekojen perusteella? Muistatko?
- jäinmiettimään1
Oliko se Matteuksen evankeliumin 7. luku?
mielenkiintoista1 kirjoitti:
Puuttuiko siitä todella sana PELASTUA? Olipa hyvä havainto. Mitähän siinä luvatan tekojen perusteella? Muistatko?
Jos luet mihin lampaat menivät ja mihin vuohet niin ymmärrät kyllä 😉
- mikäpelastuu1
Tarkistin, kyllä on Matt.:
7:19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
7:20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', PÄÄSE TAIVASTEN VALTAKUNTAAN, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'
Toden totta, ei pelastukaan miltään. Pääsee vain Taivasten valtakuntaan ja Jeesuksen mukaanhan se oli meissä ja meidän ympärillä.
Mihinkähän te olette matkalla sen pelastuksenne kanssa? Mistä te pelastutte? - olenyksinkertainen1
Lampaat ja vuohet?! Kun tämä Taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillä, niin mihin nämä vuohet ja lampaat menevät. En ymmärrä yhtään.
usko.vainen kirjoitti:
Kyllä, ne ovat hyviä tekoja joita Jeesuksen omat tekevät siksi, että ovat saaneet rakkauden lähimmäisiään kohtaan. Mutta niiden tekojen tähden he eivät pelastu vaan tekevät hyviä tekoja koska ovat jo pelastuneet 🤓
Höpö höpö.
usko.vainen kirjoitti:
Ne, jotka olivat Matteuksen jutussa auttavaisia, olivat pelastettuja. Jos ei ole ollut auttavainen, koki kurjan kohtalon.
- ArtoTTTeikirjautunut
sage8 kirjoitti:
Edelleen, esim. Matt.25:31-45 ja Paavalin roomalaiskirjeen välillä on minusta huima ero.
Eli tätäkö tarkoitit, mikä on tuomion peruste, huomaatko tässä ristiriidan eli minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle, riittää tuomioon ja taasen minkä yhdelle olette tehneet riittää pääsyyn taivaaseen. toisin sanoen kriteeri onkin jo siis jossain muualla, miksi toiset ovat vuohia ja toiset lampaita. Eli vaikka kuinka ponnistelisit et pysty auttamaan kaikkia ja jos jo yhtäkin jätät auttamatta olet syyllinen ja taas jos jo yhtä olet auttanut olet tehnyt oikein. Mutta tässä on Jeesuksen opetuksen ydin, sillä Jeesushan puhui Juutalaisille jotka uskoivat tekojensa perusteella olevansa vanhurskaita, jos vaadit pelastumista tekojesi perusteella, sinun on oltava täydellinen vrt vuorisaarna, jossa Jeesus antoi ymmärtää ettei kukaan ei pysty täydellisyyteen, siksi kukaan ei voi pelastua tekoihinsa vedoten, siksi Jeesus avasi uskon tien.
Viimeinen tuomio
Matt. 25:31
»Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. 32
Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. 33Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. 34
Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. 35
Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. 36Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’
37»Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? 38Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? 39Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ 40
Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’
41
»Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. 42Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. 43Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’
44»Silloin nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’ 45Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’
46
»Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.» ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:
Eli tätäkö tarkoitit, mikä on tuomion peruste, huomaatko tässä ristiriidan eli minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle, riittää tuomioon ja taasen minkä yhdelle olette tehneet riittää pääsyyn taivaaseen. toisin sanoen kriteeri onkin jo siis jossain muualla, miksi toiset ovat vuohia ja toiset lampaita. Eli vaikka kuinka ponnistelisit et pysty auttamaan kaikkia ja jos jo yhtäkin jätät auttamatta olet syyllinen ja taas jos jo yhtä olet auttanut olet tehnyt oikein. Mutta tässä on Jeesuksen opetuksen ydin, sillä Jeesushan puhui Juutalaisille jotka uskoivat tekojensa perusteella olevansa vanhurskaita, jos vaadit pelastumista tekojesi perusteella, sinun on oltava täydellinen vrt vuorisaarna, jossa Jeesus antoi ymmärtää ettei kukaan ei pysty täydellisyyteen, siksi kukaan ei voi pelastua tekoihinsa vedoten, siksi Jeesus avasi uskon tien.
Viimeinen tuomio
»Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. 32
Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. 33Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. 34
Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. 35
Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. 36Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’
37»Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? 38Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? 39Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ 40
Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’
41
»Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. 42Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. 43Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’
44»Silloin nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’ 45Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’
46
»Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.»Kiva, että Jeesus ei puhunut mitään kristityille. Heitä ei siihen aikaan tosiaan edes ollut.
- ettäsilleesti
kui2 kirjoitti:
Jeesus tiesi etukäteen, että rikas nuorukainen rakastaa omaisuutta enemmän kuin sielunsa pelastusta. Ja nuorukainen todisti sen kääntymällä tietoisesti pois Jeesuksesta.
Tarina liittyy ensimmäiseen käskyyn: minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia. Jeesus opetti, ettei kukaan voi palvella kahta herraa; ... et voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa. Paavali ei kirjoita, että raha on kaiken pahan alku ja juuri. Hän kirjoitti, että rahan HIMO on kaiken pahan alku juuri
Kyse on siis asenteesta, eikä niinkään rahasta. Eiväthän kaikki rikkaat himoitse rahaa. Monista on tullut rikkaita joko siksi, että ovat perineet tai siksi, että ovat lahjakkaita jollain alalla. ettäsilleesti kirjoitti:
Jeesus tiesi etukäteen, että rikas nuorukainen rakastaa omaisuutta enemmän kuin sielunsa pelastusta. Ja nuorukainen todisti sen kääntymällä tietoisesti pois Jeesuksesta.
Tarina liittyy ensimmäiseen käskyyn: minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia. Jeesus opetti, ettei kukaan voi palvella kahta herraa; ... et voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa. Paavali ei kirjoita, että raha on kaiken pahan alku ja juuri. Hän kirjoitti, että rahan HIMO on kaiken pahan alku juuri
Kyse on siis asenteesta, eikä niinkään rahasta. Eiväthän kaikki rikkaat himoitse rahaa. Monista on tullut rikkaita joko siksi, että ovat perineet tai siksi, että ovat lahjakkaita jollain alalla.Ne joilla ei ole rahaa näkevät kovasti vaivaa muiden rahoista 🤔
Mutta kaikki pitäisi olla ilmaista, kuka kumma ne ilmaiset palvelut maksaa🤓❓usko.vainen kirjoitti:
Ne joilla ei ole rahaa näkevät kovasti vaivaa muiden rahoista 🤔
Mutta kaikki pitäisi olla ilmaista, kuka kumma ne ilmaiset palvelut maksaa🤓❓Tässä on otettu esiin Raamatussa olevat asenteet omaisuudesta kiinni pitämiseen.
Viimeinen tuomio
41
46
»Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.»Olen monen uskovan selittänyt tuota kohtaa mutta oikeastaan mitään selvää ja yhtenäistä selitystä en vaan ole saanut. Sama juttu Matt. 6:24 kohdasta, siinähän sanotaan, että ei voi palvella kahta herraa, Jumalaa ja mammonaa. Uskovat kieltävät aina palvovansa mammonaa, mutta minun käsitykseni mukaan kaikki palvovat mammonaa, enempi tai vähemmin.
usko.vainen kirjoitti:
Ja argumenttisi olivat 🤔❓
Tuossa ylempänä on kommenttini myös sinulle. Samat sanat.
- hmhj
sage8 kirjoitti:
Olen monen uskovan selittänyt tuota kohtaa mutta oikeastaan mitään selvää ja yhtenäistä selitystä en vaan ole saanut. Sama juttu Matt. 6:24 kohdasta, siinähän sanotaan, että ei voi palvella kahta herraa, Jumalaa ja mammonaa. Uskovat kieltävät aina palvovansa mammonaa, mutta minun käsitykseni mukaan kaikki palvovat mammonaa, enempi tai vähemmin.
Ei kukaan uskovainen mammonaa palvo se on vain maallista käyttöä varten. Mutta sinulla taitaa olla joku sairas käsitys, että uskovilla ei saisi olla rahaa eikä omaisuttaa vaan heidön pitäisi elää sossun tuilla.
ettäsilleesti kirjoitti:
Kyse on siis asenteesta, eikä niinkään rahasta. Eiväthän kaikki rikkaat himoitse rahaa. Monista on tullut rikkaita joko siksi, että ovat perineet tai siksi, että ovat lahjakkaita jollain alalla.”Kyse on siis asenteesta, eikä niinkään rahasta. Eiväthän kaikki rikkaat himoitse rahaa. Monista on tullut rikkaita joko siksi, että ovat perineet tai siksi, että ovat lahjakkaita jollain alalla.”
Tuota, ei se raha itsestään tule – ehkä perintönä, muttei se pysy ellei sitä koko ajan haali lisää – ja todellakin sitä pitää himoita, mikäli kerää enemmän kuin oikeasti tarvitsee. Kyllä rikkauksien perusta on, että raha laitetaan poikimaan lisää rahaa.
Tuosta lahjakkuudesta, moni talousrikollinen on todella lahjakas, hän vain käyttää lahjojaan väärin.
Jos ihmisellä on asenne, ettei kerää mammonaa sen enempää kuin tarvitsee, ei niitä miljoonaomaisuuksiakaan tule. Arvot kun ohjaavat niitä ratkaisuja, mitä kukin rahan suhteen tekee.
- Tottaseon
Rikas ihminen on yleensä ylpeä, luottaa itseensä ja pitää Jumalan lahjoja omana ansionaan. Ylpeä ihminen tekee itsestään epäjumalan eikä tarvitse Jumalaa, sen takia rikkaan on vaikea pelastua. Mutta kyllä jokainen "tämän maailman mahtava" eli rikas, kaunis tai muuten menestynyt huomaa jossakin vaiheessa, että tyhjyyttähän tämä elämä on ja vaikeuksia on samalla tavalla kuin köyhälläkin ehkä enemmänkin. Raamatussa sanotaan, että mitä se ihmistä hyödyttää vaikka voittaisi omakseen koko maailman, mutta saisi sielulleen vahingon eli joutuu iänkaikkiseen kadotukseen eli helvettiin. Ex nyrkkeilyn maailmanmestari Mike Tyson sanoi joskus, että lapsena mietti minkälaista olisi olla tosi rikas, mutta sitten kun itse rikastui sanoi, että rikkailla on samalla tavalla tylsiä päiviä jolloin ei mikään huvita. Ei ole kuitenkaan syntiä olla rikas, kunhan siitä ei tule epäjumalaa vaan osaa ottaa sen Jumalan lahjana. Esimerkkinä tämmöisistä viisaista rikkaista oli esim. Job ja Aabraham Raamatussa.
- riippuuteoista
Jos rikkaudet ovat peräisin ihmisten kusettamisesta on rikkaus rikos.
- oikeudenmukaisuutta1
Niin, mikäli olisi halunnut oikeudenmukaisen maailman, olisi todennäköisesti kannattanut olla silloin hakkaamatta Jumala ristille ja kirota vielä perään Paavalin sanoin, minä mietin.
- ajankysymys1
Sinne edellee:
" Ei ole kuitenkaan syntiä olla rikas, kunhan siitä ei tule epäjumalaa vaan osaa ottaa sen Jumalan lahjana. Esimerkkinä tämmöisistä viisaista rikkaista oli esim. Job ja Aabraham Raamatussa."
Jos pidät viisaana palvoa Moolok-Jumalaa - Abrahamin Jumalahan vaati Aabrahamia uhraamaan itselleen lapsensa - niin mikä siinä.
En tiedä muita Jumalia kuin Moolokin, joka vaati lapsiuhreja, mutta kai se sama on, kun uhrattavaksi vaatii kuitenkin Ihan sama miksi sellaista Jumalaa sitten kutsutaan, kun on Saatana kuitenkin ja kultti on pakanakulttia. Uhrattiinhan Paavalin mukaan Jeesuskin Jumalan lapsena Jumalan viha lepyttämiseksi hyvältä tuoksuvana ruokauhrilahjana Moolokille.
Tosin wikipedia arveli, että Jumalalle uhraaminen Moolok-nimellä saattoi olla myös vain tuon uhraamistapahtuman nimi, eikä Jumalan, mutta itse asia ei siitä mihinkään muutu. Saatanalle uhraamista se joka tapauksessa on.
Täältä löytyy Moolok-jumalan kuva.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moolok
Ja koska kristiuskon tämä paavalilainen muoto on Moolok-jumalan palvontaa (Aabrahamin Jumalan - löytyy Paavalin galatalaiskirjeestä ja kolmannesta luvusta), niin on vain ajan kysymys, kun saamme tiedon lapsiuhreista, joita on rituaaleissa uhrattu. - kui2
"Ei ole kuitenkaan syntiä olla rikas, kunhan siitä ei tule epäjumalaa vaan osaa ottaa sen Jumalan lahjana. "
Noinhan on helppoa sanoa, sen kun sanoo vain ("oon rikas mutta eivät miljoonani ole epäjumalani - kaikki on vain lahjaa") - eihän tuossa mitään menetä.
Mutta miten se punnitaan että toi on totta? kui2 kirjoitti:
"Ei ole kuitenkaan syntiä olla rikas, kunhan siitä ei tule epäjumalaa vaan osaa ottaa sen Jumalan lahjana. "
Noinhan on helppoa sanoa, sen kun sanoo vain ("oon rikas mutta eivät miljoonani ole epäjumalani - kaikki on vain lahjaa") - eihän tuossa mitään menetä.
Mutta miten se punnitaan että toi on totta?Jumala sen punnitsee, älä ota siitä itsellesi murhetta 🤔
- omantunnonasia1
Mutta teidän Jumala on kuollut, teidät punnitsee Saatana Jumalan sijaisena, joten ei kannata murehtiakaan. Meidän ei paavalilaisten onkin sitten toinen juttu - se punnitaan omantunnon mukaan, tiedoksi edelle.
- ettäsilleesti
kui2 kirjoitti:
Mutta miten se punnitaan että toi on totta?"Mutta miten se punnitaan että toi on totta?"
Mitä sinä siitä huolehdit? Eihän se ihmisille kuulu. Jeesus varoittaa tuomitsemasta. Sillä ihminen näkee vain ulkokuoren, mutta Jumala tuntee sydämen. - ikävätotuus
"Rikas ihminen on yleensä ylpeä"
Sorry vaan, mutta tuossa väittämässä haiskahtaa kateus ja alemmuudentunne. En ole juuri koskaan tavannut varakasta, joka halveksii köyhiä. Mutta olen sen sijaan tavannut lukemattomia köyhiä, jotka halveksivat (= kadehtivat) varakkaita. - Tottaseon
ikävätotuus kirjoitti:
Sorry vaan, mutta tuossa väittämässä haiskahtaa kateus ja alemmuudentunne. En ole juuri koskaan tavannut varakasta, joka halveksii köyhiä. Mutta olen sen sijaan tavannut lukemattomia köyhiä, jotka halveksivat (= kadehtivat) varakkaita.Jeesuskin sanoi, että vaikea on rikkaan pelastua.
- Tottaseon
ikävätotuus kirjoitti:
Sorry vaan, mutta tuossa väittämässä haiskahtaa kateus ja alemmuudentunne. En ole juuri koskaan tavannut varakasta, joka halveksii köyhiä. Mutta olen sen sijaan tavannut lukemattomia köyhiä, jotka halveksivat (= kadehtivat) varakkaita.On totta, että tässä maailmassa monesti kaikista menestyneimmät ovat tietyllä tavalla nöyriä, heidän ei tarvitse ylpeillä, koska heillä on näyttöä menestyksestä. Mutta alapa vähättelemään heitä tai sitten kun sen rikkauden menettää, sitten se ylpeys tulee esiin ja nähdään missä oli elämän perustus.
- Tottaseon
Eli kun rikkaalle sanotaan, että tämä rikkaus ei ole sinun ansiotasi vaan Jumalan lahjaa, se on kolaus ylpeydelle. Sen takia rikkaat eivät halua uskoa Jumalaan.
- kelagold
On helpompi tuoda kamelikansa avustusjärjestöjen kautta, kun saada maasta pois.
Riippuu varmaan minkälaisesti rikkaudesta kyse, ja että onko valmis sitä jakamaan köyhemmille..
että onko rikas, pöyhkeä, röyhkeä, itsekäs, ilkeä jne jne. MUTTA eikös jumala anna murhamiehillekin anteeks, mutta rikkaille ei?
täytyis varmaan paremmin perehtyä siihen suureen kirjaan, eli raamattuun siis.- aivan.niin
Köyhä voi olla aivan yhtä kiintynyt omaisuuteen/sen puutteeseen kuin rikaskin.
aivan.niin kirjoitti:
voi ollakin joo
- kui2
No rikas nuorukainen oli tyytyväinen (pöyhkeä?) siitä kuinka oikeaoppinen (oikea kunnon uskovainen?) oli ja kuin hyvin oli kaikkea noudattanut ja täyttänyt kaikki mitat ja vaatimukset.
- kui2
p.s. Jumalahan antaneekin kaikille muille kaiken anteeksi, - (pitäköön hyvänään vain) - niin, paitsi seksuaalivähimmistöille? :D
kui2 kirjoitti:
p.s. Jumalahan antaneekin kaikille muille kaiken anteeksi, - (pitäköön hyvänään vain) - niin, paitsi seksuaalivähimmistöille? :D
Jumala antaa anteeksi niille jotka syntinsä hylkäävät mutta ei niille jotka synnissään elävät 🤓
usko.vainen kirjoitti:
Jumala antaa anteeksi niille jotka syntinsä hylkäävät mutta ei niille jotka synnissään elävät 🤓
Jumala e toimi niin kuin sanot. Kun tehtiin väärin, niin Jumala määräsi ne henkilöt tapettaviksi; muun muassa puita kerännyt mies. Ei hän odota sitä, että joku hylkää syntinsä.
- entunne1
Mitähän se synti mahtaa olla?! Vaikea ymmärtää ei-paavalilaisena ja vain Jeesuksen opetuksia ja sanoja lukeneena.
- ettäsilleesti
aivan.niin kirjoitti:
Joskus enemmänkin. Sillä hyvin toimeentulevalla ei ole samanlaista tarvetta ajatella rahaa. Nettipalstoilla pohdiskellaan innokaasti myös muiden raha-asioita. Ja köyhyydestä yritetään joskus tehdä myös hyvettä ja uskonoppia.
Mutta eihän köyhyys ketään pelasta, eikä sen vuoksi myöskään ketään tuomita. Hengellinen köyhyys on Jeesuksen mukaan ainoa tavoiteltava köyhyyden laji, Eikä sillä ole mitään tekemistä pankkitilin kanssa. ettäsilleesti kirjoitti:
Joskus enemmänkin. Sillä hyvin toimeentulevalla ei ole samanlaista tarvetta ajatella rahaa. Nettipalstoilla pohdiskellaan innokaasti myös muiden raha-asioita. Ja köyhyydestä yritetään joskus tehdä myös hyvettä ja uskonoppia.
Mutta eihän köyhyys ketään pelasta, eikä sen vuoksi myöskään ketään tuomita. Hengellinen köyhyys on Jeesuksen mukaan ainoa tavoiteltava köyhyyden laji, Eikä sillä ole mitään tekemistä pankkitilin kanssa."...hyvin toimeentulevalla ei ole samanlaista tarvetta ajatella rahaa. "
Itse asiassa on. Se,jolla on liikaa omaisuutta, käyttää melkoisen ajan siihen, kun murehtii sitä, ettei menetä sitä tai mistä saada lisää omaisuutta.
Köyhä tarvitsee rahaa leipään ja kattoon pään päällä - niistä hän joutuu murehtimaan.
- oiskivatietää1
No, ei se tietenkään ole rahanmäärästä kiinni, vaan siitä, että rikkaan on helpompi täyttää alhaisten tunteiden voimaa haluillaan - köyhä saattaa joutua näitä alhaisia tunteitaan, kuten kaikenlaista haluamistaan väkisinkin jalostamaan.
Siis.... ihan oikeasti.... ettekö te tosiaan ymmärrä mitä Jeesus on tällä(kin) tarkoittanut? Vai leikittekö vain tyhmää?Että? Myy mitä sinulla on ja auta köyhiä.
Onko se jotenkin hankalasti ymmärrettävää? Jos ei tee niin, niin ei ole asiaa Jumalan valtakuntaan.- palloonpyöreä1
Lukeeko Raamatussa niin? Koska sinä ryhdyit uskomaan Raamatun sanaan?
- hyötyennenkaikkea1
Tuohan on kirkon kikka kierrättää kolehtihaavia - etkö sitä ymmärrä?! Raamattuun on lisätty kirjoittajien toimesta tuollaista kirkkoa kivasti hyödyttävää rihkamaoppia.
- vaikeaoppi1
Ja vaikka kuinka antaisit koko omaisuutesi nyt köyhälle kirkolle jaettavaksi vaikka kuinka monelle köyhälle, niin taas Jeesus sanoisi sinulle vaan, että mene pois, sinä pahantekijä, en tunne sinua, vaikka kuinka olisit hokenut Herra, Herra.
Ja tämä tietysti johtuu siitä, että rikas koittaisi nyt tällaisella korruptiokeinolla ohittaa köyhän taivastiellä - eihän sellainen voi olla edes oikeudenmukaista, ymmärrätkö? - kui2
Niin rakkaus on suurin, edes ruumiinsa poltettavaksi antaminen ei vedä vertoja rakkaudelle joka kaiken peittää :) siis kaiken, kaiken, kaikeen.
- hiontaprosessi1
Ei, enkelipallo, ei, kyllä sitä ryhdytään hiomaan vain tuhkasta timanttia.
- ettäsilleesti
"köyhä saattaa joutua näitä alhaisia tunteitaan, kuten kaikenlaista haluamistaan väkisinkin jalostamaan."
Nyt olet hieman lapsellinen. Usein se köyhän haluaminen jalostuu valitettavasti kateudeksi, katkeruudeksi ja vihaksi paremmin toimeentulevia kohtaan. Nettipalstat ovat täynnä todisteita tämän jalostumisen lopputuottteista.
Monet rikkaat ovat myös tehneet valtavasti hyvää rahoillaan. Paljon parjattu Soros on esim. rahoittanut koulutusta köyhissä maissa. Ja Gatesin säätiö panostaa muiden muassa kehitysmaiden terveydenhuoltoon. Monet varakkaat auttavat tekemättä siitä minkäänlaista numeroa. - ettäsilleesti
vaikeaoppi1 kirjoitti:
Ja vaikka kuinka antaisit koko omaisuutesi nyt köyhälle kirkolle jaettavaksi vaikka kuinka monelle köyhälle, niin taas Jeesus sanoisi sinulle vaan, että mene pois, sinä pahantekijä, en tunne sinua, vaikka kuinka olisit hokenut Herra, Herra.
Ja tämä tietysti johtuu siitä, että rikas koittaisi nyt tällaisella korruptiokeinolla ohittaa köyhän taivastiellä - eihän sellainen voi olla edes oikeudenmukaista, ymmärrätkö?Ongelma tuossa olikin se, että nämä henkilöt yrittivät ansaita pelastusta teoillaan. Taivaan portilla ei kysytä ansioluetteloa. Siellä kysytään vain, oletko ottanut vastaan Jumalan armon ja lahjavanhurskauden. Lahjavanhurskaus on se Jeesuksen vertauksessa mainittu "kuninkaan lähettämä häävaate", joka toimii kutsukorttina pitoihin.
ettäsilleesti kirjoitti:
"köyhä saattaa joutua näitä alhaisia tunteitaan, kuten kaikenlaista haluamistaan väkisinkin jalostamaan."
Nyt olet hieman lapsellinen. Usein se köyhän haluaminen jalostuu valitettavasti kateudeksi, katkeruudeksi ja vihaksi paremmin toimeentulevia kohtaan. Nettipalstat ovat täynnä todisteita tämän jalostumisen lopputuottteista.
Monet rikkaat ovat myös tehneet valtavasti hyvää rahoillaan. Paljon parjattu Soros on esim. rahoittanut koulutusta köyhissä maissa. Ja Gatesin säätiö panostaa muiden muassa kehitysmaiden terveydenhuoltoon. Monet varakkaat auttavat tekemättä siitä minkäänlaista numeroa.”Usein se köyhän haluaminen jalostuu valitettavasti kateudeksi, katkeruudeksi ja vihaksi paremmin toimeentulevia kohtaan.”
Tuossa oikeastaan kerrot enemmän omasta asenteestasi vähäosaisempia kohtaan. Tunnut halveksivan heitä ja pitävät jotenkin alempina ihmisinä.
En ole tuollaista juuri tavannut, enemmän katkeruus kohdistuu juuri tuollaisiin asenteisiin, joita etenkin rikkailla on läheisiään kohtaan kuten sinulla. Samoin epäoikeudenmukaisuutta ei pidä hyväksyä vain siksi, että olisi mieliksi rikkaille.
Mitä Jeesus tästä sitten opetti?
Luuk. 4:18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen
Ja lisää Raamatusta:
Jaakobin kirje:
2:1 Veljeni, älköön teidän uskonne meidän kirkastettuun Herraamme, Jeesukseen Kristukseen, olko sellainen, joka katsoo henkilöön.
2:2 Sillä jos kokoukseenne tulee mies, kultasormus sormessa ja loistavassa puvussa, ja tulee myös köyhä ryysyissä,
2:3 ja te katsotte loistavapukuisen puoleen ja sanotte: "Istu sinä tähän mukavasti", ja köyhälle sanotte: "Seiso sinä tuossa", tahi: "Istu tähän jalkajakkarani viereen",
2:4 niin ettekö ole joutuneet ristiriitaan itsenne kanssa, ja eikö teistä ole tullut väärämielisiä tuomareita?
2:5 Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?
2:6 Mutta te olette häväisseet köyhän. Eivätkö juuri rikkaat teitä sorra, ja eivätkö juuri he vedä teitä tuomioistuimien eteen?
2:7 Eivätkö juuri he pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?
2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
2:9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.
”Paljon parjattu Soros…”
Juu, mutta etkö tiedä että hän on äärioikeiston mustalla listalla? Se kuuluisa ”kulttuurimarxisti”?
”Gatesin säätiö” – juu, näitä multirikkaita on, jotka jotain murenia kyllä antavat vähäosaisille, mutta hekin taitavat olla pieni vähemmistö rikkaiden keskuudessa?
Niin ...tuo Jeesuksen sanoma ei tarkoita ,etteikö rikaskin voi päästä taivaaseen ...se mikä rikkaalla mättää on ,että rikas luottaa rikkauteensa elämässä ei Jumalaan.Rikas pystyy tekemään rahalla mitä vaan ja elämään sen mukaan ja raha on se mikä määrittää elämän lähes kaikkinensa ja mihin Jumalaa tarvitaan muuta kuin ehkä juhlapyhinä voi heittää rukouksen muiden mukana jos jaksaa tai ei ole muuta ajateltavaa esim osakekauppa tms "tärkeää".
Uskova kun kiinnittää katseensa Jumalaan ja kysyy ohjeita aiheeseen kuin aiheeseen eli elää kuten on sanottu ensin taivaan kautta ,mutta rikkaan ei sitä tarvitse tehdä kun money talks..
Toinen on koko ajan yhteydessä Jumalaan rukouksin ja ylistyksin ja toinen on yhteydessä pörssiin tai firman osakkeisiin jne.Onhan sitä kaikkea. Jeesus esimerkiksi sanoo, että ei pidä haalia omaisuutta, jonka home ja ruoste tuhoaa, vaan on suuri aarre, kun uskon kautta saa paikan taivaassa.
- glgklj
Jeesus siis oli katteellisuudessaan kiehuva rasisti. Oman aikansa persu.
- glgklj
torre12 kirjoitti:
Onhan sitä kaikkea. Jeesus esimerkiksi sanoo, että ei pidä haalia omaisuutta, jonka home ja ruoste tuhoaa, vaan on suuri aarre, kun uskon kautta saa paikan taivaassa.
Ihan hyvä kannanotto suomalaisen rakentamisen tasosta.
- kysymyssinulle1
torre12 kirjoitti:
Onhan sitä kaikkea. Jeesus esimerkiksi sanoo, että ei pidä haalia omaisuutta, jonka home ja ruoste tuhoaa, vaan on suuri aarre, kun uskon kautta saa paikan taivaassa.
Niin käärinliinoissa ei edelleenkään ole taskuja, mutta miten, kun Jeesuksen mukaan se Taivasten valtakunta onkin meissä ja meidän ympärillämme - ihan Raamatunkin tekstin mukaan - niin miten siinä otetaan se paikka taivaassa, johon omaisuus vaikuttaa tai ei vaikuta?
- omaetuparasetu1
" Toinen on koko ajan yhteydessä Jumalaan rukouksin ja ylistyksin ja toinen on yhteydessä pörssiin tai firman osakkeisiin jne."
Miten nämä eroavat toisistaan? Kummatkin tavoittelee vain omaa etuaan?! Ja molemmilla on vielä yhteinen harhakin onnesta. kysymyssinulle1 kirjoitti:
Niin käärinliinoissa ei edelleenkään ole taskuja, mutta miten, kun Jeesuksen mukaan se Taivasten valtakunta onkin meissä ja meidän ympärillämme - ihan Raamatunkin tekstin mukaan - niin miten siinä otetaan se paikka taivaassa, johon omaisuus vaikuttaa tai ei vaikuta?
No, on se sitten helppoa: ei mennäkään Jumalan valtakuntaan, kun ollaan jo siinä. Jeesus puhui sivu suunsa?
omaetuparasetu1 kirjoitti:
" Toinen on koko ajan yhteydessä Jumalaan rukouksin ja ylistyksin ja toinen on yhteydessä pörssiin tai firman osakkeisiin jne."
Miten nämä eroavat toisistaan? Kummatkin tavoittelee vain omaa etuaan?! Ja molemmilla on vielä yhteinen harhakin onnesta.Tuo oli hauska :):):) eh heh
- eriopit1
torre12 kirjoitti:
No, on se sitten helppoa: ei mennäkään Jumalan valtakuntaan, kun ollaan jo siinä. Jeesus puhui sivu suunsa?
Torre12, kristityillä ei ole taivasta ollenkaan mihin mennään. Etkö ole ollut hautajaisissa - siunataan maahan, ei taivasmatkalle, ja siellä maan alla odotetaan sitten ruumiillista ylösnousemusta olettaen, että Jeesus tulee hakemaan. Ei ole sielu, joka menisi mihinkään.
Tässä tärkeimmät opit luterilaisuuden ja kristinuskon perustana, etsi sieltä minulle se kohta, jossa mentäisiin jonnekin taivaaseen edes opin mukaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus
https://fi.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus
Uskovaiset vain luulevat tavoittelevansa taivaspaikkaa, mutta ei mikään kohta heidän uskonnossaan sellaista lupaa.
Jeesus taas ohjaa tietä paratiisiin, mutta se ei liity uskovaisten oppiin ollenkaan. - missätaivason1
MrHyvis, koska sinä juuri puhut taivaaseen pääsemisestä ja kuka sinne pääsee, niin näyttäisitkö, osoittaisitko sinä meille nyt, että missä se taivas on tässä opissa. Linkit on siinä edellä.
Ei Jeesus paljoa myötätuntoa osoittanut rikkaille:
Luuk. 6:24 Mutta voi teitä, te rikkaat, sillä te olette jo saaneet lohdutuksenne!
Eihän tosiaan rikkaalla ole mitään odotettavaa kuoleman jälkeen, koska he ovat saanet jo kaiken eläessään.-mummomuori kirjoitti:
Ei Jeesus paljoa myötätuntoa osoittanut rikkaille:
Luuk. 6:24 Mutta voi teitä, te rikkaat, sillä te olette jo saaneet lohdutuksenne!
Eihän tosiaan rikkaalla ole mitään odotettavaa kuoleman jälkeen, koska he ovat saanet jo kaiken eläessään.-Ei ollut ei ...mutta se mikä ihmiselle on mahdonta on Jumalalle mahdollista .Jumala tutkii edelleen sydämmet.
MrHyvis kirjoitti:
Ei ollut ei ...mutta se mikä ihmiselle on mahdonta on Jumalalle mahdollista .Jumala tutkii edelleen sydämmet.
Toki. Mutta miksi alistaa itsensä sellaiseen, jossa kiusaukset voivat käydä aivan liian koviksi?
missätaivason1 kirjoitti:
MrHyvis, koska sinä juuri puhut taivaaseen pääsemisestä ja kuka sinne pääsee, niin näyttäisitkö, osoittaisitko sinä meille nyt, että missä se taivas on tässä opissa. Linkit on siinä edellä.
Jos joku ei tiedä ,missä on taivas ja onko taivasta niin suosittelen lukemaan UT esim 38 version ja kun olette kokonaan lukeneet niin ..kenties se vastaus löytyy sieltä .Sitten ,mitä tulee oikeisiin kirjoituksiin raamattua koskien niin en lähde joutaviin väittelyihin ,mutta sen sanon ,että maailmassa on myös väärennöksiä paljon kirjoituksista ja esim roon.katolilaiset versiot ?? kannattaa suhtautua varauksella tai ainakin tarkkaan lukea ,missä on fiilattu paaville ja kumppaneille lisää valtaa ja muita väärennöksiä ..siten oma osansa on apogryfit ja niissä on kanssa ,joku kirjoitellut kaikenlaista ..
Hyvä perusversio on 38 versio ja sitä kannattaa lukea .
- tiied
Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia, sanoi Jeesus. Lukekaa nyt hyvät ihmiset Evankeliumeita ja tietysti koko uutta testamenttia. Pyytäkää Jeesusta Kristusta avaamaan kirjoituksia pyhän henkensä kautta. Niin huomaatte miten Jumala itse puhuu teille lempeästi ja armollisesti.
- rahaan.turvaaminen
Sekä Jeesuksen aikalaisista ( esim. Sakkeus ) että nykyajassa löytyy niitä, jotka Jeesuksen koskettamina ovat luopuneet omaisuudestaan tai menestyksekkäästä urastaan ja lähteneet seuraamaan Jeesusta myös konkreettisesti. Miettikää vaikka Pelastusarmeijaa, monia lähetystyöntekijöitä ja päihdetyötä tekeviä, pienipalkkaisia tai palkatta toimivia auttajia. Niitä vain on vähemmistö kaikkina aikoina. Ihmisluonto pakkaa olemaan sellainen, että jos rikkautta kertyy, siihen kiintyy ja turvautuu. Rahan himo on kaiken pahan alku, sanotaan Sanassa. Se johtaa helposti kaltevalle pinnalle. Siksi rikkaan on vaikea päästä taivaan valtakuntaan.
Siihen aikaan Raamatun mukaan Jeesus kysyi monia mukaansa, mutta ei ottanut niitä, joilla oli sillä hetkellä muuta puuhaa. Jeesus ei kai "koskettanut".
- o-o-
torre12 kirjoitti:
Siihen aikaan Raamatun mukaan Jeesus kysyi monia mukaansa, mutta ei ottanut niitä, joilla oli sillä hetkellä muuta puuhaa. Jeesus ei kai "koskettanut".
Veikkaan että Jeesuksen salaisuus oli julmetun kova yrittäminen. Tarpeeksi monta epäonnistumista tuottaa myös onnistumisia sen verran, että niistä sai tarinan ja legendan aikaiseksi.
- läjettäjä
Lähetystyössä on aina ollut ja tulee olla lähtihät ja lähettäjät. Lähettäjät maksavat lähettien kulut.
- ettäsilleesti
torre12 kirjoitti:
Niinhän se menee tänäänkin. Monet ovat kutsutut, mutta harvoista tulee valittuja. Sillä kutsua ei ole pakko hyväksyä.
ettäsilleesti kirjoitti:
Niinhän se menee tänäänkin. Monet ovat kutsutut, mutta harvoista tulee valittuja. Sillä kutsua ei ole pakko hyväksyä.
Onko joku sitten kutsunut mukaansa? Ei minua ainakaan.
" Ihmisluonto pakkaa olemaan sellainen, että jos rikkautta kertyy, siihen kiintyy ja turvautuu. Rahan himo on kaiken pahan alku, sanotaan Sanassa. Se johtaa helposti kaltevalle pinnalle."
Tässä on juuri se ydin!
- Kristitty
Paavalin oppi on paikoin vähän hämärä kieltämättä mutta ei hän täysin hylännyt hyviä tekoja. Jeesus ehkä arvosti niitä toki enemmän.
Paavali ei tainnut arvostaa tekoja tietystä syystä: "Sitä hyvää mitä tahtoisin tehdä; sitä en tee".
- ettäsilleesti
torre12 kirjoitti:
Paavali ei tainnut arvostaa tekoja tietystä syystä: "Sitä hyvää mitä tahtoisin tehdä; sitä en tee".
Paavali julisti kristinuskon ydinsanomaa: armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta. Hän ei teeskennellyt olevansa muuta kuin armoa tarvitseva epätäydellinen ihminen. Suuri osa hänen kirjeistään käsittelee kuitenkin sitä miten kristitty voi elää Jumalan mielenmukaista elämää. Armo kattaa yrityksen ja epäonnistumisen välisen kuilun silloin kun kristitty katuu virheitään. Se ei ole lupa elää holtittomasti Jumalan käskyjä rikkoen.
ettäsilleesti kirjoitti:
Paavali julisti kristinuskon ydinsanomaa: armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta. Hän ei teeskennellyt olevansa muuta kuin armoa tarvitseva epätäydellinen ihminen. Suuri osa hänen kirjeistään käsittelee kuitenkin sitä miten kristitty voi elää Jumalan mielenmukaista elämää. Armo kattaa yrityksen ja epäonnistumisen välisen kuilun silloin kun kristitty katuu virheitään. Se ei ole lupa elää holtittomasti Jumalan käskyjä rikkoen.
Paavalilla oli kuitenkin lista, joiden tekijät eivät peri Jumalan valtakuntaa. Siinä ei kyllä puhuta armosta mitään.
- hedelmätkertoo1
Jumalan valtakunta, taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillä Jeesuksen sanoin laiteettuna Raamattuun.
Ja jos se peritään Paavalin sanojen mukaan ja Pyhän hengen työllä, niin kaikki ne raiskaajapapit, raiskaajanunnat, pedofiliat ja pahuus, mitä kirkosta on nyt tullut esille, kertoo täydellisesti opin. Hedelmistään puu tunnetaan.
Pyhällä hengellä ollaan matkalla helvettiin, koska se on jossakin muualla kuin missä Jeesus sanoi taivasten valtakunnan olevan, joka on meissä ja meidän ympärillämme.
Näin ollen Pyhä henki on todistettavasti Paha henki.
Paavalin oppi on hyvin loogista ja seuraa tarkalleen Jeesuksen sanomaa.Se vaan pitää ymmärtää ,mitä mies sanoo ja mies sanoo sen ,minkä Jeesus kertoi ja ilmoitti .Samalla tavalla mennään nykyäänkin Jeesus kertoo ,mitä kerrotaan ja se tapahtuu Hengen kautta .
No se Jeesuksen sanoma tuodaan kylläkin esiin ihan vaan Raamatun sanan kautta eikä minkään epämääräisen "hengen" kautta taikka sitten mennään taas mopo keulimalla lahkoihin ja kultteihin.
KTS kirjoitti:
No se Jeesuksen sanoma tuodaan kylläkin esiin ihan vaan Raamatun sanan kautta eikä minkään epämääräisen "hengen" kautta taikka sitten mennään taas mopo keulimalla lahkoihin ja kultteihin.
Et ilmeisesti ymmärrä mitä Pyhä Henki tekee ...se on varma ,että tekstit aukeaa ja tiedon sanat tulee ja ohjaus jopa puheella ja Henki puhuu .Olen sen kokenut monta kertaa .Niin toimii asiat raamatun kanssa.
MrHyvis kirjoitti:
Et ilmeisesti ymmärrä mitä Pyhä Henki tekee ...se on varma ,että tekstit aukeaa ja tiedon sanat tulee ja ohjaus jopa puheella ja Henki puhuu .Olen sen kokenut monta kertaa .Niin toimii asiat raamatun kanssa.
Islamissa ei ole Pyhää Henkeä 😂
- uusilinkki1
MrHyvis kirjoitti:
Aukaisin uuden ketjun, MrHyvis, ihan sitä varten, että voi tyhjentävästi selittää siellä tämän opin erään ongelmakohdan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15576853/missa-on-taivas-johon-pelastutaan
Fundisuskovat torppaavat kaikki Raamatun kirjaimelliset varoitukset rikkaudesta farisealaiseen tapaan. Mutta kaikki hirveydet sieltä ovat kirjaimellista totuutta jos ne koskee toisinajattelijoita.
- jakeita.rikkaillle
Raamatussa on sana rikkaille: Luuk. 6:24 ja samoin Matt. 6:24. Suomessa on rikkaita varmaan suurin osa kansasta.
Näin on. Vaikka Jeesus mainitsee sen huomattavan useammin kuin seksuaaliset jutut - sekin kun on vain sivulausessa. Painotukset poikkeavat aika tavalla.
Kun kertomuksen lukee kokonaisuutena, huomaa että tämä rikas mies oli omavanhurskas ja kiintynyt omaisuuteen, se omaisuus oli hänen epäjumalansa. Sinällään Jeesus ei kiellä olemasta rikas. Jeesuksen pointti on siinä kuinka suhtaudut siihen rikkauteen. Meneekö se kaiken, jopa Jumalan edelle, vai saako Jumala olla elämäsi Herra.
- draamaakerrakseen1
Se ei ollut Jeesuksen pointti, hän nimittäin inhosi kaikkea palvontaa - jota myös vähemmän palvominen on, vaan Jeesuksen pointti oli siinä, että mitä enemmän on rahaa sitä härskimpiä halujaan voi huoletta toteuttaa, ja sitä pienempi tarve on jalostaa tuota omaa minää ja voittaa niitä alhaisia tunteita, jonka voiton seurauksena sitten saa syödä sitä salattua mannaa.
Te ootte niin pihalla kuin lumiukot siitä, että mitä Jeesus - teidän Jumalanne - on edes opettan.
Melkoinen tragedia - tai sitten peräti tragikomedia jopa, ja ehkä se sellaiseksi oli alunperinkin tarkoitettu. - pirullisenovela1
Paavali ja Jeesus eivät ole ajattelutoiminnoiltaan edes samalta planeetalta.
Mutta he ovat hyvin tasaväkisiä - toinen puhuu Pyhästä hengestä ja manipuloi ahneuteen vedoten, toinen puhuu ahneutta vastaan totuuden Hengessä - molemmat tarinat annetaan luettaviksi rinnakkain samasta Raamatusta.
Jeesus haukkuu juutalaisia fariseuksia käärmeen sikiöiksi ja perkeleen lapsiksi, ja juutalainen fariseus väittää nähneensä näyn - kuin salamanleimaus - Jeesuksesta, joka antoikin hänelle valtakirjan tehdä uskonto.
Ja Paavali teki sen: kaiken päinvastoin, mitä Jeesus oli puhunut ja opettanut.
Hauskuuden huippu oli, että Jeesuksesta tehtiin vielä Jumala, jonka - oman Jumalansa, joka pelasti heidät kuolemalta - sanat ja opetukset uskovaiset mitätöivät totaalisesti Paavalin tarjoaman ahneuden porkanalla.
Ja kuin pisteenä iin päälle, viimeiseksi laitetaan Jeesuksen paluu, kun hän tulee pasuunat ja torvet soiden kostamaan kaikille hänet lävistäneille - joka teko siis oli uskovaisille pelastus - tekojensa mukaan.
Ei soi uskovaisilla mitään kello, vaikka heidät siunataan maahan odottamaan ruumiillista ylösnousemusta ilman sielua, eikä taivaasta ole tietoakaan.
Ei tietenkään ole, koska heidän Jumalansa sanoi heille, että se taivasten valtakunta on teissä ja teidän ympärillänne jo eläessänne, kun vain menette ahtaasta portista ja kaitaa tietä.
Ja he valitsivat tietysti sen lavean; Jumalansa kuolemalla.
Pirullisin oppi mitä voi ihminen ikinä kehittää. draamaakerrakseen1 kirjoitti:
Se ei ollut Jeesuksen pointti, hän nimittäin inhosi kaikkea palvontaa - jota myös vähemmän palvominen on, vaan Jeesuksen pointti oli siinä, että mitä enemmän on rahaa sitä härskimpiä halujaan voi huoletta toteuttaa, ja sitä pienempi tarve on jalostaa tuota omaa minää ja voittaa niitä alhaisia tunteita, jonka voiton seurauksena sitten saa syödä sitä salattua mannaa.
Te ootte niin pihalla kuin lumiukot siitä, että mitä Jeesus - teidän Jumalanne - on edes opettan.
Melkoinen tragedia - tai sitten peräti tragikomedia jopa, ja ehkä se sellaiseksi oli alunperinkin tarkoitettu.Itse näen että ei rikkaus sinällään ollut väärin. Raamatussa esiintyy paljon rikkaita uskovaisia, eikä heitä siitä nuhdella. Tärkeämpää on suhteesi rikkauteen ja kuinka sitä rikkautta käytät.
En myöskään usko että ihmisestä on itsestään "jalostamaan" itseään pelastukseen, jos tarkoita "salatun mannan syömisellä" pelastusta.
Uskovaisen on toki hyvä kilvoitella ja tarkata vaellustaan, ja pitää lyhyet tilivälit Jeesuksen kanssa.pirullisenovela1 kirjoitti:
Paavali ja Jeesus eivät ole ajattelutoiminnoiltaan edes samalta planeetalta.
Mutta he ovat hyvin tasaväkisiä - toinen puhuu Pyhästä hengestä ja manipuloi ahneuteen vedoten, toinen puhuu ahneutta vastaan totuuden Hengessä - molemmat tarinat annetaan luettaviksi rinnakkain samasta Raamatusta.
Jeesus haukkuu juutalaisia fariseuksia käärmeen sikiöiksi ja perkeleen lapsiksi, ja juutalainen fariseus väittää nähneensä näyn - kuin salamanleimaus - Jeesuksesta, joka antoikin hänelle valtakirjan tehdä uskonto.
Ja Paavali teki sen: kaiken päinvastoin, mitä Jeesus oli puhunut ja opettanut.
Hauskuuden huippu oli, että Jeesuksesta tehtiin vielä Jumala, jonka - oman Jumalansa, joka pelasti heidät kuolemalta - sanat ja opetukset uskovaiset mitätöivät totaalisesti Paavalin tarjoaman ahneuden porkanalla.
Ja kuin pisteenä iin päälle, viimeiseksi laitetaan Jeesuksen paluu, kun hän tulee pasuunat ja torvet soiden kostamaan kaikille hänet lävistäneille - joka teko siis oli uskovaisille pelastus - tekojensa mukaan.
Ei soi uskovaisilla mitään kello, vaikka heidät siunataan maahan odottamaan ruumiillista ylösnousemusta ilman sielua, eikä taivaasta ole tietoakaan.
Ei tietenkään ole, koska heidän Jumalansa sanoi heille, että se taivasten valtakunta on teissä ja teidän ympärillänne jo eläessänne, kun vain menette ahtaasta portista ja kaitaa tietä.
Ja he valitsivat tietysti sen lavean; Jumalansa kuolemalla.
Pirullisin oppi mitä voi ihminen ikinä kehittää.Minä puolestani näen Jeesuksen ja Paavalin opetuksen sointuvan hyvin yhteen. Paavali itse ilmoittaa että saa sanomansa Jeesukselta. Minkä Paavali kirjoitti sen Jeesus allekirjoittaa.
”Kun kertomuksen lukee kokonaisuutena, huomaa että tämä rikas mies oli omavanhurskas ja kiintynyt omaisuuteen...”
Niin, mistähän sen huomaa? Siitäkö että hän on pyrkinyt olemaan tunnollinen uskossaan?
Luukkaan evankeliumi:
18:18 Ja eräs hallitusmies kysyi häneltä sanoen: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
18:19 Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.
18:20 Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi.'"
18:21 Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti."
18:22 Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua."
18:23 Mutta tämän kuullessaan hän tuli kovin murheelliseksi, sillä hän oli sangen rikas.
18:24 Kun Jeesus näki hänen olevan murheissaan, sanoi hän: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!
18:25 Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
Mielestäni Jeesus kyllä aivan suoraan sanoo, että rikkaudet totta vieköön ovat se portti, joka vie erittäin helposti väärään. Kuten nimimerkki ”draamaakerrakseen1 ” 11.3.2019 4:13 sen on ymmärtänytkin: ”Jeesuksen pointti oli siinä, että mitä enemmän on rahaa sitä härskimpiä halujaan voi huoletta toteuttaa, ja sitä pienempi tarve on jalostaa tuota omaa minää ja voittaa niitä alhaisia tunteita, jonka voiton seurauksena sitten saa syödä sitä salattua mannaa.”
Niin, kun yrität pehmentää tätä ehkä kaikkein vakavinta varoitusta, jonka Jeesus moneen otteeseen sanoo 11.3.2019 19:56 ”Tärkeämpää on suhteesi rikkauteen ja kuinka sitä rikkautta käytät.”, niin erittäin harva siihen kuitenkin kykenee.
Sillä muista tämäkin opetus: Luuk. 3:11 Hän vastasi ja sanoi heille: "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin."
1Joh. 3:17 Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?mummomuori kirjoitti:
”Kun kertomuksen lukee kokonaisuutena, huomaa että tämä rikas mies oli omavanhurskas ja kiintynyt omaisuuteen...”
Niin, mistähän sen huomaa? Siitäkö että hän on pyrkinyt olemaan tunnollinen uskossaan?
Luukkaan evankeliumi:
18:18 Ja eräs hallitusmies kysyi häneltä sanoen: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
18:19 Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.
18:20 Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi.'"
18:21 Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti."
18:22 Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua."
18:23 Mutta tämän kuullessaan hän tuli kovin murheelliseksi, sillä hän oli sangen rikas.
18:24 Kun Jeesus näki hänen olevan murheissaan, sanoi hän: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!
18:25 Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
Mielestäni Jeesus kyllä aivan suoraan sanoo, että rikkaudet totta vieköön ovat se portti, joka vie erittäin helposti väärään. Kuten nimimerkki ”draamaakerrakseen1 ” 11.3.2019 4:13 sen on ymmärtänytkin: ”Jeesuksen pointti oli siinä, että mitä enemmän on rahaa sitä härskimpiä halujaan voi huoletta toteuttaa, ja sitä pienempi tarve on jalostaa tuota omaa minää ja voittaa niitä alhaisia tunteita, jonka voiton seurauksena sitten saa syödä sitä salattua mannaa.”
Niin, kun yrität pehmentää tätä ehkä kaikkein vakavinta varoitusta, jonka Jeesus moneen otteeseen sanoo 11.3.2019 19:56 ”Tärkeämpää on suhteesi rikkauteen ja kuinka sitä rikkautta käytät.”, niin erittäin harva siihen kuitenkin kykenee.
Sillä muista tämäkin opetus: Luuk. 3:11 Hän vastasi ja sanoi heille: "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin."
1Joh. 3:17 Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?Nuorukainen itse ei sano pyrkineensä noudattamaan vaan vastaa itsevarmasti "noudattaneensa tätä kaikkea". Kun Jeesus tämän kuuli Hän "korotti" rimaa ja sanoo ikään kuin että koska olet noin täydellinen niin myy sitten tavarasikin ja anna köyhille, kykenetkö siihen? Nuorukainen joutuu toteamaan että en kykene. Mutta sen sijaan että hän jäisi Jeesuksen seuraan ja nöyrtyisi, hän päättää kääntää Jeesukselle selän ja mennä pois Jeesuksen luota. Mammona voitti Jeesuksen hänen tapauksessaan.
Niin edelleen näen että ratkaisevaa on ihmisen suhde omaisuuteen ja rikkauteen, ei se kuinka paljon sitä on. Raamatussa on paljon esimerkkejä rikkaista uskovaisista eikä heitä siitä nuhdella. Asenteesi rikkauteesi on ratkaisevaa, haluatko vain kartuttaa lisää vai jaatko eteenpäin ja autat muita tarpeessa olevia.juhani1965 kirjoitti:
Nuorukainen itse ei sano pyrkineensä noudattamaan vaan vastaa itsevarmasti "noudattaneensa tätä kaikkea". Kun Jeesus tämän kuuli Hän "korotti" rimaa ja sanoo ikään kuin että koska olet noin täydellinen niin myy sitten tavarasikin ja anna köyhille, kykenetkö siihen? Nuorukainen joutuu toteamaan että en kykene. Mutta sen sijaan että hän jäisi Jeesuksen seuraan ja nöyrtyisi, hän päättää kääntää Jeesukselle selän ja mennä pois Jeesuksen luota. Mammona voitti Jeesuksen hänen tapauksessaan.
Niin edelleen näen että ratkaisevaa on ihmisen suhde omaisuuteen ja rikkauteen, ei se kuinka paljon sitä on. Raamatussa on paljon esimerkkejä rikkaista uskovaisista eikä heitä siitä nuhdella. Asenteesi rikkauteesi on ratkaisevaa, haluatko vain kartuttaa lisää vai jaatko eteenpäin ja autat muita tarpeessa olevia.”…vaan vastaa itsevarmasti "noudattaneensa tätä kaikkea".”
Mistä sinä luet tuon itsevarmuuden? Emme kuule äänenpainoja, joten voihan olla että se onkin nöyrästi ilmaistu?
”Hän "korotti" rimaa ja sanoo ikään kuin että koska olet noin täydellinen niin myy sitten tavarasikin ja anna köyhille, kykenetkö siihen?”
Niin, tässä on se juttu, että kysypä keneltä tahansa rikkaalta, onko hän noin vain valmis luopumaan mammonastaan? Miksi näitä ei nykyään kysytä niiltä, joilla on ylen määrin kaikkea ja jotka kutsuvat itseään kristityiksi?
”…edelleen näen että ratkaisevaa on ihmisen suhde omaisuuteen ja rikkauteen, ei se kuinka paljon sitä on.”
Osittain olet oikeassa, tässä vain on se vahva ristiriita: ” Asenteesi rikkauteesi on ratkaisevaa, haluatko vain kartuttaa lisää vai jaatko eteenpäin ja autat muita tarpeessa olevia.” – ei niitä rikkauksia vain tule, ellei kartuta sitä koko ajan lisää.
Se joka omastaan luopuu, ”köyhtyy” väistämättä. Oikeastaan Jeesus opettaa meitä tyytymään vain siihen, mikä on tarpeellista. Näin emme aja itseämme siihen tilanteeseen, että huoli ja murhe siitä omaisuudesta ottaa aina vain lisää tilaa mielessämme ja sydämessämme.
Hyvin harvalla on niin luja moraali, että kykenee vastustamaan niitä kiusauksia, joita liiallinen rikkaus tuo tullessaan. Monet sodat, vihamielisyydet, sorto jne. on seurauksia siitä, että omaisuus on tärkeämpää kuin ne lähimmäiset. Rikkaiden sydän paatuu etenkin vähäosaisia kohtaan hyvin nopeasti.mummomuori kirjoitti:
”…vaan vastaa itsevarmasti "noudattaneensa tätä kaikkea".”
Mistä sinä luet tuon itsevarmuuden? Emme kuule äänenpainoja, joten voihan olla että se onkin nöyrästi ilmaistu?
”Hän "korotti" rimaa ja sanoo ikään kuin että koska olet noin täydellinen niin myy sitten tavarasikin ja anna köyhille, kykenetkö siihen?”
Niin, tässä on se juttu, että kysypä keneltä tahansa rikkaalta, onko hän noin vain valmis luopumaan mammonastaan? Miksi näitä ei nykyään kysytä niiltä, joilla on ylen määrin kaikkea ja jotka kutsuvat itseään kristityiksi?
”…edelleen näen että ratkaisevaa on ihmisen suhde omaisuuteen ja rikkauteen, ei se kuinka paljon sitä on.”
Osittain olet oikeassa, tässä vain on se vahva ristiriita: ” Asenteesi rikkauteesi on ratkaisevaa, haluatko vain kartuttaa lisää vai jaatko eteenpäin ja autat muita tarpeessa olevia.” – ei niitä rikkauksia vain tule, ellei kartuta sitä koko ajan lisää.
Se joka omastaan luopuu, ”köyhtyy” väistämättä. Oikeastaan Jeesus opettaa meitä tyytymään vain siihen, mikä on tarpeellista. Näin emme aja itseämme siihen tilanteeseen, että huoli ja murhe siitä omaisuudesta ottaa aina vain lisää tilaa mielessämme ja sydämessämme.
Hyvin harvalla on niin luja moraali, että kykenee vastustamaan niitä kiusauksia, joita liiallinen rikkaus tuo tullessaan. Monet sodat, vihamielisyydet, sorto jne. on seurauksia siitä, että omaisuus on tärkeämpää kuin ne lähimmäiset. Rikkaiden sydän paatuu etenkin vähäosaisia kohtaan hyvin nopeasti.Itsevarmuuden ja omavanhurskauden huomaa juuri siitä että hän sanoo (kehuu) noudattaneensa "tätä kaikkia", kuitenkin tiedämme että meistä ei yhdestäkään ole niitä täysin noudattamaan, vajaiksi jäämme. Rehellisesti tunnustaessamme joudumme toteamaan että käskyt jäävät täyttämättä ja tarvitsemme armoa. Armon kaipuun saa aikaan synnintunto joka syntyy kun huomaamme käskyt liian vaativiksi.
"Niin, tässä on se juttu, että kysypä keneltä tahansa rikkaalta, onko hän noin vain valmis luopumaan mammonastaan? Miksi näitä ei nykyään kysytä niiltä, joilla on ylen määrin kaikkea ja jotka kutsuvat itseään kristityiksi? "
Niinpä juuri, olet asian ytimessä. Mikä saisi aikaan sen asennemuutoksen, että köyhät ja kurjat huomattaisiin ja heitä autettaisiin.
Varmaan siitä karttuvastakin rikkaudesta liikenee annettavaksi eteenpäin. Muistaakseni Raamatussa omaisuuden antamista tarkoittavat verbit ovat preesensissä, mikä kreikan alkukielessä tarkoittaa "jatkuvaa antamista". Tietenkin varojen ja asenteen mukaan. Uskon että Jumalakin siunaa sellaista antamista ja myös antajaa.
"Hyvin harvalla on niin luja moraali, että kykenee vastustamaan niitä kiusauksia, joita liiallinen rikkaus tuo tullessaan. Monet sodat, vihamielisyydet, sorto jne. on seurauksia siitä, että omaisuus on tärkeämpää kuin ne lähimmäiset. Rikkaiden sydän paatuu etenkin vähäosaisia kohtaan hyvin nopeasti. "
Näin se valitettavasti tahtoo olla. Jokainen voi omalta osaltaan katsoa peiliin ja miettiä asennettaan antamiseen.juhani1965 kirjoitti:
Itsevarmuuden ja omavanhurskauden huomaa juuri siitä että hän sanoo (kehuu) noudattaneensa "tätä kaikkia", kuitenkin tiedämme että meistä ei yhdestäkään ole niitä täysin noudattamaan, vajaiksi jäämme. Rehellisesti tunnustaessamme joudumme toteamaan että käskyt jäävät täyttämättä ja tarvitsemme armoa. Armon kaipuun saa aikaan synnintunto joka syntyy kun huomaamme käskyt liian vaativiksi.
"Niin, tässä on se juttu, että kysypä keneltä tahansa rikkaalta, onko hän noin vain valmis luopumaan mammonastaan? Miksi näitä ei nykyään kysytä niiltä, joilla on ylen määrin kaikkea ja jotka kutsuvat itseään kristityiksi? "
Niinpä juuri, olet asian ytimessä. Mikä saisi aikaan sen asennemuutoksen, että köyhät ja kurjat huomattaisiin ja heitä autettaisiin.
Varmaan siitä karttuvastakin rikkaudesta liikenee annettavaksi eteenpäin. Muistaakseni Raamatussa omaisuuden antamista tarkoittavat verbit ovat preesensissä, mikä kreikan alkukielessä tarkoittaa "jatkuvaa antamista". Tietenkin varojen ja asenteen mukaan. Uskon että Jumalakin siunaa sellaista antamista ja myös antajaa.
"Hyvin harvalla on niin luja moraali, että kykenee vastustamaan niitä kiusauksia, joita liiallinen rikkaus tuo tullessaan. Monet sodat, vihamielisyydet, sorto jne. on seurauksia siitä, että omaisuus on tärkeämpää kuin ne lähimmäiset. Rikkaiden sydän paatuu etenkin vähäosaisia kohtaan hyvin nopeasti. "
Näin se valitettavasti tahtoo olla. Jokainen voi omalta osaltaan katsoa peiliin ja miettiä asennettaan antamiseen.”…huomaa juuri siitä että hän sanoo (kehuu) noudattaneensa "…”
Siinä tapauksessa pitää kuvitella äänensävyt ja ilmeet tuohon mukaan. Jotenkin itse lähestyn tätä siten, kuin joku vuosia uskossa ollut ja joka on elänyt nuhteettomasti, sanoisi tuon.
Rehellisesti tunnustaessamme joudumme toteamaan että käskyt jäävät täyttämättä
Näinhän se todellisuudessa on. Mutta kun olettaa eläneensä juuri niin kuin pitää, ja aletaan vaatia vielä lisää – syntyy tunne, ettei mikään riitä – ja siinä on juuri se tämän jutun ydin. Ei riitäkään.
”Mikä saisi aikaan sen asennemuutoksen, että köyhät ja kurjat huomattaisiin ja heitä autettaisiin.”
Jaa a, tästä varmaan voitaisiin keskustella vaikka kuinka, mutta nyt arvot tämän suhteen kovenevat koko ajan.
”Raamatussa omaisuuden antamista tarkoittavat verbit ovat preesensissä, mikä kreikan alkukielessä tarkoittaa "jatkuvaa antamista".”
Aivan, ja antaminen voi olla monenlaista, ei aina sitä materian tai rahan antamista.
”Jokainen voi omalta osaltaan katsoa peiliin ja miettiä asennettaan antamiseen.”
Kyllä, luopuminen on kova läksy. Toisaalta jokainen voi miettiä asennettaan siihenkin, että josko jo kaikkea olisi riittävästi eikä enää tarvitsisi lisää hamuta?mummomuori kirjoitti:
”…huomaa juuri siitä että hän sanoo (kehuu) noudattaneensa "…”
Siinä tapauksessa pitää kuvitella äänensävyt ja ilmeet tuohon mukaan. Jotenkin itse lähestyn tätä siten, kuin joku vuosia uskossa ollut ja joka on elänyt nuhteettomasti, sanoisi tuon.
Rehellisesti tunnustaessamme joudumme toteamaan että käskyt jäävät täyttämättä
Näinhän se todellisuudessa on. Mutta kun olettaa eläneensä juuri niin kuin pitää, ja aletaan vaatia vielä lisää – syntyy tunne, ettei mikään riitä – ja siinä on juuri se tämän jutun ydin. Ei riitäkään.
”Mikä saisi aikaan sen asennemuutoksen, että köyhät ja kurjat huomattaisiin ja heitä autettaisiin.”
Jaa a, tästä varmaan voitaisiin keskustella vaikka kuinka, mutta nyt arvot tämän suhteen kovenevat koko ajan.
”Raamatussa omaisuuden antamista tarkoittavat verbit ovat preesensissä, mikä kreikan alkukielessä tarkoittaa "jatkuvaa antamista".”
Aivan, ja antaminen voi olla monenlaista, ei aina sitä materian tai rahan antamista.
”Jokainen voi omalta osaltaan katsoa peiliin ja miettiä asennettaan antamiseen.”
Kyllä, luopuminen on kova läksy. Toisaalta jokainen voi miettiä asennettaan siihenkin, että josko jo kaikkea olisi riittävästi eikä enää tarvitsisi lisää hamuta?"Siinä tapauksessa pitää kuvitella äänensävyt ja ilmeet tuohon mukaan. Jotenkin itse lähestyn tätä siten, kuin joku vuosia uskossa ollut ja joka on elänyt nuhteettomasti, sanoisi tuon. "
Varmaan näinkin. Juuri siihen Jeesus kiinnittää huomion. Rinnakkaiskohdassa sanotaan Jeesuksen rakastaneen nuorukaista kun hän puhuttele häntä. Ja juuri rakkaudesta käsin Jeesus koittaa saada nuorukaisen ymmärtämään että hän tarvitsee nöyrtymistä ja sitä kautta armoa omavanhurskauden suorittamisen sijaan.
"Jaa a, tästä varmaan voitaisiin keskustella vaikka kuinka, mutta nyt arvot tämän suhteen kovenevat koko ajan. "
Näin se valitettavasti on nyky yhteiskunnassa. Kovat arvot valtaavat tilaa ja ihminen "hukkuu" sinne taakse.
"Aivan, ja antaminen voi olla monenlaista, ei aina sitä materian tai rahan antamista. "
Naulan kantaan ja erittäin hyvä huomio, tätä ei usein tulla ajatelleeksi. Myös se oman ajan, välittävän sydämen ja "kuuntelevan" korvan antaminen on arvokasta, varsinkin kun yksinäisyyskin on tämän ajan ongelma.
"Kyllä, luopuminen on kova läksy. Toisaalta jokainen voi miettiä asennettaan siihenkin, että josko jo kaikkea olisi riittävästi eikä enää tarvitsisi lisää hamuta? "
Näin juuri, itse olen tehnyt tässä suhteessa "parannusta" olen miettinyt että tarvitsenko todella jotain tavaraa vai jääkö se vain nurkkaan lojumaan turhaan.
Pienistä asioista ja valinnoista syntyy se hyvää vaikuttava asenne jokaisen kohdalla.juhani1965 kirjoitti:
"Siinä tapauksessa pitää kuvitella äänensävyt ja ilmeet tuohon mukaan. Jotenkin itse lähestyn tätä siten, kuin joku vuosia uskossa ollut ja joka on elänyt nuhteettomasti, sanoisi tuon. "
Varmaan näinkin. Juuri siihen Jeesus kiinnittää huomion. Rinnakkaiskohdassa sanotaan Jeesuksen rakastaneen nuorukaista kun hän puhuttele häntä. Ja juuri rakkaudesta käsin Jeesus koittaa saada nuorukaisen ymmärtämään että hän tarvitsee nöyrtymistä ja sitä kautta armoa omavanhurskauden suorittamisen sijaan.
"Jaa a, tästä varmaan voitaisiin keskustella vaikka kuinka, mutta nyt arvot tämän suhteen kovenevat koko ajan. "
Näin se valitettavasti on nyky yhteiskunnassa. Kovat arvot valtaavat tilaa ja ihminen "hukkuu" sinne taakse.
"Aivan, ja antaminen voi olla monenlaista, ei aina sitä materian tai rahan antamista. "
Naulan kantaan ja erittäin hyvä huomio, tätä ei usein tulla ajatelleeksi. Myös se oman ajan, välittävän sydämen ja "kuuntelevan" korvan antaminen on arvokasta, varsinkin kun yksinäisyyskin on tämän ajan ongelma.
"Kyllä, luopuminen on kova läksy. Toisaalta jokainen voi miettiä asennettaan siihenkin, että josko jo kaikkea olisi riittävästi eikä enää tarvitsisi lisää hamuta? "
Näin juuri, itse olen tehnyt tässä suhteessa "parannusta" olen miettinyt että tarvitsenko todella jotain tavaraa vai jääkö se vain nurkkaan lojumaan turhaan.
Pienistä asioista ja valinnoista syntyy se hyvää vaikuttava asenne jokaisen kohdalla.Oi miten helpoa on luopua siitä mitä ei itse tarvitse 😃 Yritä luopua sellaisesta mitä tarvitset,
juhani1965 kirjoitti:
"Siinä tapauksessa pitää kuvitella äänensävyt ja ilmeet tuohon mukaan. Jotenkin itse lähestyn tätä siten, kuin joku vuosia uskossa ollut ja joka on elänyt nuhteettomasti, sanoisi tuon. "
Pienistä asioista ja valinnoista syntyy se hyvää vaikuttava asenne jokaisen kohdalla.”Pienistä asioista ja valinnoista syntyy se hyvää vaikuttava asenne jokaisen kohdalla.”
Tuo on aivan totta. Kun oppii tekemään valintoja, huomaa ettei aina tarvitsekaan sitä, mitä ensin luuli tarvitsevansa.mummomuori kirjoitti:
”Pienistä asioista ja valinnoista syntyy se hyvää vaikuttava asenne jokaisen kohdalla.”
Tuo on aivan totta. Kun oppii tekemään valintoja, huomaa ettei aina tarvitsekaan sitä, mitä ensin luuli tarvitsevansa.Totta, varmaan olisi jokaisen, itseni mukaan lukien, välillä hyvä pysähtyä miettimään ja pohtimaan näitä asioita. Laittaa niin sanotusti se "kiire" tauolle hetkeksi.
usko.vainen kirjoitti:
Oi miten helpoa on luopua siitä mitä ei itse tarvitse 😃 Yritä luopua sellaisesta mitä tarvitset,
Mutta onko tarpeenkaan luopua sellaisesta mitä itse tarvitsee? Aina on kuitenkin jotain annettavaa ei tarvitse luopua sellaisesta mitä itse tarvitsee.
- VapahtajaOletSinä
Jeesuksen luokattomien talousviisauksien vuoksi juutalaiset dominoivat nyt maailmantaloutta. Että kiitos vaan siitäkin.
usko.vainen kirjoitti:
Et sinäkään koskaan mitään perustele.
:D Eikö sinua kiinnosta mitä ovat Jeesuksen "luokattomat talousviisaudet"?
mummomuori kirjoitti:
:D Eikö sinua kiinnosta mitä ovat Jeesuksen "luokattomat talousviisaudet"?
Esitä niitä muutama niin sanon kiinnostaako ne 🤓
usko.vainen kirjoitti:
Esitä niitä muutama niin sanon kiinnostaako ne 🤓
En minä tiedä, mitä tuo nimimerkki niillä tarkoitti, joten odotan että hän ensin kertoo ne.
mummomuori kirjoitti:
En minä tiedä, mitä tuo nimimerkki niillä tarkoitti, joten odotan että hän ensin kertoo ne.
Mutta kysyit eikö minua ne kiinnosta 🤔
usko.vainen kirjoitti:
Mutta kysyit eikö minua ne kiinnosta 🤔
Niin, se mitä nuo "viisaudet" oikein ovat. Mutta tunnen tuon kiemurtelusi, eikä tarkoituksesi ole keskustella.
On vain tämä hetki, kaikki lainassa on vaan
OIkeastaan peruskysymys on, että miksi rikkaita ei varoitella siinä määrin kuin homoseksuaaleja, vaikka Jeesus painotti sitä todella paljon?
- Anonyymi
No sehän johtuu tietenkin siitä että harva aitouskova on rikas mutta takapuoli niin taitaa olla kaikilla.
- Anonyymi
Kukaan ei pääse taivaaseen, koska hyväntekeväisyyden avulla koomme köyhille maallista hyvää, emmekä keskity perustarpeiden täyttämiseen. Kohta on taas Jeesuksen syntymäjuhla, jonka aikana huolehdimme liikaa omista ja muiden materialistisen tarpeiden täyttämisestä.
- Anonyymi
Matt16:2,3 https://youtu.be/-tEQW3V1JZk?feature=shared
-repent-now-
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904423
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?603221Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132541Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1212394Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki902198- 402043
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281997Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2241753Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91637- 291618