Kumpi halvempi noin 5l kuluttava diesel vai 7l kuluttava bensa. Km vuodessa 12tkm. Diesel farmari paku.
diesel vai bensa 2019?
56
3085
Vastaukset
- Paljonautoileva
12 tkm on vähän. Bensa paljon halvemmaksi.
- ei.merkittävää.eroa
Jos ajaa noin vähän on aika sama kuinka paljon potooainekulut ovat. Erot jäävät pieneksi joka tapauksessa.
- Selvävalinta
Riippuu tietenkin dieselauton kokonaispainosta, eli vuotuisista veroista. Mutta tällä hetkellä voi sanoa lähes aina kaikilla vuosittaisilla ajomäärillä että bensa-auto tulee aina halvemmaksi. Bensiinin ja dieselin litrahinta voi olla sama tai dieseli enintään muutaman sentin alempi. Hintaerolla pitää ajaa mahdottoman suuri kilometrimäärä ennen kuin vero tulee katettua. Sitten vielä dieselauton kalliimpi hankintahinta ja tulevaisuudessa huonompi hyvityshinta niin bensaa vaan.
Itse kiroilen sitä ettei käytämääni autoluokkaa tehdä lainkaan bensiinimallina, joten suuri kokonaispaino nostaa verot hyvin suuriksi ja ajomäärätkin jää noihin aloittajan lukemiin. Kalliita kilometrejä! - autoveroturisti2019
Harva bensa-auto menee todellisuudessa 7l/100 km, varsinkin jos tulee kaupunkiajoa ...
- 13578718967
Siinä ajossa missä diesel vie 5l/100 km bensan 7l/100 km kulutus on ihan realistinen.
Aloittajan kilometreillä ei tosin todennäköisesti isoa eroa kustannuksissa ole otti kumman tahansa.
- KokopakettiHuomioon
Oleellinen osatekijä on verrokeiden hintaero.
- Päivänselvää
Noin vähillä kilometreillä kiinteät kulut ovat ratkaisevia. Polttoainekustannuserot yhtä tyhjän kanssa niihin verrattuna.
Eli ostohinta ja verot ratkaisevat, jos vain halvimmat kokonaiskustannukset on tavoitteesi. - 33km.päivässä
Tuon pyöräilee. Tulee kaikkein halvimmaksi.
- Anonyymi
Samaa mieltä.
- Anonyymi
No sen kun pyöräilet. Minä ajan tuon kilometrimäärän autolla.
- toyota-diesel
Toyotalta ei enää saa diesel henkilöautoa.
Kaikki ovat jo hybrid tai sähköautoja.
Proace,Hilux ja Land Cruiserin saa vielä diesel koneella. - vääntöä
Noin pienellä ajomäärällä kannattaa valita bensamoottori. Dieselistä on hyötyä vasta yli 25000-30000km vuosittaisissa ajokilometreissä.
Suosittelisin kuitenkin että ostat hybridiauton, jotta et pilaisi kaupunkien ilmanlaatua sinun autollasi. Lisäksi hybridiauto vääntää paremmin kuin pelkällä polttomoottorilla varustettu auto. Sähkömoottorin max vääntö ohjelmoinnista riippuen on aina viiveettä käytössä alkaen 0001-0020rpm väliltä vs pelkkä polttomoottorin maksimivääntö yli 1200rpm.- Anonyymi
"Dieselistä on hyötyä vasta yli 25000-30000km vuosittaisissa ajokilometreissä"
Kannattaa opetella laskemaan. Nykyisillä hinnoilla reilu 10000km vuodessa ajettuna diesel ja bensa tulee saman hintaiseksi (kulutus diesel 5L ja bensa 7L). On myöskin harhaluulo, että diesel olisi uutena kalliimpi. Usein jopa päinvastoin, koska dieselin pienemmillä co päästöillä autoveron osuus on tuhansia euroja matalampi kuin bensa-autossa. Miten käy jos Suomessa autovero poistettaisiin? Bensa-autojen hinnat romahtaisivat enemmän isomman vero-osuuden vuoksi. Tosin markkinatilanne tasaisi eron nopeasti. Bensa-auto myös kuluttaa reilusti enemmän varsinkin jos kuskilla on raskas kaasujalka.
Dieseliin voi myös tankata biodieseliä tarvittaessa jos haluaa omaa co kulutusta laskea. - Anonyymi
Diesel on on halvempi ajaa varsinkin kun rekisteröity pakuksi sillä 54-98€ on vuosimaksu käyttövoimaveroina VAIN.
- Anonyymi
Minkä polttomoottorin maksimivääntö on 1200rpm??? Mitä vittua sä jätkä selität :DDDD
- Anonyymi
Aika paljon riippuu autoluokasta? Minkä hintainen ja kokoinen auto? Minkä tehoinen? Mitä isompi, kalliimpi ja tehokkaampi, sen edullisempi diesel on. Pikkuautoissa taas bensa useammin edullisempi.
- Anonyymi
180€ kaikki verot vuodessa, kulutus startista matkaa 100km 5.x L. Sekalainen ei ole korkea myöskään oikeastaa vähän kun ajatellaan että pitää liikuttaa 1400kg massaa, ilmanvastus ym. Ei edes moottoripyörillä pääse samaan ehkä mopolla.
Auto lämpeää paremmin ja nopeammin kuin dieseli joka johtuu palamisesta ja palotilasta. Ei ole myöskään dpf aiheuttamassa ongelmia
bensaturbo normaalissa autossa, 1300kg jarrulla voi vielä vetää tarvittaessa.- Anonyymi
Bensalla ei ole tarvetta webastolle koska auto lämpeää paremmin eli luovuttaa palotapahtuman lämmön kanteen ja veteen. Mukava ajella kun alkaa tulemaan lämmintä nopeasti
Tosi iso hyöty ja suomessakin tarvitsee lämpöä käytännössä vuoden ympäri. - Anonyymi
Taksi kyyti tulee edullisemmaksi noilla kilometreillä!
Anonyymi kirjoitti:
Bensalla ei ole tarvetta webastolle koska auto lämpeää paremmin eli luovuttaa palotapahtuman lämmön kanteen ja veteen. Mukava ajella kun alkaa tulemaan lämmintä nopeasti
Tosi iso hyöty ja suomessakin tarvitsee lämpöä käytännössä vuoden ympäri.Sepä näppärää. Montako sekuntia kestää käynnistyksestä 20 asteen pakkasessa, että tuulilasi on sula? Voin odottaa jopa 5-10 sekuntia ihan mielelläni siitä hyvästä, ettei tarvitse herätessä napauttaa kaukosäätimestä webastoa päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensalla ei ole tarvetta webastolle koska auto lämpeää paremmin eli luovuttaa palotapahtuman lämmön kanteen ja veteen. Mukava ajella kun alkaa tulemaan lämmintä nopeasti
Tosi iso hyöty ja suomessakin tarvitsee lämpöä käytännössä vuoden ympäri.Mihin diisel luovuttaa lämpönsä ?
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Sepä näppärää. Montako sekuntia kestää käynnistyksestä 20 asteen pakkasessa, että tuulilasi on sula? Voin odottaa jopa 5-10 sekuntia ihan mielelläni siitä hyvästä, ettei tarvitse herätessä napauttaa kaukosäätimestä webastoa päälle.
Tätä varten on kellokytkimet, arvon rotta.
Anonyymi kirjoitti:
Tätä varten on kellokytkimet, arvon rotta.
Eli koska ei ole tarvetta webastolle, hankitaan kellokytkin. Joka ei tosin sinänsä auta mihinkään, joten pitänee varmaan hankkia sähkölämppäri. Joka on vähän outoa, kun kyse oli siitä nopeammin lämpenevästä bensa-autosta.
Kyllä minä mielummin ajan dieselillä kuin bensalla. Ja lämmitän auton mielummin webastolla kuin sähkölämppärillä. On kokemuksia kyllä benassta ja sähkölämppäristäkin.
Sähkölämppäri on muuten vähän hankala, jos et tiedä milloin olet lähdössä. Webastolla auto on vartissa lämmin, sähköllä menee yli tunti...
- Anonyymi
Osaako kukaan sanoa, miten joku biokaasu/nestekaasu/bensiini hybridi kannattaisi? Jossain kaasuautossa (mainos) oli vain 9 litran bensiinitankki. Sillä ehkä noin 100 km ajaisi, etupäässä maantieajoa ja vain noin 10000-12000 km/vuosi. Talvella ajoa vähemmän.
Asun Helsingissä, mutta mökki on Forssan lähellä, eikä siellä ole kuin pieni biokaasulaitos, joka ei tietääkseni ole julkisessa käytössä kenelle vain. Olisiko sen Kiimassuon kaatopaikka-alueen alueen kuorma-autoille?
Tulikin mieleen, että pienkoneissa, joissa on USA:ssa käytetty nestekaasua, on laskettu hyödyn olevan vähäinen. Joissain moottoreissa oli tullut venttiilivikoja tai vastaavia moottoreihin. Tämä on jotain tietoa, jonka näin YouTubessa. - Anonyymi
Ei tunnu olevan vastaajilla tietoa veroista.
Pakettiautoksi rekisteröidystä farmarista puhui aloittaja. Sen käyttövoimavero, jota dieselveroksikin kutsutaan, on noin 60€/ vuosi. Päästöihin perustuva ajoneuvovero on kuitenkin pienempi kuin siinä bensa-autossa eli ero verojen välillä on merkityksetön.
Jos siis diesel ja bensa olisivat samanhintaisia, esim. 1.4€/ litra tekee se vuodessa 240 litraa eli 336 euroa hintaeroa dieselin hyväksi.
Ero on siis noin 25-30 €/kk, eli ratkaisevampaa varmaan on se, kumpi auto on luotettavampi eli edullisempi omistaa.
Vakuutusmaksujen hinta kannattaa myös selvittää etukäteen, niissä voi olla suuriakin eroja. - Anonyymi
Jokainen starttaus ja ajo kylmällä moottorilla nostaa kukutuksia 30-50% ennen kuin tasainen vauhti lämpöisellä moottorilla.
Laittakaapa kilometrit ylös ja tankkaukset vaikka kuukauden parin ajalta. Myös talvella. - Anonyymi
Itselläni oli 2,0l bensakoneella oleva auto ja vaihdoin 2,0 litraiseen dieseliin. Säästän reilut 1000€ vuodessa, kilometrejä tulee n. 14tkm/v. Pääasiallisesti taajama-ajoa. Diesel vaihtuu kannattavammaksi itsellä 4000km kohdalla.
- Anonyymi
omalla kohdalla vaihtuu kannattavammaksi 6000km kohdalla. ei mitään ideaa ajaa bensa-autolla tänä päivänä, varsinkaan taajamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
omalla kohdalla vaihtuu kannattavammaksi 6000km kohdalla. ei mitään ideaa ajaa bensa-autolla tänä päivänä, varsinkaan taajamassa.
Käyttöprofiilista ja ajomääristähän se riippuu. Itse vaihdoin dieselistä bensaan, kulutus nousi n. 1l/100km (maantiepainotteinen ajo) joten kannattavuusraja siinä 15 tkm/v tienoilla. Omat vuotuiset kilometrit samaa luokkaa, joten rahan kannalta sama kummalla ajaisi mutta bensan plussana hiljaisempi ja värinättömämpi käynti sekä nopeampi lämpeneminen talvella.
- Anonyymi
Bensa tottakai täällä suomessa verot uudemmissa olemattomat ja kulutus. Dieseleissä on korkeat verot ja kulutus sama, kovempi ääni autossa, lämpenee hintaammin syksystä kevääseen.
Uudehkom 1.6tdi Golfin kokoisessa autossa taajamassa ja ympäristössä kulutusmittari 6,5L nurkilla, tämä ei ole edes kaupungissa jarruttelua / kiihdyttelyä vaan pientä tasavauhtista ajoa ruuhkattomilla alueilla.
Kulutuksen saa mittariin saa ainoastaan alas kun lähtee ajamaan matkaa 80-90kmh ja moottorin pyörimään kokoajan optimilla kierrosalueella eli joku 1800-1900rpm.- Anonyymi
Jos ajomäärä henkilöautolla on yli 15tkm, niin diesel tulee useinmiten edullisemmaksi. Eri merkeillä tuo raja vaihtelee.
Dieseleiden kulutus on samanlaisessa ajossa parisen litraa pienempi, pumppuhintaero on nyt noin 20senttiä dieselin hyväksi, sekin vaihtelee markkinatilanteesta riippuen, mutta viime talven poikkeusta lukuunottamatta hintaero ei ole juuri ollut koskaan alle 10kymmentä senttiä. Yli 20senttiä useinkin.
Dieselin mukavuus bensaan verrattuna on pitkälti makuasia, mutta dieseleillä ajavat lähes aina näin kokevat, niin myös minä, perheessä on sekä bensa-että dieselauto. Tosin diesel on isokokoisempi kuin bensa. Molemmat automaattivaihteisia, jolloin kyllä mukavuusero kaventuu.
Tuo iänikuinen väite dieselien huonosta lämpiävyydestä talvella ei minun kohdallani ole pitänyt paikkaansa. En ole huomannut mitään eroa käytännössä. Minulla ei ole erillisiä lämmittimiä kummassakaan autossa ja yöt yleensä kumpikin on lämpimässä tallissa, mutta päivät ulkona.
Kohtuullisen hiljaisia ovat kumpikin, siinä ei huomattua eroa. - Anonyymi
Kyllä bensan ja dieselin kulutusero on lähempänä 7 litraa keskusta-ajossa. Jos diesel vie 5l keskustassa niin bensa vie 11-12l mikäli on saman kokoisella koneella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä bensan ja dieselin kulutusero on lähempänä 7 litraa keskusta-ajossa. Jos diesel vie 5l keskustassa niin bensa vie 11-12l mikäli on saman kokoisella koneella.
Oman kokemuksen mukaan Passat/Mondeo -kokoluokassa ero on 2-3 litran luokkaa. Riippuu ajo-olosuhteista ja -tavasta, mutta jos bensalla saa menemään 12 l/100km niin vastaavassa ajossa dieselkään ei kyllä mene 5 litralla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan Passat/Mondeo -kokoluokassa ero on 2-3 litran luokkaa. Riippuu ajo-olosuhteista ja -tavasta, mutta jos bensalla saa menemään 12 l/100km niin vastaavassa ajossa dieselkään ei kyllä mene 5 litralla.
Samanlaiset ovat minunkin kokemukset. Esitteistä lukien saadaan pieniä kulutuksia ja myös pieniä eroja dieselin ja bensa välille, mutta 2 litran luokissa ero maantiellä on todellakin 2 litraa ja kaupungissa jopa 3-4 l.
Vanha bens. aut haukkaa todellisuudessa taajamassa 10 ja talvella 12, mutta jos ajelee 1.4-1.6 uusilla dieseleillä niin voi päästä tiellä 4-5 litran kulutuksiin vaikka valmistajat lupailee 3:lla alkavia lukemia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samanlaiset ovat minunkin kokemukset. Esitteistä lukien saadaan pieniä kulutuksia ja myös pieniä eroja dieselin ja bensa välille, mutta 2 litran luokissa ero maantiellä on todellakin 2 litraa ja kaupungissa jopa 3-4 l.
Vanha bens. aut haukkaa todellisuudessa taajamassa 10 ja talvella 12, mutta jos ajelee 1.4-1.6 uusilla dieseleillä niin voi päästä tiellä 4-5 litran kulutuksiin vaikka valmistajat lupailee 3:lla alkavia lukemia.Kyllä ne dieselitkään ei mene niillä minimikulutuksilla talvella, vaan kulutus nousee jopa enemmän suhteessa bensaan, kun tarvii vielä sitä webastoa käyttää.
- Anonyymi
Vie sulla mielikuvitusdiisel paljon polttoainetta. Minulla on 1.6 Hdi pösö keskikulutus on kesät talvet alle 5. Tuolla 80-90 kmh ajolla pääsee helposti alle 4 litran kulutukseen. Vuosittaiset verot on 400.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samanlaiset ovat minunkin kokemukset. Esitteistä lukien saadaan pieniä kulutuksia ja myös pieniä eroja dieselin ja bensa välille, mutta 2 litran luokissa ero maantiellä on todellakin 2 litraa ja kaupungissa jopa 3-4 l.
Vanha bens. aut haukkaa todellisuudessa taajamassa 10 ja talvella 12, mutta jos ajelee 1.4-1.6 uusilla dieseleillä niin voi päästä tiellä 4-5 litran kulutuksiin vaikka valmistajat lupailee 3:lla alkavia lukemia.Itseasiassa nykyiset bensat on maantiellä todella pieni kulutuksisia.
Itsellä A4 diesel (nykyistä korimallai) ja sattuneista syistä ajoin vuokra-autolla viikon verran ja tämä vuora auto oli A4 bensa. Yllättävää mutta totta, tuo bensa vei 100km/h maantieajossa litroja vähemmän kuin oma diesel.
Autot samaa korimallia ja aika saman verran ajettuja.
Bensalla jos vähänkin polkaisi niin sitten kulutuslukemat nousi rajusti dieseliä enemmän.
Siispä, mitä ilmeisemmin nykyisten bensakoneiden perushäviöt on hyvinkin pienet mutta ainakin VAG besnojen hyötysuhde ei sitten jalkaa ojennetteassa enää olekaan niin hyvä. Tämä voi toki olla pienten bensaturbojen yleinenkin ominaisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseasiassa nykyiset bensat on maantiellä todella pieni kulutuksisia.
Itsellä A4 diesel (nykyistä korimallai) ja sattuneista syistä ajoin vuokra-autolla viikon verran ja tämä vuora auto oli A4 bensa. Yllättävää mutta totta, tuo bensa vei 100km/h maantieajossa litroja vähemmän kuin oma diesel.
Autot samaa korimallia ja aika saman verran ajettuja.
Bensalla jos vähänkin polkaisi niin sitten kulutuslukemat nousi rajusti dieseliä enemmän.
Siispä, mitä ilmeisemmin nykyisten bensakoneiden perushäviöt on hyvinkin pienet mutta ainakin VAG besnojen hyötysuhde ei sitten jalkaa ojennetteassa enää olekaan niin hyvä. Tämä voi toki olla pienten bensaturbojen yleinenkin ominaisuus.Bensa vei LITROJA vähemmän ???. Tuota on vaikea uskoa.
Kun vanha TD autoni vie vakkarin asetuksella 90-95 6.1-6.2 l. niin nopeuden nosto asetukseen 105 vie vaan 6,5. Samankokoinen bensakone vei pari litraa enemmän 10 vuoden kokemuksella ja nopeuden nosto toiselle sadalle lisäsi kulutusta oikein roimasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensa vei LITROJA vähemmän ???. Tuota on vaikea uskoa.
Kun vanha TD autoni vie vakkarin asetuksella 90-95 6.1-6.2 l. niin nopeuden nosto asetukseen 105 vie vaan 6,5. Samankokoinen bensakone vei pari litraa enemmän 10 vuoden kokemuksella ja nopeuden nosto toiselle sadalle lisäsi kulutusta oikein roimasti.Ei välttämättä vähemmän, mutta hyvin lähelle dieselin kulutuslukemia on mahdollista päästä, esim. TM:n mittauksissa Golf 1.0 TSI kulutti maantieajossa 4,4 l/km ja noin 5 litran pintaan on aika helppo päästä monellakin uudella bensa-autolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensa vei LITROJA vähemmän ???. Tuota on vaikea uskoa.
Kun vanha TD autoni vie vakkarin asetuksella 90-95 6.1-6.2 l. niin nopeuden nosto asetukseen 105 vie vaan 6,5. Samankokoinen bensakone vei pari litraa enemmän 10 vuoden kokemuksella ja nopeuden nosto toiselle sadalle lisäsi kulutusta oikein roimasti.Sana litroja ei tarkoittaa useita litroja vaan yksikköä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä vähemmän, mutta hyvin lähelle dieselin kulutuslukemia on mahdollista päästä, esim. TM:n mittauksissa Golf 1.0 TSI kulutti maantieajossa 4,4 l/km ja noin 5 litran pintaan on aika helppo päästä monellakin uudella bensa-autolla.
Uusimmilla 1.0 pienikokoisilka bensa-autolla voi rauhallisessa ja tasaisessa maantiajossa päästä suunnilleen samaan kulutuslukemaan kuin 2.0 dieselautoilla. Tosin tuo dieselauto on isompikokoinen. Pikkudieselithän ovat jo poistuneet valikoimista.
Toisin on, jos verrataan 2.0 bensa-autoa 2.0 dieselautoin. Silloin kulutuslukemissa on jo merkittävä ero dieselin hyväksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensa vei LITROJA vähemmän ???. Tuota on vaikea uskoa.
Kun vanha TD autoni vie vakkarin asetuksella 90-95 6.1-6.2 l. niin nopeuden nosto asetukseen 105 vie vaan 6,5. Samankokoinen bensakone vei pari litraa enemmän 10 vuoden kokemuksella ja nopeuden nosto toiselle sadalle lisäsi kulutusta oikein roimasti.> Kun vanha TD autoni vie vakkarin asetuksella 90-95 6.1-6.2 l. niin nopeuden nosto asetukseen 105 vie vaan 6,5.
Hahhah, mikä romu! Nuohan ovat nykyään ihan normaaleita maantieajon lukemia bensakoneella.
Tuo 90-95 kertoo vielä sekin, että olet ns. tasanopeusidiootti, joka paukuttaa sitä samaa essonbaarin 80 mittarivirhe päälle nopeutta yhtälailla 100 kuin 50 (taajamat ja tietyömaat) rajoitusten läpi. Eli fuskaat... ja silti kulutus yhtä kova kuin nopeutta vaihtelevien rajoitusten mukaan "pumpaten" bensakoneella.
Kaupunki ja pätkäajo tietysti nostaa kulutuslukemia roimasti - pahimmillaan menee tuplat maantieajoon verrattuna. Nokipäät tietty kehuu, ettei nokilekan kulutus kasva, mutta se johtuu siitä, ettei nokilekoilla ajeta kaupunkiajoa. Olen itse saanut todeta, miten yksi valopää kehui nokilekan pientä kulutusta KAUPUNKIAJOSSA, jota hänen mielestään edusti ajo Lohjalta Leppävaaraan (Espooseen). Molemmat kaupunkeja = kyseessä kaupunkiajo. Luonnollisesti vertailukohtana käytettiin toisen duunikaverin autoa, jolla tahkottiin Töölön ja Leppävaaran väliä. Sehän on ihan vertailukelpoinen sekä matkan pituuden, keskinopeuden että liikennevalo- ym. pysähdysten määrän suhteen.
Aika paljon pitää nokilekakuskien valehdella itselleen, kun yrittävät selittää mustaa valkoiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseasiassa nykyiset bensat on maantiellä todella pieni kulutuksisia.
Itsellä A4 diesel (nykyistä korimallai) ja sattuneista syistä ajoin vuokra-autolla viikon verran ja tämä vuora auto oli A4 bensa. Yllättävää mutta totta, tuo bensa vei 100km/h maantieajossa litroja vähemmän kuin oma diesel.
Autot samaa korimallia ja aika saman verran ajettuja.
Bensalla jos vähänkin polkaisi niin sitten kulutuslukemat nousi rajusti dieseliä enemmän.
Siispä, mitä ilmeisemmin nykyisten bensakoneiden perushäviöt on hyvinkin pienet mutta ainakin VAG besnojen hyötysuhde ei sitten jalkaa ojennetteassa enää olekaan niin hyvä. Tämä voi toki olla pienten bensaturbojen yleinenkin ominaisuus.Sun diiselissä on jotain vikaa. Bensiinimoottorin hyötysuhde on huonompi kuin diiselin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Kun vanha TD autoni vie vakkarin asetuksella 90-95 6.1-6.2 l. niin nopeuden nosto asetukseen 105 vie vaan 6,5.
Hahhah, mikä romu! Nuohan ovat nykyään ihan normaaleita maantieajon lukemia bensakoneella.
Tuo 90-95 kertoo vielä sekin, että olet ns. tasanopeusidiootti, joka paukuttaa sitä samaa essonbaarin 80 mittarivirhe päälle nopeutta yhtälailla 100 kuin 50 (taajamat ja tietyömaat) rajoitusten läpi. Eli fuskaat... ja silti kulutus yhtä kova kuin nopeutta vaihtelevien rajoitusten mukaan "pumpaten" bensakoneella.
Kaupunki ja pätkäajo tietysti nostaa kulutuslukemia roimasti - pahimmillaan menee tuplat maantieajoon verrattuna. Nokipäät tietty kehuu, ettei nokilekan kulutus kasva, mutta se johtuu siitä, ettei nokilekoilla ajeta kaupunkiajoa. Olen itse saanut todeta, miten yksi valopää kehui nokilekan pientä kulutusta KAUPUNKIAJOSSA, jota hänen mielestään edusti ajo Lohjalta Leppävaaraan (Espooseen). Molemmat kaupunkeja = kyseessä kaupunkiajo. Luonnollisesti vertailukohtana käytettiin toisen duunikaverin autoa, jolla tahkottiin Töölön ja Leppävaaran väliä. Sehän on ihan vertailukelpoinen sekä matkan pituuden, keskinopeuden että liikennevalo- ym. pysähdysten määrän suhteen.
Aika paljon pitää nokilekakuskien valehdella itselleen, kun yrittävät selittää mustaa valkoiseksi.Olet oikeassa siinä, että vanha diesel on rohmu ja moottoritoimittajatkin ovat sitä mieltä, että auton ainoa huono puoli on juuri tuon 2 l koneen suuri kulutus. Nykyisellä 2,0 koneelle säästäisi litran ja 1,6 td säästäisi jopa 2 litraa. Miinuksena olisi vain se 20 t€ väliraha, millä taas ajelee lukuisia vuosia ilmaiseksi vanhalla dieselillä, jotka kannattaa ajaa loppuun asti.
Pienet bensakoneet kuluttaa vähän, mutta testienkin mukaan vain "sunnuntaiajelua" ajaen, mutta kun itse vetelen useasti sekä muulia että asuntovaunua, niin diesel on väännön osalta ylivoimainen ja myös kulutuksessa ero on melkoinen dieselin hyväksi (3-4 l/100 km).
Mutta kolikon toinen puoli on toki se, että diesel aut. ei oikein sovellut kaupunkiajoon, koska kulutus on tuolla yhdistelmällä hämmästyttävän suuri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä bensan ja dieselin kulutusero on lähempänä 7 litraa keskusta-ajossa. Jos diesel vie 5l keskustassa niin bensa vie 11-12l mikäli on saman kokoisella koneella.
Tuo 11-12l bensankulutus koskee lähinnä vanhoja alle 2010 vuosimallin autoja, ei päde enää modernimpiin yli 2015 vuosimallien autoihin. 2019 on päästy bensamoottoreissa jo melkein diesel auton kulutuksiin ja eroa on enää noin 1.5-3 litran verran bensa vs diesel moottoreissa.
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/295c19ba-1922-40c6-9439-70e05c899982
- Anonyymi
Itsellä on kokemusta Renault Cliosta, isosta bensa- Volvosta ja 2.2 D maasturista.
Clion vajaa tankki täyttyy 40eurolla , mutta Volvoa saa tankata satasella. Molemmilla autoilla pääsee samat ajot.
Maasturin tankkaus sujuu myös 40 eurolla, mutta käyttömaksu on lisäksi 850 euroa vuodessa.
Käytännössä pikku Clio on edullisin hankkia sekä ajaa ja kätevinkin lähiöajossa.
Volvolla voi vetää peräkärryä ja hyvä matka -ajossa mutta on kallis tankata.
Maasturi on hyvä talvella, mutta kallis pitää, kun laskee polttoaineen käyttömaksun.
Lisäksi autot täytyy pitää kunnossa. Siinäkin Clio on edullisin.
Yhteenvetona pieni bensa -auto on edullisin, laski sitten miten päin hyvänsä.- Anonyymi
Kaupunkiajossa auton paino määrää kulutuksen. Iso / painava auto kuluttaa paljon ja myös perinteinen "mehulinko" automaatti nostaa kulutusta.
Yksi tuttu tahkosi taannoin samaa työmatkaa vuoronperään 1,1 l pikkuautolla ja olikosenyt Huihai sonata 2,2 l tjsp. bensavaparilla ja mehulinkoautomaatilla. Pikkuautolla kulutus 6,5 ja isolla 12 l/100 km.
Omat mittaukseni: c-segmentin 1,4 l bensaturbo kaksoiskytkinautomaatti menee PKS pyörittelyissä pääosin 7,5-8 l kulutuksilla, mutta häslingin keskustan liikennehelvetissä kulutus pyörii kympin molemmin puolin. Volvo V60 2 l bensaturbolla ja mehulingolla syökin sitten 8,5-10 koko ajan ja ruuhkassa 13 l/100 km.
Nokilekoilla ani harva ajaa (pelkästään) kaupunkiajoa, mutta mm. TM mittauksista näkee, että niidenkin kulutus kasvaa roimasti pätkäajossa. Syynä mm. polttoainekäyttöiset lisälämmittimet talvella sekä hiukkasloukun puhtaaksipoltto, jota tarvitaan sitä tiheämmin, mitä enemmän polttoainetta kuluu (siis lyhyitä pätkiä ajettaessa, etenkin kylmällä säällä). Dieseleillekin on talviautovertailuissa mitattu alkumatkan kulutuksia tyyliin 12 l/100 km eli voi pappojen "ikinä ei mene yli 5 litraa" horinoilla voi pyyhkiä perseen.
Vaan maantieajo, se on ihan eri juttu. Nyt auton painolla ei ole paljoakaan merkitystä ja ilmanvastus nousee ratkaisevaksi, etenkin moottoritienopeuksissa.
V60 on tyytynyt moottoritiepätkillä höystetyssä maantieajossa 6,5-7 l kulutukseen. Aikalailla tasoissa C-segmentin töpöperien kanssa, vaikka ne olivat 300-400 kg kevyempiä.
Joukosta erottui, eikä mitenkään edukseen, 1 kpl crossovereita. Suurempi korkeus = kulutus 120 marssivauhdissa vähintään 8 l/100, kun kaikki muut pärjäsivät ainakin puoli litraa vähemmällä. Alle 100 nopeuksilla erot häviävät ja 80 vauhdissa mennään jo 6 litran pintaan.
Moottoritienopeuksissa pikkuauto voi kuluttaa enemmän kuin iso. Töpöperän ilmanvastuskerroin voi olla kehno, "vaihteet loppuu kesken" ja/tai konetta pitää ylipäätään rääkätä lähes täysillä. Em. pikkuauto (1,1 l vaparilla) vei moottoritiellä "melkein kympin" ja sama ilmiö näkyy myös TM tasaisen nopeuden kulutuksissa, joissa pikkuautoilla lukema voi olla 9 tai ylikin @120 km/h.
Pieni bensakoneinen auto on "no brainer" kaupunkiajoon, mutta maantieajossa näyttää auton kokoluokka olevan aika merkityksetön juttu ja moottoritiellä iso voi jopa olla taloudellisempi (siis pelkän PA kulutuksen kannalta). Ei ole "tämä sopii kaikille" ratkaisua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaupunkiajossa auton paino määrää kulutuksen. Iso / painava auto kuluttaa paljon ja myös perinteinen "mehulinko" automaatti nostaa kulutusta.
Yksi tuttu tahkosi taannoin samaa työmatkaa vuoronperään 1,1 l pikkuautolla ja olikosenyt Huihai sonata 2,2 l tjsp. bensavaparilla ja mehulinkoautomaatilla. Pikkuautolla kulutus 6,5 ja isolla 12 l/100 km.
Omat mittaukseni: c-segmentin 1,4 l bensaturbo kaksoiskytkinautomaatti menee PKS pyörittelyissä pääosin 7,5-8 l kulutuksilla, mutta häslingin keskustan liikennehelvetissä kulutus pyörii kympin molemmin puolin. Volvo V60 2 l bensaturbolla ja mehulingolla syökin sitten 8,5-10 koko ajan ja ruuhkassa 13 l/100 km.
Nokilekoilla ani harva ajaa (pelkästään) kaupunkiajoa, mutta mm. TM mittauksista näkee, että niidenkin kulutus kasvaa roimasti pätkäajossa. Syynä mm. polttoainekäyttöiset lisälämmittimet talvella sekä hiukkasloukun puhtaaksipoltto, jota tarvitaan sitä tiheämmin, mitä enemmän polttoainetta kuluu (siis lyhyitä pätkiä ajettaessa, etenkin kylmällä säällä). Dieseleillekin on talviautovertailuissa mitattu alkumatkan kulutuksia tyyliin 12 l/100 km eli voi pappojen "ikinä ei mene yli 5 litraa" horinoilla voi pyyhkiä perseen.
Vaan maantieajo, se on ihan eri juttu. Nyt auton painolla ei ole paljoakaan merkitystä ja ilmanvastus nousee ratkaisevaksi, etenkin moottoritienopeuksissa.
V60 on tyytynyt moottoritiepätkillä höystetyssä maantieajossa 6,5-7 l kulutukseen. Aikalailla tasoissa C-segmentin töpöperien kanssa, vaikka ne olivat 300-400 kg kevyempiä.
Joukosta erottui, eikä mitenkään edukseen, 1 kpl crossovereita. Suurempi korkeus = kulutus 120 marssivauhdissa vähintään 8 l/100, kun kaikki muut pärjäsivät ainakin puoli litraa vähemmällä. Alle 100 nopeuksilla erot häviävät ja 80 vauhdissa mennään jo 6 litran pintaan.
Moottoritienopeuksissa pikkuauto voi kuluttaa enemmän kuin iso. Töpöperän ilmanvastuskerroin voi olla kehno, "vaihteet loppuu kesken" ja/tai konetta pitää ylipäätään rääkätä lähes täysillä. Em. pikkuauto (1,1 l vaparilla) vei moottoritiellä "melkein kympin" ja sama ilmiö näkyy myös TM tasaisen nopeuden kulutuksissa, joissa pikkuautoilla lukema voi olla 9 tai ylikin @120 km/h.
Pieni bensakoneinen auto on "no brainer" kaupunkiajoon, mutta maantieajossa näyttää auton kokoluokka olevan aika merkityksetön juttu ja moottoritiellä iso voi jopa olla taloudellisempi (siis pelkän PA kulutuksen kannalta). Ei ole "tämä sopii kaikille" ratkaisua.Ajelin sillä 2,2 i vaparikoneella aut. 10 vuotta ja voin sanoa, että pelkässä taajama-ajossa meni vanhalla autolla kesällä 10 ja talvella 12. Samankokoisella Vectralla tai Omegalla olisi päässyt vähemmällä polttonesteellä, mutta korkeammilla korjauskuluilla.
Huihai 2,0 diesel aut kuluttaa 2 vuoden kokemuksella taajamassa 9 ja maantiellä 6 .
Samantehoiset 1,6 crdi menisivät nykyisin ainakin 1-2 litraa vähemmällä.
- Anonyymi
Riippuu millaista käyttöä, eroa kulutuksessa voi olla paljon enemmän.
Pieni bensa vie suomessa pätkä-ajoilla 10L syksystä- kevääseen. 7 litraan ei pääse kuin matka-ajossa.
Lisäksi autoverojen ero
Mutta auton ostohinta vaikuttaa eniten, mitä edullisempi ostohinta sitä halvempia kilometrejä koska autossa vähemmän rahaa kiinni.
Jos et saa ostettua edullisesti että myydessä saa kaikki pois tai voittoa = viallisen auton jonka itse korjaa kuntoon - Anonyymi
En ota kantaa (jo vanhan kysymyksen) hintaan, vaan muihin ominaisuuksiin.
Dieselissä hyvä vääntö myös alhaisilla kierroksilla, menee hyvin jopa tyhjäkäynnillä. Bensakonetta saa huudattaa. Dieselille pisteet.
Diesel saattaa savuttaa ja jopa haista jos sitä ajetaan vaan kaupunkiajossa. Ja ainakin vanhempana. Uusi bensakone on hajuton. Äänimaailmassa saattaa olla vähän eroja. Bensalle pisteet.
Perus-dieselin päästöt, lähinnä NOx, ovat suuremmat. Pisteet bensalle.
Dieselin saa käymään biodieselillä, jolloin hiilijalanjälki on pieni. Pisteet dieselille. - Anonyymi
Pieni polo, fiesta ym vastaava pieni kulutus ja matalampi vero. Farmari ja takapenkit pois, kyllähän 2 penkkiä riittää useimmille.
Dieselvero on naurettava eikä voi hyväksyä henkilöautoihin. Vero pitää laskea co2 päästöstä ja laittaa bensa sekä diesel samalla viivalle !
Pitäkää ääntä, ei tälläistä eroa ole missään muussa euroopan maassa ja siksi kun siellä järki ja se on ollut suomessa vittuilua sen keksijöiltä ja toimeenpanijoilta suomalaisia kohtaan. - Anonyymi
Jos diesel on pahis miksi ei kielletä, En ymmärrä keskustelua. Itse ajan dieseliillä ja kulutus on pientä. Eikö päästö myös.
- Anonyymi
Dieselit ei ole ongelma vaan ratkaisu. Tuulensuunta muuttuu kunhan faktat saadaan uppoamaan viherpiipertäjien ja muiden sopuleiden kaaliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselit ei ole ongelma vaan ratkaisu. Tuulensuunta muuttuu kunhan faktat saadaan uppoamaan viherpiipertäjien ja muiden sopuleiden kaaliin.
Olet oikeassa.
Dieselin demonisointi johtuu yhdestä ainoasta syystä.
Se on teknisesti jo nyt kokonaispäästöiltään sähköautoa edellä ja se olisi olemassaoleva ratkaisu. Kuitenkin latausinfra- ja autoteollisuuskin sijoittajineen on laittanut sellaiset panokset akkusähköautoon, että diesel halutaan kokonaan pois markkinoilta mahdollisimman pian, jotta se ei nouse enää pinnalle.
Ikävä kyllä ihmiset ovat niin vietävissä, että suurpääoma voi järjestellä heidän kustannuksellaan tulevaisuutensa kuten haluaa.
Ilamstonmuutoshysteria luotiin ensin ja sen varjolla tehdään valtavaa bisnestä. Tämä dieselin ja sähkön vastakkainasettelu ja sen manipulointi on hyvä esimerkki, kuinka bisneksiä ohjaillaan.
- Anonyymi
Kun verrataan saman tehoista bensa ja dieselmoottoria, saman kokoisessa autossa, on diesel aina edullisempi vaihtoehto, jos siis ajaa autolla keskiverto suoritteen.
Lisäksi samantehoisissa autoissa on dieselmoottorin vääntökäyrä niin paljon parempi käytettävyyden kannalta, että siitä on valmis tarvittaessa vaikka maksamaan. - Anonyymi
Paku farmarissa verot suunnilleen samaa luokkaa kuin tuossa bensavehkeessä lisäksi kun diesel kuluttaa vähemmän ja maksaa vähemmän niin kyllä valinta on diesel.
Pakufarkussa riippuen painosta verot n. 300 euroa bensavehkeessä n 250 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783200
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311772- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264