kuorman sidonta

hese

No niin, iltauutisissa tv:ssä kerrottiin kuormansidonnasta, jossa yksiselitteisesti vastuu siirrettiin kuljettajalle ja jossa näytettiin paperirullien sidonnasta, jotka pitää surrata runkoon, ei nippuun, niinkuin monesti suharit vetää ylävarvin, eikä minkäänlaista lattiaan vetoja! Näistähän kinattiin tässä talvella, monesti jotkut olivat sitä mieltä, että ei ole aikaa, pidän kumminkin laiskuutena, osaltaan osaamattomuutena, kun katselee erilaisten sidonta viritysten, usein muutamalla liinalla koko lasti. Koskee myös umpikaappeja, joista moni on sitä mieltä, että kyllä ne kyydissä pysyy!
Eli yhteenveto: kuskit ottavat helkkarinmoisen riskin, myöskin taloudellisen, jos onnettomuus tapahtuu. Vakuutusyhtiö voi pestä kätensä, jos todetaan törkeästä huolimattomuudesta.

91

27704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jani

      Olet pitkälti oikeassa mutta käytännön tilanteessa on monesti niin, että käytettävissä olevien liinojen määrä ei riitä. Varsinkin parerirullien kanssa pitäisi käyttää ns kuormansidontaverkkoa mitä ei yksinkertaisesti ole kuin muutamassa autossa. Tavallisilla liinoilla pystyyn lastattuja paperirullia ei saa lattiaan mitenkään ellei ole jokaiselle rullalle omaa liinaa ja niitä ei ole missään autossa /kärryssä niin montaa.

      Eli tässä tulee se eteen että pitäisi olla, mutta näin ei vaan ole.. Varsinkin irtoperäajossa liinat ovat ns kärrykohtaisia eikä kuljettaja voi juuri niiden määrään vaikuttaa. Jos laitat omiasi niin sille tielle ne jää ja ne kuitenkin maksaa n 30 € kpl.. Kuka maksaa?

      Tilanne on TODELLA hankala ja kuljettajat yrittävät erilaisilla nipuilla yms saada kuorman niin hyvin kiinni kuin käytettävissä välineillä on mahdollista.. Tietysti on niitäkin jotka eivät laiskuuttaan jaksa mutta uskon että niitä on aika vähän..

      • ei sakkoja

        Kuorman sidonta on ollut aina ristiriitainen asia.Esimerkiksi paperirullien sitominen liinalla yli rullien lattiaan monesti liinaa ei saa vetää rullan yli ilman kulmasuojia.jos esim. lastaa irtoperiä niin harvassa kärryssä on mukana tarvittava määrä liinoja ja kulmasuojia.Ja jos lastataan kuorma esim. perästä sellaisia rullia että joutuisi avaamaan sivun että saisi sidottua ne lattiaan niin harvalla on aikaa/viitseliäsyyttä, koska aina on "kiire" .Ja poliiseilla tuntuu olevan eri määräykset eri puolella suomea ei yhtenäistä linjaa?Että näin


      • hese
        ei sakkoja kirjoitti:

        Kuorman sidonta on ollut aina ristiriitainen asia.Esimerkiksi paperirullien sitominen liinalla yli rullien lattiaan monesti liinaa ei saa vetää rullan yli ilman kulmasuojia.jos esim. lastaa irtoperiä niin harvassa kärryssä on mukana tarvittava määrä liinoja ja kulmasuojia.Ja jos lastataan kuorma esim. perästä sellaisia rullia että joutuisi avaamaan sivun että saisi sidottua ne lattiaan niin harvalla on aikaa/viitseliäsyyttä, koska aina on "kiire" .Ja poliiseilla tuntuu olevan eri määräykset eri puolella suomea ei yhtenäistä linjaa?Että näin

        Ei tietääkseni laissa ole ristiriitaa, ainoastaan meidän ajatuksissa, teoissa. Kertaan vielä; kuskin tulee varmistaa, että niitä on, vastuu on sulla, eikö? Sanoisin jetsonien toiminnasta sen verran, heilläkin on opeteltavaa, miten nuori konstu voi tietää, osata tältä alalta, kun hädin tuskin ha-kortti on taskussa, niin eikö meidän kuulu olla esimerkillisiä, osaavia? Vieläkin kertaan; kiire/viitseliäisyys, ei pelasta, se on huolimattomuutta! Ei mennä muitten selän taakse, mm. poliisien linjasta, pidetään lakilinja mielessä. Että aina vaan samaa läträystä, ei voida, ei viitsitä, eikä osata.


      • paperirulla
        hese kirjoitti:

        Ei tietääkseni laissa ole ristiriitaa, ainoastaan meidän ajatuksissa, teoissa. Kertaan vielä; kuskin tulee varmistaa, että niitä on, vastuu on sulla, eikö? Sanoisin jetsonien toiminnasta sen verran, heilläkin on opeteltavaa, miten nuori konstu voi tietää, osata tältä alalta, kun hädin tuskin ha-kortti on taskussa, niin eikö meidän kuulu olla esimerkillisiä, osaavia? Vieläkin kertaan; kiire/viitseliäisyys, ei pelasta, se on huolimattomuutta! Ei mennä muitten selän taakse, mm. poliisien linjasta, pidetään lakilinja mielessä. Että aina vaan samaa läträystä, ei voida, ei viitsitä, eikä osata.

        Muistaakseni viime vuonna virallisemminkin todettiin poliiseilla olevan erilainen linja eri puolella Suomea. Sinäkin näytät olevan niitä kirjoittelijoita, jotka eivät omista varmaan kuorma-autokorttiakaan. Olet sattumalta niin totaalipöljä.


      • hese
        paperirulla kirjoitti:

        Muistaakseni viime vuonna virallisemminkin todettiin poliiseilla olevan erilainen linja eri puolella Suomea. Sinäkin näytät olevan niitä kirjoittelijoita, jotka eivät omista varmaan kuorma-autokorttiakaan. Olet sattumalta niin totaalipöljä.

        Kerro missä yhteydessä näin kerrottiin. Kun ei ole perusteita, mennään henkilötasolle, mutta tällaiseen en lähde. Eihän se lakia millään muuta, jos poliisin mielipiteistä puhutaan. Vielä poliisista, heillä on erilaisia ajatuksia, koska kuskeilla ei ole sitä vähääkään, nimenomaan lain tuntemusta. Kuinka moni on riitauttanut poliisin tulkinnan ja vienyt käräjille, jos on tuntenut vääryyttä kokeneen? Jos meikeläisten lain tuntemus, tieto, olis hanskassa, ei jepet antaisi erilaisia tulkintoja. Tätäkin sinun mututietoa; ei varmaan ole k-ajokorttia, en yleensä tuo julki, ainoastaan poliiseille, mutta kun noin nätisti pyydät, abcde/ säiliö adr, kaikkea olen maantiellä harrastanut, että vedä siitä, vuodesta 1967 alkaen. Joten taidat olla poikanen. Ps. toivoisin asiallista keskustelua, pois nämä "haista v...u" keskustelijat.


      • Kaakosta
        hese kirjoitti:

        Kerro missä yhteydessä näin kerrottiin. Kun ei ole perusteita, mennään henkilötasolle, mutta tällaiseen en lähde. Eihän se lakia millään muuta, jos poliisin mielipiteistä puhutaan. Vielä poliisista, heillä on erilaisia ajatuksia, koska kuskeilla ei ole sitä vähääkään, nimenomaan lain tuntemusta. Kuinka moni on riitauttanut poliisin tulkinnan ja vienyt käräjille, jos on tuntenut vääryyttä kokeneen? Jos meikeläisten lain tuntemus, tieto, olis hanskassa, ei jepet antaisi erilaisia tulkintoja. Tätäkin sinun mututietoa; ei varmaan ole k-ajokorttia, en yleensä tuo julki, ainoastaan poliiseille, mutta kun noin nätisti pyydät, abcde/ säiliö adr, kaikkea olen maantiellä harrastanut, että vedä siitä, vuodesta 1967 alkaen. Joten taidat olla poikanen. Ps. toivoisin asiallista keskustelua, pois nämä "haista v...u" keskustelijat.

        Kyllä tuossa nimimerkin paperirulla kirjoituksessa poliisien tulkinnoista on perää, joten tässä taitaa olla muillakin tarkistelun paikka kirjoituksissaan.(hese) Paperirullien sitomisasiassa ei taida olla mutu-tuntuma kirjoittaja, vaan näyttää tekstin väsääjä olla aika hyvin perillä asioista.

        Muistaakseni viime kesänä ja keväänä keskusteltiin poliisin tulkinnasta paperirullakuormista "umpiputkien" ja sivuovellisten umpikaappien välillä. Asiaan liittyi myös se, kuinka monta rullaa päällekkäin on lastattu. Nimimerkki paperirulla oli tässä asiassa oikeassa.

        Eikä hese ne kortit tee kirjoittajista viisaita.(vinkki)


      • Jaakko-
        hese kirjoitti:

        Kerro missä yhteydessä näin kerrottiin. Kun ei ole perusteita, mennään henkilötasolle, mutta tällaiseen en lähde. Eihän se lakia millään muuta, jos poliisin mielipiteistä puhutaan. Vielä poliisista, heillä on erilaisia ajatuksia, koska kuskeilla ei ole sitä vähääkään, nimenomaan lain tuntemusta. Kuinka moni on riitauttanut poliisin tulkinnan ja vienyt käräjille, jos on tuntenut vääryyttä kokeneen? Jos meikeläisten lain tuntemus, tieto, olis hanskassa, ei jepet antaisi erilaisia tulkintoja. Tätäkin sinun mututietoa; ei varmaan ole k-ajokorttia, en yleensä tuo julki, ainoastaan poliiseille, mutta kun noin nätisti pyydät, abcde/ säiliö adr, kaikkea olen maantiellä harrastanut, että vedä siitä, vuodesta 1967 alkaen. Joten taidat olla poikanen. Ps. toivoisin asiallista keskustelua, pois nämä "haista v...u" keskustelijat.

        Ei ne kortit näytä miestä viisastuttavan


      • jup jup

        kerran tuli paska paperi kuorma mantereelta oli joku pelle sinne virittänyt liinat.

        VITTUILUAKO? kysyn vaan


      • hese
        Kaakosta kirjoitti:

        Kyllä tuossa nimimerkin paperirulla kirjoituksessa poliisien tulkinnoista on perää, joten tässä taitaa olla muillakin tarkistelun paikka kirjoituksissaan.(hese) Paperirullien sitomisasiassa ei taida olla mutu-tuntuma kirjoittaja, vaan näyttää tekstin väsääjä olla aika hyvin perillä asioista.

        Muistaakseni viime kesänä ja keväänä keskusteltiin poliisin tulkinnasta paperirullakuormista "umpiputkien" ja sivuovellisten umpikaappien välillä. Asiaan liittyi myös se, kuinka monta rullaa päällekkäin on lastattu. Nimimerkki paperirulla oli tässä asiassa oikeassa.

        Eikä hese ne kortit tee kirjoittajista viisaita.(vinkki)

        Ensin viittaan tv:n uutiseen, toiseksi, mitä p-rulla kirjoitti, josta toteat, puhui totta? Hänhän oletti kortittomuudesta.Missä on kritisoitu poliisin tulkinnasta, lehdet, radio, tv, vai esson baarissa, jossa "tietoa" on yhtä paljon kuin esittäjiäkin? Minulla ainakin on mennyt tällainen tieto ohi. Mistä muuten kumpuaa tämä kinaaminen ja suunsoitto, kun näköjään jaskoilla ei ole muuta asiaa kuin irvistely, kannattaisi hänenkin hiukan itseään sivistää, siis lukea em. ohjeita. Jos on poliisin tulkintaan kriittinen, ei muuta kuin valitus päälliköille, ei hekään ole virheettömiä. Mutta kun kaksi köyhää tappelee, ei asiat etene.
        Sillä kun lipsauttaa sanan laki, alkaa tärinä ympäristössä. Sen sanon vielä; tarkoitus ei ole kaivaa maata kuskien alta, vaan ainoa asia on, mitä laki sanoo, sekä verrataan paljonko on hommat metsässä, ei kai tämä niin salaista ole.


      • kaakosta
        hese kirjoitti:

        Ensin viittaan tv:n uutiseen, toiseksi, mitä p-rulla kirjoitti, josta toteat, puhui totta? Hänhän oletti kortittomuudesta.Missä on kritisoitu poliisin tulkinnasta, lehdet, radio, tv, vai esson baarissa, jossa "tietoa" on yhtä paljon kuin esittäjiäkin? Minulla ainakin on mennyt tällainen tieto ohi. Mistä muuten kumpuaa tämä kinaaminen ja suunsoitto, kun näköjään jaskoilla ei ole muuta asiaa kuin irvistely, kannattaisi hänenkin hiukan itseään sivistää, siis lukea em. ohjeita. Jos on poliisin tulkintaan kriittinen, ei muuta kuin valitus päälliköille, ei hekään ole virheettömiä. Mutta kun kaksi köyhää tappelee, ei asiat etene.
        Sillä kun lipsauttaa sanan laki, alkaa tärinä ympäristössä. Sen sanon vielä; tarkoitus ei ole kaivaa maata kuskien alta, vaan ainoa asia on, mitä laki sanoo, sekä verrataan paljonko on hommat metsässä, ei kai tämä niin salaista ole.

        Ilmeisesti olet missannut parikin eri tietolähdettä. Toinen oli joku? televisio-ohjelma, jossa asia tuotiin selkeästi esille käytännössä tehtyjen erilaisten tulkintojen perusteella. Kyseessä ei ollut mikään sensaatio-ohjelma. Ristiriitaisuus sidonnan tulkitsemisesta tuli ilmi hyvin. Vastaavan kirjoituksen luin jostain lehdestäkin. Eli ei nämä ihan Esson baarin juttuja ole. Toisaalta, ei näitä tarvitse uskoakaan. Mulle on ainakin aivan sama.


      • daffi
        hese kirjoitti:

        Kerro missä yhteydessä näin kerrottiin. Kun ei ole perusteita, mennään henkilötasolle, mutta tällaiseen en lähde. Eihän se lakia millään muuta, jos poliisin mielipiteistä puhutaan. Vielä poliisista, heillä on erilaisia ajatuksia, koska kuskeilla ei ole sitä vähääkään, nimenomaan lain tuntemusta. Kuinka moni on riitauttanut poliisin tulkinnan ja vienyt käräjille, jos on tuntenut vääryyttä kokeneen? Jos meikeläisten lain tuntemus, tieto, olis hanskassa, ei jepet antaisi erilaisia tulkintoja. Tätäkin sinun mututietoa; ei varmaan ole k-ajokorttia, en yleensä tuo julki, ainoastaan poliiseille, mutta kun noin nätisti pyydät, abcde/ säiliö adr, kaikkea olen maantiellä harrastanut, että vedä siitä, vuodesta 1967 alkaen. Joten taidat olla poikanen. Ps. toivoisin asiallista keskustelua, pois nämä "haista v...u" keskustelijat.

        Tapahtuipa Hangossa viime kesänä samassa firmassa ajavalle. Poliisit pysäyttivät paperilastissa olevan yhdistelmän ja vaakasivat tämän, ylipainoa 1300kg ei sakkoa koska poliisi sanoi sen mahtuvan 5% sääntöön. Asian osaavan poliisin olisi kuulunut antaa sakot jo tästä koska paperissa ei ole 5% sääntöä koska se on jo punnittua tavaraa. Homman huippu oli se kun katsottiin sidonta, pitkätliinat ei muita. Konstaapeli sanoi että koska kyseessä on kylkiaukeava hakeauto ei liinoja enempää tarvita koska sen laidat ovat niin paljon kestävämmät. Olis tarvinnut kaverin pyytää tuo lause kirjallisena.


      • Pykälät
        daffi kirjoitti:

        Tapahtuipa Hangossa viime kesänä samassa firmassa ajavalle. Poliisit pysäyttivät paperilastissa olevan yhdistelmän ja vaakasivat tämän, ylipainoa 1300kg ei sakkoa koska poliisi sanoi sen mahtuvan 5% sääntöön. Asian osaavan poliisin olisi kuulunut antaa sakot jo tästä koska paperissa ei ole 5% sääntöä koska se on jo punnittua tavaraa. Homman huippu oli se kun katsottiin sidonta, pitkätliinat ei muita. Konstaapeli sanoi että koska kyseessä on kylkiaukeava hakeauto ei liinoja enempää tarvita koska sen laidat ovat niin paljon kestävämmät. Olis tarvinnut kaverin pyytää tuo lause kirjallisena.

        Näin asiaa on tulkittu muuallakin. Paperirullia ei saa siinä tapauksessa olla päällekäin, eli täytyy olla pohjakuorma. Kuorma on pitänyt olla myös tiviisti lastattu. Käytännössä näin. Painoissa usein tulkitaan 5%:n sääntöä, koska ainakin levytavarassa on heittoja rahdituspainojen ja todellisten painojen kanssa. Asiaan littyy muitakin "lieventäviä" asianhaaroja, joten ylikuorma ei ole yksinkertainen juttu. Tuskinpa se paperikuorma muuten oli puntarissa käynyt. Minkämoinen henkilö mahdat sinäkään olla, kun ei näytä tuota käytännön järkeä paljon olevan. Olet varmaan joku puukenkäihme. Ainakin olet pilkun nussija.


      • margeri
        daffi kirjoitti:

        Tapahtuipa Hangossa viime kesänä samassa firmassa ajavalle. Poliisit pysäyttivät paperilastissa olevan yhdistelmän ja vaakasivat tämän, ylipainoa 1300kg ei sakkoa koska poliisi sanoi sen mahtuvan 5% sääntöön. Asian osaavan poliisin olisi kuulunut antaa sakot jo tästä koska paperissa ei ole 5% sääntöä koska se on jo punnittua tavaraa. Homman huippu oli se kun katsottiin sidonta, pitkätliinat ei muita. Konstaapeli sanoi että koska kyseessä on kylkiaukeava hakeauto ei liinoja enempää tarvita koska sen laidat ovat niin paljon kestävämmät. Olis tarvinnut kaverin pyytää tuo lause kirjallisena.

        Sinun viisauttasi daffi voi vain ihailla. Osaatko laskea kaikki asiat pykälien mukaan, kun pystyt noin yksiselitteisesti toteamaan poliisin toiminnan vääräksi. Asiat eivät ole ihan noin yksiselitteisiä, kuin miten ne toit esille. Ilmeisesti elämäsi tarkoitus on haukkua poliiseja.


      • Jeema
        margeri kirjoitti:

        Sinun viisauttasi daffi voi vain ihailla. Osaatko laskea kaikki asiat pykälien mukaan, kun pystyt noin yksiselitteisesti toteamaan poliisin toiminnan vääräksi. Asiat eivät ole ihan noin yksiselitteisiä, kuin miten ne toit esille. Ilmeisesti elämäsi tarkoitus on haukkua poliiseja.

        Tuo nimimerkki daffi tiedetään yhdeksi tämän palstan dorkaksi. Kirjoittaja on jostain syvältä, joten antaa sen kirjoittaa tuota sontaa rauhassa.


      • daffi
        Pykälät kirjoitti:

        Näin asiaa on tulkittu muuallakin. Paperirullia ei saa siinä tapauksessa olla päällekäin, eli täytyy olla pohjakuorma. Kuorma on pitänyt olla myös tiviisti lastattu. Käytännössä näin. Painoissa usein tulkitaan 5%:n sääntöä, koska ainakin levytavarassa on heittoja rahdituspainojen ja todellisten painojen kanssa. Asiaan littyy muitakin "lieventäviä" asianhaaroja, joten ylikuorma ei ole yksinkertainen juttu. Tuskinpa se paperikuorma muuten oli puntarissa käynyt. Minkämoinen henkilö mahdat sinäkään olla, kun ei näytä tuota käytännön järkeä paljon olevan. Olet varmaan joku puukenkäihme. Ainakin olet pilkun nussija.

        Tiedän että olet pelle mutta yritä sinäkin nyt ymmärtää että tässä ole mistään pilkun nussimisesta kyse vaan poliisien tulkinnoista jotka ovat eripuolella suomea hyvin erilaiset. Tietäisit sen jos ajaisit työksesi ja kävisit kauempana kotoa kuin mihin vellikellon ääni kuuluu


      • -jakke-
        margeri kirjoitti:

        Sinun viisauttasi daffi voi vain ihailla. Osaatko laskea kaikki asiat pykälien mukaan, kun pystyt noin yksiselitteisesti toteamaan poliisin toiminnan vääräksi. Asiat eivät ole ihan noin yksiselitteisiä, kuin miten ne toit esille. Ilmeisesti elämäsi tarkoitus on haukkua poliiseja.

        Eikös kaveri yrittänyt tuoda näkökantaa hesen kommenttiin ja muutenkin tähän poliisien näkökanta asiaan. margeri sun palstas taitaa olla tuolla muualla


      • daffi
        margeri kirjoitti:

        Sinun viisauttasi daffi voi vain ihailla. Osaatko laskea kaikki asiat pykälien mukaan, kun pystyt noin yksiselitteisesti toteamaan poliisin toiminnan vääräksi. Asiat eivät ole ihan noin yksiselitteisiä, kuin miten ne toit esille. Ilmeisesti elämäsi tarkoitus on haukkua poliiseja.

        että olet pehmee. Eikös täällä nimen omaan ja ainakin hese jolle vastasin ole sanonut että asiat ovat yksiselitteisiä eli lain mukaan. En ole väittänyt pelle että osaan laskea pykälien mukaan mutta tiedän nyt vain että tuossa tilanteessa olisi lain mukaan kuulunut tulla sakko sekä ylikuormasta että sidonnasta ja se on hyvin yksiselitteinen asia. No onneksi ei tullut sakkoja.


      • KysmysMies
        daffi kirjoitti:

        että olet pehmee. Eikös täällä nimen omaan ja ainakin hese jolle vastasin ole sanonut että asiat ovat yksiselitteisiä eli lain mukaan. En ole väittänyt pelle että osaan laskea pykälien mukaan mutta tiedän nyt vain että tuossa tilanteessa olisi lain mukaan kuulunut tulla sakko sekä ylikuormasta että sidonnasta ja se on hyvin yksiselitteinen asia. No onneksi ei tullut sakkoja.

        Kuinka kummassa sulla on aikaa täällä roikkua jos ajat ammatiksesi rekkaa, päivästä toiseen täällä roikut ihan vaan kysyn koska eikös rekkamiehillä ole pitkät päivät eikä aina kerkiä kotiokkaa vaan sitä nukutaan auton hytissä jossain sellin pihassa.

        Heihei ja terveisiä ja kiitos ja anteeksi.


      • ihmetellyt myös
        KysmysMies kirjoitti:

        Kuinka kummassa sulla on aikaa täällä roikkua jos ajat ammatiksesi rekkaa, päivästä toiseen täällä roikut ihan vaan kysyn koska eikös rekkamiehillä ole pitkät päivät eikä aina kerkiä kotiokkaa vaan sitä nukutaan auton hytissä jossain sellin pihassa.

        Heihei ja terveisiä ja kiitos ja anteeksi.

        Asiahan taitaa olla niin, ettei tämä daffi ole kuorma-autoa ikään ajanut. Näkeehän sen jo pöljistä teksteistäkin. Jutut on täysin keksittyjä.


      • daffi
        KysmysMies kirjoitti:

        Kuinka kummassa sulla on aikaa täällä roikkua jos ajat ammatiksesi rekkaa, päivästä toiseen täällä roikut ihan vaan kysyn koska eikös rekkamiehillä ole pitkät päivät eikä aina kerkiä kotiokkaa vaan sitä nukutaan auton hytissä jossain sellin pihassa.

        Heihei ja terveisiä ja kiitos ja anteeksi.

        Katos pelle nyt vaikka viimeisen kuukauden ajalta mun kommentit niin eipä niitä päiviä siinä sitten montaa tainnut ollakkaan.


      • Taavi
        daffi kirjoitti:

        Katos pelle nyt vaikka viimeisen kuukauden ajalta mun kommentit niin eipä niitä päiviä siinä sitten montaa tainnut ollakkaan.

        Sun kommenttejahan on vähän joka palstalla ja samaa lööperiä kaikki. Et tosiaankaan voi olla ammattikuski.


      • daffi
        Taavi kirjoitti:

        Sun kommenttejahan on vähän joka palstalla ja samaa lööperiä kaikki. Et tosiaankaan voi olla ammattikuski.

        niitä taavi ankka nyt varmasti joka päivältä. kannattas kattoo vähä tarkemmin ne päivämäärät idiootti


      • Taavi
        daffi kirjoitti:

        niitä taavi ankka nyt varmasti joka päivältä. kannattas kattoo vähä tarkemmin ne päivämäärät idiootti

        Tuleepahan totuus sinustakin julki, kun lukee kirjoittamaasi tekstiä. Kun vähän sohaisee ilmeisesti oikeaan suuntaan, niin ei muuta kuin haukkumaan ja nimittelemään. Sinunlaiset pitäisi poistaa keskusteluista. Niin et sitten ole ammattikuski ja sen kyllä huomaa.


      • daffi
        Taavi kirjoitti:

        Tuleepahan totuus sinustakin julki, kun lukee kirjoittamaasi tekstiä. Kun vähän sohaisee ilmeisesti oikeaan suuntaan, niin ei muuta kuin haukkumaan ja nimittelemään. Sinunlaiset pitäisi poistaa keskusteluista. Niin et sitten ole ammattikuski ja sen kyllä huomaa.

        niitä päivämääriä ei sitten pelle tainnut löytyä. Ps. kerron sinulle pienen totuuden, autokuskikin voi nimitellä kun siihen sopiva ääliö löytyy


      • Taavi
        daffi kirjoitti:

        niitä päivämääriä ei sitten pelle tainnut löytyä. Ps. kerron sinulle pienen totuuden, autokuskikin voi nimitellä kun siihen sopiva ääliö löytyy

        Sinun tekstisi on sisällöltään sen tasoisia, ettei kannata paljon elvistellä. Eikä fiksu autokuski nimittele ketään edellisten kirjoitustesi tapaan.


      • ihmetellyt myös
        daffi kirjoitti:

        niitä päivämääriä ei sitten pelle tainnut löytyä. Ps. kerron sinulle pienen totuuden, autokuskikin voi nimitellä kun siihen sopiva ääliö löytyy

        Minusta daffi sinä pilaat koko palstan epäasiallisella nimittelyllä. Pitäisikö vähän tarkistaa kirjoituksia.


      • daffi
        KysmysMies kirjoitti:

        Kuinka kummassa sulla on aikaa täällä roikkua jos ajat ammatiksesi rekkaa, päivästä toiseen täällä roikut ihan vaan kysyn koska eikös rekkamiehillä ole pitkät päivät eikä aina kerkiä kotiokkaa vaan sitä nukutaan auton hytissä jossain sellin pihassa.

        Heihei ja terveisiä ja kiitos ja anteeksi.

        muuten vähän sinäkin vähän selvää autoalasta katsos kun suurimmassa osassa yhdistelmiä on kuule ihan kaks kuskii ja vaikka hieno työ onkin niin ei sinne mersun hyttiin viitti kyllä sillon jäädä nukkuun kun toinen lähtee reissuun.


      • daffi
        ihmetellyt myös kirjoitti:

        Minusta daffi sinä pilaat koko palstan epäasiallisella nimittelyllä. Pitäisikö vähän tarkistaa kirjoituksia.

        ne päivämäärät kun se juttuhan meni niin että joka päivä viikosta toiseen täällä kommentoidaan, häh?


      • daffi
        Taavi kirjoitti:

        Sinun tekstisi on sisällöltään sen tasoisia, ettei kannata paljon elvistellä. Eikä fiksu autokuski nimittele ketään edellisten kirjoitustesi tapaan.

        En myöskään ole koskaan itseäni fiksuksi väittänytkään, katos jos olisin niin ensinnäkään en keskustelisi täällää koskaan ja toiseksi ammattini olisi muu kuin autonkuljettaja, missäs sulta ne päivämäärät viipyy?


      • Taavi
        daffi kirjoitti:

        ne päivämäärät kun se juttuhan meni niin että joka päivä viikosta toiseen täällä kommentoidaan, häh?

        Enpä ole tuota väittänyt. Sinähän sekoilet pahemman kerran. VOI VOI


      • KysmysMies
        daffi kirjoitti:

        muuten vähän sinäkin vähän selvää autoalasta katsos kun suurimmassa osassa yhdistelmiä on kuule ihan kaks kuskii ja vaikka hieno työ onkin niin ei sinne mersun hyttiin viitti kyllä sillon jäädä nukkuun kun toinen lähtee reissuun.

        No milloin se sinun vuoro on hypätä sinne mersun rattiin kun kuiten päivästä toiseen kirjoittelet täällä, kuten nyt tänäänkin koko päivän lähdetkö kenties yöksi ajoon vaiko olitko viime yön ajossa.


      • daffi
        KysmysMies kirjoitti:

        No milloin se sinun vuoro on hypätä sinne mersun rattiin kun kuiten päivästä toiseen kirjoittelet täällä, kuten nyt tänäänkin koko päivän lähdetkö kenties yöksi ajoon vaiko olitko viime yön ajossa.

        Jos se sulle nyt jollain lailla kuuluu niin kuule kello 4 ens yönä pitäis ottaa paperikuormahankoon ja kyllä olin viime yön kuten päivänkin ajossa.


      • daffi
        KysmysMies kirjoitti:

        No milloin se sinun vuoro on hypätä sinne mersun rattiin kun kuiten päivästä toiseen kirjoittelet täällä, kuten nyt tänäänkin koko päivän lähdetkö kenties yöksi ajoon vaiko olitko viime yön ajossa.

        Olet muuten saatanan tyhmä kun et vieläkään käsitä että jos kirjoittaa tänään ei tarkoita että kirjoittelis joka päivä. Ja edelleen haeppa nyt ne esim. viimeisen kuukauden päivät esille joina olen kirjoitellut, vai löytyykö niitä niin kauheesti? Ja kun tunnut olevan sitä vähä-älyisempää sorttia niin katso niistä ne pvm:t äläkä kommetti kertoja


      • Kyseliä II
        daffi kirjoitti:

        Olet muuten saatanan tyhmä kun et vieläkään käsitä että jos kirjoittaa tänään ei tarkoita että kirjoittelis joka päivä. Ja edelleen haeppa nyt ne esim. viimeisen kuukauden päivät esille joina olen kirjoitellut, vai löytyykö niitä niin kauheesti? Ja kun tunnut olevan sitä vähä-älyisempää sorttia niin katso niistä ne pvm:t äläkä kommetti kertoja

        No höh kaveri nätisti kysyy ja sä rupeat törkeesti haukkumaan sitä saatanan tyhmäksi, noinko käyttäydyt purku paikoillakin.
        Kuski on firmansa elävä mainos.


      • Kyselijä3
        daffi kirjoitti:

        Olet muuten saatanan tyhmä kun et vieläkään käsitä että jos kirjoittaa tänään ei tarkoita että kirjoittelis joka päivä. Ja edelleen haeppa nyt ne esim. viimeisen kuukauden päivät esille joina olen kirjoitellut, vai löytyykö niitä niin kauheesti? Ja kun tunnut olevan sitä vähä-älyisempää sorttia niin katso niistä ne pvm:t äläkä kommetti kertoja

        Toivottavasti et enää daffi kirjoittelisi tälle palstalle, kun ei älykkyysosamääräsi näy riittävän asialliseen keskusteluun. Tekstien perusteella et ole autokuski ja kaiken huipuksi alat haukkumaan urakalla muita. Ja kuten huomaat, ärsytät monia tyylilläsi. Siirtyisitkö jonnekin muulle keskustelupalstalle, niin täällä juttu jatkuisi asiallisella tietopohjalla.


      • Hakemies
        daffi kirjoitti:

        Olet muuten saatanan tyhmä kun et vieläkään käsitä että jos kirjoittaa tänään ei tarkoita että kirjoittelis joka päivä. Ja edelleen haeppa nyt ne esim. viimeisen kuukauden päivät esille joina olen kirjoitellut, vai löytyykö niitä niin kauheesti? Ja kun tunnut olevan sitä vähä-älyisempää sorttia niin katso niistä ne pvm:t äläkä kommetti kertoja

        Nimimerkin daffi kannattaa pikaisesti hakeutua hoitoon. Jos on noin paljon virtsaa päässä, niin asiat on tosi huonosti.


      • daffi
        Kyselijä3 kirjoitti:

        Toivottavasti et enää daffi kirjoittelisi tälle palstalle, kun ei älykkyysosamääräsi näy riittävän asialliseen keskusteluun. Tekstien perusteella et ole autokuski ja kaiken huipuksi alat haukkumaan urakalla muita. Ja kuten huomaat, ärsytät monia tyylilläsi. Siirtyisitkö jonnekin muulle keskustelupalstalle, niin täällä juttu jatkuisi asiallisella tietopohjalla.

        hyvä että vähän kirjotellaan niin saatte raukat tekin vähän sisältöä elämäänne kun alatte järkeileen että koska,kuka,mitä ja kuinka paljon kukakin kommentoi


      • hese
        daffi kirjoitti:

        hyvä että vähän kirjotellaan niin saatte raukat tekin vähän sisältöä elämäänne kun alatte järkeileen että koska,kuka,mitä ja kuinka paljon kukakin kommentoi

        Kun nyt on viikon verran otettu kantaa kuorman sidontaan, ei hyvältä näytä. Kun laeista on puhe, niin törkypuheita tulee tuutin täydeltä, ei asiaa, vaan henkilöön kohdistuvia mielipiteitä, haukkumisia, mikä tätä kuskiporukkaa oikein vaivaa? Jos kannan ottaminen on noin vaikeaa, miksi ottaa kantaa ollenkaan, sillä kyllä meidän on seurattava lakia, eihän olla villissä lännessä? En tarkoita sitä, etteikö tule olosuhteita, jossa lakia on mahdoton noudattaa, mutta kun nyt on tilanne niin, että laki "haittaa" nykyistä hääräämistä. Siis kuskikaverit, vaikka lain seuranta tuntuu olevan paha-asia, eikö kannattasi ottaa asioista hiukan oppia, ei meidän laintuntemus kumminkaan ole hääppöinen. Pois nämä nimittelyt, kunnon asiapitoiset keskustelut käyntiin, sillä tällä ei voiteta mitään.


      • OLEN)))
        hese kirjoitti:

        Ei tietääkseni laissa ole ristiriitaa, ainoastaan meidän ajatuksissa, teoissa. Kertaan vielä; kuskin tulee varmistaa, että niitä on, vastuu on sulla, eikö? Sanoisin jetsonien toiminnasta sen verran, heilläkin on opeteltavaa, miten nuori konstu voi tietää, osata tältä alalta, kun hädin tuskin ha-kortti on taskussa, niin eikö meidän kuulu olla esimerkillisiä, osaavia? Vieläkin kertaan; kiire/viitseliäisyys, ei pelasta, se on huolimattomuutta! Ei mennä muitten selän taakse, mm. poliisien linjasta, pidetään lakilinja mielessä. Että aina vaan samaa läträystä, ei voida, ei viitsitä, eikä osata.

        Miettinyt että kun ajetaan semmosilla kuormilla että kuormassa voi olla 80 rullakkoa(4rullaa=1eurolavankokonen)
        1 rullakko painaa noin 200kg

        Ja takapäässä 10 lavaapaikkaa lavatavaraa

        Ja jos siihen takapäähän vedän liina kiinni tai vaikka kaksi jos ovat niin korkeita.
        Umpikorikaapilla. Tullut joskus mietittyä miten ne mahtavat siellä pysyä vaunun etuseinässä ns. äkkipysäyksessä. kun liinat vain pitävät ettei kuorma lähe taakkepäin


      • mrdream
        Pykälät kirjoitti:

        Näin asiaa on tulkittu muuallakin. Paperirullia ei saa siinä tapauksessa olla päällekäin, eli täytyy olla pohjakuorma. Kuorma on pitänyt olla myös tiviisti lastattu. Käytännössä näin. Painoissa usein tulkitaan 5%:n sääntöä, koska ainakin levytavarassa on heittoja rahdituspainojen ja todellisten painojen kanssa. Asiaan littyy muitakin "lieventäviä" asianhaaroja, joten ylikuorma ei ole yksinkertainen juttu. Tuskinpa se paperikuorma muuten oli puntarissa käynyt. Minkämoinen henkilö mahdat sinäkään olla, kun ei näytä tuota käytännön järkeä paljon olevan. Olet varmaan joku puukenkäihme. Ainakin olet pilkun nussija.

        ... Syystä, että jos todellinen paino heittää, niin asiakkailta tulee takuuvarmasti valituksia jo muutaman kilon heitosta per rulla. Käytännössä heitto on noin (-2) kg / rll. Rullanpunnituslaitteiden tarkastus on lakisääteinen määrävälein.
        Työskentelen pap.insinöörinä tehtaalla. Siksi tiedän tämän painoasian.


      • p

        pässi. paperirullien sidontaan riittää 1 liina jos rullat ovat lastattu umpikaappiin tiiviisti, niin ettei liikettä pääse syntymään.


    • jl60

      Kun autossa on neljänkymmenen FIN lavan tila ja sekalaista tavaraa niin kellään ei ole aikaa sitoa jokaista lavaa lattiaan kiinni. Eikä myöskään ole 40:ntä liinaa ja minun ajamissani autoissa ei ole ainuttakaan kiinnityslenkkiä lattiassa vaan kiskot seinässä popniitillä kiinni hartian korkeudella.
      Eli aina kun tulee äkkipysäys niin osa tavaroista lähtee seinien läpi tai siten kylkiovet aukeavat ja lehdistä luetaan että kuski ei ollut kiinnittänyt kuormaa kunnolla että on se ihme ettei mistään opita.

    • maamiez69

      Sellasta patenttia ei ole keksittykään että kuorma pysyisi paikallaan äkkipysäyksen yhteydessä tai jos pyörät osottaa taivasta kohti.

      Niin mun mielestä kuskia on turha syyttää jos kuorma lähtee liikkeelle onnettomuudessa. Se on tietty eri juttu jos kuormaa ei ole sidottu ollenkaan. (vaikka sillä nyt ei loppupeleissä ole suurta merkitystä kun onnettomuus sattuu...)

      • hese

        Nythän on niin, että kuski on vastuussa (kapteeni laivassa) kuorman sitomisesta. Syyttelyistä vastaa
        viranomaisporras. Kyllä lattiakoukut ainakin R-Ruukin rullat pitää paikoillaan,ympäriajossakin, olen meinaan nähnyt. Se pitää paikkansa, että lattia koukkuja ei ole tarpeeksi, mutta se ei pelasta kuskiparkaa, ainakaan kun kuuntelee tarkastajia. Mutta taas kokemuksesta, monikaan ei viitsi sitoa kuin muutamalla liinalla, todeten; jos ratsaavat, olen yrittänyt sitoa, josko poliisisedät antaisivat armon ja antavatkin, monesti! Sidontavälineiden vähyys ei ole syy, että ei voida sitoa, taas välinpitämättömyys ehkä. Ainakin svenssonien puolella, nämä asiat ovat huomattavasti tarkempia, siellä moni suomipoika hikihatussa sitoi kuormiaan, kun laivaan ei päässyt, ennenkuin tarkastajat hyväksyivät sidonnat. Lukekaapa kuormansidontalakia, sieltä löytyy vastaukset kysymyksiin. Tällä vain haluan kamraateille tiedoksi vastuista, ei hattuiluksi.
        Ps. Moniko kiristää matkalla, meinaan ne on varmasti löysällä, eli ei sidontaa...


      • hese
        hese kirjoitti:

        Nythän on niin, että kuski on vastuussa (kapteeni laivassa) kuorman sitomisesta. Syyttelyistä vastaa
        viranomaisporras. Kyllä lattiakoukut ainakin R-Ruukin rullat pitää paikoillaan,ympäriajossakin, olen meinaan nähnyt. Se pitää paikkansa, että lattia koukkuja ei ole tarpeeksi, mutta se ei pelasta kuskiparkaa, ainakaan kun kuuntelee tarkastajia. Mutta taas kokemuksesta, monikaan ei viitsi sitoa kuin muutamalla liinalla, todeten; jos ratsaavat, olen yrittänyt sitoa, josko poliisisedät antaisivat armon ja antavatkin, monesti! Sidontavälineiden vähyys ei ole syy, että ei voida sitoa, taas välinpitämättömyys ehkä. Ainakin svenssonien puolella, nämä asiat ovat huomattavasti tarkempia, siellä moni suomipoika hikihatussa sitoi kuormiaan, kun laivaan ei päässyt, ennenkuin tarkastajat hyväksyivät sidonnat. Lukekaapa kuormansidontalakia, sieltä löytyy vastaukset kysymyksiin. Tällä vain haluan kamraateille tiedoksi vastuista, ei hattuiluksi.
        Ps. Moniko kiristää matkalla, meinaan ne on varmasti löysällä, eli ei sidontaa...

        Vielä liinoista; jos liinoissa on rispaantumista, sidontaan ne on kelpaamattomia.


      • Jani
        hese kirjoitti:

        Nythän on niin, että kuski on vastuussa (kapteeni laivassa) kuorman sitomisesta. Syyttelyistä vastaa
        viranomaisporras. Kyllä lattiakoukut ainakin R-Ruukin rullat pitää paikoillaan,ympäriajossakin, olen meinaan nähnyt. Se pitää paikkansa, että lattia koukkuja ei ole tarpeeksi, mutta se ei pelasta kuskiparkaa, ainakaan kun kuuntelee tarkastajia. Mutta taas kokemuksesta, monikaan ei viitsi sitoa kuin muutamalla liinalla, todeten; jos ratsaavat, olen yrittänyt sitoa, josko poliisisedät antaisivat armon ja antavatkin, monesti! Sidontavälineiden vähyys ei ole syy, että ei voida sitoa, taas välinpitämättömyys ehkä. Ainakin svenssonien puolella, nämä asiat ovat huomattavasti tarkempia, siellä moni suomipoika hikihatussa sitoi kuormiaan, kun laivaan ei päässyt, ennenkuin tarkastajat hyväksyivät sidonnat. Lukekaapa kuormansidontalakia, sieltä löytyy vastaukset kysymyksiin. Tällä vain haluan kamraateille tiedoksi vastuista, ei hattuiluksi.
        Ps. Moniko kiristää matkalla, meinaan ne on varmasti löysällä, eli ei sidontaa...

        Jos käyn lastaamassa kärryn jonka vien satamaan irtoperänä ja kyydissä on sitomista vaativaa tavaraa ,niin käyn kiristämässä liinat satamassa ennenkuin "luovutan " kärr,yn seuraavalle taholle.

        Mitä taas tulee tuohon lattiakoukkujen ja liinojen määrään niin mielestäni asia on näitä että niin pitäs olla.. Hyvä kuskia syyttää sellaisesta asiasta mille hän ei mitään voi..

        Onko kuskin vika jos kärryssä on RAKENTEESSA liian vähän kuormansidontaan kelpaavia pisteitä?.
        Ei ole, mutta sakko on helpompi antaa kuskille kuin etsiä taho mikä on määrännyt kyseisen kuorman kuljetettavaksi kyseisessä kärryssä


      • www.logy.fi

      • hese

      • daffi
        Jani kirjoitti:

        Jos käyn lastaamassa kärryn jonka vien satamaan irtoperänä ja kyydissä on sitomista vaativaa tavaraa ,niin käyn kiristämässä liinat satamassa ennenkuin "luovutan " kärr,yn seuraavalle taholle.

        Mitä taas tulee tuohon lattiakoukkujen ja liinojen määrään niin mielestäni asia on näitä että niin pitäs olla.. Hyvä kuskia syyttää sellaisesta asiasta mille hän ei mitään voi..

        Onko kuskin vika jos kärryssä on RAKENTEESSA liian vähän kuormansidontaan kelpaavia pisteitä?.
        Ei ole, mutta sakko on helpompi antaa kuskille kuin etsiä taho mikä on määrännyt kyseisen kuorman kuljetettavaksi kyseisessä kärryssä

        Saa melkoinen hese kun pistää joka rullan lattiaan kiinni kun rullat on kolmessa kerroksessa ja näitä torneja jo pelkästään veturissa 12. No onneksi on tällainen hese, alan todellinen ammattilainen jolta tämä käy kuin leikkiä. No meikäpoika menee huomenna taas tällaisen kuorman hakemaan ja oppimaan alaa.


      • hese
        daffi kirjoitti:

        Saa melkoinen hese kun pistää joka rullan lattiaan kiinni kun rullat on kolmessa kerroksessa ja näitä torneja jo pelkästään veturissa 12. No onneksi on tällainen hese, alan todellinen ammattilainen jolta tämä käy kuin leikkiä. No meikäpoika menee huomenna taas tällaisen kuorman hakemaan ja oppimaan alaa.

        Nythän ei ole hesen mielipiteestä kysymys, vaan laista, hyvä daffi! Ja jos lastaat kolmea päällekkäin, etkä sido lain mukaisesti, ei voida syyttää ketään muuta kuin kuljettajaa, kun kerran vielä tiedostat sen. Tässä näkee tämän alan ajatuksen, teollisuus antaa riskit kuljettajalle, jotka tietoisesti sen ottavat. Äläkä taas ala irvimään, koska näinhän se asia on, miksi pitää kinata tästä, kun tiedät varsin hyvin. Lueppa nyt se ohje näistä asioista, huomaat, tulkintaa ei ole! Eikä varsinkaan kuskille kuulu, jos kamppeet eivät täytä kuljetusturvallisuutta, muuta kuin silloin, jos ajat tämmöisillä vehkeillä. Valitettavasti lasti on sidottava lattiaan, eikä siinä ole tinkimistä. Verrataan vaikka pöllikuormia, hekin sitovat kuormansa, vaikka luulisi tappien pitävän kuorman kasassa. Minkähän tuomion sai nämä suharit muutama vuosi sitten, Muuramessa massapaali tippui ha katolle, jossa kuski kuoli, toinen oli melkein samoihin aikoihin 5-tiellä, jossain Kuopion jälkeen, tonnin apulantasäkki myös tippui kuormasta ha päälle, kuski kuoli? Niin ja näitä ei oltu sidottu.


      • joku vielä uskoo
        hese kirjoitti:

        Nythän ei ole hesen mielipiteestä kysymys, vaan laista, hyvä daffi! Ja jos lastaat kolmea päällekkäin, etkä sido lain mukaisesti, ei voida syyttää ketään muuta kuin kuljettajaa, kun kerran vielä tiedostat sen. Tässä näkee tämän alan ajatuksen, teollisuus antaa riskit kuljettajalle, jotka tietoisesti sen ottavat. Äläkä taas ala irvimään, koska näinhän se asia on, miksi pitää kinata tästä, kun tiedät varsin hyvin. Lueppa nyt se ohje näistä asioista, huomaat, tulkintaa ei ole! Eikä varsinkaan kuskille kuulu, jos kamppeet eivät täytä kuljetusturvallisuutta, muuta kuin silloin, jos ajat tämmöisillä vehkeillä. Valitettavasti lasti on sidottava lattiaan, eikä siinä ole tinkimistä. Verrataan vaikka pöllikuormia, hekin sitovat kuormansa, vaikka luulisi tappien pitävän kuorman kasassa. Minkähän tuomion sai nämä suharit muutama vuosi sitten, Muuramessa massapaali tippui ha katolle, jossa kuski kuoli, toinen oli melkein samoihin aikoihin 5-tiellä, jossain Kuopion jälkeen, tonnin apulantasäkki myös tippui kuormasta ha päälle, kuski kuoli? Niin ja näitä ei oltu sidottu.

        Nyt alkaa noiden kahden nimimerkin osalta pirunomainen selittäminen, kun laitan taas tämän totuuden pojista. Tämä on jo aika hyvi tiedossa, mutta edelleen joku kai luu Janin ja daffin olevan autonkuljettajia. Ovathan he henkilöautoautonkuljettajia, mutta yhdistelmää he eivät ole ajaneet koskaan metriäkään. Täällä vain leikkivät suurta rekkamiestä, vaikkeivat tiedä asioista mitään. Urputus alkaa myt, kun totuus tulee julki.


      • tukki kuormat
        hese kirjoitti:

        Nythän ei ole hesen mielipiteestä kysymys, vaan laista, hyvä daffi! Ja jos lastaat kolmea päällekkäin, etkä sido lain mukaisesti, ei voida syyttää ketään muuta kuin kuljettajaa, kun kerran vielä tiedostat sen. Tässä näkee tämän alan ajatuksen, teollisuus antaa riskit kuljettajalle, jotka tietoisesti sen ottavat. Äläkä taas ala irvimään, koska näinhän se asia on, miksi pitää kinata tästä, kun tiedät varsin hyvin. Lueppa nyt se ohje näistä asioista, huomaat, tulkintaa ei ole! Eikä varsinkaan kuskille kuulu, jos kamppeet eivät täytä kuljetusturvallisuutta, muuta kuin silloin, jos ajat tämmöisillä vehkeillä. Valitettavasti lasti on sidottava lattiaan, eikä siinä ole tinkimistä. Verrataan vaikka pöllikuormia, hekin sitovat kuormansa, vaikka luulisi tappien pitävän kuorman kasassa. Minkähän tuomion sai nämä suharit muutama vuosi sitten, Muuramessa massapaali tippui ha katolle, jossa kuski kuoli, toinen oli melkein samoihin aikoihin 5-tiellä, jossain Kuopion jälkeen, tonnin apulantasäkki myös tippui kuormasta ha päälle, kuski kuoli? Niin ja näitä ei oltu sidottu.

        tähän puolustukseen.
        helppo se on pöllit laittaa parilla remmillä ketjulla vaijerilla kiinni kun ei tarvitse kulmista paljon välittää.


      • -klup-
        hese kirjoitti:

        Nythän ei ole hesen mielipiteestä kysymys, vaan laista, hyvä daffi! Ja jos lastaat kolmea päällekkäin, etkä sido lain mukaisesti, ei voida syyttää ketään muuta kuin kuljettajaa, kun kerran vielä tiedostat sen. Tässä näkee tämän alan ajatuksen, teollisuus antaa riskit kuljettajalle, jotka tietoisesti sen ottavat. Äläkä taas ala irvimään, koska näinhän se asia on, miksi pitää kinata tästä, kun tiedät varsin hyvin. Lueppa nyt se ohje näistä asioista, huomaat, tulkintaa ei ole! Eikä varsinkaan kuskille kuulu, jos kamppeet eivät täytä kuljetusturvallisuutta, muuta kuin silloin, jos ajat tämmöisillä vehkeillä. Valitettavasti lasti on sidottava lattiaan, eikä siinä ole tinkimistä. Verrataan vaikka pöllikuormia, hekin sitovat kuormansa, vaikka luulisi tappien pitävän kuorman kasassa. Minkähän tuomion sai nämä suharit muutama vuosi sitten, Muuramessa massapaali tippui ha katolle, jossa kuski kuoli, toinen oli melkein samoihin aikoihin 5-tiellä, jossain Kuopion jälkeen, tonnin apulantasäkki myös tippui kuormasta ha päälle, kuski kuoli? Niin ja näitä ei oltu sidottu.

        Ihmettelen vaan, että kun muuten sanottava loppuu, niin taas mennään henkilökohtaisuuksiin. Mun mielestä hese on tässä asiassa huomannut homman pointin: kaikki huomaavat väärän toiminnan mutta syyttävät siitä muita. Silläpä tällä alalla mennään ainakin melkein kaikessa perse edellä puuhun - mää teen väärin kun en muuta voi. Ymmärrän kyllä kuskeja, että aina ei anneta mahdollisuutta tehdä oikein, mutta kuka on tehnyt mitään sen eteen että tilanne muuttuisi?
        Kyllä kuljetusten ostajalle pitäisi sitä vastuuta lisätä...


      • Jani
        joku vielä uskoo kirjoitti:

        Nyt alkaa noiden kahden nimimerkin osalta pirunomainen selittäminen, kun laitan taas tämän totuuden pojista. Tämä on jo aika hyvi tiedossa, mutta edelleen joku kai luu Janin ja daffin olevan autonkuljettajia. Ovathan he henkilöautoautonkuljettajia, mutta yhdistelmää he eivät ole ajaneet koskaan metriäkään. Täällä vain leikkivät suurta rekkamiestä, vaikkeivat tiedä asioista mitään. Urputus alkaa myt, kun totuus tulee julki.

        En ole koskaan ajanut metriäkään polkupyörää isommalla. ISOT pojat on kertonut juttuja ja mä olen kuunnellut.. Ja ihan huvikseni maksan AKT n jäsenmaksunkin


      • RuuttuT
        -klup- kirjoitti:

        Ihmettelen vaan, että kun muuten sanottava loppuu, niin taas mennään henkilökohtaisuuksiin. Mun mielestä hese on tässä asiassa huomannut homman pointin: kaikki huomaavat väärän toiminnan mutta syyttävät siitä muita. Silläpä tällä alalla mennään ainakin melkein kaikessa perse edellä puuhun - mää teen väärin kun en muuta voi. Ymmärrän kyllä kuskeja, että aina ei anneta mahdollisuutta tehdä oikein, mutta kuka on tehnyt mitään sen eteen että tilanne muuttuisi?
        Kyllä kuljetusten ostajalle pitäisi sitä vastuuta lisätä...

        Jospa ajateltaisiin toiselta kantilta. Miksi kuljetuksen antaja ottaisi vastuuta asiasta. Jos minä tilaisin kuljetuksia, olettaisin kuljetus/huolintaliikkeen osaavan hommansa ja jos lupaisivat kuljettaa tavarat pirun nopeassa aikataulussa halvalla, niin anti mennä vaan. Ei kai kuljetusten antajat ole syyllisiä siihen, jos joku lupaa yli mahdollisuuksien. Kannattaa muistaa se, kuljetusten antajat keskittävät tekemisen/osaamisen pääasiassa muuhun toimintaan. Silloin oletetaan kuljetusten suorittajien osaavan oman osansa hommista. Nythän ei niin ole, vaan kuljetusala omalla tyhmyydellään ajaa itsensä ahdinkoon.


      • Logist.päällik.
        -klup- kirjoitti:

        Ihmettelen vaan, että kun muuten sanottava loppuu, niin taas mennään henkilökohtaisuuksiin. Mun mielestä hese on tässä asiassa huomannut homman pointin: kaikki huomaavat väärän toiminnan mutta syyttävät siitä muita. Silläpä tällä alalla mennään ainakin melkein kaikessa perse edellä puuhun - mää teen väärin kun en muuta voi. Ymmärrän kyllä kuskeja, että aina ei anneta mahdollisuutta tehdä oikein, mutta kuka on tehnyt mitään sen eteen että tilanne muuttuisi?
        Kyllä kuljetusten ostajalle pitäisi sitä vastuuta lisätä...

        Vastaan kuljetuksista yhdessä yrityksessä ja tuo ajatus kuljetuksen antajan vastuiden lisäämisestä on mennyttä aikaa. Me kilpailutamme ajomme säännöllisesti antamalla selvät ehdot, mitä kuljetuksilta vaaditaan ja kuinka kuljetusketju pitää toimia. Ei meitä kiinnosta niiden toteutus, jos kuljetusliike edes osapuilleen toimii asiallisesti. Meidän kannalta on tärkeintä, että sovittu homma toimii ja vaatimuksethan tiedostetaan tarkasti tarjousvaiheessa. Joten järjettömistä tilanteista vastuu on kuljetusliikkeen. Kuljetusliikettä valitessa katsomme tilannetta kokonaisuutena, emme pelkästään hinnan perusteella. Käytännössä älyttömän halvat tarjoukset raakataan pois ja sitten huomioidaan kulj.liikkeen edellytykset suorittaa kuljetukset ja mahdollinen hetkellinen maksimikapasiteetti äkillisiä tilanteita varten. Totuus on se, että kuljetusliikkeet itse ovat syyllisiä alan tilanteeseen. Me vain annamme kuljetukset alihankinnaksi ja oletamme yrityksen hoitavan sen osan yrityksemme toiminnasta.

        Ja jos näkisitte, millaisia tarjouksia suomalaiset kuljetusliikkeet/yrittäjät halvimmillaan antavat, ette varmasti uskoisi silmiänne. Jotkut yrittäjät sanamukaisesti haluavat väkisin ajaa naftarahoilla.


      • tarkoitin että
        -klup- kirjoitti:

        Ihmettelen vaan, että kun muuten sanottava loppuu, niin taas mennään henkilökohtaisuuksiin. Mun mielestä hese on tässä asiassa huomannut homman pointin: kaikki huomaavat väärän toiminnan mutta syyttävät siitä muita. Silläpä tällä alalla mennään ainakin melkein kaikessa perse edellä puuhun - mää teen väärin kun en muuta voi. Ymmärrän kyllä kuskeja, että aina ei anneta mahdollisuutta tehdä oikein, mutta kuka on tehnyt mitään sen eteen että tilanne muuttuisi?
        Kyllä kuljetusten ostajalle pitäisi sitä vastuuta lisätä...

        turhaa vetää tukki kuorma mukaan kun siinä ei periaatteessa ole sitomista verrattuna paperi rulliin.


      • Nextlibra
        hese kirjoitti:

        Vielä liinoista; jos liinoissa on rispaantumista, sidontaan ne on kelpaamattomia.

        Ukot jauhaa juttua loputtomiin lillukan varsista. Ei pointti ole kuorman sidonnassa, vaan siinä, mikä onnettomuuden laukaisee. Se on takaa puskeva liki 10 tonnia suurempi kokonaispaino. Oikaistakaan vedolla ei voi jos on lain vaatima rajoitin vastassa. Survo siinä jarrua, niin takaa tulee...Sitokaa ne paperirullat vaikka ratakiskoilla, niin sitten lentää koko yhdistelmä vielä komeammin. PS. Hese, onko muut rahtarit noin latvalahoja? Kysyy AB-kortin omistaja.


      • hese
        Nextlibra kirjoitti:

        Ukot jauhaa juttua loputtomiin lillukan varsista. Ei pointti ole kuorman sidonnassa, vaan siinä, mikä onnettomuuden laukaisee. Se on takaa puskeva liki 10 tonnia suurempi kokonaispaino. Oikaistakaan vedolla ei voi jos on lain vaatima rajoitin vastassa. Survo siinä jarrua, niin takaa tulee...Sitokaa ne paperirullat vaikka ratakiskoilla, niin sitten lentää koko yhdistelmä vielä komeammin. PS. Hese, onko muut rahtarit noin latvalahoja? Kysyy AB-kortin omistaja.

        Ei tässä mitään rettelöintiä harrasteta, vaan sidontalaista on kyse, mösjöö! Miten sinulle on kertynyt ammattitaitoa, siis kun kokemusta ei ole, silti näkyy "tietoa" olevan? Ei sidonta varmaankaan ole tarkoitettu täystuhoihin, vaan ajoaikana tapahtuviin heittoihin, jarrutuksiin. Eikä niitä täystuho onnettomuuksia ole kuin promille luokkaa, koko liikennemäärissä. Ja eikä nämä minun ideoita ole, vaan viisaammat ne pylvästalossa on sorvanneet, niikuin liikennesäännöt yleensäkin, jotka tulevat Eu:sta tulevaisuudessa enenevässä määrin.
        Ps. lahoudesta, meitä on kaksi, paitsi sulla ei ole kokemusta, näkee tuosta kirjoitustavasta.


      • Luke
        RuuttuT kirjoitti:

        Jospa ajateltaisiin toiselta kantilta. Miksi kuljetuksen antaja ottaisi vastuuta asiasta. Jos minä tilaisin kuljetuksia, olettaisin kuljetus/huolintaliikkeen osaavan hommansa ja jos lupaisivat kuljettaa tavarat pirun nopeassa aikataulussa halvalla, niin anti mennä vaan. Ei kai kuljetusten antajat ole syyllisiä siihen, jos joku lupaa yli mahdollisuuksien. Kannattaa muistaa se, kuljetusten antajat keskittävät tekemisen/osaamisen pääasiassa muuhun toimintaan. Silloin oletetaan kuljetusten suorittajien osaavan oman osansa hommista. Nythän ei niin ole, vaan kuljetusala omalla tyhmyydellään ajaa itsensä ahdinkoon.

        Joka yrityksen on tiedettava oma kustannus rakenteensa. Yrityksen on myos tuotettava voittoa jotta voidaan huoltaa ja investoida uuteen kalustoon.
        Ei ole mitaan jarkea ottaa ajoja liian halvalla.
        Log. paal. on oikealla linjalla siina etta halvimmat pois.


      • pena
        hese kirjoitti:

        Ei tässä mitään rettelöintiä harrasteta, vaan sidontalaista on kyse, mösjöö! Miten sinulle on kertynyt ammattitaitoa, siis kun kokemusta ei ole, silti näkyy "tietoa" olevan? Ei sidonta varmaankaan ole tarkoitettu täystuhoihin, vaan ajoaikana tapahtuviin heittoihin, jarrutuksiin. Eikä niitä täystuho onnettomuuksia ole kuin promille luokkaa, koko liikennemäärissä. Ja eikä nämä minun ideoita ole, vaan viisaammat ne pylvästalossa on sorvanneet, niikuin liikennesäännöt yleensäkin, jotka tulevat Eu:sta tulevaisuudessa enenevässä määrin.
        Ps. lahoudesta, meitä on kaksi, paitsi sulla ei ole kokemusta, näkee tuosta kirjoitustavasta.

        Minäkin olin pitkään sitä mieltä. että ennakoivalla ajotavalla ajavan rahtarin ei kuormaa tarvitse sitoa.
        Olin puoli vuotta sitten työkaverin hautajaisissa.
        Henkilöauto kolmion takaa eteen, kolleega väisti ojaan ajaen ja mitään ei olisi tapahtunut, vaan sitomaton kuorma murskasi ohjaamon totaalisesti.
        Nyt olen minäkin yrittänyt sitoa kuorman parhaani mukaan.


      • naurattavaa
        joku vielä uskoo kirjoitti:

        Nyt alkaa noiden kahden nimimerkin osalta pirunomainen selittäminen, kun laitan taas tämän totuuden pojista. Tämä on jo aika hyvi tiedossa, mutta edelleen joku kai luu Janin ja daffin olevan autonkuljettajia. Ovathan he henkilöautoautonkuljettajia, mutta yhdistelmää he eivät ole ajaneet koskaan metriäkään. Täällä vain leikkivät suurta rekkamiestä, vaikkeivat tiedä asioista mitään. Urputus alkaa myt, kun totuus tulee julki.

        Naurettavaa tämä "isojen" rekkapenojen marmatus... Kaikki teistä on tavallaan oikeassa. Hese on oikeassa siinä että kuorma kuuluu kyllä sitoa lattiaan kiinni lain mukaan, aina se vaan ei ole mahdollista. Ei ole tarpeeksi liinakoukkuja tai liinoja. Itsellä ei sitä ongelmaa ole koska on sidontapeitot tehty paperikuormia varten. Daffi on siinä mielessä oikeassa että poliiseilla on kyllä sama laki, MUTTA eirlaiset sakotusperusteet. Toiset kirjottaa sakot toiset ei... Olihan muistaakseni akt:n päivillä kouvolassa poliisin avustuksella sidottu esimerkillisesti paperikuorma. Kas kummaa sama kuorma lähti liikenteeseen ja lahdessa siitä kirjoitettiin sidontasakko.... Että näin.


    • rikoin lakeja

      én jaksanut ruveta viritteleen liinoja paperi rulla kuormaan. 24 tn ja joku 75 rullaa
      pitkin kärryä leviteltynä.
      sido niitä sitten.

      ja toisen kerran oli yhteen varviin saman painon verran rullia.

    • Ykä 58

      Tämä on se sama laki, jossa kuljettaja vastaa aina kaikesta myös ajoneuvon teknisestä kunnosta vaikka ei omista renkinä edes kuraläppää koko vehkeestä. Kuljettajalle sälytetään koko kuljetusketjun vastuut, tien kunnossapitoa lukuun ottamatta?
      Hän vastaa siis toisten ketjussa tekemistä tai tekemättä jättämistä töistä, vain siksi, että hän ajaa kuormattua autoa pisteestä A, pisteeseen B.?

      Otan esimerkin.
      Ajan vaikka Kiitolinjan vakiolinjaa yö-tuurissa, ulkopuolisen yrittäjän autolla ja Kiitolinjan konteilla ja kärryillä. Vien yöllä rannikolle tavaraa ja tuon sitä sisämaahan aamuksi.
      Kun otan sieltä lastatun kärryn perään, jossa on 16 täyttä Fin-lavaa edessä ja takana kuorma putkiliikkeen LVI-tavaraa. Kuinka voin varmistua siitä, että siellä edessä on joka paskapytty ja putken kämpyrä kiinni. Millä se kuski keskellä yötä siirtää ne 16-lavaa edestä ja köyttää sen LVI-kuorman, kun kello puoli yksi yöllä ja terminaali meni kiinni ilta kahdeksalta?

      Kysynkin sitä, että eikö ajojärjestelijällä ja lastaajilla ole mitään vastuuta kuorman teosta. Miksi kuljettajan on vastattava toisen yhtiön työntekijöiden tekemisistä. Kyllä ammattimaista tavaraliikennettä harjoittavan yhtiön on tunnettava asetukset autojen kuormauksesta ja ennen kaikkea lastausta suorittavan henkilökunnan. Kun laiva lastataan ei niitä kontteja, rekkoja ja muuta tavaraa huiskita pitkin laivaa, kyllä ahtaajilla ja päälliköillä on selvä tieto kuinka ne pitää sinne lastata.

      • ramatsotti

        Ensinnäkin joku kuljettaja on lastannut sen auton jonka otat sieltä pihasta,hän vastaa sinne pihalle asti ja sinä siitä eteenpäin Ahtaajat eivät vastaa että laiva lastataan oikein,vaan kapteeni ja tai perämies mutta ammattitaitoiset ahtaajat ovat kyllä tietoisia miten pitää lastata,joskus on käynyt niinkin että on joutunut purkamaan laivaa kun on kapteenin mielestä lastattu väärin.Sama oikeus on sinulla jos se pihalla oleva auto on Esim.väärin lastattu sinulla on kuljettajana velvollisuus kieltäytyä ottamasta sitä perään,jos otat olet vastuussa.PS.Mollemmat koettu.


      • juitsari aamulla
        ramatsotti kirjoitti:

        Ensinnäkin joku kuljettaja on lastannut sen auton jonka otat sieltä pihasta,hän vastaa sinne pihalle asti ja sinä siitä eteenpäin Ahtaajat eivät vastaa että laiva lastataan oikein,vaan kapteeni ja tai perämies mutta ammattitaitoiset ahtaajat ovat kyllä tietoisia miten pitää lastata,joskus on käynyt niinkin että on joutunut purkamaan laivaa kun on kapteenin mielestä lastattu väärin.Sama oikeus on sinulla jos se pihalla oleva auto on Esim.väärin lastattu sinulla on kuljettajana velvollisuus kieltäytyä ottamasta sitä perään,jos otat olet vastuussa.PS.Mollemmat koettu.

        kiitti ei tarvitse tulla enään


      • daffi
        juitsari aamulla kirjoitti:

        kiitti ei tarvitse tulla enään

        sulle siitä kenkää voi antaa jos et aja ns. laitonta kuormaa, mutta se on sata varma että jos asiasta rutiset (ellei tilanne nyt ihan järkyttävä ole) ja vielä toistuvasti niin kyllä se juitsari sulle siitä eteenpäin aina ne "hienoimmat" keikat järkkää.


      • hiostettu
        daffi kirjoitti:

        sulle siitä kenkää voi antaa jos et aja ns. laitonta kuormaa, mutta se on sata varma että jos asiasta rutiset (ellei tilanne nyt ihan järkyttävä ole) ja vielä toistuvasti niin kyllä se juitsari sulle siitä eteenpäin aina ne "hienoimmat" keikat järkkää.

        Ei tosiaan voi antaa lopputiliä, mutta aina pystytään yksi mies hiostamaan pois talosta. Ja kun saat sopivan maineen, niin asiaan osallistuu muutkin juitsarit, joten elämä on helvettiä. Minä kestin reilun vuoden. Autokuskien keskuudesta ei löydy sellaista yhteishenkeä, että sovittaisiin asioista kimpassa.


      • Iisakki
        daffi kirjoitti:

        sulle siitä kenkää voi antaa jos et aja ns. laitonta kuormaa, mutta se on sata varma että jos asiasta rutiset (ellei tilanne nyt ihan järkyttävä ole) ja vielä toistuvasti niin kyllä se juitsari sulle siitä eteenpäin aina ne "hienoimmat" keikat järkkää.

        Pienissä taloissa voi kyllä saada lähtöpassitkin. Niissä kun ei päde Suomen laki.


      • daffi
        hiostettu kirjoitti:

        Ei tosiaan voi antaa lopputiliä, mutta aina pystytään yksi mies hiostamaan pois talosta. Ja kun saat sopivan maineen, niin asiaan osallistuu muutkin juitsarit, joten elämä on helvettiä. Minä kestin reilun vuoden. Autokuskien keskuudesta ei löydy sellaista yhteishenkeä, että sovittaisiin asioista kimpassa.

        paikkansa. Meidän firmassa alko muutamat "liitonmiehet vaatiin työvuorolistaa ja niihin ei tietyistä syistä epäsäännöllisiin työaikoihin perustuvassa firmassa suhtauduta kauheen hyvin. Näitä äijiä oli viime keväänä 6, näistä 5 ottanut tinat ja se yks luopui työvuorolistasta. Tämä sen takia koska niitten hommat tehtiin todella vittumaisiks.


    • olek sää

      Ni oleks sää sama asia ko hesburgeri

      • Kokemusta

        Kyllähän tolla sidontaverkolla saa sidottua siten et konstaapelille kelpaa, oli rullaa tai pallettia. Siihen menee noin tunti kun sidot nupin ja kärryn vetäjäs 16 ja kärrys 24 räikkää(siinä mitä minä olen käyttänyt). Ja yhtään liinaa ei pysty pistään ennen ku tavarat on kyydis ja edellyttää myös että on molemmat sivut aukeavat, jotta kuormatilan leveys pystytään hyödyntämään kunnolla.
        Ja koska se asennetaan kattoon (kiinteä asennus tai kiskoilla työnnettävissä eteen tai taakse, kun ei käytetä). Ja jos sillä autolla sitten ajetaan ns. jakokuormiakin eli puretaan sivusta ja laiturista, nostokapellia ylös niin osaatte varmaan kuvitella kuinka paljon se rätti on tiellä ku lastataan ja puretaan.
        Oma mielipide on että käytän sidontaan ennen ihan tavallisia liinoja kuin pelaan ton verkon kanssa. Ja taatusti saan sidottua niilläkin se paperirulla kuorman niin että se kelpaa konstaapelille, se vaan on siitä kiinni että viitsii nähdä vaan vaivaa asian eteen (aina ja kaikki ei viitsi).
        Että semmosta.


      • Kokeillut
        Kokemusta kirjoitti:

        Kyllähän tolla sidontaverkolla saa sidottua siten et konstaapelille kelpaa, oli rullaa tai pallettia. Siihen menee noin tunti kun sidot nupin ja kärryn vetäjäs 16 ja kärrys 24 räikkää(siinä mitä minä olen käyttänyt). Ja yhtään liinaa ei pysty pistään ennen ku tavarat on kyydis ja edellyttää myös että on molemmat sivut aukeavat, jotta kuormatilan leveys pystytään hyödyntämään kunnolla.
        Ja koska se asennetaan kattoon (kiinteä asennus tai kiskoilla työnnettävissä eteen tai taakse, kun ei käytetä). Ja jos sillä autolla sitten ajetaan ns. jakokuormiakin eli puretaan sivusta ja laiturista, nostokapellia ylös niin osaatte varmaan kuvitella kuinka paljon se rätti on tiellä ku lastataan ja puretaan.
        Oma mielipide on että käytän sidontaan ennen ihan tavallisia liinoja kuin pelaan ton verkon kanssa. Ja taatusti saan sidottua niilläkin se paperirulla kuorman niin että se kelpaa konstaapelille, se vaan on siitä kiinni että viitsii nähdä vaan vaivaa asian eteen (aina ja kaikki ei viitsi).
        Että semmosta.

        Ainakin tällaisissä nyyttifirmoissa sidontaverkko on mahdoton värkki. Joskus on kokeiltu, mutta ei siitä mitään tullut.


      • minä
        Kokeillut kirjoitti:

        Ainakin tällaisissä nyyttifirmoissa sidontaverkko on mahdoton värkki. Joskus on kokeiltu, mutta ei siitä mitään tullut.

        niinpä niin...minäkin nyyttikuski ain välillä...tuli vaan mieleen et niissäkin pitäisi siirtyä käyttään häkkejä ainakin runkolinjoilla on ne aika helppoja sitoa kiinni ja tulee sidottua kun ajaa kapellivehkeellä..ne saa tosi painaviksi..mut plussapuolena ne saa sidottua hyvin??kiinni niin ja jos ne ei pysy pressun sisällä niin on varmaan jo muitakin ongelmia siinä vaiheessa..ainiin joo yks ongelma miks ne ei ehkä yleisty...niitähän ei mahdu välttämättä lavapaikka määrää kyytiin...


    • kuormien

      rahdit ovat niin huonoja ,ettei ole aikaa sitoa eikä värkätä liinapressujen kanssa.Teollisuus tässäkin asiassa saisivat katsoa peiliin.Ne hinnat määrää.Jotkut joutuu ajamaan.Näillä vekseli pyörii nopeemmin kun akseli.

      • EX Rekkakuski

        Jos olisit kerran ajanut SITOMATTOMALLA kuormalla/huonosti sidotulla kuormalla KUOLEMAN tuottaneen kolarin...tuli vaan mieleen..etta mihin on aina muka sellainen kiire...keksittya koko kiire,ei maailma siihen lopu jos sidot kuormaa vaikka paivan..yhta hyvin voi auto olla remontissa paivan pari.FUNTSIKAA!!


      • maksaja
        EX Rekkakuski kirjoitti:

        Jos olisit kerran ajanut SITOMATTOMALLA kuormalla/huonosti sidotulla kuormalla KUOLEMAN tuottaneen kolarin...tuli vaan mieleen..etta mihin on aina muka sellainen kiire...keksittya koko kiire,ei maailma siihen lopu jos sidot kuormaa vaikka paivan..yhta hyvin voi auto olla remontissa paivan pari.FUNTSIKAA!!

        löytyy ?näin tehdään.


    • Täti tomera

      on katsellut kinasteluanne tällä palstalla ja alun perinhän kyse taisi olla paperirullien sidonnasta, ei poliisien morkkaamisesta ja oman egon pönkittämisestä?

      Jos nyt puhutaan ihan siitä varsinaisesta asiasta, mistä pitikin - minäkin haluaisin tietää, miten sidotaan 2.8 metriä korkeat paperirullat, joiden paino liikkuu parissa tonnissa kipale? Liinan nimellislujuushan yleensä on 2 tn, joten sen pitäisi riittää per rulla. Kuorma on tässä tapauksessa korkea ja kaatuman pääsemisen vaara suhteellisen iso, etenkin kurveissa.
      Mutta nt pitää ottaa huomioon sekin, että jos noita rullia pitää saada mahtumaan tavallisen puolikkaan kärryyn toistakymmentä, miten se sidotaan? Etenkin, kun ne useimmiten lastataan limittäin, että mahtuvat kyytiin.
      Katon rajaan sulle jää 10-15 senttiä tilaa heitellä liinat rullien yli ja useimmiten, ellet osaa laittaa niitä liinoja oikein jo rullien päällä, ne lähtevät omille teilleen kun aletaan kireäksi kirrata.
      Pitäähän ne toki nippuunkin sitoa 2-3 rullaa/liina. Koska kun yksittäin kaatumaan pääsevä rulla, taatusti kaataa muitakin. Ja miten käykään ajoneuvon ohjattavuuden kanssa silloin? Ja jos hallittuakin saat, miten kokoat kaatumaan päässeet rullat?
      Minulle sanottiin, että laita rullien päälle pitkä lankku ja että se lankku painaa ne lattiaan kiinni, liinoja kiristettäessä.
      Ensinhän tietenkin lähdetään siitä, että kärryn etuseinään sidotaan ensimmäiset rullat 3-4, etuseinässä olevista lenkeistään, nipuksi. (umpikaapissahan tätä mahdollisuutta ei taida olla?)
      Sitten edetään 2 rullaa kerrallaan nipuksi. Sekin on muuten aika mielenkiintoinen rojekti tehdä yksin :O) Liinat kun pakkaavat valahtamaan aina lattialle. Keksin keinon, liinan koukku pystypalkin taakse valmiiksi riittävän korkealle, sitten sun ei enää tarvi muuta ku muljata liina rullien ympäri.
      Se miten heität liinan rullan yli 15 sentin tilassa lankku apinana, onkin yhden sortin taiteen laji.
      Ja JOKAISESSA autossa PITÄÄ olla liinoja riittävästi, niitä saa terminaaleista täysin maksutta! On omaa tyhmyyttä jättää niitä ottamatta, koska silloin syy siirtyy aina terminaalista kuljettajalle!

      • Joku voisi näyttää.

        Terve.Olen lueskellut tätä aihetta ja minua kiinnostaisi tietää.Miten sitoisitte kuorman joka on seuraavan lainen.
        Ensiksi paperi rullat ovat lavalla ja niitä laitetaan kymmenen riviä keulasta limittäin jokaisen paeri rullan väliin jää väliä, 10-20cm.
        Sen jälkeen aletaan pistää samalla lailla kuin alussakin mutta lisäksi päälle myös. yhteensä paperi rulla lavoja on pohjalla 20lavaa sekä päällä viisitoista lavaa joita on alettu pinomaan kärryn puolesta välistä.Jokaisen rullan väliin on jäänyt tyhtää 5- 20cm verran johtuen siitä että lavat ovat olleet isompia mitä paperi rullat.Olisi kiinostavaa tiettää tähän sidonta ohje,lisäksi kyseisellä firmalla ei ole tarjota kulmasuojia.liinoja sidontaan käytettiin yhteensä,20kpl:tta.siitä huolimmatta kuorma oli laivamatkan aikana kaatunut.ja laskua tässä odotellaan.Traileri oli vanha laitakylkinen Trans-American Leasing väreissä oleva pressu kärry jossa,myös lattia koukut olivat todella harvassa. Kiitos ohjeesta ja vastauksista.Terv: Paperi rullat kontteihin..


      • kjk1
        Joku voisi näyttää. kirjoitti:

        Terve.Olen lueskellut tätä aihetta ja minua kiinnostaisi tietää.Miten sitoisitte kuorman joka on seuraavan lainen.
        Ensiksi paperi rullat ovat lavalla ja niitä laitetaan kymmenen riviä keulasta limittäin jokaisen paeri rullan väliin jää väliä, 10-20cm.
        Sen jälkeen aletaan pistää samalla lailla kuin alussakin mutta lisäksi päälle myös. yhteensä paperi rulla lavoja on pohjalla 20lavaa sekä päällä viisitoista lavaa joita on alettu pinomaan kärryn puolesta välistä.Jokaisen rullan väliin on jäänyt tyhtää 5- 20cm verran johtuen siitä että lavat ovat olleet isompia mitä paperi rullat.Olisi kiinostavaa tiettää tähän sidonta ohje,lisäksi kyseisellä firmalla ei ole tarjota kulmasuojia.liinoja sidontaan käytettiin yhteensä,20kpl:tta.siitä huolimmatta kuorma oli laivamatkan aikana kaatunut.ja laskua tässä odotellaan.Traileri oli vanha laitakylkinen Trans-American Leasing väreissä oleva pressu kärry jossa,myös lattia koukut olivat todella harvassa. Kiitos ohjeesta ja vastauksista.Terv: Paperi rullat kontteihin..

        Mikäli rullia ei ole lavoihin tukevasti varmistettu esim. nailonpannoilla ja niihin jää tuollaisia 20cm rakoja, niitä ei yksiselitteisesti voi lastata koska sitominen on mahdotonta. Erityisesti laivakuljetusta varten, herra paratkoon! Ei kun ilmoitus lähettäjälle että sori vaan, ei käy. Samoin jos kärryssä ei ole pisteitä ja välineitä suorittaa alla mainittu sidonta niin ajojärjestelyyn vaan ilmoitus että no way.

        Mikäli rullat on lavoihin varmistettu (ja sittenkin kannattaa sittenkin olla snadisti epäileväinen jos on noin karseat raot) voi alimmaiset lastata normaalisti ilman sidontaa mikäli lavat ovat tiiviisti laidoissa kiinni (


      • NAURETTAVAA
        kjk1 kirjoitti:

        Mikäli rullia ei ole lavoihin tukevasti varmistettu esim. nailonpannoilla ja niihin jää tuollaisia 20cm rakoja, niitä ei yksiselitteisesti voi lastata koska sitominen on mahdotonta. Erityisesti laivakuljetusta varten, herra paratkoon! Ei kun ilmoitus lähettäjälle että sori vaan, ei käy. Samoin jos kärryssä ei ole pisteitä ja välineitä suorittaa alla mainittu sidonta niin ajojärjestelyyn vaan ilmoitus että no way.

        Mikäli rullat on lavoihin varmistettu (ja sittenkin kannattaa sittenkin olla snadisti epäileväinen jos on noin karseat raot) voi alimmaiset lastata normaalisti ilman sidontaa mikäli lavat ovat tiiviisti laidoissa kiinni (

        Naurettavaa tämä "isojen" rekkapenojen marmatus... Kaikki teistä on tavallaan oikeassa. Hese on oikeassa siinä että kuorma kuuluu kyllä sitoa lattiaan kiinni lain mukaan, aina se vaan ei ole mahdollista. Ei ole tarpeeksi liinakoukkuja tai liinoja. Itsellä ei sitä ongelmaa ole koska on sidontapeitot tehty paperikuormia varten. Daffi on siinä mielessä oikeassa että poliiseilla on kyllä sama laki, MUTTA eirlaiset sakotusperusteet. Toiset kirjottaa sakot toiset ei... Olihan muistaakseni akt:n päivillä kouvolassa poliisin avustuksella sidottu esimerkillisesti paperikuorma. Kas kummaa sama kuorma lähti liikenteeseen ja lahdessa siitä kirjoitettiin sidontasakko....


      • näemmä
        NAURETTAVAA kirjoitti:

        Naurettavaa tämä "isojen" rekkapenojen marmatus... Kaikki teistä on tavallaan oikeassa. Hese on oikeassa siinä että kuorma kuuluu kyllä sitoa lattiaan kiinni lain mukaan, aina se vaan ei ole mahdollista. Ei ole tarpeeksi liinakoukkuja tai liinoja. Itsellä ei sitä ongelmaa ole koska on sidontapeitot tehty paperikuormia varten. Daffi on siinä mielessä oikeassa että poliiseilla on kyllä sama laki, MUTTA eirlaiset sakotusperusteet. Toiset kirjottaa sakot toiset ei... Olihan muistaakseni akt:n päivillä kouvolassa poliisin avustuksella sidottu esimerkillisesti paperikuorma. Kas kummaa sama kuorma lähti liikenteeseen ja lahdessa siitä kirjoitettiin sidontasakko....

        tosiaan kierrätetään tällä palstalla, miksi ihmeessä?

        Pitihän tuohon viimeiseen senverraan puuttuua että onko kukaan nähnyt lakia joka vaatisi sitomaan kuorman lattiaan?


    • ketjun loppuun

      En ihan koko ketjua jaksanut lukea läpi, mutta jotain tuolta nousi jo esille. Ensinnäkin näyttäkääpä joku lakitekstistä se kohta, jossa sanotaan, että kuorma pitää sitoa lattiaan. Siellä sanotaan vain, että sidonnan tulee kestää kuorman koko paino eteenpäin ja puolet kuorman painosta sivuille ja taakse, eli toisin sanoen 1 G eteen ja 0,5 G sivuille ja taakse. Äkkipysäyksessä G-voimat ovat moninkertaisia noihin nähden, ja kuorman sidonnan tarkoituksena onkin pitää kuorma kyydissä normaaleissa liikennetilanteissa, joihin nyt vielä äkilliset väistöliikkeetkin kai lasketaan. Onnettomuuden sattuessa kuorman sidonnan ei ole tarkoituskaan enää kestää. Mikään laki ei vaadi kuorman sidontaa ylöspäin! Esimerkiksi auton kaatuessa kuorma siis saa lähteä liikkeelle.

      Sitten noista paperirullien sidonnasta. Ihan laissa on sanottu, että kuorman sidonnassa saa ottaa kitkan huomioon. Tietääkseni paperirullan ja kitkavanerilattian (jollaiset irtoperissä yleensä on) välinen kitkakerroin on noin 0,6. Näin ollen paperirullat eivät vaadi sivuille eikä taaksepäin minkäänlaista sidontaa. Kuormansidontaohjeista selviää, että kaatumista vastaan ei tarvitse sitoa, mikäli rullan korkeus on alle kaksi kertaa sen halkaisija. Jos kuorma on vielä kiinni etuseinässä ja etuseinän lujuus on vähintään 0,4 kertaa kuorman paino (sen lopunhan hoiti kitka), ei rullia tarvitse sitoa eteenpäinkään.

      Koittakaapa tarjota sitomatonta em. ehdot täyttävää kuormaa yhdellekään poliisille, vähintään tarjotaan suuria sakkoja jollei heti korttia oteta pois. Kuitenkin kyseessä on ihan lainmukainen kuorma.

    • kyykyssä
    • epätietoinen..

      vastata, kuinka paljon prosenteissa tulee kulmasidonnan kestää.
      Väittävät nykyään, ettei enää sais käyttää suoraan yli sidontaa, koska se junttaa vain kuorman lattiaan, muttei välttämättä estä sitä liikkumasta.
      Viime viikolla eräs kaveri näytti lappua, jossa oli hovioikeuden päätös, että irtoperä puolella pressukapellin kiinnikeet pressun kanssa tuottavat 10.5 tonnin sidonnan. Riitelivät kaiketi jostain kevyestä kuormasta, joka oli puutteellisesti sidottu ja hovioikeus katsoi sidonnan olleen kuitenkin riittävä.

      • 2+2

        kuka viisas taas väittää. Sido millä sidot kunhan pysyy. Jos möykky juntataan lattiaa vasten niin paremminhan se pysyy kuin sitomaton kunhan ei mee lattiasta läpi.
        Se hovioikeuden päätös, jos on sama minkä tiedän on vyökapellista ja vielä oikein direktiivin mukaisesta. Ei siinä ihan kevyestä kuormasta tarvitse puhua. Sidonnassa nimittäin otetaan ensin huomioon kitka ja kun sidonnan sivulle ja taakse pitää kestää 1/2 kuorman painoa tarkoittaa se 30t kuormalla ja kitkakertoimella 0,33 sitä että kitka tiputtaa 10t pois, sidontavaatimus jäävästä 20t painosta on puolet eli liukkarissa ei 30t kuormaa tarvitse sitoa lainkaan. Mikäli ko direktiivin muut edellytykset täyttyvät. Oleellisin niistä on ns laidasta laitaan lastaaminen eli kuorman pitää olla kiinni laidoissa ja takaovissa


      • ajattelija sama hemm
        2+2 kirjoitti:

        kuka viisas taas väittää. Sido millä sidot kunhan pysyy. Jos möykky juntataan lattiaa vasten niin paremminhan se pysyy kuin sitomaton kunhan ei mee lattiasta läpi.
        Se hovioikeuden päätös, jos on sama minkä tiedän on vyökapellista ja vielä oikein direktiivin mukaisesta. Ei siinä ihan kevyestä kuormasta tarvitse puhua. Sidonnassa nimittäin otetaan ensin huomioon kitka ja kun sidonnan sivulle ja taakse pitää kestää 1/2 kuorman painoa tarkoittaa se 30t kuormalla ja kitkakertoimella 0,33 sitä että kitka tiputtaa 10t pois, sidontavaatimus jäävästä 20t painosta on puolet eli liukkarissa ei 30t kuormaa tarvitse sitoa lainkaan. Mikäli ko direktiivin muut edellytykset täyttyvät. Oleellisin niistä on ns laidasta laitaan lastaaminen eli kuorman pitää olla kiinni laidoissa ja takaovissa

        JEP JEP mutta eikös suomen laki sano seuraavaa....
        Kuorman liikkumattomuus normaalin ajon aikana varmistettava !!!!!!
        Sitten on ns erikseen tehty kuormansidonta ohjeet (lakiko)

        Annanpa yhden esimerkin.....
        Lastaat 10tonnin peltikelan kyytiin sidot sen vaikka kolmella ketjulla.
        käsittääkseni riittävä .... eikö totta.
        Tai vastaavasti sidot saman kelan kolmella LIINALLA ja polisii mielellään siitä antaa sinulle maksullisen muistutuksen.

        Onko kumpikin sidonta riittävä ja olisiko annettu maksullinen huomautus perusteeton???
        Sanoisin itse, että sakko olisi perusteeton ....
        ODOTA selitän nyt miksi se olisi.
        Kitkakertoimet huomioiden sekä liinojen sidontavahvuuden huomioiden sidonta olisi riittävä.

        Tulos onnettomuustilanteessa jossa esimerkiksi ajoneuvo ajautuisi ulos tieltä.
        EI SIIS NORMAALIA AJOA...
        Hidastuvuudet sekä muut asiaan vaikuttavat tekijät huomioiden kyseinen peltikela lähtisi
        liikkeelle noin 180:nen tuhannen kilon voimalla !!!!!!!!!!!!!!
        Poliisin mielestä siis nämä 3 ketjua olisi ollut riittävä sidonta...
        No MUSTUTAN NYT SEURAAVASTA ASIASTA.....
        3 ketjua 10T :n kelassa eli 3 kertaa 8 tuhatta kiloa sidontaa eikö...
        Koukut rungossa jossa kyseiset ketjut ovat kiinni kestää UUTENA noin 2000 kiloa ?????
        Tuota köh ja köh siis otetaas uusiks vai sanonko vain missä meni vikaan :)
        Ai niin ja eikös tässä ole kyseessä se asia , että auto on sidottu kuormaan kiinni eikä kuorma autoon :D

        Itse käytän maalaisjärkeä sidonnassa eli tarkoitan sitä, että sidon siten, että kuorma normaalissa ajossa ei lentele pitkin maita ja mantuja eikä pääse normaalissa ajossa liikkumaan.
        Joskus taas liioittelen sidonnassa eli sidon huomatavasti enemmän kiinni kuin olisi tarpeen.
        Itse toimin näin ja aina jos olen saamassa sakkoa tai olen saanut kiellan syyllisyyteni teen siitä ajoissa valituksen ja asia selvitetään alioikeudessa onko se aiheeton vaiko eikö.
        Jos me kaikki vetäisimme yhtäköyttä ja toimisimme näin ruuhkautuisi alioikeuden istunnot entisestään ja
        epäilemättä joku jossainvaiheessa puuttuisi asiaan ja kenties mahdollisesti joskus saisimme järkeistettyä nykyasetuksia niin , että se ei olisi mahdotonta monessakin mielessä.... siis toimia sillä eri poliisienkin tietämys asioista on hyvin kirjavaa eikä yhteistä linjaa ole olemassakaan.
        Näitä tarinoitahan riittää jossa esim poliisi on kuorman sitonut ja seuraavassa ratsiassa on kuljetta kuitenkin saanut sakon.

        Toivottavasti ei kukaan nyt ymmärrä kirjoittamaani väärällä tavalla.
        Saattaa hyvinkin olla, että osa kirjoittamastani ei ole täysin 100% :sesti oikein jne....
        Kirjoitin tämän vain herättääkseni asiasta keskustelua joka toivottavasti pysyy asiallisena jne....

        HYVÄÄ ALKAVAA KEVÄTTÄ KAIKILLE. :)
        Kunhan se nyt sieltä tulisi.


      • lukkonen
        ajattelija sama hemm kirjoitti:

        JEP JEP mutta eikös suomen laki sano seuraavaa....
        Kuorman liikkumattomuus normaalin ajon aikana varmistettava !!!!!!
        Sitten on ns erikseen tehty kuormansidonta ohjeet (lakiko)

        Annanpa yhden esimerkin.....
        Lastaat 10tonnin peltikelan kyytiin sidot sen vaikka kolmella ketjulla.
        käsittääkseni riittävä .... eikö totta.
        Tai vastaavasti sidot saman kelan kolmella LIINALLA ja polisii mielellään siitä antaa sinulle maksullisen muistutuksen.

        Onko kumpikin sidonta riittävä ja olisiko annettu maksullinen huomautus perusteeton???
        Sanoisin itse, että sakko olisi perusteeton ....
        ODOTA selitän nyt miksi se olisi.
        Kitkakertoimet huomioiden sekä liinojen sidontavahvuuden huomioiden sidonta olisi riittävä.

        Tulos onnettomuustilanteessa jossa esimerkiksi ajoneuvo ajautuisi ulos tieltä.
        EI SIIS NORMAALIA AJOA...
        Hidastuvuudet sekä muut asiaan vaikuttavat tekijät huomioiden kyseinen peltikela lähtisi
        liikkeelle noin 180:nen tuhannen kilon voimalla !!!!!!!!!!!!!!
        Poliisin mielestä siis nämä 3 ketjua olisi ollut riittävä sidonta...
        No MUSTUTAN NYT SEURAAVASTA ASIASTA.....
        3 ketjua 10T :n kelassa eli 3 kertaa 8 tuhatta kiloa sidontaa eikö...
        Koukut rungossa jossa kyseiset ketjut ovat kiinni kestää UUTENA noin 2000 kiloa ?????
        Tuota köh ja köh siis otetaas uusiks vai sanonko vain missä meni vikaan :)
        Ai niin ja eikös tässä ole kyseessä se asia , että auto on sidottu kuormaan kiinni eikä kuorma autoon :D

        Itse käytän maalaisjärkeä sidonnassa eli tarkoitan sitä, että sidon siten, että kuorma normaalissa ajossa ei lentele pitkin maita ja mantuja eikä pääse normaalissa ajossa liikkumaan.
        Joskus taas liioittelen sidonnassa eli sidon huomatavasti enemmän kiinni kuin olisi tarpeen.
        Itse toimin näin ja aina jos olen saamassa sakkoa tai olen saanut kiellan syyllisyyteni teen siitä ajoissa valituksen ja asia selvitetään alioikeudessa onko se aiheeton vaiko eikö.
        Jos me kaikki vetäisimme yhtäköyttä ja toimisimme näin ruuhkautuisi alioikeuden istunnot entisestään ja
        epäilemättä joku jossainvaiheessa puuttuisi asiaan ja kenties mahdollisesti joskus saisimme järkeistettyä nykyasetuksia niin , että se ei olisi mahdotonta monessakin mielessä.... siis toimia sillä eri poliisienkin tietämys asioista on hyvin kirjavaa eikä yhteistä linjaa ole olemassakaan.
        Näitä tarinoitahan riittää jossa esim poliisi on kuorman sitonut ja seuraavassa ratsiassa on kuljetta kuitenkin saanut sakon.

        Toivottavasti ei kukaan nyt ymmärrä kirjoittamaani väärällä tavalla.
        Saattaa hyvinkin olla, että osa kirjoittamastani ei ole täysin 100% :sesti oikein jne....
        Kirjoitin tämän vain herättääkseni asiasta keskustelua joka toivottavasti pysyy asiallisena jne....

        HYVÄÄ ALKAVAA KEVÄTTÄ KAIKILLE. :)
        Kunhan se nyt sieltä tulisi.

        Liinaa vaan ja pirusti


      • lhdioghruoähö
        lukkonen kirjoitti:

        Liinaa vaan ja pirusti

        viisas neuvo pätee. Kaikki vähänkään siltä tuntuvat sakot pitää kiistää. Ei poliisi muuten opi kuin viettämällä tarpeeksi aikaansa oikeudessa todistajana. Lisäksi ovat nekin päivät poissa tienvarresta kollegoja kiusaamasta


      • Mitää ei maks
        lhdioghruoähö kirjoitti:

        viisas neuvo pätee. Kaikki vähänkään siltä tuntuvat sakot pitää kiistää. Ei poliisi muuten opi kuin viettämällä tarpeeksi aikaansa oikeudessa todistajana. Lisäksi ovat nekin päivät poissa tienvarresta kollegoja kiusaamasta

        Eikös myös päivänselvät tapaukset kannata kiistää...

        Itsekin kävin oikeudessa katsomassa yhden sakon... tappio oli 99,9% varmaa, vaan voitto tuli... ehkä turilla?


    • matkalla myös

      Voi hevon.... mitä porukkaa.Alan jo ymmärtämään miksi teidän kanssa on niin niin vaikeaa tienpäällä. Tätä olen kyllä epäillytkin. On siinä virkakunnalla valtava työ siivota kuljettajakunta edes välttävään tasoon.
      Eikö teillä ihmetytä yhtään lukiessanne toistenne kannanottoja? Eihän tuo ole edes selväjärkisten keskustelua. Tulis ny vaikka niitä puolalaisia ajamaan,ei ne voi olla tyhmempiä.Lukutaidoton turkkilainenkin on sivistyneempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6494
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3883
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3280
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1033
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe