Ihmisen käyttöohje, varaosat tulevat liian arvokkaiksi?


HS:
Matti ja Olli menivät, Antti sairastui – Se saa 55-vuotiaan miehen mietteliääksi
Linkki … ~ https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006020118.html – HS-toimittaja Saska Saarikoski

...
Ilkka Luoma 3.3.2019 – 10:15:


Media puhuu paljon vaikeuksista, joita kohdistuu ihmisen elämänkaareen – siis sosiaaliturvatunnukselliseen aikakauteen |1. Neuvoja annetaan ja asiantuntijat opastavat miten tulisi elää terveesti. Niin, näinhän se menee, mutta koskaan mitään yksilökohtaista käyttöohjetta ei isän eikä äidin kouraan anneta, kun lapsi syntyy tähän vajavaiseen maailmaamme!

[ … ostimme uuden astianpesukoneen, kun edellinen oli tiensä päässä, palveltuaan noin 15 vuotta, siis oli jo ohittanut saattohoidon |2. Ostimme uuden tarkalla valinnalla, laatua ja hintaa tuijottaen. Kone asennettiin, kone piti laittaa käyntiin ja sitten tilanteen pakosta hoksattiin käyttöohje, jossa luki, että tämä kone on rakennettu 10 vuoden käytölle ja varaosia saa tuon ajan. Hyvä – nyt ollaan rehellisellä tiellä, tosin myyjä unohti mainita tuon kestävyysrajoitteen … ]

ORIG ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/02/ihmisen-kayttoohje.html -


Mikä on ihmisen tarkoituksenmukainen käyttöaika? Se aikajänne, jolle on viisasta järjestää varaosia ja huoltoa? Samalla tulee mietityksi, missä on meidän kunkin henkilökohtainen käyttöohje, jossa annetaan juuri sinulle ja minulle neuvoja, kun ”kone – siis ihmiskonstruktio” ei toimikaan. Ei ole käyttöohjetta näkynyt, vaikka jo syntyessään on liki kaikki tulevat ongelma-aihiot jo sisäänrakennettuja (=perinnöllisyys |3).

Osa ihmisen käyttöohjeettomuuden ongelmista rakentuu sitten hiljaa käytön myötä. Toimimme väärin, syömme väärin, liikumme väärin tai emme liiku juuri lainkaan. Ennen ei pesty lapsenakaan hampaita joka päivä – siispä kansakoulun hammaslääkärin hihnapora pyöri vinhasti jo 8-vuotiaan suussa. Käyttöohjeistusta saatiin kotoa, koulusta, mutta kaikki oli useimmiten yleistasolla – ”älä syö sitä ja tätä, älä hyppää auton alle, äläkä laske pulkalla liian jyrkkiä mäkiä”.

Professori sanoi, ettei yli 70 – vuotiaan varaosittamista enää kannata jatkaa!
[ … ei sanatarkka lainaus … ]

[ ...Emer prof Martti Kekomäki – ”Professori rajoittaisi hoitoa – 70-vuotiasta ei saa terveeksi” ~ http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/51375/2c6bd7298d -... ]

17

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eukonasia

      Eutanasia on kirjattava lakiin!

      • Anonyymi

        Eipä niin helposti täällä Suomessa onnistu!


    • SaaraSinnikäs

      Abortti ja eutanasia - sama asia eri kehyksissä!

      (Kansalaiskeskusteluun ylsi voimakkaasti medioitu abortoimisesta kieltäytymisen mahdollisuus lääkärille - elämänkatkaisu syyttömälle syntyjälle)

      Onko armomurhassa (=eutanasia 0]) ja abortissa jotain yhteistä? Saattaa olla, sillä molemmissa itse työn ja teon tekee toinen henkilö – abortissa lääkäri ja eutanasiassa usein myös lääkäri. Nyt sisäministeri Päivi Räsänen (kd.) haluaa lääkärin haltuun oman eettisen päätöksen abortin teosta tai tekemättömyydestä, koska aborttia pidetään suunniteltuna tappona, jota lakitermistössä kutsutaan murhaksi.

      0] Eutanasia - http://fi.wikipedia.org/wiki/Eutanasia -


      Väestö ikääntyy – ikäpyramidi kallistuu uhkaavasti päälaelleen. Meidän keskimääräinen eliniänodotteemme nousee koko ajan – mutta myös yhä useampi elämänyksilö on sairaaloiden ja päättöhoitojen ”kuolemanjonossa” odottamassa käskyä taivaisiin – eloa pitkitetään monin keinoin, vaikka järjissään oleva vanhus haluaisi pois maalliselta vaellukseltaan.

      Moni nuori nainen, vanhempikin teettää abortin, ei olla valmiita kasvatustyöhön eikä geeniperimän eteenpäin vientiin – niin otetaanpa sitten pois. Näin lopetetaan pieni ihmisalku, joka oli täysin syytön kaikkeen – pieni vauva ei ollut äiti eikä isä, vaan täysin oma yksilö, jolle oli säädetty evolutiivinen tehtävä – viedä sukua eteenpäin. Syntymätön ei koskaan huutanut kohdusta: ”Tapa minut ”!


      Lääkärin etiikka perustuu elämän suojeluun,

      jota lääkärin valallakin säädetään. Abortti on usein julma itsekkyyden mitta – näytti se alkuun laittokin olleen mahdollista, niin miksei sitten tekosiensa vastuunkanto. Jos on vapaaehtoinen halu nauttia evoluution luomasta tyydytyksestä ja kiihkosta yhdyntänä – on silloin myös ymmärrettävä tekosensa mahdollinen seuraus – käytetystä tai käyttämättömästä ehkäisystä huolimatta.

    • Anonyymi

      Oletko etuoikeutettu varaosien suhteen?

      • Anonyymi

        Kun yksilön helppohoitoisuus sekä yhteiskunnallinen taloudellisuus sekä yksiön elämän mieleykkyys astuvat kuvaan ,on ihmisen ikää rajattava.


    • Anonyymi

      Toisaalta käyttöohje ei olisi yhtään hyvä asia.
      Elämää kun ei muutenkaan voi käsikirjoittaa etukäteen.

      Toiset mokaavat ja opettelevat elämään kantapään kautta.
      Jotkut opettelevat elämää opiskelemalla, ja tulevat siten ns. " kirjaviisaiksi ".

      Kumpi sitten on parempi, kuka mistäkin tykkää ja osaa ottaa nautinnon irti elämästä ?
      Ja mikä kenellekin on sitä nautinnollista elämää ?
      Ja jatkuuko se mukavuus elämän loppuun saakka ?

      Itse omassa elämässäni olen oppinut suurimman osan asioista kantapään kautta ja mokaillut, mutta olen silti ollut tyytyväisempi elämääni kuin ehkä " kirjaviisaana ".
      ( Tosin sitähän en voi tietää, kun en ole lukenut oppiakseni )

      Ehkä nyt vanhemmiten vähän kaduttaa, ettei elämä mennyt aivan nappiin, ja oppirahat ovat tulleet aika kalliiksi, mutta siltikään en olisi halunnut aloittaa elämääni käyttöohjeet käsissäni.

      Ja varaosia on suhteellisen hankalaa onnistua saamaan terveydenhuollon puolelta, koska ei ole onnistunut elämässään yhtä arvokkaasti kuin ns. " kirjaviisaat ".
      Ainoastaan tuosta syystä olen ajatellut, ehkä olisikin pitänyt pyrkiä onnistumaan elämässä vähän paremmin.

      Onnellinen joka tapauksessa siihenkin vähään mitä enää on jäljellä.

      • Anonyymi

        Käyttöohje on perimässä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttöohje on perimässä!

        Ei se aina ole perimässä.
        Ihminen voi ihan itse sössiä elämänsä, vaikka perimä viittaisi johonkin parempaankin.
        Itse olen siitä elävä esimerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttöohje on perimässä!

        Kyllä sairasvakuutus senkin korvaa...omavastuuosuutta lukuunottamatta....


    • Anonyymi

      Kuinka paljon sydämensiirto maksaa?

    • Anonyymi

      Onko alkoholisti oikeutettu maksan siirtoon?

      • Anonyymi

        Vain siinä tapauksessa, jos on pystynyt jo pidempään, ja pystyy jatkossakin olemaan ilman alkoholia.
        Siirtoja ei tehdä turhaan. Jos juominen jatkuu, ei siitä ole mitään hyötyä.


    • Anonyymi

      Tupakoineelle keuhkosyöpäpotilaalle uudet keuhkot siirrettynä?

    • Anonyymi

      Entä koripalloilijalle yhteiskunnan piikkiin uudet "polvet ja nilkat"

    • Anonyymi

      Ainahan sitä saa haluta sitä ja tätä, kaikki toiveet eivät vain toteudu.
      Vikat kommentit menikin näköjään ihan vitsailuksi.

    • Anonyymi

      Miten tietoisesti ylensyönyttä varaositetaan?

      • Anonyymi

        Jos tietoisesti haluaa lopettaa ylensyönnin ja laihtua, on lihavuusleikkaus yksi vaihtoehto.
        Siinä ei tosin varaosia laiteta.
        Tai yksinkertaisesti luopuu ylensyömisestä ja jatkaa vähemmällä syömisellä, ei tarvitse ajatella varaosia, tai terveydelle mahdollisesti haitallisia juttuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe