Työkaverit retkahtivat Nesteen propagandaan, jonka mukaan biodiesel on CO2-neutraalia tai jopa miinuksen puolella ja pakoputkesta ei tule mitään haitallista enää. Eli sähköautot ovat aivan turhia.
Kertokaapa, mitä sieltä pakoputkesta tulee ulos normaaliin dieseliin verrattuna? Suunnilleen samat kaasut kuin ennenkin?
Yritin työkavereille ehdottaa testiä. Pieneen autotalliin nykyaikainen auto biodieselin kera. Auto käyntiin ja katsotaan muutaman tunnin päästä testaajan olotilaa.
Itse tarjouduin olemaan samoissa olosuhteissa saman ajan sähköauton kanssa. Ei kelvannut vertailuksi.
Mydiesel TODELLISET päästöt?
14
1262
Vastaukset
- Ammuuu
Onhan se ihan paskan makuista margariini ei muuta kuin tankkiin! Ja naudat laitumella että saadaan kunnon sapuskaa!
- KaikkiAikanaan
Maapallon kokonaisuuden kannalta ei ole juurikaan merkitystä missä ja missä vaiheessa ne päästöt pääsevät ilmaa pilaamaan. Ja muut saasteetkin. Ne todelliset päästöt.
Etsiessäsi sähkötöpselillesi latauspistettä jossain metsäsuomen korpimaisemissa tai parhaassakin tapauksessa jo viidentenä jonossa jossain maaseudun huoltiksella jotta pääset matkan ensimmäiseen lataukseen ja odotusaikana puoli litraa kahvia kittaamaan, olen jo perillä kohteessani.
Saattaa toki olla hieman suuremmilla päästöillä saatu tuo nopeampi perillepääsy. Ja ehkä maksanutkin hiukan enemmän, ainakin jollei odotusajan tarjoilukustannuksia lasketa.
Älä ole huolissasi, kyllä minäkin todennäköisesti sähköautoon siirryn, kunhan puitteet on kunnossa. Nyt kun on tottunut sujuvaan liikkumiseen useintoistuvilla pitkilläkin matkoilla, niin paluu huonompaan ei houkuttele. - Ei_sähkölle
Olipahan taas kirjoituksen aloitus... mistä näitä ääliöitä tänne ilmestyy kirjoittelemaan omia pikku ajatuksenjuoksujaan? Pelkästään sähköauton valmistaminen tuottaa niin paljon enemmän päästöjä, että dieselillä saa ajaa n.60000km, että ollaan samalla viivalla. Lisäksi "jotkut" kuvittelevat, että sähköä saadaan töpselistä… siis päästöttömästi... Lisäksi akustot pitää vaihtaa muutaman vuoden välein... akkufirmat käyvät ilmaiseksi kaivamassa suomen maaperästä akun valmistukseen tarvittavat alkuaineet ja jättävät paskat suomalaisten veronmaksajien kontolle.
En ymmärrä mistä ihmeestä tämmöinen kauhea sähköautointo suomeen on oikein tullut? Onko tätä havaittavissa missään muussa kuin ns. EU-maissa (lobbausta)?- Pikkutarkennus
Vähän tarkennusta:
Dieselillä ajaa noin 120.000 tkm ja bensalla noin 60.000 km, jolloin noiden päästöt ovat samalla viivalla kuin sähköauto tehtaalla valmistuessaan. - eikoskaansähköautoa
Pikkutarkennus kirjoitti:
Vähän tarkennusta:
Dieselillä ajaa noin 120.000 tkm ja bensalla noin 60.000 km, jolloin noiden päästöt ovat samalla viivalla kuin sähköauto tehtaalla valmistuessaan.FT kertoo, että ison Teslan CO2-päästö on valmistus, 270 000 kilometrin ajomatka ja romutus huomioiden 226 g/km ja Miragen 192 g/km. Hyvät hyssykät!
https://tekniikanmaailma.fi/tm-analyysi-tutkimus-osoittaa-kiistatta-etta-sahkoauton-co2-paasto-pienempisuurempi-kuin-polttomoottoriauton-valitse-mieleisesi/
Vertauksen vuoksi oman autoni m-b s 320cdi (oikein vanhanliiton nokivasara) co2 päästöt on 212 g/km, tosin ei huomioitu valmistusta eikä ajokilometrejä eikä romutusta, viimeisin on takuuvarmasti uudella teslalla edessä nopeammin kuin vanhalla ikiliikkujallani.
Uuden E200d mersun päästöt nelivetoisena (150hv) on luokkaa 120-130 g/km, jos taas ottaa pelkkänä takavetoisena 102-112g/km
Summa summarum, sähköautot eivät missään nimessä ole ratkaisu ilmasto-ongelmiin, ongelmat ovat jossain ihan muualla kuin autoilussa.
- ei.kiitos
Minäkin kokeilin mutta nousi 2 litraa satasella kulutus. Perus kuraa kun tankkiin laittaa menee siis vähemmän. Muutenkin kulutus pakussa 9l luokkaa en halua kallista My dieseliä jota menee 11l satasella.
- LuontoaRaiskataanVapaast
Lapsityövoimalla Kongossa luontoa cobolttia kaivetaan.
Amerikkalaiset tekevät valtavat kaivosvaraukset Suomeen,
kun hallitus ei laittanut mitään kaivosvetoa.
Kongo ja Suomi amerikkalaisten tähtäimessä.
Sähikäisen kokonaipäätöt ovat mielettömät.
- pd_vs_bd
Avaus on sisällöltään täysin aivoten ja epärelevantti, ilmeisesti jonkin keskenkasvuisen näppäimistöltä.
Sen sijaan kiinnostaisi tietää onko missään tehty validia tutkimusta / testiä todellisista päästöeroista tilanteessa jossa samalla autolla ja samalla ajosuoritteella ajetaan ensin perusdieselillä ..... ja sitten Nesteen bio-dieselillä? - pro.diesel
Minulla on ainakin positiivinen kokemus Nesteen Pro- ja MyDieselistä. Vanhan pakun päästöarvot alkoivat olla tapissa katsastuksessa, mutta kun ajaa tankillisen em aineilla niin päästöt ovat olleet hyvinkin rajoissa. Puhtaampi palaminen, vähemmän karstaa ja lopuksi päästöt pienenevät.
- pd_vs_bd
Tiedä josko vanhan pakun päästöt osaltaan hieman paranisivat moottoripesulla, Forte & Co, polttoainelinjan pesulla siihen tarkoitetuilla aneilla ja sitten vielä tuo bio-dieselin jatkuva käyttö. Havaitsitko ero kulutuksessa?
Noiden artikkelien mukaan bio-dieselillä (B100) NOx arvot ovat jonkin verran nouseet ( 10%) ja muut radikaalisti laskeneet, myös ei-säännöstellyt. Nuo NOx-arvot vaikuttavat olevan osin moottorikohtaisia ja artikkelin mukaan niitä voi hieman parantaa lisäanineilla ainakin joissakin tapauksissa.
"Biodiesel Emissions"
- https://www.biodieselsustainability.com/better-for-the-environment/biodiesel-emissions/
"Biodiesel Vehicle Emissions"
- https://afdc.energy.gov/vehicles/diesels_emissions.html
Bio-diesel on merkittävä muutos hyvään suuntaan riippuen sen valmistuksen raaka-aineista, mutta matka on edelleen hyvin pitkä ns. puhtaseen tai liki sellaiseen autoon, jota elinkaarensa saastepommi sähköautokaan ei edusta.
Kestävien ja ei ympäristöä raiskaavien, eikä ravintotuotantoa polkevin raaka-ainein valmistetun bio-dieselin hinta tulisi verotuksellisesti ohjata perinteistä edullisemmaksi, mutta useammat alan mammutit lobannevat sitä vastaan koska niiden bio-dieseltuotanto on edelleen rajallista. - pro.diesel
pd_vs_bd kirjoitti:
Tiedä josko vanhan pakun päästöt osaltaan hieman paranisivat moottoripesulla, Forte & Co, polttoainelinjan pesulla siihen tarkoitetuilla aneilla ja sitten vielä tuo bio-dieselin jatkuva käyttö. Havaitsitko ero kulutuksessa?
Noiden artikkelien mukaan bio-dieselillä (B100) NOx arvot ovat jonkin verran nouseet ( 10%) ja muut radikaalisti laskeneet, myös ei-säännöstellyt. Nuo NOx-arvot vaikuttavat olevan osin moottorikohtaisia ja artikkelin mukaan niitä voi hieman parantaa lisäanineilla ainakin joissakin tapauksissa.
"Biodiesel Emissions"
- https://www.biodieselsustainability.com/better-for-the-environment/biodiesel-emissions/
"Biodiesel Vehicle Emissions"
- https://afdc.energy.gov/vehicles/diesels_emissions.html
Bio-diesel on merkittävä muutos hyvään suuntaan riippuen sen valmistuksen raaka-aineista, mutta matka on edelleen hyvin pitkä ns. puhtaseen tai liki sellaiseen autoon, jota elinkaarensa saastepommi sähköautokaan ei edusta.
Kestävien ja ei ympäristöä raiskaavien, eikä ravintotuotantoa polkevin raaka-ainein valmistetun bio-dieselin hinta tulisi verotuksellisesti ohjata perinteistä edullisemmaksi, mutta useammat alan mammutit lobannevat sitä vastaan koska niiden bio-dieseltuotanto on edelleen rajallista.Kyllä kulutuskin vaikuttaa pienentyneen puolisen litraa/100km ja saman on todennut lähisukulainenkin oman vanhahkon dieselinsä osalta.
Sen sijaan uudemmassa Euro6-normin autossa ei havaintoa kulutuksen pienenemisestä. Päästöistä ei tietoa kun ei ole käynyt vielä mittauksissa vaikka 100 tkm alkaa täyttyä.
- RMB54
Pari asiaa näistä kirjoituksista jäi vaivaamaan:
1. Auton romutus.
Auton romutus on jonkin tasoinen ekoteko jos vertaa siihen, että saman verran metallia kaivostoiminnan kautta masuunin läpi saataisiin. Auton romutusta kierrätykseen en laskisi hiilijalanjäljeksi. Päinvastoin. Herroilla bisnes kärsii kierrättämällä metallia.
2. MyDiesel myrkytöntä?
Jo 1980-luvun puolessa välissä, kun Suomeen alkoi KAT-autot levitä, puhuttiin ettei korjaamolla tarvitse enää pakokaasuletkuja, koska pakoputkesta ei tule kuin vettä.
Tuskin MyDieselikään niin puhdasta ole. Kun suomalainen biodiesel tehdään jätteistä (mikä tarkoittaa, ettei sitä tehdä kovin paljoa), on se todellakin varsin CO2 -neutraalia. Tai ehkä parempi olisi sanoa, että se on kasvihuonekaasuneutraalia. Jätteet tuottavat metaania ja hiilidioksidia hajotessaan, nyt samat roskat tulevat lähinnä hiilidioksidina auton pakoputkesta.
Tietysti sähköauto joka ladattaisiin ydinvoimalla ja jolla ajettaisiin useampi megametri olisi vielä ympäristöystävällisempi ratkaisu. Eikä edes kovin kallis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456