Sähköautossa korkeajännitteinen akusto. Kolarissa tai muuten voi virta tulla runkoon. Sähkötuoli valmis? Onko testattu kolaritilanteissa?..
Sähköauto/sähkötuoli?
22
197
Vastaukset
- Kkdkdkdkdkdkdl
Joo ja fillarilla kaatuessa voi atomi haljeta ja sitten kuolee kaikki!
- Tuli.perseen.alla
Teoriassa mahdollista, jos kolarissa akun sulakkeen langat tai navat yhdistyy ja se päästää täyden virran lävitseeen. Käytännössä riski on pieni, mutta mahdollisuus sähköiskuun on olemassa.
Suurempi riski on että korkeajännite akut syttyy kolarissa palamaan, ja polttaa kuskilta perrseen !
(Tällaisia tapauksia on ollut useita.) - ruutitynnyri
Ei se jännite sulakkeilla häviä..
- gsjksdld77
Runkoon tuleva jännite ei yksin riitä aiheuttamaan vaaraa. Katso vaikkapa lintua korkeajännite johdolla, tai amerikan mallista johdon huoltoa jännite kytkettynä.
- kaasuautopommi
Rutattu auto muodostaa piirejä?
- ACsähkö.tappaa
Jännite ei yksistään aiheuta hengenvaaraa , mutta virta/jännite aiheuttaa. Ja tarkennettuna AC eli vaihtovirta/jännite tappaa.
Jos sähköauton moottorin AC, eli vaihtovirta/jännite pääsee runkoon, on mahdollista saada hengevaarallinen sähköisku. Ja nykyajan sähköautojen moottorit ovat todennäköisesi AC moottoreita , koska ne kuluttaa vähemmin virtaa, kuin DC moottori. - sähköoppi
ACsähkö.tappaa kirjoitti:
Jännite ei yksistään aiheuta hengenvaaraa , mutta virta/jännite aiheuttaa. Ja tarkennettuna AC eli vaihtovirta/jännite tappaa.
Jos sähköauton moottorin AC, eli vaihtovirta/jännite pääsee runkoon, on mahdollista saada hengevaarallinen sähköisku. Ja nykyajan sähköautojen moottorit ovat todennäköisesi AC moottoreita , koska ne kuluttaa vähemmin virtaa, kuin DC moottori.Pisteessä ei ole jännitettä, jännite on aina kahden pisteen välillä oli se sitten tasa, tai vaihtojännitettä.
Eli suomennettuna jos akun napa osuu auton runkoon siitä ei voi saada iskua muutoin kun koskemalla myös akun - napaan jolloin syntyy virtapiiri ihmiskehon läpi. Sama pätee myös auton invertterin kautta tehtyyn vaihtosähköön, iskun saadakseen tarvitaan myös 0 potentiaali.
Käytännössä sähköiskun saanti sähköautosta kolaritilanteessa on erittäin epätodennäköistä. - Sähköoppi-SFS6002
sähköoppi kirjoitti:
Pisteessä ei ole jännitettä, jännite on aina kahden pisteen välillä oli se sitten tasa, tai vaihtojännitettä.
Eli suomennettuna jos akun napa osuu auton runkoon siitä ei voi saada iskua muutoin kun koskemalla myös akun - napaan jolloin syntyy virtapiiri ihmiskehon läpi. Sama pätee myös auton invertterin kautta tehtyyn vaihtosähköön, iskun saadakseen tarvitaan myös 0 potentiaali.
Käytännössä sähköiskun saanti sähköautosta kolaritilanteessa on erittäin epätodennäköistä.Miten selität sen kun hiustenkuivaaja tippuu ammeseen virtapiuha seinässä, ja ihminen saa siitä sähköiskun.? Vesihän on siinä se piste, johon sähkövirta pääsee.
Sama teoria pätee sähköautossa, jos esim. akun kaapeli koskettaa auton runkoon. ?? - Sähköoppi-SFS6002
Sähköoppi-SFS6002 kirjoitti:
Miten selität sen kun hiustenkuivaaja tippuu ammeseen virtapiuha seinässä, ja ihminen saa siitä sähköiskun.? Vesihän on siinä se piste, johon sähkövirta pääsee.
Sama teoria pätee sähköautossa, jos esim. akun kaapeli koskettaa auton runkoon. ??Korjaan: jos kaapelin vaihejohdin koskettaa runkoon,...
- virtapiiritoimii
sähköoppi kirjoitti:
Pisteessä ei ole jännitettä, jännite on aina kahden pisteen välillä oli se sitten tasa, tai vaihtojännitettä.
Eli suomennettuna jos akun napa osuu auton runkoon siitä ei voi saada iskua muutoin kun koskemalla myös akun - napaan jolloin syntyy virtapiiri ihmiskehon läpi. Sama pätee myös auton invertterin kautta tehtyyn vaihtosähköön, iskun saadakseen tarvitaan myös 0 potentiaali.
Käytännössä sähköiskun saanti sähköautosta kolaritilanteessa on erittäin epätodennäköistä.Ei tarvi koskea,kuin akun napaan ja auton runkoon. Sähköisku.
- sähköoppi
Sähköoppi-SFS6002 kirjoitti:
Miten selität sen kun hiustenkuivaaja tippuu ammeseen virtapiuha seinässä, ja ihminen saa siitä sähköiskun.? Vesihän on siinä se piste, johon sähkövirta pääsee.
Sama teoria pätee sähköautossa, jos esim. akun kaapeli koskettaa auton runkoon. ??-Siinä hiustenkuivaajassa on virtajohdon kautta vaihe, vesijohtoverkko on aina maapotentiaalissa, myös viemäri/lattia saattaa olla maapotentiaalissa, suuri osa virrasta kulkee vettä pitkin, mutta osa myös tilanteesta riippuen ihmiskehoa pitkin jolloin tulee isku. ( Maa ja nollapotentiaali on kiinteissä talojen sähkökytkennöissä sama piste).
Nykyisissä määräyksissä kylpyhuoneen sähköt on vikavirtasuojattava jolloin kuolettavan iskun saanti on epätodennäköinen, vanhoissa rakennuksissa taas todellinen vaara. - Sähköoppi-SFS6002
virtapiiritoimii kirjoitti:
Ei tarvi koskea,kuin akun napaan ja auton runkoon. Sähköisku.
Jos sähköauton vaihtovirtakaapeli eli vaihejohto osuu auton runkoon, ei tarvitse kuin koskea runkoa, ja astua samalla maahan, niin saa sähköiskun.
- sähköoppi
virtapiiritoimii kirjoitti:
Ei tarvi koskea,kuin akun napaan ja auton runkoon. Sähköisku.
Tuosta en ole täysin varma että onko suurjänniteakun miinus auton rungossa...epäilen.
Jos on niin spekulointi siitä että kolarissa auton runko tulisi jännitteelliseksi on mahdoton koska tapahtuisi oikosulku joka polttaisi akun sulakkeet. - Sähköauto.oppi
sähköoppi kirjoitti:
Tuosta en ole täysin varma että onko suurjänniteakun miinus auton rungossa...epäilen.
Jos on niin spekulointi siitä että kolarissa auton runko tulisi jännitteelliseksi on mahdoton koska tapahtuisi oikosulku joka polttaisi akun sulakkeet.E100 sääntö edellyttää, että sähköauton ajoakuston virtapiiri on eristetty auton rungosta. Akuston on oltava ns. kelluva, eli niiltä menee /-kaapelit ainoastaan ajomoottoreille.
http://www.sahkoautot.fi/wiki:saehkoeautojen-saehkoeturvallisuus#toc5
Rajussa kolarissa on kuitenki mahdollista, että joku sähkökaapeli osuu auton runkoon, tai tippuu maahan. - sähköoppi
Sähköoppi-SFS6002 kirjoitti:
Jos sähköauton vaihtovirtakaapeli eli vaihejohto osuu auton runkoon, ei tarvitse kuin koskea runkoa, ja astua samalla maahan, niin saa sähköiskun.
Maa eli katu ei ole auton virtapiirissä, eli sähkiskua ei maan ja auton välillä saa.
- sähköoppi
Sähköauto.oppi kirjoitti:
E100 sääntö edellyttää, että sähköauton ajoakuston virtapiiri on eristetty auton rungosta. Akuston on oltava ns. kelluva, eli niiltä menee /-kaapelit ainoastaan ajomoottoreille.
http://www.sahkoautot.fi/wiki:saehkoeautojen-saehkoeturvallisuus#toc5
Rajussa kolarissa on kuitenki mahdollista, että joku sähkökaapeli osuu auton runkoon, tai tippuu maahan.Ok. Sitä epäilinkin.
Eli kolarissa pitäisi auton runkoon osua akun positiivinen napa ja akun negatiivinen napa pitäisi osua maahan (tai toisinpäin) jotta iskun saisi. Tuo on toki mahdollista mutta erittäin, erittäin epätodennäköistä.
- vaarojenvaara
Palokunnissa trenataan sähköauto onnettomuuksiin ja paloihin.. Maalikko pysyköön kaukana...
- NicolaTesla
Se ei auta jos autossa olevat ihmiset on siinä kunnossa, että nousevat itse autosta ja saavat sitten sähköiskun. Formuloissakin useasti tilanteita että kieltävät kuskia nousemasta pois autosta sähköiskuvaaran vuoksi
- Käkätikäk
Kannattaa pysyä kotoansa ja töistäkin kaukana, siellähän on sähköä iik kääk.
- Toyota_turvallisempi
Suurin riski on käsittääkseni kolarin aiheuttama tulipalo. Litiumakut eivät meinaa sammua millään ja pyrkivät syttymään sammutuksen jälkeenkin yhä uudestaan. Ei ole varmasti kiva jäädä nalkkiin palavaan sähköaitoon grillattavaksi.
- 678678678
Bemari on viimeaikoina testannut tätä 2L dieseleillä.
Tosin sillä erotuksella että kolariakaan ei tarvita. Turha siis ostaa sähköauto jos haluaa auton palavan. Helmpommalla pääse ostamalla uusi Bemari.
- krematorioauto
Ei se akun korkeajännelataus itsestään häviä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2037154- 512733
- 1882241
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101603Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1391546Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke191217- 741180
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381133Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241097Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty491003