Helluntailiikkeen 10 Perinnäissääntöä

Rauhan tervehdys.

HELLUNTAILIIKKEEN 10 PERINNÄISSÄÄNTÖÄ

Herätyssaarnaaja Frank Mangs on sanonut, että ensin on herätys, sitten herätysliike ja lopulta vain liike. Tämä pitää pitkälle paikkansa ja jokaisessa liikkeessä syntyy myös omat perinnäissääntönsä.

"Älä sano: 'Mikä siinä on, että entiset ajat olivat paremmat kuin nykyiset?' Sillä sitä et viisaudesta kysy... Katso Jumalan tekoja; sillä kuka voi sen suoristaa, minkä hän on vääräksi tehnyt?" - Saarnaaja 7:10,13

Olen hämmästyksissä kuullut, kuinka vanhatkaan veljet eivät astuneet esille, kun on tullut koettelemuksia kuten torontolaisuus ja uusapostolinen liike, kun se on koetellut omaa herätysliikettä.

Tilanne on sama, kuin henkeen ja vereen oleva Toyota-mies havaitsee, että uudet Toyotan mallit ovat huonoja, koska hän on aina kannattanut tuota automerkkiä (Toyota on tietenkin paras automerkki! :-) )

Syy tulee tästä, että muistetaan hyviä vanhoja aikoja kaihomielisesti ja jopa halutaan 70-luvun malli tähän päivään. Raamatun mukaan tällainen ei nouse kuitenkaan viisaudesta ja synnyttää helposti perinnäissääntöjä.

1. KASTE, KASTETTUJA JA KIRKKOON KASTAJAT

"Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi." - 1. Korinttolaiskirje 1:17

On opetettu, että uudestisyntymiseen tarvitaan upotuskaste ja ilman sitä ei pelastu. Jos tämä olisi totta, ei ristinryöväri olisi pelastunut eikä Kesareassa olleet pakanat olisi saaneet Pyhää Henkeä ennen kastetta, sillä "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Room. 8:9). Tästä on seurannut kasteen ylikorostus, jota apostoli halusi varoa.

Kaste tosin on hyvän omantunnon asia (1.Piet. 3:21), mutta ei pese syntejä.

Sitten samalla tavalla on sanottu, että kasteessa liitetään paikallisseurakuntaan ja on oltava jäsenyys jossain paikallisseurakunnassa. Kuitenkin evankelista Filippus kastoi Kandakean hoviherran, joka jatkoi kasteen jälkeen matkaa Etiopiaan (Apt. 8:27). Olen edelleen kuullut tapauksista, joita ei ole kastettu, kun he eivät ole halunneet liittyä kyseiseen seurakuntaan. Hoviherrat ovat jääneet kastamatta. Nyt helluntailiikkeen tilastoissa näkyykin kasteiden roima lasku.

Olisi muistettava, että alkujaan helluntaiherätyksessä Pyhän Hengen tuulten puhaltaessa ei ollut organisaatiota. Oli vain elävät kivet, joilla oli yhteinen rakkaus Kristukseen ja he kuulivat Hengen kuiskauksen: "pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side" (Kol. 3:14).

2. LAHKOLAINEN JA YLPEÄ SIITÄ

"Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: ... vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus." - Galatalaiskirje 5:19-21

Helluntailiikkeessä on opetettu, että on hengellistä huoraamista käydä muiden liikkeiden tilaisuuksissa. Pitkän aikaan luterilaisia, vaapakirkollisia ja muita uskovaisia kirottiin alimpaan helvettiin, vaikka helluntaiherätys Suomessa alkoi pitkälti lestadiolaisten luterilaisten rukouksista.

Apostoli kysyy: "Onko Kristus jaettu?" (1.Kor. 1:13).

Onpa eräs vanha helluntaisaarnaaja kirjoittanut kirjankin Lahkolainen, jossa puolustaa lahkolaiset ajattelua, vihamielisyyttä ja eriseuraa. Tästä on seuraukset.

Mitä kylvää, sitä leikkaa. Kun paloiteltiin Kristuksen ruumista, niin helluntailiike itse sai kokea saman halkaisukirveen iskun, kun syntyi helluntaikirkko.

3. PYHÄN HENGEN PAKETOINTI

"Ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi." - 1. Korinttolaiskirje 12:6-7

Liikkeessä on opetettu, että vain kielillä puhuminen on merkki henkikasteesta, mutta kuinka sitten sanotaan, että "eiväthän kaikki puhu kielillä?" (1.Kor. 12:30), sillä merkkinä henkikasteesta voi olla mikä tahansa armoitus kuten profetian lahja. Tämä on aiheuttanut monille alemmuuden tunnetta, kun ei puhu kielillä, ja niin se ei saa olla.

Toiseksi varmaksi merkiksi Pyhästä Hengestä on muotoutunut kaatuminen, vaikka jotkut ovat kaatuessa loukanneet itsensä. Raamatussa ei kuitenkaan kaatamiskokouksille ole tukea, jos sillä ei tarkoiteta polvilleen painumista, joka onkin lähes tyystin kadonnut.

Vaikka yhtäältä Pyhän Hengen vuodatuksen päivä on otettu liikkeelle nimeksi, on se ollutkin vuosien varrella kykenemätön erottelemaan henkiä, koska mittapuuksi on tullut kokemukset. Arvostelu liittyen hedelmiin ja Sanalla onkin pidetty jopa vaarallisena, sillä se on nähty jopa Pyhän Hengen pilkkana ja Herran voideltuun koskemisena, vaikka kaikki kehotetaan koettelemaan (1.Tess. 5:21).

.... Jatkuu

34

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4. KÄÄNNYNNÄISET KAKARAT

"Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!" - Matteus 23:15

Paljolti on korostettu henkilökohtaista ratkaisua, kääntymystä ja uudestisyntymistä, mutta toinen puoli on unohtunut; opetuslapseutus ja uskossa kasvu.

On jopa nähty niin, että ihmisen tulee mennä syvälle maailmaan ja sitten vasta voi pelastua. Kuitenkin Jeesus sanoo lapsista, että ei "teidän taivaallisen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen" (Matt. 18:14) ja paljon parempi on, ettei koskaan eksy maailman tuuliin, vaan lapsen usko saa kasvaa Kristuksen tuntemiseksi.

Lienekkö Timoteus tällainen, sillä apostoli Paavali sanoo, että "usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin" (2.Tim. 1:5) ja "jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset" (2.Tim. 3:15).

On kasvatettu "pappi Eelin poikia", jotka olivat kunnottomia ja välinpitämättömiä (1.Sam. 2-4). Lapset on vietävä Herran luo.

5. KYMMENYKSISTÄ KIRKKOON

"Onhan niillä Leevin pojista, jotka saavat pappeuden, käsky lain mukaan ottaa kymmenyksiä kansalta... Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön." - Heprealaiskirje 7:5,18

Oppi kymmenyksistä (anna 10% brutosta seurakunnalle) on äitynyt tänä päivänä ahneiden huijareiden hyväksi, mutta tämä oppi on ollut pitkään ja köyhiä on syyllistetty "kirkollisveron" maksamatta jättämisestä. Tämä oppi on kuitenkin voimaton ja hyödytön.

Raamatussa ei löydetä apostolisessa seurakunnassa oppia kymmenyksistä, Paavali ei kehota siihen kirjeissään eikä Mooseksen laissakaan niitä koskaan maksettu rahasta. Antaminen on aina sydämen tasolla.

6. MÄRÄN PAIDAN SAARNAAJAT

"Minä olen pannut Henkeni häneen, hän levittää kansakuntiin oikeuden. Ei hän huuda eikä korota ääntään, ei anna sen kuulua kaduilla." - Jesaja 42:1-2

Jos ei ole sielullista menoa: huutoa, voimakasta lavakarismaa ja suuria tunteita, ei puhuja ole voideltu. Tässä sekoitetaan sielun voima elypynyt voima (Jes. 57:10) ja Hengen voima (1.Kor. 1:18).

Tämä on näkynyt siinä, että kaikenlainen valmistelu, saarnatekstit ja opiskelu on nähty pahana, vaikka apostoli Paavalikin viimeisessä kirjeessään muistuttaa, että "tuo tullessasi... kirjat, ennen kaikkea pergamentit" (2.Tim. 4:13) ja puhuessaan Areipagilla hän oli perehtynyt Ateenan sanoen: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin" (Apt. 17:22-23).

Jotkut pahimmat fariseukset sitten piilottavat lunttilappunsa Raamatun väliin ja salaa vilkuilevat sitä. Herra kuitenkin on sama rukouskammiossa kuin saarnapöntössä. Esimerkiksi suuren herätyksen tuonut Lars Leevi Lestadius kirjoitti kaikki saarnansa paperille.

Tämä näkyy myös evankelioinnissa, joka rajoitetaan siihen että kerrotaan omasta elämästä, mutta elävä kirje saattaa haiskahtaa aivan muulle, kuin Kristuksen tuntemisen tuoksuksi. Tässä on riskinä evankelistan itsensä korottaminen, sillä evankelista Filippuskin avasi Jeesusta Vanhasta testamentista eikä julistanut itseänsä.

7. ARMOSTA USKOON JA ARMOTON USKO

"Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta." - Galatalaiskirje 5:4

Pelastus ei ole yksin uskosta, vaan on oltava kokemus ja määrätty pyhitys määrätyistä asioista, vaikka Sana sanoo, että "armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi" (Ef. 2:8-9) ja seurauksena on tullut farisealaista kerskaa siitä, että ollaan parempia uskovaisia.

Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että vanhurskautus oppi helluntailiikkeessä on lähempänä katolilaisuutta kuin luterilaisuutta tai reformoituja.

Tämä kysymys pyhityksestä jakoi liikettä jo alkuaikoina William J. Seymourin ja William H. Durhamin välille suureen skismaan, sillä jälkimmäinen opetti että henkikaste on tarjolla kaikille uskovaisille, kun taas toiset sanoi että on päästävä pyhityksessä täydelliselle tasolle.

Seurauksena on paljon tullut luopioita, jotka ovat kokeneet alamittaisuutta omassa kilvoituksessaan ja ovat päätelleet, ettei usko ole minua varten, koska on jääty kamppailemaan oman syntisyyden ja pyhityksen kanssa. Usko riittää kuitenkin, sittenkin, ja Jeesus on syntisten ystävä; sinun ja minun.

... Jatkuu

• hgrd

Siteerasit Gal 5:4 -jaetta, mutta se ei liity tähän asiayhteyteen. Paavali moittii siinä seurakuntaa siitä, että he ovat hylänneet uskon Jeesukseen Kristukseen ja kääntyneet vanhan liiton juutalaisiksi. Helluntailaisuudessa ei ole Jeesuksen kieltävää vanhan liiton juutalaisuutta.

Gal. 1:6 Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin.

• M.M._on_eksyttäjä

>>>On opetettu, että uudestisyntymiseen tarvitaan upotuskaste ja ilman sitä ei pelastu. Jos tämä olisi totta, ei ristinryöväri olisi pelastunut <<<

Mauno Mattila tekee taas ilmiselviä asiavirheitä. Mattila ei osaa ottaa edes sellaista huomioon, että ristinryövärin pelastuessa Jeesus ei ollut vielä antanut kastekäskyä, jossa asetetaan upotuskaste pelastumisen ehdoksi. Sen takia ristinryöväri pelastui. Mutta kun Jeesus antoi kastekäsky, niin sen jälkeen ei voi uudestisyntyä ei pelastua ilman upotuskastetta. Mattila tekee alokasmaisen asiavirheen.

Mark 16:15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Uudestisyntyminen vaatii upotuskasteen, koska Jeesus niin on opettanut. Ilman vettä ja Henkeä ei kukaan uudestisynny. Kuten Pietari sanoi, iman uskovien upotuskastetta ole pelastusta ja syntien anteeksisaamista, joten uudestisyntyminen edellyttää upotuskastetta, kuten myös Jeesus opetti.

Joh 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.

Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

• 8. EHDOTON EHTOOLLINEN

"Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: 'Ottakaa, tämä on minun ruumiini'. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä." - Markus 14:22-23

Apostolisessa seurakunnassa jaettiin päivittäin ehtoollista kodeissa, mutta helluntailiikkeessä ehtoollista voi jakaa vain vanhemmisto, se voi tapahtua vain kirkkorakennuksessa ja sinne on oltava erityinen pukeutumiskoodikin.

Ehtoollisen merkitys on myös riisuttu pelkäksi muistoateriaksi, mutta jos sillä ei ole sen suurempaa merkitystä, niin kuinka joku sitä "syö ja juo tuomioksensa" (1.Kor. 11:29) ja kuinka "sen palan jälkeen, meni häneen saatana" (Joh. 13:27), jos sillä ei ole suuri hengellinen merkitys?

Katolinen messu-uhri on suuresti ylikorostusta ja Kristuksen sovitustyön halveksuntaa, mutta pelkäksi muistoateriaksi alentamisessa voidaan myös jotain menettää, sillä tiedän erään helluntailaisen raittiin veljen, joka tuli aikanaan uskoon ja sai rauhan nautittuaan ehtoollista.

9. PROFETOINNISTA ENNUSTELUUN

"Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä." - Markus 13:32

On hyvä olla tietoinen ajanmerkeistä, koska ne ovat meille Raamattuun annettu, mutta helluntailiikkeen matkan varrella on langettu useita kertoja ennustamaan tarkasti Jeesuksen tulo. Ehkä tunnetuin esimerkki on vuosi 1988 ja kirja "88 syytä miksi Jeesus tulee vuonna '88". Tämä on rokottanut paljon terveelle julistukselle Herran paluusta, joka voi tapahtua milloin vain.

Tähän itsekin lankesin joskus ja olen saanut tehdä tästä parannusta, sillä seurakunnan armotalouskauden päätöstä ei lasketa ajassa vaan sieluissa (Room.11:25).

Povausjonosta on myös tullut nornaalikäytäntö, kun pelätään Hengen sammuttamista, niin ei koetella laisinkaan ja tietäjähenki on päässyt sisälle moniin paikkoihin sekä saanut monet hylkäämään Raamatun luvun.

10. MEIDÄN MENESTYSTEOLOGIT

"Voi suruttomia Siionissa, huolettomia Samarian vuorella, kansoista ensimmäisen ylimyksiä, joiden tykö Israelin heimo tulee!" - Aamos 6:1

Jos luterilaisuus synnytti liberaaliteologian, niin helluntailaisuus synnytti menestysteologian eikä se ole sattumaa, vaan maaperä on ollut otollinen.

Puhuttaessa Pyhän Hengen antamasta ilosta Herrassa, on unohdettu kolikon toinen puoli, joka Pyhän Hengen antama tulikaste kärsimyksen koulussa, sillä "Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Luuk. 3:16).

Kaikki edellä kirjoittamani yhdeksän kohtaa sekä muut korostukset ovat luoneet pohjan sille, että on syntynyt väärennös ja sitä ei ole tunnistettu. Kuitenkin ensimmäiset virtaukset vierasta tulta tulivat jo varhain lieveilmiöinö jo Azusakadulla, Myöhäissadeliikkeessä ja lopulta uskonliikkeenä, koska vaalittiin oman liikkeen yhteyttä totuuden kustannuksella.

"Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan" (Gal. 5:9) olisi tullut muistaa, kun otettiin sellaisia eksyttäjiä vastaan kuin William Branham, A.A. Allen, Tommy Hicks ja Kathryn Kuhlman.

Mikä on tulevaisuus helluntailiikkeessä?

"Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus." - Ilmestyskirja 3:19

Kaiken tämän kirjoitettuani totean, että itse olen opillisesti hyvin lähellä perinteistä helluntailaisuutta ja useat näistä perinnäissäännöistä ovat pieniä lieveilmiöitä, mutta niistä on syntynyt suuri saastan joki, kun puhdas lähde on ehtynyt.

Kun joku nuhtelee, sitä ei pidä pitää katkerana pahanpuhumisena, vaan monesti se on aitoa huolta ja sitä rakkautta, jolla Jeesus rakastaa laodikealaisia.

"Älä nuhtele pilkkaajaa, ettei hän sinua vihaisi; nuhtele viisasta, niin hän sinua rakastaa." - Sananlaskut 9:8

Hiljattain julkaistiin kirja Harhaanjohtajat (2017), jossa oli katkeraakin tilitystä, mutta myös aiheellista huolta esimerkiksi Patrick Tiaisen toiminnasta. Seinäjoella helluntaiseurakunnan pastori totesi, ettei tunnista omaa seurakuntaansa ja ettei heillä ole menestysteologiaa, johon en tiennyt nauraako vaiko itkeä, sillä vasta oli TV7:llä kyseisen seurakunnanan evankelista kehunut menestysteologiaan isää Kenneth E. Haginia.

Jos sen verran olisi viisautta ottaa nuhdetta vastaan ja olisi sen verran rakkautta myös omaa liikettä kohtaan, että tunnustettaisiin sen oikeat synnit (eikä kuten helluntaipiispa Mika Yrjölä etsiessään ekumeniaa), niin olen varma että Jeesus Kristus on tänään sama, kuin eilen.

... Jatkuu

• M.M_on_väärä_profeetta

>>>Tähän itsekin lankesin joskus ja olen saanut tehdä tästä parannusta, sillä seurakunnan armotalouskauden päätöstä ei lasketa ajassa vaan sieluissa <<<

Sinä Mauno Mattila et ole tehnyt parannusta. Varoittelet ulkomaalaisista eksyttäjistä ja itse edelleen levittelet vääriä profetioita. Kun etsit tikkua muiden silmästä, niin katso omaan silmääsi, koska sieltä voi todellakin löytyä iso hirsi.

Tässä on todisteet siitä, että Mattila on edelleen vieraan tule ja väärien profetoiden pauloissa.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15508520/mauno-mattila-jakaa-profetiaa-etta-donald-trump-olisi-jumalan-pasuuna

• puurot.ja.vellit

Mauno, sinä kirjoitit seuraavaa:

" Tähän itsekin lankesin joskus ja olen saanut tehdä tästä parannusta, sillä seurakunnan armotalouskauden päätöstä ei lasketa ajassa vaan sieluissa (Room.11:25). "

33/38
        25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,

Biblia 1776
        25 Sillä en minä tahdo salata teiltä, rakkaat veljet, tätä salaisuutta, (ettette itsellänne ylpeilisi,) että paatumus on puolittain Israelille tullut, siihenasti kuin pakanain täydellisyys tulis.

King James
        25 For I would not, brethren, that ye should be ignorant of this mystery, lest ye should be wise in your own conceits; that blindness in part is happened to Israel, until the fulness of the Gentiles be come in.

Eli ei ole kyse mistään "täydestä luvusta" vaan pakanoiden "täydellisyydestä"

Jos tutkit alkukieltä, vaikkapa Novumista, niin sitä kautta asia selvinnee sinullekin.

to pleroma !

12 Mutta jos heidän lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!
        12 Mutta jos heidän lankeemisensa on maailman rikkaus ja heidän vähennöksensä on pakanain rikkaus; kuinka paljoa enemmin heidän täydellisyytensä?
        12 Now if the fall of them be the riches of the world, and the diminishing of them the riches of the Gentiles; how much more their fulness?

Tässä saman luvun 12 jakeessa tuo sama "to pleroma" on käännetty täydellisyys /täyteys !

Tämä "täysi luku" oppi on laittanut uskovat keskittymään vain märään eikä laatuun !

Jeesus taas toimi itse ihan päinvastoin, Hän seuloi rankastikin opetuslapsiaan !

Tässä esimerkki:

51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
        52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
        53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
        57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
        58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
        59 Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa.
        60 Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat: "Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?"
        61 Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: "Loukkaako tämä teitä?
        62 Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!
        63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
        64 Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
        65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
        !!!
        66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
        67 Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
        !!!

• "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä." - 1. Johannes 1:8-9

Puhutaan paluusta helluntaihin ja on tietenkin hyvä kysyä, että koska ja miksi sieltä lähdettiin? Armo on kuitenkin Golgatalle, jonne on palattava ja uskon Herramme rakastavan niin paljon helluntailiikettä, että jos se ei mene sinne hyvällä, niin sitten pahalla; jos ei kalastajilla, niin sitten metsästäjillä.

Tästä on jo merkit ilmassa, kun Iso Kirja on ollut yt-neuvotteluissa ja kastettujen määrät laskee sekä ennusteen mukaan osa seurakunnista sulkee 2030-luvulle mennessä ovensa.

"Mihin pitäisi teitä vielä lyödä, kun yhä jatkatte luopumustanne? Koko pää on kipeä, koko sydän sairas. Kantapäästä kiireeseen asti ei ole tervettä paikkaa, ainoastaan haavoja, mustelmia ja vereksiä lyömiä, joita ei ole puserrettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty. Teidän maanne on autiona, teidän kaupunkinne ovat tulella poltetut." - Jesaja 1:5-7

Rakkaat helluntaiveljet ja -sisaret. Eikö yhdessä heitetä oma erinomaisuutemme, hovikelpoisuutemme ja korskan henki ulos. Viskataan noitakirjat nuotioon Joyce Meyeriä, Rick Warrenia ja Bill Johnsonia myöten, jotka ovat vain lihottaneet hengellistä egoamme tyhjillä lupauksilla, ja vaikka niiden arvo onkin enemmän kuin 50,000 hopearahaa.

Lähdetään Golgatalla etsimään Herraa, palataan Sanaan ja aletaan rukoilemaan totisella sydämellä armoa. Silloin varmasti me löydämme helluntain, sielujen pelastuksen ja virvoituksen ajat Herran kasvoista, kuten niin monesti aiemminkin. Aamen.

Siunauksin, MM.

• Oikein.kirjoittaa.M.M

No, ihan oikeinhan tuo teidän Insinöörinne kirjoittaa! Mitä te häntä aina haukutte?

Itse olen kirjoitellut samanlaisia... No, ettehän te (kaikki) ole minustakaan tykänneet.

Kiitoksia Mattilalle hyvästä saarnasta.

Ei, ei! Minä en teidän seurakuntiinne enää liity.

Ei yksi Mattila vielä kesää tee. 🌻🌷🌼

• M.M._on_eksyttäjä

>>>https://keskustelu.suomi24.fi/t/15508520/mauno-mattila-jakaa-profetiaa-etta-donald-trump-olisi-jumalan-pasuuna<<<

Mauno Mattila, katso itse ensin omaan peiliisi. Olet viime aikoina jakanut paljon vierasta tulta ja harhaoppeja. Olet myös langennut halpamaiseen Raamatun vääristelyyn ja väärentämiseen. Tässä on todisteet asiasta:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15264659/mauno-mattilan-eksytys-kasteesta#comment-93870433

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15515007/nokia-missio#comment-96136561

Mauno Mattila itse asiassa tunnustaa olevansa okkultistisessa siteissä näillä sanoilla: - Koska jos ihmisellä on okkultistinen side, niin se vaikuttaa häneen sillä lailla, että hän alkaa väärentää Jumalan sanaa. Hän ei ymmärrä. Niikö minä olen kertonut omasta eksymyksen tiestään. Mut sitten tämä Jumalan sana lähtee pois kans. Ja vaelletaan, niinkö tässä sanotaan, kavaluudessa.

https://www.youtube.com/watch?v=2UIDzxWVDx4&feature=youtu.be&t=1389

• No_Man_IS_An_Island

Lahkot hiiipuvat siksi, että ne ovat lahkoja. Ja jos ne jatkavat "elinvoimaisina", kuten vaikkapa katolinen tai ortodoksinen kirkko, silloin niitä ylläpidetään rahalla ja syvään ikostetuilla perinteillä. On turha toivoa jatkuvuutta jollekin tietylle lahkolle, tässä tapauksessa helluntailaisuudelle, koska Kristuksessa ei ole lahkoja eikä Jumala suhtaudu skitsofreenisesti Kristukseen tyyliin: "On totta, että minun Pojassani te kaikki olette yhtä, MUTTA minä tarvitsen näitä herätysliikkeitä..."

• puurot.ja.vellit

Mauno raukka vain ei tajua yhäkään sitä perus asiaa, että helluntailaisuus on itsessään jo kapinaa Jumalaa ja Hänen hyvää tahtoaan vastaan !!!

Siis koko pohja ja perusta koko toiminnalle on aivan väärä, miten sen päälle rakentaminen olisi toimivaa ja hyvää !

19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
      20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, ERISEURAT, LAHKOT,21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

Kaikki herätysliikkeet ja kirkkokunnat ovat Raamatun terveen opetuksen mukaan ERISEUROJA eli LAHKOJA eli PUOLUEITA !

Sellaiseen osallistuminen ja sen Jumalan lasten hajaannuksen ylläpitäminen on jo itsessään siis kapinaa Jumalaa ja Hänen hyvää tahtoaan vastaan !

Kysmys siis kuuluu, että onko Kristus eli Seurakunta jaettu ???

1. Kor. 1:13 Onko Kristus jaettu?

Vastaus on selvä myös:

ON !!!

Ja te ylläpidätte sitä jakoa ja srk:n hajaannusta kuulumalla eriseuroihinne eli lahkoihinne eli puolueisiinne !

Tätä asiaa on julistettu yli 10 vuotta jo Suomessa, mutta parannusta te ette ole tehneet, vielä tässäkään ajassa !

Ja silti siis ihmettelette sitä, että miksi Jumala ja Hänen voimansa ei näy keskuudessanne !!!

HERÄTKÄÄ JO VIHDOIN !

12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
      13 Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen

HUOM !

Tämä ei ole sanoma eriseuroille eikä puolueille !!!

Tämä on sanoma ja kehoitus jokaikiselle YKSILÖ USKOVALLE, tekemään henkilökohtainen parannus tässä asiassa !

Siis puolueet ja puoluehenkiset jatkavat varmasti toimintaansa loputtomasti, ja siten vain yksilö uskova voi ojenteutua toimimaan Jumalan tahdossa tässäkin asiassa !

1. Kor. 12:12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat YKSI ruumis, niin on Kristuskin;

1. Kor. 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut YHDEKSI ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Siis YKSI Seurakunta, eikä useita erillisiä puolueita !!!

• eksytys-sokaisee

Herätys alkaa henkiökohtaisella tasolla siitä että eksynyt myöntää olevansa eksytetty ja tekee parannuksen. Tämä on kaikkein vaikein rasti.
      Turha pitää palkkalistoilla sellaisia puhujia jotka eksyttävät. Potkut eksyttäjille.

Ps. 40:4
      (40:5) Autuas se mies, joka panee turvansa Herraan eikä käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka valheeseen eksyvät!

Hepr. 3:10
      sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;

Eksytystä (oikean ja väärän sekoitusta) on vaikea havaita jos ei ole kellään seurakunnassa henkien erottamisen armolahjaa.

Kiitos M.Mattila hyvästä ja ajatuksia herättävästä asiallisesta kirjoituksesta.

• puurot.ja.vellit

Niin ja Mauno, sinä siis et pysty muuttamaan helluntai liikettä, se on turhaa touhua ja ilmaan huitomista vain !

Yhtä vähän helluntailaisuus muuttuu, kuin ovat kirkkokunnat muuttuneet, vaikka niitäkin ja niiden toimintaa, on moni epätoivoisesti yrittänyt muuttaa !

Jeesus ei käännyttänyt MASSOJA eikä pyrkinyt massojen käännyttämiseen, vaan Hän kohtasi jokaisen ihmisen henkilökohtaisesti !

Usko on HENKILÖKOHTAINEN, eikä mikään massojen usko eli "puolue usko".

Kukin tulee autuaaksi vain ja ainoastaan OMALLA Uskollaan, jonka Jumala on kyennyt uskovassa synnyttämään !

Eli ei ole olemassa edes mitään "kollektiivi uskoa", siis Jumalan näkökannalta katsottuna !

Vaikka siis ihmisen näkökulmasta sellaiselta voisi näyttääkin !

• enlueenääkumpaakaan

Kokeilkaa olla hiljaa jonkin aikaa te molemmat aloittaja ja puuronvellit, se tekee hyvää itsellenne ja foorumille ja koko herätykselle.

• voisilmä

vaikka ettehän te siihen kykene tietenkään!

• puurot.ja.vellit
        enlueenääkumpaakaan kirjoitti:

Kokeilkaa olla hiljaa jonkin aikaa te molemmat aloittaja ja puuronvellit, se tekee hyvää itsellenne ja foorumille ja koko herätykselle.

Sori nyt vaan, mutta sinä et päätä ja määrää sitä, että kuka täällä kirjoittaa ja mitä !

Eli vaikka voisitkin omissa piireissäsi määräillä ja hiljentää muita, niin täällä se ei onnistu.

Miksi et siis noudata edes itse sanomaasi, eli tätä: " enlueenääkumpaakaan "

Sinulla on siis itselläsi ihan vapaa valinta, joten miksi kiukuttelet minulle ???

• oytyer
        puurot.ja.vellit kirjoitti:

Sori nyt vaan, mutta sinä et päätä ja määrää sitä, että kuka täällä kirjoittaa ja mitä !

Eli vaikka voisitkin omissa piireissäsi määräillä ja hiljentää muita, niin täällä se ei onnistu.

Miksi et siis noudata edes itse sanomaasi, eli tätä: " enlueenääkumpaakaan "

Sinulla on siis itselläsi ihan vapaa valinta, joten miksi kiukuttelet minulle ???

Mauno osoitti kirjoituksensa helluntailiikkeelle. Siksi olisi asiallista, että asianomaiset kommentoisivat tätä keskustelua eikä toraistit ja muut ainakaan näin häiritsevän paljon.

• weijolaiset
        oytyer kirjoitti:

Mauno osoitti kirjoituksensa helluntailiikkeelle. Siksi olisi asiallista, että asianomaiset kommentoisivat tätä keskustelua eikä toraistit ja muut ainakaan näin häiritsevän paljon.

Yhäkin vain se on niin, että kukin täällä saa vapaasti kommentoida toisten kirjoituksia, jos vain ei riko foorumin sääntöjä !!!

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää ja hyväksyä ?

• oytyer
        weijolaiset kirjoitti:

Yhäkin vain se on niin, että kukin täällä saa vapaasti kommentoida toisten kirjoituksia, jos vain ei riko foorumin sääntöjä !!!

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää ja hyväksyä ?

Saa toki. Mutta sanoinkin, että olisi asiallista toimia toisella tapaa eikä massapostata keskustelua täyteen. Yksi vaihtoehto sinulle olisi vaikka tehdä uusi aloitus ja keskustella siellä. Nyt nämä puurot ja vellit jne. kommentit peittää itse asian, niin ettei muut saa tilaa. Varsinkin kun aina on sitä samaa jauhamista, joka luulisi jo tulleen käsitellyksi.

• ettäsilleesti
        oytyer kirjoitti:

Helluntailiikkeen edustajat eivät notku täällä. Tämä ei ole helluntailiikkeen palsta.

Ei Mauno väärässäkään ole. Itse tajusin nuo asiat jo 70-luvun lopulla ja siirryin muihin kuvioihin. Mutta onko tällaisesta päätoimisesta hengellisten liikkeiden ja seurakuntien repostelusta mitään hyötyäkään? Ne ovat aina lähteneet, jotka Jumala on johdattanut muualle. Samoin ne, jotka eivät koe enää liikettä omakseen. Ne jotka viihtyvät, eivät lotkauta korvaansa. Todennäköisesti vain tiivistävät rivit hyökkäyksien edessä. On myös pakko sanoa, että nykyajan helluntailaisuudessa harrastetaan myös itsekritiikkiä.

MM:n postauksien kautta olemme kuulleet ketkä kaikki ovat harhaoppisia. Mutta epäselväksi on jäänyt, onko sellaista yhteisöä olemassakaan, mikä ei ole. Paitsi tietysti MM ja hänen vaimonsa.:)

• weijolaiset
        oytyer kirjoitti:

Saa toki. Mutta sanoinkin, että olisi asiallista toimia toisella tapaa eikä massapostata keskustelua täyteen. Yksi vaihtoehto sinulle olisi vaikka tehdä uusi aloitus ja keskustella siellä. Nyt nämä puurot ja vellit jne. kommentit peittää itse asian, niin ettei muut saa tilaa. Varsinkin kun aina on sitä samaa jauhamista, joka luulisi jo tulleen käsitellyksi.

Eli yhä vain jatkat samaa jankkaamistasi !

Eli sinä haluat päättää ja määrätä sen, että kuka kirjoittaa ja mitä !

Eikö sinulla riitä kapasiteettia tajuta edes sitä, että mitä sinulle on jo pariinkin kertaan sanottu ?

Yritä nyt hyvä ihminen hyväksyä se tosiasiana, että täällä kukin saa ihan vapaasti kommentoida mitä vaan ja minkä verran vaan.

Massapostitus on säännöissä kielletty, joten jos sellaista huomaat, niin voithan toki siitä ilmoittaa ylläpidolle.

Mutta oikeasti siis, sinun on vain hyväksyttävä muiden vapaus kirjoittaa haluamansa, tykkäät sinä siitä tai et, jos siis aiot täällä kirjoitella.

Se nyt vain on niin, etkä sinä voi sitä oikeutta keneltäkään kiistää tai evätä, yritä nyt hyvä ihminen vihdoin ymmärtää se tosiasia !

• mattila_eksyttää

>>>On opetettu, että uudestisyntymiseen tarvitaan upotuskaste ja ilman sitä ei pelastu. Jos tämä olisi totta, ei ristinryöväri olisi pelastunut <<<

Mauno Mattila tekee taas ilmiselviä asiavirheitä. Mattila ei osaa ottaa edes sellaista huomioon, että ristinryövärin pelastuessa Jeesus ei ollut vielä antanut kastekäskyä, jossa asetetaan upotuskaste pelastumisen ehdoksi. Sen takia ristinryöväri pelastui. Mutta kun Jeesus antoi kastekäsky, niin sen jälkeen ei voi uudestisyntyä ei pelastua ilman upotuskastetta. Mattila tekee alokasmaisen asiavirheen.

Mark 16:15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Uudestisyntyminen vaatii upotuskasteen, koska Jeesus niin on opettanut. Ilman vettä ja Henkeä ei kukaan uudestisynny. Kuten Pietari sanoi, iman uskovien upotuskastetta ole pelastusta ja syntien anteeksisaamista, joten uudestisyntyminen edellyttää upotuskastetta, kuten myös Jeesus opetti.

Joh 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.

Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

• Uloslahkoista

Kymmenykset Mooseksen aikana "satosi parhaasta" oli verot. Nyt lahkoissa pitää maksaa bruttotuloistaan kymmenykset kun olet ensin valtiolle maksanut verot! Ryövääjät!!

• ettäsilleesti

Älä puhu potaskaa. Kymmenyksien maksaminen on ollut kaikissa vapaissa seurakunnissa aina vapaaehtoista. Kukaan ei kysy maksoitko ja paljonko annoit. Eikä se kuulu sinullekaan kuka maksaa ja minkä verran maksaa.

On lapsellista kuvitella, että seurakunnat pysyvät pystyssä ilman rahaa. Tai raha putoaa taivaasta pastorin palkkaan, kiinteistön ylläpitoon ym. juokseviin kustannuksiin. Vastuulliset kristityt osallistuvat seurakunnan ylläpitämiseen, josta hengellistä ruokaa saavat. Eivätkä ainakaan kitise, jos joku toinen niin tekee.

• puurot.ja.vellit
        ettäsilleesti kirjoitti:

Älä puhu potaskaa. Kymmenyksien maksaminen on ollut kaikissa vapaissa seurakunnissa aina vapaaehtoista. Kukaan ei kysy maksoitko ja paljonko annoit. Eikä se kuulu sinullekaan kuka maksaa ja minkä verran maksaa.

On lapsellista kuvitella, että seurakunnat pysyvät pystyssä ilman rahaa. Tai raha putoaa taivaasta pastorin palkkaan, kiinteistön ylläpitoon ym. juokseviin kustannuksiin. Vastuulliset kristityt osallistuvat seurakunnan ylläpitämiseen, josta hengellistä ruokaa saavat. Eivätkä ainakaan kitise, jos joku toinen niin tekee.

Sori vaan, mutta ne kymmenykset kuuluivat lakiliittoon, eivätkä kuulu uuteen liittoon.

Uudessa liitossa toimitaan ihan eri tavoin ja eri pohjalta ja perustalta.

Siis uudessa liitossa uskova jakaa omastaan Jumalan tahdon mukaan sen verran mihin Herra kehoittaa ja mihin kehoittaa varojaan jakamaan !

Tässä esimerkki uuden liiton Hengessä toimimisesta:

Apostolien teot 4
        34 Ei myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista; sillä kaikki, joilla oli maatiloja tai taloja, myivät ne ja toivat myytyjen hinnan
        35 ja panivat apostolien jalkojen juureen; ja jokaiselle jaettiin sen mukaan, kuin hän tarvitsi.
        36 Niinpä Joosef, jota apostolit kutsuivat Barnabaaksi-se on käännettynä: kehoittaja-leeviläinen, syntyisin Kyprosta,
        37 myi omistamansa pellon, toi rahat ja pani ne apostolien jalkojen juureen.

Tämä on ihan muuta kuin mitä on lakihenkinen kymmenyksien maksaminen, siis puolipakolla hampaat irvessä !

2. Kor. 9:7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

Miksi siis edes puhutaan ja opetetaan "kymmenyksistä", kun lakiliitto on JO lakkautettu ja kymmenykset sellaisenaan, kuuluivat siihen lakkautettuun lakiliittoon ?

• Uloslahkoista
        puurot.ja.vellit kirjoitti:

Sori vaan, mutta ne kymmenykset kuuluivat lakiliittoon, eivätkä kuulu uuteen liittoon.

Uudessa liitossa toimitaan ihan eri tavoin ja eri pohjalta ja perustalta.

Siis uudessa liitossa uskova jakaa omastaan Jumalan tahdon mukaan sen verran mihin Herra kehoittaa ja mihin kehoittaa varojaan jakamaan !

Tässä esimerkki uuden liiton Hengessä toimimisesta:

Apostolien teot 4
        34 Ei myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista; sillä kaikki, joilla oli maatiloja tai taloja, myivät ne ja toivat myytyjen hinnan
        35 ja panivat apostolien jalkojen juureen; ja jokaiselle jaettiin sen mukaan, kuin hän tarvitsi.
        36 Niinpä Joosef, jota apostolit kutsuivat Barnabaaksi-se on käännettynä: kehoittaja-leeviläinen, syntyisin Kyprosta,
        37 myi omistamansa pellon, toi rahat ja pani ne apostolien jalkojen juureen.

Tämä on ihan muuta kuin mitä on lakihenkinen kymmenyksien maksaminen, siis puolipakolla hampaat irvessä !

2. Kor. 9:7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

Miksi siis edes puhutaan ja opetetaan "kymmenyksistä", kun lakiliitto on JO lakkautettu ja kymmenykset sellaisenaan, kuuluivat siihen lakkautettuun lakiliittoon ?

Juuri näin. Lahkoissa saarnataan ja pidetään "Raamattutunti" kymmenyksistä ja rivien välistä uhkaillaan. Kovaa on duunarin elättää perheensä kun maksaa puusepän palkasta (9€/t) yhteensä 30-35% veroja. 20-25 valtiolle ja 10% lahkolle!

• Karjalanpoikii

Jeesus Kristus, Jumalan Poika... Armahda meitä!

• Sellainenmies

Mauno Mattila löi minulle bannin facenbookissa kun kerroin kuuluvani perinteiseen helluntaiseurakuntaan. Oli pettymys kun ei saanut minua kiinni jostain naisten johtamasta torontolaispoppoosta. Lupasi heti paljastaa oman seurakuntayhteisönsä kunhan teen sen ensiksi. No se jäi lupaukseksi. Ei ollut sanansa mittaa miehessä. Lähetystyötä hän ei myöskään arvosta vaan leimaa henkeen ja vereen lähetystyötä tekevän missionarikonkarit menestysteologeiksi.

• Ymmärtäkää

Mauno Mattilan pitää kaikkia harhaoppisina. Kuitenkin roikkuu vielä helluntaiseurakunnissa ja tavallaan sahaa omaa oksaansa. Tavallaan oman pesänsä likaaja.

• Vapaaksi10248

Tää unohtui, HENKIVALLAT  IHMISESSÄ

Fil.6:12.  Sillä  meillä  ei ole taistelu  verta  ja lihaa  vastaan, vaan hallituksia  vastaan, valtoja vastaan, tässä  pimeydessä  hallitsevia  maailmanvaltiaita  vastaan, pahuuden  henkiolettoja  vastaan taivaan avaruuksissa.

5.Moos.28:15.  Mutta jos sinä et kuule Herraa, sinun Jumalasi,  ääntä etkä tarkoin pidä kaikkia hänen käskyjänsä  ja säädöksiänsä  jotka minä  tänä päivänä  sinulle annan,  niin  kaikki nämä kiroukset tulevat sinun päällesi  ja saavuttavat sinut.

1.Kun.22:19-23.  Mutta hän sanoi;  "Kuule  siis Herran  sana;   Minä näin Herran istuvan  istuimellansa  ja kaiken taivaan  joukon  seisovan  hänen edessään, hänen oikealla  ja vasemmalla  puolellansa.
      20.  Ja  Herra  sanoi;  'Kuka  viekottelisi  Ahabin  lähtemään  sotaan, että hän kaatuisi  Gileabin Raamotissa?  Mikä  vastasi niin mikä näin.
      21.  Silloin tuli henki  ja asettui Herran eteen ja sanoi; ' Minä viekottelen  hänet'. Herra kysyi  häneltä;  'Miten?'
      22.  Hän  vastasi:  'Minä menen  valheen  hengeksi  kaikkien  hänen  profeettainsa  suuhun'.  Silloin Herra sanoi;  'Saat  viekoitella,  siihen  sinä  pystyt;   mene ja tee niin.'
      23.  Katso, nyt Herra  on pannut  valheen  hengen  kaikkien näiden  sinun profeettaisi  suuhun, sillä  Herra on päättänyt  sinun osaksi  onnettomuuden."

Jaak.3:6.9.14.   Myös  Kieli  on tuli, on vääryyden  maailma;  kieli on se  meidän jäsenistämme,  joka  tahraa koko ruumiin  sytyttää tuleen  elämän pyörän,  itse syttyen  helvetissä.
      9.  Kielellä  me kiitämme Herraa ja Isää  ja sillä me kiroamme  ihmisiä, Jumalan kaltaiseksi luotuja;
      14.  Mutta jos teillä on  katkera  kiivaus  ja riitaisuus  sydämessänne,  niin älkää kerskatko älääkä valhetelko totuutta vastaan.
      Jaak.5:9. Älkää huokailko, veljet toisianne vastaan, ettei teitä tuomittaisi;  katso, tuomari seisoo ovella.

Joh.16:7-11.   Kuitenkin minä sanon teille totuuden;  teille on hyväksi, että minä  menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja  tule teidän tykönne;
      mutta  jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
      8.  Ja kun hän tulee, niin hän näyttää  maailmalle todeksi synnin  ja vanhurskauden  ja tuomion;
      9.  synnin koska he eivät usko minuun;
      10. vanhurkauden  koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
      11.  Ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas  on tuomittu.

Joh.16:33.   Tämän  minä olen  teille  puhunut,  että teillä olisi  minussa  rauha. Maalimassa  teillä  on ahdistus:  mutta olkaa  turvallisella  mielellä;  minä olen voittanut  maailman"

• KRkommentoi

Kyllä tässä on taistelu henkivalloista. Itse myös mietin että onko veden heittämistä kiukaille ottaa osaa kommentoimalla mutta jotain on sanottava kun touhu on jatkunut kauan. Paholainen tietää että on vähän aikaa. Mattila ei pidä minua edes uskovaisena. Sanoi sen eräässä facekeskustelussa. Minun Vapahtaja on lihaantullut, ristillä kuollut, ylösnoussut Jeesus Kristus ja uskon Jumalan kolmeen persoonaan Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Olen kokenut uudestisyntymisen ylhäältä ja Henki todistaa sisimmässäni että olen Jumalan lapsi. Ei miunulla ole mitään vihaa ihmisenä Maunoa kohtaan ja emme ole koskaan livenä tavanneet. Kysymys on vain hengellisistä periaatteista. Olen antanut anteeksi sen että hän ei pidä minua uskovana ja väittää että minussa asuu eri Jeesus. Saatte päätellä missä hengessä olen. Kaikki pitää koetella ja tutkia.

• KRkommentoi

Katsoin videon jonka Mattila piti äskettäin Kittilän helluntaiseurakunnassa. Oletan että seurakunta koostuu ikäkkäistä jäsenistä ja he eivät ole somen suurkuluttajia. Ei hän siinä puheessä saarnaa "kymmenestä hellarikäskystä . Puhui jotain toronton harhoista mutta puhe oli sillä kertaa säyseän salonkikelpoista. Mauno panettelee facebookissa lähtes kaikkia harhaoppisiksi, mutta itse hänei ota vastaan negatiivusta palautetta. Esto heilahtaa alle aika ysikön. Ei hänellä ollut kanttia mennä suoraan lähetykseen vastaamaan TV7;n järjestämään palaveriin muutama vuosi sitten. Itse hän pitää oikeuden tuomita yksipuolisesti ketä tahtoo. Maallinenkin oikeus antaa syytetylle oikeuden vastata ja puolustautua. Paavalikin sai siihen mahdollisuuden. Ennen hän arvosti vanhaa helluntailiikettä ja on syyttänyt äärikarismaattisuuteen haksahtanutta liikettä, mutta nyt hän sahaa oksaa koko herätysliikettä ja likaa tavallaan omaa hengellistä pesäänsä jossa on kasvanut. Ei hän teologisesti luterilainen ole mutta vielä riekkuu hellarihenkisten piireissä. Suomessa ei todella ole yhteisöä joka sopisi Mattilan sapluunaksi koska aina jossain opinkohdassa liippaa ja kaverin käsitys oikeasta. Yksin hän saa olla, ja tuskin saa samanmielistä kannattajalahkoa ympärilleen. Onko maan päällä täydellistä ihmistä ja seurakuntaa. Mauno Mattila antaa todella ikävän ja valheellisen kuvan kristillisyydestä korostaen vain ihmisten tekemiä virheitä ja ennen kaikkea näkemällä olemattomia pöpöjä. Ei tällaista ole usko ja elämä Jumalan kanssa. En halua puhua ja kirjoittaa kenestäkään ikävästi mutta teen tämän satojen taivasmatkaajien puolesta. Älkää uskoko kaikkea mitä Mattila puhuu.

• luulenpa

Vertaus kymmenestä neitsyestä on niin tosiasia tänäkin päivänä ja toteutuu silmäimme edessä.Kaikki kymmenen nukkuivat ja puolet heräsi ajoissa ja puolet liian myöhään.Näin tulee käymään.

Ei voida myöskään uskoa jos otetaan kunniaa toinen toiselta."Papit pokkuroi toinen toiselleen ja kunnioittavat toinen toistaan ja bisnesmammonaa ja maallista viisautta oppiarvoineen ja teologisine saivarteluineen. Tämä touhu se vasta voimat ja tuloksen vie.

Joh 5 Jeesus sanoo

43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
      44 Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      55
      6526
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      39
      4281
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      54
      2129
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      37
      1786
    5. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1401
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1139
    7. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1074
    8. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1067
    9. Oletteko kaivattunne kanssa samaa tasoa?

Vai onko out of your league?
      Ikävä
      67
      998
    10. Mitä ajattelisit jos ikäväsi kohde olisi?

Omituinen hiippari?
      Ikävä
      8
      969
    Aihe