Katkera veli

Häpeän-kuilu

Otettiin pitkästä aikaa veljen kanssa vähän kaljaa. Minulle oli täys yllätys, kuinka nopeasti veli muuttui kaunaiseksi. Lopula se oli jo sitä mieltä, että minä olin ansainnut ihan selkäsaunan, jo yksinomaan sen takia, että isä oli kohdellut minua aina silkkihansikkain.

Jostakin se kaivoi vyön ja ryhtyi toteuttamaan uhkaustaan. Sain pistää ihan tosissani hanttiin ja pitkän aikaa. Monta kertaa oli tipalla, mutta silloin vyö olikin ulottumissa tai minä onnistuin vääntymään irti hänen otteestaan. Ajatus, että hän paukuttaisi remmillä pakarani punaisiksi tuntui mielettömän häpeälliseltä. Onneksi minulle, että hän oli enemmän humalassa kuin minä.

Olen muutaman päivän miettinyt asiaa. Oliko kaikki vain pilaa? Miettiikö hän tuollaisia asioita selvinkin päin? Pitääkö minun varoa kehden kesken kohtaamista? En ymmärrä niin huono veli olleeni, että mintua pitäisi noin häpeällisella tavalla käsitellä. En edes kehtaa puhua hänen kanssaan asiasta, niin häpeällisessä koulussa olin.

31

70

Vastaukset

• Toinen puoli asiassa lienee myös totta tämä kaunaisuus. Selvinpäin asiaa veljesi ei asiasta kerro. Syystä tai toisesta. Muuta kalja tekee sen että ” uskaltaa tai rohkenee” asiasta mainita, väkivaltaisesti. Ota puheeksi teidän molempien ollessa selvinpäin, vaikka ei olisi helppoa puheeksi ottaa, kehtaamisesta huolimatta. Itselläni on väkivaltainen isä, selvinkin päin. Hänelle ei puheet asiasta auttaneet. Toivon kuitenkin sinä ja veljesi pystytte keskustelemaan asioista.

• Jos otan puheeksi asian hänen kanssaan, niin luultavasti avaan Pandoran lippaan, olkoonpa hän selvin päin tai humalassa, lopputulos voi olla jonkin asteinen katastrofi. Kaiken taustalla on kuitenkin melko varmasti kateus. Minä olen satsannut opiskeluun ja työhön, hänen maailmansa on täyttynyt liikunnasta ja kavereista. Nuorena ihminen on mukaavuuden haluinen, mutta nyt olemme siirtyneet kunnianhimoiseen ikäkauteen ja vaaka on alkanut kääntyä uuteen asentoon.

Luultavasti hän olisi onnessaan, jos pääsisi haastamaan minut fyysisesti, leikillään tai tosissaan.
      Selvinpäin se olisi varmaankin leikkiä, mutta humalassa täyttä totta.

• Häpeän-kuilu kirjoitti:

Jos otan puheeksi asian hänen kanssaan, niin luultavasti avaan Pandoran lippaan, olkoonpa hän selvin päin tai humalassa, lopputulos voi olla jonkin asteinen katastrofi. Kaiken taustalla on kuitenkin melko varmasti kateus. Minä olen satsannut opiskeluun ja työhön, hänen maailmansa on täyttynyt liikunnasta ja kavereista. Nuorena ihminen on mukaavuuden haluinen, mutta nyt olemme siirtyneet kunnianhimoiseen ikäkauteen ja vaaka on alkanut kääntyä uuteen asentoon.

Luultavasti hän olisi onnessaan, jos pääsisi haastamaan minut fyysisesti, leikillään tai tosissaan.
      Selvinpäin se olisi varmaankin leikkiä, mutta humalassa täyttä totta.

Sinuna pitäisin hajuraon. Niin humalassa hän ei ollut, etteikö itse muistaisi mitä oli tehnyt.
      Koska ei osaa itse asiasta puhua, ei ole sinunkaan siihen puuttua. Joskus voit vain sanoa, ettet ikinä enää avaa kaljapulloa kanssasi, tiedät kyllä miksi.
      Sisaruskateus on raakaa. Se ei koskaan lopu.
      Muista se kun teillä joskus on perinnönjako.

• Me veljen kanssa leikittiin ihan rouvimman puoleisia piiskaleikkeja nuorena, varmaan monet muutkin veljekset ovat sitä tehneet. Minä olin se nuorempi veli. Vanhemmiten se läpsyttely alkoi hävettää ja lopulta sitä pisti hanttiin ihan tosissaan. En osaa sanoa, missä vaiheessa se loppui, jossain 15-20 vuoden välillä.

Aikuisena teki mieli joskus haastaa veli mutta jäi tekemättä, olis ollut noloa hävitä siinä koitoksessa. Se kuitenkin painoi aina hieman enemmän kuin minä ja sillä oli runsaasti kokemusta piiskan antamisessa, minulta kokemus puuttui täysin.

• Humala nostaa pintaan vanhat kaunat ja kateudet. Se on jopa hämmentävää kun selvin päin kaikki ennallaan ja siten humalassa räjähtää julki jotain umpivanhaa. Itse en moisen sukulaisen kanssa humalatilanteeseen haluaisi enää toiste joutua. Hirvittävän alistavalta vallankäytön yritykseltä veljesi toiminta kuulostaa. Ihan selkäpiitä karmii... varmasti ikävä ja häpeää nostattava kokemus sinulle.

• Minulle eräs hyvinkin rutinoitunut juoppo väitti, että humalainen ymmärtää täysin mitä hän on tekemässä. Humala ei ole oikeudessakaan lieventävä asianhaara. Olisiko näistä seikoista pääteltävissä, että humalainen puhuu totuuden, koska selvinpäin ei kehtaa sitä tehdä.

• Joo-o, siksi monet juovat, kun eivät uskalla selvänä ... mitään. Mutta mikään / mihinkään oikeuttava tapa hoidella asioitaan se ei ole eikä se saisi asiain haaroja lieventääkään, päinvastoin. - Nm. Humala ja hulluus ovat synonyymejä

• Otat vaan kiltisti selkääsi, niin kyllä ne välit siitä paranevat!

• Olet varmaan oikeassa. Taustalla on kateus. Taitaa olla isoveli. Se lisää kateuden tunnetta ja katkeroittaa, jos pikkuveli pärjää paremmin ja on tehnyt viisaampia valintoja. Ei tuohon ole lääkettä. Ehkä ei kannata ottaa paria kaljaa enempää veljen kanssa kahdestaan.

• Saattoihan veljesi vain testailla sinua. Se, että hän oli monta kertaa lähellä onnistua, kertoo siitä, ettei hän sittenkään ollut tosissaan. Hän sai kuitenkin viestin perille siitä, että kumpi teistä on oikeasti pomo.

• Kahdeksan vuotta sitten veli järjesti kunnon piiskajaiset, sen jälkeen meillä on mennyt ihan mukavasti. Aluksi mietin poliisille menoa, mutta mitäpä hyötyä siitä olisi. Parin vuoden kuluttua rikos taitaa vanheta. Näin meillä.

• Kysy veljeltäsi mitä helvettiä se meuhkasi. Saatte välinne selväksi.

• Kysy veljeltäsi mitä helvettiä se meuhkasi ja todennäköisesti saat sen selkäsaunan.

• Murkun kuumina vuosina oli meno sitä luokkaa, että pari kertaa jouduin veljen polville poikittain, veli antoi kurinpalautusta "veljen kädellä". Seuraavana päivänä välit olivat jo kuin ei mitään olisi tapahtunut. Paljon enemmän olisi hävettänyt ja suututtanut selkäsauna isän toimesta. Veli oli voimiensa puolesta ja muutenkin minulle idoli ja pani minut itsenikin yrittämään parastani. Eikä se polvelle joutuminen tuntunut niin pahalta, se oli kuin sarjakuvasta otettu vitsi, ei tosi elämää.

Kaverit joskus kyselivät veljen voimatasoja, minä tietenkin ylpeänä kerroin, että riski jätkä on.

Nykyään meillä on ihan hyvät välit.

• Selkäsauna veljeltä menee vielä huumorin piikkiin, harvoinko nuoretmiehet toisiaan kurittavat. Veljesi kuitenkin tietää, kuinka siinä sinun käy, jos tosissaan kokeilette. Eikö se ole melkein sama asia piiskaako veli oikeasti, vai leikitteleekö hän pelkällä ajatuksella.

Mutta jos pyrstölleen saa isältään, niin se on pelkkää häpeää.

• Meiltä väkivaltainen isä hävisi perheestä kun olin 12-vuotias. Oli jotenkin keveämpi ja ilosempi tuntu koko perheessä kun se lähti. Sitä iloa kesti vain hetken, sillä 3 vuotta minua vanhempi veli astui hänen sijaansa ja taas meikäläinen sai kasvattavia selkäsaunoja vitaalla ja taatusti paljaalle.

Ei minua hävetä puhua asiasta, vaikka vielä 15-vuotiaana veljen polville jouduin. Saamani kuritus lähinnä lisäsi halujani tehdä pahuuksia. Enkä usko, että teini-ikäistä enää piiskaamalla kuriin saa.

• Moni on saanut veljeltään turpaansa: ei kuulosta kovinkaan mukavalta kulkea ympäriinsä silmä mustana ja huuli halki. Paljon fiksumpaa olisi jos veli kahdenkesken antaisi oikeasti piiskaa. Tuskin se edes kamalasti nolottaisi, koska sinä jo valmiiksi tiedät, että veljesi siihen pystyy. Teidän välit paranisivat kummasti, kun veli saisi näyttää olevansa oikeasti isoveli. Sitä paitsi miehet pitävät fyysistä voimaa hyvin tärkeänä ominaisuutena ja veljesi olisi siinä ykkönen, se olisi tärkeä asia hänelle.

• Ei aloittajan kannata niin tosissaan ottaa, maailma esittäytyy sinulle melkoisen värikkäänä ja jännittävänä, sellaista elämä on. Mutta vielä jäät jälkeen jos kerron omista kokemuksistani.

Heti kun muutin kotoa pois alkoi velipuoli tehdä "tarkastuksia" minun kämpälle. Moitittavaa löytyi ja usein katselmus päättyi siihen, että sain piiskaa häneltä. Ei mitään hirveätä kiduttamista, mutta häpeän tuotto olikin siinä tärkeämpi pointti ja sitä kyllä kertyi minulle runsaasti. Kämppä oli peruja velipuolen isältään ja ajatuksena oli, että veli kaupungissa käydessään voi yöpyä myös siinä, siksipä hänellä on avain.

En kehdannut mitenkään tehdä numeroa veljen tekemisistä, vaan jäin odottamaan, että hieman vielä vanhenen ja voimistun niin näytän hänelle mistä kana kusee. Niin ei kuitenkaan käynyt, veli kävi ahkerammin salilla ja hän kehittyi taitavaksi nujertamaan minut. Raippa meillä laulelee vieläkin, viimeksi juhannuksena, vaikka olen jo kolmekymppinen.

Olen varma, että veljellä on fetissi asiassa. Omaa tilaani en osaa arvioida, ehkä asia on iän myötä alkanut kutkuttamaan minua, mutta jos tilanteen saisi poikki pelkällä napin painalluksella, niin varmasti olisin sitä jo käyttänyt. Kun selkäsaunan anto on ajankohtainen, itsellani ei taatusti jäykisty mikään, adrenaliinit on huipussa , haukon henkeä ja sydän jyskyttää. Se on vielä paljon jännenpää kuin vuoronsa odottaminen urheilukisoissa. Tuosta kaikesta olen päätellyt ettei minulla ainakaan ole fetissiä. Mutta veli näyttää sen innokkaammalta, mitä enemmmän yritän karkuun tai selvitä puhumalla. Uskon hänen piiskaavan muitakin, koska hän on erittäin taitava sidonnoissaan ja käsittelyssä. Ainakin hän on etukäteen tarkasti miettinyt kuinka homman hoitaa. Olen aivan altavastaaja meidän matseissa, vaikka me kokomme puolesta painittaisiin samassa sarjassa.

Kiusallinen puoli asiassa on myös se, että veli tekee asiasta numeron, ainakin kun ollaan kahden kesken. Onko mahdollista ettei häneltä karkaa jotakin muidenkin korville. Joka tapauksessa täytyy olla kiitollinen niistä asioista, jotka ovat hyvin hänen ja minun suhteessa. En voi syyttää, että hän olisi pakottanut minua mihinkään pahaan, no onhan ne selkäsaunatkin pakottamista, mutta niitä ei lasketa. Hän on ahkera ja siisti mies ja olen varma, että jos joutuisin vaikeuksiin, niin hän olisi ensimmäisenä auttamassa, muutenkin kuin vitsan kanssa.

Jos tämä teksti joutuu veljeni käsiin, niin hän lukee sellaisiakin asioita, joista emme ole koskaan puhuneet. Siitäpä näkee, että me olemme maailman hulluinmat veljekset – varsinkin hän.

• Jos joku saa vielä aikuisena veljeltään rehellisen selkäsaunan, niin on syytä ruveta kuntoilemaan.

• Veljekset voivat olla fyysisiltä ominaisuuksiltaan niin erilaisia, että siinä ei kuntoilu auta. Oma veljeni on karhun veroinen voimiltaan, minä en pääse lähellekään hänen lukujaan. Tietenkin voi juosta karkuun, mutta veli on kova juoksija lyhyillä matkoilla, pärjään hänelle vain pitkillä matkoilla ja sellainenkin vaatii etumatkaa, muuten juoksu päättyy hyvin lyhyeen. Yksi typeryys penskana juostessa häntä karkuun oli mutkittelu, koska perässä tulija voi oikoa mutkat.

• Aktiivimallilla taataan katkeruus etukäteen. On täysin turhaa ryhtyä väittämään tietoisesti asiain tilasta niin, ettei tiedä.

• Onneksi olen näin vanhana vielä hyväkuntoinen niin ei saa kiinni kuin autolla tai mopolla. En ole koskaan saanu selkääni veljiltäni. Loinpa samalla pakosuunnitelman siltä jos sattuu saamaan selkääni ihan vaan siksi etten ole saanu.

• En ole minäkään saanut koskaan selkään veljeltä, mutta muuten hän on kyllä mahtiaan esitellyt monella tapaa. Esim. pistämällä hartiani mattoon, ei päästä kulkemaan ovista, riistää minulta esineitä, ei päästä minua lähtemään sohvalta, onpa hän jonkun kerran vienyt minut väkisin ulos. Ja tietenkin aina pitäisi olla mittelemässä urheilusuorituksilla voimia. Veljellä on vastustamaton halu esitellä voimiaan.

Minäkin tarvitsisin ilmeisesti jonkinlaisen pakosuunnitelman.

• Ei siinä pakosuunnitelmat auta, kun veli yllättää. Ei ollut mitään syytä, veli päätti kuitenkin näyttää kuinka käy, jollei hänen typeriä ideoitaan noudata. Vaikka oli minua nuorempi, niin leikki aina pomoa.

• Veli pisti multa halutessaan turvan tukkoon yhdellä lauseella, esim sanomalla:
    – Olet kunnolla taikka minä annan sulle selkäsaunan.
    Vaikka en varsinaisesti häneltä koskaan selkääni saanut, niin kuitenkin pelkäsin häntä niin paljon, että tottelin heti. Ilmeisesti tuollainen asetelma oli mahdollinen siksi, että meillä kotona käytettiin piiskaa. Eikä varsinkaan kavereiden nähden huvittanut ruveta kokeilemaan mitä tapahtuu. jos en tottele.

• Itse olen saanut nuorempana monesti veljeltäni selkäsaunan. En voi niistä valittaa, koska siihen aikaan laki salli piiskaamisen. Ei veli koskaan mukiloinut tai pahoinpidellyt, antoi vain risua paljaalle pyllylle. Hankkiessani selkäsaunaa tiesin ihan tarkkaan mitä seuraa, jos kärähdän tekemisistäni.

Syitä kurinpalautukseen oli useita, juopottelu, tupakointi, aikatauluista lipsuminen, valehtelu, tehtävien laiminlyönti jne. Lapsena ja nuorena sen hyväksyi, että meillä on tällaiset säännöt ja niitä noudatetaan.

Olin jo hyvän matkaa yli kahdenkymmenen, kun veli minut viimeisen kerran piiskasi. Olin juhannuksena ryypiskellyt ja oksensin makuuhuoneen latialle. Ei auttanut, vaikka seuraavana päivänä siivosin jälkeni. Aluksi veli naureskeli, että hän joutuu piiskaamaan aikuisen miehen. En minäkään asiaan vakavasti suhtautunut, mutta lopulta tilanne meni kuitenkin niin pitkälle, että tosissaan väännettiin. Lopputuloksena minä sain takapuoleni kirjavaksi ja vakavan varoituksen viinan vaaroista.

Koin saamani selkäsaunan ihan asialliseksi, eikä se minua hävettänyt. Eikä hävetä sekään, että veli on senkin jälkeen joskus uhannut minut piiskata. Hän on isompi ihan kirjaimellisesti ja tunnettu periaatteistaan ja fanaattisuudestaan joissain asioissa. Itse uskon, että ne 10-20 piiskauskertaa ovat kuitenkin olleet minulle eduksi.

Tuon juhannuksena saamani selkäsauna teki minulle selväksi, että vanhan lain aikan syntyneinä meillä noudatetaan vanhaa lakia. Ja veli ohjaa tarvittaessa vieläkin minua. Hän on fyysisesti vahva mies edelleen, mutta hieman joustavampi kuin ennen.

• Kuulostaa lähinnä huvittavalta, että aikuinen mies saisi veljeltään selkäsaunan. Tosin tiedän tapauksen, jossa teini-ikäinen poika sai remmiä 3 vuotta vanhemmalta veljeltään. Mutta että ihan aikuinen saisi oikeasti selkäänsä.

• Pervoisten suku korttia.

• Pahoinpitely kiellettiin 30 vuotta sitten.

https://yle.fi/uutiset/3-7182651

Herää kysymys että kuulutteko johonkin "uskonnolliseen ryhmään"?

Mene juttelemaan psykologin kanssa asiasta, se maksaa jonkun verran mutta on sen väärti.
    Sinun pitää jättää taaksesi tuo asenne että veljesi saa lyödä sinua ja että "se on sinulle hyväksi".
    Todella tosi fanaattinen (huonolla tavalla) ja että on tunnettu "periaatteistaan" kertoo sen että on pelkästään joustamaton ja omahyväinen.
    Juttele asiantuntijan kanssa.

Jos vielä lyö, niin tee poliisi-ilmoitus.
    Sinua, aikuista miestä ei saa pahoinpidellä. Sillä nimenomaan pahoinpittelyähän tuo on. Pahoinpitely on lainvastaista.
    Nähtävästi veljesi nauttii VALLASTA millä saa hallita sinua.

• Tuskin löytyy Suomesta sellaista aikuista miestä, joka menee poliisille kertomaan, että veli on antanut minulle piiskaa. Tuskin on koskaan käräjiä käyty aikuisen miehen remmikestistä.

• Teidän pitäisi enemmän kaljotella yhdessä ja keskustella syvällisiä.

Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.