Millainen tekninen muutos mahtanee olla edelliseen nähden tuossa Eoro 6d TEMP-versiossa, joka tulee voimaan 1. syyskuuta 2019 uusissa autoissa.
Sitten Euro 6d tulee voimaan hieman myöhemmin.
- https://www.theaa.com/driving-advice/fuels-environment/euro-emissions-standards
Alla olevassa artikkelissa asiallista faktaa ja tietoa uudemmista Euro 6-luokan dieselistä, asia joka valitettavasti vaikuttaa olevan hukassa liian sokeaan sähköautouskoon hurahtaneilta autojen päästöasioista päättäviltä poliitikoilta.
"Viime vuonna käytettyinä maahantuoduista noin 40 000 autosta lähes 60 prosenttia oli dieseleitä. Alkuvuodesta 2019 osuus on edelleen kasvanut."
- https://www.is.fi/autot/art-2000006034465.html
Euro 6c vs. Euro 6d TEMP ?
7
1030
Vastaukset
- DieselOnPuhdistunut
– Kaikissa Euro 5- ja 6-luokan dieseleissä on hiukkaspäästöjä eli pakokaasusta nokea poistava DPF-suodatin, jonka vaihtoväli on noin 200 000 kilometrin paikkeilla. Jos suodatinta ei vaihda, auto menettää tehoansa ja polttoaineen kulutus lisääntyy. Suodattimen vaihdossa ei kannata yrittää säästää, sillä se lisää hiukkaspäästöjä.
Vuodesta 2009 lähtien Euro 5-lakisääteiset dieselpuhdistusjärjestelmät ovat toimineet loistavasti.- EiEnää
Hiukkasongelma poistui v 2009 uusien dieseleiden osalta ja typpioksidiongelma tasoittui bensa-autojen kanssa samalle tasolle eli murto-osaan aikaisemmasta syksyllä 2014 voimaan tulleen Euro6:n myötä.
Uusi dieselauto ei ole enää iso ongelma päästöjen osalta ja selvästi pienempi ongelma kuin vastaava bensa-auto.
- Tervettä_järkeä
Mitä modernimpaa tekniikkaa autoissa on, sitä herkempiä ne myös ovat häiriöille Suomen olosuhteissa. On vähän eri asia ajaa jatkuvasti Euroopan moottoriteillä reippaasti kuin nyhtää 5 kk 80 nopeusrajoituksella 25 asteen pakkasessa lyhyitä pätkiä. Ei tarvitse ihmetellä jos katalysaattorit ja kaikenmaailman hiukkasloukut ovat vähän väliä tukossa koska ei niitä ole suunniteltu toimimaan arktisissa olosuhteissa. Vakaa mielipiteeni on että meillä Euro 5 tasoinen pakokaasunpuhdistus dieseleissä pitää riittää. Muusta on vain harmia, ja kallista sellaista.
- OngelmatonDiesel
Euro5:ssä hiukkasloukut olivat dieseleissä jo pakollisia eli vuodesta 2009 alkaen. Yhdentoista vuoden ja kolmen dieselin kokemuksella (vuodesta 2008 alkaen hiukkasloukkudiesel) pk-seudulla ajossa pääosin voin sanoa, että loukut ovat ongelmattomia. Yhtään vikaa tai mitään huomiota niissä ei ole ollut. Itse asiassa vuoden 2008 mallisessa dieselissäni en edes tiennyt koko härvelin olemassaolosta. Ei vielä silloin päästöihin juurikaan kiinnitetty huomiota nykyiseen tapaan.
Nythän loukut ovat jo pakollisia bensa-autoissakin, vuosi pari sitten tuli pakollisiksi.
Nykyinen autoni on Euro6b- diesel ja sen päöstöt ovat selkeästi pienemmät kuin samanlaisen ja samanmerkin bensa-auton. Kaikilta osin. - Euro_6d
Tervettä_järkeä:lle
Otan tervetulleena vastaan uuden teknologian, jolla autoilun ilmansaasteita voidaan alentaa, sen mahdollisista ongelmista huolimatta, joskin myös siihen kaikkeen muuhun, eli ei autoilusta johtuvaan 70%:n ilmansaasteiden aiheuttajiikin tulisi hakea ratkaisuja.
Sen sijaan en ota lainkaan tervetulleena vastaan verkkoon alati liitettyjä "IoT-älyautoja" joilla vain osaltaan yksityisyyttä raiskaten Orwelinkin maailmaa rakennetaan yhä pahempaan suuntaan.
- Euro_6d
Havaitsen ett'ei yksikään kommentoija ole tietoinen mitä teknisiä eroja on avauksen moottoriversioissa : Euro 6c vs. Euro 6d TEMP.
Euro 6d:kin on tulossa pakolliseksi uusissa autoissa melko lailla jo nurkan takana.
Ps. Lukemieni artikkeleiden mukaan bensakoneiden hiukkasloukut ovat huomattavasti edullisempia ja pitkäikäisempiä kuin dieseleissä, mutta bensojen keskeinen ongelma on CO2 vs. diesel.
Euro 6-luokan diesleit ja varsinkin niiden uusimmat versiot ovat suuri harppaus oikeaan suuntaan niihin vanhoihin saastepommeihin nähden, mutta kyllä nekin edelleen tuuppaavat aika lailla terveydelle hailallisia 'kemioita' ihmisten keuhkoille ja elimistölle.
Valitettavasti ympäristöpommi sähköautokaan ei nykyisessä muodossaan ole aito ja oikea ratkaisu ongelmaan. - Kaannos
Euro 6
Syyskuu 2014 (syyskuu 2015)
Euro 6 -standardissa vähennetään edelleen merkittävästi dieselmoottoreiden NOx-päästöjä (67 prosentin vähennys verrattuna Euro 5: een) ja vahvistetaan vastaavia standardeja bensiinille ja dieselille.
Pakokaasun uudelleenkierrätys (EGR) - joidenkin imuilman (80% typpeä sisältävän) korvaaminen kierrätetyllä pakokaasulla - vähentää typen määrää, joka on hapettavaksi NOx: ksi palamisen aikana, mutta Dieselin lisäksi voidaan tarvita lisää pakokaasua käsittelyn jälkeen. Hiukkassuodattimet, joita tarvitaan Euro 5: n täyttämiseksi.
Euro 6 -dieselmoottoreihin voidaan myös asentaa:
NOx-adsorberi (Lean NOx Trap), joka säilyttää NOx: n ja vähentää sitä typen yli katalyytin
Selektiivinen katalyyttinen pelkistys (SCR), jossa käytetään lisäainetta (Diesel-pakokaasunestettä (DEF) tai AdBlue-ainetta), joka sisältää ureaa, joka on injektoitu pakokaasuun muuntamaan NOx typeksi ja vedeksi.
Keriumin käyttö, joka on polttoainesäiliöön ruiskutettu neste joka kerta, kun ajoneuvoa tankataan, auttaa DPF: n regeneroitumista alentamalla regeneroimiseksi tarvittavaa lämpötilaa.
Euro 6-päästörajat (bensiini)
CO - 1,0 g / km
HC - 0,10 g / km
NOx - 0,06 g / km
PM - 0,005 g / km (vain suora ruiskutus)
PM - 6,0x10 ^ 11 / km (vain suora ruiskutus)
Euro 6-päästörajat (diesel)
CO - 0,50 g / km
HC NOx - 0,17 g / km
NOx - 0,08 g / km
PM - 0,005 g / km
PM - 6,0x10 ^ 11 / km
Euro 6d-Temp, Euro 6d ja Real Driving Emissions (RDE)
1. syyskuuta 2017 alkaen uusien automallien sertifiointiin käytetään tiukempia ja realistisempia testejä Euro 6-päästörajojen mukaisesti.
Kaikkiin uusiin tyyppihyväksyntöihin sovelletaan uutta laboratoriotestausjaksoa, joka tunnetaan nimellä WLTP (maailmanlaajuinen yhdenmukaistettu kevyiden testien menettely), ja vuotta myöhemmin, 1. syyskuuta 2018, sovelletaan kaikkiin uusiin auton rekisteröinteihin.
WLTP-laboratoriotestin rinnalla on otettu käyttöön uusi tie- ja päästötesti, joka tunnetaan nimellä Real Driving Emissions tai RDE-testi, jonka avulla varmistetaan, että autot täyttävät päästörajat paljon laajemmissa ajo-olosuhteissa.
RDE-testi kestää 90–120 minuuttia ja sekoittuu ”normaaliin” kaupunki-, maaseutu- ja moottoritieltä.
RDE otetaan käyttöön kahdessa vaiheessa:
RDE-vaihe 1 - koskee uusia tyyppihyväksyntöjä 1. syyskuuta 2017 alkaen ja kaikkia uusia rekisteröintejä 1 päivästä syyskuuta 2019 alkaen.
RDE1: lle sovelletaan NOx-vaatimustenmukaisuuskerrointa 2,1, mikä tarkoittaa, että RDE1-testin NOx-päästöt voivat olla enintään 2,1 kertaa Euro 6 -laboratorion raja 80 mg / km.
Tämän ajanjakson aikana hyväksyttyjä autoja kuvataan vastaamaan Euro 6d-temp.
RDE-vaihe 2 - koskee uusia tyyppihyväksyntöjä 1. tammikuuta 2020 alkaen ja kaikkia uusia rekisteröintejä 1. tammikuuta 2021 alkaen.
RDE2: n NOx-vaatimustenmukaisuuskerroin on 1,0, mutta virhemarginaali on 0,5, mikä tarkoittaa, että RDE2-testin NOx-päästöt voivat olla jopa 1,5 kertaa Euro 6 -laboratorion raja 80 mg / km.
Tämän ajanjakson aikana hyväksyttyjä autoja kuvataan Euro 6d: n mukaisiksi.
Syyskuusta 2018 lähtien Euro-standardi, johon uusi auto on sertifioitu, näkyy V5c-ajoneuvon rekisteröintiasiakirjassa ja online-tilassa ”Hae ajoneuvon tiedot DVLA-palvelusta”.
Vuoden 2017 syksyn talousarviossa kansleri ilmoitti, että ensimmäistä kertaa 1. huhtikuuta 2018 rekisteröidyille uusille dieseleille VED-taso on kasvanut ensimmäisen vuoden VED-kurssissa, jotka eivät täytä Euro 6d -standardia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1371906- 271898
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha231848Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.851630Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?621448Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se201266Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan371153Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo381150- 111148
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k101127