Euro 6c vs. Euro 6d TEMP ?

Euro_6d

Millainen tekninen muutos mahtanee olla edelliseen nähden tuossa Eoro 6d TEMP-versiossa, joka tulee voimaan 1. syyskuuta 2019 uusissa autoissa.

Sitten Euro 6d tulee voimaan hieman myöhemmin.

- https://www.theaa.com/driving-advice/fuels-environment/euro-emissions-standards

Alla olevassa artikkelissa asiallista faktaa ja tietoa uudemmista Euro 6-luokan dieselistä, asia joka valitettavasti vaikuttaa olevan hukassa liian sokeaan sähköautouskoon hurahtaneilta autojen päästöasioista päättäviltä poliitikoilta.

"Viime vuonna käytettyinä maahantuoduista noin 40 000 autosta lähes 60 prosenttia oli dieseleitä. Alkuvuodesta 2019 osuus on edelleen kasvanut."

- https://www.is.fi/autot/art-2000006034465.html

7

1261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DieselOnPuhdistunut

      – Kaikissa Euro 5- ja 6-luokan dieseleissä on hiukkaspäästöjä eli pakokaasusta nokea poistava DPF-suodatin, jonka vaihtoväli on noin 200 000 kilometrin paikkeilla. Jos suodatinta ei vaihda, auto menettää tehoansa ja polttoaineen kulutus lisääntyy. Suodattimen vaihdossa ei kannata yrittää säästää, sillä se lisää hiukkaspäästöjä.
      Vuodesta 2009 lähtien Euro 5-lakisääteiset dieselpuhdistusjärjestelmät ovat toimineet loistavasti.

      • EiEnää

        Hiukkasongelma poistui v 2009 uusien dieseleiden osalta ja typpioksidiongelma tasoittui bensa-autojen kanssa samalle tasolle eli murto-osaan aikaisemmasta syksyllä 2014 voimaan tulleen Euro6:n myötä.
        Uusi dieselauto ei ole enää iso ongelma päästöjen osalta ja selvästi pienempi ongelma kuin vastaava bensa-auto.


    • Tervettä_järkeä

      Mitä modernimpaa tekniikkaa autoissa on, sitä herkempiä ne myös ovat häiriöille Suomen olosuhteissa. On vähän eri asia ajaa jatkuvasti Euroopan moottoriteillä reippaasti kuin nyhtää 5 kk 80 nopeusrajoituksella 25 asteen pakkasessa lyhyitä pätkiä. Ei tarvitse ihmetellä jos katalysaattorit ja kaikenmaailman hiukkasloukut ovat vähän väliä tukossa koska ei niitä ole suunniteltu toimimaan arktisissa olosuhteissa. Vakaa mielipiteeni on että meillä Euro 5 tasoinen pakokaasunpuhdistus dieseleissä pitää riittää. Muusta on vain harmia, ja kallista sellaista.

      • OngelmatonDiesel

        Euro5:ssä hiukkasloukut olivat dieseleissä jo pakollisia eli vuodesta 2009 alkaen. Yhdentoista vuoden ja kolmen dieselin kokemuksella (vuodesta 2008 alkaen hiukkasloukkudiesel) pk-seudulla ajossa pääosin voin sanoa, että loukut ovat ongelmattomia. Yhtään vikaa tai mitään huomiota niissä ei ole ollut. Itse asiassa vuoden 2008 mallisessa dieselissäni en edes tiennyt koko härvelin olemassaolosta. Ei vielä silloin päästöihin juurikaan kiinnitetty huomiota nykyiseen tapaan.
        Nythän loukut ovat jo pakollisia bensa-autoissakin, vuosi pari sitten tuli pakollisiksi.

        Nykyinen autoni on Euro6b- diesel ja sen päöstöt ovat selkeästi pienemmät kuin samanlaisen ja samanmerkin bensa-auton. Kaikilta osin.


      • Euro_6d

        Tervettä_järkeä:lle

        Otan tervetulleena vastaan uuden teknologian, jolla autoilun ilmansaasteita voidaan alentaa, sen mahdollisista ongelmista huolimatta, joskin myös siihen kaikkeen muuhun, eli ei autoilusta johtuvaan 70%:n ilmansaasteiden aiheuttajiikin tulisi hakea ratkaisuja.

        Sen sijaan en ota lainkaan tervetulleena vastaan verkkoon alati liitettyjä "IoT-älyautoja" joilla vain osaltaan yksityisyyttä raiskaten Orwelinkin maailmaa rakennetaan yhä pahempaan suuntaan.


    • Euro_6d

      Havaitsen ett'ei yksikään kommentoija ole tietoinen mitä teknisiä eroja on avauksen moottoriversioissa : Euro 6c vs. Euro 6d TEMP.

      Euro 6d:kin on tulossa pakolliseksi uusissa autoissa melko lailla jo nurkan takana.

      Ps. Lukemieni artikkeleiden mukaan bensakoneiden hiukkasloukut ovat huomattavasti edullisempia ja pitkäikäisempiä kuin dieseleissä, mutta bensojen keskeinen ongelma on CO2 vs. diesel.

      Euro 6-luokan diesleit ja varsinkin niiden uusimmat versiot ovat suuri harppaus oikeaan suuntaan niihin vanhoihin saastepommeihin nähden, mutta kyllä nekin edelleen tuuppaavat aika lailla terveydelle hailallisia 'kemioita' ihmisten keuhkoille ja elimistölle.

      Valitettavasti ympäristöpommi sähköautokaan ei nykyisessä muodossaan ole aito ja oikea ratkaisu ongelmaan.

    • Kaannos

      Euro 6

      Syyskuu 2014 (syyskuu 2015)

      Euro 6 -standardissa vähennetään edelleen merkittävästi dieselmoottoreiden NOx-päästöjä (67 prosentin vähennys verrattuna Euro 5: een) ja vahvistetaan vastaavia standardeja bensiinille ja dieselille.

      Pakokaasun uudelleenkierrätys (EGR) - joidenkin imuilman (80% typpeä sisältävän) korvaaminen kierrätetyllä pakokaasulla - vähentää typen määrää, joka on hapettavaksi NOx: ksi palamisen aikana, mutta Dieselin lisäksi voidaan tarvita lisää pakokaasua käsittelyn jälkeen. Hiukkassuodattimet, joita tarvitaan Euro 5: n täyttämiseksi.

      Euro 6 -dieselmoottoreihin voidaan myös asentaa:

      NOx-adsorberi (Lean NOx Trap), joka säilyttää NOx: n ja vähentää sitä typen yli katalyytin
      Selektiivinen katalyyttinen pelkistys (SCR), jossa käytetään lisäainetta (Diesel-pakokaasunestettä (DEF) tai AdBlue-ainetta), joka sisältää ureaa, joka on injektoitu pakokaasuun muuntamaan NOx typeksi ja vedeksi.
      Keriumin käyttö, joka on polttoainesäiliöön ruiskutettu neste joka kerta, kun ajoneuvoa tankataan, auttaa DPF: n regeneroitumista alentamalla regeneroimiseksi tarvittavaa lämpötilaa.

      Euro 6-päästörajat (bensiini)

      CO - 1,0 g / km
      HC - 0,10 g / km
      NOx - 0,06 g / km
      PM - 0,005 g / km (vain suora ruiskutus)
      PM - 6,0x10 ^ 11 / km (vain suora ruiskutus)

      Euro 6-päästörajat (diesel)

      CO - 0,50 g / km
      HC NOx - 0,17 g / km
      NOx - 0,08 g / km
      PM - 0,005 g / km
      PM - 6,0x10 ^ 11 / km

      Euro 6d-Temp, Euro 6d ja Real Driving Emissions (RDE)

      1. syyskuuta 2017 alkaen uusien automallien sertifiointiin käytetään tiukempia ja realistisempia testejä Euro 6-päästörajojen mukaisesti.

      Kaikkiin uusiin tyyppihyväksyntöihin sovelletaan uutta laboratoriotestausjaksoa, joka tunnetaan nimellä WLTP (maailmanlaajuinen yhdenmukaistettu kevyiden testien menettely), ja vuotta myöhemmin, 1. syyskuuta 2018, sovelletaan kaikkiin uusiin auton rekisteröinteihin.

      WLTP-laboratoriotestin rinnalla on otettu käyttöön uusi tie- ja päästötesti, joka tunnetaan nimellä Real Driving Emissions tai RDE-testi, jonka avulla varmistetaan, että autot täyttävät päästörajat paljon laajemmissa ajo-olosuhteissa.

      RDE-testi kestää 90–120 minuuttia ja sekoittuu ”normaaliin” kaupunki-, maaseutu- ja moottoritieltä.
      RDE otetaan käyttöön kahdessa vaiheessa:

      RDE-vaihe 1 - koskee uusia tyyppihyväksyntöjä 1. syyskuuta 2017 alkaen ja kaikkia uusia rekisteröintejä 1 päivästä syyskuuta 2019 alkaen.

      RDE1: lle sovelletaan NOx-vaatimustenmukaisuuskerrointa 2,1, mikä tarkoittaa, että RDE1-testin NOx-päästöt voivat olla enintään 2,1 kertaa Euro 6 -laboratorion raja 80 mg / km.
      Tämän ajanjakson aikana hyväksyttyjä autoja kuvataan vastaamaan Euro 6d-temp.

      RDE-vaihe 2 - koskee uusia tyyppihyväksyntöjä 1. tammikuuta 2020 alkaen ja kaikkia uusia rekisteröintejä 1. tammikuuta 2021 alkaen.

      RDE2: n NOx-vaatimustenmukaisuuskerroin on 1,0, mutta virhemarginaali on 0,5, mikä tarkoittaa, että RDE2-testin NOx-päästöt voivat olla jopa 1,5 kertaa Euro 6 -laboratorion raja 80 mg / km.
      Tämän ajanjakson aikana hyväksyttyjä autoja kuvataan Euro 6d: n mukaisiksi.

      Syyskuusta 2018 lähtien Euro-standardi, johon uusi auto on sertifioitu, näkyy V5c-ajoneuvon rekisteröintiasiakirjassa ja online-tilassa ”Hae ajoneuvon tiedot DVLA-palvelusta”.

      Vuoden 2017 syksyn talousarviossa kansleri ilmoitti, että ensimmäistä kertaa 1. huhtikuuta 2018 rekisteröidyille uusille dieseleille VED-taso on kasvanut ensimmäisen vuoden VED-kurssissa, jotka eivät täytä Euro 6d -standardia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1503
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1365
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1308
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      217
      1181
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1105
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1027
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      282
      946
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      307
      943
    Aihe