Sähköautoja on siellä täällä kärähtänyt poroiksi agressiivisissä 'itsestään syttyneissä' tulipaloissa, josta herää kysymys niiden akkujen paloturvallisuudesta. Entä jos sellainen räjähdyksellinen palo syttyisi kerrotalon alla olevassa parkkihallissa ja vieläpä yöaikaan? Mikä olisi turvallisuustilanne jos s-autoja olisi vaikkapa 25% autokannasta? Toistaiseksi on ehkä vaikeaa tehdä rinnastavia tilastoja kun s-autokanta on marginaalinen.
Aihe tuli jälleen mieleen kun juuri nyt Jerezissä kaikki e-biket paloivat paddokilla. Ulkolaisissa tv-uutisissa kertoivat syyn olleen latauksessa olleen akun ylikuumenemisessa, joka oli sitten levittänyt palon kaikkiin moottoripyöriin.
"All bikes from MotoGP support series MotoE destroyed in Jerez fire"
- https://www.autosport.com/motogp/news/142095/jerez-fire-destroys-all-motoe-bikes
Todella ikävä alku uudelle mp-kisaluokalle :/ mutta onneksi ei tullut henkilövahinkoja ja saavat kuulema kisakauden kuitenkin käyntiin, joskin myöhästyneenä.
Akkujen paloturvallisuus ?
14
<50
Vastaukset
- PelkkäCitySähikäinen
Sähköauton valitseva joutuu suunnittelemaan ajojansa huomattavasti totuttua enemmän. Tänään autoon saatiin kuuden tunnin lataamisella noin 85 kilometriä lisää toimintasädettä.
Tänään oli tarkoitus lähteä käymään sadan kilometrin päässä Lahdessa, mutta matka jäi tekemättä. Yhteensä noin 200 kilometrin toimintasäteellä päätös oli, ettei matkaan uskalla lähteä, kun pikalatausta ei ollut tiedossa.
Samoin viikonloppuna piti tehdä mökkimatka Keski-Suomeen. Koska perillä odotti kylmä mökki, jonka sähköistä ei ole täyttä varmuutta, jäi matka tekemättä.- lkjhgfddfghjkl
Teksti taitaa olla kauppalehdestä.
"kuuden tunnin lataamisella noin 85 kilometriä lisää toimintasädettä"
Jos oletetaan, että auto vie 20kWh satasella (mikä on paljon, 15kWh olisi ehkä lähempänä totuutta), niin tuo tarkoittaisi 85/100*20kWh=17kWh, mikä tarkoittaisi kuudessa tunnissa 17/6=2,83kW, mikä tarkoittaisi 2830/230=12,3A, eli on varmaankin ladattu schuko pistokkeesta 12A:n virralla.
Vaikka sähköautoja voi ladata schuko-pistokkesta, niin onhan se hidasta. Mikäli käytettävissä on 16A voimavirtapistoke, mikä usein löytyy esim. omakotitalon tai mökin mittauskeskuksesta, ellei jopa erillisenä pistokkeena, siihen voi lykätä Accelev laturin (https://emobe.eu/en/shop/accelev-5-kw-6-kw-3/), jolla lataustehoa saa nostettua rajusti. Maksaa toki, mutta ei mahdottomia. Em. sivun lopussa on esimerkkejä latausajoista. - MieletönLandematka
Ajat 200 km, sitten baariin kahdeksi tunniksi syömään ja juomaan...lataamaan.
Sähikäinen ei ole lainkaan perheauto.
Mielettömän hitaasti mennään mummolaan.
- lämpöä.riittää
Odotellaan niitä satojen kW tehoisia latureita, silloin vasta alkaa ilotulitus.
- Akutpalaa.sinisenä
Tälläkin hetkellä joku akkuputiikki palaa Rovaniemellä. Ei kovin hyvältä näytä akkujen paloturvallisuus. Itse en ainakaan uskaltaisi jättää sähköautoa lataukseen omakotitalossa, jossa autotalli on päärakennuksen yhteydessä. Sitä ei illalla välttämättä tiedä herääkö aamulla enää uuteen päivään.
- Höyryllä
Niin kauan kuin akku paloja esiintyy pysyn visusti erossa sähkö autoista.
Vakuutus ei varmaan korvaa taloa ja ulkorakennuksia eikä metsää eikä muita koneita jos syttymissyy on sähköauto . Palot tulevat yleistymään kun aletaan 3 X 100 A sulakkeilla työntämään virtaa akkuihin . Kyllä S-auto pitää saada ladattua 5min jos on matkassa lapsia tai sairaita vanhuksia tai ollaan vieraalla paikkakunnalla. Asia on niin että kun iso joukko ihmisiä maleksii latauspaikoilla ja markettien pihoilla se luo epäsosiaaliset olosuhteet väen väkisin kun kaikilla on jokin aikataulu kuitenkin alitajunnassa. Toinen riesa tulee kun tienn vieret ovat kukitetut erilaisin s-autoin ja niistä joka kolmannesta puuttuu osia jo ensimmäisten rauhalisten minuuttien jälkeen. Toden näköisesti sanoin kuvaamaton kaaos on tiedossa , joko palaa autot tai kyydissä oleva anoppi tai auton omistaja etsii jotain kättä pitempää että saa ajatuksilleen tilaa että mitäs nyt oikein menettely tapa.
Kanisterissa ei sähköä saa tuotua eikä auta jos joku aatu antaa sähköä ,silloin on yksi hoopo lisää ihmettelelmässä että kuinka tässä näin kävi. Vaihtuuko hinausautot voimalaitosautoiksi vai mikä on menetelmän ratkaisu.
Nämä pitäisi ratkaista pimmiten. - hankalaa
Kunhan ei lataa talonsa lähellä ikinä sähköautoa niin voi pärjätä sen kanssa. Ei mikään vakuutusyhtiö korvaa taloa jos ladataan vaikka omakotitalon seinän viereässä sähköautoa. Lataistolpillakin nykyisin 10m vähimmäisetäisyys rakennuksesta ja latausasemilla 30m tällä hetkellä. Voi mennä omaisuus jos talot palaa ladattaessa vastoin vakuutusyhtiön ohjeita.
- Anonyymi
Johan nyt jutun keksit, oikea esson baarin mutu miesten mutu mies. Kerrot varmaan myös hyviä kalajuttuja?
- Anonyymi
Sähöautoja ei onneksi ole vielä paljon, mutta silti niiden äkkinäisestäpalamisesta on jatkuvasti uutisia. Tuo allaolevan artikkelin auto ei ollut edes latauksessa, vaan syttyi itseksen.
"Aiemmin uutisoitu Tesloista, nyt myös Hyundain sähköauto leimahti liekkeihin: Talo paloi päreiksi"
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e19521d6-8cab-4be3-82c6-c3e426fc0067
Juuri taannoin oli otsikko sähkö-polkupyörästä, joka oli kaupungilla parkissa, ei ollut latauksessa ja syttyi itsekseen äkisti palamaan. Nuo kulkineet yleistyvät kovaa vauhtia pitkin Eurooppaa ja useinkin niitä säilytetään varastoissa. Siinä voi palaa ihmisuhreineen kokonainen kerrostalo pahimmillaan.
Eipä tekisi mieli asua talossa, jossa on alakerassa autohalli ja siellä s-autoja vain muutamakin parkissa :/
Milloinkohan näihin turvaongelmiin aletaan suhtautua vakavasti ja paljonko viattomia kuolonuhreja tarvitaan muutokseen ... - Anonyymi
Muutenkin noiden sähköautojen sammuttaminen on hyvin haastava operaatio.
Aiheesta oli taannoin toinen ketju.
"Palava sähköauto saadaan sammumaan vain upottamallase veteen"
- https://keskustelu.suomi24.fi/t/15675643/palava-sahkoauto-saadaan-sammumaan-vain-upottamallase--veteen- Anonyymi
Parkkihalliin ei suositella jättämään, vaan ulkoiselle alustalle muuten tuho on valtaisaa!
- Anonyymi
Heti niitä 300-500 kW latausasemia. Toivottavasti latauksen alkuun on johtojen asennuksen jälkeen riittävän pitkä viive, että kuski ehtii juosta tarpeeksi kauas ennenkuin pamahtaa ja leimahtaa.
- Anonyymi
Salamasta saisi poweria moneen akkuun yön aikana, valjastamalla?
- Anonyymi
Sähkötuoli tappaa nopeasti.
Sähköautoa ei voi vedättää käyntiin.
Sähkö pelottaa ambulanssia kolarissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1682891Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha222051- 232024
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.891835Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?691567Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se191323Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo371222- 101211
Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351193Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k91181