Ihan tolkuttoman sekava sääntö, jonka hyväksyi kirkolliskokous joskus 300-luvulla. Perustuu mm. Kuun vaiheisiin Yksityiskohtiin turha mennä, niin sekava sääntö, mistä lie sen taikoivat ja siihen päätyivät. Kas kun taivaankappaleisiin luottivat, kun sitten vielä 1600-luvulla vainosivat Galileita, joka kertoi tosiasioita maapallosta ja sen pyörimisestä.
Eiköhän olisi syytä määritellä pääsiaäisen ajankohta uudelleen vähemmän likkuvaksi.
Kaikkein harvinaisimmat pääsiäisen ajankohdat toteutuvat tosi harvoin.
Pääsiäisen ajankohdan määräytyminen
7
<50
Vastaukset
- KuunKierrosta
Juutalaiset viettää Pesahia eli Pääsiäistä oikeaan aikaan, siihen ei ole sotkettu kirkkopolitiikkaa,
Ei kyse ole kirkkopolitiikasta vaan siitä että aurinkokalenterin ja kuukalenterin perusteet ovat hieman erilaiset.
- Sur-rur-rur
Varsinainen pöljyys on, että nastarenkaiden käyttöaika autoissa on määritetty liikkuvan pääsiäisen mukaan, kelillä ei väliä! Nyt tosin vaihtoehtona on maaliskuun loppu.
- Ohjelmointia
Mutta pääsiäisen ajankohdasta saa niin mainion ohjelmoinnin harjoitustehtävän. Itse olen koodannut laskurin mm. Intel 8080 assemblerilla.
Sääntöhän on sinällään simppeli: 1. pääsiäispäivä on kevätpäiväntasauksen jälkeisen ensimmäisen täydenkuun jälkeinen ensimmäinen sunnuntai. Kauneuspilkkuna säännössä on vielä muistaakseni sellainen pikku poikkeus, että jos kevätpäiväntasaus on 19.3. niin silloin pääsiäinen lasketaan kuin kevätpäiväntasaus olisikin 20.3.
Säännössä yhdistyy kolme tai neljä kiertoa: aurinkovuosi ja sen osuminen kalenterivuoteen, kuun vaiheet ja viikonpäivien kierto. Mitkään näistä ei ole synkronissa keskenään.
Heiluntaa tuo ensin se, että kevätpäiväntasaus liikkuu oikeasti välillä 19. - 21.3. ja pääsiäisen laskentakaavassa se on joko 20. tai 21. 3. Kevätpäivän tasauksen jälkeinen täysikuu on 1-28 päivän kuluttua siitä. Etäisyys seuraavaan sunnuntaihin riippuu mille viikonpäivälle täysikuu sattuu.
Ensimmäinen pääsiäispäivä on näin aikaisintaan 22.3. ja viimeistään 25.4. välissä. - yksiuskova
Eihän jouluakaan siirrellä kuunkiertojen mukaan,
se on yksi oikea päivä, jolloin, Jeesus kuoli meidän syntien tähden
ja olisi kohteliasta kunnioitaa sitä.
https://www.youtube.com/watch?v=Xc3QwGUoPeo - Pudis55
Pääsiäinen voidaan hyvin lopettaa tarpeettomana. On pakanallista taikauskoista hömppää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685