miksi ei haeta virallista eroa?

kkkkkkk

Miksi ihmeessä jotkut eivät hae virallista eroa vaikka esim. Jo pitkään asuttu erillään?

52

317

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yyt

Haluaisin myös tietää. Ihmettelyn lisäksi siinä piilee taloudellinen riski.

• eiollutkiirettä

Asuimme yli 10 vuotta erillämme ennen virallista eroa. Ei siinä mitään sen kummallisempaa ollut, kun kummallakaan ei ollut uusia virityksiä eikä suhteita, niin ei ollut minkänlaista kiirettä eropapereilla. Hyvissä väleissä erottiin.

Omaisuus ositettiin siinä vaiheessa kun muutimme erilleen puoliksi. Talo myytiin ja rahat jaettiin puoliksi. Irtain jaettiin ja osittain myytiin. Tehtiin paperit, että lähin omainen on lapset, omaisuus on jaettu ja kummallakaan ei jatkossa ole minkäänlaista oikeutta toisen omaisuuteen. Lakimies teki paprut kun toisella on oma firma. Ei meillä minkäänlaista taloudellista riskiä ollut kummallakaan.

Eropaperit pistettiin vetämään siinä vaiheessa kun toinen löysi sellaisen jonka kanssa koki suurempia tunteita ja lopullinen ero tuli paperilla reilussa puolessa vuodessa.

Hyvin harva tuttu tiesi ettei eropapereita ollut jätetty. Kaikki olettivat meidän eronneen siinä vaiheessa kun muutimme erilleen. Vain lapset ja lähimmät sukulaiset tiesivät että olimme yhä naimisissa. Ihan normaalisti erilleen muuton jälkeen maksettiin kimpassa lasten opiskelut, vietettiin valmistujaisjuhlat, juhlittiin lastenlasten ristiäiset ja synttärit ja yhä mahdutaan samaan ruokapöytään ja samoille mestoille eksän kanssa. Ei ole ollut minkäänlaista riitaa eikä tappelua mistään.

• oonat

Kaikki oli hyvin, mutta päätitte vain muuttaa erilleen, eikä eropapereita ollut kiirusta jättää? Miksi yleensä erositte?
        Miksi ero tuli paperilla vasta puolen vuoden jälkeen, vaikka jo kahden vuoden erillään asumisen jälkeen eron saa ilman harkinta-aikaa?

• Provoilmeisesti
        oonat kirjoitti:

Kaikki oli hyvin, mutta päätitte vain muuttaa erilleen, eikä eropapereita ollut kiirusta jättää? Miksi yleensä erositte?
        Miksi ero tuli paperilla vasta puolen vuoden jälkeen, vaikka jo kahden vuoden erillään asumisen jälkeen eron saa ilman harkinta-aikaa?

Sitä minäkin ihmettelin, kun jo 2 vuoden erossa asumisessa ero prätkähtää heti ja mitä järkee tuossa oli.

• eiollutkiirettä
        Provoilmeisesti kirjoitti:

Sitä minäkin ihmettelin, kun jo 2 vuoden erossa asumisessa ero prätkähtää heti ja mitä järkee tuossa oli.

Näitä parisuhteita kun on monensorttisia, ei kaikkien ole pakko ovet paukkuen lähteä. Erilleen muutettiin kun meidän suhde oli kuin siskon ja veljen välinen ja vieläki oon ihan samanlaisissa väleissä ollaan eksän kanssa, hyvissä väleissä, ei riidan riitaa.
        Nuorena käytiin maistraatissa, mutta ei mun ja vaimon parisuhde rakentunu maistraatin leiman varaan. Aikansa rakastettiin ja pikkuhiljaa parisuhde muuttui pelkästään ystävyydeksi. Ei tapeltu sillonkaan mistään, mutta eipä sitä kukaan nuku systerinsä tai broidinsa kanssa samassa sängyssä ja aika harva asuu samassa kämpässäkään, erilleen muutto oli meille luonteva ratkaisu.

Mitä tohon eroon tulee, ehkä sitten täytettiin jotain väärin, eropapereiden jättämisestä meni puol vuotta aikaa ennenkuin päätös tuli. Nytkin vaikka erilleen muutosta on kulunut jo hitosti aikaa, se eron alulle sysännyt seksän juttu ei kantanut muutamaa vuotta pidemmälle eikä hän sen tyypin kanssa avioitunu, joten ei mitään välii kummallekaan, ihan sama vaikka oltaisiin yhä naimisissa.

• eiollutkiirettä kirjoitti:

Näitä parisuhteita kun on monensorttisia, ei kaikkien ole pakko ovet paukkuen lähteä. Erilleen muutettiin kun meidän suhde oli kuin siskon ja veljen välinen ja vieläki oon ihan samanlaisissa väleissä ollaan eksän kanssa, hyvissä väleissä, ei riidan riitaa.
        Nuorena käytiin maistraatissa, mutta ei mun ja vaimon parisuhde rakentunu maistraatin leiman varaan. Aikansa rakastettiin ja pikkuhiljaa parisuhde muuttui pelkästään ystävyydeksi. Ei tapeltu sillonkaan mistään, mutta eipä sitä kukaan nuku systerinsä tai broidinsa kanssa samassa sängyssä ja aika harva asuu samassa kämpässäkään, erilleen muutto oli meille luonteva ratkaisu.

Mitä tohon eroon tulee, ehkä sitten täytettiin jotain väärin, eropapereiden jättämisestä meni puol vuotta aikaa ennenkuin päätös tuli. Nytkin vaikka erilleen muutosta on kulunut jo hitosti aikaa, se eron alulle sysännyt seksän juttu ei kantanut muutamaa vuotta pidemmälle eikä hän sen tyypin kanssa avioitunu, joten ei mitään välii kummallekaan, ihan sama vaikka oltaisiin yhä naimisissa.

No onhan tuossa se vaara, että avioliitto vaikuttaa monenlaisiin tukiin.

• enpätunneyhtäkään
        Yogamies kirjoitti:

Hyvin harva, keski-ikäinen, vakituisesti työssäkäyvä hakee yhteiskunnalta avustusta elämiseensä.
        Ei ainakaan minun tuttava/kaveripiirissä sellaisia ole. Eikä ole kyllä nuoremmissakaan eikä eläkeläisissä.

• enpätunneyhtäkään kirjoitti:

Hyvin harva, keski-ikäinen, vakituisesti työssäkäyvä hakee yhteiskunnalta avustusta elämiseensä.
        Ei ainakaan minun tuttava/kaveripiirissä sellaisia ole. Eikä ole kyllä nuoremmissakaan eikä eläkeläisissä.

No sinulla on onnekas tuttavapiiri.

Minun tuttavapiirissä on mm lapsia, jotka tarvitsevat opintotuen asumislisää, ihmisiä, jotka ovat joutuneet yllättäen työttömiksi ja yksi, joka on borrelioosin takia menettänyt työkykynsä.

Lapsien päivähoitomaksut määräytyvät vanhempien tulojen perusteella ja samassa taloudessa asuvan lapsen työmarkkinatukeen

• Kaikkialöytyy
        Yogamies kirjoitti:

No sinulla on onnekas tuttavapiiri.

Minun tuttavapiirissä on mm lapsia, jotka tarvitsevat opintotuen asumislisää, ihmisiä, jotka ovat joutuneet yllättäen työttömiksi ja yksi, joka on borrelioosin takia menettänyt työkykynsä.

Lapsien päivähoitomaksut määräytyvät vanhempien tulojen perusteella ja samassa taloudessa asuvan lapsen työmarkkinatukeen

Samoin mulla aikuiset lapseni opiskelevat ja saavat opintotukea ja asumistukea ja vanha äitini 91v saa eläkkeensaajan asumistukea.
        Serkkuni joka on kehitysvammainen saa myös kaikenlaisia tukia.

• eiollutkiirettä
        Kaikkialöytyy kirjoitti:

Samoin mulla aikuiset lapseni opiskelevat ja saavat opintotukea ja asumistukea ja vanha äitini 91v saa eläkkeensaajan asumistukea.
        Serkkuni joka on kehitysvammainen saa myös kaikenlaisia tukia.

Onpa teillä - joogamies ja kaikkea löytyy - aikamoiset asumiskuviot.
        Ihmetyttää, jos teidän lähipiiri on täynnä tukia nostavia tyyppejä ja vielä samassa taloudessa heillä asuu joku joka vaikuttaa yhteiskunnalta saamiin tukiin.

Jos lääkäri toteaa ihmisen olevan työkyvytön, luulisi että tyyppi pääsee edes osak-aikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle.
        Täydellä työeläkkeellä ollessa puolison tulot eivät ainakaan vaikuta eläkkeen suuruuteen. Luulisi että työkyvyttömyyseläke määräytyy myös työuran tulojen perusteella ja jos olen oikein ymmärtänyt eläkkeen määräytymiseen ei vaikuta puolison tulot tippaakaan.
        Eikä sairaspäivärahaankaan jos sairastunut on ollut työelämässä.

Me asuimme lasteni äidin kanssa yhdessä silloin kun lapset olivat pieniä, kävimme töissä ja maksoimme aina kalleinta päivähoitomaksua, hinta määräytyi molempien tulojen mukaan, joten eipä siinä mitään tukien pyytämisperustetta edes ollut.
        Eikä tullut kyllä mieleenkään edes kysyä maksaako yhteiskunta osan hoitolaskusta. Ehkä teillä on ollut parempaa tietoa ja olette päässeet enemmän hyödyntämään meidän muiden veronmaksajien lompakkoa.

Mun aikuiset lapset ovat muuttaneet kotoa pois viimeisimmätkin jo yli 10 vuotta sitten.
        Enkä minä eikä heidän äitinsäkään ole meidän erilleen muuttamisen jälkeen asunut heidän kanssaan, joten eipä meidän eroamattomuus lastemme elämään sen jälkeen enää vaikuttanut.

Minun ja eksän yhteiselo omien vanhempien kanssa loppui siinä vaiheessa kun kumpikin lähti kotoaan pääkaupunkiseudulle tienaamaan. Siitä on kummallakin yli 40 vuotta aikaa joten aika vaikea on kuvitella, että se minun eroamattomuus mun vanhempieni taloudellista turvaa on jollain tapaa haitannut.
        Käsittääkseni vanhusten hoivakodissa missä minun vanhemmat ovat, maksetaan hoidosta ja asumisesta sen mukaan minkä suuruinen eläke on. Ei siihen vaikuta kenenkään muun kuin asianomaisen asujan tulot. Siitä eläkkeestäkin jää tietääkseni asujalle vielä jonkun verran rahaakin, ei ne sitä ihan kokonaan vie.

Yksikään serkkuni/kaverini/kukaan muukaan ei ole asunut eron jälkeen luonani, suurinta osaa serkkuja en edes tunne, joten ihan se ja sama, heidän raha-asiansa eivät liity minuun millään lailla, enkä koe olevani vastuussa millään lailla heidän rahaliikenteestään.

Joten vastaukseni yhä aloittajan kysymykseen on;
        avioeropaperilla ei ollut minulle minkäänlaista merkitystä, eikä ymmärtääkseni eksällekään kun ei papereita tehnyt aikaisemmin. Kummallakaan eipä ollut mitään kiirettä virallistaa eroa yhtään sen nopeammin kuin mitä se sitten aikanaan virallistui.

• Ööömitä

?????????

• omatpikkuympyrät
        Ööömitä kirjoitti:

?????????

Sitä että mitä se sulle tai aloittajalle kuuluu koska joku teidän perhepiirin ulkopuolella oleva tyyppi hakee eroa tai on eroa hakematta.
        Eläkää vaan sitä omaa tapahtumaköyhää elämäänne ja antakaa muiden elää omaansa.

• enpätunneyhtäkään
        Yogamies kirjoitti:

Enpä nyt ymmärrä tätä sinun heittoasi.
        Jos erillään asuvat eivät hae, eivätkä saa yhteiskunnalta mitään tukea, niin mihin ihmeen tukiin avioliitossa erillään asuminen silloin vaikuttaa?

• enpätunneyhtäkään kirjoitti:

Enpä nyt ymmärrä tätä sinun heittoasi.
        Jos erillään asuvat eivät hae, eivätkä saa yhteiskunnalta mitään tukea, niin mihin ihmeen tukiin avioliitossa erillään asuminen silloin vaikuttaa?

Juurihan tuossa luettelin.

Mitä jos joudut työttömäksi ja tulotasosi tippuu tai sama juttu sairastuessa. Silloin puolison tulot vaikuttavat moneen tukeen.

Tietenkään asialla ei ole niin suurta merkitystä jos molemmat ovat ns hyvissä töissä ja terveinä.

• eiollutkiirettä kirjoitti:

Onpa teillä - joogamies ja kaikkea löytyy - aikamoiset asumiskuviot.
        Ihmetyttää, jos teidän lähipiiri on täynnä tukia nostavia tyyppejä ja vielä samassa taloudessa heillä asuu joku joka vaikuttaa yhteiskunnalta saamiin tukiin.

Jos lääkäri toteaa ihmisen olevan työkyvytön, luulisi että tyyppi pääsee edes osak-aikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle.
        Täydellä työeläkkeellä ollessa puolison tulot eivät ainakaan vaikuta eläkkeen suuruuteen. Luulisi että työkyvyttömyyseläke määräytyy myös työuran tulojen perusteella ja jos olen oikein ymmärtänyt eläkkeen määräytymiseen ei vaikuta puolison tulot tippaakaan.
        Eikä sairaspäivärahaankaan jos sairastunut on ollut työelämässä.

Me asuimme lasteni äidin kanssa yhdessä silloin kun lapset olivat pieniä, kävimme töissä ja maksoimme aina kalleinta päivähoitomaksua, hinta määräytyi molempien tulojen mukaan, joten eipä siinä mitään tukien pyytämisperustetta edes ollut.
        Eikä tullut kyllä mieleenkään edes kysyä maksaako yhteiskunta osan hoitolaskusta. Ehkä teillä on ollut parempaa tietoa ja olette päässeet enemmän hyödyntämään meidän muiden veronmaksajien lompakkoa.

Mun aikuiset lapset ovat muuttaneet kotoa pois viimeisimmätkin jo yli 10 vuotta sitten.
        Enkä minä eikä heidän äitinsäkään ole meidän erilleen muuttamisen jälkeen asunut heidän kanssaan, joten eipä meidän eroamattomuus lastemme elämään sen jälkeen enää vaikuttanut.

Minun ja eksän yhteiselo omien vanhempien kanssa loppui siinä vaiheessa kun kumpikin lähti kotoaan pääkaupunkiseudulle tienaamaan. Siitä on kummallakin yli 40 vuotta aikaa joten aika vaikea on kuvitella, että se minun eroamattomuus mun vanhempieni taloudellista turvaa on jollain tapaa haitannut.
        Käsittääkseni vanhusten hoivakodissa missä minun vanhemmat ovat, maksetaan hoidosta ja asumisesta sen mukaan minkä suuruinen eläke on. Ei siihen vaikuta kenenkään muun kuin asianomaisen asujan tulot. Siitä eläkkeestäkin jää tietääkseni asujalle vielä jonkun verran rahaakin, ei ne sitä ihan kokonaan vie.

Yksikään serkkuni/kaverini/kukaan muukaan ei ole asunut eron jälkeen luonani, suurinta osaa serkkuja en edes tunne, joten ihan se ja sama, heidän raha-asiansa eivät liity minuun millään lailla, enkä koe olevani vastuussa millään lailla heidän rahaliikenteestään.

Joten vastaukseni yhä aloittajan kysymykseen on;
        avioeropaperilla ei ollut minulle minkäänlaista merkitystä, eikä ymmärtääkseni eksällekään kun ei papereita tehnyt aikaisemmin. Kummallakaan eipä ollut mitään kiirettä virallistaa eroa yhtään sen nopeammin kuin mitä se sitten aikanaan virallistui.

Kuten sanoin, hyvä kun teillä on kaikki hyvin ja olette pystyneet sovussa eroamaan. Niin ei kuitenkaan ole kaikilla. Koita kuitenkin ymmärtää, että kaikilla ei ole niin.

Puolison tulot vaikuttavat monenlaisiin tukiin, joille voi tulla tarvetta. Normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä tarve noihin tukiin tuleekin vasta jonkin vastoinkäymisen tapahtuessa. Työttömyys tai sairaus. 1980-luvulla esimerkiksi paperityöläinen oli hyvin palkattu varma ammatti, johon ei tarvittu juurikaan koulutusta. Nähtiin vain sekin päivä, että noita ennen niin hyvätuloisia kavereita joutui tuhatmäärin työttömyyskortistoon, eivätkä he osanneet juuri mitään muuta.

• Ööömitä
        omatpikkuympyrät kirjoitti:

Sitä että mitä se sulle tai aloittajalle kuuluu koska joku teidän perhepiirin ulkopuolella oleva tyyppi hakee eroa tai on eroa hakematta.
        Eläkää vaan sitä omaa tapahtumaköyhää elämäänne ja antakaa muiden elää omaansa.

?????

• empätunneyhtäkään
        Yogamies kirjoitti:

Kuten sanoin, hyvä kun teillä on kaikki hyvin ja olette pystyneet sovussa eroamaan. Niin ei kuitenkaan ole kaikilla. Koita kuitenkin ymmärtää, että kaikilla ei ole niin.

Puolison tulot vaikuttavat monenlaisiin tukiin, joille voi tulla tarvetta. Normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä tarve noihin tukiin tuleekin vasta jonkin vastoinkäymisen tapahtuessa. Työttömyys tai sairaus. 1980-luvulla esimerkiksi paperityöläinen oli hyvin palkattu varma ammatti, johon ei tarvittu juurikaan koulutusta. Nähtiin vain sekin päivä, että noita ennen niin hyvätuloisia kavereita joutui tuhatmäärin työttömyyskortistoon, eivätkä he osanneet juuri mitään muuta.

Enpä nyt tajua tätä sun jankkaamista tuista.
        Työttömyyskorvaukset maksetaan ns. loimaan tai ammattiliiton kassasta ja korvaus määräytyy sen mukaan mitkä ne verotetut palkkatulot ovat olleet työssäoloaikana. Ei siinä kysellä onko sulla puoliso ja mitä se tienaa. Vai oletko eri mieltä?
        Ja kai sen peruspäivärahankin työtön saa, vaikka olisi aviossa jonkun kanssa, vai eikö muka saa?

Eikös työssä käyvällä sairauspäiväraha myös määräydy verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaisesti tai poikkeuksellisesti viimeisen 6kk palkkatulojen perusteella.
        Vai kysytäänkö siellä todella, että onko sulla puoliso, mitä se tienaa ja jos on, niin kieltäydytään maksamasta?

Joo, uskon, että aivan varmasti sellaisille ihmisille jotka elävät yhteiskunnan tukien varassa, on merkitystä sillä asuuko jonkun toisen kanssa vai ei ja onko virallinen "status" aviossa, avoliitossa vai eronnut.

Joten yhäkin tosi oudolta tuntuu, että niille jotka eivät mitään yhteiskunnan tukia nosta ja jotka ovat maksaneet liiton ja st-maksunsa, tulisi joku viranomainen tai muu taho sanomaan, että sori ei me sulle työttömyyskorvausta tai sairaspäivärahaa/työkyvyttömyyseläkettä makseta kun sulla on toi puoliso.

• Koiramummi

Mekin olemme naimisissa ja asumme silti erossa..sopii näin meille. Ei toisen tulot tai menot vaikuta puolison tuloihin tai menoihin millään lailla. Mutta tiedän useita pareja joilla on lapsia.ovat yhdessä.mutta asuvat eri osoitteissa siksi että vaimo saa asumistuen.elatusmaksut.korotetut lapsilisät...tuet isommat ja mies maksaa pientä elatusmaksua vain paperilla. Lisäksi asuvat yhdessä vain eri osoitteet.. Näin lypsävät valtiolta eli veronmaksajilta tukirahat.

• Anonyymi
        enpätunneyhtäkään kirjoitti:

Josko hieman katselisit ympärille tosiasioita silmiin. Monet keski-ikäiset eivät käy vakituisesti työssä. Toiset ovat työttömiä, tai osa-aikatyössä, pätkä- tai silpputöissä. Monet kyllä käyvät vakituisesti kokoaikatyössä, mutta palkka verojen jälkeen jää niin pieneksi, ettei sillä etenkään lasten kanssa elellä. Siitä päästiin kätevästi yksinhuoltajien, joista iso osa on keski-ikäisiä, köyhyysloukkuun. Köyhyys voi johtua myös huoltajan ja/tai lapsen sairastamisesta. Tai veloista. On paljon keski-ikäisiä, joilla on velkaa liian paljon suhteessa tuloihin.

• hienoinenero

Joillekin avioliitto ja sormus sormessa on koko elämä ja ero aivan hirveä painajainen ja epäonnistuminen.

Joillekin papin aamen tai maistraatin leima on vain merkintä viranomaisten paperissa.

• hannuheikkijakaimat

Oltiin asuttu yhdessä yli 28 vuotta, lapset aikuisia. Vaimo jäi työttömäksi ja samaan aikaan hänen iäkäs äitinsä tarvitsi hoitajaa, joten vaimo muutti yli 300 km päähän maalle. Alle vuoden päästä vaimo peri kotipaikkansa ja pikkuhiljaa jäi sinne pysyvästi asumaan. Itselläni työt ovat kaupungissa, eikä maaseutuelämä muutenkaan nappaa kun kaupungissa olen koko ikäni asunut.
      Siinä erillään asuessa pikkuhiljaa se seksin osuus elämästä jäi pois, eikä ollut enää luontevaa parisuhdetta, eikä tullut tunnetta, että tuon kanssa sitä haluaisi intiimiä kanssa käymistä. Tämä tunne tuli pikkuhiljaa ja oli molemminpuolinen.

Neljä vuotta siinä meni kahta kotia asuessa ja sitten tuli vain samanaikaisesti tunne, että voisihan tuota jo erota kun eläkepäivien intressit olivat niin erilaiset. Täysin sopuisasti kaikki tapahtui ja hyvin mahdumme yhä samoihin tiloihin viettämään aikaa. Mitään seksivirityksiä ei ole ollut eron jälkeen keskenämme kertaakaan, välit ovat olleet täysin platoniset ystävävälit.

• Saallistaja

Hehehh odotit sitte niin kauan , et pääsit perinnöstä jaolle, just näin......

• hannuheikkijakaimat
        Saallistaja kirjoitti:

Hehehh odotit sitte niin kauan , et pääsit perinnöstä jaolle, just näin......

Kuinka niin?
        Vaimo - siis vaimo- peri kotipaikkansa, en minä, ei hänen saamansa perintö millään lailla minulle kuulunut eikä kuulu vieläkään.
        Se mitä minä omistan on täysin omin käsin ja omasta palkasta säästettyä omaisuutta.

Mitenkäs sinulla, omistatko mitään muuta kuin tuulen huuhtoman takaliston?

• TorstiJ
        hannuheikkijakaimat kirjoitti:

Kuinka niin?
        Vaimo - siis vaimo- peri kotipaikkansa, en minä, ei hänen saamansa perintö millään lailla minulle kuulunut eikä kuulu vieläkään.
        Se mitä minä omistan on täysin omin käsin ja omasta palkasta säästettyä omaisuutta.

Mitenkäs sinulla, omistatko mitään muuta kuin tuulen huuhtoman takaliston?

Kyllä osituksessa kaikki jaetaan, sitten eri asia jos perintö on suljettu osituksessa pois.
        Minulla meni perintö puoliksi , hiukan veetutti, koska kysymyksessä oli sukutila, enkä nuorena ymmärtänyt tehdä avioehtoa.

• hannuheikkijakaimat
        TorstiJ kirjoitti:

Kyllä osituksessa kaikki jaetaan, sitten eri asia jos perintö on suljettu osituksessa pois.
        Minulla meni perintö puoliksi , hiukan veetutti, koska kysymyksessä oli sukutila, enkä nuorena ymmärtänyt tehdä avioehtoa.

Oletko kuullut sopueroista? Niissä osituksessa voidaan jakaa omaisuus myös just niin kuin eroavat itse haluavat.

Minulle ei ollut silloin, eikä ole vieläkään näin jälkikäteenkään, pienintäkään tarvetta saada ex-vaimolle kuuluneita asioita omakseni. Minä en kyseisen omaisuuden eteen ollut elämässäni yhtään penniä enkä senttiä rahaa laittanut, enkä yhtään työtuntia sen eteen uhrannut.
        Ei ole ollut tapana varastaa keneltäkään muultakaan koskaan mitään, joten miksi ihmeessä olisin ex-vaimon perintökodin riistänyt häneltä, kun en sillä yhtään mitään olisi kuitenkaan tehnyt.

• hm_m
        TorstiJ kirjoitti:

Ei tietenkään jaeta, toisin voi sopia. Esimerkiksi että molemmat pitävät oman omaisuutensa, yhteinen jaetaan tasan.

• näin_me_jaoimme
        hm_m kirjoitti:

Ei tietenkään jaeta, toisin voi sopia. Esimerkiksi että molemmat pitävät oman omaisuutensa, yhteinen jaetaan tasan.

Kun keskusteluyhteys puolisoiden välillä on kunnossa niin jopa sen yhteisen omaisuudenkin voi jakaa muullakin tapaa kuin aina tasan.
        Esim. meillä vaimo sai huomattavasti enemmän kuin minä, mm. asunnon ja huonekalut, koska lapset jäivät hänen kanssaan vanhaan kotiin asumaan jo päiväkodin ja koulun takia. Vaimo kantoi lapsista suuremman arkivastuun kun minä, olin reissutöissä enkä pystynyt huolehtimaan lapsista yhtä paljon. Meille oli aivan luontevaa, että vaimo sai kompensaatiota siitä, että joutui olemaan lapsissa enemmän kiinni.

• y15
        näin_me_jaoimme kirjoitti:

Kun keskusteluyhteys puolisoiden välillä on kunnossa niin jopa sen yhteisen omaisuudenkin voi jakaa muullakin tapaa kuin aina tasan.
        Esim. meillä vaimo sai huomattavasti enemmän kuin minä, mm. asunnon ja huonekalut, koska lapset jäivät hänen kanssaan vanhaan kotiin asumaan jo päiväkodin ja koulun takia. Vaimo kantoi lapsista suuremman arkivastuun kun minä, olin reissutöissä enkä pystynyt huolehtimaan lapsista yhtä paljon. Meille oli aivan luontevaa, että vaimo sai kompensaatiota siitä, että joutui olemaan lapsissa enemmän kiinni.

Tuo osoittaa hienosti sen totuuden että, sovussa päästään aina parhaaseen lopputulokseen. Usein miehille kyseisenkaltaiset sopimukset ovat ok, kunhan asioista voidaan sopia perheen sisäisesti. Mutta usein naisten ajatukset sekoittaa ulkopuoliset tukihenkilöt, usein vainoharhaisilla epäilyksillä.

• 6767
        y15 kirjoitti:

Tuo osoittaa hienosti sen totuuden että, sovussa päästään aina parhaaseen lopputulokseen. Usein miehille kyseisenkaltaiset sopimukset ovat ok, kunhan asioista voidaan sopia perheen sisäisesti. Mutta usein naisten ajatukset sekoittaa ulkopuoliset tukihenkilöt, usein vainoharhaisilla epäilyksillä.

Miehille edellisen kaltaiset sopimukset eivät ole useinkaan mahdollisia. Miehet ovat ahneita, naiset pärjäävät lasten kanssa vähemmälläkin.
        Nimim. hyvästä (=erosta) kannattaa maksaa. Ei jäädä riitelemään omaisuudesta. Saahan sitä lisää. Tärkeintä erossa on ero, pääsee rauhaan.

• y15
        6767 kirjoitti:

Miehille edellisen kaltaiset sopimukset eivät ole useinkaan mahdollisia. Miehet ovat ahneita, naiset pärjäävät lasten kanssa vähemmälläkin.
        Nimim. hyvästä (=erosta) kannattaa maksaa. Ei jäädä riitelemään omaisuudesta. Saahan sitä lisää. Tärkeintä erossa on ero, pääsee rauhaan.

Miehille edellisen kaltaiset sopimukset eivät ole useinkaan mahdollisia.

Oman kokemuksen mukaan sopiminen on miehille helpompaa, naisilla sovitut asiat muuttuvat aina tukihenkilöitten mukaan. On vaikea sopia mistään jos jo sovitut asiat muuttuvat jatkuvasti mistään asiasta voida sopia, eikä näinollen asioissa päästä eteenpäin. Tämän olen kuullut monelta eronneelta mieheltä, jopa nähnyt tapauksia.

Miehet ovat ahneita, naiset pärjäävät lasten kanssa vähemmälläkin.

Tuostakin minulla on täysin erillaisia kokemuksia ja nämä ilmenevät myös täällä olleissa kirjoituksissa. En ole kertaakaan nähnyt naisten kirjoitusta jossa pyritään pääsemään sopuun lasten vuoki.

Tiedän useita miehiä jotka ovat toimineet juuri näin ja tärkeintä on taata se ettei lapset kärsi

• Anonyymi
        y15 kirjoitti:

Miehille edellisen kaltaiset sopimukset eivät ole useinkaan mahdollisia.

Oman kokemuksen mukaan sopiminen on miehille helpompaa, naisilla sovitut asiat muuttuvat aina tukihenkilöitten mukaan. On vaikea sopia mistään jos jo sovitut asiat muuttuvat jatkuvasti mistään asiasta voida sopia, eikä näinollen asioissa päästä eteenpäin. Tämän olen kuullut monelta eronneelta mieheltä, jopa nähnyt tapauksia.

Miehet ovat ahneita, naiset pärjäävät lasten kanssa vähemmälläkin.

Tuostakin minulla on täysin erillaisia kokemuksia ja nämä ilmenevät myös täällä olleissa kirjoituksissa. En ole kertaakaan nähnyt naisten kirjoitusta jossa pyritään pääsemään sopuun lasten vuoki.

Tiedän useita miehiä jotka ovat toimineet juuri näin ja tärkeintä on taata se ettei lapset kärsi

Onpas taas yleistämistä.
        Me erottiin sovussa ja itse halusin asioiden menevän niin että lasten elämä järkkyy mahdollisimman vähän eivätkä joudu ns eron maksajiksi. Niinpä lapset jäi isälleen koska koti siellä. Omaisuudesta lahjoitin suurimman osan jotta exä ei joudu ottamaan kohtuutonta velkaa ja näin ollen lasten elämä ja tuleva perintö säilyy hyvänä, toki verottaja sitten muisti lahjaverolla. Erosta aikaa pari vuotta, väleissä ollaan edelleen ja se tärkein eli lapset voivat hyvin.
        Ja nainen siis olen.

Mutta samaa ihmettelen kuin aloittaja et miksi jotku venyttää eroamista. Lähinnä itse törmännyt niihin varattuihin miehiin jotka yrittävät seuraani tunkea. Kertovat huonosta parisuhteestaan mutta eivät halua erota koska on talo, auto ja lapset jne.... Mielestäni tää on pahinta koska siinä opetetaan lapsille rakkaudettoman parisuhteen mallia ja perustellaan sitä vielä lapsilla. Pitäisi muistaa että lapset aistii paljo asioita ja kun vanhemmat on onnellisia niin lapsetkin on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onpas taas yleistämistä.
        Me erottiin sovussa ja itse halusin asioiden menevän niin että lasten elämä järkkyy mahdollisimman vähän eivätkä joudu ns eron maksajiksi. Niinpä lapset jäi isälleen koska koti siellä. Omaisuudesta lahjoitin suurimman osan jotta exä ei joudu ottamaan kohtuutonta velkaa ja näin ollen lasten elämä ja tuleva perintö säilyy hyvänä, toki verottaja sitten muisti lahjaverolla. Erosta aikaa pari vuotta, väleissä ollaan edelleen ja se tärkein eli lapset voivat hyvin.
        Ja nainen siis olen.

Mutta samaa ihmettelen kuin aloittaja et miksi jotku venyttää eroamista. Lähinnä itse törmännyt niihin varattuihin miehiin jotka yrittävät seuraani tunkea. Kertovat huonosta parisuhteestaan mutta eivät halua erota koska on talo, auto ja lapset jne.... Mielestäni tää on pahinta koska siinä opetetaan lapsille rakkaudettoman parisuhteen mallia ja perustellaan sitä vielä lapsilla. Pitäisi muistaa että lapset aistii paljo asioita ja kun vanhemmat on onnellisia niin lapsetkin on.

On se ihmeellistä ja ne ukkomiehen lapset voivat olla jo aikuisia ja asuakin jo omillaan. Ja siksi ei haluta erota, koska talo, auto, lapset ja omaisuus. Ehkä sitten on piirun verran järkeä ukkomiehenkin päässä, kun ei halua panokaverinsa pääsevän osille. Sellaista se on, kun on herrojen kanssa marjassa, että liikaa ei kannattaisi pyllistellä...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se ihmeellistä ja ne ukkomiehen lapset voivat olla jo aikuisia ja asuakin jo omillaan. Ja siksi ei haluta erota, koska talo, auto, lapset ja omaisuus. Ehkä sitten on piirun verran järkeä ukkomiehenkin päässä, kun ei halua panokaverinsa pääsevän osille. Sellaista se on, kun on herrojen kanssa marjassa, että liikaa ei kannattaisi pyllistellä...

Ööö... Just. Kertoo paljo taas kyllä miehistä toiki kommentti. Mua ei vois vähempää kiinnostaa jotku ukkomiehet. Helvetti pankoot vaimojansa. Mun ei tarvi varattuihin sekaantua, sinkkuja on suomi täynnä. Naimisiin en enää ikään mee ja ku oon elämäni eläny niin ettei tarvi miehen rahoilla elää niin mihinpä sitä miestä sit oikeestaan tarvii. Korvikkeita löytyy nettikaupasta eri mallisia ja muotosia, eikä tarvi tuommosia ääliöitä kattella.
        Aikusia lapsia harvalla vielä on niissä ikäluokissa jotka minuun on kontaktia ottanu. Mut niin makaa ku petaa, siinäpä kärvistelevät seksittömissä avioliitoissaan, kun se ny on muka niin kauheeta erota vaikkei oo enää mitään läheisyyttä tai varsinaista parisuhdetta olemassa. Tässä maassa tuntuu olevan paljo onnettomia avioliittoja, mut sehän on jokaisen oma valinta lopulta. Kunhan kans sit pysytte siellä omalla puolen aitaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ööö... Just. Kertoo paljo taas kyllä miehistä toiki kommentti. Mua ei vois vähempää kiinnostaa jotku ukkomiehet. Helvetti pankoot vaimojansa. Mun ei tarvi varattuihin sekaantua, sinkkuja on suomi täynnä. Naimisiin en enää ikään mee ja ku oon elämäni eläny niin ettei tarvi miehen rahoilla elää niin mihinpä sitä miestä sit oikeestaan tarvii. Korvikkeita löytyy nettikaupasta eri mallisia ja muotosia, eikä tarvi tuommosia ääliöitä kattella.
        Aikusia lapsia harvalla vielä on niissä ikäluokissa jotka minuun on kontaktia ottanu. Mut niin makaa ku petaa, siinäpä kärvistelevät seksittömissä avioliitoissaan, kun se ny on muka niin kauheeta erota vaikkei oo enää mitään läheisyyttä tai varsinaista parisuhdetta olemassa. Tässä maassa tuntuu olevan paljo onnettomia avioliittoja, mut sehän on jokaisen oma valinta lopulta. Kunhan kans sit pysytte siellä omalla puolen aitaa.

Kaikkein hassuinta kuitenkin lienee se, että sen kaiken vaikeuden siihen avioliittoonsa on se ukkomies itse sanoillaan ja teoillaan aiheuttanut. Kannattaa raapaista vähän pintaa syvemmältä, niin huomaa, ettei satusetien kelkkaan kannata toisena, kolmantena tai neljäntenä naisena lähteä. Ukkomies osaa mädättää tulevankin suhteensa ihan saman perinteisen kaavan mukaan ja sitten on taas etsittävä seuraava hyväuskoinen nainen. Niin makaa kuin petaa.

• Rahastusta

Se virallinen ero maksaa ensin 200eur ja puolen vuoden harkinnan jälkeen vielä 100 eur lisää. Ihan omakohtainen kokemus, ei kaikilla ole rahaa laittaa "turhaan" tuommoisia summia.

• Monet eivät saa toimeksi muitakaan asioita.

• eikuulusinulle

Virallisella erolla ei ole kissan pissan vertaa vaikutusta mihinkään kummankaan elämässä, who cares, mitä se kenellekkään ulkopuoliselle kuuluu vaikka erillään asutaankin.

• sina_ei_ota_tama

mitä järkeä mennä edes naimisiin? yhtä vanhan-ajan juttuja kuin kristinusko.. itse en ikinä mene naimisiin ja jos tuleva nainen sitä ehdottelee niin traumatisoin hänen mielensä kiduttamalla ja muilla tekniikoilla että naimisiinmeno ei ole hyvä juttu

• kela

eikuulusinulle
      Kelalle on merkitystä.
      "Aviopuolisoilla on oikeus itse päättää asumisjärjestelyistään. Aviopari saa siis asua eri osoitteissa halutessaan. Eri osoitteissa asuminen voi johtua välien rikkoutumisesta, mutta puolisot voivat päättää asua erillään myös muusta syystä johtuen. Eri osoitteissa asuminen voi johtua esimerkiksi puolison työstä tai opiskelusta toisella paikkakunnalla. Jos eri osoitteissa asuminen johtuu muusta syystä kuin välien rikkoutumisesta, saattaa se vaikuttaa rahallisiin tukiin esimerkiksi Kelalta. Jos erillään asuminen johtuu esimerkiksi puolison työstä tai opiskelusta toisella paikkakunnalla, pitää Kela heitä yhteistaloudessa asuvina."

• eikuulusinulle

kelalle.
        Eikö se ole ihan se ja sama mihin kategoriaan Kela luokittelee ihmisen, jos kyseinen tyyppi ei ole Kelan kanssa missään tekemisissä?

• jkgk
        eikuulusinulle kirjoitti:

kelalle.
        Eikö se ole ihan se ja sama mihin kategoriaan Kela luokittelee ihmisen, jos kyseinen tyyppi ei ole Kelan kanssa missään tekemisissä?

Onhan se, jos ei tarvitse Kelan palveluita. Se mitä ei tarvitse tänään, voi tarvita jo huomenna. Esim. sairastuminen on erittäin ikävää muutenkin. Ei tue tervehtymistä, jos tarvitsee alkaa siinä vaiheessa vielä alkaa erohakemusta täyttämään, kun mitään ei makseta muuten.

• Eikuulusullekaan

kelalle.

Eikä sinulle, kuka on kelan asiakas kuka ei.

• eikuulusinulle
        Eikuulusullekaan kirjoitti:

Eikä sinulle, kuka on kelan asiakas kuka ei.

Ei todellakaan kuulu minulle muiden tukiasiat.
        Mutta kun se olettamus on väärä, että Kela ei mitään maksa automaattisesti jos olet aviossa.

Työssä käyvä, jos sairastuu vaikka syöpään ja hoidot jatkuu vaikka koko vuoden ja hän on sairaslomalla koko vuoden, hän saa sairaspäivärahaa sen mukaan mitkä ne ansiotulot ovat olleet, eikä sen mukaan onko aviossa ja paljonko puoliso tienaa. Ja jos sairaus jatkuu, hän pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkkeen suuruus määräytyy koko työuran aikana maksettujen eläkemaksujen mukaisesti. Sairauspäiväraha ja työkyvyttömyyseläke määräytyy viimeisen vahvistetun verotuksen mukaisten tulojen perusteella tai viimeisten 6kk tulojen perusteella.
        Sosiaaliturvan varassa olevat ovat asia erikseen. Ei ole mun päänsärky eikä ongelma, jos kusettavat Kelaa ja se niiden kimpussa.

• Anonyymi

Ei todellakaan kuulu minulle muiden tukiasiat.
        Mutta kun se olettamus on väärä, että Kela ei mitään maksa automaattisesti jos olet aviossa.

Työssä käyvä, jos sairastuu vaikka syöpään ja hoidot jatkuu vaikka koko vuoden ja hän on sairaslomalla koko vuoden, hän saa sairaspäivärahaa sen mukaan mitkä ne ansiotulot ovat olleet, eikä sen mukaan onko aviossa ja paljonko puoliso tienaa. Ja jos sairaus jatkuu, hän pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkkeen suuruus määräytyy koko työuran aikana maksettujen eläkemaksujen mukaisesti. Sairauspäiväraha ja työkyvyttömyyseläke määräytyy viimeisen vahvistetun verotuksen mukaisten tulojen perusteella tai viimeisten 6kk tulojen perusteella.
        Sosiaaliturvan varassa olevat ovat asia erikseen. Ei ole mun päänsärky eikä ongelma, jos kusettavat Kelaa ja se niiden kimpussa.

Eihän tuossa sanottukaan, ettei Kela maksa mitään, jos asutaan avioliitossa erillään. Mutta on paljon seikkoja, joita moni ei ota huomioon, mutta Kela ottaa.

Esim. jos sairastuessa ei sairaspäiväraha riitä ja joutuu turvautumaan Kelan tukiin maksaakseen vuokran ja tai lääkkeitänsä. Mikäli omistaa vielä perheen yhteisestä asunnosta puolet, niin se voi estää asumistuen saamisen. Kela maksaa, ellei ao henkilöllä ole omaisuutta, ja jos todistettavasti asuu erillään välirikon vuoksi.

Homma toimii myös toisinpäin. Jos esim. parin osapuolet saavat molemmat asumistukea omiin asuntoihinsa, avioliiton solmittuaan heidän on muutettava yhteiseen asuntoon. Kahteen asuntoon ei aviopari voi saada asumistukea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän tuossa sanottukaan, ettei Kela maksa mitään, jos asutaan avioliitossa erillään. Mutta on paljon seikkoja, joita moni ei ota huomioon, mutta Kela ottaa.

Esim. jos sairastuessa ei sairaspäiväraha riitä ja joutuu turvautumaan Kelan tukiin maksaakseen vuokran ja tai lääkkeitänsä. Mikäli omistaa vielä perheen yhteisestä asunnosta puolet, niin se voi estää asumistuen saamisen. Kela maksaa, ellei ao henkilöllä ole omaisuutta, ja jos todistettavasti asuu erillään välirikon vuoksi.

Homma toimii myös toisinpäin. Jos esim. parin osapuolet saavat molemmat asumistukea omiin asuntoihinsa, avioliiton solmittuaan heidän on muutettava yhteiseen asuntoon. Kahteen asuntoon ei aviopari voi saada asumistukea.

Sinä kuvittelet että kaikki muut ihmiset ovat sosiaalipummeja ja sen päälle vielä tyhmiä.
        Jauhat itsestään selvyyksiä, anna jo olla, ei erillään asuvat ole sosiaaliavustusten ja tukien tarpeessa. Ja jos joskus sellainen tilanne kohdalle osuu, niin kyllä he osaavat täytellä kelan papereita ilman sun neuvojakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä kuvittelet että kaikki muut ihmiset ovat sosiaalipummeja ja sen päälle vielä tyhmiä.
        Jauhat itsestään selvyyksiä, anna jo olla, ei erillään asuvat ole sosiaaliavustusten ja tukien tarpeessa. Ja jos joskus sellainen tilanne kohdalle osuu, niin kyllä he osaavat täytellä kelan papereita ilman sun neuvojakin.

Mitäköhän itse jauhat? Kyllä ihmiset osaavat täytellä Kelan papereita ja yllättyvät, kun eivät saakaan mitään tukia ja rahat on loppu eikä toimeentulotukeakaan saa. Juuri siis siitä syystä, että on omaisuutta, jota ei erilleen muutossa ole jaettu.

• niinnokerronpa

No, me eletään kahdessa eri taloudessa ihan yhteisestä sopimuksesta.
      Minulla on mielenterveysongelmia ja tarvitsen paljon aikaa yksin, omassa rauhassani. Niinpä hankimme minulle oman asunnon tästä läheltä yhteistä kotiamme. Itse maksan vuokran, mies hoitaa yhteisen kotimme menot.

• Anonyymi

Me asumme mieheni kanssa erilleen. Olemme olleet yhdessä yli 40 vuotta. pari vuotta sitten kyllästyin maanittelemaan miestäni vaihtamaan ison omakotitalomme keskustan asuntoon; hän ei halua muuttaa. Minä halusin, olin halunnut jo siitä saakka kun lapset lähtivät maailmalle.

Ostin (ihanan) asunnon. Mies jäi omakotitaloomme. Pienen erokriisin jälkeen, aloimme tapailemaan toisiamme, rakkaus ei ollut hävinnyt. Päin vastoin, kun olimme viikot erillämme, huomasimme miten tärkeitä olimme toisillemme. Asumme yhä erilleen, olemme naimisissa ja suhteemme on toimii, tuntuu kuin olisimme palanneet siihen alkuaikojen huumaan kun vasta aloitimme seurustelun.

Emme missään nimessä eroa vaan jatkamme aviopuolisoina, kunnes kuolema meidät erottaa.

• Anonyymi

Eiköhän tuo liene jokaisen oma asia miten asuu, missä asuu ja kenen kanssa asuu.

• Anonyymi

Niinpä jokainen sen itse parhaiten tietää missä haluaa asua ja tekeekö sen yksin vaiko puolison kanssa.

• Anonyymi

Erillään asumisessa on paljon hyviäkin puolia niitä ei vaan kaikki oivalla. Kuten oma vapaus, yms.

• Anonyymi

Erillään voi asua myös, jos ei ole naimisissa...

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      233
      2172
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      60
      1436
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1075
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1068
    7. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      994
    8. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe