WWF uusi ruokasuositus

asiantuntijaa

WWF:n uusi ruokasuositus: Korkeintaan kuusi kananmunaa kuukaudessa, punaista lihaa kerran viikossa ja lasi maitoa päivässä.

https://yle.fi/uutiset/3-10705825

Menee yhä absurdimmaksi.. tällaista ei edes ajateltu 50 vuotta sitten. Jos annatte nykyiselle valtaeliitille voimaa, teillä on ennen pitkää vyö kiristetty korviin asti. Ei bensa-autoja, ei kunnon ruokaa lautasella, ja taistelette kaduilla mamujengejä vastaan.

"Olisi odottanut, että kananmunia voisi syödä enemmän. Mutta sellainen oli EAT-Lancetissa ja siihen luotan. Se on todella vakuuttavan asiantuntijajoukon laatima kokonaisuus."

Juuu, ja mekin luotamme joulupukkiin.

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enempi.parempi

      Täytyykin tutkimuksen voimaannuttamana tuplata näiden syönti, joka on kylläkin moninkertaisella tasolla suositukseen nähden jo nykyisinkin.

    • LihaÄtmi

      "Esimerkkilaskelman mukaan Helsingin ja Bangkokin välinen edestakainen lento tuottaa kasvihuonekaasupäästöjä 3396 kiloa hiilidioksidiekvivalenttia, kun taas vuosittainen naudanlihan syöminen kuormittaa ympäristöä 420 kilolla kasvihuonekaasupäästöjä. "

      Kas kummaa, kun WWF ei sanallakaan mainitse jutun yhteydessä näitä suurimpia päästöjen aiheuttajia eli lentoliikenne, laivaliikenne ja autoliikenne.
      Nehän vasta päästöjä aiheuttavat, mutta puututtaan lihan syömiseen, joka aiheuttaa vuodessa 10 kertaa vähemmän päästöjä, kuin yksi Thaimaan lomamatka.
      En varmasti vähennä lihan syöntiä niin kauan, kuin yksikin WWF:än kuuluva suhaa lentokoneella, laivalla tai autolla eläinsuojelukohteeseen suojelemaan tai yksikin lentokone pörrää taivaalla, rahtilaiva pohottaa merellä tai maailman väkirikkaimmat maat eivät rajoita autoilua.

      WWF:än mielestä olisi parempi, jos lihansyönnin sijaan lennettäisiin vuodessa vaikka 50 lomalentoa Thaimaahan, niin se ei aiheuttaisi minkäänlaisia päästöjä, mutta lihansyönti kyllä.
      Kasvis ruokaa syövien ei kannata pitää itseään yhtään sen parempina,
      Kasvisruokaa syövät aiheutavat vielä suuremmat päästöt, jos syövät talvella kasviksia, koska kasvikset eivät talvella suomessa kasva, niin ne on rahdattu rahtilaivoilla, jopa rahtilentokoneella suomeen jostakin etelästä ja se vasta päästöjä aiheuttaakin verrattuna lihaan, joka on tuotettu lähialueella.
      Talvellakin lihan kasvatus on nollapäästöistä, koska lihaa ei kasvateta ulkomailta tuodulla tuoreella rehulla, vaan kesällä lähipellolla sadevedellä kasvaneella rehulla, joka on säilötty talven varalle.

      • wanhaämmä

        "Kas kummaa, kun WWF ei sanallakaan mainitse jutun yhteydessä näitä suurimpia päästöjen aiheuttajia eli lentoliikenne, laivaliikenne ja autoliikenne."

        Me ei syödä niitä. Tai no, niitähän ei rajattu, senkun syöt.


    • EriTilanneEriPuolilla

      Eri puolilla maailmaa vaihtelee huomattavasti auringonvalosta saatavan D-vitamiinin määrä. Sen vuoksi esim. Suomessa on tarpeen syödä enemmän vaikkapa kalaa ja kananmunia kuin aurinkoisemmissa maissa. Lisäksi esim. lapset, vanhukset ja nuoret ja keski-ikäiset naiset tarvitsevat enemmän D-vitamiinia, joka edistää kalsiumin imeytymistä mm. luustoa varten. Osteoporoosia ei voi ehkäistä vain pillereillä, sillä ravinnosta vitamiinit ja kivennäisaineet imeytyvät huonommin kuin ravinnosta.

      • Korjaan

        Piti kirjoittaa, että "sillä niistä vitamiinit ja kivennäisaineet imeytyvät huonommin kuin ravinnosta".


      • Itsehän aion syödä kalaa ja kananmunia jatkossakin, mutta muistutan palstan aktiivisille ilmaston jäädyttäjille, että joissain sienissä on runsaasti vähän heikompaa D-vitamiinia. Sinnitelkää syksyyn, jos viime vuoden varastot on jo syöty.


      • scrg kirjoitti:

        Itsehän aion syödä kalaa ja kananmunia jatkossakin, mutta muistutan palstan aktiivisille ilmaston jäädyttäjille, että joissain sienissä on runsaasti vähän heikompaa D-vitamiinia. Sinnitelkää syksyyn, jos viime vuoden varastot on jo syöty.

        Luetteko mainoksia? Turkistuottajat muistuttivat eilen, miten mainio ilmastoteko turkki on. Ketun- ja minkinraadoista saa mm. kallisarvoista eläinjätettä, josta voi tehdä biopolttoaineita ja positiivisena sivuvaikutuksena merestä nostettava kalarehu vähentää merten ravinnekuormaa. Jäämme odottelemaan milloin WWF suosittelee karvalakkeja kaikille.


    • Tjoo, varmaan tulee kohta kansalle painostus käyttää hyönteisiä ja toukkia proteiininlähteenä. Poliitikot huutaa suu vaahdossa miten olet rikollinen kun ajat autolla joka polttaa bensaa tai dieseliä, syökää p...kaa ne huutavat ja osa aivopesun uhreista varmaan sitten syökin. Vokeissa syöttävät matuille 3 kertaa päivässä maukkaat ateriat, nautaa, kanaa, lammasta jne. halal jutskaa, oma kansa syököön toukkia. Ei ihme että alkaa ketuttamaan kaikkia.

      • Onko sulla siellä jo miten iso hirviö?

        Tämän päivän tuomitusta läpsyttelijästä muuten löytyi parin vuoden takaa juttu, jossa kaveri aikoi poliisiksi. Tutustuu nyt sitten ensin asiakkaana työympäristöön.


      • wanhaämmä

        Harmis kuule, kasviksistakin saa proteiinia. Ja minusta olisi mahdottoman hienoa, jos lopultakin saatais sirkat ja jauhotoukat pusseissa kaupan hyllylle. Varmasti niistäkin löytyy moskaruokaa syöville hyvin pian prosessoidut suonentukkijat, kun sitä näytät olevan vailla.

        Autojen suhteen jossain kohtaa tulee väkisinkin järki käteen, eihän ne sähköautot toimi täällä. Ellei sitten saada sulatettua ilmastoa tarpeeksi lämpimäksi tännekin talviksi ennen niiden pakkoa. Sähköautojen tekeminen ei ole saasteetonta sitten ollenkaan, saatika niiden hävittäminen käytön jälkeen...

        Sä et ole yhtään sen parempi ihminen omine länsimaisine tapoinesi kuin halveksimasi mamut omineen. Mietis sitä.. 😜


      • wanhaämmä kirjoitti:

        Harmis kuule, kasviksistakin saa proteiinia. Ja minusta olisi mahdottoman hienoa, jos lopultakin saatais sirkat ja jauhotoukat pusseissa kaupan hyllylle. Varmasti niistäkin löytyy moskaruokaa syöville hyvin pian prosessoidut suonentukkijat, kun sitä näytät olevan vailla.

        Autojen suhteen jossain kohtaa tulee väkisinkin järki käteen, eihän ne sähköautot toimi täällä. Ellei sitten saada sulatettua ilmastoa tarpeeksi lämpimäksi tännekin talviksi ennen niiden pakkoa. Sähköautojen tekeminen ei ole saasteetonta sitten ollenkaan, saatika niiden hävittäminen käytön jälkeen...

        Sä et ole yhtään sen parempi ihminen omine länsimaisine tapoinesi kuin halveksimasi mamut omineen. Mietis sitä.. 😜

        En ole parempi mutta en huonomipikaan kuin matu joka työntyy tänne notkuvien pöytien ääreen. Minä olen täällä kotona, matu on tunkeilija joka saisi painua kotiinsa syömään oman maansa antimia. Minä en oikein ymmärrä mistä tulee teidän suvakkien käsitys siitä että kokisin olevani parempi kuin matu kun se ei ole se pointti vaan se että matu tulee syömään minun lihapullat ja minun pitäisi vetää porkkanoita, ei se niin mene. Minä satuin syntymään tänne ja tämän maan lihapullat kuuluu minulle, ei matulle niin että siitä lähdetään,


      • Harmaaritari kirjoitti:

        En ole parempi mutta en huonomipikaan kuin matu joka työntyy tänne notkuvien pöytien ääreen. Minä olen täällä kotona, matu on tunkeilija joka saisi painua kotiinsa syömään oman maansa antimia. Minä en oikein ymmärrä mistä tulee teidän suvakkien käsitys siitä että kokisin olevani parempi kuin matu kun se ei ole se pointti vaan se että matu tulee syömään minun lihapullat ja minun pitäisi vetää porkkanoita, ei se niin mene. Minä satuin syntymään tänne ja tämän maan lihapullat kuuluu minulle, ei matulle niin että siitä lähdetään,

        Niin ja vielä, tämä kiitämätön matuhan oli sitä mieltä että tätä ei söisi naiset eikä koiratkaan, minä pärjäisin viikon tuolla:

        http://i.imgur.com/kdgJcXw.jpg

        Nuokin vielä, että haistapa sinäkin suvakki:

        https://www.ess.fi/incoming/2015/10/28/1330969.jpg/ALTERNATES/w980h655/1330969.jpg

        https://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/files/2018/04/turvapaikanhakijat-syömässä.jpg


      • wanhaämmä
        Harmaaritari kirjoitti:

        En ole parempi mutta en huonomipikaan kuin matu joka työntyy tänne notkuvien pöytien ääreen. Minä olen täällä kotona, matu on tunkeilija joka saisi painua kotiinsa syömään oman maansa antimia. Minä en oikein ymmärrä mistä tulee teidän suvakkien käsitys siitä että kokisin olevani parempi kuin matu kun se ei ole se pointti vaan se että matu tulee syömään minun lihapullat ja minun pitäisi vetää porkkanoita, ei se niin mene. Minä satuin syntymään tänne ja tämän maan lihapullat kuuluu minulle, ei matulle niin että siitä lähdetään,

        Tässä keississä pitäisi ajatella jotain ihan muuta kuin sulle sun mielestäsi kuuluvia lihapullia.


      • wanhaämmä

      • wanhaämmä kirjoitti:

        Tässä keississä pitäisi ajatella jotain ihan muuta kuin sulle sun mielestäsi kuuluvia lihapullia.

        Ja v..ut. Nimenomaan pitää ajatella niin että tämän maan lihapullat kuuluu minulle eikä niitä pidä rosvottaman ja alkaman tulla mulle inisemään että syö saatana toukkia ja matoja. Niin kaauna kuin matuille syötetään muuta kuin toukkia & matoja minä en suostu kormpromisseihin tässä asiassa ja jos minun pitää ilmaston takia alkaa luopumaan normaalista ruuasta niin teen kyllä sitten kaikkeni että menee kaikki paskaksi, valutan jäteöljyt maahan, teen kinkkutempun kaupungin viemäriin, poistan sisuskalut katalysaattorista ja hiukkassuodattimesta, heitän kaikki isommat jätteet ja roskat metsiin, päästän ilmastoinnin freonit ilmakehään joo, kyllä sitä varmaan kaikenlaista anti-ilmastotekoa voi keksiä :D


      • wanhaämmä
        Harmaaritari kirjoitti:

        Ja v..ut. Nimenomaan pitää ajatella niin että tämän maan lihapullat kuuluu minulle eikä niitä pidä rosvottaman ja alkaman tulla mulle inisemään että syö saatana toukkia ja matoja. Niin kaauna kuin matuille syötetään muuta kuin toukkia & matoja minä en suostu kormpromisseihin tässä asiassa ja jos minun pitää ilmaston takia alkaa luopumaan normaalista ruuasta niin teen kyllä sitten kaikkeni että menee kaikki paskaksi, valutan jäteöljyt maahan, teen kinkkutempun kaupungin viemäriin, poistan sisuskalut katalysaattorista ja hiukkassuodattimesta, heitän kaikki isommat jätteet ja roskat metsiin, päästän ilmastoinnin freonit ilmakehään joo, kyllä sitä varmaan kaikenlaista anti-ilmastotekoa voi keksiä :D

        Lapset kiittää.


      • wanhaämmä kirjoitti:

        Lapset kiittää.

        Aivan sama, mulla ei ole lapsia. Tuhoutukoon maapallo, paskaks vaan kaikki on tunnussanani jos yhtään rajoitatte mun syömisiä. Niin ja syytä vaan sinäkin jenkkejä, nehän sitä lihakarjaa ja maissia kasvattaa.


      • wanhaämmä
        Harmaaritari kirjoitti:

        Aivan sama, mulla ei ole lapsia. Tuhoutukoon maapallo, paskaks vaan kaikki on tunnussanani jos yhtään rajoitatte mun syömisiä. Niin ja syytä vaan sinäkin jenkkejä, nehän sitä lihakarjaa ja maissia kasvattaa.

        Oikeesti me ollaan jo pilattu kaikki. Turhaa räpiköintiä enkä minä ole varmastikaan enää katsomassa miten kaikki päättyy, onneksi. Ahneimmat kerää rahaa keinoja kaihtamatta, aikovat kai muuttaa Marsiin kun viimeistenkin sähköautojen akut höyrystyy täällä ilmaan... ;)

        Saastutan aika vähän nytkään. Ehkä voisin juustosta vielä luopua, mutta siitäkin kuulin jo juttua ettei se olisikaan niin paha ilmaston pilaaja kuin maailmalla ollaan huudeltu. Suomalainen juusto on varmasti siinäkin suhteessa parempaa kuin muualta kärrätty. Hyvää kotimaista ruokaa vaan, niin on puhdasta ja terveellistä...


      • puutteita.ja.puutoksia
        wanhaämmä kirjoitti:

        Harmis kuule, kasviksistakin saa proteiinia. Ja minusta olisi mahdottoman hienoa, jos lopultakin saatais sirkat ja jauhotoukat pusseissa kaupan hyllylle. Varmasti niistäkin löytyy moskaruokaa syöville hyvin pian prosessoidut suonentukkijat, kun sitä näytät olevan vailla.

        Autojen suhteen jossain kohtaa tulee väkisinkin järki käteen, eihän ne sähköautot toimi täällä. Ellei sitten saada sulatettua ilmastoa tarpeeksi lämpimäksi tännekin talviksi ennen niiden pakkoa. Sähköautojen tekeminen ei ole saasteetonta sitten ollenkaan, saatika niiden hävittäminen käytön jälkeen...

        Sä et ole yhtään sen parempi ihminen omine länsimaisine tapoinesi kuin halveksimasi mamut omineen. Mietis sitä.. 😜

        Kasviksista tosiaan saa proteiinia, mutta joskus sitä pitää ihmetellä, missä ne korvat ovat olleet peruskoulun ravinto-opin, biologian ja kotitalouden tunneilla. Varsinkin kasvissyöjillä tuntuu olevan puutteellisuuksia tietämyksessä.

        Asia on nimittäin niin, että ihmisen elimistö ei käytä mitään proteiineja suoraan, vaan pilkoo ne osiksi, joita kutsutaan aminohapoiksi. Ongelma on se, että kasviksien aminohappokoostumus on puutteellinen.

        Eli jos käytössä on 7 erilaista palikkaa (aminohappoa) kasvisruoan proteiineista ja siihen ihmisen elimistön tarvitsemaan proteiiniin tarvitaankin 8 erilaista palikkaa, niin ikävä fakta on se, että proteiini jää kokonaan kokoamatta. Voit siis syödä kasvisproteiineja vaikka koko päivän, mutta siitä huolimatta kärsit puutostiloista ikäänkuin et olisi lainkaan syönyt proteiineja.

        Kasvisproteiinit ovat luonteeltaan heikkolaatuisia. Liha, kala, munat ja maito sen sijaan ovat ensiluokkaista tavaraa. Niitä kun syö, kaikki käy ja menee ihmiskehon käyttöön.

        Kasvissyöjien pitäisi olla todella tarkkoja syömästään ruoasta. Juuri edellä mainitusta syystä pitäisi syödä papuja, linssejä, viljaa, soijaa yms. samalla ruokailukerralla, että proteiinisynteesi toimii köhimättä. Ongelma on se, että monet kasvissyöjät eivät tätä neuvoa noudata. Siitä huolimatta ollaan jakamassa muille neuvoja ja pitämässä luentoja maailman pelastamisesta.


      • wanhaämmä
        puutteita.ja.puutoksia kirjoitti:

        Kasviksista tosiaan saa proteiinia, mutta joskus sitä pitää ihmetellä, missä ne korvat ovat olleet peruskoulun ravinto-opin, biologian ja kotitalouden tunneilla. Varsinkin kasvissyöjillä tuntuu olevan puutteellisuuksia tietämyksessä.

        Asia on nimittäin niin, että ihmisen elimistö ei käytä mitään proteiineja suoraan, vaan pilkoo ne osiksi, joita kutsutaan aminohapoiksi. Ongelma on se, että kasviksien aminohappokoostumus on puutteellinen.

        Eli jos käytössä on 7 erilaista palikkaa (aminohappoa) kasvisruoan proteiineista ja siihen ihmisen elimistön tarvitsemaan proteiiniin tarvitaankin 8 erilaista palikkaa, niin ikävä fakta on se, että proteiini jää kokonaan kokoamatta. Voit siis syödä kasvisproteiineja vaikka koko päivän, mutta siitä huolimatta kärsit puutostiloista ikäänkuin et olisi lainkaan syönyt proteiineja.

        Kasvisproteiinit ovat luonteeltaan heikkolaatuisia. Liha, kala, munat ja maito sen sijaan ovat ensiluokkaista tavaraa. Niitä kun syö, kaikki käy ja menee ihmiskehon käyttöön.

        Kasvissyöjien pitäisi olla todella tarkkoja syömästään ruoasta. Juuri edellä mainitusta syystä pitäisi syödä papuja, linssejä, viljaa, soijaa yms. samalla ruokailukerralla, että proteiinisynteesi toimii köhimättä. Ongelma on se, että monet kasvissyöjät eivät tätä neuvoa noudata. Siitä huolimatta ollaan jakamassa muille neuvoja ja pitämässä luentoja maailman pelastamisesta.

        Noinkin fiksu tyyppi unohti kokonaan kalan ja hyönteisproteiinit, mites nyt niin? ;)

        Edes voimaurheilija ei tarvitse punaista lihaa suosituksia enempää. Täyskiellostahan ei ole ollut edes puhetta. Suomalaiset syövät itsensä sairaiksi liialla punaisella lihalla, varaa on vähentää. Ylimääräinen proteiini kertyy keskivartalolle läskiksi.

        Sika ja nauta ovat sitä paitsi imeytymiseltään huonompia kuin vaikkapa hera ja kana.


      • puutteita.ja.puutoksia
        wanhaämmä kirjoitti:

        Noinkin fiksu tyyppi unohti kokonaan kalan ja hyönteisproteiinit, mites nyt niin? ;)

        Edes voimaurheilija ei tarvitse punaista lihaa suosituksia enempää. Täyskiellostahan ei ole ollut edes puhetta. Suomalaiset syövät itsensä sairaiksi liialla punaisella lihalla, varaa on vähentää. Ylimääräinen proteiini kertyy keskivartalolle läskiksi.

        Sika ja nauta ovat sitä paitsi imeytymiseltään huonompia kuin vaikkapa hera ja kana.

        Palataan takaisin astialle, kun kerrot, millaista roolia hyönteiset näyttelevät suomalaisten ruokavaliossa? Ei niitä ole tarjolla marketeissa pian missään, koska eivät mene kaupaksi - eivät edes kasvissyöjille, joiden ruokavalioon muuten eivät kuulu eettisistä syistä edes hyönteiset.

        Liha, kala, muna.. ihan sama, koska ne luetaan ruoka-aineympyrässä samaan joukkoon, vai olisiko sinne pitänyt vielä eritellä valkoinen ja punainen liha? Omien aivojen käyttö on sallittua.


      • wanhaämmä
        puutteita.ja.puutoksia kirjoitti:

        Palataan takaisin astialle, kun kerrot, millaista roolia hyönteiset näyttelevät suomalaisten ruokavaliossa? Ei niitä ole tarjolla marketeissa pian missään, koska eivät mene kaupaksi - eivät edes kasvissyöjille, joiden ruokavalioon muuten eivät kuulu eettisistä syistä edes hyönteiset.

        Liha, kala, muna.. ihan sama, koska ne luetaan ruoka-aineympyrässä samaan joukkoon, vai olisiko sinne pitänyt vielä eritellä valkoinen ja punainen liha? Omien aivojen käyttö on sallittua.

        Etkö ole perillä ravintosuosituksista? Punaista lihaa max 500 g viikossa.

        http://hyvinvointi.ts.fi/terveys/punainen-liha-terveysriski/

        Tuosta sulle lisätietoa. Kuuklen käyttö on sallittua. :)


    • Persuätmit taas repineet perseensä....Hah.

    • Raha-on-kemia

      Pakolaiset pitää ruokkia niin suomalaisten pitää vähentää syömistä. Tulevaisuudessa suomalaisten työttömät eivät saa työttömyysrahaa ollenkaan koska pakolaisten elättäminen maksaa 10 miljardia

    • wanhaämmä

      Kananmunat ihmetyttää. Uskon että Suomen osalta tuohon tulee vielä muutos. Täällä ruokitaan munituskanoja erilailla kuin maailmalla, eikä sitä ehkä ole huomioitu tuossa maailmanlaajuisessa suosituksessa. Kuulemma jokunen oman maan tutkimus menossa, munat mukaan lukien, odottelen mielenkiinnolla minkälaista hiilijalanjälkeä saavat niissä.

      Tutulla on aina kesäkanoja pihahäkissä ja ne syövät tiedostavasti syövän perheen ruuantähteitä. Hyvin munivat.

      Muilta osin menee mun puolestani läpi.

    • Aamuunastikaljaa

      wwf varmaan toivoisi että kaikki ihmiset (paitsi he) lopettaisivat kokonaan syömästä pieremästä ja hengittämästä

      • Itse ratkaisin asian näin, liityin WWF:n ja kannatan kaikkia heidän antamia suosituksia, mutta en itse noudata niitä. Minulla on iso maasturi, millä on helppo ajaa vaikka umpimetsään kuvaamaan luontoa tai keräämään sieniä. Autosta lähtee sellaiset päästöt, että jos kaupungissa pysähdyn vaikka valo-ohjattuun risteykseen ja valojen vaihtuessa vihreäksi kiihdytän kunnolla, niin kaikki 100:n metrin säteellä kuolee ja välittömästi.


    • " tällaista ei edes ajateltu 50 vuotta sitten. "

      50 vuotta sitten lihaa syötiin paljon vähemmän kuin nyt.

    • Jaaa, ymmärrän kyllä hyvin, että ravinto vaikuttaa meihin ja hyvinvointiimme ihan oleellisesti. Melkeinpä ensisijaisesti, mutta mitä näm ees taas tehdyt tutkimukset ja tulokset oikein on?

      Tänään saa syödä mielin määrin, huomenna ei taas yhtään...oma järki mukaan vaan ja syö olotilansa mukaan.

      • Miten niin ees taas?

        Mikään tutkimus ei määrittele mitä pitäisi tai saisi syödä. Erilaisia tutkimuksia on tietenkin paljon ja media mielellään raportoi niiden tuloksia vetäen samalla mutkat suoraksi ja omia johtopäätöksiään tehden.

        WWF:n suositukset ei perustu tavoitteeseen hyvinvoivasta yksilöstä, vaan maksimoida inhimillisen hyvinvoinnin määrä mahdollistamalla mahdollisimman monen ihmisen elämä mahdollisimman pitkään. Siksi sinun lautasesi ei ole enää oma asiasi vaan poliittinen työkalu.


      • scrg kirjoitti:

        Miten niin ees taas?

        Mikään tutkimus ei määrittele mitä pitäisi tai saisi syödä. Erilaisia tutkimuksia on tietenkin paljon ja media mielellään raportoi niiden tuloksia vetäen samalla mutkat suoraksi ja omia johtopäätöksiään tehden.

        WWF:n suositukset ei perustu tavoitteeseen hyvinvoivasta yksilöstä, vaan maksimoida inhimillisen hyvinvoinnin määrä mahdollistamalla mahdollisimman monen ihmisen elämä mahdollisimman pitkään. Siksi sinun lautasesi ei ole enää oma asiasi vaan poliittinen työkalu.

        No ei tästä nyt niin kauaa ole, kun sanottiin että saat vetää kanamunia vaikka päivittäin, sitten viikottain. Nyt taas vaan kuusi kuukaudessa! Perkele...mun lauatasellenihan ei tulla sorkkimaan.

        >:0


      • Päläpälä kirjoitti:

        No ei tästä nyt niin kauaa ole, kun sanottiin että saat vetää kanamunia vaikka päivittäin, sitten viikottain. Nyt taas vaan kuusi kuukaudessa! Perkele...mun lauatasellenihan ei tulla sorkkimaan.

        >:0

        Nyt äänessä oli WWF, joka on paljon kiinnostuneempi jääkarhun ja ehkä lastenlastesi kuin sinun hyvinvoinnista. Yleensä äänessä ovat terveyden tutkijat. Rajoitukset on kai perustuneet kananmunissa olevan kolesterolin oletettuun vaarallisuuteen. Muutenhan munat ovat loistava monipuolinen ravintotiivistelmä. Jotkut sitten näkevät myös eettisenä ongelmana sen, että on jalostettu lintu, jolla ei ole suomessa edes kunnollista nimeä ja jonka elämän tarkoitus on tuottaa meille näitä ravintopakkauksia. Kas kun jo mummo kanasensa häkkiin ajoi.


      • scrg kirjoitti:

        Nyt äänessä oli WWF, joka on paljon kiinnostuneempi jääkarhun ja ehkä lastenlastesi kuin sinun hyvinvoinnista. Yleensä äänessä ovat terveyden tutkijat. Rajoitukset on kai perustuneet kananmunissa olevan kolesterolin oletettuun vaarallisuuteen. Muutenhan munat ovat loistava monipuolinen ravintotiivistelmä. Jotkut sitten näkevät myös eettisenä ongelmana sen, että on jalostettu lintu, jolla ei ole suomessa edes kunnollista nimeä ja jonka elämän tarkoitus on tuottaa meille näitä ravintopakkauksia. Kas kun jo mummo kanasensa häkkiin ajoi.

        Antaapa heidän olla, minä munani syön siltikin kuten tähänkin asti. Kuolenpa sitten onnellisena vatta täynnä munia. :)


      • Päläpälä kirjoitti:

        Antaapa heidän olla, minä munani syön siltikin kuten tähänkin asti. Kuolenpa sitten onnellisena vatta täynnä munia. :)

        Juuh ja kuuden munan kk-tavoite saavutetaan kun me syömme munan päivässä ja kahdeksan muuta ei syö yhtään.. Huomenna on pannukakkupäivä. Mitähän ne munattomat syö? Vehnäjauhoja kauramaidossa?


      • scrg kirjoitti:

        Juuh ja kuuden munan kk-tavoite saavutetaan kun me syömme munan päivässä ja kahdeksan muuta ei syö yhtään.. Huomenna on pannukakkupäivä. Mitähän ne munattomat syö? Vehnäjauhoja kauramaidossa?

        Nii, sama kai se on kuka ne syö kunhan joku syö. :)

        Munattomat syö jotain korviketta...


      • Päläpälä kirjoitti:

        No ei tästä nyt niin kauaa ole, kun sanottiin että saat vetää kanamunia vaikka päivittäin, sitten viikottain. Nyt taas vaan kuusi kuukaudessa! Perkele...mun lauatasellenihan ei tulla sorkkimaan.

        >:0

        Et tainnut tajuta ollenkaan mistä artikkelissa oli kyse. Ilmastonmuutoksesta, ei yksittäisen ihmisen terveydestä.


      • Yogamies kirjoitti:

        Et tainnut tajuta ollenkaan mistä artikkelissa oli kyse. Ilmastonmuutoksesta, ei yksittäisen ihmisen terveydestä.

        Tajusin, minä vaan persuilin. :D

        Ts. aloin mouhottamaan...


      • Päläpälä kirjoitti:

        Tajusin, minä vaan persuilin. :D

        Ts. aloin mouhottamaan...

        Ok, Huumori on joskus vaikea laji :-D


      • Yogamies kirjoitti:

        Ok, Huumori on joskus vaikea laji :-D

        Juu, eihän toi välttämättä huumoriksi aukea, kun itsekin luin tekstini. Mutta itelle se on tietysti selvää, kun on kieli poskessa sen kirjoittanut. :D

        Mulla välillä heittää leikiksi vähän kaikki, kun ei aina jaksa olla niin asiallinen. :D


    • asiantuntijaa

      Kumma kyllä että ihmiset lähtevät mukaan tällaisiin täysin typeriin juttuihin, joissa pienikin tarkastelu osoittaa että niissä ei ole järjen hiventäkään.

      Esim. ilmastotalkoot, vaikka hiilidioksidi ei vaikuta ilmaston lämpenemiseen, niin vaikka se olisikin totta että vaikuttaa, niin Suomen hiilidioksidipäästöt lienevät prosentin kymmenyksiä koko maailman päästöistä. Ei siis ole mielekästä ruveta pienentämään minimaalisia päästöjämme, koska hintalappu hyötyyn nähden on täysin liian iso.

      Ihminen tarvitsee proteiinia, jota saa parhaiten esim. lihasta. Kasvisproteiini ei ole yhtä hyvää kuin eläinperäinen proteiini, ja se on vanha totuus, jota tietysti yritetään vesittää "uusilla" tutkimuksilla.

    • Mihinkähän perustuu tämä näkemys lihantuotannon hiilidioksidipäästöistä.?

      Tuotantoeläinten määrällä ja niiden tuottamilla päästöillä tätä on ainakin täysin älytöntä perustella.
      Pelkästään luonnovaraisia eläimiä on maapallolla ollut vielä alle sata vuotta sitten paljon enemmän kuin tänäpäivänä on tuotantoeläimiä joten aika heppoisilla perusteilla perustellaa lihansyönnin ilmastovihamielisyyttä.

      Sitten nämä viherpiiperöt mussuttavat jotain tofua jota rahdataan lentorahtina ulkomailta valtavia päästöjä aiheuttaen.

      Ilmastronmuutos on vakava ongelma mutta lihansyönnin syyttäminen siitä on pelkkä kupla.



      • Wwuwuw kirjoitti:

        Tuossa nyt jotain..
        https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html
        ..tai aika paljonkin.

        Mä syön kyllä munia ja juustoa, joka vastaa naudanlihaa päästöiltään. Tosin muutama siivu on eri juttu kuin puolen kilon piffi..

        Mitä nyt pikaisesti tuota silmäilin niin ei se muuttanut vielä suureesti käsityksiäni.

        Pikemminkin tuosta saattoi ymmärtää, että yksi suurimmista ongelmistamme yhä edelleen on maapallon liikakansoitus huolimatta siitä, että väestömäärä teollistuneissa maissa on lähtenyt laskuun.

        Sanomattakin on selvää, että typpilannoitteiden ym käyttäminen on ongelma ja luomnuviljelyyn pitää satsata ja tarvittaessa painottaa maatalouden tukia luomusektorille.

        Valitettavasti suurin osa siitä kasvituotannostakin on maailmalla tuotettu jotenkin muuten kuin luomuna joten ei veganismi ilmastoa pelasta.

        Ennenkuin aletaan yksisilmäisesti syyttää lihantuotantoa maailman ilmasto ongelmasta on yleensä otettava tarkasteluun tehomaatalous ja sen käyttämät keinot yleensäkin.


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Mitä nyt pikaisesti tuota silmäilin niin ei se muuttanut vielä suureesti käsityksiäni.

        Pikemminkin tuosta saattoi ymmärtää, että yksi suurimmista ongelmistamme yhä edelleen on maapallon liikakansoitus huolimatta siitä, että väestömäärä teollistuneissa maissa on lähtenyt laskuun.

        Sanomattakin on selvää, että typpilannoitteiden ym käyttäminen on ongelma ja luomnuviljelyyn pitää satsata ja tarvittaessa painottaa maatalouden tukia luomusektorille.

        Valitettavasti suurin osa siitä kasvituotannostakin on maailmalla tuotettu jotenkin muuten kuin luomuna joten ei veganismi ilmastoa pelasta.

        Ennenkuin aletaan yksisilmäisesti syyttää lihantuotantoa maailman ilmasto ongelmasta on yleensä otettava tarkasteluun tehomaatalous ja sen käyttämät keinot yleensäkin.

        Tämähän oli jo aloituksessa..
        "– Jos meillä on rajallinen maa-ala käytössä ja tuotamme pääasiassa kasviperäistä ruokaa, niin pystymme ruokkimaan neljä kertaa enemmän ihmisiä kuin, jos tuotetaan liharuokaa sillä samalla alueella. Lihan vaatima maa-ala on niin paljon isompi."

        Kun eihän se liha itsestään lihaksi kasva.

        Mutta joo, liikaa ihmisiä..Ehkä pitäisi siirtyä kannibalismiin..


      • ammuuuuuuu

        Karjassa hiilidioksidia pahempi asia on metaani ja rehun viljelyyn käytettävä peltopinta.ala. Parashan olisi jos olisi lähellä olevia laiduntiloja, ennen lehmät laidunsivat metsässäkin. Esimerkiksi Australiassa karja laiduntaa vapaana samalla lailla kuin porot lapissa, maastossa missä ei olisi kannattavaa viljellä mitään.


    • saasitäuskoa

      No sinä salaliittoteorioitsija varmastikin uskot joulupukkiin, liskomiehiin ja miehiin mustissa.

    • saatana meiltä viiään kohta munatki suusta!!!!1

    • Yogamies

      Jos hirmumyrsky lähenee ja viranomaiset antavat varoituksen ulkonaliikkumisesta, niin sinä ja muut hengenheimolaisesi näkevät sen varmaan yksilönvapauden rajoittamisena. Sinä ainakin haluat lähteä busterilla kalaan tuona päivänä ja jos joku vetää vanerit ikkunoihin, niin käyt repimässä ne pois.

      Pitää sitten saada sellaiset ennustajat, jotka ennustavat hyvää säätä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1934
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1631
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1547
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1484
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1378
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1170
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe