Auto ilman omistamista

Railikki

Auto on ollut työn puolesta viimeiset 28 v. nyt olen jäämässä eläkkeelle , mietin tarvinko autoa vai en... Olen siihen vain niin tottunut, että ajattelin hankkia auton jollain kk-maksulla johon kuuluisi huollot, renkaat yms. Onko kokemuksia,en löytänyt täältä palstaa tai vastausta asiaan. Kerro kokemuksia. Kiitos!

26

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä Suomessa tietää, onko oma auto tarpeellinen vai ei. Julkinen liikenne on supistettu niin, että ei tarvitse asua maaseudulla, että oma auto taloudessa on välttämätön. Taajamissakin autottomat kulkevat kerjätyillä kyydeillä...

      • vähän.tarkkaavaisuutta

        Et sitten lainkaan lukenut mitä kaveri kirjoitti. Ei hän ole autosta luopumassa ja bussiin siirtymässä vaan kysyy kokemuksia yksityisleasingeista.


      • vähän.tarkkaavaisuutta kirjoitti:

        Et sitten lainkaan lukenut mitä kaveri kirjoitti. Ei hän ole autosta luopumassa ja bussiin siirtymässä vaan kysyy kokemuksia yksityisleasingeista.

        " ...mietin tarvinko autoa vai en..."


      • lue.koko.teksti
        Kollimaattori kirjoitti:

        " ...mietin tarvinko autoa vai en..."

        Jo heti seuraava virke kertoo missä pihvi on
        " Olen siihen vain niin tottunut, että ajattelin hankkia auton jollain kk-maksulla johon kuuluisi huollot, renkaat yms. Onko kokemuksia,en löytänyt täältä palstaa tai vastausta asiaan. "
        Tarviitko lisää rautalankaa?


    • Suomentaja

      Kaveri aikoo selkeästi jatkaa henkilöautolla matkaamista, mutta ei halua ostaa autoa. Ykkösvaihtoehto olisi siis kk-maksullinen vaihtoehto.

    • tämä-löytyy

      Yksityisleasing ratkaisuna tuohon. Kuukausi maksu ja kaikki kuuluu pakettiin.

      • Järjen.köyhyyttä.tuo

        Ja taatusti pysyy lompakko tyhjänä!


    • Kallistahuvia

      Kyllä kk maksulla saa tietysti, mutta tulee kalliiksi...

      Pienellä nettivertaililla oli autoja tarjolla , pieni auto 5880€/v, perheautot 8400€/v sisältää huollot, renkaat vaihtoineen ja tiepalvelun. Km/kk oli rajattu joillain 2000km/kk ja ylimenevistä maksetaan erikseen.

      Vakuutukset ja polttoaineet on itse maksettava erikseen.

      Auto on yleisesti ajastaan P-ruudussa noin 22t/vrk tai enemmän.

    • omalla_käytetyllä

      Miksi keskustelu hyytyi? Puolustakaa nyt jotenkin sitä leasingia kun se on niin kätevä kun "kaikki kuuluu hintaan"...

      Leasing hinnoilla sen uuden auton maksaa vuokrana lainaajalle 2-3v aikana ja mitään ei jää itselle , mutta vuokraaja vielä myy sen auton eteenpäin ja tekee vielä siitäkin tiliä... Kätevää liiketoimintaa kun joidenkin on ihan pakko ajaa uudella autolla! (?)

    • nykyaikaa

      https://www.laakkonen.fi/fiksudiili/

      Näyttää alkavan kk hinnat 150€->

      Nykyisinhän leasing palveluja on tarjolla useasta paikasta, asuuhan meistä moni vuokralla, miksei siis autokin voisi olla vuokralla?

      • aatteleppa_ihan_itekkii

        Kukaan ei vuokraa uutta autoa 5€/vrk huoltoineen , renkaineen vaihdot ja palvelut! Herää jo todellisuutten!

        Kyllä näyttää olevan vuorokausi hinnat 17- 30€ eli 510-900€/kk ja sopimus min. vuosi tai kaksi. joten kyllä se kannattaa , joopa joo...

        Idea voisi olla ok, mutta ei peruskuluttajalle joka ajaa autolla 20 000km/v, pitää ajaa 100 000km/v ja sitä ei leasing vielä niele vaan tekee kilometrirajoitteita ja ylimäärästä lisämaksua!


      • nykyaikaa
        aatteleppa_ihan_itekkii kirjoitti:

        Kukaan ei vuokraa uutta autoa 5€/vrk huoltoineen , renkaineen vaihdot ja palvelut! Herää jo todellisuutten!

        Kyllä näyttää olevan vuorokausi hinnat 17- 30€ eli 510-900€/kk ja sopimus min. vuosi tai kaksi. joten kyllä se kannattaa , joopa joo...

        Idea voisi olla ok, mutta ei peruskuluttajalle joka ajaa autolla 20 000km/v, pitää ajaa 100 000km/v ja sitä ei leasing vielä niele vaan tekee kilometrirajoitteita ja ylimäärästä lisämaksua!

        Yksityis-leasingin hintaan ei kuulu vakuutus, joka perinteisen autovuokraamon auton vuorokausihinnasta muodostaa leijonan osan (nimittäin auton vakuuttaminen vuokrakäyttöön maksaa jotain ihan muuta kuin liikennevak kasko yksityiselle), ja niinkuin sanoin, alkaen 150,- niinkuin linkistä luetun ymmärtävä tajuaa, minun syynihän se ei ole, että sinä et tuohon joukkoon kuulu.


    • murroksen.aika

      Tänä päivänä nämä kk-maksupohjaiset palvelut ovat kalliita kun leasing-yhtiö ostaa jokaiselle asiakkaalle oman auto.
      tämä markkina-alue tulee muuttumaan paljon seuraavan 10 vuoden aikana kun suuret toimijat (autonvalmistajat) alkavat tarjoamaan yhteiskäyttöautoja. Silloin yksittäiselle asiakkaalle jää vain osa yhden auton pääomakuluista/arvonalenemasta.
      Autoilun sähköistymiselläkin on tässä iso rooli koska sähköautojen km huoltokustannukset ovat hyvin alhaiset ja niitä ei tarvitse käyttää huoltoasemilla tankkausta varten vaan fleetille on helppo rakentaa latausasemaverkosto parkkitiloihin.
      Itse olen melko varma että nyt on alla viimeinen omistusauto ja viimeinen polttis.

      • vain_omalla_autolla

        ... "alkavat tarjoamaan yhteiskäyttöautoja."
        En todellakaan halua sellaiseen käyttörinkiin jossa joku kalenteri kellon aikoineen ja lomat ja ja ja että saa käyttöön!

        Koko autohysteria karannut käsistä? Piti vähentää päästöjä, mutta alettiinkin "pakottamaan" uuden auton ostoon/vuokraamiseen? (autoliikkeet ja valmistajat taputtaa käsiään)

        Päästöt vähenee jo sillä, että ajelet työmatkasi polkupyörällä kesäkausina, edes joskus, mieluten koko kauden. Vaihtamalla autoosi xflexFuel säästää muussa käytössä ja sitä myös valtio (myös vakuutusyhtiö) tukee muutoksessa! xFlexFuel laisälaite mahdollistaa kaikki bensiiniseokset etanolin lisäksi joten ei jää tienpäälle reissatessa!


    • ajattelun.puute

      "En todellakaan halua sellaiseen käyttörinkiin jossa joku kalenteri kellon aikoineen ja lomat ja ja ja että saa käyttöön!"

      Onneksi noita systeemejä kehittävät ja rakentavat vähän fiksummat kaverit kuin sinä.

      • 7854618

        Tuskin varaus/hallintajärjestelmä toimivuus tai käytettävyys sinänsä tulee ongelmaksi. Suurempi haaste on kysyntäpiikit juhlapyhien tms. yhteydessä. Kalustomäärää ei voi mitoittaa huippukysynnän mukaan mutta toisaalta kovin montaa kertaa ei tarvitse myydä "ei oota" kun äkkiä alkaa taas oma auto kiinnostamaan.


      • suuri.murros
        7854618 kirjoitti:

        Tuskin varaus/hallintajärjestelmä toimivuus tai käytettävyys sinänsä tulee ongelmaksi. Suurempi haaste on kysyntäpiikit juhlapyhien tms. yhteydessä. Kalustomäärää ei voi mitoittaa huippukysynnän mukaan mutta toisaalta kovin montaa kertaa ei tarvitse myydä "ei oota" kun äkkiä alkaa taas oma auto kiinnostamaan.

        Asian hahmottamista auttaa paljon kun ei mieti yhden auton jakamista kolmen käyttäjän kesken vaan 33.000 auton jakamista 100.000 käyttäjän kesken.
        Juhlapyhät ovat hyvä esimerkki siitä koska osa matkustaa silloin lomamatkalle eikä tarvitse autoa lainkaan, osa autoilee sukulaisiin. Se ei välttämättä edes ole kulutuspiikki kun puhutaan isosta massasta kuluttajia.
        Kulutuspiikkejä voidaan loiventaa myös erilaisilla asiakasluokilla. Premium-asiakas saa isommalla kk-maksulla auton nopeasti aina kun tarvitsee. Tavis-ryhmä maksaa vähemmän ja joutuu ottamaan taksi / junan jos haluaa auton kulutuspiikissä.
        Kulutuspiikkejä voidaan myös paikata käyttämällä muiden palveluita. Esim jos oma autokapasiteetti loppuu kesken niin palveluntarjoaja käyttää uber-autoja paikkaamaan lyhyitä autontarpeita.

        Täytyy vaan pystyä ajattelemaan asiaa uudesta näkökulmasta. Isoilla toimijoilla on paljon aivovoimaa ja IT-kavereita tuottamaan tarvittavat sovellukset homman pyörittämiseen. Autonomisen ajamisen kehittyminen vaikuttaa suuresti siihen miten nopeasti ja miten laajasti maantieteellisesti nämä palvelut syrjäyttävät omisatusautoilun.
        Oikeasti kysymys ei ole siitä tapahtuuko muutos, kysymys on vain millä aikataululla.


      • 7854618
        suuri.murros kirjoitti:

        Asian hahmottamista auttaa paljon kun ei mieti yhden auton jakamista kolmen käyttäjän kesken vaan 33.000 auton jakamista 100.000 käyttäjän kesken.
        Juhlapyhät ovat hyvä esimerkki siitä koska osa matkustaa silloin lomamatkalle eikä tarvitse autoa lainkaan, osa autoilee sukulaisiin. Se ei välttämättä edes ole kulutuspiikki kun puhutaan isosta massasta kuluttajia.
        Kulutuspiikkejä voidaan loiventaa myös erilaisilla asiakasluokilla. Premium-asiakas saa isommalla kk-maksulla auton nopeasti aina kun tarvitsee. Tavis-ryhmä maksaa vähemmän ja joutuu ottamaan taksi / junan jos haluaa auton kulutuspiikissä.
        Kulutuspiikkejä voidaan myös paikata käyttämällä muiden palveluita. Esim jos oma autokapasiteetti loppuu kesken niin palveluntarjoaja käyttää uber-autoja paikkaamaan lyhyitä autontarpeita.

        Täytyy vaan pystyä ajattelemaan asiaa uudesta näkökulmasta. Isoilla toimijoilla on paljon aivovoimaa ja IT-kavereita tuottamaan tarvittavat sovellukset homman pyörittämiseen. Autonomisen ajamisen kehittyminen vaikuttaa suuresti siihen miten nopeasti ja miten laajasti maantieteellisesti nämä palvelut syrjäyttävät omisatusautoilun.
        Oikeasti kysymys ei ole siitä tapahtuuko muutos, kysymys on vain millä aikataululla.

        Uskoisin silti että esim. juhannuksen ja joulun käyttötarpeiden hanskaaminen on jonkinasteinen haaste, jos olettaa että yhteiskäyttöautot ovat laajalti käytössä (korvanneet oman auton käyttöä) ja autonkäyttäjien käyttöprofiilit edustavat keskimääräistä autonkäyttäjää. Joustokapasiteettia ei välttämättä helposti löydy koska myös esim. joukkoliikenne on noina aikoina usein loppuunmyytyä.

        Toki nuo ovat haasteita jotka on mahdollista ratkaista, mutta ne pitää miettiä huolella etukäteen. Perheen joulureissu jos jää tekemättä siksi ettei autoja ole tarjolla tai ne pitää varata 2kk etukäteen niin ei varmasti kannusta luopumaan omasta autosta.


    • moneen.junaan

      "Uskoisin silti että esim. juhannuksen ja joulun käyttötarpeiden hanskaaminen on jonkinasteinen haaste,"

      Varmasti on. Ei ole olemassa menestyvää bisnestä jossa ei olisi vaikeita kohtia ja vaatisi osaamisen venymistä. Toisaalta iso osa väestöstä (itseni mukaanlukien) viettää juhlapyhät muuten kuin auton ratissa istuen.

    • Selkeä.kuvio

      Ja tässäkin, samoin kun sähköautojen kanssa, pitää muistaa että ratkaisun ei tarvitse sopia kaikille ollakseen suuri menestys.
      Kun lähtee nollatilanteesta niin riittää erinomaisesti kun on paras vaihtoehto 10% prosentille kuluttajia.

      Vähänajavien kuluttajien autojen käyttöaste on niin pieni että suurinpiirtein kaikki muut vaihtoehdot kuin auton omistaminen on taloudellisesti järkevä vaihtoehto. Sinne nämä firmat iskevät ekana.

    • Pikkupökkis

      Vastarannan kiiski iskee nyt :)

      Missä yhteiskäyttöautoissa on säästö ja mukavuus? Jos ostan autoni itse ja käytän sen loppuun itse niin se on halvin tapa pitää autoa. Lisäksi on kaikista mukavaa kun auto on aina pihassa :) Yhteiskäyttöautoissa joutuu maksamaan lisäksi rahoitus ja auton ylläpitopalveluista.

      Näitä yhteiskäyttöautoja puuhaa kaupunkilaiset nuoret autottomat miehet joille auton vuokraus on liian kallista. Eikä auton vuokrauksen nimittäminen yhteiskäyttöautoksi muuta sitä auton vuokrausta yhtään halvemmaksi.

      Sitten asiaan. Tsekkaa vaikka autoverkkokauppa.com tarjoukset. Joskus siellä oli vaikkapa clio hintaan 199 eur/kk.

      • TaaS-konsepti

        TaaS on parempi käsite kuin yhteiskäyttöauto. Transportation as a Service.
        Optimoidussa ratkaisussa kuluttajalle tarjotaan paketti jossa yhdistyy julkinen liikenne, henkilöauto, pakettiauto ja lentolippu yhteen kuukausimaksuun. Tuo toki on vielä kaukana mutta yksityisautoilun osalta vähän lähempänä.
        Henkilöuto on nimittäin erittäin vajaakäytetty resurssi. Se seisoo paikallaan keskimäärin 22 tuntia vuorokaudessa ja silloin harvoin kun se on liikenteessä niin siinä on tyypillisesti 1-2 henkilöä kyydissä . Paikkoja on kuitenkin yleensä viisi.
        Aika paljon parantamisen varaa.
        Kuten sanottu, suurin kuluerä autoilussa on sen arvonalennus iän myötä. Taasin ajtus on hyvin yksinkertainen ja maalaisjärjellä ymmärrettävä. Kun 100.000 kuluttajaa jakaa 30.000 auton arvonalennuksen niin kulut ovat pienemmät verrattuna siihen että 100.000 kuluttajaa jokainen maksaa yhden auton arvonalennuksen. Vaikka väissä olisi operaattori joka tekisi välistä tulosta.
        Nykyinen yksityisleasing jossa yksi asiakas maksaa yhden auton arvonalentumisen ja lisäksi operaattin siivun on aivan eri juttu ja vtn kallis.


      • omalla_autolla

        Aiwan! Mukavuus, oikea joustavuus ja omituinen säästö missään mittarissa ei ole mahdollinen yhteisautolla!
        Yhteisautoja pitäisi ollaa kaikkialla parkkipaikat täynnä huollettuina ja heti valmiitta vaikka miten pitkälle tai lyhelle matkalle?
        Aamulla töihin lähtiessä huomaa että auto onkin viety, mutta ei hätää kun voisi ottaa sen toisen talonpihan auton ja mennä töihin??? Ei hitto mikä show!

        Joku saattaisi pitää sitä yhteisautoa koko kesän mökillään "omassa käytössä tallissa piilossa"jos sattuu tarviimaan jne.


      • TotuusSattuuQC
        omalla_autolla kirjoitti:

        Aiwan! Mukavuus, oikea joustavuus ja omituinen säästö missään mittarissa ei ole mahdollinen yhteisautolla!
        Yhteisautoja pitäisi ollaa kaikkialla parkkipaikat täynnä huollettuina ja heti valmiitta vaikka miten pitkälle tai lyhelle matkalle?
        Aamulla töihin lähtiessä huomaa että auto onkin viety, mutta ei hätää kun voisi ottaa sen toisen talonpihan auton ja mennä töihin??? Ei hitto mikä show!

        Joku saattaisi pitää sitä yhteisautoa koko kesän mökillään "omassa käytössä tallissa piilossa"jos sattuu tarviimaan jne.

        " Mukavuus, oikea joustavuus ja omituinen säästö missään mittarissa ei ole mahdollinen yhteisautolla!"

        Minusta on mukavuuttaa jos voin aina ottaa auton joka on huollettu, uudehko ja toimiva. Säästöä tulee siitä että autot eivät seiso suurinta osaa vuorokaudesta käyttämättä omistajiaan odottamassa kuten yksityisesti omistetuissa autoissa vääjäämättä on asian laita.

        "Joku saattaisi pitää sitä yhteisautoa koko kesän mökillään "omassa käytössä tallissa piilossa"jos sattuu tarviimaan jne."

        No se joku kyllä maksaisi sitten kyllä siitä pitämisestä käyvän hinnan. Vai ajattelitko että noiden autojen käyttöä ei mitenkään valvottaisi eikä sitä miten pitkään autoa pitää itsellään?


    • laskekaa.oikein

      Tässäkin näkee että suurinosa ei osaa laskea autoilun TODELLISIA kuluja!

      Suurin kuluerä on ARVONALENEMINEN.
      Arvonlasku on laskettu yksityisleasing yleensä sisään, riski vaihtoautosta on myyjällä.
      Autoilun suurin yksittäinen ongelma on jäännösarvo, ja kuinka auton arvo laskee sopimuskaudella.

      Autoa ei tarvitse eikä ehkä kannata omistaa itse vaan vuokrata/liisata se jotenkin
      Rahoitus on toki normaalia mutta silloin auto jää omiin käsiin ja riski myös

    • järjenkäyttö

      KK maksut ja lainaamiset, liisingit tulee erittäin kalliiksi.

      Tonnilla saa ruosteettoman katsastetun auton jolla ajaa työmatkaa joka päivä 100km.

      Vakuutukset 150 eur vuodessa ( bonuksien kanssa )

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe