Kukaan täällä ei ymmärrä anarkistista yhteiskuntaa

AnarkoSyndikalisti

Ihmiset luulevat, että anarkismi on sääntöjen puutetta. He luulevat, että anarkismi on raiskausta ja ryöstöä mutta tämä ei ole totta. Lukisitte ny edes wikipediaa niin tajuutte, että anarkismissa on monimutkaista teoriaa ihan niin kuin kapitalismissa ja sosialismissa.

Anarkismi on epäoikeudenmukaisten hierarkioiden poistamista ja demokraattisten hallinto elimien rakentamista niiden tilalle.

Annan nyt esimerkin anarkistisen yhteiskunnan muodostuksesta pelkästään sääntöjen ja päättämisen osalta. Poliisi, tiet ja ruoka ovat erillinen keskustelu mihin on kyllä argumenttinsa mutta nyt keskityn anarkistisen yhteiskunnan päätöksen tekoon ja sääntöihin.


Kansallisvaltio ei ole ainoa mahdollinen tapa muodostaa yhteiskunta, valtio ja yhteiskunnan hallitseva elin eivät ole sama asia. Anarkismissa yhteiskunnan asioista päättäisivät demokraattiset federaatiot. Ajatellaan, että Helsinki olisi anarkistinen yhteiskunta.
Kaupunki olisi jaettu kaupunginosiin, jokainen kaupunginosa olisi jaettu 4 vyöhykkeeseen, jotka muodostaisivat sitten yhden kaupunginosan. Kaupungin osan mielipide päätettäisiin demokraattisti kaupungin osan vyöhykkeiden kesken. Jokaisesta kaupungin osasta lähtisi 4 äänestettyä tai satunnaisesti valittua henkilöä 1 joka vyöhykkeeltä. He olisivat delegoituja eli heillä ei olisi oikeaa edustuksellista valtaa he vain veisivät muiden viestin perille. Sitten koko kaupungin kokouksessa delegoidut henkilöt kertoisivat mitä oma kaupungin osa oli mieltä tietystä asiasta, josta äänestettiin. Jokaiselta kaupungin osalta tulisi yksi ääni ja enimmistä voittaisi ja esitetty asia menisi läpi tai hylättäisiin.
Juuri tämän kaltaiset solut muodostaisivat federaation, joka sitten kommunikoisi muiden federaatioiden kanssa ja lopuksi suomen yhdistyneet federaatiot päättäisivät vaikka ulkopolitiikasta. Tärkeintä on silti se, että ihmiset itse hoitaisivat paikalliset asiansa.
Huom. Tämä oli vain esimerkki. Minulla on myös lukivaikeus, joten anteeksi kirjoitusvirheistä.

2

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anarkohuoraapuukotetaan

      Haista vittu. Anarkismi on paskaa!

      Delegoin federaatiosi kaltaistesi huoraperseiden tappamiseen.

      • AnarkoSyndikalisti

        Kommenttisi todistaa pointtini, kukaan ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää anarkismia. Sen sijaan tullaan vaan kiro toisten keskusteluihin, vaikka haluun vaan argumentoida hyvässä hengessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe