Kotiintulorituaalit

Jossain vaiheessa se päivä aina päättyy (taivaan kiitos),
työt on tehty ja kallisarvoinen "kotiaika" alkaa.

Kun tulet kotiin, mitä teet ensimmäisenä, toisena ja kolmantena asiana?

Onko sinulla kotiintulorituaalisi?

Tutut kaavat luovat nimittäin ihmisille turvaa ja poistavat stressiä. Asia tuli mieleeni kun olen havahtunut katselemaan työpaikkaruokalassa erästä nuorta herraa, joka ruokaa hakiessaan toimii aina samassa järjestyksessä ja hakeutuu aina samaan, "omaan tuttuun", nurkkapöytäänsä kuin se olisi ainoa sopiva paikka koko pitäjässä.

Ihmsillä on arjen rituaaleja. Ne ovat totta. Tapahtuvat usein myös alitajuisesti.

Noh, mitä tapahtuu kun tulet kotiin ja paukaiset oven perässäsi kiinni? : )

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalkasienionvaarallinen

      Kotiin tultuani menen suoraan koneelle.
      Mielummin menisin tyttösen kainaloon, mutta kun ei ole...

    • Mulla on sellainen "rituaali", että heitän housut ja paidan pois päältä, ja puen jotakin mukavampaa ylle. Joskus pelkän aamutakin.

      Sen jälkeen keitän kahvit, ja luen netistä uutiset.

    • Yleensä ensimmäiseksi syön tai juon jotain

    • wanhaämmä

      Lässytys alkaa jo ulko-ovelta, mitä mamman pienet kullanmurut...! Ihan sama häiriintyykö naapurit, ei ne kehtaa sanoa mitään. En mäkään kehtais, "voitko olla lepertelemättä noille elukoilles siinä oven raossa". Sitten tiputan kaikki kassit sikin sokin eteisen lattialle muiden romujen sekaan (lässytys jatkuu) ja alamme saman tien syömään. Kaikki. Sen jälkeenkin on rituaaleja, mutta tuohon saakka menee melkein aina juuri noin. :)

    • Nurkkapöytä on hyvä. Siinä on turvallista kuin mummolassa kun ei kukaan pääse hiipimään selän takaa kimppuun. Jos sinne ruokalaan tulee vaikka hullu kokoomuslainen kirvesmurhaaja nurkkapöydän kaveri on ainoa joka ehtii reagoimaan, sitä ei hullu kokoomuslainen pääse yllättämään.
      '
      Mitä tapahtuu kun tulen kotiin? no heitän mikroon evästä, jotain aiemmin tekemääni tai ehkä pakkasesta jotain tms. Tänään meni pakkasesta pussiperunamuusia ((https://www.foodie.fi/entry/rainbow-perunamuusi-600-g/6414893103627), on muuten ihan hyvää ja helppoa kun laittaa muutaman briketin lautaselle vähän maitoa, tulee melkein kuin itse tehtyä) sitten vielä pari tämmöistä :
      https://www.foodie.fi/entry/palvarin-ryynimakkara/6406300000230 niin olipa hyvää kera puolukkahillon. Ja pistän neti auki. Ruokaa odotellessa lueskelen uutia ja saatan tännä palstallekin jotain kommentoida siinä samalla.

    • No ensimäisenä pitää tulla sisään mahdollisimman pienestä raosta ettei kisuli änkeä taas ulos, koira on siinä tietysti myös vastassa häntä viuhuen, Tervehdysten jälkeen pesen aina käteni ja sitten vaihdan mukavampaa päälle.

    • Ätmelsson

      Ihan sama miten paljo töissä on kahvia juonut niin kotona on tulokahvit keitettävä. Takki ja lakki lentää lattialle. Kahvia odotellessa vaihdan jotku löysät housut jalkaan. Kahvin juotua poltan tupakan kun se on se päivän ensimmäinen ja usein myös viimeinen. Sitten sängylle selaamaan nettiä, kunnes nukahdan päiväunille

    • Wash

      Pesen kädet
      Vaihdan rennot vaatteet
      Syön

    • Ensimmäiseksi riisun yleensä takin ja kengät. Sen jälkeen menen pesemään kädet ja suosittelen samaa muillekin. Eivät ole nimittäin flunssat 25 vuoden aikana vaivanneet kuin kerran tai pari ja nekin ovat olleet lieviä nuhia. Käsien pesun jälkeen voi sitten heittäytyä sohvalle rentoutumaan ja ryhtyä vaikka kaivelemaan nenää kaikessa rauhassa.

    • NäinSiinäKäy

      Tulen kotiin, niin heitän vaatteet helkuttiin, teen ruokaa ja käyn suihkussa, sitten hetki lepoa ja neljänä päivänä ainakin tunniksi salille. Muuten onkin sitten luppoaikaa.

    • Ekana ottaa hanskat pois ( puhelinpussukka myös olkapäältä), pipo hyppää hyllylle, ottaa takinkin pois, sitten kengätkin lähtee jalasta..housut tipahtaa nilkkoihin...

      Vaatteet nätisti paikoilleen...kipasen käsienpesulle..vaihan kevyempää kotoisaa nuttua ylle, keitän kahvit, kattelen postit, käyn sipasee pyykit pyörimään ja astianpesukoneen täyttö/tyhjennys...istun kahville ja katon s.postit yms.

      Vetelen henkeä ja kuuntelen musiikkia...jos on lapset mukana, heidän kamppeet ekana paikoilleen, likaset kamppeet pyykkiin ja sitten käsipesu. Mahdollinen välipala nokan eteen ja he istuu kattomaan pikkukakkosta areenalta tms.

      • ihan.kivaa

        housut tipahtaa nilkkoihin tippuuko pikkuhousutkin ja miehesi saa jotain ihanaa samoin sinä ieheltäsi


      • ihan.kivaa kirjoitti:

        housut tipahtaa nilkkoihin tippuuko pikkuhousutkin ja miehesi saa jotain ihanaa samoin sinä ieheltäsi

        Ei, päällyshousut vaan. ☺️


    • Ketjusta päätelllen valtaosa palstalaisista ei osaa pitää käsiinä puhtaina ulkona liikkuessaan, mitähän ne tekee tonkii roskiksia?, ja kotona kulkevat kuin aku ja iines housuitta, ne on varmaan jonkin sortin nudisteja.

      • Käsien välityksellä tarttuu pöpöt..käsin tulee tartuttua ovenkahvoihin, kaupassa ostoskärryyn jne. Mä oon tottunut pesee käsiä työnkin puolesta..

        Hyvin menny perille ooit. Käsien peseminen kannattaa.

        Ja päällyshousut, kuten ulkoiluhousut näillä keleillä!😬


      • Päläpälä kirjoitti:

        Käsien välityksellä tarttuu pöpöt..käsin tulee tartuttua ovenkahvoihin, kaupassa ostoskärryyn jne. Mä oon tottunut pesee käsiä työnkin puolesta..

        Hyvin menny perille ooit. Käsien peseminen kannattaa.

        Ja päällyshousut, kuten ulkoiluhousut näillä keleillä!😬

        Eikö palastan hienoilla ladyilla ole ulkoiluhansikkaita niin kuni heillä?:

        https://www.flickr.com/photos/taffeta/1367754483/in/set-72157601418207406/

        Kieltämättä olen vähän pettynyt homssuisuutenne paljastumiseen :D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Eikö palastan hienoilla ladyilla ole ulkoiluhansikkaita niin kuni heillä?:

        https://www.flickr.com/photos/taffeta/1367754483/in/set-72157601418207406/

        Kieltämättä olen vähän pettynyt homssuisuutenne paljastumiseen :D

        Kopsu..

        "Ekana ottaa hanskat pois ( puhelinpussukka myös olkapäältä), pipo hyppää hyllylle, ottaa takinkin pois, sitten kengätkin lähtee jalasta..housut tipahtaa nilkkoihin..."

        On, paitsi sisätiloissa.😃

        Voi tulla vähän kuuma pidemmän päälle käsiin ulkoiluhanskat kädessä. Ja työjarruthan ne on! Ja sitäpaitsi hei, pöpöt vaan villiintyy jos on kuumat ja hikiset kädet.🤣


      • Päläpälä kirjoitti:

        Kopsu..

        "Ekana ottaa hanskat pois ( puhelinpussukka myös olkapäältä), pipo hyppää hyllylle, ottaa takinkin pois, sitten kengätkin lähtee jalasta..housut tipahtaa nilkkoihin..."

        On, paitsi sisätiloissa.😃

        Voi tulla vähän kuuma pidemmän päälle käsiin ulkoiluhanskat kädessä. Ja työjarruthan ne on! Ja sitäpaitsi hei, pöpöt vaan villiintyy jos on kuumat ja hikiset kädet.🤣

        No joo, ok, et ole homssuinen hanskojen osalta. Entäs housut? hieno lady kulkee hameessa, vähän niin kuin noin:

        https://m.media-amazon.com/images/I/61PeGNjLcKL._SR500,500_.jpg


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No joo, ok, et ole homssuinen hanskojen osalta. Entäs housut? hieno lady kulkee hameessa, vähän niin kuin noin:

        https://m.media-amazon.com/images/I/61PeGNjLcKL._SR500,500_.jpg

        Mä en ole hieno lady. Mä oon tavallinen rivikansalainen. :D


    • vaatteet-pois

      Minä heitän kaikki vaatteet pois kun ne ahdstaa(olen naturisti) ja alan kokkaan ruokaa ja luen sitten uutiset netistä.

    • Kotiintulorituaali se vähän vaihtelee.
      -Ota posti ja ruoki kissat.
      Auton avaamet talteen.
      Sen jälkeen voi ajatella syömistä.
      Perus meno..

    • Jos työpäivän jälkeen käyn salilla niin kotona ensin suihkuun ja sitten ruokaa tekemään jos jälkipolvi ei ole sitä vielä tehnyt. Jos suoraan töistä niin uein keitän ensin kahvit ja myöhemmin ruuan.
      Kotityöt lähtee liikkeelle siinä samalla.
      Vähän on kiinni siitä mitä iltaohjelmaa on tiedossa; sen mukaan säätyvät ityöpäivän jälkeiset rutiinit..

    • tulen sisään kämppään, lässytän kissoille,
      riisun kengät, laitan laukun naulaan, riisun takin (ja pipon, kaulahuivin ja hanskat jos niitä on tarvinnut), lässytän kissoille,
      riisun loputkin vaatteet, pikkareita lukuunottamatta, puen kotivaatteet (iso t-paita, pieruverkkarit & villasukat), läss.. totean kissoille et "joo JOO, saatte ruokaa ihan kohta."
      pesen kädet, käyn pissalla, pesen kädet uudestaan, mutisen kissoille että "joo joo"
      tyhjennän kissankupeista edellisen ruuan tähteet bioskaan, laitan tuoretta ruokaa kolmeen kuppiin, kaksi kuppia keittiön lattialle ja se yks sinne missä ikinä tää yksi luolapeikkomenninkäinen sattuu sillä hetkellä olemaan (hän on päiväsaikaan lähes näkymätön).
      pesen kädet, juon vettä, laitan itelleni syötävää.

    • Niin, sitten oli vielä tämäkin aloitus!

      Hauska nähdä, että ihmiset puuhaavat oikeastaan kaikki melkein samoja perustouhuja, että niinkin samanlaisia me ollaan. : )

      Lisään, että tuo käsien pesu on tärkeää, teen sen heti tissiliivien avaamisen jälkeen itsekin. En halua tuoda kaupungin pöppiäisiä kotiini.

      Kannettavat tavarat ovat hetken aikaa hujan hajan eteisessä, eläimille on mukava lässyttää, vaatteista on mukava päästä rennompiin, monesti on heti hörpättävä juotavaa ja joskus sitä nukahtaa istualteen sohvalle, nettiä tulee katsottua, postit jne.

      Kiitoksia vastauksista :D

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1934
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1631
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1547
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1484
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1378
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1170
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe