Murtumista..

miraq

Mulla murtui nilkka viikko sitten ja olen kipsin kanssa konkannut himassa. Alku meni hyvin, ei särkenyt eikä mitään, mutta nyt on pari päivää murtuma kohtaa särkenyt ihan pirusti.

Sillä kiinnostaisi tietää muitten kokemuksista murtumien kanssa. Ihan sama mikä paikka on joskus murtunut.

Kauanko meni kun parantui?

Oliko särkyjä?

Paraniko kerralla, ettei luutunut vinoon tai muuta?

Kiitos kaikille jotka viittivät vastata. Alan olla aika neuroottinen täs säryn kanssa.

9

7598

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • särky on

alkanut viikon säryttömän kauden jälkeen kipaisehan pikaisesti päivystykseen,kipsin alla saattaa pahimmassa tapauksessa "muhia" trombi ja sen kanssa ei ole leikkimistä!

• on...

murtuneet molemmat nilkat ja ranne (eri aikaan).
        Kipsit olivat kuutisen viikkoa,kyynärsauvat sitten pari viikkoa molemmat,viikon verran yksi ja sitten ilman.
        Murtumistani on aikaa ja kiitin onneani että minulla oli yksityinen vakuutus joka mahdollisti siihen aikaan harvinaisen lasikuitukipsin hommaamisen heti kun se oli mahdollista.Viikon verran klonkutin sillä kaamealla,painavalla kipsillä,sen jälkeen höyhenenkevyeltä tuntuva lasikuitukipsi.
        Toinen nilkkamurtumista tapahtui kesällä ja ihmisten ilmeet olivat katsomisen arvoisia kun könkkäsin kipsini (siis sen lasikuituisen) kanssa uimaan!
        Kaikissa murtumissa kipu on kestänyt 2-3 vrk,sen jälkeen ei kipua ja luutumisetkin menneet ok,tosin toinen leikattiin ja "pultattiin".
        Jolu ei nyt ole kohdallasi ok jos särky on palannut eli otahan yhteyttä hoitavaan tahoon.

• miraq

Mikä on trombi ja mistä sen tuntee?
        Mulla on huomenna aika varattu lekuriin ja otetaan kuvat ja ilmeisesti vaihdetaan kipsi.

Näkyykö jotenkin päällepäin vai röntgenissä? Pitäisikö pyytää jotain lisätutkimuksia?

Tuo särky on siis vain silloin kun liikkuu, ei satu paljoakaan sillon kun makaa paikallaan ja pitää kinttua ylöspäin.

Voiko kipsi painaa jotenkin tuota nilkkaa, että särky johtuisi siitä?

Kävin eilen kiristyttämässä kipsiä kun sain melkein käden mahtumaan sinne väliin.

• on siis
        miraq kirjoitti:

Mulla on huomenna aika varattu lekuriin ja otetaan kuvat ja ilmeisesti vaihdetaan kipsi.

Näkyykö jotenkin päällepäin vai röntgenissä? Pitäisikö pyytää jotain lisätutkimuksia?

Tuo särky on siis vain silloin kun liikkuu, ei satu paljoakaan sillon kun makaa paikallaan ja pitää kinttua ylöspäin.

Kävin eilen kiristyttämässä kipsiä kun sain melkein käden mahtumaan sinne väliin.

tukos laskimopuolen verenkierrossa. Oireina kipu, jomotus, kuumostus, punoitus ja turvotus trombosoituneelta alueelta alaspäin. Nämä oireet lienevät lähes samoja kuin normaalissa luunmurtuman jälkitilassa mutta ilmaantuvat lyhyellä ja aikavälillä ja tuntuu että jalka meni nopeasti ikkänkuin huonommaksi. Trombin tyyppipaikka alaraajassa on säären alue...

Trombit ei näy röntgenissä, mutta voi olla havaittavissa ultraäänellä tai laboratoriokokein.

• kipu..
        miraq kirjoitti:

voi hyvinkin johtua vielä siitä liikkumisesta,mut kannattaa kuiteski mainita siitä huomenna sen kipsin vaihdon yhteydessä et kaikki on kunnossa siellä kipsin alla..ikävä juttu tollanen jalan murtuminen,vielä näin talvi aikaan ku on vielä liukasta.pikaista paranemista sinulle..PS.meilaillakin toki voit ku aika varmaan tosi pitkää..
        osoite:[email protected]
        T:HM

• miraq
        kipu.. kirjoitti:

voi hyvinkin johtua vielä siitä liikkumisesta,mut kannattaa kuiteski mainita siitä huomenna sen kipsin vaihdon yhteydessä et kaikki on kunnossa siellä kipsin alla..ikävä juttu tollanen jalan murtuminen,vielä näin talvi aikaan ku on vielä liukasta.pikaista paranemista sinulle..PS.meilaillakin toki voit ku aika varmaan tosi pitkää..
        osoite:[email protected]

Kävin siellä lekurissa ja vaihtoivat siihen lasikuitukipsin nyt jo kun olen hieman kaatumis-altistapaus.

Ei ollut trombia eikä muutakaan vikaa, murtuman lisäksi, Kipu oli ilmeisimmin siitä murtumasta johtuvaa särkyä.
        Kipsikin varmaan painoi jonkun verran kun oli hiukka liian löysä.

Kyllä on paljon kevyempi olo kun ei ole luut lähteneet paikoiltaa niinkuin jo luulin..

Nyt kiinnostaisi tietää, että kauanko murtuman paraneminen kestää?

paikasta riippuen tietty, mutta Kauanko teillä on kipsissä pidetty?

Saatampa muuten vielä meilatakin.. aikaa kun on ;)

• kipu
        miraq kirjoitti:

Kävin siellä lekurissa ja vaihtoivat siihen lasikuitukipsin nyt jo kun olen hieman kaatumis-altistapaus.

Ei ollut trombia eikä muutakaan vikaa, murtuman lisäksi, Kipu oli ilmeisimmin siitä murtumasta johtuvaa särkyä.
        Kipsikin varmaan painoi jonkun verran kun oli hiukka liian löysä.

Kyllä on paljon kevyempi olo kun ei ole luut lähteneet paikoiltaa niinkuin jo luulin..

Nyt kiinnostaisi tietää, että kauanko murtuman paraneminen kestää?

paikasta riippuen tietty, mutta Kauanko teillä on kipsissä pidetty?

Saatampa muuten vielä meilatakin.. aikaa kun on ;)

ihan mukava kuulla että siinä kipsi jalassa ei ollut mitään vakavampaa vaan normaalia särkyä mitä esiintyy murtuneessa raajassa.kipsi jalassa yleensä kuusi viikkoa jos kaikki menee hyvin,siitä vielä pari viikkoa niin eiköhän jalka ole taas entisen veroinen..:) meilaile vaan,kyllä se minulle sopii..

• Kipsi

Mulla on ollu kaks kertaa vasen käsi kipsissä ja kerran varmaan murtunut, mutt siinä ei ollut kipsi.. Parantuminen kesti viikkoja.. én musita tarkalleen monta viikkoa.. taisi olla 3! sattui paljon!! :(

• Anonyymi00009
      UUSI

Nilkka murtunut. Kivuliampia omasta tuntemuksista/kokemuksista ovat kylkiluu ja niska

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      51
      1519
    2. Harmittaa kun en saa edes tietää

miten elämässäs menee. Niinkin tärkeä asia, et miten jaksat. Kuinka terveys jne. Olet niin tärkeä, että haluaisin tietää
      Ikävä
      83
      1299
    3. Nainen, onko sinussa sitä aitoa feminiinisyyttä jäljellä

Vai onko se jäänyt meikkien, korujen, hameiden ym. alle peittoon? Onko naisellisuutesi aitoa vai opetettua? Jos teet nai
      Ikävä
      288
      970
    4. Mikä on kaivattusi ikä?

🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      52
      937
    5. Kaipaako eräs nainen J-miestä

Salaisuutta voisi hieman raottaa.
      Ikävä
      78
      918
    6. Teköäly löytää teidät

Tästä on ollut ennenkin puhetta. Muistan Sergein tehneen aiheesta aloituksen, ja Disse analysoi minua ja kirjoituksiani
      Sinkut
      200
      878
    7. Kirjoita jotain

Kivaa, hellää ja piristävää
      Ikävä
      128
      852
    8. Miesten vs naisten älykkyys

Eiköhän tämä asia ole ihan itsestään selvä: "Adult male brains average approximately 1,370–1,378 grams, while female br
      Sinkut
      230
      817
    9. Oletko kaivattusi tyyppiä

Ulkoisesti tai henkisesti? Mitä veikkaat?
      Ikävä
      62
      729
    10. Missäs se Miss Suomussalmi luuraa?

Jokin aika sitten eräs myyjätär tituleerasi itsensä Miss Suomussalmeksi. Asiakas oli kuulemma Tokmannin kassalla todennu
      Suomussalmi
      12
      704
    Aihe