Skootterilla ajaminen

Perhelomalla

Saako 15-vuotias nuori vuokrata/ajaa skootterilla Thaimaassa/ Khao Lakissa? Tuon ikäinen ei enää takana halua istua vaan ajaa itse mutta epäilen, ettei ole mahdollista.

10

2090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ts18056

      Wikipedian mukaan autolle 18v ja moottoripyörälle 15v, tiedä sitten millaista korttia pitää vilauttaa...

    • Laillisesti skootterilla (Thaimaassa ovat yleisesti 100-125cc) ajaminen vaatii vähintään A1 luokan moottoripyöräkortin (jota 15vuotiaalle suomalaisella vielä voi olla), sekä kansainvälisen ajokortin (kv-ajokortti on pahvinen, eri kieleillä oleva vihkonen missä kerrotaan ajokorttiluokkasi, eri kielillä, mm. Thaiksi) tämän kotimaisen ajokortin parina.

      Sitten on toinen asia se, että yleensä vuokraamot eivät kysy ajokortin olemassaoloa ollenkaan, sitä kysytään vain mahdollisissa poliisi pysäytyksissä (Khao lakissa erittäin harvinaisia). Mutta sitten mahdollisen kolarin ja henkilövahinkojen sattuessa saattaa ilmetä ongelmia vakuutuskorvausten kanssa, koska kuljettajalta on puuttunut kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen vaadittu ajokortti (ja käytännössä suomen näkökulmasta katsottuna myös ikä, koska 15v. ei voi vielä Suomessa kyseistä ajokorttiluokkaa suorittaa).

    • Ajattelinvaan

      Hmmm.. Eikö sieltä voi vuokrata 50cc, joka on ns.skootteri?

      • Itselläni ovat pienimmät moottorikoot mitä ole Thaimaassa missään vuokraamoissa nähnyt, 100-110cc valmistajasta riippuen.
        Thaimaassa ei "tunneta" tuota 50cc kokoluokkaa samalla tavoin kuin tietyissä Euroopan maissa, missä se on lainsäädännöllisesti luokiteltu omaksi ajoneuvoluokaksi, jolla on omat ajokorttivaatimukset yms.

        Thaimaassa on hyvin tyypillistä, että paikallinen nuoriso (tuosta 10v. eteenpäin) ajelee skootterilla ilman mitään vaadittavia lupia (ikää ei ole tarpeeksi) ja siihen kukaan ei puutu mitenkään, mutta laillista se ei ole heidänkään kohdallaan.

        Ja kaikki varmasti muistavat että Thaimaassa on yksi maailman vaarallisimmista liikeinnekulttuureista, liikenteestä tulevien kuolonuhrien suhde väkilukuun on vuosia ollut koko maailman TOP5:n joukossa, ja näistä uhreista iso osa tulee eriasteisista moottoripyöräonnettomuuksista.
        Mutta sitten taas toiseen suuntaan ajateltuna, Khao Lakin liikenne on kuitenkin Thaimaan turistipaikkojen mittapuulla mietittynä siltä rauhallisemmasta päästä.


      • ts18056
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itselläni ovat pienimmät moottorikoot mitä ole Thaimaassa missään vuokraamoissa nähnyt, 100-110cc valmistajasta riippuen.
        Thaimaassa ei "tunneta" tuota 50cc kokoluokkaa samalla tavoin kuin tietyissä Euroopan maissa, missä se on lainsäädännöllisesti luokiteltu omaksi ajoneuvoluokaksi, jolla on omat ajokorttivaatimukset yms.

        Thaimaassa on hyvin tyypillistä, että paikallinen nuoriso (tuosta 10v. eteenpäin) ajelee skootterilla ilman mitään vaadittavia lupia (ikää ei ole tarpeeksi) ja siihen kukaan ei puutu mitenkään, mutta laillista se ei ole heidänkään kohdallaan.

        Ja kaikki varmasti muistavat että Thaimaassa on yksi maailman vaarallisimmista liikeinnekulttuureista, liikenteestä tulevien kuolonuhrien suhde väkilukuun on vuosia ollut koko maailman TOP5:n joukossa, ja näistä uhreista iso osa tulee eriasteisista moottoripyöräonnettomuuksista.
        Mutta sitten taas toiseen suuntaan ajateltuna, Khao Lakin liikenne on kuitenkin Thaimaan turistipaikkojen mittapuulla mietittynä siltä rauhallisemmasta päästä.

        Toi vaarallisuus on suhteellista... Vegasissa taksikuski oli sitä mieltä, ettei vuokra-autoa kannata ottaa, paikalliset kelaa kuulemma yli ;-) Noh, eipä tuolla mitään ongelmia ollut, kun Kehäkolmosen sisällä oli koko ikänsä pärjännyt.


      • Tiedän kyllä, sen verran on tullut Thaimaassa ajettua kaksipyöräisellä (varmaan vuosien varrella 20000km.) että liikenteen riskit on tiedossa ihan hyvin. Enkä sitä nyt mitenkään erityisen kauheana pidä, mutta siihen (liikenteeseen) pitää suhtautua kuitenkin tietyllä "kunnioituksella", eli ei aja humalassa, käyttää aina kypärää, valitsee sellaisen ajokin minkä varmasti itse pystyy hallitsemaan, ja varmistaa että ajokki on kunnossa, eli valot, renkaat , jarrut yms...


      • ts18056
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tiedän kyllä, sen verran on tullut Thaimaassa ajettua kaksipyöräisellä (varmaan vuosien varrella 20000km.) että liikenteen riskit on tiedossa ihan hyvin. Enkä sitä nyt mitenkään erityisen kauheana pidä, mutta siihen (liikenteeseen) pitää suhtautua kuitenkin tietyllä "kunnioituksella", eli ei aja humalassa, käyttää aina kypärää, valitsee sellaisen ajokin minkä varmasti itse pystyy hallitsemaan, ja varmistaa että ajokki on kunnossa, eli valot, renkaat , jarrut yms...

        Näinhän toi on. Suoralla tiellä yksinäänkin pääsee hengestään, kun jättää aivot narikkaan.


    • ts18056

      Joo, toi suomalainen mopokortti on ihan kansallinen viritys, sitä ei tunnisteta missään muualla, etkä siitä saa kansainvälistä kopiota. Eli tuolla kyllä pitää olla 16v ja A1.

      • Ja tuossa sama vielä virallisena tekstinä kansainvälisen ajokortin hakemisen yhteydessä:

        "Mopokortti, samoin kuin traktorikorttikin, on kansallinen kortti, eli se ei oikeuta ajamaan ulkomailla. Poikkeuksena tästä on mopokortin voimassaolo EU- tai ETA-maissa, jota koskeva pykälä on muutettu Suomen ajokorttiasetukseen vuonna 2000. Suomalaisella mopokortilla saa ajaa vain Suomessa tai muissa EU-/ETA-maissa.

        Thaimaa on liittynyt vain vuoden 1949 Geneven tieliikennesopimukseen, jossa ei mainita mopedeja lainkaan ajokortin yhteydessä. Geneven sopimuksen mukaan moottoriajoneuvon kuljettajan ikäraja on 18 vuotta. Sopimusvaltio voi kuitenkin hyväksyä (tai olla hyväksymättä) toisten sopimusvaltioiden antamat ajoluvat mottoripyörien tai invalidiajoneuvojen kuljettajille, jotka ovat nuorempia kuin 18 vuotta.

        Kansainvälisiin ajokortteihin mopoluokkaa ei voida yllä mainituista syistä merkitä."


    • Perhelomalla

      Kiitos kovasti näistä asiallisista vastauksista. Näin tämän kuvittelin olevankin ja nyt sain ajatuksilleni vahvistuksen. Nuori istuu takana vielä toistaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      30
      2776
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1807
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1800
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1404
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      71
      1269
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1235
    7. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1158
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      76
      1131
    9. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      998
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      91
      970
    Aihe