Saako 15-vuotias nuori vuokrata/ajaa skootterilla Thaimaassa/ Khao Lakissa? Tuon ikäinen ei enää takana halua istua vaan ajaa itse mutta epäilen, ettei ole mahdollista.
Skootterilla ajaminen
10
2553
Vastaukset
- ts18056
Wikipedian mukaan autolle 18v ja moottoripyörälle 15v, tiedä sitten millaista korttia pitää vilauttaa...
Laillisesti skootterilla (Thaimaassa ovat yleisesti 100-125cc) ajaminen vaatii vähintään A1 luokan moottoripyöräkortin (jota 15vuotiaalle suomalaisella vielä voi olla), sekä kansainvälisen ajokortin (kv-ajokortti on pahvinen, eri kieleillä oleva vihkonen missä kerrotaan ajokorttiluokkasi, eri kielillä, mm. Thaiksi) tämän kotimaisen ajokortin parina.
Sitten on toinen asia se, että yleensä vuokraamot eivät kysy ajokortin olemassaoloa ollenkaan, sitä kysytään vain mahdollisissa poliisi pysäytyksissä (Khao lakissa erittäin harvinaisia). Mutta sitten mahdollisen kolarin ja henkilövahinkojen sattuessa saattaa ilmetä ongelmia vakuutuskorvausten kanssa, koska kuljettajalta on puuttunut kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen vaadittu ajokortti (ja käytännössä suomen näkökulmasta katsottuna myös ikä, koska 15v. ei voi vielä Suomessa kyseistä ajokorttiluokkaa suorittaa).- Ajattelinvaan
Hmmm.. Eikö sieltä voi vuokrata 50cc, joka on ns.skootteri?
Itselläni ovat pienimmät moottorikoot mitä ole Thaimaassa missään vuokraamoissa nähnyt, 100-110cc valmistajasta riippuen.
Thaimaassa ei "tunneta" tuota 50cc kokoluokkaa samalla tavoin kuin tietyissä Euroopan maissa, missä se on lainsäädännöllisesti luokiteltu omaksi ajoneuvoluokaksi, jolla on omat ajokorttivaatimukset yms.
Thaimaassa on hyvin tyypillistä, että paikallinen nuoriso (tuosta 10v. eteenpäin) ajelee skootterilla ilman mitään vaadittavia lupia (ikää ei ole tarpeeksi) ja siihen kukaan ei puutu mitenkään, mutta laillista se ei ole heidänkään kohdallaan.
Ja kaikki varmasti muistavat että Thaimaassa on yksi maailman vaarallisimmista liikeinnekulttuureista, liikenteestä tulevien kuolonuhrien suhde väkilukuun on vuosia ollut koko maailman TOP5:n joukossa, ja näistä uhreista iso osa tulee eriasteisista moottoripyöräonnettomuuksista.
Mutta sitten taas toiseen suuntaan ajateltuna, Khao Lakin liikenne on kuitenkin Thaimaan turistipaikkojen mittapuulla mietittynä siltä rauhallisemmasta päästä.- ts18056
santtu_1975X kirjoitti:
Itselläni ovat pienimmät moottorikoot mitä ole Thaimaassa missään vuokraamoissa nähnyt, 100-110cc valmistajasta riippuen.
Thaimaassa ei "tunneta" tuota 50cc kokoluokkaa samalla tavoin kuin tietyissä Euroopan maissa, missä se on lainsäädännöllisesti luokiteltu omaksi ajoneuvoluokaksi, jolla on omat ajokorttivaatimukset yms.
Thaimaassa on hyvin tyypillistä, että paikallinen nuoriso (tuosta 10v. eteenpäin) ajelee skootterilla ilman mitään vaadittavia lupia (ikää ei ole tarpeeksi) ja siihen kukaan ei puutu mitenkään, mutta laillista se ei ole heidänkään kohdallaan.
Ja kaikki varmasti muistavat että Thaimaassa on yksi maailman vaarallisimmista liikeinnekulttuureista, liikenteestä tulevien kuolonuhrien suhde väkilukuun on vuosia ollut koko maailman TOP5:n joukossa, ja näistä uhreista iso osa tulee eriasteisista moottoripyöräonnettomuuksista.
Mutta sitten taas toiseen suuntaan ajateltuna, Khao Lakin liikenne on kuitenkin Thaimaan turistipaikkojen mittapuulla mietittynä siltä rauhallisemmasta päästä.Toi vaarallisuus on suhteellista... Vegasissa taksikuski oli sitä mieltä, ettei vuokra-autoa kannata ottaa, paikalliset kelaa kuulemma yli ;-) Noh, eipä tuolla mitään ongelmia ollut, kun Kehäkolmosen sisällä oli koko ikänsä pärjännyt.
Tiedän kyllä, sen verran on tullut Thaimaassa ajettua kaksipyöräisellä (varmaan vuosien varrella 20000km.) että liikenteen riskit on tiedossa ihan hyvin. Enkä sitä nyt mitenkään erityisen kauheana pidä, mutta siihen (liikenteeseen) pitää suhtautua kuitenkin tietyllä "kunnioituksella", eli ei aja humalassa, käyttää aina kypärää, valitsee sellaisen ajokin minkä varmasti itse pystyy hallitsemaan, ja varmistaa että ajokki on kunnossa, eli valot, renkaat , jarrut yms...
- ts18056
santtu_1975X kirjoitti:
Tiedän kyllä, sen verran on tullut Thaimaassa ajettua kaksipyöräisellä (varmaan vuosien varrella 20000km.) että liikenteen riskit on tiedossa ihan hyvin. Enkä sitä nyt mitenkään erityisen kauheana pidä, mutta siihen (liikenteeseen) pitää suhtautua kuitenkin tietyllä "kunnioituksella", eli ei aja humalassa, käyttää aina kypärää, valitsee sellaisen ajokin minkä varmasti itse pystyy hallitsemaan, ja varmistaa että ajokki on kunnossa, eli valot, renkaat , jarrut yms...
Näinhän toi on. Suoralla tiellä yksinäänkin pääsee hengestään, kun jättää aivot narikkaan.
- ts18056
Joo, toi suomalainen mopokortti on ihan kansallinen viritys, sitä ei tunnisteta missään muualla, etkä siitä saa kansainvälistä kopiota. Eli tuolla kyllä pitää olla 16v ja A1.
Ja tuossa sama vielä virallisena tekstinä kansainvälisen ajokortin hakemisen yhteydessä:
"Mopokortti, samoin kuin traktorikorttikin, on kansallinen kortti, eli se ei oikeuta ajamaan ulkomailla. Poikkeuksena tästä on mopokortin voimassaolo EU- tai ETA-maissa, jota koskeva pykälä on muutettu Suomen ajokorttiasetukseen vuonna 2000. Suomalaisella mopokortilla saa ajaa vain Suomessa tai muissa EU-/ETA-maissa.
Thaimaa on liittynyt vain vuoden 1949 Geneven tieliikennesopimukseen, jossa ei mainita mopedeja lainkaan ajokortin yhteydessä. Geneven sopimuksen mukaan moottoriajoneuvon kuljettajan ikäraja on 18 vuotta. Sopimusvaltio voi kuitenkin hyväksyä (tai olla hyväksymättä) toisten sopimusvaltioiden antamat ajoluvat mottoripyörien tai invalidiajoneuvojen kuljettajille, jotka ovat nuorempia kuin 18 vuotta.
Kansainvälisiin ajokortteihin mopoluokkaa ei voida yllä mainituista syistä merkitä."
- Perhelomalla
Kiitos kovasti näistä asiallisista vastauksista. Näin tämän kuvittelin olevankin ja nyt sain ajatuksilleni vahvistuksen. Nuori istuu takana vielä toistaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483