Skootterilla ajaminen

Perhelomalla

Saako 15-vuotias nuori vuokrata/ajaa skootterilla Thaimaassa/ Khao Lakissa? Tuon ikäinen ei enää takana halua istua vaan ajaa itse mutta epäilen, ettei ole mahdollista.

10

1664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ts18056

      Wikipedian mukaan autolle 18v ja moottoripyörälle 15v, tiedä sitten millaista korttia pitää vilauttaa...

    • Laillisesti skootterilla (Thaimaassa ovat yleisesti 100-125cc) ajaminen vaatii vähintään A1 luokan moottoripyöräkortin (jota 15vuotiaalle suomalaisella vielä voi olla), sekä kansainvälisen ajokortin (kv-ajokortti on pahvinen, eri kieleillä oleva vihkonen missä kerrotaan ajokorttiluokkasi, eri kielillä, mm. Thaiksi) tämän kotimaisen ajokortin parina.

      Sitten on toinen asia se, että yleensä vuokraamot eivät kysy ajokortin olemassaoloa ollenkaan, sitä kysytään vain mahdollisissa poliisi pysäytyksissä (Khao lakissa erittäin harvinaisia). Mutta sitten mahdollisen kolarin ja henkilövahinkojen sattuessa saattaa ilmetä ongelmia vakuutuskorvausten kanssa, koska kuljettajalta on puuttunut kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen vaadittu ajokortti (ja käytännössä suomen näkökulmasta katsottuna myös ikä, koska 15v. ei voi vielä Suomessa kyseistä ajokorttiluokkaa suorittaa).

    • Ajattelinvaan

      Hmmm.. Eikö sieltä voi vuokrata 50cc, joka on ns.skootteri?

      • Itselläni ovat pienimmät moottorikoot mitä ole Thaimaassa missään vuokraamoissa nähnyt, 100-110cc valmistajasta riippuen.
        Thaimaassa ei "tunneta" tuota 50cc kokoluokkaa samalla tavoin kuin tietyissä Euroopan maissa, missä se on lainsäädännöllisesti luokiteltu omaksi ajoneuvoluokaksi, jolla on omat ajokorttivaatimukset yms.

        Thaimaassa on hyvin tyypillistä, että paikallinen nuoriso (tuosta 10v. eteenpäin) ajelee skootterilla ilman mitään vaadittavia lupia (ikää ei ole tarpeeksi) ja siihen kukaan ei puutu mitenkään, mutta laillista se ei ole heidänkään kohdallaan.

        Ja kaikki varmasti muistavat että Thaimaassa on yksi maailman vaarallisimmista liikeinnekulttuureista, liikenteestä tulevien kuolonuhrien suhde väkilukuun on vuosia ollut koko maailman TOP5:n joukossa, ja näistä uhreista iso osa tulee eriasteisista moottoripyöräonnettomuuksista.
        Mutta sitten taas toiseen suuntaan ajateltuna, Khao Lakin liikenne on kuitenkin Thaimaan turistipaikkojen mittapuulla mietittynä siltä rauhallisemmasta päästä.


      • ts18056
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itselläni ovat pienimmät moottorikoot mitä ole Thaimaassa missään vuokraamoissa nähnyt, 100-110cc valmistajasta riippuen.
        Thaimaassa ei "tunneta" tuota 50cc kokoluokkaa samalla tavoin kuin tietyissä Euroopan maissa, missä se on lainsäädännöllisesti luokiteltu omaksi ajoneuvoluokaksi, jolla on omat ajokorttivaatimukset yms.

        Thaimaassa on hyvin tyypillistä, että paikallinen nuoriso (tuosta 10v. eteenpäin) ajelee skootterilla ilman mitään vaadittavia lupia (ikää ei ole tarpeeksi) ja siihen kukaan ei puutu mitenkään, mutta laillista se ei ole heidänkään kohdallaan.

        Ja kaikki varmasti muistavat että Thaimaassa on yksi maailman vaarallisimmista liikeinnekulttuureista, liikenteestä tulevien kuolonuhrien suhde väkilukuun on vuosia ollut koko maailman TOP5:n joukossa, ja näistä uhreista iso osa tulee eriasteisista moottoripyöräonnettomuuksista.
        Mutta sitten taas toiseen suuntaan ajateltuna, Khao Lakin liikenne on kuitenkin Thaimaan turistipaikkojen mittapuulla mietittynä siltä rauhallisemmasta päästä.

        Toi vaarallisuus on suhteellista... Vegasissa taksikuski oli sitä mieltä, ettei vuokra-autoa kannata ottaa, paikalliset kelaa kuulemma yli ;-) Noh, eipä tuolla mitään ongelmia ollut, kun Kehäkolmosen sisällä oli koko ikänsä pärjännyt.


      • Tiedän kyllä, sen verran on tullut Thaimaassa ajettua kaksipyöräisellä (varmaan vuosien varrella 20000km.) että liikenteen riskit on tiedossa ihan hyvin. Enkä sitä nyt mitenkään erityisen kauheana pidä, mutta siihen (liikenteeseen) pitää suhtautua kuitenkin tietyllä "kunnioituksella", eli ei aja humalassa, käyttää aina kypärää, valitsee sellaisen ajokin minkä varmasti itse pystyy hallitsemaan, ja varmistaa että ajokki on kunnossa, eli valot, renkaat , jarrut yms...


      • ts18056
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tiedän kyllä, sen verran on tullut Thaimaassa ajettua kaksipyöräisellä (varmaan vuosien varrella 20000km.) että liikenteen riskit on tiedossa ihan hyvin. Enkä sitä nyt mitenkään erityisen kauheana pidä, mutta siihen (liikenteeseen) pitää suhtautua kuitenkin tietyllä "kunnioituksella", eli ei aja humalassa, käyttää aina kypärää, valitsee sellaisen ajokin minkä varmasti itse pystyy hallitsemaan, ja varmistaa että ajokki on kunnossa, eli valot, renkaat , jarrut yms...

        Näinhän toi on. Suoralla tiellä yksinäänkin pääsee hengestään, kun jättää aivot narikkaan.


    • ts18056

      Joo, toi suomalainen mopokortti on ihan kansallinen viritys, sitä ei tunnisteta missään muualla, etkä siitä saa kansainvälistä kopiota. Eli tuolla kyllä pitää olla 16v ja A1.

      • Ja tuossa sama vielä virallisena tekstinä kansainvälisen ajokortin hakemisen yhteydessä:

        "Mopokortti, samoin kuin traktorikorttikin, on kansallinen kortti, eli se ei oikeuta ajamaan ulkomailla. Poikkeuksena tästä on mopokortin voimassaolo EU- tai ETA-maissa, jota koskeva pykälä on muutettu Suomen ajokorttiasetukseen vuonna 2000. Suomalaisella mopokortilla saa ajaa vain Suomessa tai muissa EU-/ETA-maissa.

        Thaimaa on liittynyt vain vuoden 1949 Geneven tieliikennesopimukseen, jossa ei mainita mopedeja lainkaan ajokortin yhteydessä. Geneven sopimuksen mukaan moottoriajoneuvon kuljettajan ikäraja on 18 vuotta. Sopimusvaltio voi kuitenkin hyväksyä (tai olla hyväksymättä) toisten sopimusvaltioiden antamat ajoluvat mottoripyörien tai invalidiajoneuvojen kuljettajille, jotka ovat nuorempia kuin 18 vuotta.

        Kansainvälisiin ajokortteihin mopoluokkaa ei voida yllä mainituista syistä merkitä."


    • Perhelomalla

      Kiitos kovasti näistä asiallisista vastauksista. Näin tämän kuvittelin olevankin ja nyt sain ajatuksilleni vahvistuksen. Nuori istuu takana vielä toistaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

      Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      23
      3987
    2. Heippa mies......

      Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      61
      3084
    3. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

      kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      81
      3061
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      300
      2465
    5. Elämäni rakkaus

      Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2192
    6. Huomenta rakas

      Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      54
      2151
    7. Hymyilyttää

      Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1341
    8. Missä meetwursti on keksitty?

      Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      7
      1270
    9. Oletko surullinen

      Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      43
      1219
    10. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

      Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1138
    Aihe