KILPAILUKYKYINEN PALKKA ??

Mä vaan..

Useat yrittäjät valittavat sitä, että kunnollista työväkeä ei tahdo saada töihin, vaan tämä työtä vieroksuva porukka on mielummin liiton päivärahoilla kuin töissä. Miksi?

Kerron oman tarinani.

Olen saanut pätevän kaupallisen koulutuksen. Työkokemusta minulla on yhteensä noin 10 vuotta kansainvälisten merkkituotteiden parissa. Työpaikka myytiin alta, joten jäin työttömäksi ja olen nyt työtön työnhakija.
Olen valmis aloittamaan työt heti, kun saan työtä, josta maksetaan kiinteätä kuukausipalkkaa.
Olen ehkä asennevammainen, mutta mielestäni työnantajan tehtävä on ottaa yrityksensä menestymisestä riskit, sillä yrityksen omistajilla on mahdollisuus rikastua ja työntekijä saa muruset.
Työntekijänä en suostu siihen, että palkan maksuni peruste on ns. provisiopalkkaus, vaan vaadin että tämä todella pieni rahallinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta tulee säännöllisesti tililleni, niin kauan kuin työsuhde välillämme kestää. Jos en ole työnantajalle "tuottava" työntekijä, niin hyväksyn kyllä irtisanomiseni.
Toiselle en lähde työtä tekemään ilmaiseksi, siinä uskossa että heidän edustamansa tuotteet tuovat palkkani mikä on ainoastaan budjetoitu paperille, joka näyttää teoriassa hyvältä.Luonnollisesti tämä budjetoitu palkka ei ole yhtenevä käytännön kanssa ja mitään takuuta menestymisestä ei ole.
Eräs liikelahjoja myyvä yritys palkkaa kokoajan uutta myyntiväkeä ja noin 4 kk:n jälkeen henkilöt poistuvat yrityksen palveluksesta, kun kova uusasiakashankinta ei tuota budjetoitua palkkaa lainkaan, mutta yritys saa tänä aikana ilmaisen hyödyn henkilön tekemästä asiakaskartoituksesta ja mainonnasta, joka saattaa jatkossa tuottaa yritykselle tulosta.
Tästä ei tietysti hyödy mitään nämä myynti-ihmiset, jotka olosuhteiden pakosta joutuvat sanoutumaan töistä irti, koska provisiopalkkaus on alunperin rakennettu siten, että sen toteutuminen on mahdoton lähes kenelle tahansa.
Jos työllä ei pysty maksamaan omia kiinteitä kuukausimenoja, niin irtisanominen on välttämättömyys.
Monessa tapauksessa työnantaja käyttää härskisti hyväksi nälkäisiä ja myyjiä, jotka tekevät hurjasti ylitöitä ensimmäisen puolenvuoden aikana, jotta saisivat "näytön" aikaiseksi ja pääsisivät uraputkeen kiinni. Työnantajaa kiinnostaa vain tulos ja tavoitteet ovat niin kovat, ettei tuloksiin normaali suorituksella pääse.
Olen käynyt noin 20 eri työhaastattelussa ja mukana on ollut yrityksiä laidasta laitaan, kuten:

eläkevakuutukset/sijoitukset
Verkostomarkkinointia
Lomaosakeita kauppaava yritys
Mainoslahjojen myyntiyritys
Ilmoitusmyyntiä lehtiin
Keittiömyynti yritys
Erikoisautovuokraamo
Suoramarkkinointiyritys
Pesuaineen myyntiyritys

jne jne jne..

Kaikilla on ollut yhteinen nimittäjä se, että palkka maksetaan tuloksen mukaan ja pohjapalkkaa ei ole tai se on ihan olematon. Jokaiseen firmaan olisin päässyt "töihin", mutta kieltäydyin, koska he eivät ole halukkaita keskustelemaan edes minimikuukausipalkasta.
Huvittavaa, että työnantajat ovat kertoneet, että tämä mahtava budjetoitu palkkataso on
3500-4500/kuukausi euron tuntumassa. Kun olen haastattelussa ehdottanut, että maksakaa minulle VAIN 2800 euroa kiinteänä per kuukausi ja pitäkää itsellänne loput, niin työnantajalla on noussut samantien karvat pystyyn. Niin, väitän että he eivät itsekään usko esittämään palkkabudjettiin, mutta se on "täky" saada kaveri hetkeksi töihin.

Jos yrityksellä on uskoa omiin tuotteisiin ja ne menevät normaalityöllä kaupaksi, niin kaikki myyjät voidaan palkata kiinteällä kuukausipalkalla töihin. Lisä bonukset tms, ovat asia erikseen ja toimivat hyvänä kannustimena, mutta mielestäni työntekijän ei tulisi ottaa riskiä siitä, saako hän kuukauden vuokrat ja laskut maksettua vai ei. Kiinteää palkkaa maksavat usein ne hyvämaineiset yhtiöt, joissa henkilökunnasta pidetään huolta ja jossa henkilöstön vaihtuminen on lähes olematonta. Kuka nyt hyvästä työpaikasta lähtisi epämääräisiin provisiopalkkaisiin töihin?

Ymmärrän kyllä työnantajia siinä, että jotkut heistä haluavat luoda järjestelmän, jossa kaikki yrityksen henkilöt ottavat riskin ja jos yritys tekee huipputulosta, niin voitot jaetaan suuremmaksi osaksi tällöin omistajien taskuun.
Mikäli yritys ei tee merkittäviä voittoja, niin eipä tarvitse silloin edes sitä normaalipalkkaa maksaa työntekijöilleen. Tämä on täydellistä riskien hallintaa, joka palvelee vain omistajia.

Se,että tänäpäivänä jopa siivoojat ovat tulospalkattuna, kertoo jotakin yhteiskunnan vääristymästä. Ennen siivoja siivosi omaan tahtiin tuntipalkalla ja jälki oli hyvää, kun hän sai tehdä työnsä tunnollisesti ja kaikki nurkat koluten. Nyt heidän pitää juoksujalkaa keretä siivoamaan mahdollisimman monta lattianeliötä, jotka on määritelty etukäteen, jotta pääsevät edes siihen minimitason ansiotuloon. Ei ole reilua ainakaan minusta, koska kysymyksessä on matalapalkka-ala.

Mitä mieltä olette. Onko työnantajilla liikaa valtaa vaatia ihmisiä ottamaan provisiopalkkaista työtä vastaan?

Huomion arvoista on myös se, että maailman johtavien tuotteiden/tuotemerkkien myyntiä ei tehdä provisiopalkalla, vaan näissä huippufirmoissa on työntekijöillä normaali kuukausipalkka. Provisiopalkka on usein ehtona firmoissa, joiden tuotteet eivät ole niin kilpailukykyisiä tai ylivoimaisia muihin nähden.

Jos palkka saamiseen liittyy riski, niin mielestäni silloin on parempi aloittaa sen työn tekeminen yksityisyrittäjänä, jolloin on jopa pieni mahdollisuus rikastua.

Toivottavasti TUPO pöydissä asiasta käydään kädenvääntöä ja minimi kuukausipalkkatasot takaisin työntekijöille alasta riippumatta!

5

4693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihainen työtön

olen itsekin kokeillut provisiopalkkaista työtä kaupallisella alalla, eihän sillä elä. Se on pelkkää työntekijän riistämistä! Ennemmin olen tosiaankin työttömänä kuin tekisin mitään pelkällä provikkapalkalla, työpaikalle pitää kuitenkin jokapäivä tulla josta aiheutuu kustannuksia työntekijälle mutta jos palkka on tuommonen paska, siitä tulee työntekijälle pelkkiä kustannuksia kuten mulle kävi, nolla markkaa myyntiä mutta työmatkakulut tuli maksettavaksi kumminkin!
      Sanomattakin selvää että lopetin hyvin pian sen homman...

• totta

Viestisi oli aivan uskomattoman hyvä eikä siihen ole mitään lisättävää. Sinulla tuntuu kirjoitettu sana ainakin olevan hyvin hallussa. En epäilekään etteikö joku arvosta työpanostasi ilman sitä älytöntä provisiopalkkausta!!!

Parhaiten muuten alalta kyseisen "palkkausjärjestelmän" työnantajat saataisiin pois jos yksinkertaisesti kukaan ei suostuisi tähän systeemiin...

• !!!!

täysin samaa mieltä.voiko asiaa enää paremmin esittää!!!!

• Hei mä oon kohta Sarasvuo

Osta Tukusta kyniä, hintaan 10cnt/kappele.
        Perusta yritys ja pane ilmoitus paikallislehteen, jossa haet nälkäisiä myyjiä huipputöihin ja jossa budjetoitu huippumyyjän palkkataso on jopa 6000 Euroa/kk.
        Ota jokainen provisiomyyjä töihin, joka suostuu myymään "edustamiasi" kyniä 2euroa kappale eteenpäin asiakkaille. Maksat myyjälle myynnin mukaan PROVISIOTA, vaikkapa 5cnt/kpl. Ainoa riskisi on ITSE ASIASSA SE OSTAMASI lehti-ilmoitus, jos huolehdit siitä että myyjä soittaa puhelut omalla puhelimella ja ajaa asiakaskäynnit omalla autollaan ilman päivärahoja, koska kaikki kulut vähennetään luonnolliseti näistä "huippu" provisioista..

Miksi huippumyyjät eivät lähde provisiopalkkaisiin töihin? Koska vanhoina kettuina osaavat myydä oman työpanoksensa sellaisille aloille/tehtäviin, jossa oma palkka ei ole se riskipisnes..

• jotain muuuuta

Ihan asiallinen teksti sinulta. Minua jäi hiukan askarruttamaan hakemasi työtehtävät?
      Koko yhteiskunta muuttuu ja me kaikki joudumme sopeutumaan kiihtyvään kapitalismiin. Ei edes entinen tukinuittaja hae kiinteäpalkkaista tukinuitto-pestiä. Vaikutut jokseenkin normaalilta ja hyvältä työntekijältä, joka sopisi monenlaiseen myyntityöhön. Miksi et hae vaikka kiinteistöneuvottelijaksi? Ainakin isommissa kaupungeissa on huutava pula heistä, ja monet tarjoavat sen pyytämäsi pari tonnia kiinteänä ja loput provikalla. Noi mainoslahjojen tyrkytys ym. helppoheikki firmat joihin oot hakenut ja ollut eivät välttämättä ole sinulle se oikea ratkaisu. Onnea valitsemallanne tiellä:oD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8063
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5667
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5013
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4953
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3727
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2677
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2508
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2368
    Aihe