Avioero maatilalla, miten käy velkojen kanssa?

epätoivoinen_takaaja

Näyttää siltä että lusikat menevät nyt jakoon. yli 30v suhde päättyy nyt eroon. Avioehtoa ei ole ja itse olen muualla töissä. Mutta miten minulle käy erossa? Itselläni ei ole käytännössä omaisuutta yhtään, rahoitusyhtiön auto. Yksi laina on jolla olen maksanut pojalle ajokortin ja kaikki korttiluotot pois (korttiluotoilla rahoitettu tilan toimintaa). Maatilan lainossa olen toisena osapuolena eli puolet tilan veloista on minunkin nimissäni, mutta näin on käynyt vasta pankin vaihdon yhteydessä. En omista kaikkia maita enkä edes päätilasta mitään. Vain osa pelloista on myös minun nimissäni. Miehellä on pari konerahoitusta lisäksi.

Nyt erossa, jäänkö edelleen toiseksi velalliseksi? vaikka kaikki omaisuus jäisikin miehelle? Entä jos pankki ei päästä minua pois? Tilan arvo ylittää velkojen määrän, mutta nykyisin pankki ei arvosta maatilan arvoa lainkaan vakuusarvona. MTK:n lakimiehen kanssa keskustelin mutta hänen mukaan kaikki on pankin käsissä. Eli jos pankki päättää että minun pitää olla velkavastuussa niin sitten olen. Mieshän todennäköisesti suuruuden hulluudessaan ajaa tilan konkkaan ennemmin tai myöhemmin ja multa lähtee työpaikka jos joudun velkajärjestelyyn. Eikö mulla ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa miehen velat pois? Palkkatyössä siihen menisi 30 vuotta jos laittaisin joka euron lainoihin.. mutta olis 3 lastakin elätettävänä.

55

1112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syvällä

      Mitä teillä sitten on lainojen vakuutena, jos nykyinen pankki ei arvosta tilaa? Miksi pankkia lienette edes vaihtaneet.

      Jos tilan arvo isompi kuin sen arvo lainojen vakuutena, myykää tila pois ja maksakaa velat pois.

      Jotenkin en saa tilanteestanne kiinni vaikka vähän samanlaisessa tilanteessa ollut. Nyt jäitä hattuun, Sinne pankkiin nyt ensimmäiseksi keskustelemaan. Jos mies haluaa pitää tilan ja sulle jää velkaa, vaadi itsellesi myös osa kiinteistöstä, molemmille omaisuutta, molemmille velkaa - voit oman osuutesi myydä osituksen jälkeen. Omaisuus kannatta huolella arvioittaa, esim. maatalouspuoleen perehtyneella notariaatilla.

      Mieti ja lue ja keskustele, älä pistä nimeäsi mihinkään, ennenkuin olet varma, ettei sua kuseteta. Tässä vaiheessa voit hyvin pistää muutaman tonnin keskusteluihin lakimiesten kanssa, ei tarkoita, että riitelemään tarvitsee alkaa.

      Onko ne lapset vain sun vai onko ne yhteisiä? Ei kai ne enää 30 vuoden liiton jälkeen ihan pikkuisia enää ole?

    • Ei se omaisuus jää vain miehelle. Ei avioehtoa, erossa jaetaan puoliksi omaisuus, miinus velat

      • Juristi.1234

        No ei se kyllä aivan näin mene.

        Osituksessa toimitetaan ensin laskennalli en osuus. Eli varat-velat. Tästä saadaan euromääräinen säästö. "rikkaampi" puoliso on velvollinen maksamaan tasinkoa. Tasinko on siis euromääräinen oikeus/velvollisuus. Tasinkoa maksava Puoliso saa itse päättää mitä omaisuutta hän antaa tasinkona tai esim että ottaa velkaa ja maksaa sillä tasingon pois.

        Myös velat ovat ovat henkilökohtaisia eikä ne siirry. Jos siis niitä ei yhdessä pankin kanssa siirrellä.

        Enempää en nyt ehdi aihetta kommentoida. T. Juristi


    • Aloittaja123

      En tee mitään pelloilla, metsillä, traktoreilla, ne on mulle arvottomia, mutta miehen elinkeinolle välttämättömiä. Meillä on satoja eläimiä, satoja hehtaareja yms mutta itse olen ihan muualla töissä. Kaikki lapset on alaikäisiä ja nuorin 3vuotta. Itse olen vähän alle 50v.

      • Et ole kiinnostunut maista jne. Miksi sitten itket että sinulle jäisi velkoja ? Oikeutesi on että pesä jaetaan lain mukaan


      • Äläoletyhmä

        Myyt saamasi pellon ja metsän vaikka naapurin Jarpille tai kelle vaan ,joka on kiinnostunut maasta ja metsästä.
        Saat myös elatusmaksua kolmesta tenavasta, lisäksi lähivanhempana lapsilisät yksinhuoltaja korotuksineen.


      • Anonyymi

        " Kaikki lapset ovat alaikäisiä" ja aiemin ekrroit maksaneesi "Pojalles ajokortin luotolla) että mitähän hiivati p..askaa oikein suollat ja ( tilan koko satoja hehtaareja...höpön höpön.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Kaikki lapset ovat alaikäisiä" ja aiemin ekrroit maksaneesi "Pojalles ajokortin luotolla) että mitähän hiivati p..askaa oikein suollat ja ( tilan koko satoja hehtaareja...höpön höpön.....

        Valheella on lyhyet jäljet jne.


    • Syvällä

      Mitä pellolla voi tehdä? Esimerkiksi vuokrata, voit vuokrata vaikka exällesi tai jos ei maksa, niin naapurin ekille. Irtaimistosta älä huoli, mutta pelto ja metsä on sulle ihan käyttökelpoista omaisuutta. Selvinttä olisi, jos omaisuus ja vastaavasti velat siirtyvät exällesi, mutta jos pankki ei hyväksy tätä, niinkuin oletit , älä ole niin hassu, että otat pelkän velan.

      Omaisuus pitää ensin arvioida, sitä varten on asiantuntevat ihmiset. Mikä sitten on velkojen vakuutena, jos maatila on ainoa omaisuutenne?

      Jokatapauksessa lapset pysyvät molempien lapsina eron jälkeenkin. Jos ero on kutakuinkin varma, niin teette omaisuudesta arvion. Ei sinne päin vaan justiinsa. Ja sitten keskustelemaan pankkiin, ehkä omaisuuden arvo kannattaa arvioida ennen pankkikeikkaa. Arvio sitten pätevällä notaarilla eikä kellään naapurin ekillä.

    • Enymmärrä

      Miksi maksat toisen velkaa, vaikka et omista mitään aika hullua.

      • Aukesko

        Maalla on sellainen perinne, että jos tuleva vävy/miniä kokelas tulee penittömänä taloon asumaan. Hänen tulee tuoda raha muulla tavalla eli osallistuttava talon menohin niinkuin muutkin. Otetava velkaa ja maksettava pois siis mikäli on pennitön ei käteis tai muuta varallisuutta. Maalla ei katsottu hyvällä varattomia "onnen onkijoita".


      • Eiosaaeikäarpaa
        Aukesko kirjoitti:

        Maalla on sellainen perinne, että jos tuleva vävy/miniä kokelas tulee penittömänä taloon asumaan. Hänen tulee tuoda raha muulla tavalla eli osallistuttava talon menohin niinkuin muutkin. Otetava velkaa ja maksettava pois siis mikäli on pennitön ei käteis tai muuta varallisuutta. Maalla ei katsottu hyvällä varattomia "onnen onkijoita".

        Silti on hullua maksaa toisen velkoja ja nostattaa toisen omaisuutta ,itel ei omaisuus kasva, eron tullen ei jää ,kun velkaa ,tosi tyhmää.


    • Xddzxc

      Ota nyt hyvä ihminen juristi hoitamaan osituksen.

    • TotuusSattuuQC

      Jos sinulla on velkaa mutta ei juuri omaisuutta olet itse asiassa avioerossa se voittaja. Mies maksaa sinulle tasinkoa jotta omaisuutenne menee puoliksi kuten ilman avioehtoa menee. Millä mies sen sinulle maksaa on hänen ongelmansa.

      • Juristi1234

        Ei näin.

        Jos henkilö on ylivelkainen ts. Velkaa on enemmän kuin omaisuutta, niin se pannaan ositus laskelmassa nollaksi.

        Esim henkilö a säästö 100 te ja b omaisuus 150te vähennettynä 50 te velka. Niin osituslaskelmassa luvut on a 0 ja b 100te. Tästä päästään siihen että b joutuu maksamaan tasinkoa a:lle 50te

        T. Juristi


      • Juristi1234

        No kun tuossa alussa sanoin, etten enempää ehdi kommentoida niin olisi vaan pitänyt olla hiljaa... Kiiressä kun kirjoittaa niin virheitä pukkaa...

        Siis tuossa em esimerkki laskelmassa oli tarkoitus sanoa että a:lla on 100te velkaa, mutta ei lainkaan omaisuutta

        T. Juristi


      • Anonyymi
        Juristi1234 kirjoitti:

        Ei näin.

        Jos henkilö on ylivelkainen ts. Velkaa on enemmän kuin omaisuutta, niin se pannaan ositus laskelmassa nollaksi.

        Esim henkilö a säästö 100 te ja b omaisuus 150te vähennettynä 50 te velka. Niin osituslaskelmassa luvut on a 0 ja b 100te. Tästä päästään siihen että b joutuu maksamaan tasinkoa a:lle 50te

        T. Juristi

        Eikö aloittaja muka voi vaatia omaisuutta myytäväksi velan verran? Ihan yleisen avioliittolain mukaan. Eihän se oikeesti noin mee.

        T:. toinen juristipuristi


    • meillämeninäin

      Maatilan jaossa vaikuttaa myös se, millä tavalla maatila on miehesi haltuun tullut.
      Minun vanhempani tekivät aikoinaan testamentin jolla määritettiin että lasten puolisoilla ei ole oikeutta heiltä perinnöksi jäävään omaisuuteen. Testamentti oli pätevä vaikka vanhempieni kuolemasta oli yli 30 vuotta aikaa.
      Sen vuoksi maatila kiinteistöineen ja metsämaineen oli vain minun nimissä.

      Veloista en osaa sanoa yhtään mitään, koska erohetkellä meillä ei ollut velkaa.
      Mutta ex-mies ei saanut mitään siitä omaisuudesta minkä minä olin aikoinaan perinyt vanhemmiltani.
      Hän sai jonkun verran korvausta tilalla tekemästään työpanoksesta, mutta aika vähäistä se oli koska hän kävi koko ajan palkkatöissä kodin ulkopuolella.

    • Aaaloittaja

      Soitin pankkiin (eri pankki kuin mistä tilan lainat on). Ja tosiaan osituksessa tulee tilanne että mulle pitäisi maksaa tasinkoa. Mutta pankin ei ole pakko vapauttaa minua velkavastuusta, jos se katsoo ettei mies selviydy yksin lainasta. Lainan vakuutena panttikirjoja kiinteistöistä ja yrityskiinnitys. Kaluston arvo on merkittävä. Ja kaiken huipuksi minä olen luottokelvoton niin kauan kuin olen velkavastuussa tilan lainoista. Eli en voi ostaa takaajien kanssakaan asuntoa itselleni ja lapsille. Suositteli juristin hommaamista, mutta tod näk minun käy tässä casessa huonosti :(

      • mekkkk

        Sehän riippuu siitä hyväksyykö pankki lainan siirron pelkästään miehesi nimiin ja jos hyväksyy niin ensin lasketaan tilan ja omaisuuden arvo ja siitä vähennetään velat ja sen jälkeen jäävä nettovarallisuus laitetaan puoliksi ja se siitä. Miksi olette ottaneeet yhteisen lainan jos et ole omistajana missään tilan omaisuudessa ja niin edelleen.


      • TotuusSattuuQC

        " Mutta pankin ei ole pakko vapauttaa minua velkavastuusta, jos se katsoo ettei mies selviydy yksin lainasta."

        Ei mutta jos kaikki menee jakoon, sinä saat tasinkoa mieheltäsi ja sillä rahalla voit maksaa velkojasi pois.


      • ex_maatilallinen

        Olen eronnut ja oli maatila. Erona teihin omistimme kaiken yhdessä ja myös velat. Osituksessa lainat meni miehelle, (toki pankilta ja ely keskukselta piti asiaa kysyä) samoin suurin osa omaisuudesta. Mulle jäi peltoa tietystä arvosta, jonka sitten myin miehelle ja sitä kautta sain osuuteni. Niin ja auto tuli mulle. Osa omaisuudesta meni myös lahjana, koska en halunnut ajaa maatilaa konkurssiin. Onhan se kuitenkin lasteni perintö. Sen opin että ammattilaiseen ajoissa yhteyttä, jo ennen eropaperien jättämistä ja pitää olla semmonen joka ymmärtää maatila asioista. Kuten joku joka tekee esim sukupolvenvaihdosjuttuja. Verottaja on ainut joka näissä valitettavasti rikastuu. Toivottavasti olette väleissä koska se helpottaa asioiden hoitamista huomattavasti.


    • Syvällä

      Varmaan asiat ovat niinkuin sanot, mutta jotakin on sellaista, jota ei noista viesteistäsi paljastu eikä toki tarvitsekaan. Ei se, että sinulla on lainaa tilasta, estä saamasta lisää lainaa. Ja kuten edelläkin sanoin, tutki vaihtoehtoa, jossa sinulle jää sekä velkaa että omaisuutta, ei maksettua tasinkoa ja velkavastuuta. Ilmeisesti vaikka koko tila koneineen kaikkineen menisi exällesi, ei lainapapereita kirjoiteta uusiksi niin että laina siirrettäisiin kokonaan eksän nimiin, silloin voit joutua vastaamaan yksin koko velasta, jos eksäsi ei pysty maksamaan. Eli pidä kiinteää omaisuutta, sen arvo nousee, sitä voit vuokrata eksällesi tai jollekin muulle. Selvitä, onnistuisiko niin. Asuminen sinänsä onnistuu vuokrallakin, turha sitä murehtia. Tietysti jos pysyt yrittäjänä, voi yhteiskunnan tukien saaminen olla vaikeampaa. Juristia suosittelen minäkin. Onko ero väistämätön? Kuitenkin vielä hetki sitten kai mennyt hyvin, kun lapsiakin olette maailmaan saattaneet.

      • homettavältä

        Kuunteles tuota neuvojaa!
        Köyhän kannattaa asua vuokralla. Käy kelan sivuilla asumistukilaskurilla katsomassa miten kalliin asunnon voit vuokrata tuloillasi ja lapsillasi. Kannattaa etsiä väljähkö kerrostaloasunto, silloin ei sun tarvi tehdä lumitöitä eikä korjaushommia etkä tule ostaneeksi homeluukkua! Ja asut lasten kanssa tilavasti. Lapset voivat olla luonnossa, kun vierailevat isänsä luona.

        Lapset kasvavat ja tilanteesi selkiää (ehkä). Vuosien päästä voit ostaa itsellesi pienehkön asunnon hätäilemättä. Parempaa jatkoa Sinulle!


      • jety

        "Ei se, että sinulla on lainaa tilasta, estä saamasta lisää lainaa. "

        Tokihan voi! Riippuu täysin siitä mitä ap tienaa saako hän lisää lainaa ja jos saa kuinka paljon. Vielä kun on kolme alaikäistä lasta, täytyy olla vallan mahdottoman suuret tulot jotta saisi lisää pankkilainaa.


    • No eihän tuo ole katastrofi ainakaan sinun kannaltasi. Miehen kannalta se voi olla

      a) Miehen pitää joko maksaa sinut ulos, eli maksaa sinun osuutesi lainoista (tai ottaa ne omiin nimiin) ja vielä tasinkoa siitä omaisuudesta joka jää kun velat vähennetään omaisuudesta.

      b) Jos miehesi ei pysty ottamaan sinun osuutta lainoista ja maksamaan tasinkoa, niin toinen vaihtoehto on, että tila ja koneet myydään ja sitten maksetaan ensin lainat pois ja jaetaan mahdollisesti jäljelle jäävä omaisuus tasan.

      Tämä siis, ellei vät miehen vanhemmat ole aikoinaan tehneet testamenttia, jolla puoliso suljetaan pois perinnöstä.

      Nauvoisin sinua kuitenkin ottamaan juristin avuksi ositukseen. Vaikka ne sataset nyt hirvittävät, niin kiität myöhemmin.

    • 30vjayhdessäedelleen

      En tiedä ratkaisua kysymykseesi,mutta pakko sanoa ongelma alkoi itää jo 30 vuotta sitten,kun valitsit väärän miehen vaikka muitakin miehiä olisi tässä maassa ollut....

      • Näppäräpäyttäjä

        Kommenttisi kuulostaa siltä, että olisit jotenkin katkera. Eikait vaan ole niin että itse elelet suhteessa josta lähtisit jos vain olisi rohkeutta.


    • Juristi1234

      Juristi nyt vielä jatkaa


      Tätä väitettäsi en ymmärrä?
      multa lähtee työpaikka jos joudun velkajärjestelyyn

      Siis millä logiigalla työt menee jos on velkajärjestelyssä? Velkajärjestely ohjelmaa laadittaessa vähennyksiin saa laittaa tarpeelliset työmatkakulut.

      T. Juristi

      • Anonyymi

        On virkoja, työsuhteita joihin ei sovellu, mikäli ei ole täysin nuhteeton tausta. Vaatimuksiin voi kuulua jopa ettei ole edes rikesakkoa..

        Tiedän esimerkiksi erään, entisen, pankkivirkailijankin jolta päättyi työt kun tuli ero ja ex-puoliso jätti velat hoitamatta.. takaajana hän ei heti kyennyt maksamaan lainaa kokonaan mitä vaadittiin. Tuli merkintä ja tällöin se oli pätevä peruste laillisesti purkaa työsuhde.

        Luottareihin tulee AINA merkintä velkajärjestelyssä, ainakin ns. taviksille. Jos joku pystyy suhteilla kikkailemaan niin hienoa heille.

        Kannattaa lukea tarkemmin Suomen lain oikkuja ja mikä tässä maassa on aivan mahdollista, vaikka onkin ikäviä kohtaloita tuonkin asian vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On virkoja, työsuhteita joihin ei sovellu, mikäli ei ole täysin nuhteeton tausta. Vaatimuksiin voi kuulua jopa ettei ole edes rikesakkoa..

        Tiedän esimerkiksi erään, entisen, pankkivirkailijankin jolta päättyi työt kun tuli ero ja ex-puoliso jätti velat hoitamatta.. takaajana hän ei heti kyennyt maksamaan lainaa kokonaan mitä vaadittiin. Tuli merkintä ja tällöin se oli pätevä peruste laillisesti purkaa työsuhde.

        Luottareihin tulee AINA merkintä velkajärjestelyssä, ainakin ns. taviksille. Jos joku pystyy suhteilla kikkailemaan niin hienoa heille.

        Kannattaa lukea tarkemmin Suomen lain oikkuja ja mikä tässä maassa on aivan mahdollista, vaikka onkin ikäviä kohtaloita tuonkin asian vuoksi.

        Ei luottotietojen menetys ole mikään irtisanomisen perusta.
        Lue työehtosopimus.
        Terv SAK.


    • Ketkutosaa

      Mitä tästä opimme. Maatilan omistajan ei kannata ottaa puolisoa avioliittoon ainakaan.

      • tyts

        No mikä ettei kannata, mutta tarvitaan avioehto. Samoin avioehto on parempi muutoinkin, vaikka ei maatilaa olisikaan.


    • härskiäpeliä

      Niin, siinä sitä ollaan kun avioidutaan ja EROTAAN, minä olen antanut aikoinaan muijalle mahdollisuuden valita avioehto tai paperi jossa asiat ylhällä mutta ei kelvannut naiselle joten avoliittossa ollaan. Joskus ollut ero meilläkin tapetilla ja muijalla oli kova hinki heti vaatia autosta omaa rahaosuutta rahalla mitattuna mutta sanoin ei tule mitään, ja siitäkin kehkeytyi riita. Avollitto on vain parempi, ei menetä ainakaa omaa omaisuuttansa.

    • Hyödytön

      Mitä enemmin ja useampiin naisiin tutustuu, niin sitä varmemmin voi vaan todeta, että ÄLKÄÄ KOSKAAN MENKÖ NAIMISIIN!!!! Avioliitto tulisi LAILLA KIELTÄÄ!

      Pari hyvää esimerkkiä:
      Ex- narttu uudessa parisuhteessaan totesi "Tee mulle lapsi"
      Nykyinen ex-vaimo totesi "Nyt kun lapsi on pieni, niin on hyvä erota, ei edes muista isäänsä"

      Jos noitten naisten ajatuksen juoksua joskus voisi ymmärtää ... vaan tuskimpa.

      Sairasta porukkaa. Pidetään vaan hupikoneina noita kaikkia, ei kannata alkaa LetsGetSerious.

    • Avioehto

      Puoliksi menee kaikki maksut ja velat!

      Avioehto aina . Tee Sukarikin avioehto ennen kuin menet avioliittoon sen Natshan kansssa.

      Tai jaa omaisuutesi lapsillesi.

      Nykyään naiset ja aina olleet omaisuuden ja rahan perään eli naiset on hyväksikäyttäjiä.

      Lapsiakin nykyään tehdään joka oksalle ja raha mielessä, lapsilla rahastetaan erilaisi etuja!

    • Hyödytön

      Siksi ne todelliset terroristitkin on naispoliiseja, huumekauppaa ja huumaamalla saavat porukan "aktivoitumaan". Ja kansa antaa rahaa lahjoituksilla huumerikollisille ... tais tulla Marianne TosiKiukkunen ...

    • Hyödytön

      SuPo, Krp ja poliiseja paljon Espoossa ja LPR:ssä, molemmissa sen verran useasti paritellut poliisittarien ja niiden tyttärien kanssa, että tietää miksi niitä huumeita ja ongelmaisia on niin paljon näissä kaupungeissa. No, ne on vain valtion toimesta HUUMATTU!

    • Hyödytön

      Mikään ei ole sen kauniimman näköistä, kuin nähdä lainvalvojan narttu kädet sidottuna sängyn päätyyn kyyneleet valuen silmistä suorasta nautinnosta rukoillen, että tule jo mun sisään...:) No, empäs tule vielä...
      Ja sen jälkeen kääntää misu tyynyn päälle, molemmat kädet ensin haarojen väliin laskettuna, ja tehdä sitten kun laki niin pyytää ja pitkään, uudestaan ja uudestaan ... orgasmia orgasmin perään, kunnes se ISO orkku vie tajun parin minuutin ajaksi.

    • Työssäköedelleen

      Olet siis eronnut vaimosta ja uusi suhde tuntuu kiinnostavan.

    • Kokot

      Järkevintä on nyt ottaa lakimies puolellesi.
      Pyydä hoitamaan oaitus. Siitä selvii asia.

    • Kaitsu1969

      Jos olet osallisena maatilaan yrityskiinnityksen kautta OLET kusessa! Sillon et pääse eroon lainoista mitenkään! Ihan jos tarkkoja ollaan niin EU ei hyväksy tuki papereihin kun yhden hakian... saa nimesi lukea esim maito tili lapussa tai eläin rekisteri lappuissa silti tilalla voi olla vain yksi pääomistaja. Kaikki riippuu siitä y-tunnuksesta mikä on aikoinaan tehty... jos miehesi on ollu kiero ja sillä on ollut jo olemassa y-tunnus joka on vaan muutettu ennen kun aloitte tilalliseksi se omistaa ainakin karjan. Tämä on todella hankala selittää.... esim tiedän tilan jossa oli isäntä alkuperäinen Y-tunnuksen omista nyt tilalla menee huonosti. On yritys kiinnitys kummallakin. Nyt kummallakin osa puolella ulosotossa.... tällä hetkellä menee kaikista tuloista ulosottoon vaan isännän velkoihin... eli isännän velka pienenee emännän ei! Suomen kimuranttit pykälät... emännällä ei ole ulosoton mukaan mitään ulosmitattavaa koska sillä ei ole tulojakaan vaikka tilan verotettava tulo vuodessa on n 300000euroa. Ja siis ovat naimisissa ja yhdessä ovat tilan aikoinaan ostaneet!

      • Syvällä

        Aika jänskä, en ole törmännyt tuollaiseen. Sen tiesin, että tukihakemus on vain toisen nimissä ja y-tunnus myös, verotettava tulohan jaetaan verottajalle puolisoiden kesken, miten ulosotossa se on kaikki sitten vain toisen? Entäs jos y-tunnus on perustettu siinä vaiheessa, kun yhdessä hommattu tila, sehän on normaalisti vain toisen kuitenkin, muuttaako se silti tilannetta?


    • KOKO TILA LIHOIKSI JA VELAT MAKSUUN JOLLOIN ON HYVÄ LAITTAA SEN JÄLKEEN KANTAPÄÄT VASTAKKAIN...............WOIMIA........ !

      • Anonyymi

        Hyvä neuvo, jos ostaja löytyy. Vaikeaa lienee ja halvalla menee jos löytyy...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä neuvo, jos ostaja löytyy. Vaikeaa lienee ja halvalla menee jos löytyy...

        Just, ei kukaan täyspäinen rupee maanviljelijäksi, sit eri, jos joku ostaa lisämaata jo olemassa olevaan maatilaan.


    • Anonyymi

      Lässyn, lässyn. Kaksi kertaa eronnut ilman avioehtoa ja eksillä pyyhkii hyvin. Viimeisin vaimo 17 vuoden suhteen jälkeen rakastui olemattomaan amerikkalaisen leskimieheen, insinööriin, miljonääriin ja kun miestä ei ollut oikeasti olemassakaan vinkui päästä takaisin. Ei ollut vaikea päättää, otinko horatsun takaisin.

    • Anonyymi

      Vaikea sanoa mitään, kun ei tiedä taustoja. Etkä selvennä kirjoittamiasi epäjohdonmukaisuuksia. Kuten esim. miksi työpaikka menisi, jos joudut velkajärjestelyyn? Mielestäni tuossa tapauksessa "pääset" velkajärjestelyyn, ellei velkoja muuten voida hoitaa.
      Se mitä tiedän maatilojen jakamisesta avioeron jälkeen on korutonta kertomaa. Yleensä siinä ei ole hyviä vaihtoehtoja. Monet ovat maininneet, että olet oikeutettu tasinkoon. Joo, kyllä varmaan, jos tilan arvo ylittää siihen kohdistuvat velat ja on sellaista omaisuutta, joka voidaan jakaa. Mikäli taas saat maata tai metsää tasinkona, niitä voi olla vaikeahkoa kaupata tai myydä kenellekään.

      Vaikka sinua jo harmittaakin, sanon epärakentavasti, ettei kannata ottaa velkaa yhteenkään asiaan, jota ei omista. Se on pirullisinta mitä ihminen voi tehdä itselleen. Lopuksi sanonkin, että pyri eroon veloistasi kaikin keinoin ja hae velkajärjestelyyn, Muuta vuokralle. Näet että tämä on paras vaihtoehto huonoista.

    • Anonyymi

      Hei. En osaa aloittaa uutta keskustelua joten laitan kysymyksen tänne: kuinka paljon on minulle sopiva tuntipalkka kesätyöstä maatilalla, jolla olen asunut koko elämäni? Osaan kaikki työt, joita täällä on tarjolla. Työ on kesällä mm kivien keruuta pelloilta käsin ja koneella, rehuntekoa (niittämistä, noukintavaunulla-ajoa) sekä navetassa lehmienruokintaa ja lypsämistä. Olen 15 vuotias miehenmittoihin kasvanut poika. Kiitokset vastauksista.

      • Anonyymi

        Siis vanhempiesi tila, jossa asut? Eli vähän niin kuin kotitöille kysyt hintaa... Harjoittelijan palkka on 8-9 e tunti. Sinulla on varteenotettava työmatkaetu kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis vanhempiesi tila, jossa asut? Eli vähän niin kuin kotitöille kysyt hintaa... Harjoittelijan palkka on 8-9 e tunti. Sinulla on varteenotettava työmatkaetu kuitenkin.

        No ei kai maataloustyöt ole kotitöitä. Sopiva palkka on kyllä tuon ikäiselle n. 7 e/tunti. Mutta kannattaa, vaikka kotona työskenteletkin, katsoa, että vakuutukset ym. on kunnossa ja pistää työtehtävät paperille ja pitää kirjaa tehdystä töistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kai maataloustyöt ole kotitöitä. Sopiva palkka on kyllä tuon ikäiselle n. 7 e/tunti. Mutta kannattaa, vaikka kotona työskenteletkin, katsoa, että vakuutukset ym. on kunnossa ja pistää työtehtävät paperille ja pitää kirjaa tehdystä töistä.

        Maatalous työt eivät ole kotitöitä... varsinaisesti. Kuitenkin on täysin tuon 15vuotiaan vanhempien asia maksavatko tilan töistä, voivatko edes maksaa, ja miten paljon.


    • Anonyymi

      Metsän ja pellon kauppaaminen riippuu sijainnista, ja peltoa voi myös vuokrata. Pidä vaan huoli, että sinulle siirtyy myös peltojen tukioikeus. Rahaa tuskin on tasingoksi laittaa, ja lisää velkaa puoliso ei saa, ja jos saisikin, katsotaan silloin kaupaksi ja silloin joutuu maksamaan varainsiirtoverotkin.

    • Anonyymi

      Monimutkaisia nuo tilallisten erot onneksi ei omalla kohdalla.

    • Anonyymi

      Maatilalla koko ikänsä asuneelle nuorelle:
      Jos sinulle maksetaan palkkaa tilan töistä, muista ainakin seuraavat asiat.

      Jos ajat traktoria, sinulla pitää olla traktorikortti. Ilman korttia ajavilla, vahingon sattuessa, se on voi voi.
      Jos käytät työkoneita, sinulla pitää olla työturvallisuuskortti. Miksikö, kts edellinen vastaus.

      Sinut on vakuutettu työtapaturmien varalta. Jos vahinko esim. työkoneiden kanssa sattuu, se on sinulle koko loppuelämääsi vaikuttava juttu.

      Yllämainittujen lisäksi palkastasi on tilitettävä, jos palkkasummat ylittävät lainsäätäjän määrittämät rajat, erilaisia maksuja (tel/myel/työttömyysvakuutus/verot jne).

      Tsemppiä hommiin, työstä on hyvä saada palkkaa, mutta muistakaa, että työnantajalla on aina vastuu työntekijöistään, vaikka he olisivat omia tai sukulaisten lapsia, ja vaikka he tekisivät ns. talkootyötäkin. Työturvallisuus ja kunnossa olevat vakuutukset ovat asioita joista ei maatilalla saa tinkiä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe