Auton navigaattorista

Navigaattorista

Mitä mieltä ootte, kannattaako nykyään enää ostaa erillistä navigaattoria, kun puhelimissa on jo hyvät? Onhan se erillinen (joku Garmin tai Tomtom) siinä aina valmiiksi kiinni kojelaudassa ilman eri virittelyjä.

16

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TarpeenMukaanKen

      Kyllä se oikea on parempi kaikessa, mutta jos luurin navi riittää niin siitä vaan.

    • MIkäli autossa 8" medianäyttö tai suurempi ja valmius Apple Carplay/Android Auto, jättäisin ostamatta erikseen. Navi tuppaa olemaan pirun kallis lisävaruste monilla merkeillä. Kuuliaisena autoilijana paritat (BT/usb) puhelimen autoon kuitenkin handfree takia, jolloin saat puhelimen softatkin isolle näytölle, mm. kartaston.

    • Navigaattorista

      Autoni on Primera vm. 07 josta ei taida löytyä usb/bt-mahdollisuutta.
      Erillisen navigaattorin saa noin 150 eur. joten saattaisi olla helpoin ratkaisu. Siis siten,
      että asentaa siihen, eikä sitä tarvitse sen enempää ajatella, kuin että päivittää kerran vuodessa.
      Taitaa Garminissa olla Here-kartat, joten uskoisi että niiden päivitykset toimii ainakin seuraavat 5v tai pitempään.

      • Sry, aamukahvi ei vielä potkaissut ja en ymmärtänyt kysymystä oikein. Ymmärsin, että puhutaan auton omasta navigaattorista, en erillisestä kojelautanavista. My bad.
        Puhelimen kartoissa on se hyväpuoli, että esim ainakin google map osaa näyttää reaaliaikaiset liikennetiedotukset ja kameratolpat (tolpat löytynevät myös TomTom ym.). En tiedä sitten saako tämänpäivän TomTomit ym. yhdistettyä nettiin esim. puhelimen avulla, jolloin sieltäkin voisi saada noita liikennetiedotteita, tai osaako nuo hyödyntää radioliikenteen mukana tulevia tiedotteita...


    • Kaikki_erikseen

      Kaikki on erikseen, kamerat, puhelimet, ja navit, eikä tule muuttumaankaan. Älyluuria en edes tarvitse, kun typeriin someihin en ole mennyt, eikä mieleenikään tulisi makksaa useita satoja jostain puhelimesta, saati vaihdela sitä viikon välein muka parempaan malliin. Digi järjestelmäkameralla saa riittäviä kuvia isolla zoomilla, ja navi on käytössä vain silloin, kun pitää mennä johonkin outoon uuteen paikkaan jotain kaupankohdetta hakemaan.

    • mullaonhuawei

      Puhelinnavi voi näyttää esim tutka-auton tienlaidassa, tähän ei normi navi pysty.

      • Ei pidä ihan paikkaansa. Kun esim. Yariksen oma integroitu navi on yhteydessä nettiin puhelimen avulla niin se näyttää siirrettävät kamerat myös. Tämä toki vaatii, että joku ilmoittaa ensin niistä johonkin palveluun. Yariksessa ilmoittaminen tapahtuu parilla napin painalluksella, ilmoita kamera - ilmoita ajosuunta. Mä en tiedä onko tämä palvelu joku yhteinen vai Toyotan oma. Yhteistä veikkaisin, koska sieltä tulee myös ilmoitukset ruuhkista/kolareista ym.


      • AasialainenHeiluri

        Toyotalla ei tarvitse kameroista välittää, ajo-ominaisuudet ja melu hillitsee vauhdin.


      • AasialainenHeiluri kirjoitti:

        Toyotalla ei tarvitse kameroista välittää, ajo-ominaisuudet ja melu hillitsee vauhdin.

        Tottahan tuokin, mutta enemmän liikuteltavia rahastuslaitteita on taajamissa ja 80kmh alueilla. Moottoritiellä ei tuota 120kmh gps nopeutta tosiaan halua ylittää auton "rauhattomuuden takia". Jäykempi alusta ja nopeuden mukaan tehostettu ohjaus olisi asiaa.


    • Riippuu_mistä_roikkuu

      Mielestäni luurilla pärjää varsin pitkälle ja keskimäärin siinä taitaa olla tuoreemmat kartat kuin "oikeassa" navigaattorissa" Toisaalta navigaattorin kaista-ajoopastus taitaa olla luuria kehittyneempää, kuka sitä kaipaa... mä kaipaan, sillä vieraissa ja umpituntemattomissa kaupungeissa suurin haaste on mielestäni oikean kaistan valinta ruuhkaliikenteessä.

      Niin tai näin, makuasia ja millaista maisemaa sattuu ajelemaan. Maantieajo ei luuria kummempaa, jos edes sitä.

    • eiturhuuksia

      Puhelimella pärjännyt monta vuotta.

    • Riippuu missä ajejet.
      Jos vain Suomessa, niin uusia teitä tulee harvakseltaan. Jos kuitenkin on tullut uusia teitä, risteyksiä, ramppeja ym. sen sellaisia, niin voi aina pysähtyä ja kysyä.
      Jos ajaa vaikkapa vain Pohjois-Saksassa, puhumattakaan Hollannista tai Belgiasta, vanhoilla kartoilla joutuu hyvin pian niin pitkäksi aikaa päätiestä "sivulle", että paluu
      oikealle väylälle alkaa todella ahdistaa.
      Useampi kokemus puhuu!

    • 898678

      Juuri on Powerissa Garmin Drive assist 51 tarjouksessa 199e. Erikoista on se että tuossa myös kojelautakamera ja siihen saa n. 140e hintaan langattoman peruusukameran.
      Siis n. 350e hintaan kojelautakmera, navi ja peruutuskamera. Ei kovin paha.

    • turha-laite

      Mihin kiinteää navia tarvitaan.Minulla 10" talletti navina ja musiikkikeskuksena Synic navi ohjelman kanssa ja 19€ elinikäinen lisenssi koko maailma. Muutama euro lisää ja kaikki ruuhkailmoitukset sun muut.Jokaisella on kuitenkun nykyisin tabletti ja puhelin. Mitä enemmän electroniikkaa autossa sitä varmempi jotta se hajoaa ja itse ei sähkövikoja voi korjata lähes kukaan. Omassa autossa ainoat electroniset laitteet on turvatyyny ja stereot ei mitään muuta.

    • mitä.ihmettä

      vieläkö joku ostaa erillisiä naveja autoon? Halooo?? Miksi ihmeessä?
      Navi pitää olla kiinteä, autoon kuuluva varuste, ei imukuppi viritys tuulilasissa, hyi....

      Prätkässä asia eri kun siellä mittaristossa vielä kiinteät navit harvinaisia

      • Anonyymi

        > Navi pitää olla kiinteä, autoon kuuluva varuste, ei imukuppi viritys tuulilasissa, hyi....

        Tai vielä parempi - joku kympin yleiskiinnike ruuveilla suoraan kojelautaan kiinni vedettynä. Kallis härveli pitää tietysti ottaa talteen autoa myytäessä. Tähän on tosin ratkaisuna kojelaudan tuuletussuuttimiin naksautettavat telineet, mutta kaikki ao. viritykset
        - ovat rumia
        - kännykän näyttö saattaa jäädä sellaiseen asentoon, että se peilaa maisemia = luettavuus on surkea
        - aina pitää viritellä latausjohtoja ... jotka eivät välttämättä jaksa pysyä kiinni liittimissään tai ovat muuten vaan aina tiellä ja solmussa

        Mitenkäs hands free sitten tuohon päälle? Tai ylipäätään puheluiden soittaminen? Melkoiseksi räpellykseksi menee latausjohtojen ja korvanappien kanssa. Käytännössä siis niin, että puhelun tullessa alkaa armoton vispaus...

        Etuna kännykkänavissa ehkä paremmin ajan tasalla olevat kartat ja ajantasaiset liikennetiedot.

        Erillinen navi, mikä napsautetaan "kiinteään" (imukuppi tuulilasissa) telineeseen vähentää johtojen kanssa räpeltämistä, mutta sen vastapainoksi taitaa ajantaisaiset liikennetiedot yms. puuttua.

        Autoon integrointu navi pesee nuo 6-0 tyylikkyydessä ja siinä, että näyttö on sijoitettu niin, että se on aurinkoisellakin säällä luettavissa. Lisäksi autoradion ääni vaimennetaan navigaattorin antamien ohjeiden ajaksi ja ohjeistusta pystytään näyttämään mittaristossakin. Intergroitu navi voi hyödyntää myös muutakin tietoa, esim. auton matkamittaria, joten se pysyy paremmin sijainnista kärryillä mm. tunneleissa kuin irtovehkeet. Tosin jotain kalliimpia irtonavejakin on kiihtyvyysantureilla varusteltu saman asian hoitamiseksi.

        Toisaalta ajantasainen liikennetieto puuttuu ja karttojen päivittäminen saattaa olla enempi/vähempi haastava tai hintavampi operaatio. Käytettävyyskin on osassa integroituja kökkö, kun osoite pitää 90-luvun kännyköiden tyyliin tökkiä numeronäppäimistöllä tai jollain pyöriteltävällä pylpyrällä.

        Jotain systeemejä on nykyään sellaisiakin, missä kännykän navigaattorin tiedot saadaan kaiutettua auton keskikonsolin näytölle. Näissäkin saattaa kyllä tulla kaikenmaailman lisä/vuosimaksuja ja toimivuus voi edellytttää, ettö on luuri merkkia X ja mallia Y tai Z. Näistä ei vielä omakoht. kokemuksia.

        Hinnasta ja tietyistä kömpelyyksistä huolimatta oma valinta osuu testien jälkeen integroituun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe