Hei! Olen ostanut asunnon ennen naimisiin menoa ja asuntovelka on minun nimissäni. Meillä ei ole avioehtoa joten omistaako puolisoni silti puolet asunnostani vaikka velka on minun ja sitä on vielä jäljellä jos ero tulee?
Ero ja ositus
4
68
Vastaukset
- NäinMeilläKäy
Ilman avioehtoa ositus hoidetaan normaalisti eli "tasan". Toki kummankin varoista vähennetään velat eli jos miehellä ei ole omaisuutta lainkaan, hän saa puolet siitä asunnon osasta joka on jo "velaton". Eli jos asunnosta on vielä paljon velkaa jäljellä suhteessa arvoon, ei mies saa läheskään puolta asunnon koko arvosta.
- NäinMeilläKäy
Ja tähän lisäyksenä että ei mies edelleenkään omista asuntoa, sinun pitää vain maksaa hänelle "tasinkoa" se summa joka vastaa hänen osuuttaan asunnon arvosta.
- Hjyuuo
Mies ei omista asunnosta mitään, jos se kerta on kokonaan sinun nimissäsi.
Avioerossa netto-omaisuudet lasketaan yhteen. Se jolla on enemmän maksaa toiselle, niin että kummallekin jää varallisuutta yhtä paljon.
Sinun netto-omaisuus on asunnon arvo - velat muu mahdollinen varallisuus. Jos miehellä ei ole mitään maksat hänelle. Mutta jos hänellä on enemmän kuin sinulla, niin hän maksaa sulle.
Joku voi korjata, jos on eri mieltä. - mekkkk
Yritä tehdä ja saada puoliso suostumaan avioehtoon ennen eroa. Se omaisuus mikä on ollut ennen avioliittoa ei kuulu osituksen piiriin ja jos sinulla on kirjapito että olet maksanut itse asunnon ja puoliso ei ole siitä mitään maksanut niin olet vahvoilla osituksessa. Riippuu myös avioliiton pituudesta ja jos alle 5v ja jos ei ole lapsia niin auttaa ositusta tekemisessä. Miksi et ole avioehtoa halunnut ennen naimisiin menoa niin nyt ei tarttis turhasta maksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166313- 1972490
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan971894En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761497Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911049- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46929- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708