Varovaisen toiveikas? Ahdistuksesta toipumisesta...

melkeinainaahdisti

Kymmenen vuotta ahdistusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, paniikkioireilua jne. Lääkitystä en halunnut rauhoittavia lukuunottamatta kokeilla, terapiaan en saanut haettua kun olo oli välillä niin kurja. Syksyllä 2018 alkoi tulla voimakasta masennusoireilua: itkeskelin ihan kaikesta ja töissä oli raskasta.

Loppusyksystä päätin sitten vielä yrittää jotain keinoja parantaa oloa. Aloitin meditoinnin, luin Echart Tollen Läsnäolon voima -kirjan, sekä Onnellisuusansa -kirjan (en muista kirjoittajaa). Hankin luontaistuotekaupasta mäkikuismaa.

Olo on parantunut huimasti. Mäkikuismaa en ole käyttänyt helmikuun jälkeen, rauhoittavia en ole tarvinnut neljään kuukauteen. Olo on muutenkin paljon tasapainoisempi kuin moneen vuoteen.

En tiedä, onko syy meditoinnissa vai kaikkien näiden yhdistelmässä (kirjoista saadut oivallukset jne), vai onko tämä jokin väliaikainen vaihe. En uskalla vielä juhlia "paranemista", mutta hämmästyttävä muutos entiseen.

Nämä vinkeiksi, jos joku muu epätoivoinen kaipaa vielä keinoa, jota ei ole ahdistukseensa kokeillut.

3

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JenniJaNinnni

      Et ottanut lääkkeitä , kertoo jo sen että ahdistuksesi ei ole ollut kovin paha.

      Hukkuva tartuu oljen korteenkin ja minä olen ottanut kaiken lääketieteellisen avun vastaan. mitä olen voinut saada.

      Nyt tässä Suomen valtion mielisairaalassa ei rauhoittavia anneta, ja ne olisivat ainoat lääkkeet jotka veisivät ahdistuksen pois.

      Lieviin ahdistuksiin auttaa oman ajattelun muutos ja kirjojen lukeminen.
      Itsellä tapaturman vuoksi aivo ja silmävamma, joten ei tule paljon luettua ja koska ahdistuksen takana aivovamma, ei muuta apua kuin lääkkeet voi olla.

    • Anonyymi

      Tietenkin lääkitys on ehdoton, jos on tuollaista taustaa kuin sinulla! Ei ollut tarkoitus vähätellä lääkkeiden käyttöä, se on varmasti ihan tarpeellista ja itsekin olisin hakenut masennuslääkkeet, jos vain olisin uskaltanut. Niihin kohdistuvat pelot ja epäluulot ovat vain sitä luokkaa, että jäi tekemättä.

      Miksiköhän rauhoittavia lääkkeitä demonisoidaan niin paljon! Ovat olleet oiva täsmäapu, eikä niihin jää koukkuun, jos ei napsi joka päivä.

      En minä mitenkään ahdistuksesta vapaa ole nytkään, en varmasti ikinä. Otimme pari päivää sitten koiranpennun ja hui kauhea, miten huonosti nukutut yöt, vastuun taakkaan liittyvät pelot ja muu ovat nostaneet taas ahdistusta pintaan. Pariin päivään ei ole ruokakaan maistunut. On tämä ikävä vaiva.

      ap

    • Anonyymi

      Nyt kun muistelen armotonta ahdistusta joka alkoi 2013 ja loppui noin 2017, niin pelko ja uhka oli kokoajan läsnä. Keho oli hirveessä jännitystilassa ja tuli hengitysvaikeuksia, sähköiskuja, kramppeja ja kova huimaus. Sen jälkeen alkoi paniikkikohtaukset ja kuoleman pelko.

      Mistä se pelko ja uhka tulee - sitä kannattaa miettiä! Nimittäin kun sen hoksaa, ja siihen vaikuttaa, paraneminen alkaa. Kaikki rauhoittava toiminta toki helpottaa, mutta ahdistuksen syyn löytyminen on asian ydin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe