Isäpuolen tempauksia

poistinimet

Isäpuoleni veti pois oman isäni ja veljeni nimet hautakivestä kun hautasi äitini (uusi avioliitto).
Mitäs mieltä olette?
Omin luvin.

Genevessä tosin tehtiin jokin sopimus että kaikilla on oikeus omaan nimeen hautakivessä.

3

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivarmaavastausta

      Oliko hautapaikka äitisi "omistuksessa" ja kivi siinä haudalla olemassa jo ennen äitisi kuolemaa?

      Jos isäsi ja veljesi hautausten jälkeen, hautapaikka oli vielä voimassa äitisi maksamana, eikä äitisi ole siirtänyt hautaoikeutta isäpuolesi hallintaan, se on periytynyt sinulle ja sinä vastaat hautaan liittyvistä maksuista ja sen hoidosta.

      googlettamalla löytyi jonkun lakimiehen kirjoittamaa tekstiä asiasta:
      """""Tarkasteltaessa asiaa kirkkolain näkökulmasta, voidaan hautaoikeus luovuttaa myös muulle kuin hautaustoimilain tarkoittamalle vainajalle. Hautaoikeus voidaan kuolintapauksen yhteydessä luovuttaa vainajan omaisille, minkä lisäksi kirkkoneuvoston on mahdollista luovuttaa hautaoikeus muulloinkin, jos siihen voidaan katsoa olevan erityinen syy. Hautaoikeuden haltijasta sovitaan kirkkolain mukaan hautaa luovutettaessa ja jos sopimusta ei ole tehty, voidaan haltija myös määrätä.

      Vainajan hautausjärjestelyistä voivat vastata esimerkiksi hänen eloonjäänyt puolisonsa tai hänen kanssaan avioliitonomaisissa olosuhteissa yhteisessä taloudessa elänyt henkilö sekä lähimmät perilliset, jos vainaja ei ole nimenomaisesti toivonut tietyn henkilön vastaavan järjestelyistä. Tilanteessa, jossa järjestelyistä on huolehtinut henkilö, joka ei ole kuolinpesän osakas, on henkilöllä oikeus saada korvaus kohtuullisista hautauskuluista kuolinpesältä. Kirkkolain mukaan erimielisyyden hautaoikeudesta, hautaoikeuden haltijasta, siitä ketä hautaan voidaan haudata, haudan haltijan velvollisuuksista tai muusta vastaavasta seikasta ratkaisee kirkkoneuvosto, jollei asiasta säädetä hautaustoimilaissa toisin. """"""

      Joten tuota tekstiä lukien, jos äitisi on siirtänyt hautapaikkahallinnan isäpuolellesi, niin... ehkä, isäpuolesi voi tehdä kivelle mitä haluaa.
      Suosittelen sinua kysymään asiasta tarkemmin seurakunnalta.

    • poistinimet

      Kiitti tiedosta!

      Aion ottaa asian esille kun isäpuolesta aika jättää.
      En voi ottaa nyt, tulisi vain riitaa ja ei tiedä mitä keksii.

      Oli muutakin.
      Äitini halusi elinaikanaan antaa oman tekemänsä kansallispuvun minulle, mutta ei voinut itse kun oli hoitokodissa. Pyysi miestään, isäpuoltani toimittamaan sen minulle, kun se oli kesämökillä.
      Isäpuoli ei antanut. Sanoi että oli kysynyt maistraatista ja lakimies oli sanonut että ei tarvitse antaa. Ei kukaan lakimies olisi vastannut noin, koska eläessään saa luovuttaa omaisuutta (kansallispuvun) jos haluaa. Eli valehteli senin.
      Tuntui katkeralta kun äiti oli sen vielä itse ommellut ja halusi antaa sen minulle, tyttärelleen.
      Monta kertaa painotti minulle muittenkin kuullen että se on sitten minulle.

      Isäpuoli laittoi sen kansallispuvun äitini päälle kun haudattiin. Varmaankin sen takia että ei vain joutuisi minulle.
      Enhän minä siinä hautajaisten aikana voinut ottaa asiaa esille.
      Ei se kansallispuku sinänsä, onhan minulla oma. Mutta se, että äiti halusi sen minulle ja minunkin tyttäreni olisivat saaneet sen sitten aikanaan.

      Asun ulkomailla enkä voinut vaikuttaa asiaan.
      Ei laittanut edes hautajaiskutsuun minun nimeä.

      Väitti perunkirjoituksessa että olin haukkunut hänet hautajaisissa.
      Oli paljon muutakin, piti pitää perunkirjoitus toisen kerran kun ensimmäisessä pimitti paljon.
      Hänellä on hallintaoikeus.
      Pelkään että on hävittänyt kaikki äidin tavarat ja jakanut omille lapsilleen.

      Onneksi osasin pyytää lakiosani heti.
      Siinäkin vetkutteli monta kuukautta.

    • Anonyymi

      Rikosilmoitus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe