Kilometriperusteinen tiemaksu ponnahti taas esiin: Myös bensa- ja dieselautojen kieltoa puuhataan
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/380980cf-202d-422d-9d25-ed803aa6d4af
Tässä se taas nähdään. Suomeen puuhastellaan tiukennuksia kun taas monet maat eivät tee omaa osuuttaan. Monelta poliitikolta puuttuu ilmeisesti älylliset lahjat tässä lajissa. Moni muu suurempi saastuttaja ensiksi kuntoon ennen autoilua. Heti tulee mieleen vaikka rahtilaivat.
"Maailmassa on pitkään ollut yksi ainoa sektori, johon ei ole kohdistunut päästöleikkauksia - aiheuttaa 60 000 kuolemaa vuosittain"
"Suuret valtamerilaivat käyttävät tyypillisesti bunkkeriöljyä, joka on maailman likaisin diesel: myrkyllinen, jähmeä mönjä, joka sisältää 3 500 kertaa enemmän rikkiä kuin autoissa käytettävä diesel. Syy käyttöön on se, että aine on halpaa."
"Vuonna 2020 on tulossa voimaan uudet laivojen rikkipäästöjä leikkaavat maailmanlaajuiset säännöt. Senkin jälkeen laivojen polttoaineen rikkipitoisuus on 500-kertainen tien päällä käytettävään dieseliin verrattuna."
Lähde: https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/maailmassa-on-pitkaan-ollut-yksi-ainoa-sektori-johon-ei-ole-kohdistunut-paastoleikkauksia-aiheuttaa-60-000-kuolemaa-vuosittain-6744138
15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä. Näin ainakin väitetään
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15-suurinta-rahtilaivaa-tuottaa-yhta-paljon-typpi-ja-rikkipaastoja-kuin-kaikki-maailman-autot-yhteensa-eivatka-ilmastosopimukset-koske-alaa/7108302
Kilometriperusteinen tiemaksu ponnahti taas esiin
11
<50
Vastaukset
- parempivaihtoehto
Toivottavasti tuo tiemaksu ei toteudu, eikä myöskään bensan ja diesel polttoainen korottaminen.
Jos autojen päästöjä pitää pakolla vähentää. Paras keino liikenteen päästöjen, melun vähentämiseen olisi kaikkien vuosimalliltaan 2003 ja vanhempien autojen, moottoripyörien pakollinen romuttaminen. Koska suurinosa tieliikenteen saasteista, moottorimelusta tulee näin vanhoista moottoriajoneuvoista riippumatta siitä että toimivatko ne bensiinillä vai dieselillä. Näin vanhojen moottoriajoneuvojen päästöt ovat niin suuria, että niiden autojen ja moottoripyörien omistajia kohtaan ei ole syytä tuntea minkäänlaista sympatiaa/empatiaa. Tämä perustuu useisiin tutkimuksiin suomen lisäksi myös ulkomailtakin. Esimerkiksi kaksi vuotta vanhojen päästöt ovat noin 30% vähäisempiä kuin vuoden 2006 autojen päästöt. Moottorit ovat melkein äänettömiä 2010 ja uudemmissa autoissa.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/henkiloautojen-paastot-alenivat-30-vuosikymmenessa-tama-hidastaa-suurempaa-alenemista-6760843
Renkaiden pyörimisen aiheuttama meteli ja teiden kuluminenkin vähenee jonkin verran ajan myötä kunhan ihmiset ostavat autoilleen uusia renkaita. Nastarenkaiden nastojen halkaisijakoot ovat nykyajan renkaissa melkein puolet pienempiä kuin esim. 7 vuotta vanhoissa nastarenkaissa. Silti pito-ominaisuudet ovat parempia. Kohtahan markkinoille on tulossa uusia kuminastoilla varustettuja nastarenkaita jotka kuluttavat tiestöä vielä vähemmän.- Anonyymi
Nastarenkaat kieltoon. Tietullit isompiin kaupunkeihin. Vähitellen eroon polttomoottoriautoista. Tosin tämä tulee jo, sillä autotehtaat ovat edellä kuluttajia. Joukkoliikenne sähköiseksi. Logistiikka paremmaksi sekä tavaroille, että ihmisille. Turhasta yksinajelusta vähemmän hyväksyttävää. Autoilu on vanhanaikaista, raskasta ja epämuodikasta. Kuka jaksaa enää ajaa Oulusta Helsinkiin autolla? Tuolle turhalle ajalle on parempaakin käyttöä.
- Anonyymi
Kaupungeissa tiemaksut voi ymmärtää. Meillä on pitkät matkat, kuten pohjoisessa jopa kauppaan. Ei vetele, sano.
Mielenkiinnolla odotan, miten viherrys hallituksessa näkyy. Liika vouhotus ei ole hyvästä. Nuoret on osin hoidon tarpeessa, kun eivät vielä hallitse kokonaisuuksia. Me olemme promillen osuus saasteista, joten sen mukaan. Suuret saastuttajat muualla ensin ojennukseen.- Anonyymi
"Suuret saastuttajat muualla ensin ojennukseen."
Suomessa lainsäätäjä voi vaikuttaa vain Suomen asioihin. Ei Intiaan tai Kiinaan.. Suomessa politiikot voivat saada ääniä vain suomalaisilta. Suomalaiset tahtovat puhtaampaa tulevaisuutta ja äänestävät sitä ajavia lainsäätäjiä nimenomaan täällä Suomessa. Trendi on selvä.
- Anonyymi
Nämä kilometriperustaiset maksut on aina suhteutettu auton päästöihin. On oikea suunta jos paljon ajavat pääsevät pienemmillä maksuilla kun ajavat pienipäästöisilla autoilla. Kaikkein parasta olisi jos he pääsisivät nollamaksuilla kun ajavat nollapäästöisillä sähköautoilla.
- Anonyymi
Siinä taas yks aivopesty viherpiipertäjä jolle sähkö tulee töpselistä..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä taas yks aivopesty viherpiipertäjä jolle sähkö tulee töpselistä..
Voi kun omaperäinen kommentti. Töpselisähkölllä ajettu kilometri on päästöiltään kertaluokkaa pienempi kuin bensalla ajettu kilometri. Ei tietenkään täysin päästötön mutta aivan eri luokassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kun omaperäinen kommentti. Töpselisähkölllä ajettu kilometri on päästöiltään kertaluokkaa pienempi kuin bensalla ajettu kilometri. Ei tietenkään täysin päästötön mutta aivan eri luokassa.
Uuden Teslan päästöt Suomen sähköntuotannolla on noin 50g/km. Uusien Suomeen tuotujen polttomoottoriautojen 117g/km. Suuri osa noista polttomoottoriautoja on dieseleitä joihin voisi tankata Nesteen My-dieseliä jolloin niiden päästöt putoaa -90% eli mennään alle puoleen Teslan päästöistä. Hyvä Teslan kokoinen uusi diesel-auto maksaa alle puolet Teslasta ja sellaisella pääsee 5 minuutin tankkauksella 1000km.
Valinta on toistaiseksi aika helppoa ja ihan hyvin nukun siitä huolimatta yöni.
- Anonyymi
Mielestäni tuo suunta on oikea että maksetaan sen mukaan paljonko päästöjä tuotat eli jos ajat paljon maksat enemmän, kuin nykyinen että maksat käytät autoa tai et.
Hyvä jos pienipäästöisellä pääsee halvemmalla kuin paljon saatuttavalla.
Hyvä jos fillaritkin pistetään maksamaan koska eihän nekään ole päästöttömiä.
Kyllä ne pyöräilijät perse pitkällä pieree menemään iha huolella ja parkkeeraavat minne sattuu pyöriään.- Anonyymi
Polttoaineveron kautta tuo ajomääräperusteinen verotus jo toteutuu. Ei siihen tarvita kalliita isovelivalvoo-systeemejä. Paitsi sähköautoihinhan sellaiset on saatava...
- Anonyymi
"Hyvä jos fillaritkin pistetään maksamaan koska eihän nekään ole päästöttömiä.
Kyllä ne pyöräilijät perse pitkällä pieree menemään iha huolella ja parkkeeraavat minne sattuu pyöriään."
Hekoheko honkhonk. Tässä taas on yksi menetetty lahjakkuus standup-koomikkona. Ainakin äipän mielestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän371555Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61331- 81267
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11265Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,41243Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411238Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01224Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11200Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21160Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11146